|
|
Jüri Toomepuu |
Eesti lähiajaloo põhiprobleemid
tekst: jüri toomepuu
Kultuur
ja Elu jätkab käesolevas numbris Jüri Toomepuu
raamatu Eesti lähiajaloo põhiprobleemid
avaldamist peatükiga Eesti riigikaitsetusest. Algus
Kultuur ja Elu nr 3/2006.
Probleem number
3. Eesti riigikaitsetus
Probleemid.
Taasiseseisvunud Eestis on meil välja kujunenud Kaitsevägi,
Eesti kaitsejõudude peamine osa, mis on arvult väike,
puudulikult treenitud ja relvastatud. Kahjuks on see ka tihti
juhmilt juhitud ja korraldatud. See on meid viinud olukorrani
kus paljud eesti noored, eriti nende paremik need, kes
meid suudaksid kaitsta, ei taha kaitseväes teenida ega teenigi.
See on ohtlik olukord, mis põhjustab kartust, et eesti
rahvas võidakse taas alistada võõrale võimule.
Kui oletame, et Eesti Vabariigi püsimajäämine on
tänapäeva eestlastele küllalt oluline, et selle
eest relvaga võidelda, vajab meie riigikaitsetuse probleem
rahva ja võimukandjate erilist tähelepanu, lahtimõtestamist,
probleemidele lahenduste leidmist, nende rakendamist ning tõhusa
riigikaitse loomist. Olen veendunud, et eesti rahvas tahab ja
suudab end reaalsete ohtude vastu kaitsta, kui riikliku võimu
kandjad selleks vaid vajalikud tingimused loovad. Alljärgnevalt
üritan analüüsida praegust täbarat olukorda
-- tekkinud probleemidest paremaks arusaamiseks ja lahenduste
leidmiseks.
Ohuhinnang.
Esmane ja asendamatu vajadus tõhusa riigikaitse loomiseks
on ohuhinnang. Kui riigikaitse eest vastutajatel ei ole põhjalikku
arusaamist ohtudest riigi ja rahva püsimisele, ei saa loota,
et nad oskaksid nende vastu kaitset luua. Seda lootusetust
süvendab tõsiasi, et viieteistkümne aasta jooksul
ei ole veel suudetud valmistada Eesti kaitseväe ja riigikaitseorganite
korralduse seadust, mida nõuab Põhiseadus. Kui meie
riigikaitse eest vastutajatel tõsiseltvõetav ohuhinnang
on valmistatud, milles ma kahtlen, siis on see nii hästi
salastatud, et sellest ei tea midagi riigikaitsjad isegi, rääkimata
riigikogu liikmetest või rahvast. Paraku oleks see vist
ainuke riigisaladus, mis ka meie vaenlastele teada ei ole.
Kunagine
kaitseminister Andrus Öövel deklareeris, et peame endid
kaitsma rünnakute vastu nii põhjast kui lõunast,
nii idast kui läänest. Kaldun arvama, et meie väheste
ressursside raiskamine kaitseks Soomest, Rootsist või Lätist
tulevate rünnakute vastu oleks totravõitu. Peame
ka aru saama, et ükski riik, k.a Ameerika Ühendriigid,
ei ole nii rikas ega võimas, et suudaks end kaitsta kõikide
võimalike ohtude vastu. Ohuhinnanguga peab seepärast
ka sätestama riigikaitse prioriteedid, et riigikaitse vahendid
oleks suunatud kõige tõenäolisemate ja kriitilisemate
ohtude vastu.
Realistlikum
kui endise kaitseministri arusaam on riigikaitse, mis on suunatud
meie põlisvaenlase vastu. Praeguse kaitseväe
ülema Ants Laaneotsa ajakirjanduses avaldatud väide,
et vaenlane on Venemaa, on samm õiges suunas, aga ohuhinnanguks
kahjuks mitte küllaldane. Niihästi rahva kui ka
riigikaitse eest vastutajate seas on levinud arvamus, et rünnakut
üle idapiiri ei ole meil NATO kaitsva kilbi all karta. Seda
ei siiski välistada, eriti kui meie ei ole suutelised vähemalt
paar nädalat Eesti vallutamist vältima, aga arvan samuti,
et selline rünnak on praeguses olukorras vähetõenäoline.
Seda enam on vaja arusaamist kõige kriitilisemast ohust
Eesti rahvale ja riigile.
Kui keegi,
kes meie riigikaitse eest vastutab, ohust aru saab, siis ei ole
see keegi midagi ette võtnud, et meid selle vastu kaitsta.
Minu poolt pakutud ohuhinnangust selgelt arusaamiseks pean vajalikuks
teha see, nagu öeldakse, puust ette ja punaseks. Kõige
suurem oht Eesti Vabariigi püsimisele riigina, kus valitsevad
eestlased, paikneb Eesti piirides. Seda tasub korrata. Kõige
suurem oht Eesti Vabariigi püsimisele riigina, kus valitsevad
eestlased, paikneb Eesti piirides. Ohu meie rahva ja riigi
püsimisele moodustab Eestis paiknev Eesti Vabariigile vaenulik
viies kolonn. Mõiste viies kolonn tekkis
Hispaania kodusõja ajal, kui kindral Mola väitis,
et lisaks Franco vägede Madridi suunas liikuvale neljale
kolonnile asub Madridis revolutsiooni toetav viies kolonn, kes
aitab riiki kukutada seestpoolt. Tänaseks on mõiste
laienenud riigivastastele jõududele, kes asuvad rünnatava
riigi tagalas ja oma käsilasi infiltreerivad riigi ja ühiskonna
organitesse, et võimaluse korral relvastatud jõu
abil riigipööre läbi viia.
Eestis
paikneva viienda kolonni põhiosa moodustavad Stalini ümberrahvustamise
poliitika alusel Eestisse asustatud pool miljonit venelast, kes
Riigikogu poolt põlistati Eesti alalisteks elanikeks, koos
oma arvukate, kiiresti paljunevate järeltulijatega. Kõige
kardetavama osa aga need 20 000 endist punaarmeelast ja 2 000
Nõukogude Liidu julgeoleku töötajat koos järeltulijatega,
kes põlistati, lisaks 10 000-le varem Eestisse asunud punaarmee
veteranile, Eesti alalisteks elanikeks Lennart Meri sõlmitud
venekeelsete Eesti-Vene lepingutega.
Kõik
Eestis elavad venelased ei ole muidugi Eesti Vabariigi ja eestlaste
vastu vaenulikud. Paljud, kes on kuritegeliku kommunistliku reiimi
all samuti kannatanud nagu eestlased, tunnustavad meie õigust
olla peremehed omal maal ja on ustavad Eesti Vabariigi kodanikud. On
aga küllaldaselt põhjust arvata, et Eesti-vaenulik
viies kolonn ületab arvuliselt mitmekordselt terve Eesti
riigikaitse struktuuri. Küsitlused Eestis asuvate venelaste
meelsusest ja nende suurearvuline toetus kõige käremeelsematele
impeeriumimeelsetele, kui nad oma päris kodumaa, Vene Föderatsiooni
valimistel osalevad, on korduvalt näidanud, et selle viienda
kolonni rõhuva enamuse soov ei ole saamine lojaalseteks
Eesti Vabariigi kodanikeks, vaid oma okupatsiooniaegse ülemvõimu
ja privileegide taastamine. On põhjust uskuda, et nende
käsutuses on hulgaliselt relvi. Okupeeritud Eestis paiknenud
Nõukogude sõjatööstuste nn rahva
malevate relvalaod ja paljud Eestisse põlistatud
punaarmeelaste valduses olnud relvad on senini kadunud.
|
Major Toomepuud autasustatakse
USA Hõbetähe aumärgiga lahinglendudel ülesnäidatud
vapruse eest.See on hiljem antud Erakordsete Teenete Ristist
üks järk allpoole. ETR on ülevaltpoolt teine,
pääle Kongressi Aumedali, mis on kõrgeim
USA autasu. |
Must
stsenaarium. Olukorras, kus kogu Eesti Vabariigi kaitseväe
tegevteenistuse koosseis on vähem kui 5 000 kaitseväelasest,
umbes kolmandik ajateenijatest on venelased ja ligemale kümme
protsenti ajateenijatest ei oska sõjaväeliseks asjaajamiseks
isegi küllaldaselt eesti keelt, on kerge ette kujutada musta
stsenaariumit, mis kulmineerub valitsuse vägivaldse ülevõtmisega
Eestis asuva viienda kolonni poolt. Seda õhutaks üha
autokraatlikumaks ja impeeriumimeelsemaks muutuv Vene valitseja
ja juhendaks ning abistaks Eestis resideeruv Vene Föderatsiooni
agentide arvukas vägi. Protsess on juba alanud meeleavaldustega
punaarmeele püstitatud mälestussammaste juures ja laieneks,
musta stsenaariumi käivitumisel, massilistele protestidele
väidetava diskrimineerimise ja inimõiguste rikkumiste
vastu. Sellele järgneks mõned verevalamist tekitavad
pommiplahvatused ja tulistamised, mis tänapäeval paljudes
riikides, kaasa arvatud Venemaal, on sedavõrd tavalised,
et need erilist tähelepanu mujal maailmas ei ärata. See
annaks omakorda ettekäände suuremate rahutuste tekitamiseks
ja enesekaitsegruppide loomiseks. Kui jõutakse
niikaugele, et umbes 30 000-päine riigikukutajate vägi
asub Toompead vallutama, on küllaltki tõenäoline,
et see neil õnnestub, eriti kui neid tõttavad toetama
nende Eesti kaitseväe või politsei mundrit kandvad
rahvuskaaslased.
Sellise
siseriikliku vägivaldse võimuvahetuse puhul ei oleks
meil loota realistlikku abi meie NATO liitlastelt. Lääneriigid
tõenäoliselt esitavad esialgu proteste ja üritavad
avaldada diplomaatilist survet. Kui aga uued võimukandjad
panevad valitsuse juhiks mõne eestipärase nimega venemeelse
poliitiku, nagu näiteks Edgar Savisaare, ja deklareerivad,
et nüüd on taastatud demokraatia ja inimõiguste
kaitsmine Eestis, raugevad ka need. Järgmine samm oleks
palve SRÜ-ga ühinemiseks, mis viiks lõpusirgele
Stalini poolt alustatud venelaste ülemvõimu kehtestamise
meie kodumaal. Aasta või paari möödudes, kui
anastajad on oma võimu täielikult kindlustanud ja
kodakondsuse nullvariandi ning venekeelsuse kehtestanud, asendatakse
arvatavasti eestinimelised nukuvalitsejad nende venelastega, kes
ei ole võimule pürgimiseks eestlust teeselnud.
Veri on
paksem kui vesi. Nendele eestinimelistele poliitikutele, kelle
soontes voolab vene veri, on raske ette heita isegi seadusevastast
oma rahvuskaaslaste võimule upitamist, kui nad lihtsameelsemaid
eestlasi ja oma rahvuskaaslasi eestluse teesklemisega jultunult
ei petaks. Kurvem on minevikust nähtu, et ka eestlaste hulgas
leidub neid, kellest võimu- või mammonaahnus tegi
truualamlikud Tsaari-Vene orjariigi mõisate kupjad ja Nõukogudeaegse
Vene orjariigi küüditajad, partorgid, hävituspataljonide
terroristid ja KGB-lased. Olevikus on meil juba tekkinud
tuulelippude ja saamahimuliste kontingent, kes on oma lühiajaliste
poliitiliste ja majanduslike huvide nimel valmis minetama oma
järglaste ja kogu eesti rahva tuleviku meie järeltulevate
põlvede võimaluse jääda peremeesteks omal
kodumaal. Nendest on tublidel, ausatel eestlastel raske aru saada
ja veel raskem neile andestada. Kindlasti peame nende vastu võitlema,
nii raske kui see ka meie ebademokraatliku valimisseaduse piirides
ja nihilistlikus õigusetusesüsteemis on.
Kui selline
must stsenaarium ei käivitu, siis kahjuks mitte meie tõhusa
riigikaitse tõttu, sest seda ei ole, vaid lihtsalt sellepärast,
et meie vaenlased taipavad, et neil on oma eesmärke kergem
saavutada ootamisega. Aeg töötab nende kasuks. Nagu
varem mainitud, on demograafilised trendid meie kodumaal sellised,
et nende jätkumisel on okupantide järeltulijad meie
kodumaal enamuses umbes ühe generatsiooni vältel. See
võimaldaks endiste okupantide võimu taastamist Eestis
täiesti demokraatlikul viisil.
Skeem. Kaitseväe tõhususe
mõtteline mudel
|
Riigikaitse
kontseptuaalne mudel. Meie riigikaitsetuse tegureid ja põhjuseid
on kasulik analüüsida alljärgneva kontseptuaalse
mudeli abil. Selle abil võime vaadelda kaitseväe tõhusust
kui inimeste ja sõjatehnika ühistegevuse tulemust
konkreetses sõjalises olukorras ja keskkonnas, rakendades
õpitut ja harjutatud lahingutaktikat. Kontseptsioon on
iseenesest lihtne ja üldtunnustatud, kuid probleemid võivad
kerkida, kui hakkame hindama selle mudeli iga üksiku elemendi
osatähtsust kaitseväe kui terviku tõhususes.
Mõned eksperdid väidavad, et kõige tähtsam
on relvastus. Vana ütlus Jumal on raskekaalulisemate
pataljonide poolt viitab sellele, et võitjaks jääb
paremini relvastatud ja parema sõjatehnikaga vaenupool.
Teised aga arvavad, et võit lahingus sõltub eelkõige
juhist üks Napoleon lahinguväljal olevat väärt
vähemalt kümmet diviisi. Samuti võib niihästi
riiklik ja poliitiline olukord kui ka konkreetse lahingu füüsiline
keskkond, nagu maastik, ilm või nähtavus, soosida
kas üht või teist osapoolt. Kõik need arvamused
on mõnikord õiged. Kõikide muude tegurite
võrdsuse puhul võib lahingutes otsustavaks saada
ükskõik milline eelmainitud teguritest, mis antud
olukorras annab ühele poolele eelise.
Sõjatehnika.
Alustades esitatud skeemi lihtsamast poolest, sõjatehnikast
(inimestest on alati palju raskem aru saada), võime öelda,
et kuigi meie kaitseväe relvastus ja varustus ei ole võrreldav
arenenud riikide sõjatehnikaga, ei ole see halvem kui oletatava
musta stsenaariumi riigikukutajate oma. Kõige kriitilisemad
on side- ja transpordivahendid, millest oleneb kaitseväe
üksuste, relvastuse ja laskemoona toimetamine õigeks
ajaks õigesse kohta.
Rahvastik.
Esitatud skeemi inimeste pool on palju keerulisem ja probleemiderohkem.
Rahvastiku üldarv määrab Eesti kodanike proportsiooni
elanikkonnas ja seega võimalike kaitseväelaste arvu
ning nende ealise, soolise ja rahvusliku koosseisu. On muidugi
selge, et piiritagusel vaenlasel on tohutu arvuline ülekaal,
aga samas saame kõhedavõitu rahuldusega tõdeda,
et praegu veel on Eestis eestlasi rohkem kui venelasi. Kui aga
Eestis paiknev viies kolonn käivitab relvastatud rünnaku
Toompeale, siis ületab nende arv tõenäoliselt
mitmekordselt kogu Eesti kaitseväe struktuuri.
Inimkapitali
programmid. Inimkapitali programmid hõlmavad mitte
ainult hariduse ja tervishoiu süsteeme, vaid ka organisatsioone
ja huvigruppe mis mõjutavad rahvuslikku kultuuri, inimeste
tõekspidamisi ja käitumist. Nendest oleneb võimalike
kaitseväelaste haritus, tervislik seisund ja samuti lojaalsus,
motivatsioonid ning seaduskuulekuse tase. Oma inimkapitali programmidega
me uhkustada ei saa Eesti elanike keskmine eluiga on madalamate
hulgas Euroopas, haridussüsteem jätab soovida, lokkab
seadusetus ja kuritegevus. Võime end lohutada vaid sellega,
et meie vaenlastel on olukord veelgi halvem.
Kaitseväeteenistuseks
kõlbulikud. Standardid, mis kehtestatakse kaitseväeteenistuse
kõlbulikkuseks, on ülimalt tähtsad. Need määravad
kaitsejõudude inimressursi arvulise ja kvaliteetse vahekorra
ja moodustavad aluse kõigele muule, millest oleneb kaitseväelaste
võimekus.
Kõlbulikkusega sõjaväeteenistuseks on meil
olukord äärmiselt täbar. Kuigi suur hulk teenistuskohuslikke
ja vabatahtlikke praagitakse välja tervislikel põhjustel,
ei ole senini veel jõutud valmistada ja kasutada intelligentsuse
ja keeleoskuse teste, mille alusel saaks otsustada inimeste kõlbulikkust
väeteenistuseks. Latt, mida kasutatakse haridustase
, on hiljuti lastud lubamatult madalale. Niihästi ajateenistuseks
kui kaadriteenistuseks piisab põhiharidusest. Võimalik,
et mõned, kelle haridustee on katkenud, omavad võimeid,
mis teeb nad teenistuseks kaasaegses kaitseväes kõlbulikuks,
aga seda peaks kindlasti tuvastama sellekohaste testidega. Võõrrahvusest
teenistusse astujate lojaalsust sõdurite ja allohvitseride
tasemel ei üritatagi kontrollida ja Kaitsepolitsei tahtes
ja suutlikkuses ohvitseride tagapõhja kontrollimiseks on
põhjust kahelda.
Ajateenistusse astujatelt riigikeele oskust ei nõutagi.
Ligemale kümme protsenti meie ajateenijatest ei saa aru nendele
eesti keeles antud käskudest ja korraldustest. On esinenud
ka tõsiseid sõnakuulmatuse ja distsipliinirikkumise
juhtumeid, mis seab kahtluse alla vene rahvusest sõdurite
ustavuse, kui neil tuleb Eestit kaitsta oma rahvuskaaslaste vastu.
Üks vaenlane Eesti kaitseväes võib tekitada meie
riigikaitsele rohkem kahju kui sada vaenlast väljaspool kaitseväge
või tuhat väljaspool piiri. Umbkeelsed ajateenijad
on tekitanud mitmel juhul piinliku olukorra Vabariigi aastapäeva
paraadidel, kui nad ei ole osanud käskudele reageerida. Muidugi
mitte samal määral kui president, kes ei oska vahet
teha Eesti Vabariigi aastapäeva ja võidupüha
vahel. Lahingu käigus oleks asi siiski pelgalt piinlikkusest
kaugel.
Teenistuskohustus
või soov. Kaitseväe inimressursid koosnevad nendest
teenistuskõlbulikkudest, kes ajateenistusest kõrvale
ei hoia või on vabatahtlikult nõus kaitseväes
teenima. Põhiseadus kohustab Eesti kodanikke osa võtma
riigikaitsest seaduses sätestatud alustel ja korras. Kehtivate
seaduste alusel on ajateenistuskohustus meessoost Eesti kodanikel
18 kuni 27 aasta vanuselt. Ajateenistuse läbivad Eestis aga
ainult umbes 25 protsenti teenistuskohustuslikest. Teenistusse
astumist on kerge edasi lükata kuni kohustuse aegumiseni
hariduse taotlemiseks, valimistel osalemiseks, valituks osutumisel
ja tervislikel põhjustel. Kõik need põhjused,
k.a tervislike põhjuste teesklemine, leiavad laialdast
kasutamist. Endine kaitseminister Jüri Luik oli eeskujuks.
Kui kolmveerand kohustuslikest ei teeni, tähendab see, et
kasutatakse ilmselt ka palju muid vahendeid teenistusest kõrvale
hiilimiseks, Paljusid ei ole Kaitseministeeriumi kaitseressursside
amet lihtsalt võimeline leidma. Aga ei olegi vaja kõiki
kohustuslikke üles otsida ja teenistusse kutsuda, sest kaitseväel
ei ole küllaldaselt vahendeid, et neid kõiki majutada,
toita ja treenida.
Nii ongi
meil välja kujunenud kaitsevägi, kus teenivad peamiselt
madala haridustaseme ja intelligentsiga noored. Kanal 2 uudistesaates
Report näidati ajateenijate häbiväärset käitumist,
mida kommenteeris Rahel Punk Delfis (19.01.2007) järgmiste
mõtlemapanevate sõnadega: ... Olin teleekraanilt
vastu vaadanud lauslollusest okeeritud... Kas kodust eemal
veedetud kaheksa kuud muudavad tõesti noored mehed sellisteks
või pole kaitseväkke lihtsalt paremaid sõdureid
võtta? Kui kõik ajateenijad on taolised, pole imestada,
et natukenegi targemad poisid endale tuttavatelt arstidelt vajalikud
tõendid hangivad ja kasarmust uhkelt vilistades suure kaarega
mööda marsivad. Nõudmine kaheksa kuud ropendava
jobukarja keskel veeta oleks värskelt keskkooli lõpetanud
noorele mehele tõesti liiga julm ja tooks ilmselt kaasa
vaimse mandumise kuhugi põhikooli tasemele... Uljas ja
rõõmsameelne noorhärra, kel kaitseteenistus
läbitud ja kes selle üle igati uhke on, rääkis
mulle hiljuti, et kui Eestile sõda peaks kuulutatama, põgeneks
tema paadiga Rootsi. Nimelt olevat ajateenistuses veedetud aeg
näidanud, et meestele, kelle kõrval võidelda
tuleks, ei saa sõjaolukorras lootma jääda.
Vabatahtlikud
kaadriväelased tulevad peamiselt Kirde- ja Lõuna-Eestist,
kus elujärg on kehvem, ja peamiselt noorte hulgast, kes oma
haridustaseme ja võimetega ei ole tööturul konkurentsivõimelised.
Teaduslikud uurimised eesti noorte hulgas, mida tegi kunagine
Tartu Riigikaitse osakonna ülema asetäitja Madis Kraav,
kasutades küsitlusi soovist teenida kaitsejõududes
ja andmeid kaitsejõududesse astunute kohta, näitavad
samuti, et kaitseväeteenistusse soovivad astuvad vähem
andekad või madalama haridusega noored, andekamate ja kõrgema
haridusega noorte hulgas pole see populaarne.
Kahju, mida madala intelligentsiga sõdurid võivad
sõjaolukorras tekitada, võib näha USA armee
probleemidest Iraagi sõjas. Juba 1974. aastast mehitab
USA oma kaitsejõude ainult vabatahtlikkuse alusel. Sõjaolukorras
väheneb palgasõduriteks soovijate arv drastiliselt,
kuigi tasu on hea ja teenistusse astumiseks pakutakse boonustena
heldeid summasid või kuni 50 000 dollarini ulatuvat kooliraha
pärast teenistuse lõpetamist ülikooli jaoks.
USA-s läbiviidud uuringud on näidanud, et andekate noorte
värbamiseks kulub umbes neli korda rohkem tööd
ja kulu kui vähem andekate jaoks, kelle võimalused
eraelus on piiratud. Kui värbamine muutub raskeks ja väeosasid
on vaja täita, alandatakse seetõttu teenistuskõlbulikkuse
standardeid. Ilma keskhariduseta kedagi siiski teenima ei võeta
ja seadus ei luba värvata neid, kelle testide tulemused on
alla 31 protsentiili.
Lauslollused
ja kuriteod, millega käputäis Ameerika sõdureid,
peamiselt viletsama vaimse taseme ja treeninguga reservväelased,
on Abu Ghrabi vangivalvuritena ja lahinguväljal hakkama saanud,
on tekitanud korvamatut kahju mitte ainult USA armeele, vaid ka
USA rahvusvahelisele mainele.
Juhtimine,
treening ja korraldus. Kui tõhusateks kaitseväelasteks
teenistusse võetud muutuvad, oleneb omakorda kaitseväe
administratiivsest korraldusest, nende treeningust ja eelkõige
juhtkonnast, kes korralduse ja treeningu eest vastutavad. Juhtkonna
efektiivsus koosneb mitte ainult kaitseväe ohvitseride kvaliteedist,
vaid ka kaitseministri ja ta ministeeriumi poliitilistest seisukohtadest
ja võimekusest, või nagu meil pahatihti juhtub,
võimetusest. Veelgi enam aga riigikaitse kõrgeima
juhi, Vabariigi Presidendi otsustusvõimest ja riigikaitselisest
tegevusest, tegematajätmistest või kõige hullemal
juhul koguni riigi julgeoleku ohustamisest. President võib
mõnel määral delegeerida kohustusi, aga mitte
mingil juhul vastutust, mis tal lasub Põhiseaduses sätestatud
riigikaitse kõrgeima juhina. Selles suhtes näib rahuaja
Riigikaitse seadus olevat vastuolus Põhiseadusega, sest
allutades kaitseväe otseselt Vabariigi Valitsusele, seab
see kahtluse alla kõrgeima juhi autoriteedi
ja juhtimisvõime.
Kaitseväesisese
juhtkonna kvaliteet on paranemas seoses sellega, et üha enam
punaarmee kultuurist läbiimbunud ohvitsere läheb
erru ja neid asendavad Eesti Vabariigis võrsunud ja vabas
maailmas väljaõppe saanud ohvitserid. Täielikust
paranemisest on asi aga veel kaugel. Kõige täbaram
ja Eesti julgeolekule kardetavam on olukord kaitseministeeriumi
ja kaitseväe kõrgeima juhi, presidendi tasandil. Meie
riigi poliitiline olukord on korduvalt upitanud kaitseministri
toolile ebakompetentsed, saamatud poliitikud. Antud olukorras
on täiesti realistlik võimalus, et mõni tulevane
kaitseminister soosib oma meelsuse tõttu meie vaenlasi,
on antaeeritav või otseselt vaenlase teenistuses.
Hoiatusena võib võtta endise kommunistliku partei
teenelise propagandatöötaja Raivo Palmaru määramist
Eesti Vabariigi kultuuriministriks. Sellise tegelase kultuuriministriks
määramist võib pidada pigem tragikoomiliseks
kui Eesti julgeolekut ohustavaks, aga kindlasti on tunduvalt rohkem
põhjust nutta kui naerda. Presidendi tasemel on meil juba
äärmiselt kurvad kogemused. Lennart Meri Eesti-Vene
lepingutega Eestisse põlistatud 20 000 punaarmeelast ja
2 000 endist Nõukogude Liidu julgeoleku töötajat,
lisaks 10 000-le varem Eestisse jäänud punaarmeelasele,
on viinud Eesti julgeoleku hävingu piirile, võimendanud
Eestis paikneva viienda kolonni tõsiseks, kardetavaks ohuks
Eesti püsimisele riigina, kus eestlased on peremehed, ja
paigutanud Vene Föderatsiooni Trooja hobuse NATO piiridesse.
Treening.
Sõjaline treening Eesti kaitseväes ei oleks halb,
kui realistlikku, huvitavat ja otsese ohu vastu suunatut lahingutreeningut
antaks ajateenijatele kogu nende teenistuse vältel ja ka
kaadriväelastele ulatuses, mis neid veenab, et nad valmistuvad
sihikindlalt oma lahinguülesannete täitmiseks. Kõige
kriitilisemad oma teenistuse suhtes on ajateenistuse läbinud
noored just seetõttu, et nad leiavad suure osa oma teenistusest
olevat ajaraiskamise, kasarmus või telgis lakkevahtimise.
Küllaldast väljakutset pakkuv, hästi läbimõeldud,
ettevalmistatud ja läbiviidud treening meeldib noortele inimestele
palju rohkem kui logelemine. Kuna puudub realistlik ohuhinnang,
siis ei ole ka valmistatud treeninguprogramme, mis otseselt valmistaks
kaitseväelasi Eesti piirides paiknevat ohtu ennetama või
vajaduse korral relvajõuga likvideerima.
Korraldus.
Kaitseväe administratiivne korraldus on vilets. Esiteks puudub
ikka veel Kaitseväe ja Riigikaitseorganite Korralduse Seadus.
Õiguskantsler Allar Jõksi hinnangul, mille ta esitas
2006. aastal oma aruandes Riigikogule, on olukord, kus põhiseaduses
nõutud seadus on 14 aasta jooksul vastu võtmata,
häbiplekiks iga endast lugupidava riigi põhiseaduslikule
korrale. Jõksi sõnul vajab kaitsevägi süsteemset,
praktikaga ühilduvat ning üheselt kohaldatavat õiguslikku
regulatsiooni, kus ei ole mänguruumi seadusetusel, lünklikul
ja vastuolulisel määrusandlusel, mitmetitõlgendatavatel
normistikel ning kaitseväe juhataja poolt kehtestatud iseõigusel.
Ilma põhiseaduspärase ja õigusselge seadusandliku
baasita ei saa kaitsevägi areneda, ütleb Jõks.
Ta lisab: Õiguslik segadus ja vastutuse hajutamine
on lubamatu igas riigikorralduse valdkonnas, eriti aga kaitseväes,
kus seadusest tulenevate ja üheselt selgete käsuliinide
puudumine või eiramine võib kaasa tuua kahjulikud
tagajärjed riigi julgeolekule.
Lisaks nendele puudustele on administratiivkorralduse puudulikkus
ja sellest tulenev ressursside ebaotstarbekas kasutamine tekitanud
olukorra, kus paljud meie sõdurid peavad elama oma ajateenistuse
vältel kasarmutingimustes, milliseid arenenud riikides ei
loeta sobivaks isegi kurjategijatele vanglates.
Sõdurite
efektiivsus. Esitatud mõistelist mudelit järgides
tasub meil keskenduda eelkõige sõdurite võimetele,
sest see on eriti tähtis riigile nagu Eesti, mille rahvastik
ja majandus ei võimalda saavutada ülekaalu võitlejate
arvukuses ja relvastuses. Sõdurite osatähtsusele osutamiseks
kasutatakse sageli Termopüülide lahingut 480 aastat
enne Kristust, kus 300 Sparta sõdurit koos mõnesaja
liitlasega peatasid mäekitsikuses paarisajatuhandelise pärslaste
väe. Eesti riigikaitsele on lähedasem ja olulisem see,
mida meie sõdurid on oma kangelaslikkusega meie ajalukku
jäädvustanud. Vabadussõja võitsime me
arvuliselt ülekaaluka ja paremini relvastatud vaenlase vastu
tänu eesti sõduri tublidusele, vaprusele ja ohvrimeelsusele. Teises
maailmasõjas, Sinimägedes ja Krivasool, oma kodumaad
Stalini punaarmee vastu kaitstes, olid meie legendaarse Narva
pataljoni vähesed järelejäänud võitlejad
need, kes andsid suurima panuse kahekümne kahe diviisi suuruse
punaarmee pealetungi peatamisel. Ka tulevikus ei saa meie iseseisvuse
pandiks olla võitlejate arvukus või võimas
relvastus. Peame saavutama piisava riigikaitse peamiselt võimekate
sõduritega.
Ei ole
raske veenda kaitsevägede juhtkonda selles, et sõdurite
osakaal vägede võitlusvõimes on tähtis,
kuid isegi kogenud sõjaväejuhid avaldavad pahatihti
arvamust, et hea treeninguga võime ükskõik
millise noore heaks sõduriks muuta. Arvukad uurimised tõestavad
ilma kahtluseta, et olulisemad on võimed, mida sõdur
sõjaväkke astudes endaga kaasa toob. Teiste riikide
relvajõududes on sellist uurimistööd võimaldanud
testid, millega hinnatakse sõduri omadusi, teadmisi ja
oskusi. Need on veenvalt näidanud, et sõduri isiklikud
omandused ja tema efektiivsus lahingutegevuses on lahutamatult
seotud.
Laiaulatusliku
sotsiaalse eksperimendi käigus, nimega Projekt 100
000, mis tõi Ühendriikide väeteenistusse
1966.1971. aastavahemikus üle 300 000 madala kvalifikatsiooniga
teenistuja, korraldati mitmetes ametites teenivatele sõduritele
849 katset vähest erioskust nõudvate ülesannete
sooritamisel. Tuleb möönda, et tõepoolest oli
andekate ja vähemandekate kokkade munapudru valmistamise
oskustes vahe peaaegu märkamatu, kuid seda tõenäoliselt
just eelkõige tänu sellele, et tolle toiduartikli
valmistamiseks ei olnud tol ajal kehtestatud ka mingeid erilisi
nõudeid. Kui kokk oskas munad katki lüüa ja nad
pannil segamini ajada, siis loeti seda ülesande edukaks sooritamiseks. Küll
aga täheldati suurt kvaliteedivahet moosipirukate valmistamisel.
Vaatlused näitasid, et kõigi 849 katse puhul lihtsate
ülesannete sooritamisel, v.a munapudru valmistamine, sõltusid
tulemused testidega mõõdetud andekusest. Mida keerulisem
ülesanne, seda tugevam oli seos.
Korea sõjas
läbiviidud uurimuste käigus tulid ilmsiks 11 põhilist
iseloomuomadust, mis lahingus eristavad tublit võitlejat
saamatust. Kõige tähtsamaks osutus intelligents. On
ka häid andmeid Iisraeli-Araabia sõdadest. Reuwen
Gal, kunagine Iisraeli kaitsejõudude psühholoogiliste
uurimiste juhataja, uuris parimate Iisraeli sõdurite
Iisraeli aumedali kavaleride iseloomuomadusi. Selgus, et
medaliga autasustatud kogusid sõjaväe intelligentsustesti
sooritamisel keskmiselt 86 protsenti võimalikust punktisummast
ja Iisraeli relvajõudude võimekustesti puhul, mis
on kombinatsioon IQ, keeleoskus- ja motivatsioonitestidest, 96
protsenti võimalikust. Uurimistulemused tõestavad
seega veenvalt tugevat seost testidega mõõdetud
vaimsete võimete ja isiku tegutsemisoskuse, treeningu,
tööülesannete täitmise ning muu tegevuse vahel
niihästi rahuajal kui ka lahingus.
Kuidas
aga mõjutab see sõltuvus kaitseväe võitlusvõimet?
On ju loomulik, et kui iga üksikisik grupis on efektiivne,
siis peaks seda olema ka kogu grupp, aga veelgi tähtsam on
üksikisikute koostoime. Üksikisikute võimete
koostoime mõju väeüksuse tõhususe võimendamisele
võib selgitada tähelepanekutega mitmesuguste protsesside
jadade efektiivsuse mõõtmisel. Kasutame näitena
tegevuste jadasid lahinguülesannete täitmisel. Kui,
näiteks, ühe lahingumasina meeskond suudab kasutada
oma relva lahingus 99-protsendilise tõenäosusega,
et hävitada vaenlane, siis oleneb selline lõpptulemus
siiski paljudest eelnevatest tegevustest. Oletame, et enne lahingusse
jõudmist on vaja mitmetel mehaanikutel ja töökodadel
muuta masin lahingukõlbulikuks, on vaja treenida iga meeskonnaliiget,
viia masin õigel ajal õigesse paika, tagada masinale
hooldus ja varuosad, viia kütus ja laskemoon vajalikku kohta,
jne. Oletame, et sellel tegevusel on 20 etappi, mis peavad toimima,
ja igaüks neist täidetakse 99-protsendilise tõenäosusega,
mis eeldab erakordselt tublisid, suurepäraselt treenitud
sõdureid. Sel juhul on igas etapis üheprotsendiline
tõenäosus, et selle tagajärjel masin lahingusse
ei jõua. Kõikide etappide edukat läbimist võime
siis väljendada matemaatiliselt: 0,99 korrutatud 0,99-ga
20 korda, ehk 0,99 20-ndas astmes. Tagajärg, s.t tõenäosus
lahinguülesande edukaks täitmiseks on seega 0,82 ehk
82 protsenti, mis annab meile hea võimaluse vaenlane hävitada.
Võtame
aga nüüd näiteks mõne teise üksuse
lahingumasina, kus sama protsessi iga etapi edukaks täitmiseks
on tõenäosus madalam, näiteks 95 protsenti.
Sellisel juhul saame me kogu protsessi eduka täitmise tõenäosuseks,
kui tõstame 0,95 20-ndasse astmesse, vaid 36 protsenti
ja lahingu tagajärjed võivad meile saatuslikuks osutuda.
Üksuses, kus iga etapi eduka täitmise tõenäosus
on ainult 85 protsenti, oleks lõpptagajärg vähem
kui 4 protsenti ja üksus hävinguga silmitsi. Seega näeme,
et sõdurite kvaliteedi parandamine ja sellest tulenev kaitseväe
tõhusus võib anda märkimisväärseid
tulemusi: vähemaid lahingukaotusi, meie kasuks lõppenud
tulevahetusi, võidetud lahinguid. Kõige tähtsam
tegur lahinguväljal on sõdur.
Riiklik
ja poliitiline olukord. Pöördudes
nüüd analüütilise skeemi keskmise tulba juurde,
et vaadelda siseriigilist ja välispoliitilist olukorda, milles
peaksime lahingusse astuma, kui Eestivaenulik viies kolonn otsustab
riigipöördega alustada, peame tõdema, et meie
julgeolek on aastate jooksul halvenenud, suurelt osalt Eesti enda
poliitikute süül. See algas momendist, kui suurepärasest
Kodanike Komiteede liikumisest väljamandunud Eesti Komitee
otsustas peamiselt enamlastest ja kelamlastest koosneva Põhiseaduse
Assamblee valmistatud ebademokraatliku, vigase ja viletsa põhiseaduse
eelnõu panna rahvahääletusele ilma võimaluseta
hääletada kehtiva Eesti Vabariigi põhiseaduse
poolt. Siis jäi ainsaks võimaluseks vastu võtta
eelnõu, mis jättis kehtima okupantide seadused, päästis
okupantidest kurjategijad ja nende käsilased vastutusele
võtmisest ja valmistas okupatsiooniaegsetele võimulolijatele
soodsa mängumaa rahva vara ärastamiseks ja uuesti võimule
pürgimiseks.
Sellele
õnnetule algusele on järgnenud sise- ja välispoliitika,
mille parim iseloomustus on vaenlase ees lömitamine. Meenutagem
esimese pärastsõjaaegse riigikogu otsust teha Stalini
ümberrahvustamise poliitika alusel Eestisse saadetud pool
miljonit okupanti koos oma järeltulijatega Eesti Vabariigi
alalisteks elanikeks. See oli sisuliselt Savisaare kodakondsuse
nullvariandi kehtestamine, mõneaastase hilinemisega kodakondsuse
andmisel. Sellele järgnes Lennart Meri ja tolleaegse välisministri
Trivimi Velliste mahitatud, rahvusvahelist tava eirav 3,6-miiline
merepiir, mis, ohustades meie julgeolekut, andis järele meie
põlisvaenlase nõudmistele jätkata oma allveelaevade
kommunikatsioonivahendite kasutamist Keri saare läheduses
selleks sobivas paekivises merepõhjas. Eelkirjeldatud Eesti-Vene
lepingud ja Eesti Vabariigi territooriumi loovutamine oli inetum
ja ohtlikum kui pelgalt vaenlase ees lömitamine, see oli
pigem tingimusteta kapitulatsioon.
Eesti julgeolekule
on muutunud ohtlikuks ka aastate jooksul süvenenud majanduslik,
kaubanduslik ja energiasõltuvus idanaabrist. Oleme muutunud,
peamiselt vaenlase, aga ka kodukootud ärikate/poliitikute
südametunnistuseta ahnuse tagajärjel, raskelt ravitavalt
sõltlaseks. Vaba kaubandus sõbralike riikidega on
kõigile kaubanduspartneritele kasulik. Kaubandus Venemaaga
ja eriti Vene naftatransiit läbi Eesti võib olla,
olenevalt autokraatsete Vene valitsejate tahtmistest ja tujudest,
niihästi Eestis paiknevatele ärimeestele ja poliitikutele
kui ka Eesti Vabariigile kas majanduslikult kasulik või
hävitavalt saatuslik. Päris kindlasti kasutavad seda
meie vaenlased oma eesmärkide saavutamiseks. Firmad, mida
kontrollis üks vene soost Eesti kõige rikkamate hulka
kuuluv naftaärikas, Eestisse põlistatud endine punaarmee
major, olid Res Publica suurrahastajad. Kahtlustan, et nad ostsid
äraostmatud ära juba siis, kui nad esmakordselt
valimistel osalised. See oletus seletab kõige paremini
Res Publica peaministri Juhan Partsi agarat tegevust meie vabadusvõitlejate
auks püstitatud ausamba vägivaldseks eemaldamiseks Lihulast
ja samaaegset tegevusetust häbisamba eemaldamiseks Tõnismäelt.
Kuna Res Publica poolt hääletajad olid enamasti eestlased,
kes endid teist korda petta ei lasknud, on Res Publicale osaks
saanud hästi ära teenitud kokkuvarisemine. Seda kahjuks
ei juhtu vaenlaste huvisid teenivatele parteidele, kelle valijaskonnaks
on suurelt osalt venelased.
Ähvardused
Venepoolsete majandussanktsioonide kehtestamiseks meile muutuvad
üha sagedamaks ja käredamaks. Venekeelne nädalaleht
Den za Dnjom vahendab kütuseportaalide Argus ja Platts analüütikute
arvamusi, et kõiki Vene naftatööstusi kontrollib
suuremal või vähemal määral veitsis
asuv vahendusettevõte Gunvor. Seda juhib Vene presidendi
Vladimir Putini kaasteenija välisluure päevilt Gennadi
Timtenko, mis annab aluse väiteks, et Eesti naftatransiit
on Kremli jaoks kindlates kätes. On ka tõenäoline,
et venemeelsed ja pistisealtid Eesti poliitikud suudavad nendele
ettevõtetele kehtestada Eesti raudteedel veohinnad, mis
on ülisoodsad Kremli käsilastele ja ülihalvad Eesti
riigile ja majandusele. Selle loogika alusel avaldabki Den za
Dnjom arvamust, et naftatransiidi lõpetamise kaudu meile
majandussanktsioone ei rakendata, sest sellega kägistaks
Venemaa iseennast. Pealegi on kõige suuremad kasusaajad
naftatransiidist läbi Eesti siin asuvad venelased ja nendele
ning Venemaale kuuluvad ettevõtted.
See loogika
lonkab. Kahjuks näitavad minevikusündmused, et oma võimu
kindlustamiseks ja impeeriumi laiendamiseks on Vene valitsejad
kõhklemata nõus kas või surma saatma miljoneid
oma riigi kodanikke, rääkimata alistada soovitud naaberriikide
majanduslikust kägistamisest, isegi kui see kägistajale
endale kulukaks osutub. Usutavam on, et musta stsenaariumi käivitamisega
kaasnevad viienda kolonni rünnakule kõikvõimalikud
survevahendid, niihästi majanduslikud sanktsioonid ja poliitikute
antaa kui ka need, mis on endistele KGB-lastele käe-
ja meelepärased, nagu näiteks sabotaa ja poliitilised
mõrvad kõikvõimalike vahenditega, alustades
kaigastest ja lõpetades vihmavarjuotsaga mürgi süstimisest
või radioaktiivse polooniumi sissesöötmisest.
Füüsiline
olukord. Lahingutandri füüsilise olukorra osatähtsus
lahingu tulemustele oleneb lahingu toimumise kohast ja ajast.
Musta stsenaariumi kõige tõenäolisem lahingutander
on muidugi Toompea ja selle ümbrus. Kui meil sellekohased
juurdepääsuteede ja relvastuse paigutamise plaanid on
olemas, siis ei ole nende abil kahjuks küllaldaselt treeningut
ja sõjalisi harjutusi korraldatud. Võib arvata,
et plaane oskavad valmistada, samahästi kui meie, ka meie
oletatavad ründajad.
Taktika.
Sõjaline taktika lahinguteks linnades on hästi välja
mõeldud ja treeningus ning lahingutes proovile pandud meie
NATO liitlaste poolt. Treeningu eeskirjad ja juhendid on selleks
olemas ja meil on vaja need ainult eesti keelde tõlkida
ja treeninguks kasutusele võtta.
Kaitseväe
tõhusus. Kõigest eelnevast tuleneb meie kaitseväe
tõhusus. Ilmselt on olukord kriitiline. Praegu ei ole Eesti
Kaitsevägi võimeline meid kaitsma ei välis- ega
sisevaenlase vastu. Eesti riigikaitse olukord ei ole siiski lootusetu,
sest kuigi Kaitsevägi on Eesti Kaitsejõudude peamine
osa, kuuluvad Kaitsejõudude alla ka Kaitseliit ja siseministeeriumi
alluvuses olevad riigikaitseorganid. On põhjust loota,
et vabatahtlikest koosnev Kaitseliit tahab ja on võimeline
meid vähemalt riigisiseste vaenlaste vastu kaitsma. Olen
ka veendunud, et kui olukorda selgitada Eesti rahvale ja nendele
võimukandjatele, kes on meie riigile ustavaks jäänud
ja kohusetruud, siis on veel võimalik luua kaitsevägi,
mis koosneb võitlejatest, kes on väärikad järeltulijad
kõikidele eelnevatele Eesti vabadusvõitlejatele
ja kes tahavad, oskavad ning suudavad meie rahvast ja kodumaad
kaitsta.
* *
*
(Järgneb)
Kõikidele tõstatud probleemidele pakub autor lahendusi.
Need ilmuvad järgmises Kultuur ja Elu numbris.
|
|
|