Kultuur ja Elu 1/2010


Kultuur ja Elu 4/2009

 

 

 

 


Muusika ühendab inimesi Baden-Badeni Festspielhausis

tekst: Aino Siebert
fotod: Aino ja Werner Siebert


Festspielhaus on Saksamaa suurim ooperi- ja kontserdimaja. Siia mahub muusikat kuulama 2500 külastajat.

Saksamaa uhkeim kuurortlinn on kindlasti Schwarzwaldis asuv Baden-Baden. Noobli metropoli kuulsus on ulatunud ammu üle riigipiiride. Siia on aastakümneid leidnud tee nii tuntud siniverelised kui ka raha- ja kultuurieliidi esindajad. Fjodor Dostojevski mängis Baden-Badeni kurikuulsas kasiinos maha oma viimased kopikad ja Ivan Turgenev veetis linnas seitse viljakat aastat.
Ka tänapäeva Venemaa uusrikkaid veetleb väike linnakene sedavõrd, et kohalike glamuursete äride personal on olnud sunnitud kopsakate rahakottidega klientide teenindamiseks ära õppima vene keele.

Kuigi paljud arvavad, et Baden-Badenisse tullakse vanade roomlaste siia eksporditud sauna- ja spaakultuuri tõttu või proovima võiduõnne tänaseni oma veetluse säilitanud kasiinos, on see ainult pool tõde. Liigagi tihti unustavad need, kes säravast metropolist lugusid kirjutavad, et mitte ainult tervist kosutavad termid, uhke kasiino või linna külje all Iffezheimis korraldatavad ratsavõistlused ei tõmba külastajaid magnetina, vaid ka maailmas kuulsust kogunud kontserdimaja Festspielhaus, mille üritusi saab kirjeldada ainult ülivõrdes.

Baden-Badeni Festspielhaus

Festspielhaus on Saksamaa suurim ooperi- ja kontserdimaja. Siia mahub muusikat kuulama 2500 külastajat. Viini arhitekti, professor Wilhelm Holzbaueri plaanide kohaselt vana jaamahoone ühendusse ehitatud maja avati 1998. aastal. Baden-Badeni erakapitalil toimivat muusikahoonet juhib kümnendat aastat Andreas Mölich-Zebhauser, kes on dirigendi ja pianisti Theo Mölichi poeg. Seetõttu sai menukas intendant juba varakult tutvuda nii ooperi- kui kontserdirepertuaariga.

Pärast gümnaasiumi lõpetamist õppis kultuuri tippmänedžer ajalugu ja germanistikat, hiljem alustas karjääri tuntud muusikakirjastuses Ricordi. Töö kõrvalt jätkas energiline mees enda täiendamist Müncheni ülikoolis, õppides majandust, õigus-, teatri- ja muusikateadust ning kunstiajalugu. 1984. aastal abiellus Andreas Mölich Lioba Zebhauseriga, kellega tal on neli last. Juhtinud alates 1991. aastast mitut raskes finantsilises seisus olevat kultuurimaja, pakuti talle tööd Baden-Badeni Festspielhausi tipus ajal, kui kontserdimaja seisis pankroti äärel. Mölich-Zebhauser töötas välja Saksamaal ainulaadse kultuuriürituste finantseerimismudeli ja võis pärast poolteist aastat tehtud intensiivset tööd esitada positiivse bilansi. Alates 31. märtsist 2000 toimib Festspielhaus kultuurifondina, mille aluseks on kümne eraisiku kapital.
Kultuurimänedžer ei oleks saanud kindlasti oma raske juhtimisülesandega üksinda hakkama. Tema visiooni Festspielhausi tulevikust tõttasid toetama oma linna ja selle kultuuri armastavad inimesed, asutades ainulaadse ühingu – kontserdimaja sõpradeseltsi (saksa keeles Freundeskreis).

Kui Baden-Badeni kontserdimaja peetakse Saksamaa parimaks võõrustajaks, siis on kaheksa aastat tagasi asutatud kultuuri toetav initsiatiivgrupp tema parim külaline. Idee tõi New Yorgist kaasa Anne-Marie Haist: “Kui ma külastasin Lincoln Centeri üritusi, siis kohtasin iga kord auameti raames palgata töötavaid inimesi,” rääkis usin daam, sest ta pani nüüd ise Baden-Badenis kokku grupi, kes koguni sada õhtut iga hooaja jooksul pühendab ennast vahelduvas koosseisus kontserdikülastajatele ja nende vajadustele.
Seltsi aastane liikmemaks – 520 eurot – pole kindlasti taskukohane kõigile. Seda auväärsem on, et Baden-Badenit armastavad varakad võtavad vaevaks mitte ainult kultuuri hüvanguks rahakotti kergendada, vaid firmade juhid, meedikud, juristid ja teised kõrged ühiskonnategelased leiavad aega pühendada ennast ka autööga kontserdihoonele, kuhu tuleb esinema ainult kultuuri koorekiht. Selle eest peab juba Andreas Mölich-Zebhauser hoolt. Sõprade seltsi juhib kristlik-demokraat dr Wolfgang Schäuble, Angela Merkeli uue valitsuse finantsminister ja endine siseminister.

Selliseid kultuuritoetajaid vajataks Eestiski. Ja kui keegi arvab, et seltsi liikmed saavad vähemalt tänutäheks tasuta kontsertidele, see eksib. Ka siis, kui ollakse kontserdiõhtul tööpostil, maksavad liikmed oma pileti kinni sellest hoolimata. Ainukene edu, mida Festspielhausi sõbrad naudivad, on see, et neil on eesõigus piletite ostmiseks juba siis, kui pääsmed pole ametlikult veel müüki läinud.
Nüüdseks on seltsil 1400 liiget ja eelmisel aastal anti kontserdimaja intendandile 7 miljonit eurot ürituste korraldamiseks.

Absoluutne tipp-programm

Festspielhausi programm on ehitatud üles aastaaegadele: kontserdimaja organiseerib nelipüha-, suve-, sügise- ja talvefestivale, millega seoses esitatakse vähemalt üks ooper, samuti antakse mitu klassikalist kontserti. Neli korda aastas on hoones külalisena kõrgetasemelised balletitrupid. Selle kõrval tuuakse lavale mitu meelelahutussõud.

Lähedane ja viljakas koostöö on olnud Peterburi Maria teatriga, mida juhib üks maailma tuntumaid dirigente Valery Gergiev. Tänavu oli külas üks Saksamaa tänapäeva huvitavamaid orkestri juhte Christian Thielemann koos oma Müncheni muusikakollektiiviga, kavas oli mh Richard Straussi “Elektra”; eelmisel hooajal said Baden-Badeni muusikasõbrad kuulda sama toonikunstniku “Roosikavaleri”. Oma lopsaka keele ja avameelsusega tuntud Thielemann tõi esile, et “Elektra” draamasid ei näe ta mitte ainult õhtuti dirigeerides, vaid loeb neid iga päev ka kollasest ajakirjandusest. Kuidas leiab dirigent orkestriga iseendale spetsiifilise kõla? Siinkohal oli sakslase arvamus: “Selleks, et orkester leiaks oma isikliku kõlapildi, ei piisa Strawinskyst, Bartókist või Mahlerist, isegi mitte Richard Straussist. Siinkohal olen päris vanamoodne dirigent. Muusikakollektiivi ei ole võimalik kasvatada mitte Mahleri esimesega, vaid Beethoveni kolmandaga. Kuid kui orkester on võimeline mängima “Eroicat”, siis oskab ta mängida mida tahes,” arvas Christian Thielemann. Aktuaalses “Elektras” tegid kaasa suurepärased lauluhääled: Linda Watson (Elektra), Jane Henschel (Klytämnestra), Manuela Uhl (Chrysothemis), René Kollo (Aegisth) ja Albert Dohmen (Orest).

Harmooniline duo: Fazil Say ja Kristjan Järvi


Dirigent Kristjan Järvi ja Türgi pianist Fazil Say.

Kord aastas on aga tänutäheks toetuse eest ka spetsiaalne Sõpradeseltsi kontsert. Tänavu olid Baden-Badenis usinatele annetajatele esinemas Türgi pianist Fazil Say ja dirigent Kristjan Järvi – mõlemaid muusikuid peab kohe algatuseks kiitma ebatavalise ja suurepärase kontserdiõhtu eest ülivõrretes. Uskumatu, kuid Türgi ja Eesti temperamendid harmoneerusid suurepäraselt. “Viva Estonia!” ütles võrratu klaverimängija, kui küsisin, kuidas sujub koostöö eestlasest orkestrijuhiga. “Kristjan ja mina teeme mitmeid erinevaid projekte, ta on fantastiline,” tõi Fazil Say esile niivõrd südamlikult, et ei jäänud kahtlustki selles, et kahe erinevast rahvusest mehe omavaheline keemia klapib.

Fazil Sayd peab kuulama, ta mängib nagu väike kurat. Olgu siis Maurice Raveli “Klaverikontsert G-duur” või vana hea Wolfgang Amadeus Mozarti “Klaverikontsert D-duur KV 537 “Kroonimiskontsert””. Ta on uskumatu! Vahel tundub, et klaver vajub kohe-kohe emotsioonide tormide all maa alla, samas jälle võlub türklane välja niivõrd hellad kõlad, et muusikariist hõljub lava kohal. Kuid mitte ainult tema tehnika ei ole sõna otseses mõttest jalustrabav, vaid ka intepretatsioon, tema ideed, eriti iseenda komponeeritud “Klaverikontsert nr 2 “Silk Road”” puhul: milliseid toone, hääli, kõlasid oskas muusik oma instrumendist välja tuua... Ta ei mänginud klaverit, ta ise oli klaver. Kui seda peaks ühe sõnaga kirjeldama, siis oli see “põnev avastusretk”.

Kuid ka Kristjan Järvi tantsiv dirigeerimisstiil võlus Festspielhausi sõpraderingi liikmeid, võiks isegi öelda, et eestlasest oleks võinud saada ka hea näitleja, kui temast poleks saanud orkestri juhti. Järvide dünastia noorem võsu oskab suhelda mitte ainult oma orkestri, seekord Mahler Chamber Orchestra või toonikunstnikuga, vaid ka publikuga. Leonhard Bersteini overtüür “Candide” ja George Gershwini “Rhapsody in Blue” olid kui loodud eestlasele.
Suurepärase muusikaõhtu lõpetuseks tulid mõlemad kunstnikud fuajeesse, kus neid võeti ülisoojalt vastu, mitmed soovisid saada geniaalsetest muusikutest fotot või siis neilt autogrammi. Klassikabisnes on viimastel aastatel väga palju muutunud, dirigente, lauljaid, pianiste ja viiuldajaid koheldakse nagu popstaare. Kristjan Järvi oli Baden-Badenis esimest ja loodetavasti mitte viimast korda, talle endale igal juhul meeldis nii publik kui kontserdisaal, samuti organisatsioon, mis on igale esinejale omaette tähtis.

Allergia- ja kopsuarst Jan Ryba koos abikaasa Ingridiga Heidelbergist astusid peale kohtumist Fazil Say ja Kristjan Järviga Sõpraderingi liikmeks. Miks, soovisin ma teada. “Esiteks teeb ühing tänuväärset tööd ja meil on lihtsalt hea meel, et klassikaline muusika ei ole enam nii jäik kui varem. On vahva pärast ilusat kontserdit kohtuda ka muusika tegijatega, see süvendab õhtu emotsioone,” rääkis abielupaar. Rybade kõige meeldejäävam õhtu Festspielhausis on olnud Maria teatri esituses Pjotr Tšaikovski “Luikede järv”.
Nendega oli kaasas noorim tütar, 7-aastane Victoria koos oma sõbrannast nimekaimuga Schwetzingenist. Tüdrukud ei tundnud hilisõhtul peale pikka kontserti üldse väsimust, vaid muljetasid elavalt omavahel, hoolimata eesolevast pikast koduteest – Schwarzwaldi metropolist on Neckar-jõe romantilisse linna oma sada kilomeetrit. Kui seda ei või pidada muusikaarmastuseks, siis mida veel?

Eestit kaks aastat tagasi külastanud hambaarstid dr Christiane Pergande-Bareiss ja dr Gerhard Bareiss olid sel õhtul usinasti tööpostil värbamas seltsi uusi liikmeid. Abielupaar kuulub juba algusest peale Baden-Badeni Festspielhausi toetajate hulka. “Kui sai teatavaks, et meie kontserdimaja on pankroti äärel, siis oli selge, et peame ühendama oma jõud aitamiseks.”
Kokku sai Sõpradering sellel meeldejääval muusikaõhtul 27 uut liiget, tegevjuhil prof dr Ernst-Moritz Lippil on põhjust jääda rahule. Ka šeff ise, Andreas Mölich-Zebhauser võis rõõmustada, sest uhke ja kvaliteetse kunsti kontserdihoone tulevik on kindlustatud. Ja muusikasõbrad võivad nautida varsti veel nii sopran Anna Netrebko, tenor Rolando Villazóni, metsosopran Elina Garanase, viiuldaja Anne-Sophie Mutteri, pianist Hélène Grimaudi, ballettmeister John Neubaueri ja muidugi meie Järvide helikunsti.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv