|
|
Mozart Mitridate 2007, Aachenis. |
Tenor Juhan Tralla
koomikust hullumeelse türannini
küsis: Heili Vaus-Tamm
|
|
JUHAN TRALLA on lõpetanud
1993. aastal Tallinna Muusikakeskkooli ja 1997. aastal Eesti
Muusikaakadeemia viiuli erialal. Paralleelselt õppis
ta laulmist prof. Mati Palmi klassis. Aastatel 1998-2001
õppis Tralla laulmist Viini Muusikaülikoolis
prof. Gerhard Kahry klassis. Alates 2003. aastast täiendab
ta ennast prof. Toma Popescu laulustuudios Viinis.Aastatel
2000-2003 töötas Juhan Tralla solistina Viini
Volksoperis, hooaegadel 2003/2004 ning 2004/2005 laulis
ta Saksa Rahvusteatris Weimaris. Alates 2005. aasta sügisest
on Juhan Tralla vabakutseline laulja.Oma olulisemate rollidena
nimetab Juhan Tralla järgmisi: Tamino, Belmonte, don
Ottavio, Idomeneo ja Titus (Mozarti Võluflööt,
Röövimine Serailist, Don Giovanni,
Idomeneo, -La Clemenza di Tito), Rodolfo,
Rinuccio (Puccini Boheem, Gianni Schicchi),
Almaviva, Othello (Rossini Sevilla habemeajaja,
Othello) Alfred (J. Straussi Nahkhiir),
Tüürimees (Wagneri Lendav hollandlane),
jpt.Rahvusooperis Estonia on Juhan Tralla laulnud
korduvalt Alfredo osa (Verdi Traviata). Suurvormide
solistina on ta esitanud tenoripartiid Bachi Missas h-moll,
Beethoveni 9. sümfoonias, Mozarti, Dvoøaki,
Rossini ja Puccini missades, Verdi Reekviemis. jm.Juhan
Tralla on võitnud Grand Prix Tiit Kuusiku nim.
laulukonkursil (1997) ja Sabin Dragoi konkursil Timisoaras,
Rumeenias (2003). Ta on esinenud ka Iisraelis, Iraanis,
Venemaal, Lätis, Soomes jm.
|
On omaette
sündmus, et Birgitta Festivali Verdi Reekviemi lavastus 14.
augustil toob Eesti publiku ette kokku Euroopas elavad ja sealsetes
olulistes ooperimajades pearolle tegevad eesti noored lauljad
Annely Peebo, Aile Asszonyi, Ain Angeri. Ja ka Tallinna Konservatooriumis
viiuldajaks õppinud tenori Juhan
Tralla.
Juhan Tralla, mis
aitab eestlasel Lääne-Euroopas valitsevas tihedas konkurentsis
hakkama saada?
J.T.: Eks peab lihtsalt oma tööd hästi
tegema. Ja olema sealjuures kena ja sõbralik. Olen selles
maailmas nüüd juba hea mitu aastat mütanud ja võib-olla
mingil määral leidnud oma nii rollid, mis
on vokaaltehniliselt väga rasked ja nõuavad samas
head näitlejat. Mind on aidanud ka see, et leian enamasti
dirigentidega väga hea kontakti. Olen n-ö keskmise suurusega
Saksa teatrites, aga ka mujal, ennast seni vist üsna hästi
näidanud, pakkumisi on. Mind on aidanud ka head närvid
mitmel pool on tulnud ilma proovita etendusse sisse
hüpata (viimati Mozarti Mitridatega Brüsseli La
Monnaie ooperis), ja sellised õnnestumised on toonud uusi
pakkumisi.
Alustasid oma muusikuelu
viiuldajana. Mis lükkas sind laulja teele?
Võib-olla kõlab see pentsikult, aga tenoriks saada
oli minu suur lapsepõlveunistus. Ei tahtnud saada kosmonaudiks
ega ka mitte kraanajuhiks, aga just tenoriks! Samas, viiulit mängida
mulle tegelikult väga meeldis ja ehkki ma ennast tollal eriti
heaks mängijaks ei pidanud, tundub praegu, et polnud mul
häda midagi. Olin EMA lõpueksami põhjal igati
esirinnas, ainult Sigrid Kuulmann sai minust parema hinde. Astusin
ka magistratuuri, ikka prof Mari Tampere juurde. Õppisin
talt hästi palju kasulikku. Samuti lisasid sellele ajale
väärtust prof Igor Bezrodnõi tunnid, mida sai
vaata et iga kuu! Aga mis seal ikka, eks ma lauljana olin lihtsalt
perspektiivsem, ehkki arvatavasti oleksin viiuliga võinud
saada korraliku töökoha mõnes eesti orkestris,
mängida kammermuusikat, võib-olla õpetada...
Milliseid võimalusi
on lauljana rohkem? Kas see pakub emotsionaalselt rohkem kui viiuldaja
amet?
Oleneb ilmselt lauljast ja viiuldajast. Tenor Juhan Tralla professionaalne
võimekus on paraku samanimelisest viiuldajast mõnevõrra
soliidsem, seega on antud juhul tenoril kindlasti avaramad võimalused
ennast kunstnikuna väljendada. Muidugi on laulja ameti eeliseks
võimalus olla ka näitleja, kujundada rolle. Naudin
väga koostööd heade lavastajatega. Mulle meeldivad
rasked lavastused, selles mõttes olen Saksamaal töötades
küllaltki sõiduvees. Saksa reiiteater
on arenenud väga huvitavas võtmes ja minu arvates
toimub seal palju põnevat. Muidugi tuleb ka ette, et lavastatakse
mingeid nilbusi lihtsalt skandaali lootuses, et n-ö pääseda
pildile. Aga eks jama juhtub igal pool.
Inglismaa suurte
ooperimajade produktsioone peetakse traditsioonilisteks ja vähemütlevateks
kui Saksamaa omi. Selle mõttes on sul vedanud, et Saksamaal
saad töötada.
Ausalt öeldes ei ole ma Inglise muusikateatri olukorraga
eriti kursis. Muide, traditsioonilisuses pole ju õigupoolest
midagi halba. Tähtis on ju ikkagi teenida kunstiteost ja
autorit, tuua see väärtus tänase inimeseni. Tihti
süüdistakse lavastajaid, kes toovad ooperite süzeed
kaasaega, püüdes kõnelda tänase publikuga
temale mõistetavas keeles, kaugenemises teose tegelikust
mõttest. Aga võib vastu küsida, kas näiteks
Verdi tõesti tahtis oma ooperites näha kulunud kostüümides
mõttetult käsi laiutavaid korpulentseid tegelasi?
Muide, huvitava näitena tuuakse sageli, kuidas Verdi plaanis
tegelikult La Traviata kirjutada oma kaasaega, väidetavalt
tsensuur seda ei lubanud... Usun, et lavastaja, kes otsib tugevat
psühholoogilist reaalsust, teenib heliloojat hoopis enam
kui see, kes kuhjab ajast ja arust klieesid üksteise
otsa. Kui näiteks kujutav kunst areneb ja otsib ning me suudame
sealjuures suhteliselt rahulikuks jääda, miks siis reiikunst
peaks kombekalt paigal tammuma?
Noortel ooperilauljatel
tuleb reeglina negatiivsete tunnete mängimine paremini välja
kui õrnuse, helguse ja õnne kujutamine. Sina oled
sellest east juba väljas. Aga mis ikkagi annab oskuse laval
vajaminevat laia tunneteskaalat väljendada?
Ei saa ju olla pidevalt õnnetult armunud, surra ja tappa...
Ühesõnaga elada päriselt läbi neid ekstreemseid
tundeid, mis ooperites ette tulevad?
Oi, see on küll jube raske küsimus! Ju iga kunstnik
peab siin oma sisemise köögi üles ehitama
ja seda võõraste pilkude eest kiivalt varjul hoidma.
Muidugi, suureks õnneks on töö heade dirigentide
ja lavastajatega. Mulle meeldib oma peas rolle n-ö kaasa
lavastada ja lavastajatele omi nägemusi välja pakkuda.
Tavaliselt on nii, et mida kõvem lavastaja, seda rohkem
see talle meeldib. Tükki proovisaalis läbi kaevata
on suur nauding!
Mis on sind lauljaks
kasvatanud?
Eks see kasvamine jätkub ju täie hooga, olen selle ameti
jaoks veel tegelikult üsna noor. Ilmselt on kõige
olulisem suurte isiksustega kokkupuude, selles mõttes on
mul kõvasti õnne olnud. Käisin hiljuti Itaalias,
veetsin kaks nädalat maestro Carlo Bergonzi Accademia
Verdianas, kus on enne mind eestlastest õppinud Vello
Jürna ja Aile Asszonyi. Pärast seda, järgmist produktsiooni
tehes (Massenet Manon Münsteris) tundsin, et
olen kuidagi muutunud. Muidugi, Bergonzi juures käik on tenorile
nagu araablasele Meka külastus! Sellised sündmused kasvatavad
kõvasti.
Valusad kogemused
kas oskad neist õppida või solvud? Kas mõnikord
on nii raske olnud, et tekkis mõte loobuda?
On olnud raskeid aegu... aga päris loobuda... Ei. Inimesed
on erinevad, mulle on õnneks loomuomane võrdlemisi
paks nahk. Ja eesti mees on teadagi vintske!
Remarque on öelnud,
et negatiivsed emotsioonid laiendavad tundeskaalat. Et kurbus
ladestub põhja ja elu veetase tõuseb. Kuidas sinul?
On sul olnud negatiivseid tundeid või juhtumeid, õnnetusi,
mis sind kui kunstnikku oluliselt küpsetanud?
Ei, õnneks ei ole. Võib-olla olen püüdnud
ka enam märgata asju, millest õppida, mis edasi viivad.
Kui ma kunagi tülpinud vanamehena memuaare kirjutan, küll
siis jõuab kurta ja kiruda.
Kas otsid elus
emotsioone või pigem hoidud neist?
Ei otsi ega hoidu otseselt. Emotsioonid on ju pidevalt meiega,
iseasi, kuidas nendega ümber käia ja hakkama saada.
Meie ametis võib öelda, et emotsioonid ongi see materjal,
millega töötame. Emotsioonidega mängimine
kuidas küll mõned suured näitlejad seda valdavad!
Selles mõttes on mõtteavaldused stiilis ma
pole täna emotsionaalselt rollile sobival lainel selge
diletantism, lihtsalt küündimatus.
Aga jah, eks inimene areneb. Pidasin ennast ikka suureks
lüürikuks, laval nutmine ja õnnetu armastus
tulid mul enamasti kenasti välja. Kui tegin oma esimese Nemorino
(Donizetti Armujoogis), leiti, et minus on koomikuannet.
Pärast kuningas Mitridate rolli aga, mis pakkus näitlejana
täiesti uudseid ülesandeid, tundsin, et sellised hullumeelsed
türannid on täpselt minu rida...
Lemmikrollid
kas samastud nendega?
Ega vist eriti ei samastu. Need maailmad lavategelased
ja privaatne persoon ei puutu omavahel eriti kokku. Oled
nagu skisofreenik üks mina ei tea teise tegemistest!
Samas, igast rollist kandub midagi järgmisesse üle.
Olen teinud näiteks kolme La Traviata lavastust
ja alati, kui jälle üle hulga aja seda partiid Estonias
laulsin, öeldi, et roll on muutunud.
Mis puutub lemmikrollidesse, siis eks nad ole kõik armsad.
Süda ei luba ühtesid teistele eelistada. Ja parasjagu
käsil olev tundub hetkel muidugi kõige põnevam.
Kas integreerud
sakslaseks või üld-eurooplaseks?
Ei noh, sakslaseks küll mitte. Ehkki eestlasena annan endale
aru, et meie kultuur on sakslastelt ajalooliselt väga palju
üle võtnud. Aga Euroopa ühise kodu idee mulle
väga meeldib ja Eesti kodanikuna Euroopas ringi liikuda nagu
õige mees kunagi on minu meelest hiiglama vahva! Selles
mõttes olen ikka imetlenud natuke soomlasi, nemad ei lähe
kunagi kadakaks. Ma arvan, et meil on põhjust
endasse paremini suhtuda muidugi on sajandite pikkune ajuloputus
eestlase rumaluse, kadeduse ja muude häbiväärsete
iseloomuomaduste osas jätnud meie teadvusse oma jälje,
meile on alati hirmsasti liiga tehtud! Aga need ajad peaksid nüüd
ehk lõplikult läbi olema. Ja muide, meisse suhtutakse
Euroopas tõesti hästi.
Käin Eestis viimasel ajal üsna tihti laulmas, mingit
väliseestlase tunnet mul tekkinud pole. Ja meie
generatsioon pole ju ka olnud seatud olukorda, kus tuleks teha
valikuid, kas minna või jääda.
Kuidas end laed?
Eks kõige rohkem laebki igapäevane töö.
Igaks rolliks valmistumine tähendab iseenesest päris
suurt pusimist: tõlgid (katsun alati endale sõnaraamatu
abil ise otsetõlked teha), loed lisamaterjali, mõlgutad
niisama mõtteid. Vahel taban ennast mõne rolli üle,
mida pole aastaid laulnud, pead murdmas, kuidas seda ikka tuleks
lahendada. Näiteks pole mulle siiani andnud rahu Don Ottavio
Mozarti Don Giovannist on teine igavene äpu,
täiesti mõttetu tegelane, aga äkki peitub temas
tegelikult mingi varjatud sügavus, mida keegi seni pole õieti
hinnata taibanud?!
Tean, et peaksin olema sportlikum! Kui inimene on juba üle
30, tuleb tervise peale mõelda. Üritan ennast muidugi
parandada. Usun, et olen otsustavale läbimurdele juba õige
lähedal.
Vanematekodu sul Pääsküla
raba ligidal. Kas Saksmaal ka metsas käid?
Piinlik küll, aga olen lootusetult linnainimene! Lihtsalt
mulle meeldib linnas, naudin seda keskkonda täiega. Aga Nõmme
on muidugi võrratu kant ja veetsin seal tõesti imeilusa
lapsepõlve.
Kuidas Birgitta Festival oma repertuaari
ja olustikuga Euroopa kontekstis tundub? Milliseid mõtteid
ja soove sinus äratab?
Vaevalt, et olen kõige õigem ekspert Euroopa ooperifestivalide
küsimuses, ehkki olen mõnel küll kaasa teinud.
Birgitta festival on oma kunstilistelt taotlustelt ning kindlasti
ka organisatsiooni osas väga tugev üritus. Minu meelest
on Pirita kloostri varemed sellise festivali korraldamiseks ideaalne
paik ja tundub kuidagi kummaline, et keegi varem selle mõtte
peale ei tulnud.
Birgitta
2008 festivali kava |
08.08
21.00
09.08 21.00
10.08 21.00
11.08 21.00
13.08 21.00
14.08 21.00
15.08 11.00
15.08 21.00
16.08 13.00
17.08 21.00 |
P. Tsaikovski ballett LUIKEDE
JÄRV
N. RIMSKI-KORSAKOV ballett EHEREZADE A. BORODIN POLOVETSIDE
TANTSUD ooperist Vürst Igor
P. MASCAGNI ooper TALUPOJA AU R. LEONCAVALLO ooper PAJATSID
G. DONIZETTI ooper MARIA STUART
KINO & KOMÖÖDIA: ÜHE MUUSIKU TÕUS
JA LANGUS
G. VERDI REQUIEM
KLOOSTRIPÄEV
B. BRITTEN kammerooper KRUVIPÖÖRE
kogupereetendus KÕIGE SUUREMAD SÕBRAD
flamenkoetendus DON ! JUAN
|
|
|
|