|
|
Kaader filmist Üksinda
ja koos, tehtud Patarei kunagises kongis.
|
Enn Tarto ei pääse
ekraanile
tekst: K&E
Rahva raha eest ülalpeetav
avalik-õiguslik ETV keeldub näitamast rezhissöör
Andres Söödi dokumentaalfilmi vabadusvõitlejast
Enn Tartost.
Räigelt näidati
lähiajaloo temaatikale koht kätte, kui mängufilmi
Nimed marmortahvlil ei esitatud isegi võimaliku
tunnustusesaajate nimekirja.Võib juhtuda, et Agent
Sinikael vajub tolmu, kuid film koolipoiste võitlusest
oma riigi eest jääb mällu ja südametesse nagu
rõõm ja lust, millega verisulis näitlejad oma
rolle lõid. Eiramine ei purusta kinosaalis loodud emotsionaalset
silda. Kurb, et ei kasutata noortes tärganud huvi oma vanavanaisade
ja vanaisade võitluste vastu, mille hinnaks olid vaprate
Eesti koolinoorte, naiste ja meeste kannatused ja sageli Eesti
eest antud elu. Selle asemel kutsutakse üles olnut unustama,
mitte torkima. Kultiveeritakse suhtumist tegelikesse vabadusvõitlejatesse
kui veidrikesse või huligaanidesse, kes ei osanud
ajaga kaasa minna ja kahjuks oma noore elu ära
rikkusid. Ei suudeta ega taheta mõista, et minevik
on nii oleviku kui tuleviku seisukohalt väga oluline.
Filmid taas
riiulile?
Filmi saatus sõltus
sellest, kui vähe või palju kunstinõukogu asjapulgad
filmi kallal jõmisesid. Kui jõmiseti vähe,
sai I kategooria ja läks levisse. Kui jõmiseti rohkem,
määrati II või III kategooria, mis tähendas,
et näidati mõned korrad Tallinnas või Tartus.
IV kategooria film läks kohe riiulile, meenutab Heli
Speek. Heli filmidest tabas riiulifilmi saatus dokumentaalfilmi
Tänav 79, milles oli näha Tallinnas aasta
enne olümpiaregatti läbi viidavat venestamisprotsessi.
Film kogub tolmu tänini.
Dokumentaalfilm Enn Tartost pealkirjaga Üksinda ja
koos sai ETV Hanketoimetuse juhi Marje Jurtenko silmis
IV kategooria. Oma elektronkirjas 12.11.2002 Enn Tartole tõi
ta keeldumise põhjusteks tehnilist rabedust, subjektiivsust,
seda, et tegu oleks justkui tellimusfilmiga.
Tehniline
rabedus
Film sai teoks ainult
tänu heale haldjale USA-st, pr Viiu Vandererile. Esialgu
oli kava, et kuna 45 USA kongresmeni andsid 1988 allkirjad minu
vabastamiseks vangilaagrist, siis ka nemad aitavad rahastada.
Nad oli sellest huvitatud, selgitab Enn Tarto. Aga
11. september 2001 lõi kõik segamini. Kujunes nii,
et meie tuttav V. Vanderer rahastas filmi üksinda. Kitsaste
olude kiuste on tegu kunstipärase filmiga. Arhiivimaterjali
ostmine läks maksma 7000 krooni. Kui oleks vahendeid rohkem
olnud, oleks võinud ka Permi oblastisse sõita, kus
oli surmalaager ja kus on praegu muuseum.
Olukorras, kus meie fondid ja sihtasutused pea üldse lähiajalugu
kajastavatele projektidele toetusi ei eralda, on etteheited pehmelt
öeldes kohatud. Kitsikuse kiuste on A. Söödil õnnestunud
murda seni kehtinud portreefilmi kaanoneid, kuid nagu E. Tarto
nägemus olnust ei sobi kommunistide loodud müütide
kõrvale, ei passi uudse lähenemisnurgaga film malli.
Subjektiivsus
Iga portreefilm on subjektiivne.
Filmil on kõnekas pealkiri Üksinda ja koos.
Kuigi Enn Tarto räägib oma lugu, ei esinda ta filmis
iseennast, vaid tervet põlvkonda ja selle hoiakuid. A.
Söödi sõnul ei olnud sihiks naha alla pugemine
ega kunstilise kujundi otsimine, vaid jäädvustada dokument.
Loomulikult oli Enn Tarto subjektiivne. Film oligi tehtud
selleks, et saada teada tema suhtumist Eesti asjadesse. Selles
ongi väärtus. Kui ta oleks deklareerinud üldlevinud
käibetõdesid, siis ei oleks see nii huvitav olnud.
Just oma ajaloonägemuse jäädvustamist peab filmi
põhiväärtuseks ka E. Tarto: Tänapäeva
oludes, kus ajaloo võltsimine omab nii tähtsat kohta,
et ohustab riigi julgeolekut, kus demokraatiat ja sõnavabadust
napib, arvan, et on õige, et minu ajaloonägemus on
ära toodud. Üks suuremaid ohte iseseisvusele lähtub
ikkagi sellest, kui ei ole isamaalist kasvatust ja korralikku
ajalooõpetust. Enam ei räägita Eesti Kodanike
Komiteede liikumisest ja Eesti Kongressist. Ajalooõpetajad
on tunnistanud, et ei ole kombeks. Kui minnakse seda teed, et
minevik on vaja unustada, siis annab noorele põlvkonnale
igasugust kärbest pähe panna. Praegune kollaborantide
puhtaksküürimine meedias on Eesti riigi vastane õõnestustöö,
mis võib viia riikliku iseseisvuse kaotamiseni. Arusaam,
et kui inimene on mõnes valdkonnas teenekas ja see justkui
õigustaks tema ebaeetilist käitumist mõnes
teises vallas, on vale. Neid kahte asja tuleb lahus hoida. Kui
keegi oli silmapaistev teadlane, siis nii öeldagugi. Aga
kui ta oli samal ajal ka KGB-lane ja tema tõttu hukkusid
inimesed, siis selle eest ta vastutab.
Tellimus
Kuna film valmis enne
valimisi, üritatakse sellele vägisi lüüa tellimusfilmi
pitserit. Kui miski filmi tellis, siis vajadus talletada ajaloolist
tõde. E. Tarto: Filmi üheks tõukejõuks
oli see, et meie arhiivinduses on kas korralagedus või
osaliselt ka sihilik pahatahtlikkus. Ühte osa arhiivimaterjali
lihtsalt hävitatakse. Nt intervjueeris mind saates Carte
Blanche Urmas Ott. Vanade kommunistide intervjuud on alles, aga
minu oma enam ei ole. ETV-s olid väga head kaadrid Sõktõvkarist
Soome-Ugri rahvaste konverentsilt, neid pole. Väga palju
Eesti Kongressi materjale on kadunud, kuigi ETV oli alati kohal.
Telearhiivis tekkis meil ka tõrge. Taheti, et A. Sööt
esitaks ETV arhiivile enne koopiate saamist stsenaariumi. Ütlesin,
et sel juhul mina ja Trivimi Velliste kui Riigikogu liikmed nõuame
ise materjalid välja ning eeltsen- seerimiseks ei esita me
mitte midagi.
Ajaloolised
sõnad
E. Tarto: Eelmise
aasta mais oli film valmis. Seda on näinud ligi 2000 inimest,
ingliskeelsete subtiitritega variant levib ka välismaal.
Oli kokkulepe TV3-ga, kus pidi näidatama mullu 22. augustil.
Aga jäeti ära. Põhjendati, et nende peremehed
on Inglismaal ja et seda näidata, oleks tulnud katkestada
dokumentaalsari. Kui omanikud kuulsid, et koonduslaager ei olnud
mitte Buchenwald ega Dachau, vaid hoopis kommunistlik vangilaager,
siis seda ei võimaldatud.
Kirjutasin ametliku kirja ETV-le. Hankeosakonnajuhataja M. Jurtenko
saatis vastuse, et erinevatel põhjustel seda filmi ei näidata.
Kui käisin videokasseti järel, ütles ta ajaloolised
sõnad: Mida te, härra Tarto, õige mõtlete,
et mida mõtlete, seda kohe ka välja ütlete?
Vastasin, et tegin seda isegi okupatsiooniajal. Sellega anti kaude
teada tegelik põhjus. Sisu ei meeldi. Kuid kui ETV-s kõlbab
näidata okupatsiooniaegseid propagandafilme ilma kommentaarideta,
miks ei või näidata minu filmi? Neid vihastab kõige
rohkem, et räägin pidevast vabadusvõitlusest
ja vastupanust, mille pärast väljus ülalt, s.t
Moskvast algatatud reformikava Perestroika kontrolli alt. Meil
õnnestus ära kasutada ajalooline võimalus ja
taastada Eesti iseseisvus. Oma teise vangistuse ajal 60ndatel
hoiti mind Mordvas Javase asulas, vangilaagris nr. 385/11. Seal
oli umbes 1800-2000 poliitvangi, teiste seas ka palju vene haritlasi.
Laagri kõrval asus mööblitehas, kus nn töötsoonis
töötas u 1500 vangi ja lisaks veel 500 vabatöölist,
mittevangi. Nende kaudu said vene haritlased Moskvast infot, ka
salajasi materjale ja raamatuid, kus seisis märge ametkondlikuks
kasutamiseks. Vene haritlastelt kuulsime, et võivad
tulla suured muudatused. Paljud keskealised ja nooremad kommunistid
tajusid, et vastuolu elu reaalsusega takistab nende isiklikku
heaolu. Selgitati, et ühel osal noorematel kommunistidel
olevat soovunelmad, et varad, mis rahvas on sotsialistliku riigi
ajal loonud, langeksid n-ö ettevõtlike ja aktiivsete
inimeste kätte. Varade käsutajad olid nad olnud niikuinii,
aga nad tahtsid saada nende päris omanikeks läänelikus
mõttes. Muudatusi nimetati omavahelistes jutuajamistes
perestroivanije e ümberrivistumine. L. Breþnevi
visa tervise tõttu lükkus see edasi ja sai pärast
nimeks perestroika e ümberehitamine. 1995. a
kohtasin Varssavis rahvusvahelisel konverentsil ühte kunagist
laagrikaaslast, kes ütles: Noh, Enn, läkski nii,
nagu rääkisime. Ainult et teil, baltlastel, läks
veel kõige paremini. Teie saite ju oma iseseisvuse. Meie,
Vene demokraadid, saime näpuotsaga demokraatiat. Usklikud
said usuvabadust ja kommunistid said varad.
Ei väida, et minu nägemus on absoluutselt õige,
kuid mul on õigus ja alust see välja käia. Seda
toetavad ka mõned avaldatud teaduslikud uurimused. Ja kui
minu filmi ei taheta televisioonis näidata, järelikult
minu kontseptsiooni kardetakse.
Kas Eesti
vaim pääseb ekraanile?
ETV-le tuleks
vastu vahtimist anda! prahvatab endine teleajakirjanik Märt
Müür. Ei saa aru, miks hoiab ETV sellisel kohal
inimest, kellel on elukogemuse defitsiit ja kes ei jaga mitte
midagi Eesti ajaloost ega eestluse olemusest. Öelda, et film
on subjektiivne selles mõttes, et tegemist on justkui Enn
Tarto enda probleemiga
Siin ei leia enam sõnu. Ta
ei esinda filmis iseennast, tegu on terve põlvkonna hoiakuga
ja Eesti vaimu küsimusega.
Film Üksinda ja koos ei reklaami mitte Enn Tartot,
vaid Eesti vaimu. Kas Eesti vaim ekraanile pääseb, sõltub,
kelle teenistuses on ETV, keda peab ülal seda vaimu kandev
Eesti rahvas.
|
|
|