|
|
Nõukogude sõjalaevastik
blokeerimas Eesti rannikut septembris 1939. aastal. |
Moskva taktika Balti riikide
suhtes 1939-1940
tekst: ajalooprofessor
Heino Arumäe
Moskva
taktika Balti riikide inkorporeerimisel oli salakaval. Lõppeesmärgile
läheneti etapi kaupa ning seda püüti viimase võimaluseni
varjata nn rahvavabariikide loomise sildiga.
Vene kommunistid
suutsid tänu oma osavale poliitilise võitluse taktikale
lausa imetegusid korda saata. Käputäis fanaatilisi revolutsionääre
lõi partei, mis Esimeses maailmasõjas laostunud
Venemaal võimu haaras, lõi halastamatu repressioonidepoliitikaga
nn sotsialistliku ühiskonna ning rajas Teise maailmasõjaga
kujunenud tingimustes isegi uue maailmasüsteemi.
Kommunistide taktikaliste võtete rikkalik arsenal on üldiselt
tuntud. Vastavalt konkreetsetele oludele rakendati erinevaid tegutsemisviise
alates otsesest sõjalisest agressioonist ja riigipööretest
kuni ähvarduste, poliitilise surve, majanduslike tegurite
kasutamise ning äraostmiseni välja. Oskuslikult mängiti
riikidevahelistel vastuoludel, sõlmiti salalepinguid, õhutati
sisepoliitilisi konflikte ning sekkuti teiste riikide siseasjadesse.
Oluliseks relvaks Nõukogude Liidu juhtkonna käes oli
rahvusvaheline kommunistlik liikumine ning 1919. aastal loodud
paljude riikide kommunistlikke parteisid ühendav Kommunistlik
Internatsionaal. Maailmas leidus küllaga naiivseid idealiste,
kes endi arvates õiglasema ühiskonnakorra eest võideldes
tegelikult teenisid kuritegeliku reiimi huve.
Nõukogude
Liidu taktika suhetes Balti riikidega
Eestil on nii Moskva agressiivse poliitika kui mitmekülgse
taktika osas rikkalikke kogemusi. Tuleb tunnistada, et Moskva
poolt Balti riikide sovetiseerimiseks kasutatud taktika oli osav
ja samas äärmiselt silmakirjalik. Idanaabri tegelikke
eesmärke varjati viimase võimaluseni. Stalin oli lausa
meister rahvaste saatust määravate etenduste korraldamisel.
See asjaolu ilmnes juba baaside lepingu sõlmimisel, kui
Nõukogude Liidu kõrgemad sõjaväelased
soovitasid Eesti kiire sõjalise löögiga vallutada.
Leningradi sõjaväeringkonna juhataja K. Meretskov
tunnistas pärast Eesti-Nõukogude sõjaväelisi
läbirääkimisi toimunud banketil: Ei ole põhjust
varjata, et meie, sõjaväelased, tahtsime selle asja
palju lihtsamini läbi viia sisse marssides punaarmeega,
ilma pikemata. Stalin aga arvas, et ikka ei kõlba minna
ühe väikerahva kallale. Asjad lasevad end korraldada
ka teisel teel. Sedasama kinnitavad ka teised allikad.
Moskva taktika Balti riikide suhtes muutus vastavalt üldise
rahvusvahelise olukorra arengule, s.o sõltus Teise maailmasõja
käigust. Baaside perioodil, s.o vastastikuse abistamise paktide
sõlmimisest kuni Eesti, Läti ja Leedu lülitamiseni
Nõukogude Liidu koosseisu, võib selles eristada
isegi nelja erinevat etappi.
Esimest etappi Nõukogude
Liidu ja Balti riikide suhetes baaside perioodil võib nimetada
näilise rahuliku kooseksisteerimise poliitikaks.
Nõukogude juhtkond oli oma esialgse kõige olulisema
eesmärgi saavutanud ega tarvitsenud liigselt kiirustada.
Teatavasti Stalin tegutses, erinevalt avantüüridele
kalduvast Hitlerist, ettevaatlikult, kuid soodsates oludes võis
ka välkkiireid otsuseid langetada.
Moskva äraootav taktika Balti riikide suhtes tulenes paljudest
teguritest. Nõukogude Liidu agressiivne poliitika kahjustas
tugevasti riigi mainet ning rahvusvahelises avalikkuses ennustati
Balti riikide kiiret sovetiseerimist. Mõistagi püüdis
Nõukogude juhtkond nii Balti riike kui rahvusvahelist avalikkust
ilusate lubaduste ja esialgu näiliselt korrektse poliitikaga
rahustada. Küllap peeti Moskvas silmas ka asjaolu, et oktoobris-novembris
arenesid 1939 Nõukogude-Soome läbirääkimised
vaevaliselt ning Moskva püüdis soomlasi mõjutada
väitega, et Nõukogude baasid pole Balti riikides põhjustanud
mingisugust katastroofi.
Kindlasti mõjutas Moskva poliitikat ka asjaolu, et Teise
maailmasõja edasine käik ei olnud selge. Arvestati
ka Berliini positsiooni. Kuigi Hitler ja Ribbentrop olid kinnitanud,
et Saksamaa ei tunne poliitilist huvi Eesti ja Läti vastu
ning peagi lülitati ka Leedu Nõukogude Liidu huvisfääri,
olid Saksamaa majanduslikud huvid Balti riikides üsna suured.
Stalin oli Moskvas Ribbentropile lubanud, et Balti riikides senine
valitsemiskord esialgu säilitatakse.
Võimule
kavatseti upitada Moskva usaldust väärivad isikud
Üks Nõukogude luure juhtfiguure Pavel Sudoplatov kirjutab
oma mälestusteraamatus: 1939. aasta oktoobris osalesin
koos luureülem Fitini ja Beria asetäitja Merkuloviga
nõupidamisel Kremlis, Molotovi kabinetis. Seal viibisid
ka kindralstaabi Operatiivvalitsuse ülem kindralmajor Vassilevski
(50. aastatel kaitseminister), välisasjade rahvakomissari
asetäitja Potjomkin, Ministrite Nõukogu Riikliku Rahvamajanduse
Perspektiivplaneerimise komisjoni ülema asetäitja Borissov,
sõjalaevastiku staabiülem admiral Issakov, piirivalvevägede
ülem, kindral Maslennikov ja sõjaväe luureülem,
arvatavasti kindralmajor Panfilov.
Selle vägagi esindusliku nõupidamise päevakord
oli fikseeritud järgnevalt: strateegiliste huvide kaitsmine
Baltikumis. V. Molotov alustas oma sõnavõttu konstanteeringuga,
et meil on kokkulepe Saksamaaga, mille kohaselt vaadeldakse Baltimaid
kui Nõukogude Liidu tähtsamate huvide regiooni. Samas
ta lisas, et Saksa võimud ei nõustu kunagi mitte
mingite kardinaalsete ühiskondlike ümberkorraldustega,
mis muudaks nende riikide staatust ega ka nende astumisega Nõukogude
Liidu koosseisu.
Niisiis juhtuski, et kui Eesti, Läti ja Leedu kommunistid
ning pahempoolselt meelestatud isikud püüdsid Nõukogude
diplomaatide või teiste ametiisikutega tihedamaid kontakte
luua, said nad esialgu külma vastuvõtu osaliseks.
Moskva kõrged ametiisikud hoiatasid korduvalt Nõukogude
saatkondi ja baasides paiknevate vägede juhtkonda, et tuleb
vältida igasugust tegevust, mis võiks põhjustada
kuuldusid Balti riikide siseasjadesse sekkumisest. Näiteks
V. Molotov telegrafeeris 20. oktoobril saadik K. Nikitinile Tallinna:
Lühinägelikele ja provokaatorlikele elementidele,
kes oma tegevusega põhjustavad kuuldusi Eesti sovetiseerimisest
ja sellega ka Nõukogude-Eesti vastastikuse abistamise pakti
rikkumisest, tuleb otsekohe anda tugev vastulöök, selgitades
sõlmitud lepingu tegelikku mõtet. Meenutan Teile,
sm Nikitin, seda Teie elementaarset kohustust. 23. oktoobril
manitses Molotov taas Nikitinit: Te olete kohustatud mõistma,
et Eesti sovetiseerimise meeleolude õhutamine või
isegi sellistele meeleoludele mittevastuastumine on vaid meie
vaenlaste huvides.
Täpselt samasuguseid
instruktsioone jagas Molotov ka Nõukogude Liidu diplomaatidele
Riias ja Kaunases. Näiteks 21. oktoobril telegrafeeris V.
Molotov Nõukogude Liidu Kaunase saadik N. Pozdnjakovile:
Kellegi Teie väikseimgi püüe sekkuda Leedu
siseasjadesse toob kaasa süüdlase rangeima karistuse.
Pidage silmas, et leping Leeduga täidetakse meie poolt ausalt
ja täpselt. Sedasama me nõuame ka Leedu valitsuselt.
Provokatsiooniline ja kahjulik lobisemine Leedu sovetiseerimisest
tuleb kõrvale heita.
Kaitse rahvakomissar K. Voroilov avaldas 25. oktoobril 1939
kolm ühesugust käskkirja Eestis, Lätis ja Leedus
paiknevatele punaarmee 65., 2. ja 16. erilaskurkorpuse isikkoosseisu
käitumisest, mis sisuliselt kordasid V. Molotovi eespool
mainitud korraldusi. Käskkirjades rõhutati, et Nõukogude
väeosad asuvad suveräänsete riikide territooriumil
ja keegi ei tohi sekkuda nende poliitilisse ning sotsiaalsesse
korda. Kuuldused Moskva tegelikest eesmärkidest nimetati
provokatsiooniks.
Samas on täiesti selge, et Moskva ei kavatsenudki paktist
kinni pidada. Juba asjaolu, et Talvesõja päevil käisid
Nõukogude lennukid Eesti lennuväljadelt Soome linnu
pommitamas, oli vastastikuse abistamise lepingu ilmselge rikkumine.
Täpselt sama lugu
oli ka kohustusega mitte sekkuda Eesti, Läti ja Leedu siseasjadesse.
Peagi pärast paktide sõlmimist asuti ette valmistama
uut etappi Nõukogude Liidu ja Balti riikide suhetes. Eestis,
Lätis ja Leedus kavatseti võimule upitada sellised
valitsused, kus juhtiv roll kuuluks Moskva usaldust väärivatele
isikutele, kuid kes oleksid vastuvõetavad ka Berliinile.
Sellise eesmärgi saavutamiseks loodeti tugineda töölisliikumisele,
kaasa tõmmata teisigi valitsusega rahulolematuid ringkondi
ning arvestati Nõukogude luure aktiivset rolli. Seoses
luuretegevuse arendamisega Balti riikides kuulis P. Sudoplatov
L. Berialt, et J. Stalin nõudis luurajate aktiivset osalemist
poliitilistes sondeerimisoperatsioonides, kusjuures tuli ära
kasutada kõikvõimalikke konflikte nende riikide
valitsevates ringkondades.
Seekord alustati Lätist. Kõigepealt pöörduti
K. Ulmanise poole, kuid tema lükkas Moskva ettepaneku tagasi.
Seevastu välisminister V. Munters oli valmis kaasa mängima.
Muntersi tihedad sidemed Moskvaga olid juba varem silma paistnud
ning mõnel pool kõneldi, et need olid juba liiga
usalduslikud ning omandanud teatud spetsiifilise iseloomu.
Igal juhul on P. Sudoplatov tunnistanud: Meie veendumuste
kohaselt sobis välisminister Munters ideaalselt juhtima valitsust,
mis oli vastuvõetav nii Saksamaa kui Nõukogude Liidule.
Ilmselt kavandati samasugust operatsiooni ka Eestis. Nõukogude
luuredokumendid kõnelevad kavast V (ilmselt sõnast
verbovka H.A.), mille eesmärgiks oli Eesti juhtkonda
kuuluvate isikute kallutamine lähemale koostööle
Nõukogude Liiduga. Nõukogude saatkonnas diplomaadina
tegutsev luuraja Lado (V. Botkarjov) alustas oma ettekannet
10. detsembrist 1939 sõnadega: Lähtudes täieliku
värbamise taotlusest, ma teatan mõned ettevalmistavad
andmed praeguse valitsuse ladviku tundmaõppimiseks.
Nõukogude agendi sihikul olid kolm silmapaistvat persooni:
peaminister J. Uluots, välisminister A. Piip ja sõjaminister
N. Reek. Huvitaval kombel pidas Lado isikliku vapruse poolest
tuntud kindralit argpüksiks ja nimetas teda lurjuseks, kes
pidavat valitsuse liikmetest olema kõige kavalam ja omakasupüüdlikum
ning lisaks kõige ükskõiksem rahvuslike huvide
suhtes ühesõnaga mees, kellega tulevikus võib
kõnelda!
Võib üsna
suure tõenäosusega väita, et Nõukogude
luure esindaja B. Rõbkini kontaktid Jaan Tõnissoniga
1939.40. aastal olid ajendatud samasugusest eesmärgist.
Stalin ise oli nõudnud, et Nõukogude luure peab
kõikvõimalikke konflikte välisriikide valitsevates
ringkondades ära kasutama ning Tõnissoni vastuolu
K. Pätsi autoritaarse reiimiga oli Moskvas suurepäraselt
teada. Ilmselt Rõbkin jutuajamistel Tõnissoniga
eriti konkreetseks ei muutunud ning luuraja teatas Moskvasse:
kahjuks on Tõnisson liiga vana
Soomlaste ootamatult kangelasliku vastupanu tõttu Talvesõjas,
mis Moskvale palju komplikatsioone põhjustas, jäi
kõnesoleva kava realiseerimine venima. Alles juunis 1940
sõitis Sudoplatov sõjaväelennukiga valenime
all (Matvejev) Riiga, külastas koos kohaliku Nõukogude
saatkonna töötaja M. Vetroviga Muntersit ja kõneles
uue valitsuse moodustamisest. Kuid selleks ajaks oli olukord Euroopas
põhjalikult muutunud ning seetõttu muutus ka Moskva
taktika. Sudoplatov tõdeb: nüüd otsustasid Molotov
ja Stalin panna Balti riikide etteotsa mitte neid, kes oleks rahuldanud
mõlemaid pooli, nagu Munters, vaid täiesti usaldusväärseid
komparteile lähedalseisvaid inimesi. Niisiis jäi Moskva
taktika teine etapp praktikas realiseerimata.
Rahvarinde
valitsused
Moskva agressiivse taktika kolmas etapp nägi ette nn rahvavalitsuste
või rahvarinde valitsuste moodustamise Balti riikides.
Teatavasti tõsteti selline taktikaline kontseptsioon päevakorda
1935. aastal Moskvas toimunud Kominterni 7. kongressil. Otsustati,
et üleskutsed sotsialistliku revolutsioonikoheseks teostamiseks
tulevad kõrvale jätta ning kommunistide võitluseesmärgiks
seati võitlus faismi ning ähvardava sõja
vastu. (Vahemärkusena tuleb öelda, et tookord käsitleti
mõistet faism väga laialt. Faismiks
peeti ka igasuguseid paremradikaalseid ja autoritaarseid liikumisi
ja reiime. sõjaväelisi diktatuure jne.) Peamiste
võitlusloosungitena tõsteti esile võitlus
demokraatia, töölisklassi ühisrinde ning rahvarinde
loomise eest.
Rahvarinde all mõisteti elanikkonna laiadele kihtidele
tuginevat rahvaliikumist, mis pidi ühendama peale töölisklassi
ja talurahva ka rahvusliku kodanluse ning üldse kõik
antifasistlikud jõud. Rahvarinde tegevus pidi viima rahvarinde
valitsuse moodustamiseni. Viimane pidi endast kujutama võimalikult
laia koalitsioonivalitsust. Mõistagi ei unustanud kommunistid
hetkekski oma põhieesmärki poliitilise võimu
haaramist ja nn proletariaadi diktatuuri kehtestamist. Kuid sellise
võitluseesmärgi püstitamisega soovitati oodata
kuni selleks sobivad tingimused kujunevad.
Kommunistid saavutasid rahvarinde taktikat kasutades mitmel pool
üsna olulisi tulemusi. Prantsusmaal ühinesid rahvarindeks
sotsialistid, kommunistid ja radikaalsotsialistid, kes saavutasid
1936. aasta valimistel võidu ning 1936.37. a oli
võimul L. Blumi rahvarinde valitsus. Ka Hispaanias võitis
rahvarinne 1936. aastal parlamendivalimised, rahvarinne saavutas
suurt edu Hiinas jne. Tõsi küll, rahvarinde edu põhjustas
mitmel pool konflikte ja Hispaanias isegi kodusõja.
Kommunistid püüdsid ka Teise maailmasõja puhkemist
kasutada sotsialistliku süsteemi laiendamise huvides. 25.
oktoobril 1939 fikseeris Kommunistliku Internatsionaali peasekretär
G. Dimitrov oma päevikusse Stalinilt saadud instruktsioonid
kommunistide taktika kohta. Stalin hoiatas, et ei tohi kiirustada
ning sündmustest ette rutata.
Lõpuks tõstis
Stalin esile Balti riikidega sõlmitud paktide tähtsuse:
Me arvame, et vastastikuse abistamise paktide näol
(Eesti, Läti, Leedu) leidsime sellise vormi, mis võimaldab
meil rida riike Nõukogude Liidu orbiiti tõmmata.
Kuid selleks on vaja kannatlikkust rangelt nende sisemisest
reiimist ja iseseisvusest kinni pidada.
- Me ei taotle nende sovetiseerimist.
- Tuleb aeg, millal nad ise seda teevad.
Stalini väited Dimitrovile on suurepäraseks näiteks
Moskvale omasest demagoogiast: ise tegemine oli mõistagi
silt, millega survepoliitikat ja eelseisvat okupatsiooni varjati.
Esmakordselt rakendati sellist poliitikat Talvesõja päevil
Soome suhtes ning selleks oli asjakohane stsenaarium varakult
ette valmistatud. Nõukogude Liit tungis Soomele kallale
30. novembril ning vallutas mõned piiriäärsed
asulad. Juba 1. detsembril teatati, et ühes neist, Terijoel,
on moodustatud V. Kuusineni valitsus, kes on pöördunud
NSV Liidu Ülemnõukogu Presiidiumi poole ettepanekuga
diplomaatiliste suhete sisseseadmiseks. 2. detsembril kirjutasid
V. Molotov ja V. Kuusinen alla vastastikuse abistamise ja sõpruslepingule
Soome Demokraatliku Vabariigi ja Nõukogude Liidu vahel.
Terijoe valitsuse deklaratsioonis väideti, et
tegemist olevat kõige laiemate rahvahulkade huve kaitsva
demokraatliku rahvavalitsusega. Lubati astuda samme ühelt
poolt tööliste ja maapuuduse all kannatava maarahva
olukorra parandamiseks ning teiselt poolt piirata suurkapitali
tegevusvabadust. Mingisugustest sotsialismile või kardinaalsetele
ümberkorraldustele viitavatest meetmetest polnud deklaratsioonis
sõnagi. Niisiis pidi Soomest saama esimene nn rahvademokraatlik
riik. Samasugust poliitikat asuti rakendama ka Balti riikide suhtes.
Üheks kurjakuulutavaks
endeks oli asjaolu, et Kommunistliku Internatsionaali Täitevkomitee
Sekretariaadis arutati 23. märtsil 1940 olukorda Leedus ja
võeti vastu resolutsioon Leedu KP ülesannetest.
Leedu kommunistide põhiülesandeks seati võitlus
kehtiva terroristliku reiimi vastu ning poliitiliste jõudude
vahekorra selline muutmine, et võimule pääseks
demokraatlik rahvavalitsus. Konkreetsete loosungitena nõuti:
sõprus Nõukogude Liiduga, poliitiline amnestia,
ametiühingute legaliseerimine, rahvuskogu kokkutulek üldiste
ja salajaste valimiste teel, rahvusvähemustele kõikide
õiguste andmine, abinõud tööliste, ametnike
ja talurahva materiaalse olukorra parandamiseks jne. Niisiis oli
seegi kord tegemist ülddemokraatlike nõudmistega.
On mõistetav, et kõnesolev programm käis mitte
üksnes Leedu, vaid ka Eesti ja Läti kohta. Mõistagi
oli selline kava rakendatav üksnes Balti riikide okupeerimise
korral.
Peagi sattusid Eesti, Läti ja Leedu Moskva üha tugevneva
surve alla. Üha resoluutsemalt nõuti baaside territooriumi
laiendamist, järjest suureneva hulga ehitustööliste
lubamist baasidesse, kortereid ohvitseride perekondadele jne.
Agressiooni
ettekäände otsimine
Aprillis-mais asuti otsima ettekäänet, millega eelseisvat
agressiooni saaks põhjendada. Välisasjade Rahvakomissariaadis
ja Nõukogude Liidu Tallinna, Riia ja Kaunase saatkondades
püüti leida, aga ka välja mõelda andmeid,
mis viitaksid sellele, et Eesti, Läti ja Leedu baaside lepingust
kinni ei pea. Eriti kahtlustatava pilguga jälgiti kolme Balti
riigi koostööd.
Moskvas 1939. aasta sügisel baaside lepingute sõlmimiseks
peetud läbirääkimiste käigus kinnitas Molotov,
et Nõukogude valitsusel pole midagi Balti Entente ja Eesti-Läti
liidu vastu. Kui aga sõjast tingitud tegurite toimel Eesti,
Läti ja Leedu koostöö elavnes ja lühikese
ajavahemiku jooksul toimus kaks välisministrite konverentsi
(detsembris 1939 ja märtsis 1940), siis kahtlustati Moskvas,
et tegemist on Nõukogude Liidu vastu suunatud sepitsustega.
Kõneldi Leedu ühinemisest Eesti-Läti sõjalise
kaitselepingule ja viidati asjaolule, et varem oli Eestil Läti
ja Leedu tarbeks üks sõjaväeline esindaja, kuid
kevadel 1940 saadeti Kaunasesse omaette ataee. Balti riikide
esindajate vastuväiteid, et Leedu pole Eesti-Läti liiduga
ühinenud, ei tahetud uskuda.
Nõukogude Liidu saatkonnad saatsid Tallinnast, Riiast ja
Kaunasest Moskvasse ülepaisutatud või väljamõeldud
teateid Balti riikide sidemetest mõne suurriigiga, Eesti,
Läti ja Leedu juhtkonna Nõukogude-vastastest vaadetest
jne. Eriti pandi pahaks Balti riikide avalikkuses esinenud poolehoidu
Suurbritanniale ja Prantsusmaale. 27. mail ilmus Pravdas
artikkel Poliitilised meeleolud Eestis. Selles väideti,
et eriti haritlaste seas domineerivad Inglise-sõbralikud
ning Saksa-vastased meeleolud ning et Eestis ei hinnata Nõukogude
Liiduga sõlmitud pakti. Tegemist oli provokatsioonilise
torkega, sest Eesti juhtkonna esindajad pidasid vajalikuks pakti
tähtsust korduvalt rõhutada.
Agressiooni
propaganda
Sageli ja küllap ka põhjendatult on väidetud,
et Saksa vägede ootamatult kiire edu Lääne-Euroopas
1940. aasta kevadel sundis Moskva juhtkonda Balti küsimuse
lahendamisega kiirustama. Meenutagem, et 9. aprillil okupeerisid
Saksa väed Taani ja tungisid Norrasse. Suur üldpealetung
algas 10. mail, kui Saksa väed tungisid Luksemburgi, Belgiasse
ja Hollandisse ning edasi Prantsusmaale. Mai lõpuks oli
49 liitlaste diviisi Dunkerquei juures sisse piiratud ning
seega sõja käik otsustatud. 10. juunil kuulutas ka
Itaalia sõja Prantsusmaale ning pärast Pariisi langemist
14. juunil Prantsusmaa kapituleerus 22. juunil.
Seda, et Moskvas oodati pikemat aega kestnud sõjategevust,
on ka Nõukogude juhtkonda kuulunud isikud ise tunnistanud.
Näiteks 17. juunil õnnitles V. Molotov Saksa suursaadikut
krahv F. Schulenburgi Saksa võitude puhul ja lisas, et
vaevalt Hitler ja Saksa valitsus ootasid nii kiireid võite.
Asjatundjatele oli mitmel pool selge, et Nõukogude Liit
võib olukorda kasutada otseseks agressiooniks Balti riikide
vastu.
Mai teisel poolel langeski
Leedu Moskva üha jõhkramaks muutuva surve alla. Ajendina
kasutati asjaolu, et kolm Nõukogude sõjaväelast
olid omavoliliselt baasist lahkunud. Üks neist tuli nädala
pärast tagasi ja väitis, et Leedu võimude esindajad
olevat temalt Nõukogude väeosade kohta andmeid välja
pressinud. Seevastu nooremkomandör Dutajev värvati Leedu
kaitsepolitsei poolt agendiks, kuid paljastamist kartes lahkus
väeosast. Kui venelased tema arreteerimist nõudsid,
olevat ta ise oma elu lõpetanud, tulistades püstolist
suhu.
Moskva kasutas olukorda konflikti õhutamiseks ning Molotov
nõudis, et Leedu peaminister A. Merkys sõidaks Moskvasse.
7. juunil süüdistas Molotov Leedu peaministrit valitsuse
Nõukogude-vastases tegevuses. 11. juunil sõitis
ka välisminister J. Urbsys Moskvasse olukorda selgitama,
kuid midagi enam ei aidanud. Leedut süüdistati Nõukogude
sõjaväelaste röövimises, Nõukogude-vastases
propagandas, ühinemises Eesti-Läti liiduga jne.
Ka neil Balti riikide suhtes kriitilistel päevadel kasutas
Moskva divide et impera taktikat: Leeduga kurjustati, Eesti ja
Läti suhtes tehti hea nägu. Molotov ütles Leedu
riigitegelastele: miks Eestis ja Lätis midagi Nõukogude-vaenulikku
ei sünni? Molotov kinnitas korduvalt, et konflikt puudutab
ainult Leedut, mitte aga Lätit ja Eestit. Isegi rohkem: kui
Nõukogude-Leedu konflikt oli täies hoos, sõitis
Läti mõjukas sõjaminister K. Berkis Moskvasse
ja võeti seal sõbralikult vastu.
Kõrvuti agressiooni
nö propagandistliku ettevalmistamisega asuti selleks tegema
ka üha ilmsemaid sõjalisi ettevalmistusi. Balti riikide
piiri lähedusse koondati üha enam vägesid, enamasti
Talvesõjas võidelnud diviise. Kuigi Eesti, Läti
või Leedu sõjaline vastuhakk oli vähe tõenäoline,
Moskvas siiski kardeti, et võib juhtuda midagi soomlaste
Talvesõja taolist. Vene ajaloolaste uurimistöö
tulemusena on selgunud, et 1940. aasta juunis oli Balti riikide
vastu koondatud tervelt 435 000 meest, 8000 suurtükki ja
miinipildujat, umbes 3000 tanki, 500 soomusautot ja 2601 lennukit.
Otsestest sõjalistest ettevalmistustest kõneleb
asjaolu, et NSV Liidu kaitse rahvakomissar marssal S. Timoenko
käskkirjaga 3. juunist 1940 allutati kõik Eestis,
Lätis ja Leedus paiknenud väed, mis allusid vastavalt
Leningradi, Kalinini ja Valgevene sõjaväeringkonnale,
alates 5. juunist otseselt kaitserahvakomissarile endale.
Samal ajal kiirustati operatiivplaanide väljatöötamisega
sõjaks Balti riikide vastu.
Moskvas tõusis
see küsimus päevakorda juba 1938. aasta sügisel
ning konkreetsed kavad Eesti, Läti ja Leedu vallutamiseks
koostati septembris 1939. 1940. aasta juuni algupoolel valmisid
operatsioonikavade uued variandid. Näiteks Leedu sõjavägi
tuli purustada ja riik okupeerida kolme-nelja päeva jooksul
Valgevene sõjaväeringkonna vägede poolt. Aktsioonis
pidi osalema ka õhudessantbrigaad. Leningradi sõjaväeringkonna
väed ja Balti laevastik pidid vallutama Eesti ning hoolitsema
ka selle eest, et valitsus ei saaks välismaale põgeneda.
Nõukogude Liidu sõjaväe juhtkond nägi
ette meetmed ka haavatute transpordiks ja sõjavangide paigutamiseks
laagritesse. 13. juunil kinnitas ÜK(b)P Keskkomitee Poliitbüroo
Rahvakomissaride Nõukogu määruseprojekti Haigete
ja haavatute evakueerimise kindlustamisest seoses eritoimingutega.
Nii Kaitse Rahvakomissariaati kui Tervishoiu Rahvakomissariaati
kohustati looma kokku tervelt 60 evakuatsioonihospitali märksa
enam kui 20 000 haavatu vastuvõtuks ning hoolitsema sanitaarrongide
formeerimise eest.
Laagrikohtade
ettevalmistamine
Alates juuni algusest valmistuti hoolikalt Balti riikidest pärit
sõjavangide vastuvõtmiseks. Ühes siseasjade
rahvakomissari asetäitja V. Ternõovi allkirja
kandvas 9. juuniga dateeritud dokumendis märgitakse, et seitsmes
laagris ollakse valmis vastu võtma kokku 38 tuhat inimest.
Torkab silma, et mõnes laagris tuli ruumi teha neis asuvate
poolakate ärasaatmise teel. Dokumendis mainiti erilist
isolatsiooni vajavaid inimesi, kelle tarbeks oli ette nähtud
2000 kohta. Moskva terminoloogias tähendas eriisolatsioon
või ka erikohtlemine tavaliselt mahalaskmist.
Dokumendis lisati, et lisaks mainitud laagritele võib 4000
meest saata Balti-Valge mere kanali piirkonnas asuvatesse laagritesse
metsatöödele ning 10 000 meest GULAGi süsteemi
laagritesse metsatöödele Rõbinski veehoidla piirkonnas.
Nähtavasti peeti kõrgemates instantsides
isegi neid arve mitteküllaldaseks, sest mõni päevi
hiljem teatati juba valmisolekust 58 000 sõjavangi vastuvõtmiseks
ning lisaks võimalusest 8000 vangi paigutamisest GULAG-i
laagritesse. Lõpuks oli laagrikohti Eesti, Läti ja
Leedu sõjaväelastele varutud kokku 74 000, so kogu
nende riikide sõjaväe isikkoosseisu tarbeks.
Ettevalmistusi Balti riikide sõjaväelaste paigutamiseks
vangilaagritesse jätkati veel siis, kui Moskva ultimaatumid
olid vastu võetud ning mingisugust sõjaohtu enam
ei olnud. See kinnitab, et teatud Moskva asutustes, kõigepealt
Siseasjade Rahvakomissariaadis, kavatseti kõik Balti riikide
sõjaväelased laagritesse saata. Viiteid, et Moskvas
oli kõne all Balti riikide sõjaväe likvideerimine,
leidub mujalgi. Alles augustis juhiti Moskva kõrgemate
instantside poolt tähelepanu asjaolule, et Balti riikidest
pärit sõjavangide küsimus ei ole enam aktuaalne.
Ultimaatumid
nõudega luua uus valitsus
Moskva tõelised eesmärgid selgusid avalikkusele 14.
juunil, kui Molotov kümme minutit enne südaööd
andis Leedu välisministrile üle ultimaatumi nõudega
luua uus valitsus, anda siseminister ja poliitilise politsei direktor
kohtu alla. Põhiline nõue oli muidugi lubada täiendavad
Nõukogude relvajõud Leedu territooriumile. Leedu
sõjavägede ülemjuhataja kindral V. Vitkauskas
kirjutas 15. juunil sellekohasele protokollile alla ning samal
päeval Leedu okupeeriti.
Eesti ja Läti järjekord saabus 16. juunil, kui Molotov
esitas ultimaatumid Läti saadik Kocinile kell 14 ja
Eesti saadik A. Reile kell 14.30. Vastust oodati juba sama päeva
hilisõhtul. Teadagi oli vastus jaatav. 17. juunil kirjutati
alla asjakohastele protokollidele ning samal päeval mõlemad
riigid okupeeriti.
Seoses Leedu, Läti ja Eesti okupeerimisega küsiti nii
Balti riikides kui rahvusvahelises avalikkuses: mis saab edasi?
Huvitaval kombel tõusis sama küsimus päevakorda
ka Moskvas. Nimelt selgus, et erinevad ametkonnad soovitasid Balti
riikide lülitamiseks NSV Liidu koosseisu erinevat taktikat.
Sõjaväeline juhtkond soovitas tegutseda kiiresti ja
otsustavalt. Kaitse rahvakomissar S. Timoenko saatis 17.
juunil ÜK(b)P Keskkomitee Poliitbüroole ja Rahvakomissaride
Nõukogule kirja nõudega kiirustada sõjaväelisi
ettevalmistusi, et luua Pribaltijskij teatr vojennõhh deistvij
ning hõivata Leedu piirid Nõukogude Liidu piirivalve
poolt. Timoenko rõhutas selge sõnaga: tuleb
otsustavalt asuda hõivatud vabariikide sovetiseerimisele.
Balti riikide piirid
muidugi suleti hermeetiliselt, kuid Eesti, Läti ja Leedu
lülitamiseks Nõukogude Liidu koosseisu peeti kinni
varem koostatud stsenaariumist, so rahvademokraatliku korra rajamise
kontseptsioonist. Moskva esindajad andsid Eesti, Läti ja
Leedu rahvavalitsusele mõista, et kommunistlikku
reiimi ei kehtestata ning Balti riikide lülitamist
Nõukogude Liidu koosseisu ei ole oodata. Moskvaga koostööle
asunud isikute seas leidus kergeusklikke ning poliitilises mõttes
naiivseid isikuid, kes esialgu ei mõistnudki seda rolli,
mida nad tegelikult täitsid. Näiteks kui Leedu peaministri
asetäitja ja välisminister V. Kreve-Mickevièius
22. juunil telegrafeeris Leedu saatkondadele, et Leedu riikliku
korra olulisi põhialuseid ei ole muudetud, et seaduspärast
omandit ei puudutata jne., siis ta ilmselt uskus seda ka ise.
26. juunil telegrafeeris ta Leedu Berni saatkonda: /
/
uus valitsus on lojaalne rahvusvaheliste kohustuste suhtes ning
hoolitseb Leedu iseseisvuse eest; ei lähtu kättemaksust,
teostab ammu vajalikud reformid; suhtub ühesuguselt kõikidesse
riigi lojaalsetesse elanikesse. Nõukogude Liit ei ähvarda
Leedu iseseisvust ega sisemist korda /
/
Sisuliselt samasuguseid avaldusi tegid ka Eesti rahvavalitsuse
liikmed. J. Vares kinnitas 27. juuni ajalehtedes ilmunud intervjuus:
Kõik ümberkorraldused riigielus tuleb sooritada
põhiseaduslikul alusel ja kooskõlas meie iseseisvustahtega.
Välisminister N. Andreseni ringkirjas Eesti saadikutele välismaal
1. juulist on fikseeritud: Sisepoliitiliselt ja poliitiliselt
paratamatult suurt murrangut üle elades jääb Eesti
ometi sõltumatuks riigiks, kelle iseseisvus on garanteeritud
NSV Liidu enese poolt.
Sedalaadi avalduste puhul tuleb paratamatult küsida: kas
need mehed tõepoolest uskusid seda, mida nad rääkisid
ja kirjutasid? Vastata võiks kuidas keegi. Faktid
tunnistavad, et ka uskujaid leidus. 2. juulil toimunud Molotovi
ja Kreve-Mickevièiuse jutuajamise kohta on fikseeritud:
Kreve-Mickevièius tegi Leedu Rahvavalitsuse Ministrite
Nõukogu nimel Molotovile ettepaneku tunnustada Leedu Demokraatlikku
Rahvavalitsust, mis kehtestaks kõige tihedamad sidemed
Nõukogude Liiduga. Kreve-Mickevièius palus Molotovil
heaks kiita Leedu Rahvavalitsuse soovi omada oma valuuta, see
tähendab oma finantssüsteem, tollipiirid, oma sõjavägi
ja oma administratiivne süsteem (valitsus, ametkonnad, administratiiv-territoriaalne
jaotus). Järelikult kõik need atribuudid, mis iseloomustaksid
Leedut kui suveräänset, demokraatlikel alustel toimivat
riiki.
Mongoolia
tee
Samasuguseid illusioone Eesti edasise arengute osas esines ka
J. Varese valitsuse liikmete seas ning selle valitsusega seotud
ringkondades. 1940. aasta juuni lõpul ja juuli algul püüti
Eestit suunata Mongoolia eeskujul nn rahvavabariiklikule arenguteele.
Kuidas võis selline mõte üldse tekkida, sest
Eesti ja Mongoolia olud olid ülimalt erinevad?
Esmakordselt kõlasid sõnad Mongoolia teest
1939. aasta sügisel, kui Balti riikide esindajad Moskvas
baasidelepingu üle läbirääkimisi pidasid.
Molotov võrdles tookord nende riikide tulevast staatust
Mongoolia omaga.
Taas asuti Mongoolia teest rääkima 1940. aasta juunis.
Eestis tegi seda ilmselt A. danov ise, kes esialgu väitis
mõnele vestluskaaslasele, kaasa arvatud president K. Päts,
Eestit NSV Liiduga ei ühendata. Mongoolia eeskujust räägiti
selles mõttes, et seal püsis formaalne ja näiline
iseseisvus ning sotsialistlike ümberkorraldustega ei kiirustatud.
Riigis oli käibel oma raha, eraettevõtlus, kuigi teatud
piirides, oli lubatud. Tähelepandav on seegi, et kui Mongoolias
asuti Nõukogude Liidu eeskujul rajama kolhoose, siis saadeti
need peagi laiali.
Eestis väljendus Mongoolia tee konkreetsemalt selles asjaolus,
et kõigepealt H. Kruusi ja N. Andreseni eestvõttel
asuti välja töötama Eesti rahvavabariigi põhiseadust.
Selle peamiseks autoriks kutsuti juuraprofessor A.-T. Kliimann.
Tookordseid olusid hinnates teatas president K. Päts 3. juulil
ühe vahendaja kaudu Saksa saadik H. Frohweinile, etpraegusest
valitsusest, hoolimata üksikute ministrite osalt väga
pahempoolsest orientatsioonist, ei ole sovetiseerimist ega Nõukogude
Liiduga ühinemist oodata. Tõsi küll, president
pidas võimalikuks, et venelased sunnivad peale radikaalseid
ümberkorraldusi. Päts kinnitas, et ta püüab
oma positsiooni säilitada nii kaua kui võimalik, et
Nõukogude süsteemile üleminekut ja Nõukogude
Liiduga ühinemist ära hoida. Teadagi oli see naiivne
ning põhjendamatu lootus.
Balti riikide lülitamine
Nõukogude Liidu koosseisu
Ka uue rahvaesinduse valimisel nii Eestis, Lätis
kui Leedus toimusid ülddemokraatlike ning rahvavabariigi
vaimust kantud loosungite all. Moskva emissaride danovi,
Võinski ja Dekanozovi poolt dikteeritud valimisplatvorm
oli kõigis kolmes riigis sarnane. 6. juulil avaldatud väidetavalt
22 ühiskondlikku organisatsiooni ühendanud Eesti Töötava
Rahva Liidu üleskutses oli märgitud: Sõprus
Eesti ja Nõukogude liidu rahvaste vahel ja tihe liit Eesti
vabariigi ja Nõukogude Liidu vahel. Niisiis polnud
üleskutses viidetki Eesti ühinemisest Nõukogude
Liiduga või Nõukogude Liidu koosseisu asumisest.
Ka sisepoliitikat puudutavates nõudmistes polnud revolutsioonilistele
ümberkorraldustele vähimatki viidet. Nõuti demokraatlikke
vabadusi, töölistele ja teenistujatele palgatõusu,
väikepõllupidajate olukorra parandamist, sotsiaalkindlustuse
arendamist, tasuta ja kõigile kättesaadavat haridust,
rahvusliku kultuuri ja teaduse arendamist jne..
Teadagi olid nii valimiskampaania käigus
esitatud loosungid, valimisprotsess ise kui ka järgnev rahvaparlamendi
tegevus mitmes mõttes pettemanööver. Alles pärst
valimisi ilmutati avalikkusele Moskva taktikaliste manöövrite
lõppeesmärk Balti riikide lülitamine Nõukogude
Liidu koosseisu. Tõsi küll, kohalikel kommunistidel
oli ühinemine Nõukogude Liiduga programmiline eesmärk,
kuid kaasajooksikutele, nn juunikommunistidele, oli sündmuste
selline käik ootamatu. Vaid rahvavalitsuste tipud
kuulsid aegsasti, kes varem, kes hiljem, mis teoksil on. Ilmselt
oli V. Kreve-Mickevicius esimene Balti riikide esindaja, kellele
Molotov ise tõtt rääkis. Eespool mainitud Molotovi
ja Kreve-Mickeviciuse kohtumisel 2. juulil ütles Molotov,
et Leedu iseseisvuse idee ei ole vastuvõetav. Ta kinnitas
valelikult, et Saksamaa kavatseb haarata kogu Leedu lõunapoolse
osa Nemunase jõeni ning seetõttu ei saavat Leedu
iseseisvana püsida. Kreve-Mickevicius protestis, palju suutis,
kuid see ei aidanud. Veel 15. juulil kinnitas Kreve-Mickevicius
Saksa saadik E. Zechlinile, et praegusel valitsusel on Leedu iseseisvuse
säilitamine sügavalt südames. Ta avaldas lootust,
et ka Saksamaa võiks selleks kaasa aidata.
Eestlasi ja lätlasi informeeriti Moskva kavade suhtes mõnevõrra
hiljem. Näiteks Läti rahvavalitsuse peaminister
A. Kirhenteins ilmutas veel 12. juulil vestluses Saksa saadiku
H.U. von Kotzega üllatavat optimismi. Ta kinnitas, et uus
parlament astub kokku 20. juuli paiku ja moodustab komisjoni uue
põhiseaduse väljatöötamiseks, kusjuures
ka väliseid asjaolusid arvestades presidendi
ametikoht kaotatakse. Samuti olevat võimalik, et tehakse
ettepanekuid Nõukogude Liiduga ühinemiseks ja vabrikute
natsionaliseerimiseks, kuid Kirhenteinsi arvates ei lähe
need ettepanekud parlamendis läbi hoolimata isegi
sellest, et seal kommunistid enamuse saavutavad. Ka Moskva poolt
ei olevat temale Nõukogude Liiduga ühinemiseks mingisuguseid
soove avaldatud. Kirhenteins lootis edasist rahulikku arengut
ning seda, et põhjalikumaid muudatusi ei toimu ka eraomandi
suhtes.
J. Varese valitsuse liikmed kuulsid Eestit
ootavast saatusest muidugi A. danovilt endalt. Hans Kruus
on kinnitanud oma tuttavatele, kaasa arvatud käesolevate
ridade autor: Kui ka viimast korda danovi juures olin
ja uuest põhiseadusest rääkisin, siis lahkudes
ei olnud sellest kavast midagi järele jäänud.
Kahjuks Kruus ei täpsustanud, millal kõnesolev jutuajamine
toimus.
Seevastu osa Riigivolikogusse valitud isikutest informeeriti alles
pärast valimisi. Nõukogude Liidu lagunemise
päevil sai avalikkusele teatavaks rida fakte, kuidas Riigikogu
liikmeid otseselt ähvardati, et nad otsuse Eesti astumise
kohta Nõukogude Liidu koosseisu üksmeelselt heaks
kiidaksid. Näiteks ähvardati Paul Rummot. Lembit Lüüs
jutustas telesaates 7. detsembril 1989: See oli kaks päeva
pärast valimisi, arvatavasti 17. juulil 1940. Neeme Ruus
ütles mulle, et rahvademokraatlikust korrast nagu Mongoolias
ei tule meil midagi välja. Tundsin, et ta oli nii väga
löödud, masendatud, tujust väga ära. Ta ütles,
et meil tuleb minna Nõukogude Liitu. Küsisin, et kuidas
siis nii järsku. Olid ju valimised ja valimisplatvorm. Ta
vastas, et ei ole midagi teha: see oli danovi nõudmine
ja meil ei ole võimalik sellele vastu hakata. Emba-kumba:
kas tehakse seda või juhtub meiega siin väga halvasti,
asjad lähevad väga raskeks. Teist väljapääsu
ei ole.
Briti diplomaat W.H. Gallienne teatas 24. juulil Londonisse: Tehnika,
mida N. Liit Balti riikide hõivamisel kasutas, oli meisterlik.
Meisterlik, kuid halastamatu ja jõhker. Ta kinnitas,
et elanikkonna suurema osa seas valitseb meeleheide ja hirm ning
lisas: Autoriteetsetest allikatest pärinevate teadete
kohaselt ei teadnud isegi pärast 21. juuni revolutsiooni
moodustatud uue tööliste valitsuse liikmed kuni viimase
minutini, et neid kavatsetakse sundida ühinema N. Liiduga.
Kogu protseduur oli ette kirjutatud ja tugines hirmutamisele.
Moskva korralduse kohaselt astusid Eesti riigivolikogu, Läti
seim ja Leedu seim kokku üheaegselt 21. juulil ning kõik
nad otsustasid: kuulutada välja nõukogude võim
ning ühineda Nõukogude Liiduga. Leedu lülitati
3., Läti 5. ja Eesti 6. augustil Nõukogude Liidu koosseisu.
Niisiis tuleb tõdeda, et Moskva taktika Balti riikide inkorporeerimisel
oli salakaval. Lõppeesmärgile läheneti etapikaupa
ning seda püüti viimase võimaluseni varjata nn
rahvavabariikide loomise sildiga. Teatavasti rakendati pärast
Teist maailmasõda kõnesolevat taktikat nn rahvademokraatlike
riikide loomisel laialdaselt.
* * *
Liigutavalt rahvuslik dokument baaside perioodist
Eesti-Nõukogude vastastikuse abistamise
pakti sõlmimine 28. septembril 1939 ja sellele järgnev
Nõukogude Liidu relvajõudude paigutamine Eesti territooriumil
asuvatesse baasidesse asetas riigi ja rahva mitmes mõttes
komplitseeritud olukorda. Valitsuse esindajad olid sunnitud halva
mängu juures tegema hea näo ning kinnitama, et suure
idanaabriga sõlmitud leping kindlustab väikese Eesti
julgeoleku tookordsetes ajalootormides. Rahvale oli riigi ohtlik
olukord enamasti täiesti selge. Iseseisvas Eestis rahvuslikus
vaimus kasvanud noorus hindas õigesti olukorra traagilisust,
mõistis valitsuse heatahtlikud avaldused Nõukogude
Liidu suhtes hukka ja demonstreeris mitmeti valmisolekut vajaduse
korral võidelda iseseisvuse eest.
Publitseeritav, 29. detsembriga 1939 dateeritud Eesti Üliõpilasseltside
Liidu trükitud üleskutse kõneleb selget keelt
meie üliõpilaskonna tookordsetest tõekspidamistest.
Dokument on leitud Eesti Riigiarhiivi Filiaalis (ERAF) leiduvast
Nõukogude Liidu luureorganite tegevust kajastavate materjalide
seast.
Heino Arumäe
ARMAS KAASVÕITLEJA
Semestri vaheaeg viib kaasvõitlejad
laiali üle maa. Avaneb võimalus väljaspool
akadeemilist ringi laialdaselt kokku puutuda inimestega kõige
erinevamatest ühiskondlikest kihtidest. Endastmõistetavalt
ja põhjendatult oodatakse üliõpilasilt kaalukat
ja teadlikku seisukohavõttu paljudes küsimustes.
Ajad on erakordse aktuaalsusega esiplaanile tõstnud välispoliitilised
ja omariiklikud probleemid. Kiirelt ja komplitseeritult arenevate
sündmuste keerises ning sellest tingitud paljude eriseisukohtade
vastuoludes, milledest mõned on ilmselt iseseisvust kahjustava
kallakuga, kujuneb raskeks leida sügavamaid põhimõttelisi
toetuspunkte.
Üliõpilaskond näeks oma ülesandeid lubamatult
piiratuina, kui lülitataks välja kohustus abistada
kodanikkonda ta tõekspidamiste sihiasetustes. Erilise
kohustuvusega peame praegu kaasa aitama, et eestlaste rahvuslik-omariiklik
arusaamine oleks sügavteadlik, ühtlane ja kõikumatu.
Tuleb kujundada läbimurdmatu eestlaslik vaimne kaitsevöö,
mille vastu purunevad kõik omariiklust ja rahvuslust
ohustada püüdvad rünnakud ja valgustkartvad õõnestused.
Eesti Üliõpilasseltside Liit, lähtudes esitatud
seisukohtadest, saadab kõigile kaasvõitlejaile
rahvuslikud loosungid, mis on fikseeritud Liitu kuuluvate organisatsioonide
ühest vilistlas- ja kaasvõitlejasliikmest koosneva
kolleegiumi poolt. Nendes tohiksid olla antud vastused niihästi
esiletõusvamatele küsimustele kui ka pidepunktid
isikliku seisukoha kujundamiseks igasugustes olukordades.
EÜL näeks meeleldi, et kaasvõitlejad leiaksid
sidemeid võimalikult laiade hulkadega ning püüaksid
nendesse sisendada loosungeis avaldatud tõekspidamisi.
Seejuures tuleb alatiselt silmas pidada, et loosungites on antud
ainult kokkuvõtlikud mõttekäigud, mis vajavad
avardamist ning individuaalset kohaldamist igale kõnetatavale.
Samaaegselt tuleks rahvuslikes loosungeis esitatud küsimuste
kui ka muude olulisemate välis- ja sisepoliitiliste probleemide
kohta üles märkida esinevad seisukohad rahvusliku
ürituse jätkamiseks ning sisustamiseks tõeliselt
valitsevate arusaamade kohaselt. Seejuures on oluline, et nõnda
hangitud materjal oleks varustatud seisukohtade esitaja elukutse
ja elukoha (linn, vald, asundus) andmetega. Saadud materjal
tuleb toimetada igal kaasvõitlejal oma seltsi.
Eesti Üliõpilasseltside Liit loodab, et kõik
kaasvõitlejad suhtuvad eesoleva uudse ülesande sooritamisse
täie tõsiduse ja innuga ning püüavad seda
teostada suurima tulemusrikkusega ja võimalikult ulatuslikult,
milleks võetagu kaasa Liidu parimad soovid!
Tartus, 29. 12. 1939. a.
Eesti Üliõpilasseltside Liidu nimel: e s i m e e
s (*)
(*) Eesti Üliõpilasseltsi
Liidu esimehe nimi on musta tuiga loetamatuks muudetud.
|
|
|