Kultuur ja Elu 2/2008


Kultuur ja Elu 1/2008

 

 

 

 



Rebase-aasta avaüritus 17. mail Virumaal Palmse mõisa lähedal Pauna metsas, kus Rebane metsavennana sõjateed alustas.

Jaanika Kressa:
Rebane oli kange mees, ta on noortele eeskujuks

tekst: Jaanika Kressa
foto: Harri Henn

Tänavu jaanipäeval möödub 100 aastat eesti sõjaajaloo legendaarseima kuju, suurima eestlasest väejuhi Alfons Rebase sünnist, mälestust aitab üleval hoida Jaanika Kressa.

Juubeliaasta avalöök anti tänavu 17. mail Virumaal Palmse mõisa lähedal Pauna metsas, kus Rebane 1941. aastal metsavend oli. Alates 2004. aastast asub seal mälestusmärk ning on toimunud mälestusüritused, millest on osa võtnud Rakvere ja Tallinna vabadusvõitlejate esindajad.
Juubeliaasta pidustused jätkuvad 18. juunil Alfons Rebase sünnilinnas Valgas mälestustahvli avamisega Kaitseliidu hoone seinal, sest maja, kus tulevane sõjasangar sajandi eest sündis, pole tänaseni säilinud.
Kahetsusväärselt ei toimu juubeliaastal sõjasangari kuju avamist tema kodulinnas Narvas, kus Rebane veetis oma lapsepõlve ja omandas hariduse Narva Vene Gümnaasiumis. Eesti olupoliitikud on selle kauni ja strateegiliselt olulise linna ikka veel lihtsalt “unustanud”.

Vabadusvõitluse võrdkuju

Rebase sünnipäeva on mitmel aastal peetud ka Viljandis, kus hilisem sõjasangar 1930. aastate teisel poolel Kaitseliidu Sakala maleva instruktorina töötas. Tõuke nende sünnipäevapidude pidamiseks andis endine rebasekutsikas, Eesti Sõjameeste Sakala Ühingu esimene esimees Emil Alesma, kelle eestvedamisel paigaldati Viljandisse endise Kaitseliidu, praeguse Muusikakooli seinale mälestusplaat kolonel Alfons Rebasele. Alesma jättis oma isikliku eeskujuga jälje nooremale aatekaaslasele kunagistes ERSP ridades, Aavo Savitschile, kellest sai tubli toetaja veel viimastele Idapataljoni meestele Viljandis. Tema eestvedamisel sai alguse ka ESSÜ meeste ja linnakodanike ühine Rebase sünnipäeva tähistamise traditsioon Viljandis Koidu Seltsimajas, millest kummastaval kombel on aga distantseerunud Kaitseliidu Sakala malev.
Kuigi vanu rindemehi on aasta-aastalt Walhalla teele kutsutud, ei vaju ajalugu unustusehõlma, sest vähehaaval hakkavad järeltulijad esiisasid välja vahetama. “Alfons on minule eestlaste vabadusvõitluste võrdkuju – sini-musta-valge märgiga varrukal,” kinnitab tulihingeline Rebase-üritustest osavõtja, erukapten Harri Henn. Just sellest legendaarsest mehest, kes omal ajal Tartust ühe painajaliku mälestussamba koristas, on tänaseks saanud kolonel Rebase perekonna sõber ja moraalne tugi.

Õde-vend peavad sünnipäeva koos

“Ma tänan kõiki, kes mu onu meeles peavad,” lisab Marina Rebane, mõteldes juba olnud ja veel tulevatele juubeliüritustele. Marinale on tänavune aasta aga ka leina-aasta, sest oma venna juubeliaastal lahkus igavikku Alfonsi õde Astrid. Kui tema tütar Marina koos aatekaaslastega 17. mail Pauna metsast Rebaste Pirita koju tagasi jõudis, rõõmustas 92-aastane Astrid värskete kullerkuppude ja rüütliristikujulise torditüki üle, kuid uinus sama päeva õhtul igavesele unele. Hommikul oli vanadaam tütre koos sõpradega teele saatnud, kinnitades, et jätab küll selle ürituse vahele, sest metsas pole kellelgi kuigi mugav tema rulltooli lükata, kuid venna mälestustahvli avamisele sünnilinnas Valgas tahab ta kindla peale minna.
“Nüüd saab Astrid Alfonsiga koos seda sünnipäeva pidada,” lohutas Harri Henn Marinat ja teisi leinajaid Astrid Rebase matusepäeval Metsakalmistu vaikuses.

Konkreetne ja distsiplineeritud

Alfons Rebasest elab endiste sõjameeste seas mitmeid legende, peamiselt aga hinnatakse teda selle eest, et ta hoidis oma mehi ja kaitses Eestit. Väino Kiviloo, kes noore mehena nägi kuulsat Rebast oma silmaga 1945. aastal Oppelni kotis, meenutab: “Olime Walkenbergi linnas, kui ilmus Rebane. Ta oli ohvitser ja juba seetõttu kuulasid mehed teda. Ta kutsus eestlased kokku ja viis meid kotist välja.”
Kiviloo kinnitusel oli Alfons Rebasel teistest eesti ohvitseridest isegi suurem autoriteet, mis võis olla tingitud sellest, et ta oli nii välimuse kui jutu poolest paljudest konkreetsem ja ka distsiplineeritum. “Need päevad, mil mina teda nägin, oli Rebasel üks naisterahvas kõik aeg kaasas. Ma ei tea, kas ta oli medõde või mitte, kuid kuigi olin tookord vaid poisike, võin kinnitada, et niisugune olukord polnud tavaline, naisega koos liikus rindel ainult Rebane,” meenutab Kiviloo.

Selgrootus ja lömitamine ei sobi

Alfons Rebasele kuulub kõrgeim sõjaväelise autasu, mida üks eestlane üldse kunagi on saanud. Rüütliriste said Saksa armees Teises maailmasõjas bolševimi vastu võidelnud neli eestlast, belglast ja hollandlast, 3 prantslast ja taanlast ning koguni 12 lätlast. Tammelehed Rüütliristi juurde anti aga vaid kahele välismaalasele, need olid belglane Leon Degrelle ja eestlane Alfons Rebane.
Hinnates Alfons Rebase sõjalisi teeneid, tunnevad eestlased aga jätkuvalt valehäbi. Kaks aastat tagasi kirjutas Aavo Savitsch Kultuuris ja Elus, et selgrootus ja välismaailma ees lömitamine ei sobi kokku meie rahva ajalooga. Ta avaldas lootust, et Rebase 100. sünniaastapäeva ajaks juhivad meie rahvast inimesed, kes ei ole seotud sama režiimiga, mille vastu Rebane pool oma elu võitles.
Kuigi riiklikul tasandil pole midagi muutunud, on Eestis kasvanud ja kasvamas noori, kes vajavad eeskujusid ning keegi ei sobi selleks paremini kui legendaarne sõjasangar.

Tauno Rahnu, Eesti Leegioni Sõprade Klubi ja klubi „Wiking-Narva“ liige:

“Alfons Rebasega puutusin esmakordselt kokku 1985. aastal kutsekoolis, kui ajalootunnis õpetaja teda fašistide sabarakuks nimetas. Olin tema nime kuulnud põgusalt ka enne vanade meeste juttudes ja alati lugupidavas toonis. Ei suutnud tookord õpetajale midagi vastata, kuna puudusid teadmised. Õnneks elas mu kõrvalmajas mees, kes oli kogu sõja saksa mundris läbi käinud. Mitmel õhtul istusin katlamajas, kus mees töötas, ja kuulasin tema meenutusi. Ta rääkis mulle lahti kogu tolle aja eestlaste traagilise saatuse ja valikuvõimaluste vähesuse. Ta rääkis asju, millest isegi kodus ei räägitud. Mäletan hästi Mihkli-Vana sõnu: „Rebane ei olnud mingi sabarakk. Ta oli ohtlikeim vaenlane, mida üks kommunist üldse karta võib. Sellepärast nad teda vihkavad ja laimavad. Rebane oli kange mees. Rebane oli eestlane, kurat!“

Läks veidi aega ja valedekoorma all küürus impeerium lagunes, Eesti sai taas vabaks. Hakkasid ilmuma raamatud eesti sõjameestest, kes sõdisid saksa mundris, kuid Eesti iseseisvuse eest. Kolonel Rebase põrmu kojutoomine ja kodumulda sängitamine tekitas tunde, et Eesti Riik on tõesti vaba ja tunnustab oma sangareid. Kuid see oli meelepete. Liiga palju oli võimukoridoridesse jäänud uitama „endisi“ kommuniste, kes nagu kameeleonid olid nüüd muutunud isamaalasteks, seejärel liberaalideks ja seejärel eurokommardajateks.
Muutus kõik – jälle on vanad mehed, Eesti kangelased, muudetud fašistideks. Poliitkorrektsus on nagu vähkkasvaja mürgitanud inimeste ajud ja meie vabadusvõitlejatele vaadatakse kõõrdi, neist hoitakse eemale kui pidalitõbistest. Poliitikud keelduvad osalemast igasugustel üritustel, mis on seotud Saksa poolel sõdinud veteranidega. Kuidas nad saavad ennast nimetada eestlasteks, kui nad igasugust väärikust kaotades salgavad maha oma rahva ajaloo ja sangarid? Kogu Nõukogude süsteem töötas selle nimel, et sundida inimesi unustama oma kultuur, juured ja päritolu. Miks seda praegult vabatahtlikult tehakse?

Maailma ajaloos on vähe selliseid lahinguid, mida saaks võrrelda Sinimägedes ja Krivasoos toimunud lahingutega. Meie sõdurid said seal hakkama millegi nii erakordsega, et kirjutasid oma nimed kuldtähtedega maailma sõjanduse ajalukku. Ja mis on nüüd nende tasu? Põlgus, unustus, süüdistused. Eesti riik pole siiamaani suutnud vääriliselt tänada Eesti vabaduse eest verd valanud Harald Nugiseksi. Igal aastal esitatakse ta Eesti Vabariigi teenetemärgi saamiseks ja iga aasta on presidendid ta nime maha tõmmanud. Need samad presidendid, kes oma kõnedes räägivad vabadusest ja selle hoidmise vajadusest ning hindamatusest. Milline kahepalgelisus.

Venemaa kasvava agressiivsuse ja kommunistliku režiimi rehabilisatsiooni taustal on äärmiselt tähtis, et eesti noortesse süstitaks maast-madalast kodumaa-armastust ja patriotismi. Noortel peavad olema oma kangelased, kellest eeskuju võtta ja keda armastada. Kuid kuidas saab seda teha, kui vabadusvõitlejad on langenud poliitikute põlu alla? Kust võtavad siis noored oma eeskujud? Narkootikumidest, kuritegevusest ja kombelõtvusest läbiimbunud meelelahutusmaailmast ikka. Ja siis me imestame, et soov oma riiki kaitsta noorte hulgas nii madal on?

Me peame mõistma, et kui kaob eesti noorte tahe kaitsta oma riiki, kaob ka iseseisev Eesti Vabariik. Ainult meie väiksearvulise kaitseväe peale panustada ei maksa, kogu rahvas peab olema valmis sõdima – see tähendab, et ta on selleks korralikult ette valmistatud, nii oskuste poolest kui ka moraalselt. Ja lääne poole ei maksa pidevalt vaadata, peab meeles pidama, et liitlased on meid varemgi reetnud.

Siiski on ka olemas teatud hulk noori, kes pole unustanud meie vanaisade kangelaslikku võitlust kommunistlike mõrtsukatega ja hoiavad nende mälestust pühana. Nende jaoks kehastab Alfons Rebane eesti sõjamehe koondkuju, millest tuleb võtta eeskuju, kellest ammutada jõudu ja võitlustahet, inspiratsiooni. Ta kehastab vabadustahet, vaprust, tõelist Eesti Vaimu. Ta kehastab meile Eesti ajalugu, rahvuslikku uhkust, armastust oma kodumaa, rahva ja keele vastu – kõike, mida me oma hinges hoiame ja mida me oma tegudes peame edasi kandma – kõike seda, mis teeb meist eestlased.

* * *

Tauno Rahnu mälestusluulet

Meie kõigi jaoks tõeline leid,
Alfons Rebane, eesti sõjamees,
ta karistas punaseid barbareid,
oli alati seal, kus taplus kees.

Ta poisid olid esimesed,
kel Raudristid rinnas
ja kuhu ka rinne neid paiskas –
olid „rebasekutsikad“ hinnas.

Volhovi katlas või Tartu all,
lahinguis ei hoidnud ta end,
ei jätnud oma mehi hätta
see Virumaa metsavend.

Päikese käes helklemas Rüütlirist
läks rünnakule alati ees
ja laulis laulu kuradist,
süda vapper tuksumas sees.

Mälestust sellest mehest
eal ei purusta ajahammas,
oma hinges püstitagem
talle mälestussammas.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv