|
Vabariigi aastapäevaks
tekst: Jüri Toomepuu
Eesti,
meie kodumaa, sündis aastatuhandete vältel. Ta
sündis Läänemere laias käärus Eesti randade
ja metsade võlust ning ta merevoogude ja põldude
annist. Ta sündis meie esivanemate lauludest ja mängudest,
rõõmudest ja muredest, higist ja verest.
Aga kõige rohkem sündis ta meie esivanemate armastusest
selle maa vastu ja nende kindlast tahtest olla peremehed oma kodu
randadel, põldudel ja aasadel.
Ühel külmal
ja karmil talvepäeval sündis iseseisev Eesti Vabariik. Ta
sai elu niihästi kõigest sellest, millest sündis
muistne Eesti, kui ka vägivalla all kannatava rahva mälestustest
ja igatsustest. Eesti Vabariigi sünnipäeval, 24.
veebruaril, luges Konstantin Päts Tallinna Reaalkooli ees
ette Eesti Iseseisvuse Manifesti, mis kutsus üles kõiki
kodumaa poegi ja tütreid ühinema kodumaa ehitamise pühas
töös ja kinnitas, et meie esivanemate higi ja veri nõuavad
seda ja meie järeltulevad põlved kohustavad meid selleks. Päästekomitee
tegevust jälgima tulnud rahvas paljastas pead ja kõlas
Mu isamaa, mu õnn ja rõõm.
Esimese Maailmasõja pööris andis võimaluse
iseseisva Eesti Vabariigi sünniks, aga igatsus sai teoks
ainult sellepärast, et Eesti pojad ja tütred tahtsid,
oskasid ja julgesid seda võimalust kasutada. Iseseisev
Eesti Vabariik sündis ja elas sellepärast, et ta hälli
tõttasid kaitsma meie muistsetele kangelastele väärilised
järeletulijad, kes olid valmis ohverdama elu, et eestlased
saaksid jälle olla peremehed omal maal. Need 450 meest, kes
esimeses lahingus Narva all astusid vastu rohkem kui kümme
korda suuremale vaenlase väele, ei olnud hästi varustatud
ja treenitud sõdurid. Suurelt osalt olid nad koolipoisid,
kes said oma õppuse lahinguväljal ja oma varustuse
vaenlaselt.
Meie sõdurid
olid erakordselt tublid ja vaprad. Kuigi väed pidid
ülekaaluka vaenlase eest paar kuud taganema, andis kindral
Laidoner varsti pärast uue aasta algust käsu vasturünnakuks.
Vabariigi esimesel aastapäeval olid lahingud juba idapiiri
taga ja Eesti pind vaenlastest vaba.
Kui noorele vabariigile tekkis
uus raske hädaoht lõunast balti parunite
poolt organiseeritud ja hästi relvastatud Landeswehr, paistis,
nagu oleks seitsesada aastat kogunud ülekohus, kannatus ja
viha leidnud sihi ja väljapääsu. Kui soomusronglased
said käsu Landeswehri vastu minna, ehtisid nad rongi kaseokstega
ja sõitsid lahingusse lauluga. Landeswehri ülemus
lubas Eesti moonakate väe lüüa sodiks ühe
päevaga. Otsustavas lahingus Võnnu all löödi
aga Landeswehr puruks ja võitjad olid meie noore vabariigi
kaitsjad.
Mis tegi nad võitjaks? See oli unistus ja mälestus
eesti rahva pärandist, kõigest sellest, millest sündis
Eesti riik. See oli veendumus, et on jõudnud aeg täis
lootust ja usku, aeg, mis nõuab ohvrimeelsust ja sangarlikkust. Võitjaks
tegi nad ka arusaam, et paljudel nendest on aeg antud oma kodumaa
eest surra, aga et võitu ja vabadust saab lunastada väike
rahvas ainult erakordse tubliduse ja vaprusega. Nad võitlesid
ja võitsid.
Kui kommunistlik kurjuse
impeerium oma röövvägedega meilt taas vabaduse
võttis, jätkus meil jälle mehi, kes olid väärikad
järeltulijad meie muistsetele vabadusvõitlejatele.
Nad olid valmis ohverdama elu oma maa ja rahva kaitseks, Eesti
vabaduse eest. Paljudele nendest oli antud aeg oma kodumaa
eest surra, aga nad võitlesid vapralt. Sinimägedes
ja Krivasool, oma kodumaad Stalini punaarmee vastu kaitstes, olid
meie legendaarse Narva pataljoni vähesed järelejäänud
võitlejad need, kelle kangelasteod andsid suurima panuse
kahekümne kahe diviisi suuruse punaarmee sissetungi peatamisel.
Ülekaalukalt suure väe ülemale marssal ukovile
häbiks ei suutnudki vaenlane muud teha kui oma diviisid ringi
keerata ja rünnata ümber Peipsi järve, kus tal
õnnestus läbi murda kahest-kolmest sakslastega mehitatud
diviisist. Teisi nii vapraid sõdureid, nagu olid need seitsekümmend
tuhat Eesti vabadusvõitlejat, kes Stalini röövlivägede
vastu võitlesid, on maailma ajaloos vähe leida.
Vaenlase ülekaal oli tohutu ja lahingutes langes meie võitlejaid
palju. Me mälestame austuse ja hardusega neid, kes Eesti
vabaduse kaitseks niihästi Vabadussõjas kui Teises
maailmasõjas on andnud oma elu. Nende kaotust ei leevenda
eesti emade ja leskede pisarad, kuid nende mälestust ei ole
suutnud hävitada võõraste vägivald, seda
ei kustuta ajaratta väsimatu veeremine. Nad elavad edasi
meie südametes ja hingedes.
Paljud meie isamaa kõige parematest poegadest ja tütardest
kas langesid lahingutes, surid Siberi orjalaagrites või
elasid koos oma sugulaste ja lastega 50 aastat põlguses
ja viletsuses.
Kahjuks on nendel tublidel eestlastel eestkostjaid tänapäeva
kodumaal üpris vähe. Okupante teenides tegid paljud
kaasmaalased kommunistidena karjääri, ja neid, kes olid
sattunud kas sunniviisil või vabatahtlikult punaarmee ridadesse,
austati ja soositi kui okupantide Suure Isamaasõja veterane.
See rahvakiht ja nende
järeltulijad on enamasti ka praegused võimukandjad
Eesti Vabariigis, seetõttu seisabki Tallinnas Tõnismäel, Kalevite
kantsi südames, ikka veel Stalini röövvägede
auks okupatsioonivõimude poolt püstitatud häbisammas. Aususel
oli okupeeritud Eestis raske püsida, sest need kaasmaalased,
kes seal pidid 50 aastat elama, olid sunnitud õppima teesklemist. Tublid
eestlased selleks, et oma tõelisi tundeid varjata ja elus
püsida, okupatsioonivõimude teenrid selleks, et sagedasi
generalnaja linija muudatusi üle elada ja karjääri
teha. Kõige osavamad tuulelipud õppisid nii
headeks haistjateks, et oskasid uue tuule järgi lehvima hakata
veel enne, kui see puhuma hakkas. Nende ja Eestis kanda kinnitanud
endiste okupantide mahitusel on kahjuks meie kodumaal ikka veel
levinud võigas okupantide vaim ja sellega kaasnev ebaausus,
sotsiaalne ebaõiglus, röövmajandus ja võimukandjate
seadusetus.
Aga meil ei sobi nende suhtes liiga kriitilised olla. Indiaanlastel
on hea vanasõna, mida tasub ka meil järgida. Nad
ütlevad, et teist ei tohi arvustada enne, kui oled vähemalt
ühe päeva tema mokassiinides kõndinud. Me
peame saama aru, et ka okupatsioonitingimustes tahtis meie rahvas
ellu jääda, haridust saada, lapsi kasvatada, elust rõõmu
tunda ja sellepärast ka karjääriredelil tõusta.
Me võisime loota ja unistada, aga vaevalt et meist keegi
julges uskuda enne Nõukogude Liidu kokkuvarisemist, et
Eesti saab vabaks.
Võime igal juhul
olla uhked kogu oma rahvale, kel jätkus julgust korraldada
massiivne Balti kett, laulev revolutsioon ja avaldada taasiseseisvumise
deklaratsioon. Eestlased mängisid tähtsat osa Nõukogude
Liidu lõpu algatajatena. Tahaks loota, et ka nüüd
jätkub küllalt eestlasi, kelles püsib kodumaa armastus,
kelles püsivad meie rahvuslikud mälestused, meie ajalugu
ja kultuuripärand; kelles püsib armastus kõige
selle vastu, mida me hinges säilitame ja tegudes edasi kanname
kõige selle vastu, mis liidab meid rahvaks.
Eestis võrsub uus andekas ja töökas põlvkond,
kaunid siresäärsed linalakka eesti neiud ja tublid ja
tugevad eesti noormehed, kes võivad elada ühiskonnas,
kus ellujäämiseks ei ole vaja teeselda ega petta. Vaimustavad
on eestlaste edusammud niihästi infotehnoloogia ja geneetika
aladel kui ka paljudes muudes valdkondades. Vaimustav on
meie muusikute ja noore laulurahva andekus, mis on leidnud suurepärast
tunnustust niihästi maailma kuulsates kontsertsaalides kui
ka Euroopa lauluvõistlustel. Vaimustav on nautida
eesti kõrgeklassilist teatrit, ooperit ja kujutavat kunsti.
Tahaks loota, et need uued põlvkonnad, kes kodumaal võrsuvad,
suudavad jälle ühineda meie kodumaa ehitamise pühas
töös. Tahaks loota, et nad tahavad, oskavad ja suudavad
muuta Eesti õigusriigiks, kus ei ole ruumi seadusi eiravatele
võimukandjatele, sotsiaalsele ebaõiglusele ja röövmajandusele.
Tahaks nii väga loota, et Eesti ei ole lakanud ega lakka
kunagi sünnitamast ja kasvatamast poegi ja tütreid,
kes on pärinud oma vanematelt ja annavad ka tulevastele põlvedele
edasi selle, millest aastatuhandete vältel sündis Eesti.
Meid liidab rahvaks
Eesti randade ja metsade võlu, ta merevoogude ja põldude
and. Meid liidavad rahvaks meie tööd ja saavutused,
meie võitlused ja kannatused, rõõmud ja mured,
meie mälestused, ajalugu ja kultuuripärand. Meid
liidab rahvaks meie nii vabaduses loodud kui ka vägivalla
all kannatanud rahva igatsustest sündinud laulud nii
Marie Underi nõiduslikud sõnad kui Alo Mattiiseni
ja Tõnis Mägi isamaalaulud.
Meid liidab rahvaks kõik, mida me oma südametes ja
hingedes säilitame ning tegudes edasi kanname. Kõigest,
mis liidab meid rahvaks, peame koguma julgust, oskust ja jõudu,
et võidelda eesti rahva peremeheõiguste ja oma iseseisva
kodumaa püsimise eest. Seda nõuab meilt meie esivanemate
püha mälestus, nende higi ja veri, selleks kohustavad
meid järeltulevad põlved.
Selle võitluse me peame võitma!
|
|
|