|
Eliitülikool eliidile
või rahvale?
Tekst: Ülo Vooglaid
Turumajanduse tingimustes
muutusid ka ülikoolid kommertsasutusteks, kus domineerib
argumendina raha, mitte haridus ja aated, anne, töökus
ja arukus.
Rektor Alar Karis ei
ole keetnud seda suppi, mida temal ja teistel nüüd süüa
tuleb. Tema ei olnud ka nende hulgas, kes omal ajal selle supi
retsepte koostasid, REKK-i asutasid, ülikoolidesse
vastuvõtu- ja lõpueksamid ära kaotasid, Bologna
jt lepetele allkirju andsid ning kogu kõrgharidussüsteemi
3+2 stiilis aloogiliseks punktijahiks ringi korraldasid. Alar
Karis on juba mitu korda kirjutanud ülikooliõppe kvaliteedist
ja vana, ent endiselt värsket metafoori kasutades püüdnud
selgitada, et mingi suure katla servas ei saa tema paremat suppi
keeta, aga see, mis TÜ-s valmib, rahuldab ainult neid, kes
ei kujuta ette, mille üle arutletakse ja mida oleks vaja
ning võimalik saavutada. Seni, kuni Eestis sobib kõrghariduse
kvaliteedi hindamise ainsaks argumendiks väide: peaaegu
kõik on saanud alati kuhugi tööle, ei ole
siin veel eeldusi enam-vähem rahuldava ülikooli ja/või
kõrgkooli rajamiseks.
TÜ rektor tegi
avalduse vähendada TÜ üliõpilaste arvu rohkem
kui poole võrra seitsmeteistkümnelt tuhandelt
seitsmele tuhandele ja võtta edaspidi kurss eliitülikooliks
kujunemise suunas (eelistada edaspidi kvantiteedi asemel kvaliteeti).
Tõsi küll, selline tõdemus sündis mitte
süsteemse analüüsi tulemuste põhjal, vaid
vilistlaste soovitusel ja julgustusel. Ometi kujunes rektor Karise
avaldus pomm-uudiseks, mida arutatakse üle kogu riigi.
Haridusminister Tõnis Lukas ja Riigikogu kultuurikomisjoni
esimees Peeter Kreitzberg tõttasid rektori ettepanekut
toetama ilmselt enne, kui oleksid jõudnud veidi mõelda,
millistel eeldustel oleks võimalik luua tänapäeval
rahuldavaks peetav ülikool, mida selline ettepanek riigi
tasandil mitte ainult maksab (võimaldab kokku hoida), vaid
ka kaasa toob. Eliitülikooli loomine kõlab
veel uhkemalt kui soov jõuda üks-kaks-kolm Euroopa
kõige jõukamate riikide hulka. Mõlemal ettepanekul
on ühist nii palju, et peale kõrgelennulise fraasi
ei ole seal midagi. Keegi ei saa teha ei eliitülikooli
ega rikast riiki võimalik oleks luua
nende kujunemise eelduste süsteem. Sellise süsteemi
kavandamiseks on vaja ühiskonna eri tasanditel tegutsevate
isikute ühiskonna- ja kultuurialast, nagu ka õigus-
ja majandusalast haridust, informeeritust ja kogemust, nagu ka
õigust otsuseid teha ning kohustust vastutada selle eest,
mis välja kukub. Siiani on peost suhu askeldama
harjunud ametnikud ja saadikud igasuguste märkuste peale
ainult kas üleolevalt ühmanud või vihastanud.
Seetõttu saab pidada tähelepanuväärseks
sündmuseks, et TÜ rektor vilistlastega aeg-ajalt nõu
peab.
Idee
sisust
Isegi sel juhul, kui Eestis oleksid eliitülikooli
tekke eeldused tõesti olemas, oleks mõte nimetada
üks ülikool eliitülikooliks ja jätta
kogu haridussüsteem endisena edasi susisema, pehmelt öeldes
kohatu.
Üpris üksmeelsed on arutlejad
olnud vähemalt järgmises:
- Väga hea, et
Päevaleht aitas rektor Karisel ülikoolides kujunenud
vaikelu katkestada, sest kui arutlemiseks läheb, on suur
tõenäosus, et tuuakse juba mainitud probleemide
kõrval lagedale ka teised probleemid ja ka nende põhjused.
- Kui juhtub, et suur
osa elanikkonnast saab lummusest vabaks, siis on vaid ajaküsimus,
millal avaneb võimalus rajada eeldused nii Eesti ühiskonnas
ja kultuuris kui ka EL-s juba kujunenud ning kujunevate haridusprobleemide
sisuliseks käsitlemiseks ja õnnestub rajada Eesti
aktuaalseid vajadusi respekteeriv, mõistuspäraselt
funktsioneeriv, muutuv ja arenev haridussüsteem.
- Haridusreform on
möödapääsmatu. See tuleb teha kas koos haridussüsteemi
lipulaevaks peetava rahvusülikooliga või hoolimata
ülikoolist.
- Endised tehnikumid,
mis kõik end 90-ndate aastate algul ühtäkki
(rakenduslikeks?) kõrgkoolideks kuulutasid, direktorid
rektoriteks hakkasid ja hõbeketi kaela riputasid, jäid
keskkooli pikenduseks edasi. Nagu varem, nii jäi ka hiljem
õppe keskmesse praktiliste oskuste andmine.
Õppe mõtestamiseni ja riigis kujunenud (muutunud)
vajadustega seostamiseni on jõutud üksikutel juhtudel.
Teaduslikke uuringuid ja teaduslikku mõtlemisviisi ei
olnud neis varem ja ei tekkinud ka seoses formaalselt kõrgkooliks
muutumisega. Kõrgkooli mõõtu ei anna nad
välja tänaseni.
- Samasuguseid eraõiguslikke
kõrgkoole rajati 90-ndate algul kümnete
kaupa, aga need olid mõeldud-tehtud enamasti rahamasinateks
ja akadeemilised väärtused on olnud kõne all
vaid sirmi tähenduses. Vähe sellest, et rakenduslikes
kõrgkoolides ei ole õppejõude enamikus
nendest koolidest eitatakse igasugust akadeemilisust. Kui õppejõud
ei osale teaduslikes uuringutes, siis on unaruses ning mõttetud
ka (üli)õpilaste teaduslikud ponnistused.
- Neid on õige
vähe, kes usuvad, et avalik-õiguslike ülikoolide
ja kõrgkoolide nõukogud on suutelised rahahuvi
kõrval eelistama ja arvestama rahvuslikke huve; seetõttu
ollakse üpris üksmeelsed, et on vaja muuta ülikooliseadust
ja määrata riigi (maksumaksja) huve ning vajadusi
ülikoolis ja kõrgkoolis esindama kuraator, kelle
kohustuste hulka peaks kuuluma järelevalve maksumaksja
raha otstarbeka kasutamise üle ning üldsuse regulaarne
varustamine usaldusväärse infoga ülikoolis kujunenud
olude, sealse tegevuse tulemuste ning kvaliteedi kohta.
- Kõrgkoolidiplomiga
isikuid on Eestis nii palju, et selle näitaja
järgi võib paigutada Eesti igaliiki aruannetes ning
indeksites kõrgele kohale, aga nende arvude taga haigutab
tühjus.
- Ülikoolid on
sedavõrd harjunud pidama ennast riigiks riigis
ja kas vilistama või nii valuliselt reageerima mistahes
kriitilistele märkustele, et oluliste ja ammu vajalike
muudatuste tegemiseks on ilmselt vaja rakendada radikaalseid
meetmeid.
- Eesti haridusametnikud,
kes on otse või kaudselt praeguseks kujunenud kriitilise
olukorra kujunemisele ja hoidmisele kaasa aidanud ning seda
olukorda (enesekiituseks?) õigustanud, ei taha reforme
kavandada ega korraldada.
- Inimesed, kes on
mahitanud õppekavakeskset, autoritaarse ühiskonna
jaoks omal ajal tehtud, ent vananenud arusaamadele tuginevat
haridussüsteemi, ei ole suutelised Eesti vajadustega kooskõlas
olevate hinnangute ja järeldusteni jõudma, ettepanekute
ja soovituste süsteemist rääkimata. Seda näitab
ilmekalt HTM katse luua uus Põhikooli ja Gümnaasiumi
Riiklik Õppekava (PG RÕK). Tänaseks on HTM
Tartu Ülikooli kaudu sõna otseses mõttes
raisanud uue õppekava koostamiseks suure hulga miljoneid
(täpset arvu keegi ei tea või ei söanda välja
öelda) ja jätkab raiskamist, sest ei nõustu
rohket raha sisse tooma seatud masinavärki peatama.
- Nii, nagu nüüd
asuti käsitlema ülikooliõppe kvaliteedi parandamise
võimalusi, ei sobi ühiskonnas mitte mingisuguseid
probleeme käsitleda; eriti mitte haridusalaseid probleeme
ja veel ülikoolis.
Enne lõikamist
oleks vaja vähemalt seitse korda mõõta ja tuvastada,
- mis (kas) on Eesti mõnes
ülikoolis midagi väga hästi ja hoolitseda, et
see hea ei saaks eelseisvate reformide käigus kannatada
et laps koos pesuveega välja ei lendaks;
- mis on nii halvasti, et tuleks parandada
ja kaasaegseks muuta;
- mis peaks ülikoolis ammu olema,
aga ikka veel ei ole;
- mis on ülikoolis sellist, mille
aeg on ammu ümber ja millest oleks vaja võimalikult
kiiresti vabaneda.
Võib-olla
oleks vaja veel meelde tuletada, kellele ülikool kuulub ja
miks on ülikool üldse rajatud.
Eesti koolivõrk, mida haridusametnikud
haridussüsteemiks nimetavad, on muudetud ülikoole toitma
peamiselt Tartu Ülikooli endise rektori initsiatiivil, kes
käis vahepeal haridusministriks. Kui ülikoolides nüüd
ahastatakse, et põhikoolide ja gümnaasiumide tase
on ebaühtlane (üpris ühtlaselt madal), siis peaksid
nurisejad veidi pingutama selleks, et näha, MIKS on ebarahuldav
olukord kujunenud. Võib-olla õnnestub märgata,
et
- õppekava fetieeriv mõtlemisviis,
mis on pandud kehtima kõigis Eesti õppeasutustes
ja kõigil õppetasemetel, nullib ühtlasi nii
lasteaedade-koolide juhtkonna kui ja õpetajate võimaluse
otsustada selle üle, mida millises mahus ja järjekorras
teha ja vastavalt ka vajaduse vastutada selle eest, mis nende
tegevuse tõttu välja kukub;
- õppekavas sõnastatud
pädevusi on ette nähtud järjepanu
aina kontrollida ja hinnata. Hoolimata hindamisjuhenditest ei
ole keegi veel suuteline ära arvama, mille eest hindeid
pannakse ja saadakse. Mõni õpetaja hindab teadmiste
olemasolu, teine teadmisi koos nende kasutamise oskusega, kolmas
teadmiste-oskuste ja arusaamise ühtsust, neljas peab eriti
heaks saavutuseks iseseisva mõtlemise ja tegutsemise,
ettenägemise ja äratundmise võimet, viies paneb
ühe tunnis sosistamise või vihiku koju
unustamise eest...
- õppekava on koostatud kõigile
kohustuslikuks rakendamiseks, ent ühevanuseliste õpilaste
näol on igas klassis poisid ja tüdrukud, kelle arengutrajektoor,
sünnipärased eeldused (sh mälu, tähelepanu,
kujutlusvõime), arengudominandid, huvid, serotoniinitase,
ainevahetus ja liikumisvajadus, õpistiilid, ruumivajadus,
ajakasutus, koodide süsteem verbaalses ja mitteverbaalses
suhtlemises, enesekehtestamise vajadus, kuulumisvajadus, koostöövõime,
süsteemitunnetus, edu ja ebaedu läbielamine jpm on
täiesti erinevad.
Kui õppekavade
koostajad seda silmas peaksid, siis nad ehk annaksid ka ühtluskooli
printsiibile mõnevõrra teistsuguse tähenduse,
kui see oli nn nõukogude pedagoogikas. Siis oli eesmärgiks
lihvida Vilsandist Vladivostokini kõik õpilased
ühel ajal ühtselt partei poliitika üksmeelseteks
tulihingelisteks elluviijateks ühesuguselt kuulekateks
manipuleerimise objektideks, kes tahavad vaid seda, mida partei
õigeks peab. Sellest paradigmast, mis loodi NSV Liidus
läinud sajandi kuuekümnendate aastate keskel ja mida
on siin üle neljakümne aasta visalt viljeletud ja viimistletud,
on vaja ükskord ometi vabaneda!
Tartu Ülikoolis peaks olema
inimesi, kes saavad aru, et kool, kus on ette nähtud
- ignoreerida laste eripära;
- muuta kõik õpilased
ühesugusteks manipuleerimise objektideks,
- pidada põhiprotsessiks õppekava
täitmist, mitte aga lapse arengut;
- lähtuda koolile, õppele,
õpetajatele ja õpilastele hinnangute andmisel
keskmistest hinnetest (mille tähendust ei ole
võimalik ära arvata);
- pidada õppe korraldamise aluseks
mõõdikuid ja näidikuid, mille
varal kellegi meelest võib-olla saab teha järeldusi
õppekavaga ette nähtud teadmiste olemasolu kohta,
aga ei ole võimalik midagi arvata ega öelda õppe
kvaliteedi ega pedagoogide hoolde usaldatud laste valmisoleku
kohta käituda vastutustundeliste isiksustena;
- asendada huvi sundusega, produktiivne
õpe reproduktiivse õppega, õppimine õppetööga,
saavutusmotiiv ebaedu vältimise motiiviga, iseseisev mõtlemine
ja looming mehhaanilise meelespidamisega, vaimsus hoolimatu
enesepõletamisega, Põhiseadusest tulenev õigus
haridusele koolikohustusega jne,
ei ole kooskõlas ei vajaduste
ega aadetega ja seda ei saa pidada rahuldavaks.
Miks professuur vaikib?
Kas suur osa õppejõududest on võõrdunud
ja muutunud ükskõikseks, või leiavad, et riik
on võõrandunud ja sekkumine riiklikku regulatsiooni
kas määriks või oleks juba liiga ohtlik mõnel
muul põhjusel?
Ei maksa imestada, et igal aastal on üha rohkem perekondi,
kes ei usu, et Eestis saaks kool lähiajal muutuda mõistlikuks,
ja otsustavad jätta oma lapsed koduõppele. Mõned
imekombel kujunenud koolikogukonnad, kus on õnnestunud
vastastikku üksteist toetades kujundada õpilastele
igati soe, aus, heatahtlikult last arvestav ning innustav ja perekonda
toetav õppekeskkond, üldpilti ei muuda.
Mõistlikke koole võiks olla rohkem, aga nende loomise
plaanid jäävad katki õpetajate puudusel. Ülikoolides
ei ole orientatsiooni haritlaste (isamaalise orientatsiooniga
oma maad ja rahvast teenida tahtvate, intellektuaalselt ja vaimselt
rikaste noorte inimeste) ettevalmistamisele.
Siht, eesmärk
ja vahend
Eesti lasteaedades on
peamiseks (ainsaks?) eesmärgiks, et kõik lapsed saaksid
headesse koolidesse või kodulähedase kooli parimasse
klassi. Lugemine-kirjutamine-arvutamine peab kõigil 6-aastaselt,
ükskõik, mille arvel, selgeks saama! Ehkki teatakse,
et 1. klassis on ette nähtud alustada A-st ja B-st, antakse
lastele enne kooli uut ja vana, sest muidu on kuri karjas. Paneb
imestama, kui mõni ühiskonna- või kultuuritegelane
seejuures ikkagi küsib, miks lastel esimestes klassides sära
silmadest kustub, koolirõõm hajub ja südamlikkuse
asemele sigineb kius, tigedus ja hoolimatus. Imestada oleks vaja
selliste alushariduse spetsialistide ametis hoidmise üle,
kes ei ole siiani veel suutnud aru saada praeguse algõppe
süsteemi absurdsusest.
Eesti põhikoolis
on peamiseks eesmärgiks saavutada see, et võimalikult
kõik IX klassi lõpetajad saaksid gümnaasiumi
edasi õppima. Kutsekooli sattumist peetakse endiselt õnnetuseks
ja häbiks. Oskustöölisi ette valmistavad koolid
on saanud viimase kümne aasta jooksul ohtralt igaliiki ainelist
abi ja on väliselt muutunud tundmatuseni, paraku on aga pedagoogiline
personal, õppesisu, metoodika, kogu õppe- ja elukeskkond
muutunud väga vähe. Tõsi, on ka erandeid, aga
need ei anna esialgu veel tooni.
Gümnaasiumis on
peamiseks (ainsaks?) eesmärgiks see, et võimalikult
suur osa lõpetajad pääseks ülikooli. Valdav
osa XII klassis ette nähtud õppeajast kasutatakse
paljudes koolides riigieksamite sooritamise treenimiseks.
Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus (REKK) loodi selleks,
et tõsta ning ühtlustada põhikoolides ja keskkoolides
toimuva õppe taset ning saavutada paremaid õppetulemusi.
Tegelikult pöördus see kava iseenda vastandiks ning
muutus oma loojatele vaenulikuks jõuks.
Nüüd nimetatakse ülikoolides esmakursuslaste teadmiste
taset ebaühtlaseks.
Vaevalt küll oskasid toonaste reformide autorid ette näha,
et kümne-viieteistkümne aasta pärast jäävad
ülikoolid ise oma keedetud supi tõttu nälga.
Nüüd on lävendipõhise vastuvõtu strateegia
otsesed ja kaudsed tagajärjed käes, aga pole neid, kes
tahaksid kujunenud olukorra põhjuseid teada ja arvestada.
Kui keegi oleks täpsustanud ja
sõnastanud, milline on ja peaks olema ülikoolide,
sh TÜ osa
- õigussüsteemis, õigusalastes
uuringutes ja õppes ning Eestile õigusliku regulatsiooni
aluste loomises,
- haldussüsteemis, haldusalastes
uuringutes, haldusõppes ja halduspraktikas;
- majandussüsteemis, sh majandusuuringutes,
majandusõppes ja majanduspraktikas;
- haridussüsteemis, haridusalastes
uuringutes, haritlaste, sh pedagoogide ja andragoogide ettevalmistamises
ja õppekorralduses;
- teadmistekeskse (inimesekeskse?) kodanikuühiskonna
loomises;
- kultuuri-, haridus- ja teadussüsteemi
seostamises (lõimimises), ja kaasajastamises;
- tervishoiusüsteemis ja meditsiinivõrgus;
- kommunikatsioonisüsteemis ja
elanikkonna informeerituse tagamiseks vajalike meetmete loomises,
- kogu elanikkonda hõlmava elukestva
õppe süsteemis,
- kompetentsuse printsiibi kehtestamises
Toompeal ning Toompealt Viruni-Võruni-Vilsandini... jms,
siis oleks olnud lihtsam aru saada, et üliõpilaste
arvu vähendamisest ei piisa selleks, et olukord muutuks
rahuldavaks. Oleks aeg vaadata, milline peaks olema HARITLANE
ning milline peaks olema Ülikooli osa EESTI VAIMSE ja INTELLEKTUAALSE
POTENTSIAALI loomisel ja hoidmisel. Vaja on teistsuguse ettevalmistusega,
teistsuguse orientatsiooni ja motivatsiooniga inimesi.
Varem, või hiljem tuleb vaadata,
sõnastada ja avalikustada, milline on
- TÜ-s valitsev arusaam intellektist,
intellektikast kui fenomenist ja intellektilisest protsessist
(?) (NB! TÜ egiidi all korraldatakse igal kevadel innovaatikamessi
asemel intellektikamesse, mille sisu ja tähendus
on jäetud rahumeeles avamata);
- TÜ-s toimuva akadeemilise õppe
sisu, vorm, korraldus, tase ja tulemused koos õppetulemuste
hindamise kriteeriumite ning hindamiskorraga;
- TÜ õppejõudude
ja õppe-abipersonali ettevalmistuse tase (kvalifikatsiooni,
motivatsiooni, orientatsiooni ja eruditsiooni ühtsus);
- TÜ õppejõudude
ja üliõpilaste kujutlus vajadusest ja võimalusest
olla enesejuhtimise ning sotsiaalse juhtimise subjekt;
- TÜ õppejõudude
ja üliõpilaste akadeemiline vabadus, loomealane
potentsiaal ja loomealased tulemused;
- TÜ juhtkonna arusaam intellektuaalse
loomingu tähtsusest ja eeldustest;
- TÜ ja teiste ülikoolide
juhtkonna arusaam uuringu ja uurimuse kvaliteedist ning siisikeste
tootmise vajalikkusest;
- TÜ ja teiste ülikoolide
juhtkonna arusaam publitseerimise mõttest (nõudest
avaldada artikleid mistahes maal, kindlasti mingis võõrkeeles;
emakeeles artikli avaldamine ei ole just keelatud, aga ei lähe
kuskil kuidagi arvesse);
- TÜ õppejõudude
ja üliõpilaste sooline, vanuseline, tervislik, isiksuslik,
varanduslik jm struktuur;
- õppetoetuste süsteem.
Omaette kitsaskohaks
on iga TÜ-sse oma lapsepõlve pikendama või
haridust täiendama pääsenud isiku õppe maht,
struktuur ning korraldus selleks, et akadeemilise õppe
läbinud isikud orienteeruks problemaatikas, mille keskmes
on inimene, grupp, perekond, kogukond, ühiskond ja kultuur;
oleksid patrioodid, kes annaksid endale aru, et teist Eestit ei
ole ja teenima peab seda ainukest, mis asub siin, Läänemere
ääres, ja hoomaksid, et isamaad ei saa keegi teenida
liiga hästi; saaksid aru, et erialane ettevalmistus on vajalik,
aga kaugeltki mitte küllaldane selleks, et mingil ametikohal
toime tulla, luua ja hoida oma kodu ja perekonda, olla edukas
ja õnnelik, õigustada tööandjate ootusi
ja täiendada end kogu elu, igal eluhetkel; lisaks erialasele
ettevalmistusele on igaühel palga saamiseks vaja ka kutsealast
ja ametialast ettevalmistust.
Kui ükskõik millises Eesti
ülikoolis oleks analüüsitud, milline on TÜ-s
ning teistes Eesti- ja/või välismaa ülikoolides
ja kõrgkoolides eri taseme diplomini jõudnute võime
- käsitleda inimest ühiskonna
liikmena ja kultuuri esindajana sotsiaalse, majandusliku, õigusliku,
poliitilise, kultuurilise jm regulatsiooni kõigil tasanditel;
- käsitleda ühiskonnas ja
kultuuris funktsioneerivaid, muutuvaid ja arenevaid süsteeme
süsteemselt ja kompleksselt nii staatikas kui ka dünaamikas;
- eristada juhtimist, valitsemist,
haldamist, sidustamist ja korraldamist kui nähtusi (fenomene)
ja kui protsesse koos oma avalike ning varjatud tegurite ning
otseste ja kaudsete toimetega;
- teha otsuseid (NB! otsustada, mitte
pelgalt vastu võtta teiste tehtud otsuseid);
- seada sihte ja eesmärke ning
valida vahendeid sihil püsimiseks ja eesmärkide saavutamiseks;
- luua ja kehtestada tegutsemise printsiipide
süsteeme;
- luua ja kehtestada tegijate, tegevuste,
tulemuste ja tagajärgede hindamise kriteeriumite süsteeme;
- juhtida ja vältida juhtimist
selleks, et saaks toimida ise-(enese-) regulatsioon;
- käsitleda ühiskonnas ja
kultuuris kulgevate protsesside sise- ja välismõjurite
süsteeme;
- prognoosida ja arvestada eesmärgistatud
protsesside efektiivsust, otstarbekust ja intensiivsust vastastikuses
sõltuvuses;
- käsitleda keskkonda süsteemina,
milles on oma osa nii loodus- kui ka tehiskeskkonnal, füüsilisel
ja vaimsel, kõlbelisel, sotsiaalsel ja virtuaalsel keskkonnal;
- eristada olemuslikku ja nähtumuslikku
problemaatikat ning käsitleda neid vastastikuses sõltuvuses,
siis ajaksid need inimesed teistsugust juttu. Siis oleks väljavaateid
saavutada ükskord olukord, kus nii seadusandlik, täidesaatev
kui ka kohtuvõim, kõik põhiseaduslikud
institutsioonid ja omavalitsusasutused, erakonnad jt pretensioonikad
seltskonnad hakkaksid pidama professionaalsust väärtuseks
ning eeldaksid ametnikuks võtmisel ja atesteerimisel
ka haritust, informeeritust ja kogemust.
Olukord on
uskumatult räbal
Kõrvalmärkusena olgu siin lisatud, et ka Toompeal
ei ole õigusaktide loomisel veel kordagi nõutud
prognoose mingi õigusakti vastuvõtu ning rakendamisega
tõenäoliselt kujunevate sotsiaalsete tulemuste ja
tagajärgede kohta ega ole ka tehtud analüüse õigusaktide
tegeliku sotsiaalse toime kohta.
Veidi tundlikumad inimesed märkasid juba oma kuus-seitse
aastat tagasi kõlbelise ja sotsiaalse kriisi kujunemise
märke. Sellest on kirjutatud peaministritele ning haridusministritele,
majandus- ja kommunikatsiooniministritele, siseministritele ja
rahandusministritele, mitmele Riigikogu kõigi koosseisude
liikmele, aga peale enam-vähem formaalsete tule-eile-meile-stiilis
vastuste ei ole veel midagi märgata olnud. Tõsi, praeguse
valitsuse rahvastikuministri büroo üritas süveneda,
aga Sotsiaaldemokraatliku partei eesotsas olevad isikud annavad
sealgi direktiive, mille täitmist saavad inimese, perekonna,
kogukonna, ühiskonna ja kultuurialased teadmised ainult segada.
Omaette oleks ilmselt vaja käsitleda HTM-s, ülikoolides
ja kõrgkoolides kujunenud arusaamu õppepraktika
tähtsusest. Arusaamad, mille järgi on vaja õppes
omandatud teoreetilised teadmised siduda nende kasutamise oskustega,
on läinud kaduma. Võimaluste ja ohtude, nagu ka ettenägemis-
ja äratundmisvõime kujunemiseks mõeldud praktika
tähtsust ja tähendust on võimatu ülehinnata.
Sestap tuleks kiires korras taastada õppe jm praktika nõutavas
mahust, tagada sisuline, sh praktika juhendajate ettevalmistus
ja praktika rahuldavalt täpne ning paindlik korraldus.
Täpsustada oleks vaja, milline
on ja peaks olema kõigi ülikoolide, eriti TÜ
õppejõudude ja üliõpilaste
- kujutlus EL ja Eesti lähema ja
kaugema tuleviku kohta (prognoosid ja nende alusel koostatud
roheline, roosa ja must stsenaarium);
- kujutlus tegevussüsteemist, milles
oleks arusaam ka tööst, juhtimisest, valitsemisest,
haldamisest, loomisest, uurimisest, kaitsmisest jt tegevustest;
- kujutlus elust ja tervisest nii sotsiaalses,
vaimses kui ka bioloogilises mõttes;
- kujutlus haritlasest ja TÜ-s
õppe läbinud isikute vastavusest sellele kujutlusele;
- kujutlus andragoogikast, andragoogika-alase
ettevalmistuse vajalikkusest ning elanikkonna elukestva õppe
juba kujunenud tasemest;
Kui see kõik (elementaarne
ju!) oleks tehtud, siis oleks TÜ ja teiste ülikoolide
juhtkond saanud juba ammu kõrvalise abita aru, et:
- Eesti ülikoolides ja kõrgkoolides
on kujutlus haridusest, sh kõrgharidusest, endiselt primitiivne
(punktipõhine);
- haridus kui probleem on endiselt sõnastamata
ja selle põhjused avamata;
- sõnastamata on endiselt haritud
inimeseks ja haritud rahvaks kujunemise, nagu ka haritud inimeste
ja haritud rahvaste hulgas püsimise eelduste süsteem;
- haridussüsteem on endiselt sõnastamata
(segane ja sassis);
- haridusprobleemi kujunemise-püsimise-süvenemise-laienemise
peamiseks põhjuseks ei ole üliõpilaste üleliia
suur arv, vaid ülikoolide ja kõrgkoolide juhtkonna
ning nn haridusjuhtide vastutustundetu, riiklikke
ja rahvuslikke prioriteete ignoreeriv tegevus.
Kes vähegi valdab
rahvastikustatistikat, see teab, mitu noormeest ja neidu jõuab
lähiaastatel gümnaasiumi lõpetamiseni. Üliõpilaskohti
on Eesti ülikoolides ja kõrgkoolides varsti rohkem,
kui saab olla sinna soovijaid. Seega oli ammu oodata strateegilisi
manöövreid oma tuleviku kindlustamiseks nii, et oma
ülikooli ja/või kõrgkooli mainet teiste arvel
parandada. Küllap loodetakse, et kui see trikk õnnestub,
siis saab üldsõnalist loba edasi ajada ja keegi ei
söanda vaadata ei õppesisu ega õppekorraldust,
ei arusaamu teaduslikust uurimisest ega uurimistulemusi ja nende
kasutamist Eesti hüvanguks. Küllap loodetakse, et siis
saaks teadusturism edasi vohada ja teadusjuhid vanaviisi
vastutustundetult lobiseda innovaatikast, teaduspõhisest
ühiskonnast ja vegeteerida tühjade juttude varal.
Ülalpool vaatlesime peamiselt ülikoolides
ja kõrgkoolides kujunenud arusaamu ja praktikat, mille
tõttu on kujunenud vildakaks kogu Eesti haridussüsteem.
Ometi tuleks meenutada ka vanasõna selle kohta, kust kala
mädanema hakkab. Peaks on antud juhul jätkuvalt Haridus-
ja Teadusministeerium. Kui keegi arvab, et HTM ametnikud on siin
praegu kõne alla olevatele puudustele korduvalt tähelepanu
juhtinud, siis ta eksib. Eesti areng on takerdunud ebakompetentsete
ametnike harimatusest, hoolimatusest, ükskõiksusest
punutud bürokraatiavõrkudesse.
Kui ühes riigis ei ole ülikoole, siis on selge, et seal
ei saa sirguda rahvuslikku intelligentsi. Kui aga ülikoole
(ja kõrgkoole) on nagu muda, aga need on muudetud kommertsasutusteks,
kus üliõpilased on ennekõike vahendid raha
kokku kandmiseks ja riigieelarvest raha nõutamise ettekäändeks,
siis on tagajärg üsna samasugune, kui oleks ülikoolide
puudumise korral.
Igasuguse kooli põhiteguriks on õpetaja (õppejõud).
Oluline on teada ja arvestada, et õppejõud kujuneb
läbi teaduslike uuringute ja teisi teid ei ole. Kui ülikoolis
tehakse teaduslike uuringute asemel küsitlusi ja muid kirjeldusi,
korraldatakse mõõtmisi ja loendamisi, kirjutatakse
esseesid ja referaate, mille alusel antakse akadeemilisi kraade,
siis ei saa uusi õppejõude juurde tekkida.
Kui ei ole õppejõude, siis ei saa olla ülikoole;
kui ei ole ülikoole, siis ei saa kujuneda haritlaskonda;
kui ei ole haritlaskonda, siis ei saa riik kujuneda normaalselt
toimivaks, muutuvaks ja arenevaks süsteemiks ega püsida
rahva usu ja usalduse allikana.
Tartu Ülikool, Eesti uhkus ja au, mida on püütud
üldsusele nii kodus kui võõrsil näidata
kõige-kõige paremana, ei ole ammu enam midagi sellist,
mille üle oleks võimalik uhkust tunda ja millele võiks
rahvas loota rahvusliku intelligentsi taastootmist juhtiva ja
korraldava asutusena.
Mida teha?
Veel oleks ehk võimalik
halvimat vältida, aga selleks oleks vaja olla aus
sõnastada ja avalikustada kujunenud probleemid koos põhjustega.
Avalik väitlus veel lahendusteni ei vii. Väitluse abil
saab kujuneda arusaam probleemi suurusest ja tähtsusest,
nagu ka tänaste tegijate väljavaadetest
püsida oma soojaks istutud kohal, sõltumata oma tegevusest
ja selle tõttu tekkinud tagajärgedest.
Sotsiaalteadlasi on Eestis vähe, aga ka neid ei ole seni
vähemalt Toompeal veel mitte keegi peale Siim Kallase kuulanud
ega arvestanud. Insenerid ja astronoomid, kes on seal võimul,
ilmselt veel ei tea, mis on sootsium ja milliseid sotsiaalseid
protsesse ning sotsiaalseid nähtusi oleks vaja riigi edendamiseks
tunda ja arvestada.
Nii, nagu aeg on vajalik ja mõtestatav vaid koos ruumiga,
nii on ka majanduslik problemaatika arusaadav vaid sotsiaalse
problemaatika foonil. Kui Eesti ülikoolides ei võimaldata
ka edaspidi kutsealast ja ametialast, tunnetus-, loome- ja kaitsealast
ettevalmistust, siis ei ole rahuldava olukorra saavutamine riigis
võimalik.
Selleks, et fikseerida
tegelik situatsioon, sõnastada probleemid, avastada ja
avalikustada probleemide kausaalsed ja funktsionaalsed seosed,
oleks vaja
- luua valitsusväline asjatundjate
komisjon, kes suudaks süveneda, tahaks lähtuda oma
tegevuses ühiskonna eksistentsiaalsetest vajadustest ja
julgeks käituda vastutustundlikult;
- võtta kiireloomulisena käsile
Haridusseaduse, Ülikooliseaduse, Tartu Ülikooli seaduse
ja Rakendusliku kõrgkooli seaduse muutmise seadus ning
taastada õiguslik alus ülikoolides ja kõrgkoolides
toimuva õppe sisu, vormi ja mahu viimiseks vastavusse
riiklike ja rahvuslike vajaduste ning rahvusvaheliste kriteeriumitega;
- korraldada rahvusliku kasvatuse IV
kongress, milles kavandada eeldused radikaalse haridusreformi
korraldamiseks, sh erakondade konsensus haridusreformi toetamiseks.
Kujunemas
on mitte majanduskriis, vaid ühiskonnakriis
Kujunemas on situatsioon,
kus kõrgema võimu kandja (rahvas?) ei taha ja rahva
esindajad ei saa enam vanaviisi elada ja olla. Kes
ei tea, et valdav osa mitmesuguste otsustuskogudes tegutsevatest
inimestest ei ole kunagi kuskil midagi õppinud inimese,
perekonna, kogukonna, ühiskonna ja kultuuri kohta. Neil ei
ole õrna aimugi ühiskonna kui institutsionaalse ja
kultuuri kui holograafilise iseloomuga süsteemi funktsioneerimise,
muutumise ja arengu eelduste kohta. Vähehaaval on muutunud
tülgastavaks vaadata, kuidas kõrgkoolis või
ülikoolis käinud rahvaasemikud teevad nägusid
ja üritavad jätta muljet, et nemad ka midagi arutavad
ja ... otsustavad.
Eesti ülikoolides on kujunenud nii räbal olukord, et
seda oleks äärmiselt ohtlik jätkuvalt varjata;
olukorra muutumiseks nimetuste muutmisest ja muust siltide
vahetamisest ei piisa. Võib kahelda, kas huvitatud
poolena on ülikoolid suutelised ise tegema usutava siseauditi
ja looma radikaalse haridusreformi (sh ülikoolireformi) alused.
Samas kuskilt väljastpoolt on heal juhul mõtet kutsuda
kujunenud taset ja potentsiaali hindama erialaeksperte, ent Eesti
haridussüsteemi ja kõrg- ning ülikoole, rääkimata
rahvusülikoolist, ei saa hinnata ega kavandada inimesed,
kes on Eesti ühiskonna- ja kultuuriprobleemidest heal juhul
vaid kaudselt kuulnud.
Riik on ohus.
Veel oleks võimalik võtta meetmeid.
|
|
|