|
|
Suvevateljee restaureerimisjärgus
Amandus Adamsoni Ateljeemuuseum 12. novembril 2009. Foto Harjumaa
Muuseumi kogust |
Amandus Adamsoni pärand
saab Paldiskisse
väärika kodu
tekst: Kätlin Janson
Paldiski
on tuntud kui endine sõjaväelinn arvukate viiekorruseliste
silikaattellistest majadega. Aga ühel kõrvaltänaval
asub kõrgete majade vahel üks tõeline arhitektuuripärl
pisike puidust, rikkalike nikerdustega maja oleks nagu
hoopis teisest maailmast. Siin, skulptori kunagises suveateljees,
tähistati 12. novembril Amandus Adamsoni 154. sünniaastapäeva.
Amandus Adamsoni Ateljeemuuseumi juhataja Kätlin Janson
annab ülevaate Adamsoni ateljeehoone taastamisest.
Paldiski
on tuntud kui endine sõjaväelinn arvukate viiekorruseliste
silikaattellistest majadega. Aga ühel kõrvaltänaval
asub kõrgete majade vahel üks tõeline arhitektuuripärl
pisike puidust, rikkalike nikerdustega maja oleks nagu
hoopis teisest maailmast. Siin, skulptori kunagises suveateljees,
tähistati 12. novembril Amandus Adamsoni 154. sünniaastapäeva.
Praegu toimuvad restaureerimistööd, et avada siin järgmisel
aastal skulptorile Amandus Adamsoni Ateljeemuuseum. Sel aastal
paigaldati Amandus Adamsoni 154. sünniaastapäeva puhul
maja katuseharjale oma ajaloolisele kohale tagasi restaureeritud
tuulelipp. Tuulelipul seisab maja ehitamisaastana arv 1899. Üritust
olid väisamas esindajad Kultuuriministeeriumist, Muinsuskaitseametist,
Harju Maavalitsusest, Kunstnike Liidust, Muuseumiühingust,
Paldiski Linnavalitsusest, Harjumaa Muuseumist ja mujalt. Uue
muuseumi valmimist ootavad pikisilmi kõik.
Hoone päästeti
hävimisest
Amandus Adamsoni Ateljeemuuseumi
ajalugu sai alguse 2005. aasta novembris, kui maja õigusjärgne
omanik Amandus Adamsoni Rootsis resideeruv tütar Maria Maddalena
Carlsson kinkis muinsuskaitse all oleva suveateljee ja kinnistu
Eesti riigile. Paar aastat varem lootis proua Carlsson hoonest
muuseumi arendada Paldiski linna kaasabil, kuid linna vähese
huvi tõttu jäi tehing toona katki. Õnneks oli
riik muinsuskaitsealuse hoone päästmisest huvitatud.
Kinkeleping nägi ette Adamsoni muuseumi loomist ning kinnistust
sai Harjumaa Muuseumi filiaal nimetusega Amandus Adamsoni Ateljeemuuseum.
Aastaid remontimata hoone seisukord oli halb. Puudus vesi ja kanalisatsioon
ning elektripirn põles ainult kahes ruumis. Hoone vajas
hädasti restaureerimist. Vajaliku projektdokumentatsiooni
koostamine ja raha taotlemine võttis aega ning reaalsete
restaureerimistöödega sai alustada alles tänavu
mais. Kui ehitajad töödega algust tegid, selgus, et
nii mõneski kohas hoidis maja püsti veel ainult värv.
Puit värvi tagant oli juba mädanenud ja pudenenud. Kaua
poleks see maja enam püsinud ning kaduma oleks läinud
oluline kultuuri- ja arhitektuuripärand.
On tore tõdeda, et pikalt veninud Amandus Adamsoni muuseumi
loomise projekt sai alguse just muuseumiaastal. Aastaks 2011,
mil Tallinnast saab kultuuripealinn, peaks loodav muuseum oma
uksed ka külastajatele avama.
Omanäoline
ekspositsioon
Restaureerimistöödega
alguse saanud unikaalse muuseumi loomise eesmärgiks on arendada
suveateljeest kaasaegne muuseum, kus tutvustatakse Amandus Adamsoni
elu ja tööd, kuid mitte ainult. Lihtsalt ühe uue
isikumuuseumi lisandumine teiste omalaadsete sekka küllaldast
publikuhuvi ei tagaks, nii on loodavas muuseumis uudse kontseptsioonina
ette nähtud ka isetegemise ja kaasalöömise võimalus.
Külastaja osaks on mitte ainult uue informatsiooni ammutamine,
vaid tal on võimalus olla ka skulptor ning luua savist
oma kätega ainulaadne taies.
Tavaliselt kujutavad isikumuuseumid endas ruumi, mis püüab
väga täpselt edasi anda seal elanud isiku eluolu ja
ajastut. Palju isiklikke esemeid ning kunstnike puhul kindlasti
ka loodud originaaltaieseid. Suurepäraseks näiteks on
Ants Laikmaa majamuuseum Taeblas. Seal on muuseumihooneks Laikmaa
enda elupaik ja maja on sisustatud kunstniku isiklike esemete
ja töödega.
Kuna Adamsonist säilinud suveateljee oli mitmeid aastaid
ilma järelvalveta, olid sealt kaduma läinud kõik
Adamsoni skulptuurid ning samuti isiklikud esemed. Alles jäi
ainult hoone ise. Nii ei tulnud muuseumi loomise kontseptsiooni
kokku pannes tavapärase isikumuuseumi rajamine kõne
allagi. Eristumaks teistest isikumuuseumidest tuli Adamsoni muuseumile
leida uudne ja innovaatiline lähenemine.
Kuna Harjumaa Muuseumil pole ühtki Amandus Adamsoni originaalteost,
hakatakse Adamsoni töid külastajatele näitama arvuti
abil. KUMU Kunstimuuseumis olevad skulptuurid ning erinevates
Eesti linnades seisvad monumendid kuvatakse vaataja ette ekraanile
realistlike 3D kujutiste abil, mida on võimalik ekraanil
pöörata ja lähemale tuua. Arvutiekraan ei suuda
loomulikult ka kõige parema tahtmise juures asendada reaalset
kujutist. Samas pakub ekraan originaaltaisesega võrreldes
suuri eeliseid. Näiteks oleks Tallinna laheäärsel
alal jalutaval inimesel vaja väga pikka redelit, et vaadata
Russalka monumendil kujutatud naisele silma, nagu seda võimaldab
3D kujutis. Samuti pakub uus lahendus hea alternatiivi neile,
kel puudub piisavalt elav kujutlusvõime, et näha terviklikuna
teoseid, mis pole säilinud või mida kunstnik pole
lõpetada jõudnud.
Arvuti abiga saab ühes pisikeses ruumis näidata kümneid
ja sadu kunstiteosed, mille eksponeerimine originaalis nõuaks
tohutu suurt ruumipinda. Teadaolevalt pole 3D rakendusi ja teisi
sarnaseid innovaatilisi tehnilisi lahendusi muuseumides sellisel
moel veel kasutusele võetud.
|
Amandus Adamson abikaasa ja tütardega
Veneetsias Markuse väljakul.
Foto Maria Carlssoni erakogust |
Adamsoni
pärandit on raske ülehinnata
Amandus Adamson oli
üks esimesi professionaalseid skulptoreid eesti kultuuriloos.
Ta õppis Peterburi Kunstide Koolis ja omandas seal filigraanse
tehnika. Algsed kristlikud teemad asendusid Adamsoni tõelise
kire merega. Meremotiividel on loodud kõik tema
tuntumad teosed: Laeva viimne ohe, Veenuse sünd,
Laine ainuke suudlus, Agu tervitab lainet,
Äreval ootel ja nõnda edasi. Tugev akadeemiline
koolitus ning kirg oma töö vastu väljendusid sadades
skulptuurides ja nende peensusteni lihvitud rikkalikes detailides.
Suurepärane inimanatoomia tundmine ja esteetiline ilu pakuvad
erakordset naudingut ka tänasele vaatajale tänane
skulptuuriõpe on minetanud inimkeha anatoomia ning romantismi
kujutamise. Seda enam tuleks imetleda ja väärtustada
tööd, mida Amandus Adamson oma skulptuure luues tegi.
Tunnustatud skulptorina Venemaal ning viimaks ka Eestis on Amandus
Adamson eesti kunstiajaloo alustala nii kunstnikuna kui ka õpetajana.
Tema viimasesse kodupaika muuseumi rajades on meil võimalus
avaldada austust ja tänu andekale skulptorile ning säilitada
väärikalt temast jäänud arhitektuuripärandit.
Amandus Adamsoni poolt kavandatud säilinud suveatlejee on
pisike, pisut enam kui 60 ruutmeetril on tervelt 11 erinevat ruumi.
Sellistes kitsastes oludes on keeruline pakkuda vastavalt muuseumi
plaanidele külastuse juurde ka käelist tegevust. Harjumaa
Muuseumil on kavas Amandus Adamsoni Ateljeemuuseumi laiendada
ja suveateljee lähistele rajada tulevikus päris uus
hoone, kus skulptuuride loomiseks on tagatud kõik vajalikud
tänapäevased tingimused. Lisaks muuseumi külastamisele
plaanitakse pakkuda ka külalisateljee teenust.
Amandus Adamsoni Ateljeemuuseumist võiks kujuneda unikaalne
õppebaas kuntitudengitele. Tulevasel skulptoril on suurepärane
võimalus tutvuda kõigepealt Eesti ühe esimese
skulptori tööde ja tehnikatega ning seejärel juba
ise õpitut rakendama asuda. Resideerumisvõimalus
professionaalsetele välisskulptoritele toob pikema perioodi
jooksul Paldiskisse omakorda uue tänapäevase skulptorite
generatsiooni. Muuseumi ja kunstihariduse ühendamine muudab
loodava muuseumi unikaalseks ja omapäraseks nii teiste muuseumide
hulgas kui ka kunstiharidusasutuste seas.
Uus nägu
Paldiskile
Uudne lähenemine
kunsti eksponeerimisele ning unikaalne resideerumis- ja haridustegevuse
pakkumine muuseumis tõmbab tähelepanu mitte ainult
Amandus Adamsoni Ateljeemuuseumile, vaid ka muuseumi asupaigale
Paldiskile, mis on eelkõige tuntud endise sõjaväelinnana
ning praeguse kütuseterminaliga transiidisadamana. Mainele
mõjuvad kahjustavalt ka sagedased poliitilised kemplused.
Uue unikaalse turismiobjekti lisandumisega tõuseb kindlasti
Paldiski linna kui uue reisisihtkoha külastatavus ja linnale
omistatakse positiivne kunstikuvand. Paldiskit hakatakse nägema
kui kunsti- ja skulptuurilinna. Unikaalne Paldiski paekallas ja
mitmekesine loodus on kunstiga tegelemiseks just õige paik.
Seni on see seisnud kasutamata potentsiaalina ning täitnud
pigem autoparkla otstarvet. Loodava muuseumi eesmärgiks on
panna külastajat Paldiskit hoopis teise pilguga vaatama.
Paldiskis on kunsti ja kultuuri, mida täna seal ei nähta.
Miks peaks just Paldiski olema see koht, kuhu uus Amandus Adamsoni
muuseum rajada? Esiteks sündis Amandus Adamson Uuga-Rätsepa
talus, mis jääb tänase Paldiski linna territooriumile.
Taluhoonest pole enam jälgegi. Kuigi õpingud viisid
Adamsoni Peterburi, kuhu ta pikemalt peatuma jäi, käis
ta siiski tihti ka kodukohta külastamas.
Ilmselt seetõttu otsustaski Amandus Adamson omale Paldiskisse
ateljee ja kodu rajada. Kõigepealt valmis pisike suveateljee,
kus Ants Laikmaa mälestuste kohaselt Adamson ise samuti ehitustöödest
osa võttis. Maja iseäraliku planeeringu järgi
võib arvata, et projekteerinud on selle skulptor ise. Suveateljee
kõrvale kerkis hiljem suur kahekorruseline elumaja. Enne,
kui Amandus oma perega Paldiskisse kolis, elas elumajas tema esimene
abikaasa, kes legendi kohaselt hukkus pommitabamuse tagajärel
maja trepil.
Tööga
väljateenitud tunnustus
Adamson pöördus
oma perega Paldiskisse tagasi 1918. aastal, kui Venemaal oli alanud
revolutsioon. Tsaari soosikuna polnud Venemaa Amandus Adamsoni
jaoks siis enam turvaline. Romanovite dünastia auks ausammast
rajades oli Adamson kaotanud kogu oma varanduse ning revolutsiooni
puhkemise tõttu jäigi see töö lõpetamata.
Tänu sellele, et ta pärast revolutsiooni puhkemist Venemaalt
Eestisse tagasi pöördus, on paljud tema teosed kodumaal
säilinud.
Algselt vaatas kohalik kultuurkond tema naasmisele viltu. Kardeti,
et Venemaal raha kaotanud skulptor osutub pisikeses Eestis tugevaks
konkurendiks ning teda kritiseeriti ta romantilis-naiivse loomelaadi
tõttu. Hoolimata kõigest valiti Adamson enamike
Vabadussõja monumentide kavandajaks. Paljud neist hävitati
hiljem küll Punaarmee poolt, osa on aga uuesti üles
ehitatud ning taas vaatamiseks avatud. Vabadussõja monumentide
loomisega saavutas Adamson lõpuks tunnustuse ka kohalikes
kunstiringkondades.
Paldiskisse jäi Amandus Adamsoni elama kuni surmani. Juunis
1929 suri skulptor oma elumaja trepil südamerabanduse tagajärjel.
Adamsoni soovide kohaselt maeti ta Pärnu Alevi kalmistule
tema enda loodud Vabadussõja monumendi lähistele.
II maailmasõja tõttu skulptori perekond lagunes.
Paldiskisse jäid elama abikaasa ja vanem tütar, poeg
siirdus õppima Saksamaale ning noorem tütar põgenes
Rootsi. Loodetavasti näevad Rootsis elava eaka daami silmad
oma isamaja taaskord täies ilus ning mälestus kunagisest
tunnustatud skulptorist Amandus Adamsonist saab väärikalt
hoitud.
|
|
|