Kultuur ja Elu 4/2009


Kultuur ja Elu 3/2009

 

 

 

 



Lagle Parek ERSP raamatu esitlusel 01.29.2009. Foto Jüri Kotšinev.

Lagle Parek:
Tõde on see, mis teeb vabaks

Küsis: Jaanika Kressa

"Praegu pääseb mõjule ju ainult lollide loosungitega. Demokraatia on kuidagi nagu umbe jooksnud,“ leiab kunagine vabadusvõitleja, ERSP asutajaliige ja siseminister Lagle Parek. On advendiaeg 2009 Pirita kloostris.

Kas olete alati olnud religioosne inimene?

Ei, pigem võiks öelda, et olen just ääretult mittereligioossest perest. Juba minu ema ei lasknud end laulatada ja meie, lapsed, olime kõik ristimata. Minust sai religioosne inimene koos katoliku õdede tulekuga. 1993. aastal käis Pühima Päästja Püha Birgitta Ordu ülemabtiss Ema Tekla Famiglietti Eestis, tuli siia Pirita kloostrit vaatama ja otsustas, et brigitiinid peavad tagasi tulema. Et meil on siin Pirital nii ilusad varemed, keskaja kõige suurem kloostri kirik siinkandis. Ma olin tol ajal siseminister ja sain neid maaostu, ehituse jm asjaajamise juures aidata. Me saime sõpradeks. Ja kui kloostrikompleks 2001. aastal valmis sai, kolisin siia. Ja olen väga rahul.

Kuidas tuleb inimese ellu niisugune pööre?

Raske öelda... Inimesele avanevad elus ju pidevalt uued võimalused, me muutume elu jooksul. Jumal õnne ei garanteeri, aga Ta rikastab elu. Ainult materiaalsele orienteeritud inimene on kõige vaesem inimene. Ilma sisemise vaimse rikkuseta jääme nii paljust ilma. Jumal on vaimne rikkus. Kuidas sa selle leiad, see on antud inimestele erinevalt. Oleneb, kuidas kedagi n-ö katsutakse.
Inimese ja Looja suhe on väga isiklik teema. On väärtusi, millest on väga raske rääkida. Kõnevõimel on niisugune hull omadus, et see võib asju labastada.

Kuidas me tänapäeval üldse sõnadega ümber käime, kuidas Teile tundub?

Loen igal hommikul ajalehti, harjumusest. Ja mis öelda... Me oleme odavad, elame väga lihtsustatud, primitiivset, odavat elu. Meedia muidugi ei peegelda kõikide inimeste hoiakuid ja mõtteid, aga see, mis lehtedest vastu vaatab, ei mahu kuidagi minu hinge. Mulle see maailm, need esiplaanile tõstetud väärtused ei meeldi. Muidugi, meedia ei ole abstraktne asi, ta tahab müümist – ma saan sellest väga hästi aru. Ja niikaua, kuni kaubaks lähevad peamiselt skandaalid jm tühi-tähi, siis seda ka pakutakse. Mulle sellepärast just Sirp meeldib, et ta ei ole orienteeritud kergekaalulisele kõmule. Aga Sirp on ka riigi dotatsioonil, tal pole seda muret, kuidas end maha müüa...
Praegu paraku pääseb võimule ja mõjule ainult lollide loosungitega. Demokraatia on kuidagi nagu umbe jooksnud. Selles mõttes olid esimesed vabad valimised head, et siis polnud lolle loosungeid vaja. Võis rääkida asjast.

ERSP eesmärk oli omariikluse taastamine. Kuidas vaatate praegu Tiit Madissoni ja teiste katsele hakata taastama ERSP-d?

Ma ei võta seda tõsiselt, sest igasugu hulle ideid tuleb ju pidevalt. Ja kui ei suudeta oma üritusele isegi uut nime välja mõelda, siis... See on nende probleem. Registreerida nad ennast ei saa, sest ERSP ei ole likvideeritud, ja teiseks on väheusutav, et nad saaksid erakonna moodustamiseks vajalikud 1000 liiget kokku.
Üldiselt on olukord riigis hetkel muidugi nukker, poliitiline allakäik on silmanähtav. Kuid see seltskond, kes tahab ERSP-d taastada, seda ei muuda. Uued jõud peavad tulema – ja küll need tulevad ka, lihtsalt aega võtab.
ERSP eesmärk oli taastada Eesti Vabariik. Pärast seda oleks tulnud kohe laiali minna. Meid ühendas unistus ja kui see täitus, siis kadus n-ö ühisosa ära. Meid ei ühendanud maailmavaatelised hoiakud, sidusus oli hoopis teine.
ERSP-lasi võib praegu kohata väga erinevatel kohtadel. Üks kõige huvitavamaid ja ausamaid ERSP ideaalide kandjaid on minu meelest Leo Kunnas. Nüüd, kui meil on oma riik olemas, peame alati mõtlema, kas meie tegu ja mõte on riigile kasuks või kahjuks. Peab ennast väga selgelt positsioneerima kõigepealt selles küsimuses. Kui Kunnas polnud rahul Kaitsevägede arenguga, läks ta erru ja hakkas kirjutama tõsiseid analüüsivaid artikleid. Kui sulle on tähtis, kuidas meie riik areneb, siis ei saa seda väljendada kuskilt nurga tagant togides. Me peame oma riiki kritiseerima! Aga me peame ka alati meeles pidama, et see riik on meile kohutavalt tähtis. Kriitika peab olema konstruktiivne, mitte lammutav.

Mis õigupoolest määrab meie valikuid? Üks jääb mis tahes olukorras ausaks inimeseks, teisest saab reetur...

No eks oma nahk on kõigil ju kõige lähemal. Aga näiteks Herman Simmi puhul, ma arvan, mängis rolli lihtsalt suur edevus.

Ja raha vist ikka ka?

Noh, võib-olla ka raha... Ma ei tundnud Simmi eriti, meil oli omal ajal selline ülemuse-alluva vahekord. Meelde on jäänud tema suurepärane suhtlemisoskus – ta oli inimestega lõpmata kena, lõpmata abivalmis. Ega mina üksi nii arva, seda räägivad kõik, kes temaga kokku puutusid. Ma mäletan – selles oli midagi... Ta oli nagu LIIGA kena, tekitas kahtluse, kas see on ikka tõesti päris?
Kui me vabariigi taastasime, siis anti KGB kaastöötajatele võimalus minna kaitsepolitseisse ja tunnistada oma teod üles. Mõned kasutasid seda, aga väga paljud mitte. Ja tegid rumalasti, nagu ka Simmi näite varal tõdeda võib. Niisugune koorem ahistab. Kui sa oled kellegi vastu eksinud – no ela see häbi lõpuni, mine ja tunnista tõtt. Ainult tõde teeb vabaks.

Pigem loodetakse, et tõde päevavalgele ei tulegi. Isikuandmete kaitse seadus kitsendab praegu ka avalikkuse ligipääsu arhivaalidele. Mis Te sellest arvate?

Keeruline küsimus, ma ei leia, et oleksin õige inimene sellele siin hinnangut andma. Aga inimesed väga sageli ülehindavad oma maiseid pattusid ja annavad end sellega hõlpsasti hirmu küüsi. Katoliku kirikul on hea asi piht, sa saad südametunnistuse puhtaks, koormast vabaks. Kaitsepolitseis oli seesama võimalus. Seda oleks pidanud kasutama.
Mis määrab valikud, on meie sisemise harituse ja ideaalide küsimus. Baas kõigele luuakse kodus, ma usun, et see on sihuke maast-madalast asi. Kas olete tähele pannud, et hea kasvatuse saanud inimesed ei kaota seda kunagi. Lapsepõlves kasvatatakse meile teatud kombed sisse ja need mõjutavad meid ka sisemiselt. Näiteks hästikasvatatud mehed tõusevad püsti, kui seltskonda tuleb naisterahvas. See meeldib mulle.

Kui võrdõiguslikkuse taotlused vilja kannavad, siis ei tõuse varsti keegi enam püsti...

Jahaa, no see on üks väga naljakas asi praegu, ja väga tähtis. Mulle tuleb meelde, kui meil esimene valitsus kokku tuli ja kui siis Mart Laarile öeldi, et oi, te olete nii euroopaliku valitsuse kokku pannud – kohe kolm naisterahvast valitsuses! Mart, nagu ta on, vaatas ümmarguste silmadega ja ütles: „Tõsiselt või? Ma’i pand tähelegi!“ Mulle see hirmsasti meeldis. Ma tahaksin näha, et kui ameteid jagatakse, siis me ei mõtle, kas see on naine või mees, vaid mõtleme inimese võimekuse peale. Teine alus peaks olema asjadel.
Tänapäeval on laialt käibel veel üks väljend, mida meie ajal ei tuntud: „See on sinu probleem!“ See ütlemine on jõhker – kuigi sisuliselt on sel sageli tõetera sees – ja jõhkrust ei õigusta mitte miski. Me oleme inimesed, kodanikud, ühiskonna liikmed. Me oleme seotud, meeldib see meile või ei. „Ära küsi, kellele lüüakse hingekella – seda lüüakse sinule,“ kirjutas Hemingway.
Need on nn heaoluühiskonna omapärased jooned, mis meil juurduvad. Omamoodi tore on meenutada, kuidas meid Rootsis kunagi vapustas see lahkus – see, et kõik on su vastu nii hirmus kenad. Nüüd juba teame, et kogu see kenadus on pealiskaudne, sest ega keegi seal sinu peale eriti ei panusta.

Nii et heaoluriik ei teegi inimest paremaks?

Heaoluühiskonnas on hea elada. Aga kuidas paremaks inimeseks saada, selle küsimuse peab igaüks enda jaoks ise lahendama. Haridusel on siin oluline roll. Mulle isiklikult tundub, et hariduse juurde peaks kuuluma ka religiooniõpetus. Ilma elementaarsete teadmisteta selles vallas käid ju maailmas ringi nagu kinniste silmadega. Suur osa maailmakirjandusest, kunstist, kultuurist jääb täiesti arusaamatuks. Aga muidugi, kui me ei taha, et maailm oleks meile mitmekesisem, rikkam, siis võitleme selle vastu.
Sõda religiooniga on väikeste inimeste probleem. Kel pole jaksu ega tahtmist muuga võidelda, see võitleb religiooniga. Sest religioon ei löö vastu.

Missugused suhted eestlasel üldse vaimsusega on?

Eestlane on kirikukauge, minu meelest sellist praktilist maa-usku. Mitte taarausuline, vaid just oma põllulapi, maja, oma asjade ja ‘iseenese tarkuse’ usku. Aga otsiva loomuga inimene otsib. Ja mingil hetkel tingimata ka leiab. Midagi peab olema püha, see annab sisemiselt väga palju. Missugune see usk on, on täiesti oma valik.
Tänases päevas on palju vihavimma, vingumist, tänitamist – sellest on saanud nagu omamoodi maailmavaade. See on kurb. Mina pole küll kordagi näinud, et viha kellegi elu kergemaks teeks.


Vangistusest vabanenud dissidendid Arvo Pesti, Lagle Parek ja Heiki Ahonen 1987. a veebruaris taas koos Tallinnas. Foto Tarmo Leek

Oleme endast seejuures ometi üsna heal arvamisel?

Eestlane peab ennast väga töökaks – seda mõtet on nii palju korratud, et me oleme harjunud sellesse uskuma. Aga kui vabariigi taastasime, siis hakkasid minul need illusioonid tasapisi purunema. Ühtäkki tuli välja, et pole me nii töökad midagi, tahaks hoopis kergesti kõik kätte saada. Sellel oli muidugi tore põhjendus – 50 aastat okupatsiooni. Väga mugav on kõike okupatsiooniga põhjendada, õigustada oma nõrkusi, saamatust jne. Minule need mõtted ei meeldi.
Hämmastav, kuidas ajalugu ennast kordab. Terve nõukaaja läksid ju kõik komparteisse peamiselt sellepärast, et midagi saada – töökohta, korterit jms. Ja nüüd on täpselt sama, meil jagatakse kohti erakondliku kuuluvuse järgi! Erakonnas olemine on praegu boonus, aga see peaks olema panustamine! Vaat see mind häirib. Olen rääkinud mitme inimesega, kes minu endistest kaaslastest on nüüd astunud mõnda erakonda. Nad vaatavad ümmarguste silmadega vastu ja ütlevad, et aga muidu nad ei oleks ju saanud seda või teist tööd teha. Töökohti peaks jagatama inimese võimete ja oskuste, mitte erakondliku kuuluvuse järgi. Ja pisikese Eesti mudeli peal on see liigagi mõtlemapanev...
MTÜ tegevuse kaudu olen õnneks puutunud kokku paljude entusiastlike noortega, kes teevad mulle rõõmu. Neil puuduvad nõukaajast pärit ja kaasa tulnud nipid, nad on palju-palju puhtamad. Ma olen seda nautinud, sest see annab lootust. Iga kord kui taban, kui palju paremini nad mõtlevad, rõõmustan. Nende ja meie riigi tuleviku üle.

Noor inimene pole veel nii ärahirmutatud nagu vanem põlvkond...

Mulle tuleb meelde, kui meie perekond küüditati 1949. aastal. KGB majja, palju rahvast, pikk saba, kõiki kuulati üle. Vanaema oli 75-aastane ja istus tooli peal, mina seisin tema kõrval. Ma olin siis 7-aastane. Inimesed nutsid, oli paanika... Ja siis pani vanaema mulle käe õla peale ja ütles: „MEIE siin ei nuta!“ See oli väga kindlalt öeldud – kindel hoiak, et neile tõbrastele meie oma tundeid ei näita. Ja ma ei nutnudki, vastupidi, mulle hakkas asi juba huvi pakkuma... Mul oli väga tark ja väga kindlate eluhoiakutega vanaema.
Ma olen tihti mõelnud sellele, et küll neil, kes repressioonide alla ei sattunud, võis olla siin raske elada. Sest mis oli küüditamise põhiline eesmärk? Hirmu tekitamine! Kui olid juba seal masinas sees, siis see võttis hirmu ära. Siberis polnud aega hirmu tunda, seal tuli ellu jääda.
Nõukaaeg töötas ju hirmutaktikal. Mis oli näiteks pastor Harald Meri mõrva eesmärk? See, kui kohutavalt koledasti ta 1990. aasta aprillis tapeti, pidi meile ütlema ju seda, et no olge-olge, aga küll me näitame teile veel koha kätte. See oli katse hirmu taastada. Meri tapeti ju üsna varsti pärast Kautla mälestusmärgi esimest taasavamist, nii et see sõnum meile oli üsna ühene. Kautla monumenti rüüstati mehiselt, aga kui see siis 1990. aasta augustis uuesti üles sai, oli õnnistamisel kohal juba viis preestrit! See näitas selgelt: punavõim ei võitnud!

Poliitika on Teile endist viisi südamelähedane?

Poliitika huvitab muidugi, see on ju elu! Televiisorist vaatan AK-d ja puhtpoliitilisi saateid – Vabariigi kodanikke, Foorumit jne. Arengute jälgimine pakub huvi ja on oluline.
Venemaa oli, on ja jääb. Oht jääb. Vene inimese hinges on impeeriumiunistus nii kergesti üles köetav. Ma ei tea, kas tulebki aeg, mil see enam võimalik pole... Kui sa elad väga närakalt, siis sa vajad ju midagi, mis oleks natuke suurem. Ja impeerium – see juba on midagi! Inimene vajab oma ellu ka abstraktset suurust. Midagi abstraktsemat kui söök ja hilbud.

Jõulud on käes. Püha aeg.

Alles Petlemmas olles jõudis jõulude tähendus täielikult minuni. Aga neid pühi on alati peetud, jõulud on minu perekonnas olnud üks tähtsatest asjadest, millest kinni hoida. Meil oli erinevaid võimalusi jõule vastu võtta. Siberis polnud näiteks kuuske kuskilt võtta, oli mänd – vanaema oli seoses sellega väga rahulolematu...
Olen olnud jõulude ajal paavsti missal Roomas, Peetri katedraalis, kaks korda on olnud õnn viibida Petlemmas. Petlemm on väike linn Palestiinas ja seal on jõulud väga erilised. Kunagi, kui suhted sealkandis veel nii teravad polnud, põlesid tänavail lõkked, istuti nende ääres, Läänemaailmas seostuvad jõulud pigem pühade-eelse tingel-tangeliga, kogu see kinkidevärk jne, mis algab väga vara – tarbimishullus ja asjadebuum. Mulle see ei istu.
Aga ikkagi on jõulud helge aeg – ollakse kodus, pere on koos. Ja varsti hakkab jälle valgemaks minema. Jälle on rohkem lootust!

 

CV
Lagle Parek
s. 17. 04. 1941 Pärnus

Erakondlik kuuluvus
Eesti Rahvusliku Sõltumatuse Partei (ERSP)
1988 - asutajaliige
1988–1992 - esimees
1992–2006 Isamaaliit
2006 Erakond Isamaa ja Res Publica Liit - …

Haridus
1948–1949 Pärnus I algkool
1949–1954 Novosibirski oblasti kool (küüditatuna koos õe ja vanaemaga)
1960 Tallinna Ehitustehnikum

Töökohad
1997 MTÜ Caritas Eesti
- asutajaliige
- juhatuse liige
1992–1993 Eesti Vabariigi siseminister

Ühiskondlik tegevus
• Eesti Mittetulundusühingute ja Sihtasutuste Liit, nõukogu (enam ei ole esimees)
• Püha Miikaeli Kolleegium, konsiiliumi liige
• Okupatsioonide Muuseum, juhatuse liige
• Hirvepargi miitingu korraldaja (1987)Eesti Komitee liige
• Möödunud sajandi seitsmekümnendatel aastatel aktiivne vastupanuliikumises osaleja.
• Poliitvangina Mordvas vangis 1983–1987



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv