|
veitsi selgroog on isetegevus
tekst: K&E
Auklik nagu veitsi juust, täpne
nagu veitsi kell, kindel nagu veitsi pank nende
märksõnade poolest on Eestist veidi pisem Kesk-Euroopa
riik ilmakuulus. Neil on olnud nuppu võtta suurtelt naabritelt
üle kõik hea, kuid jääda iseendaks.
veitslaste hingeilma
ja kultuuri aitab süüvida veitsi aupeakonsul Eestis
hr Matti Klaar.
|
|
Matti Klaar: Olin 5aastane, kui 1944. a Eestist
lahkusime. Ema on muhulane ja isa saarlane. Kõigepealt
läksime Saksamaale ja sealt Böömimaale. Seejärel
Poolasse. Poolas oli Rootsi Punase Risti laste sanatoorium.
Ema sai seal salaja, rootslaste abiga tööd. 1947
oli kommunistlik riigipööre. Rootslastele esitati
tingimused, millega nad ei saanud nõustuda. Kahe
nädalaga tuli kõik evakueerida. Jäime ilma
varjuta ja kaitseta. Ema rääkis kogu aeg, et on
rootslane, kuigi ei mõistnud rootsi keelest sõnagi.
Meid oli kolm venda ja kaks õde. Isa oli sõjavangilaagris.
Evakueerimise käigus toodi mind koos ühe venna
ja õega Rootsi. Ema koos teise venna ja õega
pääsesid söepunkris hiljem järele. Kasvasin
üles Rootsi ühiskonnas, sain hariduse, abiellusin
Liisiga ja meile sündisid kaks poega. 1973 sain töökohast
pakkumise tulla veitsi. 1980-1983 olime taas Rootsis.
Siis jälle veitsis, Baselis. Seejärel tehti
ettepanek minna tööle Kanadasse. Läksime.
1991. aastal tulime Eestisse ja hakkasin Baltikumis edasikindlustust
arendama.
Olen veitsi aukonsul aastast 1993. Kaks aastat tagasi
sain ametikõrgendust ja ülendati aupeakonsuliks,
kuid töö sisu on sama.
Olin mitu aastat veitsi Eesti Seltsi esimees. veitsis
elab eestlasi ligi paarsada leibkonda. Vähemalt jaanipäeval
ja jõulude ajal tullakse kokku. Peale taasiseseisvumist
on huvi eesti keele õppimise ja rääkimise
vastu elavnenud.
|
veitsi
kolm vaala
Ladinlaste Helvetia,
sakslaste Schweiz, prantslaste Suisse, itaallaste Svizzera, retoromaani
Svizzra. Isepäine ja eripärane, mägine, pindalaga
41 285 km2 ja 7 miljonilise elanikkonnaga maa Prantsusmaa, Itaalia,
Saksamaa ja Austria vahel. Kõneldakse neljas riigikeeles.
Mõistagi ei valda kõik nelja keelt, kuid oht kohata
inimest, kes suudab suhelda neist kolmes, on suur. Lisaks keskvalitsusele
on igal kantonil 23-st oma põhiseadus, parlament ja valitsus.
Multikultuurne ühiskond seisab kolmel vaalal: neutraliteet,
isetegevus ja otsedemokraatia.
Eestit veitsis eriti ei teata, tõdeb
hr Klaar. Aetakse segi küll Etioopiaga ja Islandiga.
Massiüritused nagu Eurovisioon on tuntuse paranemisele kaasa
aidanud. Marjaks kuluks üks Nobeli preemia või slaalomisõidu
võit see teeks meid hoobilt kümme korda kuulsamaks
ja ärataks huvi.
Perekond Klaari esmane mulje veitsist oli soe ja mõnus.
Aasta oli siis 1973, oli augustikuu ning Rootsis valitses eestilik
ilm. Zürich aga võttis tulijad vastu kuumalainega,
mis lõi hinge kinni. veitsi ühiskonna liikmeks
saamiseks kulus paar aastat. Keel on nagu saksa keel ja ei ole
ka. Esimesel võimalusel minnakse üle dialektile, mis
on igas regioonis erinev. Võib vabalt juhtuda, et veitslane
veitslasest aru ei saa. Kohaliku dialekti nüansse valdamata
oli jube raske.
veits on olnud üle aegade väga turvaline koht,
kus elada ja töötada, kuid just aastal 1973 tekkis ärev
olukord. Oli naftakriis ja kogu elu pöördus pea peale.
Siiani ei teatud, mis on inflatsioon, ent korraga tõusid
hinnad! Ebakindlus hakkas maad võtma. Üks omapära
oli see, et oli palju külalistöötajaid, kelle lepinguid
pikendati peaaegu automaatselt. Paljud käisid veitsis
tööl ja saatsid raha koju. Tööpuudust ei olnud
ja see jäigi tol ajal nulliks, sest töölepinguid
enam ei pikendatud. Tööpuudus n-ö eksporditi välja.
Nii kaitsti oma rahvast.
Kellest on
tehtud veitslased?
Esimese aastatuhande
lõpul elasid veitsis keldid. Põhja- ja loodeosa
asustati keldi hõimu helveetide poolt alates 2. sajandi
lõpust e.m.a Galliasse siirdumise püüu peatasid
Caesari väed. Alistumisele järgnes romaniseerumine.
Mälestust neist kätkeb endas veitsi sümbol
Helveetsia nimeline mõõga ja kilbiga naine.
Esmaasukate järglasteks on retoromaanid, kelles voolab muistsete
illüürlaste ja keldi päritolu reetide veri. Reetia
nime kandis 15. saj e.m.a rajatud Rooma provints, mis hõlmas
ka Ida-veitsi. 5. saj. m.a.j vallutasid selle germaani hõimud
alemannid. Rahvasterände ajal lisandusid burgundid ja frangid.
Retoromaanid jagunevad romanideks, ladiinideks ja friuulideks.
Retoromaani keel ongi romani murre, mille kõnelejaid
oli 1985. aastal ligi 50 000. See on olnud hääbuv kultuur
ning see piirkond on kõige rohkem kannatanud urbaniseerumise
tõttu. Nüüd on aru saadud, et oleks kahju, kui
niisugune keel ja kultuur ära kaob või lahustub kas
saksa või itaalia kultuuri.
veitslased on oma maa üle hiiglama uhked ja peavad
end teinegi kord suuremaks kui tegelikult on, avab M. Klaar
veitslase hinge. Need on peamiselt sisemaa inimesed,
kes kuskil ei käi ning on üsna endassetõmbunud.
Üks osa seevastu reisib palju ja on teadlikud, milline maailm
nende ümber välja näeb. veitslane oskab hinnata
ja väärtustada kodukandi eripära ning on oma keele-
ja kultuurikeskkonna patrioot. Eripärad on piirkondade vahel
märgatavad. Eestlasele sarnaselt on veitslane suhteliselt
kinnine inimene, kuid pisut emotsionaalsem ja temperamentsem.
Meid seob aga oluline iseloomujoon töökus.
Kõik
algab külast
Võim on veitsis
väga detsentraliseeritud. Pearõhk on pandud kohalikele
väikestele ühikutele. Regionaalselt on väikesed
ühikud väga enesekesksed ja aktiivsed, mis ongi veitsi
selgroog. Kõik külad, vallad ja kantonid edendavad
omakultuuri. Külakultuur on väga vitaalne. Lisaks folkloristikale
on igasugused huviringid ja näiteringid. Oma traditsioonidest
ollakse teadlikud, rahvariideid kantakse hea meelega. Igas külas
on raudselt keegi, kes puhub alpisarve. Tantsurühmad, laulukoorid
ning joodelkoorid on väga eripärased ja tugevad. Loomulikult
annab kõvasti tooni saksa kultuur, sest saksa keele areaal
hõlmab veitsist 2/3. Üks omapära on see,
et suhtlemine naabritega on väga lihtne ja sujuv. Mati Klaar:
Elasime mõnda aega piirilinnas Baselis. Oli tavaline,
et võtsime jalgratta ning väntasime hommikust sööma
Prantsusmaale. Metsas oli mingi roostes plekk, kus oli kirjas,
et üle piiri ei tohi ilma deklareerimata viia sõidukeid
jne. Aga see oli metsarada, kus ei olnudki võimalik autoga
sõita. Suusatades võisid mäetipust alla laskudes
ennast hoopis leida näiteks Itaaliast.
Keskne kultuuripoliitika
puudub
veitsis keskne
kultuuripoliitika puudub, kuigi on olemas Kultuuriministeerium
ja kultuuriinstituut Pro Helvetia, mis saab maksumaksjatelt 32
miljonit veitsi franki aastas. Eesti mastaabis on see väga
suur summa, kuid Euroopa kultuuritegevuses suhteliselt väike
raha. Tegelikult paiknevad tugevad kultuurikeskused Milanos, Roomas
ja Pariisis ning mujal, kus töötavad kultuuriinstituudid.
Kolmas sektor riigis on tugev. Kindel osa iga inimese tulumaksust
jääb kohe omavalitsustesse, mitte suurde katlasse, kust
siis jagama hakatakse. Seaduslikult on sätestatud võimalus
moodustada kodanikeühendusi ja sihtasutusi, mis sihtotstarbeliselt
edendavad ja toetavad kultuurialaseid üritusi. Iga suur ja
endast lugupidav ettevõte on loonud enda juurde vähemalt
ühe sihtasutuse, mille kaudu jagatakse toetusi, stipendiume
jne. Nt Genfi linn eraldab oma regionaalse kultuuripoliitika arendamiseks
aastas sama suure summa kui keskvalitsus. Ühe sellise sihtasutuse
kaudu toetatakse ka Baltimaade kultuuri. Riigiasutused neist toetusi
taotleda ei saa. Isetegevust ja inimeste initsiatiivi toetatakse
just väiksemate ühikute tasandil.
veitslane on kolkapatrioot, ta tahab edendada veitsi
kultuuri, aga vastavas keeles. Olgu selleks saksa, prantsuse,
itaalia või retoromaani keel. Omavalitsuste ja kohalike
kultuurijuhtide poolt korraldatakse regioonile eripäraseid
üritusi nagu lippude loopimised, maadlusvõistlused
saepuruhunnikutes, juustufestivalid jne. Sarnaselt naabermaadele
on ka veitsis käimas karnevalihooaeg. See on ürgvana
komme, et peletada talv ja tervitada saabuvat kevadet. veitslased
armastavad maskeraade, mida kutsutakse Fasnacht.
Harjutatakse aasta läbi muusikapalasid, kuid sihilikult
pool tooni valesti. Siis pannakse selga kostüümid ja
maskid ning käiakse rongkäikudes, mängides kõiksugu
lugusid. Tegu on väga osavate muusikutega, nii et kuulajad
saavad aru küll, mida mängitakse, aga pikapeale hakkavad
kõrvad valutama. Agressiooni ei ole absoluutselt, käib
mäng ja pidu ning enese väljaelamine. Üks suuremaid
ja tuntumaid karnevale peetakse Baselis. Pilatakse nähtusi
ning visatakse nalja poliitikute üle. Karnevali juurde käivad
ka traditsioonilised rahvusroad, peamiselt mitmesugused pudrud,
kirjeldab härra Klaar veitsi karnevalimelu. Kuluks
eestlastelegi ära.
Otsedemokraatia
on juurdunud
veitslase selgroogu
on juurdunud, et iga asja kohta korraldatakse küsitlus või
referendum. Neid on tohutu palju, kuid osalemine on enamasti võrdlemisi
niru. Kui hääleõiguslastest 30% kokku saadakse,
on hästi. Kuid väga olulise küsimuse puhul, nagu
näiteks välismaalaste kvoodi muutmine või Riigipäeva
valimised, tuleb rahvas lagedale 70-80%-liselt. Küsitlused
ja referendumid on üks otsedemokraatia vältimatu pahe,
mida peab tegema, sest nii on põhiseaduses sätestatud.
Otsedemokraatia on suhteliselt haruldane ja sellest loobumine
täiesti mõeldamatu. veitslane ei pruugi küsitlusest
hoolida, kuid kui temalt jäetakse arvamus küsimata,
läheb ta tigedaks. Eks see ole ka üks pähkel, mis
takistab Euroopa Liitu astumist, sest paljud EL direktiivid välistavad
otsedemokraatia.
Miks veitslased
Euroopa Liitu ei taha?
See on väga emotsionaalne
küsimus. Üks olulisemaid põhjusi on see, et kui
veits astub Euroopa Liitu, satuks ta rikka maana automaatselt
maksjate hulka, kuid põhjusi EL-ilt toetusi taotleda eriti
ei ole. Nii et vastu ei saaks praktiliselt sentigi. veitslased
on oma eripära üle hirmuhked. Samuti väärtustavad
nad väga oma neutraalsust, mida on kogu aeg jõuliselt
toonitanud. Erapooletus on ülim aade. Kardetakse, et EL-s
ei saa enam tegutseda nagu seni.
Võitlus on tegelikult tasavägine. Osa ärimehi
juba kahetseb, et veits Euroopa Liitu ei kuulu, kuigi tegelikult
on majanduslikult olemas kõik koostöövormid nagu
liikmesriikidelgi, v.a see, et ei kuuluta ühtegi nõukokku
ega komisjoni.
Piir Euroopa Liidu pooldajate ja vastaste vahelt kulgeb piltlikult
saksa veitsi rahvustoidu rösti järgi,
mis tähendab toorelt praetud kartulit. Vastu on just sisemaa
inimesed, kes ei ole aldid suhtlejad ning on väga konservatiivsed.
Muutuste vastu on 60 argumenti ja kaks kõige mõjuvamat
neist on, et me pole kunagi nii teinud või
et me oleme alati nii teinud, kirjeldab M. Klaar
sisemaa elaniku mõtteviisi. Seevastu piiriäärsete
alade elanikud ja just need, kelle naabriteks on Prantsusmaa,
Itaalia ning Saksamaa, on rohkem poolt kui vastu. See on ka mõistetav,
sest üksteisega toimub tihe lävimine ja teadlikkus on
suurem. Retoromaani ala on paraku niivõrd pisike, vaid
1% veitslastest, et ei kalluta ühele ega teisele poole.
On aga selge, et kõik, mis Euroopa Liidus juhtub,
mõjub ka igale poole mujale, olenemata sellest, kas ollakse
liikmesriik või mitte. Küsimus on, kas omatakse kaasarääkimise
õigust või otsustavad teised. Kui ümberkaudsed
maad kõik kuuluvad Euroopa Liitu, siis varem või
hiljem astub sinna ka veits. See on aja küsimus.
|
|
|