|
Eesti muusika lätetel
Cimze seminar Valkas
tekst: Alo Põldmäe
fotod: TMM
|
Jãnis
Cimze
|
Läti
Valkas, praeguse Valka koduloomuuseumi majas aadressil Rigas iela
64, asus aastail 18531887 nii Valga linnale kui kogu tolleaegsele
Liivimaale palju kuulsust toonud Valga rüütelkonna kihelkonnakooliõpetajate
ja köster-organistide seminar.
1839. aastal
Valmieras asutatud ja 1849. aastal Valka kolinud õppeasutus
sai üldtuntuks nime all Cimze seminar.
Jãnis
Cimze 200
Seminari
rajajaks ja direktoriks oli lätlasest mõisavalitseja
poeg Jãnis Cimze (18141881), kelle sünnist
möödub 3. juulil 200 aastat ja kelle ümmarguse
tähtpäeva on oma olulisemate ettevõtmiste ritta
lülitanud UNESCO.
Cimze sündis Rauna kihelkonnas Lätimaal, hariduse sai
Saksamaal Weissenfelsi seminaris ja Berliini ülikoolis, kus
õppis filosoofiat, pedagoogikat ja teoloogiat. Eriliselt
huvitus Cimze pedagoogikast ja sel alal saavutas ta silmapaistva
taseme. Kaasa aitas põhjalik tutvumine Saksamaa, veitsi
ja Austria pedagoogiliste õppeasutustega ning kohtumine
saksa tuntud muusikateadlase Adolf Diesterwegiga, kes jäi
Cimzele kogu eluks suureks autoriteediks.
Seminari tähtsus Eesti jaoks seisneb eelkõige selles,
et enam kui 400 lõpetanu seas oli ligi 120 eesti noormeest,
kelle tegevus kujundas oluliselt kogu Eestimaa kultuurilugu alates
1850. aastaist.
Alates 1853. aastast leidus igas lennus kuni kümme eestlast.
Neist suurem osa asus tööle Lõuna-Eesti kihelkonnakoolides.
Võib vaid imestada, millised teeneid osutas seminar nii
läti kui ka eesti kultuurile. Eriti aga muusikakultuurile.
Kihelkonnakooliõpetaja ja köster-organisti amet oli
tol ajal nõutud, kihelkonnakooliõpetaja kutset peeti
austavaks, aga ka vastutusrikkaks ametipostiks.
Vaatamata sellele, et seminar oli Liivimaa rüütelkonna
ülalpidamisel ja vaimulike ringkondade järelvalve all,
kasvatas kool rahvusliku meelsusega noormehi. Pole siis ime, et
seminarist sai tuule tiibadesse mitu eesti ärkamisaja aktiivseimat
tegelast. Neist kirjanikku, ajakirjanikku, pedagoogi ja põllumajanduse
edendajat Carl Robert Jakobsoni võib julgelt pidada Eesti
iseseisvuse ettevalmistajaks, sest ta pani aluse Eesti kultuurilisele,
majanduslikule ja ka poliitilisele vabastamisele sakslaste ülemvõimu
alt. Nimetagem veel koorijuhti ja organisti Joosep Kappi, ajakirjanikku
ja luuletajat Ado Grenzsteini, pastorit, köster-kooliõpetajat
ja koorijuhti Andreas Erlemanni, kirjandusteadlast Mihkel Kampmanni,
pastorit ja koolikirjanikku Paul Undritzit, kooliõpetajat
ja eesti esimese kooligrammatika autorit Hans Einerit või
Valga kultuuriloo koloriitseimat isiksust Tõnis Grünbergi.
Seda rida võib veel pikalt jätkata.
Kuid eesti muusika seisukohast võlgneme erilise tänu
Cimze seminarile rahvusliku heliloomingu alustajate Aleksander
Saebelmann-Kunileidi, tema venna Friedrich Saebelmanni, Aleksander
Thomsoni ja Aleksander Lätte koolitamise eest.
Muusika seminar
Seminari direktorina
sisendas Cimze oma kasvandikesse lugupidamist õpetaja ameti
vastu, süvendades eneseaustust, iseseisvat mõtlemist,
väsimatut enesetäiendamise vajadust ja huvi kodukandi
ajaloo vastu.
Kellelegi ei tohtinud jääda muljet, et seminar annab
ammendava teadmistepagasi. Cimze olla öelnud, et: ...
kes iga päev läheb võitlusse, peab ka iga päev
relvastuma võitluseks. Tema algatusel sai 1848.
aastal Sigulda lähedal Turaidas alguse õpetajate konverentsi
traditsioon, kuhu hakkas kogunema igal aastal maakoolide õpetajaid
üle terve Liivimaa.
Muusikateadlane Anton Kasemets on seminari kohta kasutanud koguni
väljendit muusika seminar. Põhjust selliseks
väljendiks on piisavalt, sest paljudest said seminari lõpetamise
järel ümbruskonna muusikaelu juhid või olulised
tegijad laiemas mastaabis.
Cimze oli ise mitmekülgne muusik helilooja, läti
rahvalaulude koguja, läti laulupidude algataja, koorijuht,
organist. Sellest lähtuvalt töötaski ta põhjalikumalt
välja Valga seminaris just muusikaõpetuse osa.
Cimze erakordne käivitav energia oli õpilastele elavaks
eeskujuks, tema kiindumus rahvaviisidesse, nende kogumisse ja
seadmisse kooridele nakatas andekamaid seminariste, sealhulgas
tulevasi eesti laulupidude heliloojaid. Cimze tegi läti rahvaviisidest
kooriseaded ja koondas need kaheksasse kogumikku üldnimetuse
all Dziesmu rotas (Laulu ehe).
Ta kasutas neid ka igapäevases seminari õppetöös.
Esimene neist ilmus 1872, viimane alles pärast Cimze surma.
Muusikaõpetuses oskas Cimze osavalt ja loomulikult ühendada
teoreetilise ja praktilise õpetuse. Õpilased pidid
oskama harmoniseerida koraale, rahvalaule ja muidki igapäevases
elus ettejuhtuvaid muusikapalu. Cimze juhatas õpilastest
koosnevat meeskoori ja esitas koorile professionaalsetele muusikutele
omaseid nõudeid.
Andekamad õpilased said Cimzelt lisatunde harmoonias ja
heliloomingus. Kes vähegi huvitus klaveri- või orelimängust,
see omandas seminari kolme aasta jooksul hea mänguoskuse
ja huvi pillide vastu. Paljud seminaristid esitasid kohalikel
kontsertidel isegi Bachi ja Mendelssohni oreliteoseid.
Klaveriinnustuse jätkumise näiteks oli Aleksander Läte,
kes aastaid hiljem, õppides Saksamaal, Dresdeni konservatooriumis,
kiindus niivõrd klaverimängu ja selle õpetamise
metoodikasse, et koostas hiljem mahuka klaveriõpiku, mida
nimetas klaveritehnika ülikooliks Gradus ad Parnassum
(Tõus Parnassile). Ja veel alates 1932.
aastast juhatas ta Tartus klaveritöökoda, mille toodanguks
olid arvestatava kvaliteediga pianiinod Sprenk-Läte,
tehes nende juures tegi mitu klaveriehituslikku täiendust.
Eesti I üldlaulupeo
taimelava
|
Koorilaulude Mu isamaa on minu arm ja Sind
surmani autor Aleksander Kunileid
Foto: Parikas
|
Eesti I üldlaulupeo
mõtte algataja, Vanemuise seltsi rajaja Johann Voldemar
Jannsen kirjutas Eesti Postimehes laulupeo järelkajana: Küssib
nüüd kegi, kelle abbi läbbi meie piddolaul ni hästi
korda läinud, siis on meie kohhus tunnistada: se olli võimalik
meie vahva köstrite ja kihelkonnakoolmeistrite läbbi,
kes ennamist Valga seminaris tubli Direktor Zimse juhhatuse al
seks on õppetatud ja kasvatud sanud. Seal on meie laulojuhhatajate
taimelabba, kus neid meie rahva kassuks kasvatud ja pärrast
ammetisse istutatud.
Jannsenil oli täielik tõsi taga, sest I üldlaulupeo
822 osavõtjast olid 455 kooliõpetajad ja õpilased.
Laulupeo üheks peakangelaseks kujunes Aleksander Kunileid,
kes sündis 22. novembril 1845 Audru vallas, õppis
Karksi kihelkonnakoolis ja aastail 18651868 oli Cimze seminari
kasvandik. Pärast seminari lõpetamist jäi Kunileid
Cimze kutsel mitmeks aastaks seminarisse õpetajaks.
Cimze mõjutus Kunileidile kui heliloojale oli määrav.
Vaevalt oleks Kunileid Cimzeta osanud nii teravalt tähele
panna rahvaviisides sisalduvat rahvuslikku omapära
oli ta ju kodust kaasa saanud saksameelse kasvatuse.
Kunileidi esimesed koorilaulud tuginesid soome rahvaviisidele,
ta püüdis nendes läbi helide kajastada eesti-soome
omapärast kargelt põhjamaist koloriiti.
Seminari õpetajaameti kõrval lõigi Kunileid
Valgas kaks pöördelise tähendusega koorilaulu Lydia
Koidula sõnadele Mu isamaa on minu arm ja Sind
surmani, mis tõid talle kuulsuse üle terve Eestimaa.
Mõlemad võeti I üldlaulupeo kavasse ja olid
seal ainsad eesti oma laulud. Autorile kuulus au neid laule laulupeol
ise ka juhatada.
Paljutähendusliku hinnangu Kunileidi kohta andis kirjades
oma emale tuntud baltisaksa estofiil ja kirjanik, Friedrich Reinhold
Kreutzwaldi sõber Georg Schultz-Bertram. Ühes kirjas
puudutas autor eestlaste arenemisvõimelisust: /.../
Mis selles rahvas peitub, seda näeme meestest nagu Köler
ja Weizenberg ja hiljuti ühes noores eestlases, kelle kompositsioonid
minu kätte toodi: laulud neljale häälele, mis kanti
ette suurel laulupeol (juuni 1869). Need on noorelt seminariõpetajalt
Valgas, kelle nimi on Saebelmann, kes aga nimetab end varjunimega
Kunileid. Ütlen sulle, ta on geenius. Tema laul
Mu isamaa on teinud siin suurt furoori. Usun, et kõigis
kolmes Läänemere provintsis praegusel hetkel ei leidu
temale sarnast muusikameest, kes võiks komponeerida selliseid
asju. Kui see edasi läheb samas progressioonis, kui rahvas
jätkab oma tõusu, siis ei pea ma võimatuks,
kui 50 aasta pärast professori toolidel istuvad eestlased.
Nüüd kõlab see muinasjutuna, aga Lida (Schultz-Bertrami
tütar A. P.) võibolla elab selle veel läbi.
/.../
See prohvetlik ettekuulutus läks ülitäpselt täide
50 aastat hiljem Tartu Ülikool eestistati ja enamik
professoreist olid eestlased.
Kahjuks jäi Kunileidi tegevus väga lühikeseks.
Juba 1871. aastal sõitis ta Peterburi, töötas
mõnda aega köster-kooliõpetajana Peterburi
lähedases Gatinas. Haigestunud tuberkuloosi, veetis
viimased eluaastad Ukrainas, Poltaavas, kus suri 1875. aastal,
olles vaid 30-aastane.
Palju innustust algupäraste laulude loomiseks ja nende läbisurumiseks
laulupeo kavasse sai Kunileid eesti ärkamisaja radikaalse
tiiva suurimalt tegijalt, Cimze seminari 1859. aastal lõpetanud
Carl Robert Jakobsonilt (18411882). Just Jakobson
trükkis ära laulupeo eel laulukogumikus Vanemuise
Kandle Healed Kunileidi kaks isamaalist laulu koos veel
mitme tema soome ja eesti rahvaviisi seadega.
Veel teisedki Cimze seminari kasvandikud mängisid otsest
rolli I üldlaulupeo ettevalmistamises, selles osalemises
ja ka laulupeojärgses entusiastlikus muusikalises tegevuses.
Kahel neist peatume veidi pikemalt. Need mehed on helilooja Artur
Kapi isa ja helilooja Eugen Kapi vanaisa Joosep Kapp ning Andreas
Erlemann.
|
Joosep Kapp (s 1833) oli üldse üks esimesi seminari
lõpetajaid ja temast kujunes Suure-Jaani ja selle
ümbruse Kappide dünastia patriarh ta oli
köster, koolmeister ja koorijuht ühes isikus.
|
Joosep Kapp (18331894)
oli üldse üks esimesi seminari lõpetajaid ja
temast kujunes Suure-Jaani ja selle ümbruse Kappide dünastia
patriarh ta oli köster, koolmeister ja koorijuht ühes
isikus. Kapp asutas 1862. aastal Suure-Jaani meeskoori ja osales
sellega I üldlaulupeol. Laulupeo järel asutas ta veel
Suure-Jaani pasunakoori ning mängis selles esimest klarnetit.
1887. aastal osales laulu- ja mänguseltsi Ilmatar
asutamises.
1878. aastal ilmus J. Kapi sulest õpik Geomeetria
kihelkonnakoolidele ja iseõppimiseks ning kasvatusliku
sisuga raamat Eesti ema. Joosep Kapi deviisiks oli,
et ... me peaks kõik oma jõudu mööda
meie rahva heaks töötama, et tema kord valgusele vastu
jõuaks!
Andreas Erlemann (18331915) lõpetas Cimze seminari
1856. aastal. Tema suurimad teened on eesti kooliõpetuse
traditsiooni au sisse tõstmine ja esimese eestikeelse muusikaõpiku
koostamine, milles käsitleti muusikateooria, harmoonia, vormiõpetuse
ja muusikainstrumentide õpetuse algtõdesid. Selle
õpiku täielik nimi oli selline Musika öppetus.
Üks nodi, laulmisse ja mängimisse selletusse ramat,
isseärranis koolmeistridele ja keigile laulo- ja mängo-söbradele.
Õpik ilmus 1864. aastal Tartus.
Erlemann asutas Helmes meeskoori ning osales sellega I üldlaulupeol.
Ta oli Eesti Kirjameeste Seltsi üks asutajaid, kohaliku aleksandrikooli
abikomitee esimees, asutas Helmesse laulu- ja mänguseltsi.
Erlemanni roll ärkamisaja liikumises tähtsustub veelgi,
kui silmas pidada tema 1870. aasta 6. juulil Helmes korraldatud
koosolekut, mis sai endale nime Köstrimäe konverents.
(Köstrimäe tähistas Erlemanni elukorterit Helmes).
Helmesse kogunesid tolle aja Eesti rahvusliku liikumise liidrid:
Jakob Hurt, J. V. Jannsen, L. Koidula, C. R. Jakobson, A. Kunileid,
J. Kapp, Jaan Adamson, Hugo Treffner jt. Selle, n-ö kultuurikonverentsi
keskseks kujunes pastor Jakob Hurda kõne, milles leidis
selge väljenduse akadeemik Hans Kruusi väljendit
kasutades: kirglik truuduse õhutus ja rahvusliku
eneseväärtuse kuulutus. Siin oli sõnastatud
väikese rahva elutunnetus ja eesti rahva ajalooline kutsumus
suuruse ja vägevuse taotluseks vaimu asjades ja haritud
elu poolest.
See kõne oli oluline järg rahvusideoloogia kujundamisele,
millega Hurt tegi algust 1869. aastal üldlaulupeokõnega
ja millega ta tõusis silmapilkselt rahvusliku liikumise
liidriks.
|
|
|