Kultuur ja Elu 4/2009


Kultuur ja Elu 3/2009

 

 

 

 



Indrek Sammul

Teater kui nähtamatu varandus

küsis: Jaanika Kressa
Foto: teater ugala arhiiv

Tänavune teatrikuu läks ajalukku Ugala vabanemisega Jaak Alliku nõukogudeaegsest demagoogiast. Juhtkonnavahetus küttis kirgi ja ületas uudisekünnise nii raadios, teles kui kirjutavas pressis. Toimuv oli lahendus aastakümnetega tekkinud talumatule olukorrale.

Jõulueelsel ajal, teatri 90. juubeli künnisel, ajame juttu Ugala uue peanäitejuhi Indrek Sammuliga, kes kolis Viljandisse perekondlikel põhjustel: et saaks perega rohkem koos olla, et lastel on väikelinnas parem kasvada, et Indreku emal on Viljandi miljööväärtuslikus vanalinnas maja, mille restaureerimine on väljakutse.
Et aastakümnete tagune käärimine sünnilinna teatri just tema teisel Ugala-aastal sisemiselt plahvatama paneb, ei osanud Indrek Viljandisse elama tulles kuidagi ette näha.

Kuidas Ugalal läheb?
Ugalal läheb töiselt. Praegu (jutuajamine toimus 10. detsembril) esietendub Silvia Soro näidend „Nähtamatu varandus“. See on etendus kogu perele ja me mängime seda jõululavastuse nime all, kuid seekord pole tegemist otseselt jõuluteemaga, vaid see on ühe poisi rännak läbi viie maa muinasjuttude, kus ta otsib taga nähtamatut varandust. Seda, mida ei saa kotti panna, mis on hinges ja südames. Seega, tõelise jõulusõnumiga.

Kuidas tähistate teatri sünnipäeva, kas pöörate selleks ajaks terve linna pea peale?
Kavas on väike pidu, me ei taha suurelt teha, sest aeg on raske. Tervet linna me pahupidi ei pööra, aga meil on heameel, et oleme suutnud aidata käivitada ühe rahvateatri. 6. jaanuaril teeb Viljandi rahvateater nimega „Seasaare näitemängu selts“ oma esimese lavastuse.
Nende esietendus on kultuurimajas, aga veel enne seda, kell kuus õhtul, on linnarahvas oodatud Ugala tiigi kaldale, kus me avame lavatorni uue näo. Ei taha seda sündmust ette lahti rääkida, kuid mõte on selles, et oleks aru saada, et see on teater. Praegu kui võõras inimene mööda sõidab, ei saa arugi, mis maja see on.

Linnarahvas rõõmustab: Ugalast saab tõesti jälle teater!
Teatris on vaja, nagu igas eluvaldkonnas, kus inimesed töötavad koos – ühistunnet. Seda, et teeme ühist asja. Kõigil, kes selles majas töötavad, peab olema see tunne, mitte ainult, et see lavastus, kus mina mängin, on tähtis, vaid tähtis on ka see teine lavastus, kus mina parasjagu ei mängi. See, mis me kõik koos teeme, ongi teater.
Teater pole ainult lavastus, teater pole ainult maja, teater on need inimesed, kes on seal sees, ja kõige tähtsam on see, mis tundega teatrit tehakse. Tähtis on sõnum, mida teater kannab.

Milline on uuenenud ehk vabanenud Ugala sõnum?
Eks me püüame oma sõnumit luua. Me oleme isekeskis arutanud, et meie sõnum võiks olla eelkõige soojus ja kummardus inimlikule kannatusele.
Muidugi oleme ka rahaketi otsas, sest peame ju ennast ära majandama, nii peame leidma mingi kesktee. Me püüame mitte raha pärast teha, aga paratamatult mingites variantides me sellest ei pääse mööda, me ei saa päris äärmustesse minna.
Me püüame aga näidata ka seda teistlaadi teatrit. Teatripilt on Eestis ju väga rikas, neid laade, kuidas keegi teatrit teeb, on väga palju, võtame kas või NO-teatrist Estoniani – sinna vahele jääb palju variante.

Kus võiks olla Ugala koht Eesti teatrikaardil?
Kõige tähtsam on, et Ugala sellel kaardil oleks. Et oleks inimeste teadvuses, et Viljandis on üks teater, kuhu tasub sõita, tulla vaatama meie lavastusi.

Te ei koondanud sel aastal ühtegi näitlejat, see sõnum oli väga positiivne. Aga neid teisi tegelasi oligi vist teatris enne ülearu?
Oleme veel ilma näitlejate koondamiseta hakkama saanud, teisi ametikohti on optimeeritud jah. Raske öelda, kas neid oli palju või mitte, kuid kindlasti on tööd võimalik teha varasemast palju kontsentreeritumalt. Ei pääse ka teater sellest, mis meie ümber toimub. Püüame tööülesandeid täpsustada, ülesannete hajusus on väga suur.

Ilma näitlejata pole teatrit. Kas näitlejaid on Ugalas piisavalt või oleks neid vaja juurde?
Nii see on jah. Puudus on meil verinoortest näitlejatest, aga see on alati nii olnud, et need, kes on Tallinnas lõpetanud, sinna ka jääda tahavad.

Kas see tendents, et kui keegi on nii maha käinud, et Tallinnas enam hakkama ei saa, siis tuuakse Ugalasse, on nüüd möödas?
Seda meil plaanis küll ei ole, selle pilguga pole Tallinnas küll ringi vaadanud! Pigem püüame oma kasinate võimalustega minna seda teed, et hoida seda truppi, kes meil on, ja kui meil tekivad vahendid, siis tuua juurde noori. Otsime ka noori lavastajaid, kes pole Ugalas lavastanud, neid on palju, aga ajalist graafikut on päris raske kokku panna, et kõik klappima saaks.

Palju on Ugalas koosseisulisi lavastajaid?
Üks. On kujunenud nii.

Kas poleks odavam, kui neid oleks rohkem?
Odavam oleks nii, et on kolm oma lavastajat, kes katavad 80% repertuaarist. Samas nõuab selline kolme või nelja lavastajaga süsteem seda, et kõik peab olema hästi läbi mõeldud: et trupp ei jaguneks nende vahel nii, et igal on ainult oma näitlejad. Nad peavad ka omavahel töötama koos, et trupp ja koosseis püsiks värske. Väga kiiresti on tulemas väljakujunenud harjumused, mis suunduvad mugavuste rööbastesse. Lavastaja ülesanne on katsetada näitlejates uusi külgi, leida neis seda julgust. Ükski asi ei kesta igavesti, kõik kooslused püsivad vaid mõnda aega, mingi maagiline 6 või 7 aastat on õige asi, seejärel on vaja raputust või värskendust.

Lavastaja töö näitlejaga, loominguline värskus ja julgus, see, et näitleja ärkas hommikul rõõmsana ja läks huviga teatrisse, oli uhke, et on Ugala näitleja – selline aeg oli Toominga aeg. Pärast teda olid vaim ja vaimsus Ugalast lahkunud...
Mul on raske minevikku kommenteerida. Näitlejat käivitab see, kellega ta proovis kohtub, kes annab jõu ja käivitava mõtte. Prooviperiood on ju kaks kuud meie elust, on oluline, kuidas see möödub, millega ma tegelen. Küsimus on selles, kas mu ajurakud liiguvad, kas ma pean kokku puutuma mingite probleemidaega, mida ma pole osanud näha, aga see lavastaja näeb neid nii.

Eesti on väike, kas teatrikoole pole meil mitte liiga palju?
Paar aastat tagasi, kui majanduslik seis oli parem, kui väikesed trupid sündisid ja tegid oma asju, siis leidsid kõik, kes tulid nii kultuuriakadeemiast kui lavakunstikateedrist, ennast mingisugusest kooslusest ja said tegeleda teatriga. Praegu ilmselt läheb situatsioon keerulisemaks.

Ometi tegi Ugala hiljuti veel oma noortestuudio. Mida see endast kujutab?
Kujutab endast 10. klasside õpilasi. Üks noorte inimeste kamp peab teatri juures olema. Me pole võtnud eesmärki, et nad tingimata lavastuse välja tooksid, aga kui neil tekib idee, siis see võib juhtuda.
Meie soov oli anda noortele veel üks võimalus midagi teha, ega neid ringe ja võimalusi siin Viljandis väga palju pole ja kui teater suudab seda, et 15 noort inimest saab oma vaba ajaga midagi peale hakata, sest nad on huvitatud teatrist ja eneseväljendusest, siis see käib teatri juurde.

Kas noortele meeldib etüüde teha?
Küsimus on õpetajas. Etüüd on kõige raskem, see on eneseületuslik moment. Kuidas tunda ennast hästi – selle õhustiku ja usalduse saab luua õpetaja. Näitlejaõpilane avab iseennast, seda ei saa võrrelda sellega, et sa pead kodus heliredelit harjutama, siin on täielik eneseavamine, see on improvisatsioon, mille jaoks õpilane vajab turvalist keskkonda, et looming süttiks, avaneksid kanalid, mida ei osanud oodatagi. Selle keskkonna saab luua õpetaja. Hirmuga minna etüüdi tegema, see loob lõpuks tuimuse ja ehk tuleb ka tulemus, aga minu tunne on ikka see, et sa pead olema turvaliselt kaitstud ja hoolitud. Usu, et meie kaks noort ja andekat õpetajat, Silvia Soro ja Martin Mill, suudavad sellise õhustiku luua.

Teatrikoolid tahavad ju tühja lehte, mis neist stuudioinimestest pärast saab?
Võib-olla see oli ennevanasti nii, Panso ajal, ma ei tea.
Kõik sõltub sellest, kes võtab kursust vastu. Legendaarne on ju Aare Laanemetsa stuudio, sealt tuli terve plejaad näitlejaid, kõik võeti vastu. Näitlejaid on tulnud koolide näiteringidest ja igalt poolt.

Sul oli Tallinnas palju huvitatavat tööd, said kriitikute tähelepanu ja teatripreemiaid. Kas oled nüüd juba tunda saanud, et oled provintsis ja kriitikute silmanägemine on Sind vaadates järsult halvenenud, nad ei näe enam sama hästi kui varem?
Võib-olla pisut on ka seda suhtumist juba välgatanud, aga ma ei ütleks, et Tallinnas minus ainult imet nähti, sain seal ka negatiivset kriitikat nii üks kui teine kord. Kriitikaga on nii, et pead sellesse suhtuma kainelt. Negatiivne tuleb enda jaoks läbi mõelda ja positiivse kriitika suhtes tuleb olla eriti ettevaatlik. Seda, et lihtsalt tähele ei pane, see pole võimalik, vähemalt minu puhul. Ma loen ja panen tähele küll, tunnen ennast puudutatuna ja rõõmsana ja ma olen ka mõnest hästi analüüsivast kriitikast leidnud asju, mida olen lavastusse üle kandnud.

Nii et perifeeriatunnet Sinu sees ei ole?
Ei ole! Tegemist on nii palju ja reaalsuses on terve Eesti ju nii väike. Kui me suudame siia tuua inimesi, kellega on põnev koos töötada, siis iga uus toob endaga kaasa oma mõttemaailma, eriti põnev on, kui ta toob kaasa ka ellusuhtumise. Mitte ainult, et üks lavastaja on parem oma tehniliselt pagasilt, vaid loeb see sõnum, mida ta tuleb jagama. See rikastab ja käivitab mind inimesena.

Tulid Viljandisse elukoha muutuse pärast. Kas oskasid uneski näha, et selline saatuslik võimalus, peanäitejuhi roll, ees ootab?
Ei. Aga me proovime edasi minna, vaatame, mis saab. Süda on raske ja valutab, aga mõistus ütleb, et pole mõtet muretseda. Tulevikuks on ideid, mida ellu viia, aga paljus sõltuvad need kokkulepetest, teistest inimestest ja töögraafikutest.

Nägin märtsis Sakala-online leheküljel näitlejate kirja, kus nad olid kõik oma pretensioonid ära sõnastanud. See oli imekaunis kiri – tekitas tunde, et Ugala on nõukogude okupatsioonist lõpuks vabanenud, Alliku jama ja tema igavesed intriigid ei lähe enam läbi, näitlejad on vabad.
See oli tegelikult näitlejate erakiri ja ei olnud mõeldud avalikustamiseks. Kogu saaga on muidugi säilitatud ajaloo tarvis, kuid me oleme teatris otsustanud, et seda teemat me enam ei kommenteeri, see ei vii mitte kuhugi, sest asi sai alguse aastakümneid tagasi.
Üldiselt jah. Põhimõtteliselt 95% trupist tunneb ennast nii, nagu sina väljendad.

Kas pinged on nüüd täiesti maas, kas trupp on ühtne?
On küll jah, trupp on ühtne. Aga majas on pingeid veel pisut ikka, me ei saa ju inimestelt nende tundeid ja arvamust ära võtta.

See on küll midagi päris uut, sest aastakümneid polnud Ugala inimestel mingit arvamust!
Raskete sündmuste ja pingeliste olukordadega on ikka nii, et seda ei lahenda üldsuse arvamus, kultuuriministri otsus ega partei seisukoht. Iga inimene peab ise üle vaatama, mis on olnud ja mis on tema osa selles. Enda sees tuleb asjad ära lahendada. Ainult nii saab edasi minna. See, et keegi lööb rusika lauale, ütleb, et nüüd on kõik, nüüd lähme nii edasi, reaalsuses ei toimi, nii ei kao pinge kunagi. Reaalsus on see, kas saame edasi töötada.

* * *

CV
Indrek Sammul
s. 1972 Viljandis

1979–1990 Viljandi Maagümnaasium
1990–1994 EMA kõrgema lavakunstikooli XVI lend
1994–2007 Tallinna Linnateatri näitleja
1996 parima meesosatäitja aastaauhind, parim meesnäitleja festivalil “Draama 96”
1999 parima meesosatäitja aastaauhind, parim meesnäitleja festivalil “Draama 99”
2001 Ants Lauteri nimeline noore näitleja preemia
2006 lavastajadebüüt Jaan Tätte näidendiga “Kaev”
2007 sügisest Ugala näitleja,
2009 aprillist Ugala peanäitejuht



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv