|
|
20. Eesti SS-diviis. Foto: http://eestileegion.com |
Kes minevikku ei mäleta...
tekst: Herbert Lindmäe,
õigusteaduse doktor, prof emer
Kes
minevikku ei mäleta, elab tulevikuta! Need Juhan Liivi sõnad
hoiatavad: kui rahvas unustab oma mineviku, ei ole tal ka tulevikku.
Seega tuleb näha minevikus tuleviku panti. Samas võib
tõdeda, et viimastel aastatel püütakse meie lähiminevikust
jätta unustuse hõlma Eesti meeste võitlus punase
katku vastu või seda kohati oma või kellegi teise
maitse kohaselt moonutada.
On võõrastav,
et veel nüüdki ei taheta mõnigi kord mäletada
ega mõista Eesti saatuse-aastaid ja Teises maailmasõjas
Vene vastu peetud Eesti meeste võitluse olemust, ei taheta
tunnistada tõsiasja, et need mehed võitlesid ja
surid vaba Eesti eest. Nii kirjutas 29. septembril 2007 Postimees
oma juhtkirjas (Vene ajaloopropaganda: Eesti ei tohi võtta
vastutust natside või kommunistide kuritegude eest.
Postimees, 29. september 2007): Kuid Jakobsoni raport (President
Lennart Meri poolt 1998. aastal asutatud ja Max Jakobsoni juhitud
Rahvusvahelise Inimsusevastaste Kuritegude Uurimise Eesti Komisjoni
dokument) ei jäta kahtlust: tegu oli küll ausameelsete
eesti meestega, kes aga meelitati valelikke lootusi õhutades
kahurilihaks juba ette kaotusele määratud võitluses.
Nad väärivad mälestust Saksa okupatsiooni ohvritena,
mitte Eesti sõduritena. Asudes Eesti Leegioni ja teisi
Saksa relvaüksusi automaatselt samastama Eesti vabadusvõitlusega,
üritame kaitsta seisukohti, mis ei ole kaitstavad. Ning Eesti
ajalugu muutubki kergeks saagiks vaenulikule propagandale. Eesti
ei tohi endale võtta vastutust Saksa natside või
Nõukogude kommunistide kuritegude eest. Me olime II maailmasõjas
neutraalne riik, kelle iseseisvuse tallasid häbitult jalge
alla kaks suurriiki. Postimees kinnitab: ausameelsed
eesti mehed meelitati valelikke lootusi õhutades kahurilihaks
juba ette kaotusele määratud võitluses.
Millega siis neid ausameelseid eesti mehi meelitati sakslastele
kahurilihaks, milliseid valelikke lootusi neis õhutati
ja keda selles patus süüdistada. Kas ehk sakslasi? Kuid
sakslased ei lubanud kuni siit jalgalaskmiseni eestlastele oma
riiki! Juba vastus prof Jüri Uluotsa jt rahvuslaste poolt
koostatud memorandumile Eesti iseseisvuse kohta 1941. aasta augustikuus
oli selge ja ühemõtteline: Saksamaa ei luba okupeeritud
idaaladel mingit valitsuse tekkimist ega rahvuslike sõjavägede
loomist. (H. Lindmäe. Suvesõda Tartumaal 1941.
Trt, 1999, lk 263266) Kinnitati vaid, et Eesti saatus
määratakse pärast võiduka sõja lõppu.
Kuid sõja võidukasse lõppu pärast Stalingradi
lahingut, eriti aga pärast liitlasvägede invasiooni
1944. aasta suvel, Eestis ei usutud.
Ja milliseid valelikke lootusi õhutasid või lubadusi
andsid Saksa sõjaväevõimud Idarinde kokkuvarisemisel
Soomest 19. augustil 1944 koju tulnud 1752-le soomepoisile (2.
septembril tuli veel 49 Soome mereväes teeninud vabatahtlikku),
kes arvati nüüd Saksa väkke (ärgem unustagem,
et ka Soome rahvas võitles Teises maailmasõjas koos
sakslastega), et meelitada kahurilihaks neid, kes tulid Eestisse
tagasi selleks, et pidada siin nn lootusetut võitlust (Eesti
ajalugu VI: Vabadussõjast taasiseseisvumiseni / Peatoimet
S. Vahtre. Trt, 2005, lk 222; E. Sarv, P. Varju. Ülevaade
okupatsioonidest. Valge Raamat: Eesti rahva kaotustest
okupatsioonide läbi / 19401991 / ORURK. Trt,
2005, lk 20). Ja mida lubati admiral Johan Pitkale, kes tuli 22.
aprillil 1944 Soomest Tallinna ja organiseeris siin omanimelise
löögiüksuse (Admiral Joh. Pitka kodumaal.
Eesti Sõna, 23. aprill 1944).
Kui sakslased ei andnud eestlastele iseseisva riigi taastamiseks
mingeid lootusi (ja mille eest olid eesti mehed siin veel valmis
sõdima kui mitte oma riigi eest), siis kes oli see valelike
lootuste õhutaja ja kahurilihaks meelitaja? Kas selleks
oli Eesti Vabariigi viimane peaminister ja Saksa okupatsiooni
tingimustes presidendivõimu kandja prof Jüri Uluots,
kes õiguspärastas Eesti meeste mobiliseerimise Saksa
sõjaväkke ja pidas Eesti sõdurite võitlust
Ida vastu Vabadussõja jätkuks. Eks siis meenutagem
tema sõnu: ...Meie peame katsuma maa vaba hoida kuni
rahuni või vähemalt kuni vaherahuni. Ainult see võib
meid hoida hävimise eest. Meie sõdime vaid enesekaitseks...
Meie peame selles võitluses arvestama realiteetidega ja
meil on õigus vastu võtta abi sealt, kus meilt seda
on võimalik saada. Praegu võime abi saada vaid sakslastelt
ja meie sõdime koos sakslastega. Teist ega kolmandat võimalust
ei ole. Kuid meie siht on meie rahva ja riigi kaitse õigustamata
kallaletungi vastu... Võitlusega ida vastu tõendame,
et meie ei ole N. Liidu osa... Meie Vabadussõda jätkub
praegu erinevates ja keerulisemates ajaloolistes tingimustes kui
eelmine... Kui praegu meie maa ida poolt vallutatakse, siis eesti
rahvas osalt hävib ja osalt paiskub maailma kaudu laiali...
Võitluses ida vastu meie, eestlased, oleme praegu hädakaitse
seisundis... Nagu Eesti põllumehel on igal aastal tulnud
ikka ja jälle võidelda umbrohuga oma põllul,
on eesti rahval ikka ja jälle tulnud võidelda rünnakute
vastu idast.
Ja edasi: Millisel viisil me oma rahva elu tulevikus ka ei kujutaks
ja millist head ja ilusat Eestit me ka omas mõttes ja südames
ei kannaks kui oma kallimat vara, on kõige selle tulevase
elava Eesti eeltingimuseks ikka see, et kommunistlik nõukogude
võim meie maale ei pääseks kuni rahu saabumiseni
ja selle rahu kindlustamiseni. (Praegune olukord on eesti
rahvale äärmiselt tõsine ütleb
prof. J. Uluots. Eesti Sõna, 8. veebruar 1944; H.
Lindmäe. Professor Jüri Uluotsa poliitiline tegevus
Saksa okupatsiooni ajal ja selle riigiõiguslik tähendus.
Juridica / Tartu Ülikooli Õigusteaduskonna
ajakiri. 2/2006, lk 113 jj)
Mida pakkus
siin prof J. Uluots eesti meestele meelituseks ja milliseid valelike
lootusi ta õhutas?
Admiral Johan Pitka
ütles otsesõnu: Mingit kolmandat võimalust
meil ei ole kui võidelda idavaenlase vastu (Mingit
kolmandat võimalus meil ei ole ütleb
admiral Joh. Pitka. Eesti Sõna, 7. mai 1944). Kõik
peab jääma tagaplaanile, kui saatus nõuab kodumaa
ja rahva kaitseks kaasalöömist (Ma jaksan veel
relva kanda. Eesti Sõna, 25. aprill 1944).
Prof Jüri Uluotsa poolt 18. septembril ametisse nimetatud
valitsuse peaministri asetäitja ja siseminister, Vabadussõjas
Kalevlaste Maleva pataljoniülema abi, reservkapten Otto Tief
VR II/3 kinnitas: Meeste relvade juurde kutsumine toimub rahva
tahte kohaselt, ...kogu rahva kõhklemata ja otsustav panus
praegusel hetkel nagu 25 aastat tagasigi, päästab meie
rahva hukkumisest! (Vabadussõja mehed ütlevad
oma sõna. Eesti Sõna, 11. veebr 1944)
Ei mingeid meelitusi ega lubadusi, vaid üksnes alasti tõde
olukorra kohta: punased peninukid on taas meie piiril! Kuna Eesti
Vabariigi põhiseaduse preambulas kinnitatakse, et tänase
Eesti puhul on järjepidevalt tegu riigiga, mis on loodud
Eesti rahva riikliku enesemääramise kustumatul õigusel
ja välja kuulutatud 1918. aasta 24. veebruaril, siis eesti
meeste kutsumine relvile oli Saksa okupatsiooni lõpupäevadel
Eesti Vabariigi vastloodud seadusliku valitsuse otsus.
Eesti Evangeelse Luteriusu kiriku piiskop, endine Tartu Ülikooli
rektor prof Johan Kõpp pöördus neil päevil
oma läkitusega kõigi kirikuõpetajate poole
üleskutsega palvetada nende eest, kes panevad kaalule ja
ohverdavad oma elu rahva eluõigust kaitstes. (Kiriku osa
rahva eluvõitluses: Piiskopi läkitus kogudustele.
Järva Teataja, 15. veebruar 1944) Ei meelitatud siin
Eesti mehi isegi taevariigiga! Tuleb tunnistada: ei prof Jüri
Uluots, admiral Johan Pitka ega ametisse nimetatud uus Eesti Vabariigi
seaduslik valitsus eesotsas Otto Tiefiga, samuti prof Juhan Kõpp
ega keegi teine Eesti poliitik meelitanud Eesti mehi valelikke
lootusi õhutades kahurilihaks juba ette kaotusele määratud
võitluses.
Atlandi harta
Kui rääkida
valelike lootuste õhutamisest, siis tuleks siin küll
meenutada Atlandi Deklaratsiooni (Atlandi harta nime all tuntuks
saanud dokumenti), mille USA president Franklin Delano Roosevelt
ja Suurbritannia peaminister Winston Leonard Spencer Churchill
allkirjastasid 14. augustil 1941 sõjalaeva pardal Atlandi
ookeanil Newfoundlandi lähedal (Eesti ajalugu VI, lk 238).
Selles deklaratsioonis on esitatud mõlema riigi ühise
tulevikupoliitika põhiprintsiibid, sealhulgas põhimõte,
et kõik Teises maailmasõjas vägivaldselt iseseisvuse
kaotanud riigid peavad selle tagasi saama. Seeläbi tunnistati,
et kõikidele rahvastele tagatakse nende suveräänsus,
kellelt see on jõuga ära võetud. Seeläbi
tõotati ka Eesti rahvale teie iseseisvus taastatakse.
Suure kolmiku kohtumisel Teherani konverentsil (Teheranis 28.
novembrist kuni 1. detsembrini 1943) nõudis realiteet Moskvale
järeleandmist ja J. Stalini nõudel ei vaidlustanud
USA ega Suurbritannia NSV Liidu 1941. aasta sõjaeelseid
piire. Balti riikide küsimus jäi Nõukogude Liidu
siseasjaks. (V. Kallas Kahe sõja vahel. Pärnu,
2007, lk 473, 477) Atlandi deklaratsiooni tõotus unustati
ka Krimmi konverentsil 4.-11. veebruaril 1945 Jalta lähedal
Livdia lossis peetud suure kolmiku kohtumisel. Ka siin heideti
lindpriiks jäetud eestlased Stalini rüppe. (O. Raidla.
Eestlaste oma sõda 1941. Sõnumileht, 9. okt
1996)
Atlandi deklaratsiooni sisu oli teada ka Eesti rahvale
sellest kuuldi Lääne raadiojaamade kaudu, aga sellest
kirjutasid ka Saksa okupatsiooni ajal ilmunud Eesti ajalehed.
Sakslased nimetasid seda deklaratsiooni pettuseks, ja paraku oli
nendel õigus, kuigi sellal Eestis sakslaste juttu ei usutud.
(Ainult pettus... Atlandi-deklaratsiooni ei ole selle autorite
poolt kunagi tõsiselt võetud. Maa Sõna,
17. juuli 1943; Atlandi deklaratsioon: Selle vormiline, sisuline
ja tegelik tähendus. Eesti Sõna, 5. märts
1944; Kas luigelaulu esimene salm?: Winston Churchill ja tema
viimane kõne. Eesti Sõna, 5. aprill 1944).
Eesti Sõnas väideti: Atlandi deklaratsioon et tee
N. Liidule takistusi alistada enda alla naaberriike nagu Poola
jt., rääkimata Balti riikidest (Tühistatud
deklaratsioon. Eesti Sõna, 17. juuli 1943) Ja sellele
deklaratsioonile toetusid ka Eesti poliitikud, kui nad kutsusid
rahvast üles vastu panema Idast tulevale ründele. Ei
meelitatud kedagi, vaid öeldi otsesõnu: on vaja vastu
pidada rahu saabumiseni (seega Atlandi harta jõustamiseni).
Ei osanud keegi, sealhulgas Eesti sõjamees Idarindel arvata,
et Atlandi deklaratsioonis antud pühalikud lubadused osutuvad
tühjadeks sõnadeks ja neile rajanevad lootused on
petlikud. Kas saame siis tõele näkku vaadates tõsimeeli
väita, et Eesti iseseisvuse tallasid häbitult jalge
alla ainult NSV Liit ja Saksamaa?
Nii tulebki tõdeda, et eestlaste valelikke lootusi õhutas
hoopiski Atlandi deklaratsioon, mitte aga mingisugused muud valelikud
lubadused, nagu seda kinnitab Max Johansoni raportile viidates
Postimees.
Siit edasi küsimus: Kas on ikka õige väita, et
eestlaste sõda Teises maailmasõjas kommunismi vastu
oli juba ette kaotusele määratud? Siin ei taheta mõista,
et Eesti meeste võitlus käis mitte Suur-Saksamaa eest,
vaid Eesti vabaduse nimel. Kui sõda oli Saksamaa jaoks
juba kindlasti kaotatud, siis ka 1944. aasta juunikuu algul, pärast
liitlaste Normandia invasiooni (Overlordi), ei olnud Eesti sõduri
võitlus veel kaugeltki oma mõtte kaotanud
tuli hoida rinnet, et takistada Eesti taasokupeerimist, et nõukogude
punane terror ei pääseks kohe Eesti rahvast hävitama,
et peetaks vastu seni, kuni jõustuvad Atlandi deklaratsiooni
põhimõtted! Ei ole Eesti sõdur süüdi,
et Atlandi deklaratsioon sisendas neis valelikke lootusi ja ajendas
neid kõike unustades meeleheitlikult võitlema. Nii
pidaski Eesti sõdur 1944. aastal sakslaste jaoks lootusetuks
muutunud võitluses oma võitlust. Ja eestlaste lootus
rajanes Atlandi deklaratsioonile. Ikka uskusid Eesti sõdurid
rindel Atlandi deklaratsiooni ja eesti mehed pärast sõda
metsavõitluses sellele deklaratsioonile toetuvat Ameerika
Hääle juttu. Vana rindemees meenutab aega, kui
1944. aasta suvi-sügis hakkas talveks kiskuma: Ameerika
Hääl kutsus bolevike vastu edasi võitlema...
Peagi saabub pööre, kus Saksamaa kapituleerudes
määratakse ka Moskva saatus! kostsid eetrist õhutavad
eestikeelsed saated. Ihkasime Eestimaale vabadust. Vabaduse nimel
ju varjatigi end ja võideldi metsas. Vabaduse nimel jätkus
inimelude ohverdamine... (Ihkasime Eestimaale vabadust.
Terasest tugevamad: Pataljon Narva ajalugu II.
Trt, 1997, lk 253) Kes siis nüüd keelitas Eesti mehi
ohverdama oma elu ning kelle valelike lubaduste toel ja lootuste
õhutusel see kõik sündis?
Postimehe sõnutsi väärivad need ausameelsed eesti
mehed, kes sõdisid Punaarmee vastu, mälestust Saksa
okupatsiooni ohvritena, mitte Eesti sõduritena.
Meeldetuletuseks Postimehele: Suvesõjas pidasid tuhanded
eesti mehed enne sakslaste tulekut partisanisõda nõukogude
terrorireiimi vastu (ja kus olid siis siin need Saksa okupatsiooni
ohvrid), mitu tuhat meest võitles koos sakslastega Eesti
vabastamisel enamlastest ning kohe pärast Suvesõda
koondus ida- ja politseipataljonidesse vabatahtlikena umbes 10 000
meest (Eesti Ajalugu VI, lk 205; Kodumaa muld. Maa Sõna,
6. august 1942). Eesti Omavalitsuse majandus- ja rahandusdirektori
Alfred Wendti väitel sõdis 1941. aastal vabatahtlikult
koos sakslastega üle 13 000 mehe (Puuristide juures.
Maa Sõna, 20. aug 1942). Eesti sõjamehel olid idanaabriga
õiendada oma arved: kätte maksta punase terrori eest
ning võidelda vabaks tee Venemaale veetud arreteeritud
ja küüditatud eestlastele. Ega asjata laulnud Eesti
sõjamehed täis viha ja vihkamist: Me kodudest üle
käind´ raevutsev tuul, / neist kiskunud tütred
ja pojad, / ent võitleme seni, kui rauas on kuul / ja neile
tee avat´ on koju... (Me leegion sammub ja kindel
on ta rüht... (sõnad Gert Helbemäe, viis
Priit Veebel). Maa Sõna, 3. juuli 1943). Eesmärk
oli püüda taastada Eesti armee, esialgu kas või
üksikute üksustena Saksa relvajõudude koosseisus
ja aidata kaasa, et eilne okupant ei pääseks taas Eestisse.
(O. Raidla. Eestlaste oma sõda 1941. Sõnumileht,
9. oktoober 1996)
1. jaanuaril 1942 oli Omakaitses 43 757 (E. Sarv, P. Varju. Ülevaade
okupatsioonidest. Valge Raamat: Eesti rahva kaotustest
okupatsioonide läbi / 19401991. Trt, 2005, lk
17; Ülevaade Eesti Omakaitse tekkimisest ja 1941. aasta tegevusest:
Omakaitse Peaosakonna ülema kolonel J. Maide poolt koostatud
Omakaitse 1941. aasta tegevuse kokkuvõte - ERA F R-358,
N 1, S 32, l 21) ja 20. Eesti SS-vabatahtlike diviisis 1944. aasta
alguses oma 11 000 meest (Eesti ajalugu VI, lk 206), 1944. aasta
veebruarimobilisatsioon tõi Eesti lipu alla piirikaitserügementidesse
kuni 43 000 Eesti sõdurit (Eesti ajalugu VI, lk 214),
kusjuures rindel võitles 1944. aastal enamlaste vastu umbkaudu
70 000 eestlast. Kas ei tundu veider, et peaaegu kogu järelejäänud
relvakandev osa Eesti meestest, kes võitlesid Eesti eest,
olid Saksa okupatsiooni ohvrid ja neid ei ole õige pidada
Eesti sõduriteks?
|
Teise maailmasõja lääneliitlased
Briti peaminister Winston Churchill ja USA president Franklin
D. Roosevelt ristleja USS Augusta pardal Atlandi harta koostamise
ajal 1941. aasta augustis. |
Naeruväärsed
väited
Rumal on väita,
et hirm sundmobilisatsioonist hoidumisel elu ohtu panemine oli
see motiiv, mis eestlasi 1944. aastal nii suurel hulgal sakslastele
kahurilihaks minema sundis. (U. Raudkivi. Nüüd üles,
keda mundrimees rõhub. Kultuur ja Elu, 3/2005, lk
17) Kui tegu oli Postimehe sõnul enamlaste vastu võidelnud
Eesti sõjameeste näol Saksa okupatsiooni ohvritega
ja Saksa munder pandi selga hirmust välikohtute ees, siis
jääb siit küll arusaamatuks, mispärast need
Saksa okupatsiooni ohvrid punaste poolele üle ei jooksnud,
nagu andsid ennast 1941. aasta suvel massiliselt sakslaste kätte
vangi eestlased Punaarmee 22. territoriaalsest laskurkorpusest
Porhovi, Dno ja Staraja Russa ruumis sakslaste poole läks
üle või langes vangi umbes 4500 meest. Ja hiljemgi
detsembris 1942 ja jaanuaris 1943 läks sakslaste poolele
üle või võeti vangi Velikije Luki lahingutes
välis- ja siserindel 1883 8. Eesti Laskurkorpuse meest. (Eesti
ajalugu VI, lk 194; Laar M. Eesti sõdur II maailmasõjas:
Eesti Laskurkorpus. Tln, 2009, lk 248) Kas oskab Postimees
seletada, mispärast asus Nõukogude lennuvägi
1944. aasta märtsis, kui Eesti sõjamehed avaldasid
Punaarmeele oma idapiiril raevukat vastupanu, kätte maksma
okupatsiooni ohvrite kodudele ja omastele, korraldades tsiviilelanikkonna
hävitamiseks terrorirünnakuid Narvale, Jõhvile,
Tapale, Tallinnale ja Tartule ning mispärast karistas sõja
võitnud NSV Liit Punaarmee kätte vangi langenud ja
hiljem kinni võetud Saksa okupatsiooni ohvreid surmanuhtlusega
või Siberi surmalaagriga. Ju nad siis ei pidanud Eesti
sõjamehi Saksa okupatsiooni ohvriteks, ja siin oli neil
küll õigus.
Naeruväärne on väita, et mehed, kes prof Jüri
Uluotsa ja Johan Pitka ning Otto Tiefi valitsuse kutsele järgnesid
ja peapiiskopi Johan Kõpu õnnistusel bolevike
vastu võitlesid, ei olnudki Eesti sõdurid. Ja narr
on öelda meelitamisi eesti meestele: Olite küll ausameelsed
eesti mehed, aga lasksite ennast okupatsiooni ohvritena rumalast
peast tappa.
Eesti sõjameeste meeleheitlik vastupanu tõttu jäi
rinne 1944. aasta veebruarikuust kuni septembrikuu keskpaigani
pidama Narva all ja Sinimägedes ning takerdus Emajõe
joonel. See võimaldas Eesti sõjameeste kaitsel põgeneda
kümnetel tuhandetel Eesti tsiviilisikutel nõukogude
uue okupatsiooni ja punase terrori eest Läände. Üksi
Rootsi põgenes üle 25 000 inimese. (Eesti ajalugu
VI, lk 226; E. Sarv, P. Varju. Ülevaade okupatsioonidest,
lk 20; J. Arvola. Reedetud sõjamehed. Järva
Teataja, 24. märts 1992) Nii kujunes poliitiline pagulus,
kellel oli oluline osa eestlaste vabadusvõitluses ja Eesti
taasiseseisvumisel.
Eesti sõdurite ennastsalgava ja ohvriterikka võitluse
tulemina püsis rinne ja oli võimalik sakslaste lahkumisel
Eestist moodustada Eesti 20. relvagrenaderide diviisi meeste,
politseipataljonide ja piirikaitserügementide võitlejate,
Pitka-meeste ja soomepoiste toel 18. septembril 1944 Eesti Vabariigi
uus valitsus eesotsas Otto Tiefiga. Nii lehvis 22. septembril
Punaarmee tulekul Tallinna Pika Hermanni tornis Eesti sinimustvalge
lipp ning need viis päev pidas Punaarmee kuulutamata sõda
Eesti Vabariigi vastu ja sõdis Eesti sõjaväeosadega,
kusjuures Eesti sõdurid pidasid siin-seal lahinguid ka
taganevate sakslastega. See tõsiasi on oluline Eesti Vabariigi
järjepidevuse tunnistamisel, mida kajastab ka põhiseaduse
preambula.
Eesti sõdurite osa ei seisnenud ainuüksi selles, et
nad kaitsesid oma maad okupantriigi vastu. Nii tõdeb soome
kolumnist Jarmo Virmavirta, et eesti sõdurite võitlusel
Narva rindel oli oma roll ka Soome saatuse määramisel:
Sinimägede lahingud hoidsid kinni ehk just seda otsustavat
osa Nõukogude Liidu sõjajõududest, mida oleks
muidu kasutatud Soome löömiseks. (Jarmo Virmavirta.
Väljakutse iseseisvusele: Mis muutub, kui Euroopa liitriik
saab tõeluseks? Postimees, 5. detsember 2008)
Ei tohiks unustada, et eestlaste ajaloomälu Eesti sõduri
vaprusest ja ohvrimeelsust õhutas rahva vabadusiha ning
andis moraalset jõudu pärast Eesti taasokupeerimist
mitu aastakümmet vastu panna ka uuele okupatsioonile ja punasele
terrorile ning ajada oma selja sirgu laulva revolutsiooni ajal.
Eks annab see nüüdki jõudu võidelda viimasel
ajal tekkinud uusvenestamise ohuga, mis on suurenenud Euroopa
toetusel ja Venemaa õhutusel ning Eesti Vabariigile vaenulike
Moskva-meelsete muulaste kohapealsel survel, samuti mõnegi
Eesti verd tegelase heakskiidul, kes on unustanud pühaliku
talletuse põhiseaduse preambulas: Eesti Vabariik peab tagama
eesti rahvuse ja kultuuri (eks siis ka eesti keele igikestvuse)
säilimise läbi aegade. (M. Helme. Rahvas kolme tule
vahel. Õhtuleht, 1. dets 2008) Seda Eesti Vabariigi
põhiseaduslikku ja rahvuskeskset nurgakivi on asutud nüüd
murendama ka teiselt poolt. Nii õpetab õiguskantsler
Indrek Teder: tuleb minna sujuvalt üle rahvuskeskselt
riigimõtlemiselt kodanikukesksele riigimõtlemisele,
ja veel: me ei pea kramplikult kinni hoidma 19. sajandi rahvusromantikast...
Eesti riigi taastamisele järgnenud 18 aasta jooksul on eelistatud
rahvuskeskset riigimõtlemist, mistõttu tekib oht
asju liialt kitsalt käsitleda. (U. Seaver. Teder peab
Eestit liiga rahvuskeskseks. Postimees, 2. oktoober 2009)
Nii et põhiseaduse rahvusromantiline ja rahvuskeskne preambula
on ajast ja arust ning see tuleb nüüd kõrvale
heita. Jääb arusaamatuks, mispärast peab rahvuskeskne
mõtlemine asenduma kodanikukeskse mõtlemisega ja
mispärast ei võiks need olla mõlemad kõrvuti,
ilma rahvahääletusel vastuvõetud põhiseaduse
nurgakivi kõigutamata ja eesti rahva tahet eiramata. Ja
kas see kodanikukeskne mõtlemine ei tähenda mitte
ka kakskeelsust ja muid järeleandmisi rahvuskeskse mõtlemise
arvelt. Ka taolisele mõtlemislaadile aitab vastu seista
oma lähiminevikku mäletades Eesti sõdurite tahtekindlus
ja neilt päritud vaimsus.
Eelöeldut arvestades tuleb nentida: Eesti sõdurite
võitluse olemust eirates ja neid vaid kahurilihaks pidades
solvab Postimees üle 10 tuhande Teises maailmasõjas
ausas võitluses langenud ja Siberi surmalaagrites tuhandete
hukkunud Eesti sõduri mälestust ning riivab valusasti
veel elavate vanade sõjameeste sõduriau. Siinjuures
võiks pärida: kuidas siis pidanuks käituma Postimehe
arvates venelaste Suure isamaasõja ajal need mehed, kes
olid nõukogude võimu taevassekisendavate inimsusevastaste
ja sõjakuritegude tunnistajad: kas istuma kodus käed
rüpes ja ootama, kuni Punaarmee okupeerib taas Eesti ja okupatsioonireiim
jätkab siinmail poolelijäänud punast terrorit,
või võidelda ja kui vaja, siis ka hukkuda vägivalla
vastu sõdides Tasuja moel: surra surmates!
Postimees väidab: Asudes Eesti Leegioni ja teisi Saksa
relvaüksusi automaatselt samastama Eesti vabadusvõitlusega,
üritame kaitsta seisukohti, mis ei ole kaitstavad. Mispärast
taolised seisukohad ei ole kaitstavad, ei vaevuta põhjendama,
piisab ju sellest, kui tehakse umbmäärane viide Max
Jakobsoni raportile. Ja mispärast peakski üritama midagi
kaitsta, mis on niigi ilmselge ja ei vaja sellisena kellegi kaitset?
Nii et Postimehe arvates Saksa okupatsiooni ohvreid ei ole õige
pidada Eesti sõduriteks ega vabadusvõitlejateks
(kuigi nad jätkasid prof Jüri Uluotsa sõnul Vabadussõda
uutes ajaloolistes tingimustes, kaitstes eesti rahvast Ida vastu):
nad olid vaid sakslaste poolt tapale aetud lihtsameelsed mehepojad!
Iseloomulik on siinjuures, et mõnigi nende hulgast, kes
ei pea Eesti sõdureid vabadusvõitlejateks ja solvab
seeläbi nende sõduriau, mõistis 2007. aasta
aprillisündmuste ajal lärmakalt hukka nõukogude
okupatsiooni ja terrorireiimi pronksist sümboli Aljoa
teisaldamise, samuti Eesti Vabariigi valitsuse ja politsei otsustava
teotsemise ning toetas tahes-tahtmata orjameelselt Kremli sepitsusi.
Jutt Eesti sõduritest kui Saksa okupatsiooni ohvritest
riimub aga kenasti Kremli ajalookäsitlusega sellest, et 1944.
aastal vabastas Punaarmee Eesti ja sellega koos ka kõik
Saksa okupatsiooni ohvrid, küsimata seejuures, kuidas see
vabastamine toimus ja mis see Eesti rahvale maksma läks,
ning kas ühe okupatsiooni asendamine teisega ning Nõukogude
okupatsiooni ja terrorireiimi taaskehtestamine ikka riimub
vabastamise mõistega. Kes usuks muidu juttu Punaarmee vabastaja
rollist, kui samal ajal tõtt rääkides väita,
et enamlaste vastu võitlesid Idarindel ennastohverdavalt
ja raevukalt Eesti vabadusvõitlejad. Hoopis teisiti kõlab
tõdemus, et Punaarmee vastas Idarindel olid Saksa okupatsiooni
ohvriks langenud ja pettusega suurtükilihaks kokku aetud
lihtsameelsed Eesti mehed! Samas on sel puhul arusaamatu, mispärast
rumal eesti rahvas laskis ennast nii lihtsalt petta, miks küll
neid lihtsameelseid mehepoegi nii palju oli (pea kõik,
kes jaksasid relva kanda) ja miks küll need okupatsiooni
ohvrid taplesid enamlastega nii raevukalt ja metsikult ning jätkasid
oma relvavõitlust pärast sõda veel aastaid
metsavendadena.
Kes võitlesid
vabaduse eest?
Kui Eesti sõduri
võitlust Ida vastu ei tule seostada vabadusvõitlusega,
siis kas üldse ongi mõtet kõnelda eestlaste
vabadusvõitlusest: kas tuleb uskuda, et Eesti vabanes laulva
revolutsiooni läbi ilma oma vabaduse eest võitlemata.
Niisugune läbinisti valelik arvamine ja ajaloovõhiklik
uitmõte tähendaks, et ühel heal päeval kukkus
vabadus Boris Jeltsini armust Eesti rahvale sülle ja Eestis
polnudki ei vabadusvõitlust ega vabadusvõitlejaid.
Siin ei taheta mõista, et võitlus vaba Eesti eest
käis kogu Teise maailmasõja ning jätkus ka pärast
sõda metsavõitluses ja muudes vormides. Selles vabadusvõitluses
ja hiljem Siberi surmalaagrites kaotati tuhandeid inimelusid.
Keda siis pidada Ida vastu võidelnud meestest vabadusvõitlejateks?
Kas lugeda nendeks üksnes metsavendi, kes võtsid Suvesõjas
punase terrori vastu relvad kätte (neid ju natsismis süüdistada
ei ole võimalik) ja pidasid metsavõitlust pärast
Eesti taasokupeerimist (ja neid ei saa jälle Saksa okupatsiooni
ohvriteks pidada). Või lugeda vabadusvõitlejateks
küll Suvesõja sisse, kuid kui nad kättemaksuks,
okupandi tagasituleku tõkestamiseks ja Venesse veetud eestlastele
kodutee lahtimurdmiseks vabatahtlikult koos sakslastega sõtta
läksid ja sõdisid ka väljaspool Eesti Vabariigi
territooriumi, siis oli tegu vaid saksa kahurilihaga. (Okupatsioonireiimide
poolt represseeritud isiku seadus: Vastu võetud 17. detsembril
2003. a, § 13 lg 1 p 1. RT I 2003, 88, 589) Ainult
jääb arusaamatuks, mil moel Suvesõjas võidelnud
partisan oli vabadusvõitleja, aga Saksa vormis võideldes
kaotas ta selle nimetuse, ja kui Idarinne murenes ja Eesti mees
uuesti metsa läks, siis sai temast jälle Eesti vabaduse
eest võitleja, kuigi kogu aeg käis võitlus
Eesti eest! Kui eestlane võitles Soome armees (Soome Jätkusõjas
osales kokku ligi 3400 Eesti vabatahtlikku), oli ta vabadusvõitleja,
kui ta aga astus südame sunnil 19. augusti hommikul 1944
kojusõiduks saksa laeva Warthelandi pardale ja ta kodumaal
Saksa sõjaväkke arvati, tabas ka teda Saksa armee
mundrineedus, mis keelab teda lugeda vabadusvõitlejaks
(Eesti ajalugu VI, lk 206).
Ei too selgust siin ka Okupatsioonireiimide poolt represseeritud
isiku seadus, milles kõneldakse Eesti Vabariigi territooriumil
võõrriikide okupatsiooni vastases relvastatud vabadusvõitluses
osalenud isikust (Okupatsioonireiimide poolt represseeritud
isiku seaduse § 13 lg 1 p 1). Järelikult on siin juttu
ka Saksa okupatsiooni vastu Eestis peetud relva- ja vabadusvõitlusest.
Siit küsimus: kus ja millal, mille eest ja kelle vastu Eesti
territooriumil taolist relvastatud vabadusvõitlust peeti
ja kes seda tegid. Kas saab ikka tõsimeeli vabadusvõitlejate
hulka arvata Eesti Vabariigi territooriumil Saksa okupatsiooni
vastases relvavõitluses osalenud isikuid, nagu Venest Eestisse
saadetud langevarjureid ja punapartisane, kes sellal, kui Eesti
sõdurid rindel ja Omakaitse tagalas kaitsesid oma maad
Ida vastu, sõdisid siin nõukogude okupatsiooni taastamise
eest ja panid Eestis toime kohalikke elanikke mõrvates
sõjakuritegusid (nt 10. märtsil 1944 tungis 700-meheline
eestlastest ja venelastest koosnev partisanisalk Omedu juures
üle Peipsi jää ning valgus Tarakvere metsadesse,
kus see Omakaitse üksuste ja 2. Piirikaitserügemendi
3. pataljoni sõjameeste poolt hävitati). Seaduse selle
sätte sõnastusest järeldub: vabadusvõitlejad
on nii need, kes sõdisid Nõukogude okupatsiooni
taastamise vastu, aga ka need, kes aitasid Eesti Vabariigi territooriumil
oma relvavastatud vabadusvõitlusega kaasa Eesti taasokupeerimisele
ja punast terrorireiimi kehtestamisele. Nii et vabadusvõitlejad
võitlesid vabadusvõitlejatega.
Kuigi Postimehe väitel Eesti Leegioni mehi ja teisi Eesti
relvaüksusi Saksa sõjaväes (eks siis ka kojujõudnud
soomepoisse), ei ole õige samastada Eesti vabadusvõitlusega,
on Eesti rahva kogu eestimeelne osa Eesti sõdurit alati
pidanud vabadusvõitlejaks ja nende võitlust Ida
vastu vabadusvõitluseks. Ja seda on Eestis ka mitmel moel
ametlikult tunnustatud ja hinnatud. Nii tegutsevad Eesti Vabariigis
juba aastaid Eesti Vabadusvõitlejate Liit (loodi 8. veebruaril
1992) ning selle maakondlikud ja eri väeosades teeninud sõjameeste
(idapataljonid, Wiking-Narva pataljon, lennuväe abiteenistus
ja soomepoisid) ühendused. Eestis on üle maa püstitatud
vabadusvõitlejatele mälestusmärke (viimati memoriaal
Avinurme lahingus langenutele kirjega Isamaa eest. Isamaa mullas.).
Vabariigi aastapäeva puhul on antud vanadele rindemeestele
teenetemärke ja Vabariigi president on autasustanud silmapaistvamaid
vabadusvõitlejaid Kotkaristi teeneteristiga (Vabariigi
sünnipäeval jagatakse riste ja medaleid. Järva
Teataja, 10. veebruar 1998).
Et omariikluse 80. aasta juubeli puhul 24. veebruaril 1998 vabadusvõitlejaid
avalikult esile tõsta, kehtestas Eesti Vabariigi Kaitseministeerium
Vabadusvõitleja mälestusmedali ja Teeneteristi. Mälestusmedal
ja Teeneterist oli määratud neile, kes võitlesid
Eesti Vabariigi taastamise eest 1940. aasta 17. juunist 1991.
aasta 20. augustini. Need autasud annetati vabadusvõitlejatele
Eesti Vabadusvõitlejate Liidu ja Soome Sõjaveteranide
Eesti Ühenduse esildiste alusel. Nii autasustati Teeneteristiga
24. veebruaril 1998 200 silmapaistvate teenetega vabadusvõitlejat.
Erandina sai Teeneteristi postuumselt Järvamaa vabadusvõitleja
Jaan Arvola. (Vabariigi sünnipäeval jagatakse riste
ja medaleid. Järva Teataja, 10. veebr 1998; T. Tramm.
Kaitseminister autasustas vabadusvõitlejaid. Järva
Teataja, 19. veebr 1998)
On tõstetud mõnegi vabadusvõitleja sõjaväelist
auastet. Nii on Rüütliristi-kandja, Narva all peetud
lahingute kangelane Harald Nugiseks ülendatud Eesti Vabariigis
kapteniks, Soome armee vänrikki Sven-Aleksander Ise kolonelleitnandiks
jne. Kuid samas tuleb tunnistada, et mõnigi tuntud vabadusvõitleja
on ilma jäänud õiglasest tunnustusest ja autasust.
Nii esitasid Eesti Vabariigi juubeliaastal vabadusvõitlejate
organisatsioonid järjekordselt president Toomas Hendrik Ilvesele
ka Eesti 1944. aasta kaitselahingute sangari Harald Nugiseksi
teenetemärgi saamiseks. Asjata. Ja nüüd küsitakse
õigustatult ja etteheitvalt: kas president on unustanud,
mida ta ise võlgneb Eesti sõjameestele, kes 1944.
aastal peatasid rasketest tõrjelahingutes punase laviini
sissemurdmise Eestisse, mistõttu pääsesid ka
tema vanemad Läände. Kui 1944. aasta veebruarikuus oleks
rinne mõne päevaga veerenud üle Eesti, poleks
olnud ka minejaid. Ei ole siin midagi imestada, et Harald Nugiseks
peab ise kõige tähtsamaks talle Tori kirikus 19. oktoobril
2008 üleantud Eesti Rahva Tänumedalit. (P. Varju. Kuidas
kirjutada eesti rahva vastupanust okupatsioonivõimudele.
Kultuur ja Elu. 2/2009, lk 35)
Siinjuures tuleks teada, et vaidlus selle üle, kas Teises
maailmasõjas punase hädaohu ja uue okupatsiooni vastu
võidelnud Eesti mehed Saksa sõjaväevormis,
Eesti kaitseväe või Soome armee mundris või
hoopis erariides olid vabadusvõitlejad, on juba ammu oma
lahenduse leidunud Eesti Vabariigi Riigikohtu kohtulahendites
ning patt oleks seda tõsiasja praegu mitte teada. Nii on
Eesti Vabariigi Riigikohus Nõukogude okupatsioonivõimude
ja terrorireiimi poolt represseeritud endiste Eesti sõjameeste
rehabiliteerimisel juba 1990-ndatel aastatel korduvalt nentinud,
et enda kaitsmine relvaga nõukogude okupatsioonivõimude
omavoli vastu (Eesti Vabariigi Riigikohtu lahendid: Riigikohtu
otsus III-1/3-17/94), teenimine Saksa sõjaväes (III-1/3-29/94),
kommunismivastane võitlus 1941. aasta suvel metsavennana
ja ERNA salgas, samuti ERNA-II pataljonis
Punaarmee väljatõrjumisel Eestist (III-1/3-88/94),
osalemine metsavõitluses (III-1/3-29/94, III-1/3-2/95),
kuulumine vabatahtlikult relvaformeeringusse Omakaitse
(III-1/3-2/95), võitlus 19411944 vabatahtlikuna Idarindel
(III-1/3-6/95) ja Omakaitse võitlus Punaarmee vastu (III-1/3-31/94;
III-1/3-41/94; III-1/3-55/94), sealhulgas osalemine nõukogude
langevarjuritele korraldatud haarangutes (III-1/3-29/94), oli
võitluseks Eesti Vabariigi iseseisvuse eest ja Eesti rahvale
tehtud ülekohtu vastu, mis vastas vabadusvõitluse
eesmärkidele. Seega nenditakse kohtulahendites, et mehed,
kes taplesid Eesti iseseisvuse eest ja kelle võitlus oli
kooskõlas vabadusvõitluse eesmärkidega (sõltumata
selles, kas nende vööpandlal olid saksakeelsed sõnad
Got mit uns (Jumal on meiega) või Meine
Ehre heisst Treue (Minu au on truudus), olid vabadusvõitlejad.
Sellesisulised Riigikohtu tõdemused on vaieldamatud juriidilised
faktid, mille eitamine tähendaks ka Eesti Vabariigis kehtiva
õiguskorra eitamist. Seda peaksid teadma ka need, kes häbenevad
Eesti sõdureid Saksa sõjaväes ja nende võitlust
Eesti vabaduse eest Teises maailmasõjas ega pea neid vabadusvõitlejateks.
|
Tartu Politseinikud asumas Leegioni
ridadesse.
Foto: http://eestileegion.com |
Räägime
asjadest nii, nagu need on
Arusaamatu on, kuidas
muutub Postimehe arvates Eesti ajalugu kergeks saagiks vaenulikule
propagandale siis, kui räägime asjadest nii, nagu need
on ja peame Teises maailmasõjas enamlaste vastu ausalt
võidelnud mehi vabadusvõitlejateks. Eesti ajalugu
on Eesti rahva pärisosa ja see ei saa langeda mingisuguseks
saagiks millelegi või kellelegi.
Postimees väidab: Eesti ei tohi võtta endale vastustust
Saksa natside või Nõukogude kommunistide kuritegude
eest. Kes on väitnud, et Eesti võiks või
peakski seda tegema? Seda enam, et Teises maailmasõjas
ei Nõukogude ega Saksa okupatsiooni ajal polnud ju seda
iseseisvat ja neutraalset Eesti riiki, kellele saaks kaela määrida
vastutust ühe või teise okupandi kuritegude eest.
Ja kuidas võtab Eesti endale sellise vastutuse siis, kui
räägime ajaloost tõtt ja peame vaba Eesti eest
võidelnud Eesti sõdureid vabadusvõitlejateks?
On tõsiasi, et ajapikku on Eesti sõjamehed ja nende
võitlus lihtsalt unustusse jäämas. Kui taastatud
Eesti Vabariigi algusaastatel julgesid kõnelda vabadusvõitlejatest
paljud Eesti riigitegelased ning neil oli julgust ja tahtmist
osaleda ka Eesti sõjameeste kokkutulekutel ja vabadusvõitlejatele
pühendatud mälestusmärkide avamistel, siis nüüd
on selleks avalikult valmis vaid vähesed.
Ei ole siin tähtis, kas vabadusvõitlejatele selja
pööramine seletub päeva-, sise- või välispoliitiliste
kaalutlustega, või poliitiku arguse ja lömitamisega
kord Lääne, kord Moskva, kord korraga mõlema
ees. Oma osa on siin aga kindlasti ka Eesti lähiajaloo-alaste
teadmise nappusel ja pinnapealsusel, nõukogudeaegsest koolist
külgejäänud ideoloogilisel saastal, ajalooõpetuse
nõrkusel tänapäeva Eesti koolides, samuti eurooplaseks
hakanud tegelase eestlustunde puudumisel või selle sihilikus
kõrvaleheitmises (patriotism ei sobi kaugeltki alati kokku
ärivaimu ja karjäärihimuga), aga vahel ka kartusel
kaotada nõukoguliku mõtteviisiga valijaid või
sattuda vastuollu oma erakonna juhtide tõekspidamiste või
korraldustega.
Sellest johtubki, et Relva-SS märgist või Eesti sõjamehe
mundrikrae lõikmel kantud Vabadusristi südamikult
üle võetud soomustatud kätt mõõgaga,
mis märgistas Vabadussõja jätkumist Teises maailmasõjas,
kardetakse mõnikord nagu vanakurat välku. Ja mõnedki
eesti rahva eliidi hulka arvatud tegelased on valmis Eesti lähiajalugu
maha salgama. Nad tunnevad ennast nagu merehädalised Läänemerel
ja hädaldavad naabri perenaise sõnul (jutt on Soome
presidendist): ärge jumala pärast kõigutage paati!
Lihtsam on vaikida maha Eesti meeste vabadusvõitlus, mida
neil tuli pidada Teises maailmasõjas koos sakslastega,
ja pöörata neile selg, kui vajadusel mõnikord
selgitada, mispärast kõik see nii oli, nagu oli. Ega
asjata nendi Soome ajakirjanik Jukka Rislakki, et Balti riigid
ei oska või ei taha endast ka ise rääkida ega
oma lugu maailmas kehtestada (I. Paju. Emotsioonid ja reaalsus
Eesti-Soome suhetes. Postimees, 5. detsember 2008).
Jutt sellest, et Läänes ei mõista Eesti sõdurite
võitlust Teises maailmasõjas, selle sisu ja olemust
ning seda on Lääne sõpradele pea võimatu
selgitada, on valelik. Mõistavad küll! Ja kuidas seda
varem mõisteti, aga nüüd enam mitte? Tuletagem
siinjuures meelde, et juba 1946. aastal, kui hakati värbama
baltlasi vahikompaniidesse (eestlaste puhul 90 protsenti vahikompanii
meestest olid Eesti Diviisi mehed), tunnustati nende meeste võitlust
kommunismi vastu. Mehi rakendati Nürnbergi vangla valveteenistuses,
kus hoiti kinni tähtsamaid natsipoliitikuid ja kõrgemaid
sõjaväelasi. Kui eestlasi oleks peetud natsideks,
siis kuidas saanuks juhtuda, et Eesti natsid valvasid Saksa esinatse.
(E. Pool Oscariga pärjatud. Terasest tugevamad.
Pataljon Narva ajalugu II. Trt, OÜ Greif, 1997;
M-M. Koppel. Mehed unustatud armeest. Kultuur ja Elu 4/2006, lk
59). On teada ka USA valitsuse kinnitus, et USA riigivõim
ei näe Teises maailmasõjas 20. Eesti Waffen-SS Diviisis
teenimises midagi kuritegelikku. Balti Waffen-SS üksusi (Balti
leegione) tuleb oma otstarbelt, ideoloogia ja tegutsemise motiivide
poolest, samuti liikmekssaamise tingimusilt lahus hoida Saksa
SS-st. (U. Raudkivi. SS-sümbol stalinistide teenistuses.
Kultuur ja Elu, 2/2005, lk 20)
Ja kui on vaja, tuleb nendele, kes ei mõista Eesti sõduri
vabadusvõitlust Teises maailmasõjas, kõnelda
uuesti, ikka ja jälle. Aga tuleb kõnelda ka 1945.
aasta mais Tehhimaal oma relvad maha pannud Eesti sõdurite
suhtes toimepandud aegumatust sõjakuriteost sõjavangide
koletust massimõrvast (Tehhi põrgust).
Tuleb ükskord lahti saada Saksa sõjaväes võidelnud
meeste puhul natsismiga seostatud mundrineedusest ja tunnistada,
et Eesti sõdurid Saksa sõjaväes täitsid
oma sõdurivande võidelda bolevike vastu. Ja
tuleb mõista, et iseseisev riik ei saa lõpmatult
vaadata hirmutundega Kremli poole ning karta, et äkki see,
mida meie minevikku mäletades oma ajaloo kohta kirjutame
või ütleme, talle ei meeldi.
Aitab ajaloojamast?
Lausa võõrastav on nentida,
et Eesti Vabariigis ei ole Riigikogu oma seadusega eesti vabadusvõitluse
ja vabadusvõitleja hägustatud mõisteid ühemõtteliselt
ja selgesõnaliselt avanud ega Eesti sõjamehi ametlikult
vabadusvõitlejatena tunnustanud (Isamaa ja Res Publica
Liidu algatatud sellekohase otsuse eelnõu Eesti kodanike
relvavõitlusest NSV Liidu sõjalise okupatsiooni
vastu lükkas Riigikogu 18. aprillil 2006 tagasi). Eesti vabadusvõitlejate
XVI kokkutulekul laupäeval, 5. juulil 2008 Märjamaal
tõdeti kahetsustundega, et ...Eesti riik on oma kangelased
unustanud. Kuni tänaseni ei ole Riigikogu ametlikult tunnustanud
eesti sõjamehi, kes 1944. a. relvaga käes Eesti taasokupeerimise
vastu võitlesid, Eesti vabaduse eest võitlejaiks...
Eesti valitsuse esindajad ning tipp-poliitikud kokkutulekul ei
osalenud. Samuti ei kirjutanud Eesti keskajalehed kokkutulekust
ridagi, täites lehekülgi rohkete materjalidega õllesummerist...
(V. Kallas. Eesti sõjameeste 2008. aasta kokkutulek.
Võitleja, juuli/august/september 2008)
Võidupühal 23. juunil 2008 peetud kõnes ütles
Eesti Vabariigi president Toomas Hendrik Ilves (Presidendi kõne
võidupühal. Eesti Päevaleht, 26. juuni
2008): Mälestagem ja mäletagem Eesti julgeoleku ja
turvalisema maailma eest Iraagis ja Afganistanis surma saanud
Andres Nuiamäge, Arre Illenzeeri, Kalle Torni, Jako Karuksit
ja Ivar Brokki, nagu me mäletame ja mälestame Vabadussõjas
langenuid. Öeldu jääb poolikuks: kas siis vahepeal
polegi olnud Teist maailmasõda ja Eesti sõdur polegi
oma isamaa nimel Eesti eest tapelnud ning Vabadussõjaga
võrreldes mitmekordselt raskemaid ohvreid kandnud. Küll
oleks tahtnud siinkohal presidendi suust kuulda eestlasele omasel
tagasihoidlikul moel sõnu: ...nagu me mäletame ja
mälestame Teises maailmasõjas langenud vabadusvõitlejaid.
Seda oleks tulnud teha kas või ainuüksi tänutundest
nende Eesti meeste vastu, kelle vereohvrid võimaldasid
kümnetel tuhandetel eestlastel uue nõukogude okupatsiooni
ja terrori eest Läände põgeneda. (P. Varju. Kuidas
kirjutada eesti rahva vastupanust okupatsioonivõimudele.
Kultuur ja Elu, 2/2009, lk 35)
Siinkohal tuleb rõhutada, et Euroopa Parlamendi 2. aprilli
2009. aasta resolutsioonis Euroopa südametunnistuse ja totalitarismi
kohta avaldatakse austust kõikidele totalitaarsete ja ebademokraatlike
reiimide ohvritele Euroopas ning nendele, kes võitlesid
hirmuvalitsuse ja rõhumise vastu. (Euroopa Parlamendi resolutsioon.
2. aprill 2009. Eesti Eest 16. aprill 2009). Seeläbi
on Eesti vabadusvõitlejatele, kes võitlesid stalinliku
hirmuvalitsuse ja rõhumise, nõukogude okupatsiooni
ja selle taastamise vastu, avaldanud austust ka Euroopa Parlament.
Samas nentigem, et Eesti vabadusvõitlejad ei vajagi erilist
tunnustust, veel enam nendelt, kes ei julge tunnistada seda, mis
on ilmselge. Nii nagu vabadusvõitlejad uskusid Teise maailmasõja
lahingutes uue Eesti sündi, usutakse rahvusromantiliselt
veel praegu, et peagi sirgub eestlaste uus isamaaline põlvkond,
kes oskab hinnata kunagisi Eesti vabadusvõitlejaid. Küllap
kunagi algab aega, kus ajahauda maetud Eesti vabadusvõitlejaid
austatakse, neid meenutatakse, mäletatakse ja mälestatakse,
ja küllap kunagi kerkib ka nende võitlusi vääristav
ühine mälestusmärk kõigi nende meeste vabadusvõitluse
tunnustamiseks... Siinkohal meenutagem Henrik Visnapuu värsiridu:
Ja siiski! Me süda on rauast. / Kes mees, küll see seda
teab. / Me tõuseme ajahauast, / Maailm seda nägema
peab! (H. Visnapuu. Ja siiski!. Kannatav kodumaa. London.
Aprill. 6/1951).
Ka Anton Hansen Tammsaare väitis (A. H. Tammsaare. Kahekõne
heast ja halvast (1922). Kogutud teosed: 16. köide:
Publitsistika II (19141925). Tln, 1988, lk 485):
Eesti mees on nähtavasti ainult ühte mõistnud:
ta on tarvilikul korral hambad kokku surunud ja viimase andnud,
mis anda oli, ilma et ta seda oleks püüdnud helisevate
sõnadega ülistada. Tunnistagem ausalt: vabadusvõitlejate
tunnustamist on vaja meie endi pärast.
Tõdegem siis: Eesti sõdurite võitluste lugu
on eesti rahva lähi-ajalugu. Vaatamata sellele, et tegu on
võõra riigi ja võõra rahva ajalooga,
ei lepi Moskva oma väitel faistide ülistamisega
Eestis. Venemaa presidendi Dmitri Medvedevi veendumuse kohaselt
peab Moskva olema jäigal seisukohal nende riikide suhtes,
kus rehabiliteeritakse ja ülistatakse Teise maailmasõja-aegseid
faistlikke jõude. Nii kinnitas ta võiduaastapäeva
tähistamise korralduskomitee istungil teisipäeval, 27.
jaanuaril 2009 Peterburis: (27. jaanuaril oli Leningradi blokaadi
purustamise 65. aastapäev) (Maailm. Õhtuleht,
28. jaan 2009): Me peame oma seisukohad selles küsimuses
jäigemalt paika panema ja rääkima otsekoheselt
meie partneritega sellest, mis puudutab sisuliselt kurjategijate
rehabiliteerimist ja üldistamist... Pahatihti tehakse seda
Venemaaga piirnevates riikides... Siin pole kohta ettevaatlikule
diplomaatilisele sõnavalikule.
Sellest ilmneb Vene infosõja agressiivsus ja Venemaa soov
rehabiliteerida punane terror, takistada hinnangu andmist kommunismi
kuritegudele ning nimetada faismiks mis tahes nõukogude
okupatsiooni ja terrorit riivavat tegevust, sealhulgas ka eesti
sõdurite kommunismivastast võitlust (A. Herkel.
Vene võitlus ajaloo pärast. Eesti Eest, 15.
jaanuar 2009; J. Luik. On aeg tasuda meie moraalne võlg.
Eesti Eest, 15. jaanuar 2009).
Siinjuures on sobilik taas meenutada Anton Hansen Tammsaare sõnu:
(A. H. Tammsaare. Kaks vastandit (1920). Kogutud teosed:
16. köide: Publitsistika II (1914-1925). Tln, 1988,
lk 394395): Peaks meeles pidama, et inimlik tõde
(seega ka ajalootõde H. L.) ei seisa tervena
ühegi rahva käes... Kes tõde tahab leida, see
võtku leplikult kõiki rahvaid arvesse, pealegi igaühte
omal viisil. Ja kirjaniku tõdemus (mis kehtib ka tänapäeval)
oli: Püütakse veel praegu kogu ilmale... pimedat
usku õpetada, mitte aga tõsiasju, mis karjuvad ja
kisendavad (samas, lk 402).
Paar päeva pärast Dmitri Medvedevi hoiatavat sõnavõttu,
29. jaanuaril 2009 ilmutas Postimees oma arvates päeva kommi
majanduse ja poliitika reporteri Vahur Kooritsa üllitise:
Aitab ajaloojamast: Mul on ausalt öeldes kõrini
Eestis viimastel aastatel võimust võtnud ajaloohullusest,
mil Teise maailmasõja käik on saanud vaat et ühiskonna
kõige olulisemaks küsimuseks. Ilmub suur hulk raamatuid
ja artikleid, kus räägitakse pidevalt samadest valitud
episoodidest sõjas, nagu Eesti Leegioni tegevus või
nõukogude võimu repressioonid... Lõpetaks,
palun, selle jama ja hakkaks elama. (V. Koorits. Aitab ajaloojamast.
Postimees, 29. jaanuar 2009)
Moskva Eesti-vastase infosõja tingimustes ja Moskva faismisüüdistuste
taustal võib aimata, mis on õhutanud sapist vaenu
Eesti lähiajaloo-käsitluste vastu. Ei taheta teadvustada,
et Eesti lähiajalugu on alles läbi uurimata (nõukogude
okupatsiooni-aastatel polnud see võimalik) ja et selles
vallas on tehtud vaid esimesi samme, kusjuures ajaloosündmuste
mõistmine ja nendele õigusliku hinnangu andmine
eeldab ulatusliku ajaloomaterjali kogumist ja selle sügavat
läbitöötamist. Ilmselt ei ole loetud ka Eesti Vabariigi
Presidendi Toomas Hendrik Ilvese saatesõna Memento Tallinna
Ühenduse Eesti Represseeritute Registri Bürool valminud
seitsmendale nimekirjaraamatule Tapetud/ Arreteeritud/ Küüditatud
/ 19401990: ... tegelemine oma minevikuga eeldab täielikku,
nägude ja nimedega tõde Eestis aastatel 19401991.
(L. Õispuu. Memento seitsmes nimekirjaraamat sai trükivalmis.
Memento/ Eesti Memento Liidu Teataja. 6/2007, lk 5)
On tõsiasi, et ajaloo-uurijate võlg eesti rahva
ees pole veel kaugeltki tasutud. Kuna Eesti riigi okupeeris Venemaa
eellane NSV Liit, siis ei tule Eesti ajaloohulluses näha
mitte Venemaa kritiseerimist, vaid püüdu selgitada Eesti
ajalootõde põhimõttel: Kes minevikku ei mäleta,
elab tulevikuta. Kutsuda aga üles lõpetama Eesti lähiajaloo
uurimine tähendab sisuliselt toetada Venemaa püüdu
domineerida maailma inforuumis. Kui kellelgi on aga Eesti lähiajaloo
uurimisest, sealhulgas ka Eesti sõjameeste võitlusest
Teises maailmasõjas ning Eesti rahva kallal toimepandud
inimsusevastastest ja sõjakuritegudest lihtsalt kõrini,
siis see on tema isiklik asi. Muidugi on Eestis praegu majanduskriisi
ajal palju muidki probleeme kui meie õnnetu ajalugu, kuid
nimetada ülbelt Eesti lähiajaloo uurimist lihtsalt jamaks
ja kutsuda eestlasi üles: ärgem rääkigem mineviku
tegudest! on ka majanduskriisi ajal lihtsalt ebasünnis.
Siinjuures ei ole ülearune tuletada meelde, et Euroopa Parlamendi
2. aprilli 2009 resolutsioonis Euroopa südametunnistuse ja
totalitarismi kohta rõhutab Euroopa Parlament kommunismikuritegude
hukkamõistmisel, kui tähtis on hoida mineviku mälestust
elus, ja usub, et ajaloolise mälu asjakohane säilitamine,
Euroopa ajaloo põhjalik uuestihindamine ja tänapäevase
Euroopa kõikide ajalooaspektide tunnistamine kogu Euroopas
tugevdab Euroopa integratsiooni. Samas peetakse tähtsaks
kommunistlike totalitaarsete reiimide toimepandud kuritegude
avalikustamist ja nendele hinnangu andmist. (Euroopa parlamendi
resolutsioon. Eesti Eest, 16. aprill 2009)
|
|
|