|
|
Agnes Ney graveerimas J. Lorupi
klaasivabrikus 1930.a II poolel.
|
Agnes Ney Eesti esimene
klaasidisainer
tekst ja fotod:
anne ruussaar
Agnes Ney kujundatud klaasesemeid
on paljudes Eesti kodudes. Eesti klaasiajalugu oluliselt mõjutanud
kunstniku elu oli samavõrd erakordne, kui tema loomingki.
Oma aja suurimas klaasitööstusettevõttes,
Johannes Lorupi klaasivabrikus, vaid viis aastat kunstnikuna töötanud
Ney jõudis meie klaasikunsti ajalukku jätta sügava
jälje. Naabermaade vabrikute mustrite kopeerimise asemel
hakkas ta julgelt kasutama Eesti motiivistikku, püüdes
teadlikult eristuda välismaistest eeskujudest. Rahvusromantiliste
mustritega dekoreeritud esemed said kiiresti väga populaarseks
ning mõjutasid laiemalt siinset ettekujutust, milline võiks
olla rahvuslik klaasese.
Eesti klaasiajalugu nii oluliselt mõjutanud kunstniku elu
oli aga samavõrd erakordne, kui tema loomingki.
Petrogradist
Eestisse
Agnes Ney sündis
1915. aastal Perogradis, kus tema isa Friedrich Ney töötas.
Lisaks Agnesele oli Neyde peres teinegi tütar, 1910. aastal
sündinud Hilda. Peale 1917. aasta pöördelisi sündmusi
Venemaal hakkas perekond otsima võimalusi kodumaale tagasipöördumiseks.
Isa püüdis perekonna vara likvideerida ega jõudnud
kohe perekonnaga kaasa sõita. Ema, kes juba Petrogradis
oli haigestunud, kiirustas kahe pisitütrega Eestisse ja jäi
peatuma sugulaste juurde Ambla lähistel. Paraku osutus ema
haigus raskemaks, kui algul arvati. 1918. aasta algul diagnoositi
tal tiisikus, samal aastal ta suri ning mõlemad tütred
pandi keerulistes oludes Punase Risti lastekodusse. Aasta hiljem
jõudis koju isa, võttis tütred lastekodust
ja asus nendega koos elama Tallinnasse Köie tänavale.
Naise surmast sügavalt vapustatud Friedirch Ney uuesti ei
abiellunud.
Nagu tuli
ja vesi
Õed erinesid
teineteisest nii välimuselt kui iseloomult. Vanem õde
Hilda oli pikka kasvu ning tugeva kondiga, iseloomult äärmiselt
tagasihoidlik, rahulik ja praktilise mõtlemisega. Agnes
seevastu aga pisike ja habras, keevalise käitumisega tuisupea.
Ühel 1920. aastate alguses tehtud fotol võime näha
piduliku soenguga, valgetes sukkades ja pidulikus kleidis väärika
olekuga Hildat, lillekimp käes. Tema kõrval seisab
sassis juustega poisilik Agnes, seljas kiiruga teistele riietele
peale tõmmatud kleidike, jalad määrdunud ja kingad
hoopis ununenud või ei jõudnud ta neid lihtsalt
pildistamise ajaks jalga panna.
Metallikunstnikust
klaasidekoreerijaks
Kuna perekond elas suhteliselt
kitsastes oludes, otsustas praktiline Hilda õppida Tallinna
Naiskutsekoolis õmblemist ja tikkimist. Tänu lahtistele
kätele sai temast hinnatud õmbleja eraklientidele,
hiljem töötas ta aastaid õmbleja ja kostüümidekoraatorina
Estonia teatris.
Keevaline Agnes aga materiaalsest olukorrast ei hoolinud ning
otsustas astuda Riigi Kunsttööstuskooli metall- ja filigraanehistöö
osakonda, et saada kunstnikuks. Lisaks erialaainetele läbis
ta ka dekoratiivjoonistamise kuruse, mida juhendas üks Riigi
Kunsttööstuskooli tugevamaid ja karismaatilisemaid pedagooge
Klara Zeidler. Just sellel kursusel omandatu sai määravaks,
kui Ney peale kooli lõpetamist otsustas metallikunsti asemel
hoopis klaasi dekoreerima hakata.
Töö
Johannes Lorupi klaasivabrikus
Tehniliselt äärmiselt
keerukas ning spetsiifilisi eelteadmisi nõudev ala oli
Eestis uudne.
Klaasikunsti osakond loodi Riigi Kunsttööstuskoolis
1936. aastal ning väljaõppinud kunstnikud-kujundajad
sel alal enne puudusid. Väikestes klaasi- ja kristallilihvimistöökodades
kaunistati esemeid lihtsate ringide, triipude või ovaalidega,
keerukamaid mustreid kopeeriti välismaistest kataloogidest.
1934. aasta alguses aga alustas Tallinnas tööd Johannes
Lorupi klaasivabrik, mis hakkas erinevalt väikestest töökodadest,
kus klaasi-kristalli vaid lihviti ja kaunistati, klaasi ja hiljem
ka kristalli kohapeal tootma. Vabriku tegevus osutus edukaks ja
nii tekkis vajadus lisada oma vormile ka eripärane kujundus.
Kuna professionaale Eestis ei olnud ja välismaalaste palkamine
oli küllaltki keerukas, kutsuti kunstnikuks 1930. aastate
algul paarile väiketöökojale prooviks kavandeid
joonistanud Agnes Ney. Noorukesele kunstnikule oli see vettehüpe
tundmatus kohas, kuna klaasialane väljaõpe tal puudus
ja nõu küsida polnud kelleltki peale vabrikus töötavate
meistrite. Julge ja riskialti loomuga Agnes võttis pakkumise
vastu ning asus energiliselt uurima klaasivalmistamise tehnoloogiat,
mõistmaks paremini seda pretensioonikat materjali. Tema
tihe kontakt erinevate klaasitöölistega (puhujad, lihvijad
jt) pani aluse kunstniku ja meistrite vahelisele koostööle,
kus mõlemad pooled vastavalt oma teadmistele-oskustele
tegid ettepanekuid, parandasid vigu ning andsid nõu. Lisaks
mustrite ja kujunduste joonistamisele õppis Agnes Ney ära
ka graveerimise ja viis ise nii mõnedki oma kavanditest
otse materjalile. Eesti Filmiarhiivis säilitatavas 1940.
aasta algul vändatud dokumentaalfilmis Johannes Lorupi klaasivabrikust
võime näha noort ja kaunist kunstnikku klaasitööliste
keskel puhastamas kristallitoorikuid ja graveerimas kristallvaasidele
keerukaid mustreid.
|
Kaunis vaas purjeka motiiviga
Agnes Ney teostuses.
|
Loomingu
eripära
Kuigi Agnes Neyl puudus
klaasialane väljaõpe, olid tema kavandid tehniliselt
hästi teostatavad ja sobisid materjaliga ülimalt
naiseliku ja nõtke joonega dekoorid olid sama õhulised
kui läbipaistev õrn klaas ning kristall, millele need
kanti. Tema lemmikmotiivideks olid graatsilistes, ekspressiivsetes
poosides haprad tütarlapsed ja naisaktid. Neist õhkuv
üksildus ja melanhoolsus on rõõmsameelse natuuriga
kunstniku puhul ehk pisut üllatavad, peegeldades pigem varases
nooruses üleelatud katsumusi. Lisaks naisfiguuridele joonistas
Agnes Ney ka väikseid lapsi, purjekaid, viikingilaevu, linde,
ämblikke, puid, lilli jpm. Erakordselt õnnestunud
on tema kavandid kaladest. Rootsi tuntuimas klaasivabrikus Orrefors
1930. aastate algul populaarseks saanud ja kiiresti üle maailma
levinud veealuse maailma kujutamine mõjutas ilmselt Neyd
seda motiivi kasutama. Tema kõikvõimalikud kalad
ja kalakesed ujuvad nii mererohtude, lainete kui lihtsalt veemullide
vahel, moodustades hämmastavalt kauni kooskõla läbipaistva
klaastaustaga.
Enim teatakse Agnes Ney loodud rahvusromantilisi kujundusi. Populaarseimaks
osutusid tema peamiselt õllekannude ja taldrikute dekoreerimiseks
loodud nn eesti stiilis vöökirjamustrid. Lisaks stiliseeritud
mustritele on ta teinud ka keerukaid kompositsioone Eesti rahvarõivaid
kandvaist meestest ja naistest, erinevaid Tallinna vaateid jpm.
Omas ajas mõjusid need kahtlemata väga novaatorlikena,
kuna seni oli klaasi ja kristalli puhul harjutud kaunistusmotiivina
nägema vaid erinevaid viinamarjakobaraid või lillesülemeid.
Ney-Steinberg
Edule ja inspireerivale
tööle lisaks saatis Agnes Neyd õnn eraelus. 1938.
aastal abiellus ta suurärimees Ernst Steinbergiga. Kunstnikuna
juba tuntud Agnes oma nimest loobuda ei soovinud ning kasutas
edaspidi liitnime Ney-Steinberg. Kuigi paari vanusevahe oli suur
ja võib arvata, et tegemist oli pigem mõistuse,
kui tunnete liiduga, ei seganud see igati harmoonilist kooselu.
Mees hoidis Agnest väga ja toetast igati tema töölkäimist
ning loometegevust. Ka materiaalne olukord oli seni üsna
kitsastes oludes elanud ja end ise ülal pidanud kunstnikule
hoopis uus. Rahaprobleeme enam ei olnud, perel oli suur, moodne
villa Nõmmel ja oma auto. Olmeprobleemidest vaba noor naine
pühendus loomingule, aga elas täiel rinnal suurilmaelu.
Idüll purunes 1940. aasta riigipöördega. Nii Johannes
Lorupi klaasitööstus, kus Agnes töötas, kui
ka tema abikaasa ärid natsionaliseeriti. Lisaks elas perekond
üle raske auroavarii, kui vene sõjaväe transportöör
nende autot rammis. Naine pääses kergema põlvetraumaga,
mees aga sai raskeid sisemisi vigastusi. Enne keerulist operatsiooni
1944. aastal palus Ernst Steinberg abikaasal Eestist lahkuda.
Seda Agnes ka tegi, põgenedes vahetult enne vene sõjaväe
sissetungi Saksamaale. Nii ei saanud ta pikki aastaid teada, et
operatsioon ebaõnnestus ja mees suri.
Kodust kaugele
Laev, mille pardal Agnes
sõitis, sai teel Saksamaale pommitabamuse ja vajus kiiresti
põhja. Suurem osa reisijatest pääses õnnetuse
hetkel lähedal olnud laevale, kuid kogu pagas uppus. Põgenikelaagrisse
jõudes oli Agnese ainsaks varaks vaid seljas olevad riided
ja käekott. Hakkaja naine müüs oma ehted, sõitis
Saksamaalt Rootsi ning sealt väljasaatmishirmus edasi Inglismaale.
Käeliselt äärmiselt osava inimesena õppis
ta hambatehnikuks ning töötas mõnda aega erinevates
hambaravikliinikutes. Mõnda aega raha kogunud, lahkus Ney
Inglismaalt ja asus elama Ameerika Ühendriikidesse. Esmalt
peatus ta Detroidis ning kolis siis edasi New Yorki. Kuna hambaravi
naist ei võlunud, otsustas ta uuesti millegi loomingulisemaga
tegelema hakata ja avas oma väikese moeäri. Nagu Eestisse
jäänud õde Hilda, sai temastki nüüd
õmbleja. Algul tegi ta kõik lõigetest valmistööni
ise, hiljem, kui ettevõtmine juba piisavalt edukas oli,
palkas juurde paar abilist. Tema kliendid olid peamiselt rahakad
ameeriklannad, eestlannadele õmblemist ei pidanud Ney huvitavaks,
kuna need olevat lodevad ja vormist väljas.
Kontakt kodumaaga
Peale Stalini surma, kui kirjavahetus
Eestiga tasapisi taas võimalikuks osutus, hakkas Agnes
kodustele kirjutama. Esmakordselt külastas ta kodumaad 1974.
aastal, jäädes siia kuuks ajaks. Hiljem viibis ta Eestis
veel kahel korral, 1977. ja 1982. aastal. Uuesti plaanis ta tulla
1986. aastal, kuid suri vahetult enne reisi ootamatult insulti.
Kuna Agnes Neyl sugulasi Ameerikas polnud, korraldas tema tuhastamise
väliseesti kunstnikkond, urn põrmuga maeti kunstniku
lähedaste sõprade, perekond Spargo, rahulasse Michigani
osariigis Wyandottes.
|
|
|