Kultuur ja Elu 4/2006


Kultuur ja Elu 3/2006

 

 

 

 


 


Autor kirjutas selle loo novembri viimasel nädalal jõulueelses Kölnis, mil hiigelsuured plastikjõuluvanad meelitasid ostjaid jõuluväljamüükidele ja arvukatele jõululaatadele. – oli alanud jõulueelne massiline allahindlus.

Tulevad, tulevad...
Jälle käes!

tekst ja foto: Marju Kõivupuu

Tänini on jõulud meie vanimate pühadena nii täiskasvanute kui laste meeltes vaieldamatult kalendriaasta ühed oodatuimad – pikimad ja pidulikumad. Jõuluootusest ja jõululootusest räägib Marju Kõivupuu.

Novembri alguses tuli mu kuueaastane poeg lasteaiast ja teatas üksjagu nördinult: “Ema, kas sa tead, et mõnel meie rühmast käivad juba päkapikud! No kuule, see on ju ebanormaalne, mida nad nii vara ja porise ilmaga siin teevad?!” Lapsele tuli midagi vastata ja nii ma siis natuke kohmetunult seletasingi, et vaata, teinekord jõuavad kevadel ju ka rändlinnud liiga vara tagasi. Küllap needki päkapikud tulid siia juba koos esimese lumega ning ootavad nüüd samaoodi igatsusega, mil advendiaeg ja päris jõulud saabuvad.
Tänini on jõulud meie vanimate pühadena nii täiskasvanute kui laste meeltes vaieldamatult kalendriaasta ühed oodatuimad – pikimad ja pidulikumad.

Läänemere-äärsed rahvad tähistasid talvist ja suvist päikesepüha ammu enne ristiusu tulekut ja teevad seda tänaseni, süüdates südasuve valgesse öhe jaanilõkke ning aasta pimedaimal ajal toaehteks ja elu jätkuvuse sümboliks toodud haljal puul küünla hubiseva leegi. Taas on üks ajast-aeg ümber saanud, pimeduse selgroog murtud ja iga saabuv päev toob kukesammukese võrra valgust juurde. 25. detsembrit – Võitmatu Päikese (Sol invictus) sünnipäeva hakati Jeesus Kristuse sünnipäevana tähistama Roomas 4. sajandi keskpaiku ning samast ajast saati kuulutas ka 6. jaanuar (kolmekuningapäev) jõulupühade lõppu. Need daatumid kinnistusid lõplikult 381. aastal, ent tõelisteks rahvapühadeks kujunesid kristlikud jõulud Euroopas arvatavasti alles 14. sajandi paiku.

Eestlane unistab valgetest jõuludest ja jõulurahust. Mõnele tähendab see jõuluevangeeliumisse süvenemist, mõnele jõulupuhkust ja kopsakat jõulupreemiat ning unelmate jõulureisi soojale maale. Eestlane laulab heldinult kodukiriku kellade hellast kuminast jõuluöises lumesajus ning muutub hoobilt ägedaks, kui kõneks tuleb võimalik usundi- või religiooniloo õpetamine koolis – meile pole seda ajupesu ju ometi tarvis, me teame ise paremini, keda, kuidas ja kui palju me usume. Usk on siseasi, privaatsfäär, kuhu võõrastel pole asja. Ent jõuluõhtul satub tuledesäras jumalakotta sageli sellegi inimese jalg, kel muidu kirikusse asja pole. Sest jõuludest on saanud ülemaailmsed rõõmu- ja rahupühad, sõltumata sellest, usume me siis Lunastaja sündi või mitte.

Ja nii ongi tunduvalt lihtsam kirjeldada jõulukombeid, nii kristlikke kui ürgse taustaga tavasid, sest eks ole ju pidevas muutumises needki – nagu kõik ajalik siin ilmas meie ümber, ja tunda teatavat nostalgiat kadunud aegade järele, mil jõulupühad usutavasti kiirgasid inimese hinge rohkem sisemist, õilistavat valgust kui välist odavat ostu-müügi klantssära. Nii kummastav kui see ka ei tundu, on Eestimaalgi tubli sadakond aastat muretsetud, et “uued ajad vanadele jõulukommetele surmakelli helistavad”, vastandades massikultuuri pealetungimist talupojakultuuri armsaks ja omaseks peetud väärtustele. Just jõulupühade eel pöördutakse nüüdsel ajal tavapärasest sagedamini folkloristide ja etnograafide poole, saamaks asjatundlikku juhatust, kuidas jõule “õigesti” – see tähendab võimalikult traditsiooniliselt ja maalähedaselt tähistada.

Eesti talupojakalendris algas jõulutsükkel 21. detsembril – toomapäeval – suure koristamise ja küürimisega. Minu kodukandis Hargla kihelkonnas kõneldi Tooma kolmest mustast tütrest, kellest üks saab mehele toomapäeval, teine kolmekuningapäeval ja kolmas tõnise(tinnüse)päeval. Pärast iga tütre mehelesaamist said päevad tublisti valgust juurde ja aeg kaldus üha enam kevade poole. Kristlikus kultuuriruumis algab neli nädalat enne pühi advendiaeg – pühade ootus. Majade akendel süüdatakse advendiküünlad, linnaväljakuid ehivad tuledesäras jõulupuud ning omavalitsused võistlevad, kes suudab oma linna(osa) uhkemalt jõulutuledesse “riietada”. Nüüdsest on päkapikkudele antud voli headele lastele sussi sisse maiust tuua ning poodidest võib osta pisematele ka advendikalendreid – iga avanev aknake, iga ärasöödud šokolaadikilluke toob ihaldatud “päris” pühad üha lähemale ja lähemale.
Ka vana-aja lapsed pidid enne jõule olema hoolikad ja tublid – lugemist harjutama, laule ja salme pähe õppima ning vanemaid inimesi, kes jõulude ettevalmistustega hõivatud, lihtsamate talutööde juures senisest rohkem aitama. Ja kui tänastele põnnidele sõidab jõuluvana kohale põhjapõtradega, siis meie vanavanemate lapsepõlves saabusid kauaoodatud jõulupühad valge hobusega.
Moodsate jõulupühade lahutamatuks osaks on kingid ja jõulutervitused “päris” postkaartidel, e-läkitustena või mobiilsõnumitena. Ent kinkimise ja hääd-soovimise tava ulatub ajas kaugemale punase mantli ja valge habemega jõulumehe tuleku rituaalist – selles võib näha ammuste ohverdusriituste jälgi loodusejõudude valitsejaile, kellest sõltus aastaringide järjepidevus ning päikese teekonna katkematu jätk taevakaarel. Samade ohverdamiskommete jälgi võime leida ka kuueehetes ja jõuluküpsetistes.

Sajandeid tagasi ehiti haljas puu lihtsate maiustustega ainult laste ning kehvema rahva rõõmuks. 19. sajandil hakati jõuluupuud heategevusliku ettevõtmise tähenduses korraldama vaestele, haigetele ja pisut hiljem koolilastelegi. 20. sajandil vallutas saksa päritolu jõulumees kiiresti kogu kristliku maailma nii Euroopas kui Ameerikas ning jõulud muutusid aina kaubanduslikumaks, nii et neid on olnud põhjust “mammona riitusekski” nimetada – rahusõnum ning ligimesearmastus näib jäävat ses kinkimise ja suurte jõulueelsete allahindluste tuhinas järjest enam tagaplaanile. Tänapäeval murravad kohusetundlikud pereemad ning -isad juba vaat et jaanipäevast saati pead, kellele mida Jõuluvana kingikotti soetada ning kui palju pere eelarvest selleks raha kõrvale panna. Ajakirjanduses jagatakse ohtralt soovitusi ja nõuandeid, mida kinkida ning teisalt hoiatatakse aastalõpu tarbimishulluse ja lõhkilaenamise eest. Oleme jõuludest teinud enda jaoks kuluka ja stressirohke püha – ikka siirast soovist oma lähedasi kinkidega rõõmustada, aastas kordki neile tähelepanu osutada või – osta end inimlikust suhtlemisest järgmiseks 12 kuuks vabaks?

Loodusetundlikuma inimese jalg viib jõuluajal loodusesse, et hea-paremaga täita lindude ja loomade söögikohad, unustades koju jahipüssid ja rebaserauad. Talupere pakub koduloomadele erilist suupoolist, et nemadki saaksid osa pühaderõõmust. Ülemaaliselt kuulutatakse välja jõulurahu, meenutamaks piiblist pärit kirjakohta: “Au olgu Jumalale kõrges ja rahu maa peal!” Kristuse sündimise ajal oli rahu see kaotatud paradiis, mida rahvas igatses. Ent rahusõnum pole minetanud oma aktuaalsust ka tänases maailmas, kus relvakonfliktid ja terrorismioht on kahjuks muutunud meie argipäevade lahutamatuks osaks. Ja rahusõnum on omal moel lepitanud jõulude kristliku ja paganliku olemusegi – näiteks oleme oma keeles säilitanud aasta tähtsaimate kristlike pühade paganliku nime nagu teisedki Läänemere-äärsed rahvad: põhja-eesti jõulud, lõuna-eesti talviste- või talsipühad. Soomlastel on tulemas joulut ning lõunanaabritel lätlastel Ziemas svetki (talvepühad).

Kuid see on ka aeg, mil mõtleme kasvõi korrakski neile, kes lahkunud igaviku radadele. Meie esivanemad uskusid jõulude aegu surnute hingi koju käima tulevat. Ja mitte ainult koju, vaid kõigisse paigusse, kus nad eluajal viibinud, ka kirikusse. Sel põhjusel ei riivistatud ega haagistatud hoonete ja pühakodade uksi. Elavad ei tohtinud lahkunud hingede rahu rikkuda, sestap kaeti põrandad õlgedega, kus pererahvas ka ise öösel puhkas. Asemed ja toit lauale jäeti nähtamatutele kallistele külalistele. Tänapäeval on oluliseks jõuluõhtu rituaaliks kujunenud mälestusküünalde süütamine lähedaste kalmudel, milline rituaal just nõukogude-perioodil omandas erilise tähenduslikkuse. Mäletan 1980-ndate Tartut, mil jõuluõhtul polnud Raadi kalmistule võimalik linnaliinibussidega sõita – sõidugraafikut oli ilmselt hõrendatud ja needki vähesed bussid, mis käigus, olid puupüsti rahvast täis. Ja maakalmistutelegi sõideti kokku lähedalt ja kaugelt – et olla koos omadega, nendega, kes hinges, kes juba manalateel.

Saabuvad jõulud ning aastalõpp on ka mõtisklemise ning ajas tagasivaatamise aeg. See on aeg, mil tahame jõuda kasvõi mõtetes korrakski päriskoju – armsasse paika, kus oleme sündinud ja kuhu ulatuvad meie juured ning kus paljudel meist elustuvad mälestused lapsepõlve maa-jõuludest – alates kodustest verivorstitalgutest, lõpetades jõululaupäevase rituaalse saunaskäiguga. Eriliste pühade tulles pidi puhtaks küüritud saama nii ihu kui hing. Nii uskusid meie esivanemad, jättes mõnel pool sauna sooja vett, seebitüki ja viha, et Maarja saaks südaöö paiku tulla ja oma vastsündinud lapsukest pesta. Meil kõigil on tõenäoliselt tallel mälestuskillukesed oma esimestest jõuludest. Nii mäletan minagi end väikese tüdrukuna karges talveõhus suitsusaunast tulemas – ikka isa süles, mässituna nutsakuks paksu-paksu tekki. Valge lumi krudises isa astumise all, tumedas öötaevas särasid tähed – ja toas oli ehitud jõulupuu, mille küljes rippusid “jõuluasjad” – neist kõige ihaldusväärsemad vanaema noorepõlvest pärit valgesse paberisse keeratud “kuusekommid” ja kummalised klaasist kujukesed. Kingitusepakid oli muile maile kiirustav jõuluvana – tegelikult ikka küll näärivana, sest isegi “kuldsetel kuuekümnendatel” ei olnud jõulumees nõukogudemaal oodatud külaline – vahepeal kuuse alla jätnud.

Jõulupühade tähistamine nõukogude ajal on vähemasti rahvasuus saanud eriliseks lojaalsuse märgiks Eesti Vabariigile ja demokraatlikule mõtteviisile. Ikka meenutatakse, kuidas jõuluehtes tuba varjati paksude kardinatega ning jõuluõhtune kirikus- ja kalmistulkäik kujunes tavaks neilgi, kellele kristlik maailm jäi võõraks. Kodune jõulupuugi viidi vana tava kohaselt välja ikka kolmekuningapäeva paiku. Linnades peeti näärilaatu, näärivana võis tellida koju kingitusi jagama ning peolaual seisid traditsioonilised eesti pühadetoidud: verivorst, sült, seapraad hapukapsastega, puuviljad, kodused piparkoogid.

Seda lugu kirjutades jõulueelses Kölnis, olles kodust kaugel, unistasin ma Eestimaa lihtsatest valgetest jõuludest, küünaldesäras pühaaiast ning sellest erilisest jõulutundest, mis tekib kodus lähedaste ringis, kui ehtsal kuusel süüdatakse ehtsad küünlad. Jõuludest, mida ei pea tingimata ostma, vaid neist erilistest pühadest, mis tulevad aasta kõige pimedamal ajal korraks sinu juurde, et puudutada su hingekeeli, et muuta sind pisut paremaks inimeseks, kui olid läinud aastal. Ja kindlasti tibake lapsemeelsemaks – oodates-lootes imesid, mis vanarahva uskumuste kohaselt võisid juhtuda vaid jõuluööl, kui võis täide minna iga soov…
Häid talsipühi kõigile lugejatele ning õnnelikku algavat uut aastat!


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv