|
Vabadussõja Võidusamba
saaga
tekst: Ralf Kaup, Fred
Lepp, Vello Raie
Eesti
Vabariik tuli, ime küll, ilma püssipauguta, aga piike
tuli hakata murdma hoopis seal, kus seda ei osatud oodatagi. Selgus
tuli, kui hakati taastama meie ajalugu, kui tuli hakata tasuma
võlga nende ees, kes olid Vabadussõjas välja
võidelnud Eesti Vabariigi.
Aeg on
näidanud, et see, mida loodeti taastada Eesti Vabariik
nii nagu ta kunagi oli ei ole teoks saanud. Paraku neile,
kes pürgisid Toompea võimukoridoridesse või
Tallinna linnavalitsusse, oli täiesti arusaamatu niisugune
mõiste nagu isamaalisus. 50 aastat okupatsiooniaega oli
oma töö teinud.
Ettepanekud Viies Vabadussõja võiduka lõpuni
püstitame Vabadussõja võidu monumendi
või Anname taas välja Vabadussõja
I ja II köite osutusid hüüdjaks hääleks
kõrbes. Võimulolijaile Toompeal polnud see südameasi.
Miks? Mõistagi, põlvkond oli vahetunud. Neile oli
võõras see, millega eelnev põlvkond oli üles
kasvanud. Isamaalisus ja aated olid neile tundmatud mõisted.
Mida ei ole maast madalast kasvatatud, seda lihtsalt pole. Seegi,
kui Riigikogu lahtiste uste päevadel praeguse põlvkonna
võlga esivanemate ees pidevalt meelde tuletati, ei mõjunud.
Küllap see nii oleks jäänudki, kui poleks olnud
neid, kellele Eesti iseseisvus ja selle eest võidelnute
kangelaslikkus oli südameasi. Vabadusvõitlejate Tallinna
Põhja Piirkond otsustas moodustada algatusgrupi koosseisus
Ralf Kaup, Vello Raie, Fred Lepp, Ants Vooremaa. Siit algas nende
kolgata tee. Algatusgrupi eestvedamisel sai teoks
Vabadussõja I ja II köite kordustrükk.
Raha tuli rahva käest korjanduse teel, leidus küll ka
sponsoreid. Aega kulus 2-3 aastat. Kirjastus Mats
trükkis 4000 eksemplari. Sellega 1997. aastal valmis saanud,
asuti järgmise kallale.
Ees terendas
Vabadusssõja Võidu Monument. Ants Vooremaa hakkas
tegelema Pitka mälestuse jäädvustamisega, ülejäänud
algatusgrupist monumendiga. Lootma pidi vaid iseenese visadusele,
mis nõudis tahet ja usku, olenemata sellest, millal lõpule
jõutakse. 3. juunil 1997 võeti Riigikogus 57 poolthäälega
vastu toetusavaldus Vabadussõja monumendi rajamiseks.
Kuid algatusgrupi põõrdumistele ajakirjanduse poole,
et rahvast teavitada ja selle teemaga tegelema ning samba kavandite
üle arutama asuda, vastasid nii Päevaleht
kui ka Postimees üksmeelselt: ärge tulge
rääkimagi! See teema ei lähe kohe mitte, olgugi
et materjal olemas 1933. a. Vabadussõja album.
Seevastu Viljandi Kaitseliidu leht Oma Maa (artiklis
Seniolematust vabadussambast). ja Maaleht
(Sajandiga saame samba püsti, koos pildimaterjaliga)
tõid sõnumi ära esiküljel.
Algatusgrupi
liikmed käisid Tallinna linnavalitsuses Liisa Pakosta ja
Jüri Mõisa jutul, tulemusteta. Savisaarele saadetud
märgukirjale tuli vastus hoopis Tallinna Kultuuriväärtuste
Ametilt. Aga just pöördumistest Tallinna linnavalitsuse
poole monumendi mõte idanema hakkas, kuigi hoopiski mitte
selles suunas, mida lootsid asjaosalised.
Tundes raha lõhna, võimalust
maha ei magatud: kuulutame välja konkursi! Mõeldud,
tehtud. Otsiti 17 jüngrit linnavalitsuse laua taha, kes ei
keeldunud kampa löömast, olgugi et neil polnud aimugi,
milleks neid kokku aeti. Nimetame þürii! Mõtleme
välja mängu tingimused, olgu need kui utoopilised tahes!
Küll ta käima läheb, rahakott ju meie käes!
Paneme pead tööle. Saak tõotab tulla kopsakas,
kõik on oma teha. Jagame 250 000 EEKi kümnele paremale,
igaühele 25 000. Ennekuulmatu!
24. septembril
2001 kuulutaski Tallinna linnavalitsus välja Vabadusemonumendi
konkursi I vooru. Konkursi tingimustes oli Vabadussõja
monument asendatud Vabaduse monumendiga ning rõhutatud,
et kavand peab vastama XXI sajandi arusaamadele ja arvestama ajaloolist
situatsiooni tänases aeg-ruumis. Kuigi konkursi tingimusi
oli muudetud, esitas algatusgrupp siiski märgusõna
Võitleja all Karl Lüüsi Vabadussõja
Võidusamba kavandi tänapäevastatud variandi.
Algselt oli see avaldatud Vabadussõja Mälestamise
Komitee 1932. aasta väljaandes. Meenutame siinkohal, et Karl
Lüüsi projekt oli kolmekümnendatel aastatel toimunud
konkursil parimate seas. Ullo Raie valmistas sellest maketi, mida
oli võimalik ajavahemikus 1997-2001 näha nii Laidoneri
muuseumis kui ka Estonia ja Draamateatri fuajeedes.
|
Karl Lüüsi Vabadussõja
Võidusamba kavandi (1932) tänapäevastatud
variandi esitasid 2002. aasta konkursile Ralf Kaup, Vello
Raie ja Fred Lepp. |
Konkursist
osavõtjaid tuli kokku kaugelt üle saja. 17. detsembril
2001 avalikustas þürii Soolalaos konkursi tulemused.
Laekunud tööd kuulutati kõik küündimatuiks!
Kõigepealt otsustati välja praakida need vähesed,
mis osutasid isamaalisusele, kus oli kasutatud Eesti riigi sümboleid
või viidatud Kalevipojale. Kaasa arvatud muidugi ka Võitleja,
kuigi töö tunnistati filigraanseks.
Ülejäänutega polnud üldse midagi peale hakata.
Konkursi korraldajad olid kimbatuses mida teha? Aga raha
ju on! Jagame kümne parema vahel ära, omad poisid. Kuid
süües kasvab isu. Kui õige kordaks võistlust
kümnest kolm paremat? 250 000 taas jagamisele. Paar
sajatuhandekest korraldajatele? Teises voorus, mis järgnes
2002. aasta maikuus, jäi I preemia välja andmata, II
preemia pälvis võistlustöö Opaal
ja III preemia võistlustöö Lootos.
Undid söönud, lambad terved. Kas ei ole asjal kriminaalne
maik? Tõsi küll, koht kuhu asjaosaliste arvates pidi
tulema tähis Vabadusele? Sammas tuleb panna alla auku tenniseväljakute
kohale, sinna, kus haigutab tühjus tänapäevani.
Isepäistest koosnev algatusgrupp koostas nüüd protestipöördumise
Reetmine, kus nõuti meie esivanemate idee taastamist.
Segadused olid alanud ju sellest, et toimunud konkursi tingimustes
oli Vabadussõja monument asendatud üldsõnalise
ja laialivalguva vabaduse ideega, mida on aegade jooksul vägagi
erinevalt tõlgendatud. Ja mida tähendab ajaloolise
situatsiooni arvestamine tänases aeg-ruumis? Kas seda, et
Eesti elanikkonna koosseisu on viiekümne okupatsiooniaastaga
oluliselt muudetud ja peame arvestama, et suur osa siia toodud
võõrrahvast koos neid siia suunanud idanaabriga
ei taha meie võidukast Vabadussõjast midagi kuulda?
Hoopis
vastuvõetavam oleks ju tõepoolest neutraalne vabaduse
monument, mida nii mõnigi võiks siis tõlgendada
mälestusmärgina Punaarmee poolt Eestile toodud sovetlikule
vabadusele! Vabadussõja ideest loobumine viitab sellele,
et meid tahetakse unustama panna eestlaste vabadusvõitlust
Lembitu aegadest peale? Kas pole see reetmine?
Nüüd sai isepäiste tegevuse suund võetud
kõrgematesse instantsidesse. Kuhu mujale kui Kadrioru lossi
president Rüütli juurde.
Vastuvõtt 13. veebruaril 2002 ja otsus: teeme ära!
Ainult et linnavalitsusega tuleb asjad paika panna. Läks
aega mis läks, mõne aja pärast läkski lahti.
2003. aastal hakkas Vabaduse väljaku servale kerkima kaks
eriskummalist posti. Õnneks mitte Harjumäele!
Võllapuud või Savisaare
kellad või ventilatsioonitorud, kuidas keegi neid nüüd
kutsuma on hakanud. Autor Leonhard Lapin. Rahva naeruks saanud
2,3 miljonit krooni maksma läinud nn. vabaduskellade avamine
toimus õhtul pimedas, et õieti näha poleks,
millega tegemist. Nüüd rahvale hea öelda: palju
neid vabadusele mõeldud monumente teile veel vaja läheb?
Tehtud!
Isepäised aga käisid oma rada. Käivitati allkirjade
kogumine Vabadussõja Monument Harjumäele. Oled
nõus, kirjuta alla. Rahvas tuli aktiivselt kaasa üle
kogu Eesti ja välisriikidestki. Allkirjade kogumine kestis
aastaid. Riigimehi, kelle jutule minna, kellele vastav materjal
üle anda selle aja jooksul jätkus. Ainult et tegevus
nõudis visadust samm sammult eesmärgile lähemale.
Siin see on läbikäidud
okkaline tee:
- Tallina linnavalitsus,
- Riigikogu lahtiste uste päevad,
- Kadrioru loss (Rüütel),
- Isamaaliidu kokkutulekud,
- Muinsuskaitse amet,
- Koosolek TPI aulas,
- Märgukiri (Savisaar),
- Laidoneri Selts Viimsis,
- Toompea (Agu Aarna),
- Vabadusvõitlejate kokkutulekud,
- Valitsuse esindaja (Paul Rummo),
- Küüditamise aastapäevad
Lindamäel,
- Linnapea (Tõnis Palts),
- Rahvuslike Jõudude Koostöökoda,
- Maaleht,
- Rahvusraamatukogu,
- Kultuur ja Elu,
- Isamaaliidu kõnekoosolek Harjumäel,
- Maaleht,
- Viljandi Kaitseliidu väljaanne
Oma Maa,
- ETV,
- Nõmme Kaitseliit,
- Eesti Raadio,
- Hirvepark,
- Lagedi Vabadusvõitluse Muuseum,
- Nõmme Raadio (M. Lepa)
Kümme aastat on kulunud, et lõpusirgele jõuda.
Veel kord Tallinna linnavalitsusse linnapea Tõnis Paltsu
jutule. Ei ole võimalik! Aga meil on
tuhandete allkirjadega pakett üle anda. Jätke
siia, küll me edasi anname. Seda viga ei tee
me mitte kunagi, ainult käest kätte, tuleme homme tagasi.
Järgmine päev: Ah et vabadusvõitlejad,
kuuleme sekretäri häält. Kas neile kümnest
minutist aitab? Siin me nüüd siis istume kolmekesi,
meie vastas linnapea Tõnis Palts. Kuulanud meid, tutvunud
rahva toetusallkirjadega Vabadussõja Monumendi rajamiseks
Harjumäele, on otsus lühike: Mind ei ole siia
kauaks, aga seda ma teile luban: enne ma siit ei lahku, kui koha
paneme kinni. Ja see on Harjumägi.
Peab ütlema,
et linnapea Palts oma sõna pidas. Vähema kui nädala
jooksul oli Harjumäel Vabadussõja Võidu Monumendi
asukohta tähistav maakivi paigas. Lõppesid jutud monumendi
püstitamiseks Lasnamäele, Lauluväljakule või
veel kuhugi. Jäi teha viimane käik Riigikogu.
On lahtiste uste päev ja isepäised on varakult kohal.
Õieti on see juba neljas kord siin istuda. Küsimus
peaministrile: Kas ja millal tuleb otsus püstitada
Vabadussõja Võidu Monument? Peaminister Andrus
Ansip, tutvunud tund hiljem pöördumise sisuga, võttis
asja omaks. Nädal hiljem tuli märgukiri, kus Kaitseministeerium
teatas: teie allkirjade pakett on jõudnud kohale. 2006.
aastal hakkas Vabadussõja Võidusamba püstitamist
korraldama Kaitseministeerium.
Kes olid
need mehed,, kes asja lõpuni viisid pärast kümme
aastat kestnud võitlust.
- Isepäised (prof. Kõverjala
pandud nimi) Tallinna Põhja Piirkonna vabadusvõitlejad
Ralf Kaup, Vello Raie, Fred Lepp
- Tõnis Palts
- Andrus Ansip
- Jaak Aaviksoo
- Kaitseministeerium
Teame nüüd,
et Kaitseministeerium koos Eesti Arhitektide Liiduga kuulutas
välja uue Vabadussõja Võidusamba konkursi,
mille esikohale tulnud töö ümber puhkesid ootamatult
kirglikud lahingud. Koguti allkirju nii samba püstitamise
vastu kui poolt. Eesti rahvas lõhestati oskuslikult kaheks.
Kujunenud olukorra üle juubeldasid kõige rohkem need,
kes aprillikuus pronksiöö sündmusi korraldasid
ja nendest osa võtsid. Mehed, kes meie samba julgesid
Tõnismäelt surnuaeda toimetada, on nüüd
langenud ka suure osa eestlaste põlu alla! Kas nad ei peaks
ometi oma ametikohtadelt tagasi astuma? on nad ootel.
Kümned tuhanded samba toetuseks oma allkirja andnud aga küsivad
nüüd võidutöö kritiseerijatelt nn.
asjatundjatelt: miks ei püüdnud ükski teist kogu
selle kümne aasta jooksul pakkuda omaenda väärikat
kavandit? Konkursse ju korraldati ning neist osavõtjaid
polnud sugugi vähe. Miks tahate meid uskuma panna, et mõni
järjekordne konkurss parema tulemuse annab?
* * *
Epp Maria Kokamägi:
Ausalt öeldes on ju kõik maitseasi ja selle
üle võib lõputult vaielda, aga praegu on küsimus
austuses ja respektis elu vastu.
Pean kohe algatuseks ütlema, et mulle
meeldivad sambad, on nad siis Korintose või Joonia või
hoopis Dooria. Nad äratavad minus tähelepanu ja uudishimu
ja imetlust. Teiseks pean üles tunnistama et mulle ei meeldi
vaidlemine ja sõdimine. Siis ütlen pea alati, et kes
see vasikaga võidu joosta jõuab. Nüüd
aga paluti mul sõna sekka öelda teemal - Vabadussammas
ja Eesti ühiskonna lõhki löönud vaidlus.
Olen seda silmanurgast jälginud, sest see on nii kärarikkaks,
kirglikuks ja vihaseks paisunud, et seda ei saa mitte märgata.
Puhkenud on kodusõda maailmavaadete vahel. Eks sõjad
on alati maailmavaadete vahel, hea ja kurja, kuradi ja jumala
saadikute vahel.
Miks ma sekkun siia? Sest mulle ei meeldi
kui vihaseid lippe lehvitatakse kogu kultuuritegelaste nimel,
nagu seisaks kõik kunstnikud ühtse müürina
kõnesoleva samba vastu. Absoluutne enamus! Kas see ei too
meelde lähimineviku kongresse ja direktiive jne. mille taga
seisis 100 % töölisklassi ja talurahva liit? Nüüd
on järsku ühisrinne arhitektid ja kunstnikud? Ma siis
julgen piiksatada, et olen poolt! Olen poolt, sest elu on üks
ja üürike ja põlvkond kellele loeb see sammas
väga on juba meiega hüvasti jätmas ja teades eestlaste
vaidlemishimu ja jonni, ei pruugi mälestusmärk veel
niipea valmida.
Aga minu soov on, et samba avamisel seisaks
veel mehi ja naisi, kellele see on pühendatud, kelle võitluse
ja eneseohverduseta poleks meil Eesti Vabariiki. On ju tõde,
et meie maal elavad põlvkonnad, kes on piltlikult öeldes
nii küüditatud kui küüditajad, on nii risti
austavaid kui pelgavaid, küll kaasajooksikud kui enese arvamusega
inimesi. Nii on olnud see läbi ajaloo ja nii see vist ka
jääb. Aga kellele on selline olukord kõige tulutoovam?
Eks ikka Eesti vaenlastele, kes on oma kurja palet alles hiljuti
näidanud. Hundil on ikka kergem murda, kui lambakarjas kaootiline
segadus valitseb.
Julgen siinkohal kutsuda üles olema tolerantsemad. Kallid
kunstnikud ja arhitektid, tehke palju ilusaid kujusid meie linnadesse
ja küladesse, maalige pilte, ehitage ilusaid maju milles
on hea elada, aga las see sammas tuleb selline nagu ta on.
Olen oma annetuse teinud samba toetusfondi ja loodan, et see valmib
kiiresti ja tuleb teostuselt selline nagu autorid on kavandanud.
* * *
Lauri Vahtre:
KES KARDAB VABADUSSÕDA, KES VÕITU
On selge, et leidub õige mitu põhjust,
miks Vabadussõja võidusamba püstitamine nii
palju tüli ja vaidlusi on tekitanud. Raske on ratsionaalselt
otsustada, milline neist põhjustest on peamine. Väärastunud
arusaam ristist, inimlik kadedus, harjumus olla vastu, erinevad
esteetilised arusaamad, vastumeelsus kõige rahvusliku suhtes,
hirm tehes eksida võimalusi on palju.
Olen püüdnud neid tõuke- ja tõmbejõude
liigitada ning jõudnud umbes sellisele järeldusele,
et sambavaenu peamiseks allikaks on nõndanimetatud postmodernistliku
ideoloogia põimumine sovetiaja pärandiga. Seda nähtus
võib täheldada teatud hulga Eesti elanike, sealhulgas
paljude loomeinimeste peas ning südames. Vastumeelsus on
eelkõige vaistlik, alles seejärel leitakse sellele
ratsionaalseid (või õieti ratsionaalsena näivaid)
põhjendusi.
Muide, samba pooldajad käituvad üldjoontes
samamoodi. Küllap on see inimlik.
Niisiis samba püstitamist püüab peatada
põhiolemuselt instinktiivne vastuseis kõigele, mis
on selgelt rahvuslik ja mis on ülepea selge sõnumiga.
Sest selges sõnumis peitub alati moraal, moraal aga kohustab
ja kohustus on asi, mida paljud sotsiaalselt teismeliseks jäänud
inimesed kardavad nagu tuld. Rahvuslust kardavad vaata et enamgi,
sest ka see võib ühel päeval osutuda kohustavaks.
Näiteks kohustada üksikisikut panema kaalule oma elu
ja loobuma oma mugavustest Eesti riigi nimel. Need motiivid tulevad
täiesti eksimatult ilmsiks, kui kõneldakse, et tänapäeval
ei sobi kõnelda võidust, sest võidu puhul
on keegi alati kaotaja või natuke hägusamalt,
et maailm ei mõistaks meid.
Samasse ooperisse kuulub virin, et sammas on
liiga kõrge ja liiga konkreetse sõnumiga. Et vaja
oleks ikka abstraktse vabaduse ülistust ja mitte Vabadussõja
sangarite mälestamist, sest nemad tapsid ju inimesi.
See on nähtavasti kangesti progressiivne ja postmodernistlik
mitte kõnelda millestki, vaid kõnelda kõigest
ehk teisisõnu kõnelda mittemillestki. See on sügavmõtteline
ja ka mugav, sest ei solva kedagi. Teeme ausamba hästi väikese,
hästi horisontaalse, hästi looduslähedase - ühesõnaga,
võimalikult märkamatu. Veel parem, ärme teeme
üldse. Austame Vabadussõja sangareid abstraktselt,
igaüks omaette ja nii, nagu õigeks peab. Veel parem,
ärme seda teemat avalikult üldse puudutame.
Täpselt samade hingetungide ajel juurutati
kunagi Eesti riigikalendrisse iseseisvuspüha,
et pääseda tülikast Eesti Vabariigi aastapäevast.
Iseseisvuspüha puhul on Venemaa presidendil meile mugav õnnitlustelegrammi
saata, Eesti Vabariigi aastapäeva puhul aga mitte, sest Venemaa
selle petetud ja ajutiselt anastatud riigi jätkuvat eksistentsi
ju ei tunnista. Iseseisvus seevastu on ilus abstraktne mõiste,
mis kedagi ei solva ega kedagi millekski ei kohusta, sest vajadusel
võib teda venitada nagu kummipaela.
Nagu näeme, põimub lihtlabane argus kõlavate
pseudofilosoofiliste argumentidega. Või tuleks öelda,
et viimased on kutsutud argust kinni katma. Seda on ajaloos korduvalt
juhtunud ja karta on, et juhtub veelgi.
Täpselt samadel põhjustel, miks
sambakavand paljudele ei meeldi, on ta vastuvõetav ja meeldiv
veel rohkematele. Need kõike seda just soovivadki, mis
teistele vastukarva käib et meenutataks kohustust
ja et meenutataks eneseohverdust, mida armastus ja kohusetunne
võivad nõuda. Kui veel meelde tuletada, et samba
tippu on kavandatud Vabadusristi kõrgeim järk, mida
kunagi pole välja antud, siis saame selge ja ühemõttelise
sõnumi: siin on inimliku eneseületuse ideaal, mille
poole peame igavesti püüdlema. Vaid see pidev püüdlus
on meie vabaduse tagatis.
Nõnda näen mina peamist vastuolu
samba pooldajate ja vastaste vahel. Mis ei tähenda sugugi,
et nii võiks kirjeldada iga üksikisiku motiive või
tundeid. Tean inimesi, kes päris kindlasti ei karda ei selget
sõnumit ega rahvuslikku vaimu, kuid kes sellegipoolest
peavad samba kavandit ebasobivaks, leides ta inetu olevat. Siin
pole midagi teha. Mõnele meeldib Sixtuse madonna,
mõni peab seda läägeks seebiks. Mõnele
meeldib Louvrei püramiid, teine lammutaks ta oma käega
maha.
Kas peaks võidusamba seepärast püstitamata jätma?
Ei, kindlasti mitte. Üldse on enamasti targem teha kui tegemata
jätta.
|
|
|