Kultuur ja Elu 4/2006


Kultuur ja Elu 3/2006

 

 

 

 


 


Lammaste pesemine enne niitmist oli levinud üle kogu Eesti. Pesti meres, ojas, järves, turba­aukudes või tiigis. Selliselt pestud villa on väga kerge kraasida ja kedrata. Viimaseid andmeid lammaste pesemisest mandri Eestis umbes 20 aastat tagasi on Ambla kandist. Palju tänapäevaseid teateid lammaste pesemisest on Lääne-Eestist ja saartelt. Komme ise aga on iidne ja seotud põnevate rituaalidega, mis pikka villa ja lammaste paljunemist pidid soodustama.

Ood eesti villaandjale

tekst ja fotod: Gilleke Kopamees

”Kui kaovad oskused kiutaimi ja villa töödelda, kaotame suure tüki oma kultuurist ning bioloogilisest mitmekesisusest,” on loo autor, nahatoodete tehnoloog ja stilist Gilleke Kopamees veendunud. Et eesti villakultuuri ellu äratada, on ta koos mõttekaaslastega ellu kutsunud Eesti Kullaketrajate Koja.

Maalamba eellased on meie aladel elanud vähemalt 4500 aastat.
Tänaseks on maalambad säilinud vaid Eesti äärealadel. Neil on olnud siinses kliimas inimese eksisteerimise seisukohalt ülioluline roll – ilma villata ei oleks meie kultuuri sellisel kujul saanud kujuneda. Alternatiivset materjali vetthülgavale ja soojust isoleerivale villale lihtsalt polnud.
Väikesekasvulised maalambad kuuluvad põhja lühisabalammaste perre. Sarnase välimuse ja ajaloolise kasutusalaga lambad elavad ka paljude meie hõimurahvaste – soomlaste, karjalaste, vepsade jt juures Ahvenamaast, Rootsist, Norrast Orkney ja Shetlandi saarestike ning Islandini. Läbi aegade pidi maalammas maksimaalselt kehvade või tagasihoidlike olude juures andma maksimaalselt pika, vastupidava ja pehme villa ja saama palju järglasi.

Põlised villalambad

Inimese valiku kriteeriumiks maalamba kujundamisel on olnud vill – nagu lamba üks vanu, kuid tänapäevalgi tuntud nimesid, villaandja, meile reedab. Vill oli hinnaline, seda kingiti tänutäheks ämmaemandale. Villas maksti osa suiliste või tüdrukute, sulaste või karjalaste palgast, villa ohverdati jne. Kui tsiteerida folklorist Mall Hiiemäed, võib öelda, et vill oli omal ajal nagu “roheline valuuta”. Lambale, kes ketramiseks head villa ei andnud, tuli karjast esimesena mihklipäev. Hea kasukanahk (see kujuneski juba villa valides) ja maitsev liha olid enesestmõistetavad hüved, mis selle koduloomaga kaasas käisid.
Uurides muuseumides säilinud vanimaid kasukaid, on näha, et siinne naha töötlemise ja õmblemise kunst mitte kudumisoskustele alla pole jäänud, noorte mihklipäeva-oinaste õhukesed nahad on osatud imetlusväärselt kaunilt ja otstarbekalt ära kasutada. Samade loomade lihast kuivatatud-suitsutatud pulmasinke hakati aga korjama mõnel pool saartel juba lapse sündides, igal aastal riputati ikka üks lambakits kuivama.
Vahel võidi karjas valikut teha ka lamba iseloomu järgi, on säilinud mälestusi nn pahast lambast. See oli loom, kes ei hoidnud hästi oma tallesid või viis järjekindlalt ka teised loomad läbi aia põldu rüüstama. Paha lammas võis olla esimesi lihaks ning kasukanahaks minejaid.
Põlistõu kujunemisel ei olnud inimese eelistused siiski ainsad, vanad tõud ja sordid on alati kohaliku looduse ja inimese koostöö vili. Kliima tegi oma korrektuurid. Põlise kodulooma ellujäämine sõltus sellest, kui hästi ta oskas kohalikest oludest toitained, mineraalid ja vitamiinid leida ja kahtlemata tema vastupidavusest siin levinud parasiitidele. Kehvad olud, kus maalammas villa kasvatama ja hästi paljunema pidi, on siin kontekstis muidugi väga suhteline, tihti võis pärandkoosluste pealtnäha kiduravõitu taimestik olla väga liigirikas ning kui lammastel oli vabadus ise sobilik toit valida, ei pruukinud soojal aastaajal loomade toidulaual millestki puudust olla.
Karjamaade tarastamine muutus üldiseks viimase 30-40 aasta jooksul , enne seda peeti lambaid siiski põhiliselt karjase ja koera abil – toidu otsinguks seega suhtelises vabaduses. Tarad ja aiad ümbritsesid inimese eluala ja põldusid. Saarte ja Lääne-Eesti tiheda asustuse tõttu ei olnud talvesööta – lehisvihtasid ja heina kunagi liiga palju ja tihti sõid lambad kevadeks juba oma varjualuste õlgkatuseid, kirjutavad ajalooallikad. Enne viimast sõda olid levinud just õlg-, mitte rookatused. Pillirool ei olnud võimalust aga kaldaaladel kuigi palju võimust võtta, sest lambad ja teised kariloomad sõid noore roo lihtsalt ära. Maalammastele sobis mereäärsetel karjamaadel niidutaimede ja põõsaste juurde lisandiks ka adru ning isegi merest uhutud teokarbid.

Lammas on õrn loom?

Eelmisel sajandil hakati siinseid, tuhandete aastate pikkuse kohanemisprotsessi käigus kujunenud loomi massiliselt ristama sootuks erinevatest klimaatilistest oludest pärit aretatud lambatõugudega, mis aga kohalikud lambad ilmselt nõrgemaks muutis. Uutmoodi lammaste peen vill, mis küll kuigi pikaks ei kasvanud, ja eelkõige loomade suurem kasv said Eestimaal jõukuse ja progressi tunnuseks ning olid paljude vastupandamatu unistus. Eelmise sajandi alguseks oli meie maal juba hulga väikseid villaveskeid ja mitmeid suuri kalevivabrikuid. Käsitsi ketramise juures oluliseks olnud pikk villakiud pidi hakkama vahetuma vabrikute tehnoloogiale sobiva keskmise villapikkusega. Vabrikukalevi jaoks ei passinud enam põliste lammaste kahekihiline, pealiskarvaga villatüüp.
Umbes sada aastat tagasi võiski hakata eelnevast tingituna jõukamatest põllumajanduspiirkondadest Eestis, kus mõisates juba ammu agaramalt tõuparandust katsetati, levima tänaseni säilinud veendumus, et teatavad piirkonnad Eestis ei sobi üldse lammaste pidamiseks ja et lammas on väga õrn loom, ei kannata ühte või teist maastikku või paika, teda peab talveks väga sooja lauta paigutama jne.
Pikemas ajaloolises tagasivaates pole siiski tõenäoline, et mõnedes piirkondades meie maal poleks maarahvas paiga sobimatuse tõttu üldse lambaid kasvatanud ning et seal poleks tekstiile kootud, vilditud või nahku pargitud. Säilinud etnograafiliste tekstiilide põhjal ei saa ka väita, et mingi piirkonna villased esemed oleksid vähemkvaliteetsed kui mõne teise Eesti piirkonna omad. Ühtmoodi eluks vajalikud pidid villa ja nahaga seotud oskused ja tegevused olema kõikjal tänase Eesti aladel. Pere tarbeks vajaminev vill saadi valdavalt oma loomadelt.

Põline koduloom saab säilida tulevastele põlvedele vaid siis, kui temaga seotud kultuuritraditsioonid säilivad. Tänaseks väljasurnud eesti villakultuuri elluäratamine on seega maalamba mitmekesisust ära kasutades igati reaalne ja teostatav.

* * *


Maalammastel on tänaseni säilinud vähemalt 10 erinevat villaku värvi ja umbes 5 erinevat ­villatüüpi nende kasutusalade järgi.

Maalammaste villaku värvid:

  • Valge
  • Valge-hall
  • Valge-helebeež
  • Must
  • Must, mis muutub või pleegib erinevateks pruuni toonideks
  • Must, mis muutub halliks
  • Helehall
  • Keskmine hall
  • Tumehall
  • Sinakashall
  • Hall, mis muutub beežiks
  • Lisaks villakud, mis võivad olla nimetatud värvitoonides laigulised.

Maalammaste villatüübid võib ­kasutusala järgi jaotada nii:

  • Arhailine eriti tugeva sirge pealiskarva ja pehme alusvillaga vill, milliste erinevad kihid on inimene juba iidsetest aegadest osanud vajadusel ka vastavalt kasutamise otstarbele sorteerida. Eraldades jämedad pealiskarva kiud peenest alusvillast, saadi juba ammu enne peenvilla-lammaste Läänemere äärde jõudmist väga peenikest ja kvaliteetset lõnga, mille tõestuseks on siinsed muinasaegsed tekstiilileiud. Kirjeldatud villatüübiga lammastel võib esineda veel tänapäevalgi instinkt lasta villak kevadeks seljast lahti, nii et seda võib eemaldada lambaraudadega lõikamata. Katki lõikamata kiududest on võimalik valmistada peaaegu veekindlat tekstiili, mis oli ka viikingiaegsete purjede eeliseks. Sellist villaku seljast heitmise omadust kannavad eriti hästi Gotlandilt 1940-ndatel päästetud gutefar lambad ja paljud teised põhja lühisabalambad. Eesti maalambaid on veel liialt vähe uuritud, kuid on põhjust arvata, et osadel sellise villatüübiga isenditel võib olla kirjeldatud arhailine omadus säilinud.
  • Vaiba ja tugevate tekstiilide valmistamiseks sobiv vill. Eelmisest pehmema, lainelise või sirge, eriti pika pealisvillaga (kiu pikkus teebki sellest valmistatud lõnga tugevaks) ja pehme alusvillaga. Tihti kauni läikega.
  • Karusnahaks sobiv, suure lokiga, libeda läikiva pealisvillaga ja pehme alusvillaga vill. Libeda kiu tõttu ei vanu ega vildi kergesti ning sobib seetõttu hästi galanterii- ja interjööri nahaks.
  • Peenvillane vill. Ilma pealisvillata ja ühtlaselt peenekiuline, krussis või hästi väikese lokiga, väga pehme. Tihti siidine, kuid võib olla ka ilma läiketa ning vatti meenutav. Tavaliselt ei kasva nii pikaks kui eelloetletud villatüübid. See on villavabrikute “lemmikvill”. Esimesed peenvillase villaga lambad jõudsid meie kanti juba Rootsi kuninga Gustav Vasa valitsemise ajal, kui pehme kliimaga Ölandi saarel hakati Lõuna ja Kesk-Euroopast toodud loomi ristama kohalike põhja lühisaba lammastega ning prooviti selliseid lambaid levitada üle kogu suure Rootsi kuningriigi. Talupoegade poolt peenvillase villaga lammaste kasvatamine küll pikka aega kandepinda ei leidnud, kuna sellest villast valmistatud rõivad ja tarbeesemed ei olnud nii vastupidavad kui kohalike vanaaegsete lammaste villast tehtu. Muidugi vajas aga aadel suurtes kogustes õhukest ja peenvillast kangast. Nii olid mõeldud lausa preemiad ja autasud neile Rootsi riigi alamatele, kes peenvillase villaga lambaid kasvatada võtsid.
  • Vaibavilla ja peenvillase villatüübi vahepealne vill. Sellist villa on eriti kerge käsitsi kedrata ja see sobib hästi käsitöölõngaks. Sellisest lõngast valmistatud kudumid ei jää karvavõrdki alla maailmakuulsatele Shetlandi lammaste lõngast valmistatud tekstiilidele.

Autor tänab UNESCO Eesti Rahvuslikku Komisjoni ja Eestimaa Looduse Fondi.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv