|
Johannes Lorup legendaarne
klaasitootja
tekst: Anne ruussaar
Mis
võiks olla suurem tunnustus inimese elutööle,
kui tema nimest saab kaubamärk, mis leiab kasutust veel aastakümneid
hiljemgi? Just nii on juhtunud Johannes
Lorupiga, Eesti klaasitootja
ja -vabrikandiga.
Tema isikust teatakse
üsna vähe, kuid eestiaegsete klaasist või kristallist
esemete lorupiks nimetamine on üsna tavaline.
Kes oli see mees, kelle nimi tänapäeval nii antikvaaride
kui kollektsionääride silmad särama lööb,
ja miks me temast kui meie rahvusliku klaasitööstuse
rajajast rääkida võime?
Kuigi Eestis hakati klaasi valmistama juba 17. sajandil, võib
Eesti rahvusliku klaasitööstuse sünniks pidada
Eesti iseseisvumisele järgnenud aega. Varasemal perioodil
klaasi valmistanud peamiselt sakslastest meistrid lahkusid I maailmasõja
ajal, kõik siinsed klaasivabrikud lõpetasid töö
ja suurem osa nende sisseseadest tassiti keerulistel aastatel
laiali. Klaasitööstust tuli üles ehitama hakata
nullist.
Viljandimaa
poiss
Johannes Lorup sündis
11. novembril 1901. aastal Viljandimaal, Vana-Tänassilma
vallas Oiu külas. Tema isa Jaan Lorup oli edasipüüdlik
talumees, kes tegeles metsamüügiga. Ta toetas poja õpinguid
Viljandi Maakonnagümnaasiumis ja seejärel viiel semestril
Danzigi Kõrgemas Tehnikaülikoolis masinaehituse erialal.
Peale õpinguid naasis J. Lorup kodukanti ja alustas tegevust
Meleski klaasivabriku rentnikuna. Selles, et võlgadega
koormatud ja alles taaskäivituv vabrik usaldati 23-aastase
noore mehe juhtida, mängis lisaks tema teadmistele kindlasti
olulist rolli ka isa, kes oli üks Rõika-Meleski Peeglivabriku
Osaühisuse rajajaid ja omanikke.
Meleski vabriku
rentnik
Johannes Lorup rentis
Meleski klaasivabriku 9. septembrit 1924. Ta laiendas seni kiratseva
vabriku tegevust, organiseeris uute eesti rahvusest meistrite
väljaõppeks kursusi. 1929. aastaks oli Meleski
tööliste arv kasvanud juba 200-le. Johannes Lorupi edukus
ei ilmnenud vaid vabriku juhtimisel, vaid ka sellele soodsate
(riigi)tellimuste saamisel. 1930. aasta augustis asutati
vabriku haarde laiendamiseks müügikontor Tallinna. Ettenägeliku
ärimehena pidas ta lisaks tegevuse avardamisele oluliseks
konkurentide kõrvaldamist. Lähikonnas asuvad Vändra
ja Eidapere klaasitööstused pankrotistusid tellimuste
vähesuse tõttu.
Vabriku edukas areng hakkas aga pidurduma, kui ülemaailmse
majanduskriisi mõjud jõudsid Eestisse. Peamiseks
tuluallikaks olnud purkide ja pudelite tootmist tuli oluliselt
kärpida, kuna neid vajanud tööstusharud vaevlesid
majandusraskustes. Majanduskriisi süvenedes tootmise kärpimine
jätkus ning algas tööliste koondamine. 1933. aasta
suvel oli endisest 200 töölisest alles 90.
Majanduskriis paljastas Meleski klaasivabriku nõrgad küljed,
eeskätt asukohast ja transpordiraskustest tingitud tootmise
kalliduse. Teisalt olid vabriku hooned amortiseerunud ja
vananenud. Vabriku edukaks tegevuseks oleks tulnud sellesse investeerida
suuri summasid. Arvestades Lorupi haridust ja piisavat kogemust
vabriku juhina, tunnetas ta ilmselt vabriku üldist perspektiivitust.
Ühtlasi olid tema ambitsioonid suuremad ja kaheksa aastaga
kogunenud kapital piisav, et alustada uue ning täiesti oma
ettevõtte rajamist hoopis perspektiivikamasse paika
Tallinna.
1932. aasta detsembris rentis Lorup uue klaasitööstuse
jaoks Koplis tühjalt seisva vabrikuhoone ja suunas sinna
kogu oma energia. Ettenägeliku ärimehena võttis
ta uude vabrikusse kaasa suure osa Meleski vabriku sisseseadest,
aga ka väljaõppinud töölised.
|
Lorupi Klaasivabrikus valminud
karahvin. |
Johannes
Lorupi Klaasivabrik
Johannes Lorupi Klaasivabrik
alustas tööd Tallinnas Bekkeri tehaste territooriumil
1934. aasta jaanuari esimesel nädalal. Enamus 180 töölisest
ja osa sisseseadest oli pärit Meleski klaasivabrikust, töö
käis kolmes vahetuses 24 tundi ööpäevas. Juba
1934. aasta sügisel kirjutas Johannes Lorup enesekindlalt
ajakirjas Eesti nädal: Suuremaist tööstusist
klaaskauba valmistamise alal on J. Lorupi klaasitehas, kus töötab
umbes 200 töölist. See tööstus on täiesti
uus oma sisseseade poolest. Moodsa tehnika nõuetele vastavate
masinatega on võimalik tarviduse korral siseturgu varustada
kuni 100%... Tööstus on laiendanud oma turgu mitmetesse
välisriikidesse. Kaup oma klaasmaterjali kui ka väljatöötamise
poolest on välisturul täielikult vastu võetud.
1935. aastal oli ettevõte
oma positsiooni Eesti klaasituru liidrina juba kinnitanud. Jätkus
nii tootmise arendamine kui laiendamine, kuna suurema osa tööstusest
saadavast tulust investeeris Lorup ettevõttesse. Loodi
eraldi peenlihvimisosakond, sest eriti populaarseks olid osutunud
ainsana Eestis toodetavad lihvitud mustriga klaasist lauanõud.
Algasid ka katsetused kristallklaasi tootmiseks.
Vabriku laiendamist hakkas aga
pärssima väljaõppinud tööliste puudus.
Moodne sisseseade ja uued, tehnoloogiliselt keerukad tooted seadsid
kõrged nõudmised juba ainuüksi lihtöölistele.
Suurem osa eesti rahvusest töölistest oli koolitust
saanud kas Meleski või Eidapere klaasivabrikute juures
tegutsenud kursustel, nende oskused polnud täiendava väljaõppeta
piisavad uute töövõtete rakendamiseks. Tööjõu
probleem vabrikus jäi püsima 1930. aastate lõpuni,
seda leevendas vaid võõrtöölistest meistritele
pandud kohustus koolitada kohalikke töölisi ning seeläbi
järkjärgult pealekasvav uus põlvkond eesti
rahvusest oskustöölisi.
1937. aasta kevadel alustas tööd kristalliosakond, mis
vaatamata tehnoloogia keerukusele arenes kiiresti. Vabriku uueks
tuluallikaks kujunes lisaks kristallesemetele ka kristallitoorikute
müük väikestele lihvimistöökodadele,
mis seni olid materjali ostnud välismaalt. Lorupi vabriku
kristall oli üheks populaarsemaks uudistooteks 1937. aasta
augustis asetleidnud 10. Eesti näitus-messil, pälvides
kõrgeima autasu suure kuldauraha.
Siseturu tarbeks ilmusid 1938. aasta jaanuaris vabriku poolkristalli
ja lihtklaasi ning aprillis graveeritud kristalli täpsed
hinnakirjad. Kokku üle tuhande erineva toote sisaldavad trükised
olid ilmselt suunatud suurematele kauplustele, väikese reklaamlausena
oli neisse lisatud: Tellimuse täitmine kiire ja korralik!
Ilmus ka esimene ülevaatlik fotoalbum vabriku kristallitoodangust,
milles sisalduvate väikekodanlike olmeesemete kõrval
leidub juba ainult tellimisel valmistatavaid originaalesemeid.
Toodangu paremaks tutvustamiseks ja müügiks Eestis avati
1940. aasta märtsi alguses ettevõtte esinduskauplus
Tallinnas aadressil Vabaduse plats 7, kus müüdi peamiselt
vabriku eksklusiivsemat poolkristall- ja kristallkaupa. Samal
aastal valmis Eesti Kultuurfilmi toodanguna Lorupi vabriku tööd
ja toodangut tutvustav tummfilm.
|
Johannes Lorup oma töökabinetis.
|
Hinnatud
juht
Ettevõtte majandusedule
vaatamata oli Johannes Lorupile väga oluline pidev kontakt
töölistega. Mõnega neist oli ta koos alustanud
Meleski klaasivabrikus, paljude väljakoolitamist igati toetanud.
Erinevalt enamikest suurettevõtjatest pooldas ta aktiivselt
ametiühinguliikumist. Juba 1935. aastal moodustati vabrikus
klaasitööliste ametiühing, mille ettepanekul loodi
üldine laenu-hoiu ja abiandmise kassa, kuhu kohustuslikus
korras kanti 5% iga töötaja kuupalgast, kogunenud raha
maksti välja erakorraliste sündmuste puhul või
töölt lahkudes. Kassasse tegi regulaarseid sissemakseid
ka ettevõtte juhatus, raha kasutati peamiselt surmajuhtumite
või muude õnnetuste puhul töötajatele
või nende pereliikmetele makstava tagastamata abina. Rahaliste
raskuste leevendamiseks andis Lorup oma töötajatele
ka laenu, mida maksti avansina töö eest ette ja hiljem
arvati osade kaupa palgast maha. Jõulude ja muude tähtpäevade
puhul kingiti parematele töötajatele tihti oma vabriku
toodangut pühendusega kristallserviise.
Ilus elu
Edukas äritegevus
lubas Johannes Lorupil osta kaks maja Raua tänaval. Ühes
neist elas ta ise koos oma perega, teises aga üürnikud.
Töösturil oli isiklik sõiduvahend oma
aja luksusauto Auburn. Johannes Lorupi abikaasa oli Kärdlast
pärit kaunitar Veronika, peres kasvas poeg Heino. Suviti
puhkas perekond mõnes Eesti kuurordis, eelistatult Haapsalus
või Pärnus. Pingelise töö tõttu vabrikus
sai Johannes Lorup perega ühineda üsna lühiajaliselt,
põhilise osa ajast veetis Veronika koos poja ning sõpradega.
Kui proua Lorup nautis kohvikuid ja suurilmaelu, siis suhteliselt
nõrga tervisega klaasivabrikant tegi arstide soovitusel
kõvasti sporti. Kuigi ärimeeste seas populaarsed golf
ja tennis kuulusid ka Johannes Lorupi lemmikute hulka, oli tema
suurimaks kireks male. Erinevates 1930. aastate maleturniiride
tabelites figureerib tema nimi sageli. Ta osales korduvalt ka
Eesti meistrivõistlustel ning toetas lahke metseenina malevõistluste
korraldamist.
Pöördelised
ajad
Pärast 1940. aasta
juunipööret Lorupi vabrik natsionaliseeriti ja liideti
Meleski ning Tartu klaasivabrikuga, 1941. aasta kevadel sai vabriku
uueks nimeks Tarbeklaas. Klaasitootmise keerukus ja suur populaarsus
tööliskonna seas päästsid Johannes Lorupi
algselt arreteerimisest ja ta jäeti klaasivabrikusse tööle
tehnilise juhina. Kuigi kogu Lorupi vara klaasivabrik,
osalus erinevates firmades, kinnisvara Raua tänaval
natsionaliseeriti, nõudis kergetööstuse rahvakomissariaat
temalt tagasi klaasitööstuse 1939. ja 1940. aasta tulumaksu.
Lorupi seletusi, et kuna kogu teenitud kasum investeeriti vabriku
põhikapitali, tuleb see summa võtta vabriku arvelt,
ei võetud kuulda. Oma viimases teadaolevas kirjas 15. aprillil
1941. aastal palub Lorup end jätkuvalt vabastada tulumaksust
ja lubada tasuda see klaasivabrikul, kuna: Minul ei ole
enam mingisugust võimalust isiklikult selle maksmiseks,
sest kõik minu varandused on natsionaliseeritud
Teenin
praegu klaasivabrikus eriteadlasena, kuhu olen oma täie energia
ja teadmised tööle rakendanud
Ainuke sissetulek
on palk 1000 rubla kuus.
14. juunil 1941. aastal küüditati Lorup Sverdlovski
oblastisse Sevurallagi laagrisse. Tema karistus oli võrreldes
teiste väljasaadetutega suhteliselt kerge: viis aastat asumist
koos kogu vara konfiskeerimisega. Seda aega aga ei jõudnud
nõrga tervisega Johannes Lorup ära oodata, ta suri
vangistuses 6. mail 1943. aastal.
Johannes Lorupi klaasitööstus jätkas saksa okupatsiooni
ajal tööd Joh. Lorupi Vabriku nime all. 1943. aastal
jäi vabrik mõneks ajaks seisma, kuid pärast punaarmee
sissetungi 1944. aastal ja nõukogude okupatsiooni jätkumist
alustati taas tootmist Tarbeklaasi nime all, kuid Meleski ja Tartu
klaasivabrikutega seda enam ei ühendatud.
|
Artikli autor ja Eric Johannes
Lorup näitusel Johannes Lorup - Eesti rahvusliku
klaasitööstuse rajaja Eesti Ajaloomuuseumis,
Maarjamäe lossis 2007. a veebruaris. |
Lorupid eksiilis
Veronika ja Heino Lorupil õnnestus
enne riigipööret Eestist Austriasse emigreeruda. Nad
soetasid endale ajutise eluaseme Viinis ja lootsid peatselt naasta
kodumaale. Võrreldes teiste emigrantidega oli nende majanduslik
olukord küllalt hea. Ettevaatliku ärimehena oli Johannes
Lorup paigutanud oma raha ka mitmete välismaiste pankade
arvetele. Tema välispartnerid aitasid perekonnal need arved
avada, lisaks oli Veronika Lorupil õnnestunud kodust kaasa
võtta üsna suur hulk väärisesemeid.
Ajutisest elukohast sai aga nende uus kodu ning uudised Eestist
purustasid viimsedki lootused. Traagiline elumuutus jättis
nii emale kui pojale edasises elus sügava jälje. Veronika
küll abiellus hiljem uuesti, kui abielu oli üsna õnnetu
ja lapsi tal rohkem ei sündinud. Ka Heino ei leidnud endale
elus õiget kohta ta töötas siin-seal,
oli mitu korda abielus. Kui saabus võimalus tulla tagasi
Eestisse, ei tahtnud ta sellest midagi kuulda, sest mälestused
ilusast lapsepõlvest ja suurtest unistustest olid liiga
valusad. Heino Lorupil oli kaks last esimesest abielust
poeg Eric Johannes Lorup, kes elab Zürichi lähedal veitsis,
ning teisest abielust tütar Elisabeth, kelle kodu on Rootsis
Östersundis.
Eric Johannes on seni ainus legendaarse
töösturi järeltulijatest, kes Eestit on külastanud.
Ta leidis juhuslikult internetist oma perekonnanimega otsingut
tehes Eesti Ajaloomuuseumi näitusekuulutuse, mis tutvustas
tema vanaisa klaasitööstuse ajalugu. Otsus näitust
külastada tuli kiiresti. Avastus, et tema perekonnanimel
on Eesti kontekstis palju laiem tähendus, oli Johannes Lorupi
pojapojale üllatuseks. Vanaemalt ja isalt kuuldud mälestused
Eestist, mis talle seni üsna kauged ning arusaamatud tundusid,
said hoopis teise näo. Eriti värvikalt meenutas Eric
oma vanaema Veronikat, kelle kodu Viinis oli talle väikese
poisina meenutanud pigem muuseumi, kus midagi puutuda ega katsuda
ei tohtinud. Isegi kõrges eas võimles Veronika Lorup
iga päev, oli elu lõpuni suurepärases vormis
ning käitus ja rõivastus kui tõeline daam.
|
|
|