|
|
Jüri Toomepuu |
Eesti lähiajaloo põhiprobleemid
tekst: jüri toomepuu
Kultuur
ja Elu jätkab käesolevas numbris Jüri Toomepuu
raamatu Eesti lähiajaloo põhiprobleemid
avaldamist peatükiga Eesti riigiõigusetusest. Kevade
numbrisse on kavandatud peatükk Eesti riigikaitsetus.
Algus Kultuur ja Elu nr 3/2006.
Probleem number
2. Eesti Riigiõigusetus
Õiguslik
nihilism
Eesti kõige
suurem riigiõiguslik probleem on see, et võimulolijad
rikuvad meie põhiseadust jm seadusi vastutust tundmata,
kartmata ja kandmata. Seda teevad niihästi seadusandjad kui
ka täitevvõimu kandjad ja president. Samuti näitavad
küsitlused, et kohtute, politsei ja muude õigusorganite
vastu puudub rahval küllaldane usaldus. Eesti lähiajaloos
on levinud lühend JOKK juriidiliselt on
kõik korrektne, mille all mõistetakse seda, et kui
suudame hoiduda kohtust ehk vähemalt süüdimõistmisest,
siis eetilisest korrektsusest me ei hooli. Kahjuks napib Eestis
aga ka juriidilisest korrektsusest. Näiteid võimukandjate
seaduserikkumistest võiks tuua nii hulgaliselt, et ainult
nende üleslugemine täidaks terve raamatu.
Seadusi eiravad
seadusandjad
Kõige markantsem
on siiski see, et põhiseadust eirates on Eesti Vabariigis
vastu võetud ja rakendatud seadused, mis on tehtud inimeste
poolt, kes olid oma volitused Riigikogus minetanud ega omanud
Riigikogu kodukorraseaduse alusel õigust isegi Riigikogu
saalis viibida, rääkimata seaduste tegemisest. Põhiseaduse
alusel võib lugeda peaaegu kõik pärastsõjaaegsed
seadused õigustühisteks.
Põhiseaduse paragrahv 63 kehtestab kategoorilise
nõude: Riigikogu liige ei tohi olla üheski muus riigiametis,
ja paragrahv 64 ütleb selgesõnaliselt: Riigikogu liikme
volitused lõpevad enne tähtaega: 1) tema asumisega
mõnda teise riigiametisse; /--/ Paljude varasemate
ja praeguste Riigikogu liikmete volitused ongi lõppenud
just sellel põhjusel.
Rahva pahameel niisuguse lollitamise pärast lõpetas
Riigikogu liikmete samaaegse kuulumise kohalike omavalitsuste
volikogudesse. Aastal 2005 korraldatud küsitlusele vastas
rõhuv enamus, et Riigikogu liige ei tohiks olla omavalitsuse
volikogus, mispeale riigikohus tühistaski seda lubava seadusesätte. Nii
et üks paljudest põhiseaduse rikkumistest on nüüd
lõppenud. See väike õiguse võit ei lõpetanud
aga kaugeltki samalaadset rikkumist, mis jätkub täiel
rindel: paljud Riigikogu liikmed töötavad samaaegselt
riigiettevõtete nõukogudes. Kui see mulle esimeses
pärastsõjaaegses Riigikogus teatavaks sai üks
eriti ahne pidas samaaegselt isegi viit riigiametit , üritasin
seda uskumatut olukorda parandada. Esiteks pöördusin
ametliku arupärimisega õiguskantsleri poole, kes kinnitas,
et ei ole mingit kahtlust: riigiettevõtte nõukogusse
asumine lõpetab Riigikogu liikme volitused. Pöördusin
siis ka Riigikogu juhatuse poole, et nad põhiseadust järgiks
ja kõrvalised isikud Riigikogu saalist eemaldaks. See ei
andnud mingit tagajärge, põhjendus oli, et Riigikogu
on vastu võtnud seaduse, mille järgi riigiettevõtete
nõukogudesse kuulumine ei olegi riigiamet. Kuna aga
õiguskantsler minuga nõustus, esitas ta taotluse
Riigikohtule Riigikogu põhiseaduse vastase töökorra
seaduse tühistamiseks. Seda Riigikohus ka 1994. aastal
tegi. Otsus riigikogulasi ei häirinud, nad jätkasid
nagu varem.
Peatasin ametlikult oma tegevuse Riigikogu liikmena, kuni isikud,
kes ei ole Riigikogu liikmed, lõpetavad Riigikogu töös
osalemise. Minu üllatuseks andis see tagajärgi.
Valitsus vallandas mitut ametit pidavad riigikogulased
vähemalt need, kelle põhiseaduse rikkumine oli avalikult
teada. Selgus, et kuigi riigiettevõtete nõukogude
liikmete määramised peavad olema avaldatud Riigi Teatajas,
ei olnud valitsus oma sellekohast määrust järginud.
Kui kellelgi Eesti Vabariigis oli täielik riigiettevõtete
nõukogude liikmete nimikiri, siis oskas ta seda hästi
varjata. Neid, kelle nimed Riigi Teatajas ei olnud avaldatud,
ilmselt ei vallandatud.
Mu seekordne pahanduse tekitamine ahnetele, seadust eiravatele
kolleegidele isegi aitas. Ajutiselt. Hiljem selgus, et pärast
minu lahkumist muutus olukord jälle normaalseks. Sellest
on nüüd möödunud rohkem kui tosin aastat ja
Riigikogu liikmed jätkavad häbi tundmata õiguskantsleri
ametliku arvamise, Riigikohtu otsuse ja EV Põhiseaduse
eiramist. Oma ettekande lõpus eelmise aasta tegevusest,
mille õiguskantsler Jõks esitas Riigikogule 28.
septembril 2006, ütles ta: Mitte midagi ei ole tehtud
selleks, et Riigikogu liikmed ei kuuluks ebaseaduslikult riigi
äriühingute nõukogudesse.
Ahned, põhiseadust rikkuvad, valitsuse soositud riigikogulased
võtavad maksumaksjate kukrust endile seadusevastaselt kopsakaid
tasusid, lisaks oma kopsakatele palkadele ja muudele hüvitistele. Põhiseadusest
ei hooli seaduseandjad, valitsus ega eriti vist ka õiguskantslerid,
sest õiguskantsleri kohustuste hulka kuulub põhiseaduse
139. paragrahvi alusel ettepaneku tegemine Riigikogu liikmete
kriminaalvastutusele võtmiseks. Riigikogu juhatuse
liikmed, kes lubavad seadusi teha inimestel, kes ei ole Riigikogu
liikmed, on ilmselt vastutavad karistusseadustiku paragrahv 289
alusel, mis käsitleb ametivõimu kuritarvitamist. Samuti
on vastutav president, kes sellised õigustühised seadused
kinnitab. Ettepaneku tegemine ei tähenda muidugi kaugeltki
seda, et kurjategijaid ka karistatakse. Kriminaalvastutusele võtmiseks
on ju vaja Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekut. Eestis
ei ole mitmeid riigiameteid pidavatel sulidel ilmselt midagi karta.
Kuigi seaduste kehtivust on võimalik kohtus vaidlustada,
ei maksa hellitada lootust, et see Eesti nihilistlikus õigus(etuse)süsteemis
tagajärgi annaks. Kui Riigikohus otsustab, ükskõik
kui mõistuse- ja õigusevastaselt, et need kehtivad,
siis on sellest otsusest tulenevaid õiguserikkumisi võimalik
vaidlustada ainult Euroopa Ühenduse või Euroopa Inimõiguste
kohtus. Kuigi juriidiliselt oleks asi lihtne ja selge, peavad
Euroopa kohtud arvestama sellega, et nad võivad täielikult
hävitada ühe Euroopa Liidu liikmesriigi juriidilise
aluspõhja. Kaldun arvama, et puht poliitilistel kaalutlustel
ei julge Euroopa kohtud selliseid pretsedendituid, kaugeleulatuvaid
asju arutusele võtta.
Seadusi eiravad
täitevvõimukandjad
Eesti pärastsõjaaegseid
valitsusi iseloomustab kõige paremini nende uudiskünnist
ületanud skandaalide rohkus. Eestis võib selliseid
võrrelda jäämäe veepealse osaga. Aga ka
neid kuhjub nii palju, et isegi kõige mahlakamad kustuvad
aja jooksul rahva mälust.
Kas keegi veel mäletabki Laari valitsuse maksumaksjate kulul
Moskva poolt tekitatud võlgade maksmist IKEA-le, mille
tagajärjel lahkus küll valitsusest tollane majandusminister
Saarman, aga karistust keegi ei kandnud? Või Rootsi kütuseabi
vargust, Liviko rahaskandaale ja rublamüükidest saadud
raha eest oma poiste rikastumist? Kui isegi 200-miljoniline
Daiva afäär mätsiti kinni, nagu ajakirjandusest
teada, ja peaaferist sai siseministriks, siis võib vaevalt
loota, et Ansipi valitsuse keskkonnaministri Villu Reiljani allkirjaga
tehtud muinsuskaitse all olevate maade vahetamise eest kallite
linna kruntide vastu kedagi karistatakse. Koonderakonna hulgalisi
korteriskandaale, millega nad rahvasuus korterierakonna
nime pälvisid, ja Laari Iisraeli relvaostu veel siiski mainitakse
ajakirjanduses.
Lõbus oli jälgida kunagist teledebatti, kus kinnisvaraskandaalide
suurkuju, kunagine Tallinna Kesklinna vanem pada Jüri
Ott ja katel Mart Laar päris õigustatult
üksteist mustasid. Olid ju ka Laari lähedased nende
mitmesaja soositu hulgas, kel mingil arusaamatul põhjusel
lubati rahva varandust riisuda linnale kuuluvate ametikorterite
erakorteriks vahetamisega. Teine kunagine kesklinnavanem, kinnisvara
mahhinatsioonide virtuoos Elmar Sepp, kes kahest ametist korruptsioonikahtlusega
vallandati (koos üliheldete vallandamistasudega muidugi,
samuti nagu ta eelkäija), on omale uue tegevusareeni leidnud
Keskerakonna suure juhi kaitsva hõlma all, kes on samuti
silma paistnud erilise andekusega riigile kuuluvat kinnisvara
üliodavalt kokku osta.
|
Jüri Toomepuu pojaga purilennuki
kokpitis. |
Iisraeli
relvaost
Laari valitsuse relvaost
pälvib siiski meenutamist. Sellega oli seotud rahva ja Riigikogu
petmine, riigi raha raiskamine, korruptsioon, Põhiseaduse
rikkumine ja kummaline kohtuprotsess. Põhiseaduse 65. paragrahv
sätestab, et Riigikogu otsustab valitsuse ettepanekul riigile
varaliste kohustuste võtmise. Laari valitsus sõlmis
aga salajase lepingu, millega võeti riigile kohustus seitsme
aasta jooksul tasuda umbes 65 miljoni dollari väärtuses
võlakirju, sellest isegi Riigikogule teatamata, rääkimata
eelnevast Riigikogu otsusest. Asi tuli päevavalgele, kui
Iisraeli TAAS relvatehas ebaseaduslikult väljaantud veksleid
suure hinnaalandusega müüa pakkus. Niihästi rahvale
kui Riigikogule väitsid Laar ja ta kaassüüdlased,
et ost oli kasulik, sest sellega sai Eesti endale suurepärased
NATO standardiga relvad. See tuli mulle üllatusena, sest
minu teadmise järgi üksi nendest NATO standardiga ei
olnud. Viie miljoni dollari eest sisaldas ost Iisraeli-Araabia
sõdade ajal lahinguväljalt koristatud vene relvi,
mis hiljem roostetanud vanarauaks osutusid. Pöördusin
igaks juhuks NATO Standardiseerimise ülema poole, et ta mu
arvamust kinnitaks. Seda ta tegi. Laari ja ta lähikondlaste
väited olid valed, mitte ükski ostetud relvadest ei
olnud NATO standardiga. Kontrollides relvade hindu, selgus, et
valitsus oli maksnud umbes kolm korda rohkem, kui samalaadsed
või paremad relvad maksid turul. Arvestasin välja,
et iga kord, kui sõdur treeningus kümme sekundit Iisraeli
automaadi päästikule vajutas, oli valitsuse poolt ostetud
padrunite kulu suurem kui tolleaegse pensionäri terve kuu
pension.
Veelgi kummalisemad olid lepingu sätted. Valitsus andis loa
ainult ühel Riigikogu liikmel lepingut põhjalikumalt
uurida ja Riigikaitse komisjon volitas mind seda tegema. Mul õnnestus
kaasa võtta üks USA armee laialdaste kogemustega relvaostuekspert,
kes teatas, et talle jääb täiesti arusaamatuks,
miks Eesti riik selle lepingu sätetega nõustus. Esialgne
TAAS relvatehase esindaja oli Samuli Lazinski, endine Juudi Kultuuri
Seltsi esimees, kes väitis, et tema vahendusleping nägi
ette kolm protsenti tehingu hinnast temale ja kaks protsenti ostjatele
altkäemaksudeks. Ta kaebas, et lepingu tegemine oli antud
Eesti poole nõudel üle juudisoost ärikale Leonid
Apananskile, kes oli lubanud tublisti suuremad altkäemaksud
välja kaubelda. Huvitaval kombel olid niihästi Mart
Laar kui Apananski märgitud Eesti Vabariigi esindajatena
ostu läbirääkimistel, nagu oli kirjas asjaosaliste
poolt allkirjastatud protokollis. Protokolli koopia, mille ma
huvi pärast jätsin oma Riigikogu laua sahtlisse, oli
sealt üleöö kadunud ning sellepeale levitas peaminister,
vist raskes olukorras kaine mõtlemisvõime kaotanuna,
uut protokolli koopiat, millest Apananski nimi oli eemaldatud.
Keegi tegeles ilmselt ka võltsimisega. Suured rahad nõudsid
suuri tegusid. Hiljem väitis üks endine Kaitseministeeriumi
juriidiline nõunik Eestit külastanud USA kolleegidele,
et temal keelati korduvalt relvaostu uurida, öeldi isegi,
et tal võib relvaga õnnetus juhtuda, kui tal selle
asja vastu huvi ei kao.
Kui ma kohtus üritasin ebaseaduslikku relvaostu vaidlustada,
oli mulle tagajärg juba siis selge, kui nägin kohtunikku
ja valitsuse kaitsjaadvokaati Urmas Arumäed teineteist õlale
patsutades, laiad naeratused näol, kohtuniku kambrist väljumas.
Kohtunik ei võtnud vastu ühtegi dokumenti, mida ma
üritasin asitõendiks esitada, ei lubanud üle
kuulata ühtegi kohtusaalis ootavat tunnistajat ja keelas
kohtule esitada isegi kogu asja iva relvaostulepingut.
Sellele kohtunikule oli juba teatatud, et tema reputatsioon ei
võimalda tal kohtunikuna edasi töötada. Ilmselt
ei takistanud see tal sobivas firmas advokaadina edasi tegutseda
pärast protsessi asus ta tööle Urmas Arumäe
omandis olevasse advokaadibüroosse.
Tollane Mart Laari peaministrikarjääri madalpunkt oli
küll vist tema selgitused Riigikogu infotunnis Iisraeli relvaostu
ja oma nõuniku Apananski tegevuse kohta. Kui isegi parteikaaslased
Laari vastuste üle valju häälega naerma hakkasid,
oli ta enda näol samuti viril naeratus. See meenutas mulle
vana nalja külatolast, kelle üle nalja heideti. Küsimusele,
mida tema naerab, vastas too: eks ikka sedasama, mida teisedki
Seadusi eirav president
Kõik ülalkirjeldatud
seaduserikkumised ja nendest rahvale tekitatud kahjud kahvatuvad
aga nende kõrval, millega President Lennart Meri hakkama
sai, kui ta 1994. aastal Moskvas kirjutas alla venekeelsetele
Eesti-Vene lepingutele. Omavoliliselt põlistas Meri Eestisse
umbes 20 000 endist punaarmeelast (algul rahvale valetades, et
neid oli 10 000) ja umbes 2 000 GRU ja KGB agenti, lisaks 10 000-le
varem Eestisse jäänud punaarmeelasele. Ta tagas neile
sotsiaalsed hüved ja kinkis korterid, majad ning muud kinnisvarad,
mis olid nende jaoks eestlastelt võõrandatud. Ta
nõustus omavoliliselt loovutama võõrriigile
osa Tartu rahulepinguga ja EV Põhiseadusega sätestatud
territooriumist, kuigi põhiseaduse 123. paragrahv ütleb:
Eesti Vabariik ei sõlmi välislepinguid, mis
on vastuolus põhiseadusega. Tänaseni ei ole
Vene väed Eesti Vabariigi piiridest täielikult lahkunud.
Viini konventsiooni alusel võivad Presidendid lepinguid
allkirjastada, kuid tollal kehtinud Eesti Välissuhtlemisseaduse
alusel võis ta seda teha alles peale lepingute kirjalikku
heakskiitmist Vabariigi Valitsuse poolt. Eesti Valitsus ei teadnudki,
millele Meri alla kirjutas, enne kui venekeelsed lepingud kohale
jõudsid. Kuigi lepingud sätestasid, et need on koostatud
kahes eksemplaris, üks eesti ja teine vene keeles, valmistati
eestikeelne tõlge alles umbes nädal aega pärast
allkirjastamist.
Milleks üldse on vaja sõlmida lepinguid ebaseadusliku
okupatsiooni lõppemiseks? Päris kindlasti ei olnud
need sõlmitud Eesti huvides. Aastal 1994, mille tähtajaks
Vene kaitseministeerium oli juba ammu kavandanud Eestist vägede
väljaviimise, mil nälg ja viletsus oleks ilma välisabita
Venemaal tekitanud kriisiolukorra ja USA Senat oli vastu võtnud
resolutsiooni, et abiandmine peatatakse, kui Vene väed õigeaegselt
Eestist ei lahku, ei olnud kõige vähematki põhjust
arvamiseks, et nad seda ei tee. Meri väited, et Vene
väed lahkusid ainult sellepärast, et at kirjutas alla
lepingutele, mis ei nõudnud nende lahkumist kogu Eesti
Vabariigi territooriumilt, mis põlistas Eestisse suure
arvu punaarmeelasi ja KGB ning GRU agente ja isegi kohustas meid
tagama nende, eesti rahva kõige kurjematele vaenlaste,
sotsiaalsed hüvitised, olid ilmselt mõeldud eesti
rahva petmiseks.
Tollal oleks me saanud USA ja teiste lääneriikide toetusel
Vene väed välja kogu Eesti Vabariigi territooriumilt,
sellelt mida USA ja teised lääneriigid olid tunnustanud
50. okupatsiooniaasta vältel, rakendades Genfi konventsiooni
sätteid, mis ei luba ühelgi okupatsioonivõimu
sõjaväelasel ega eraisikul jääda okupatsiooni
lõppedes nende poolt okupeeritud riiki.
Presidendi seaduste ja Põhiseaduse eiramised, kuigi põlastusväärsed,
ei ole võrreldavad korvamatu kahjuga, mis ta tekitas Eesti
Vabariigi julgeolekule ja juba niigi haprale demograafilisele
olukorrale, kus eestlased on jäämas vähemusse oma
kodumaal. Akadeemik Endel Lippmaa avaldas Meri lepingute kohta
arvamust, et need on Eesti iseseisvusele sama ohtlikud kui 193940-aastatel
otsese sõjalise ähvarduse tagajärjel alla kirjutatud
dokumendid.
Jäägu need lepingud igaveseks häbiks Presidendile,
kes need sõlmis, ja Riigikogu liikmetele, kes selliste
reeturlike lepete ratifitseerimise poolt hääletasid!
Ebademokraatlik,
vigane ja vilets põhiseadus
Praegune põhiseadus
väärib kriitikat mitmetel põhjustel. Üks
väiksematest probleemidest on see, et keegi ei teagi põhiseaduse
õiget sõnastust. Versioon, mis võeti vastu
rahvahääletusel, erineb sellest, mis avaldati Riigi
Teatajas, ja eestikeelne versioon erineb venekeelsest. Eesti
Vabariigi õigusjärgsust rikkudes valmistati see assamblee
poolt, milles osalesid võõrriigi kodanikud, ja võeti
vastu kehtivaid 1938. aasta põhiseaduse sätteid eirates,
kusjuures rahvahääletusele ei pandudki valikut kehtiva
ja uue põhiseaduse vahel. Amatöörlike koostajate
poolt kokkuklopsitud põhiseadus on ebademokraatlik, vigane
ja vilets. See on rikkunud Eesti Vabariigi õigusjärgsust
ja ohustab Eesti rahva säilimist.
Rahva võimupuudus
Kõige taunitavamad
on praeguse põhiseaduse sätted, mis on vastuolus põhiseaduse
esimese paragrahvi sõnadega Eesti on ... demokraatlik
vabariik, kus kõrgeima võimu kandja on rahvas.
Niihästi mitmed rahvusvaheliselt tunnustatud kui ka Eesti
õigusteaduse eksperdid avaldasid kriitilisi artikleid enne
rahvahääletust ülaltoodud lause ja põhiseaduse
teiste paragrahvide vastuolulisuse kohta. Antakse ju rahvale põhiseadusega
ainult Riigikogu valimise õigus, seegi kummalisel viisil
ilma saadikute tagasikutsumise või muul viisil mõjutamise
võimaluseta; samuti puudub rahvaalgatuse kord. Rahvas ei
ole kõrgeima riigivõimu kandja, kui tal ei ole õigust
ise presidenti valida, kui tal ei ole õigust oma initsiatiivil
seadusi esitada või vähemalt Riigikogu poolt pakutud
seadusi vastu võtta või tagasi lükata, või
kui põhiseadus lubab kasutada valimissüsteemi, mille
alusel rahvas ei ole tõeliselt esindatud, sest ei ole mõistlikku
vastavust valijatelt saadud häälte ja Riigikogu ja omavalitsuse
volikogude koosseisu vahel.
Vigane põhiseadus
Mõned probleemid
põhiseadusega tulenevad vigasest sõnastusest. Näiteks
ütleb paragrahv 8: Igal lapsel, kelle vanematest üks
on Eesti kodanik, on õigus Eesti kodakondsusele sünnilt.
Täpse tõlgenduse kohaselt peaks see ju tähendama,
et nendel lastel, kellel ei ole kas kumbki vanem Eesti kodanik
või on mõlemad, Eesti kodakondsusele sünnilt
õigust ei ole. Ilmselt oleks sõnastus pidanud olema:
Kelle vanematest vähemalt üks on Eesti kodanik.
Nõukogude
seaduste põlistamine
Eesti püsimisele
kõige ohtlikum on põhiseaduse rakendamise seadus,
mis jätab kehtima Nõukogude Liidu seadused. Selle
teeb veelgi hullemaks sõnastus rakendamise seaduse teises
paragrahvis, mille esimene lõik ütleb: Käesoleval
ajal Eesti Vabariigis toimivad õigusaktid kehtivad pärast
põhiseaduse jõustumist niivõrd, kuivõrd
need ei ole vastuolus põhiseaduse või põhiseaduse
rakendamise seadusega ja seni, kuni need kas tühistatakse
või viiakse põhiseadusega täielikku vastavusse.
Sõna ja kasutamine selles lõigus tähendab,
nagu kinnitas ka endine Eesti Vabariigi Õiguskantsler hr
Truuväli Riigikogus, et enne põhiseadust toiminud
õigusaktide tühistamiseks on vaja täita kaks
tingimust: 1) endised seadused peavad olema vastuolus põhiseadusega
ja 2) need peavad saama tühistatud või muudetud.
Sõnad niivõrd, kuivõrd need ei ole
vastuolus põhiseaduse või põhiseaduse rakendamise
seadusega ja seni on olulised, sest need kas täidavad
või ei täida üht kahest vajalikust tingimusest.
Endised seadused on kehtetud ainult siis, kui need on 1) niihästi
vastuolus põhiseadusega kui ka 2) tühistatud või
muudetud.
Sellel juhul on ainukene loogiline, kuid õiguslikult absurdne
järeldus järgmine: Riigikogu ei saa kehtiva põhiseaduse
alusel enam kunagi tühistada nõukogude seadusi, mis
ei ole vastuolus põhiseadusega.
Sõnade või viiakse põhiseadusega täielikku
vastavusse grammatilis-õiguslik tõlgendus
viiks samuti absurdini, sest kui nõukogude seadused on
viidud vastavusse põhiseadusega, siis neid järelikult
enam kunagi muuta ega tühistada ei saa.
Viletsa põhiseaduse
tagajärjed
Olles veendunud, et
Eesti Vabariigis kehtivad okupantide seadused on kahjulikud nii
riigile kui ka rahvale, esitasin ma Riigikogus eelnõu,
mis oleks tühistanud kõik põhiseadusega vastuolus
olevad nõukogude seadused. Kõikide nõukogude
seaduste tühistamist ma ei pakkunud, sest seda meie õnnetu
põhiseadus ei luba. Okupatsioonivõimude poolt sätestatud
õigussüsteemi eelistajatel oli aga Riigikogus valdav
enamus ja eelnõu hääletati menetlusest välja.
Mõned Nõukogude õigusaktid kehtivad ikka
veel, kuigi enamus on, põhiseaduse sõnastust ignoreerides
asendatud uutega. See ei ole aga parandanud tohutut riiklikku,
rahvuslikku ja majanduslikku kahju, mida nõukogude seaduste
kehtimine Eesti Vabariigis tekitas ja ikka veel tekitab.
Suurepärast analüüsi nendest kahjudest on teinud
Jüri Estam. Ta viimane kirjutis sellel teemal ilmus Kultuur
ja Elu 2006. aasta suvenumbris. Tsiteerin Jüri Estamit: 28.
juuni 1992 mil uus põhiseadus võeti rahvahääletusel
vastu oli tõepoolest must päev. Päev,
mil Kodanike Komiteede töö suurelt osalt nulliti ja
Eesti kodanikkond aitas paha aimamata ise Eesti õigusjärgsust
kuristiku põhja tõugata.
Nurjatud
võimalus
Kuna rakendamisseaduse
paragrahv 8 lubab põhiseadust muuta rahvaalgatuse korras
vähemalt kümnel tuhandel valimisõiguslikul kodanikul
kolme aasta jooksul pärast põhiseaduse vastuvõtmist,
alustasin Eesti Kodanike Liidu esimehena selleks allkirjade kogumist.
Umbes 3000 liikme agaral toetusel edenes see jõudsalt.
Sidusin allkirjastatud taotluse lehed kokku pakkidesse, mis sisaldasid
1000 allkirja. Kui üksteist pakki valmis, pöördusin
Riigikogu juhatuse poole, et põhiseaduse muudatuste ettepanek
võetaks Riigikogu päevakorda kiireloomulisena, nagu
sätestab rakendamise seaduse 8. paragrahv. Tolleaegne Riigikogu
esimees Ülo Nugis lihtsalt keeldus allkirjade pakke vastu
võtmast lubas need ahju ajada, kui kohale toon.
Rahvas ei ole ilmselt kõrgeim võim praeguses Eesti
Vabariigis.
Lahendused.
Eesti Vabariik õigusriigiks!
Lihtne, kuid rumal oleks
pakkuda Eesti riigiõigusetuse lahenduseks seda, et kõik
võimukandjad muutuksid ausaks ja hakkaksid põhiseadust
ja seadusi austama ja järgima, või seda, et võimukandjad,
kes seadusi rikuvad, vangi pannakse. Seda ilmselt ei juhtu. Lahendus
on paraku keeruline ja vaevaline. See nõuab järjekindlat
arengut poliitilises kultuuris ja rahva üha suurenevat ühiskondlikku
ja poliitilist aktiivsust.
Sõltumatu ajakirjandus, sel määral kui seda Eestis
leidub, peab olema eestvedajaks. Tuleb avaldada, järjekindlalt,
Riigikogu liikmete nimed, kes on oma volitused minetanud, kuid
osalevad seaduste tegemisel. Kuigi skandaalid on saanud igapäevaste
uudiste peaosaks ilma eriliste tagajärgedeta ,
tuleb paljastada veelgi rohkem võimukandjate igat laadi
seaduserikkumisi, võimuga liialdamist ja rahva kulul rikastumist.
Rahvas peab lakkamatult nõudma valimisseaduse muutmist,
et tekiks mõistlik vahekord antud häälte ja valituks
osutunute vahel, ja andma oma hääled nendele ja ainult
nendele, keda võib ausaks pidada, nii vähe kui neid
ka leidub. Ainult siis, kui oleme murdnud parteituusade ja rahastajate
praeguse vääramatu jõu kandidaatide reastamisel,
võib loota, et poliitikud hakkavad rahva soovidega arvestama.
Soovitan noortel, andekatel õigusteaduse üliõpilastel
kohtupraktikat taotleda sulidest võimukandjate vastu süüdistuste
esitamisega ja kohtus neile karistuse nõudmisega. See annaks
tudengitele kasulikku, ühiskonda parandavat praktikat igas
Eesti kohtuinstantsis ja ka Euroopa kohtutes ja aitaks ehk isegi
trellida taha toimetada mõned, kes sinna kuuluvad.
Põhiseaduse
tõlgendamine
Lähtudes õiguslikust
printsiibist, et seadust ei tohi tõlgendada nii, et
see muutub absurdiks, saaks praeguse põhiseaduse vigu mõnevõrra
parandada, rakendades sätet: Vaidluse korral õigusaktide
vastavusest põhiseadusele ja põhiseaduse rakendamise
seadusele otsustab küsimuse Riigikohus. Näiteks
saaks Riigikohus selle alusel muuta tõlgenduse, mis lubab
pärast põhiseaduse jõustumist kehtida okupatsioonivõimude
seadustel. Lähtudes sellest põhimõttest, peaksid
Nõukogude seadused kehtima ainult niivõrd,
kuivõrd need ei ole vastuolus põhiseaduse või
põhiseaduse rakendamise seadusega, ilma lisatingimusteta.
Sel juhul oleks rakendatud ka õiguslik printsiip lex posterior
derogat priori (hilisem seadus tühistab varajasema).
Uue Põhiseaduse valmistamine
ja vastuvõtmine
Eesti Vabariigi muutmine õigusriigiks,
kus rahvas on tõeliselt kõrgeim võim ja rahva
poolt valitud seaduseandjad ning valitsuse esindajad arvestavad
rahva soovide ja vajadustega, eeldab aga uue ja parema põhiseaduse
väljatöötamist ja vastuvõtmist.
Praeguse põhiseaduse muutmise sätete alusel on see
praktiliselt võimatu. Aga ei olegi oluline neid järgida. Praeguse
põhiseaduse vastuvõtmisega, mida ei tehtud tollal
kehtiva põhiseaduse alusel, on meil loodud pretsedent,
mille alusel võime välja töötada uue põhiseaduse
koos demokraatliku valimisseadusega ja see siis vastu võtta
rahvahääletusel. See oleks ka vastavuses kehtiva põhiseaduse
senini ignoreeritud esimese paragrahviga, mis ütleb, et kõrgeima
riigivõimu kandjaks on rahvas.
|
|
|