|
Heli Speek
täidab tühja kultuuriruumi
tekst: K&E
|
Heli Speek 10 aastat tagasi
Harju tänava "avtud haavadel".
|
Oma kodust võttis
Heli kaasa ühiskondliku mõtlemise ja kaasatundmise,
sirgjoonelisuse ja otsekohesuse ning vaatlusoskuse. Sündmused
juunis 1941 määrasid kompromissitu maailmavaate. Parimaks
kingiks elult on lapsed ja lapselaps, sõbrad ning elukutse.
Teoksil on dokumentaalfilm admiral J. Pitkast. 15. mail täitus
filmitegijal Heli Speekil 55 eluaastat. Õnnitleme!
Paljudel naistel
on hirm vanaduse ees, aga Teil?
Vanadusehirmu ei ole, sest vananedes saab järjest targemaks.
Praegu on ääretult piinlik, kui rumal ma võisin
olla eelmisel ja ülemöödunud aastal.
Sündisin Tartus, kuid juured on sellises hästi kummalises
paigas nagu Narva. Vanaisa oli Narva Kaitseliidu ülem ja
kui baasid sisse tulid, tuli perekond esialgu Tapale, hiljem Tallinnasse,
kus isa lõpetas Prantsuse Lütseumi. Algas sõda
ja isa mobiliseeriti Punaarmeesse. Tal olevat olnud küll
tahtmine jalga lasta, aga ei jõudnud, enne viidi rongiga
ära. Vanaisa mobiliseeriti samuti. Ta läks laeva peale
ja jõudis Kroonlinna sadamakaile n-ö peaaegu ujudes,
sest laev lasti põhja. Ta oli samal laeval koos Georg Otsaga.
Isa oli hariduselt jurist ja peale sõda suunati ta Tartusse
tööle. Tagasi Narva poleks ta saanudki minna, sest eestlastele
ei olnud see lubatud. Narva linna ja põliste narvakate
kurvast saatusest olen teinud 1988. a dokumentaalfilmi Ma
tahaksin elada Narvas. Lastele oli see aeg põnev.
Mäletan varemetes Tartut ja põdrakanepit. Mäletan
Tartumaad. Eriti Räpina kanti, kus sai igal suvel maal oldud
ja vahepeal ka koolis käidud. Lõpetasin Tallinnas
Spordiinternaatkooli I lennu koos Jaak Salumetsaga, mina spordist
eriti ei huvitunud. Meelde on jäänud mõned harvad
õpetajad, kes rääkisid ajaloost rohkem. Meie
põlvkond teadis, mis oli olnud enne meid, väga hästi.
Võin öelda, et suhtumine venelastesse, kes hakkasid
sisse tulema, oli võrdlemisi tauniv. Nad olid teistmoodi
ja neil olid kogu aeg mingid pulstid seljas.
Millal hakkas paeluma
filmimaailm?
Filmihuvi tekkis väga varakult. Võisin kinos oma võileiva-
ja kommirahad mängu panna. Neljandas-viiendas klassis oli
pilt selge, et hakkan filmirezhissööriks, ehkki vahepeal
oli huvi eesti filoloogia vastu. Tartu Ülikoolis aga selgus,
et pole sobiv kool lõpetatud. Piinlik oli kohe ära
tulla ja nii sai minust füüsika-matemaatika teaduskonna
tudeng. Aastaga sai selgeks, et olen täielik humanitaar.
Esimene katse astuda Moskvasse Riiklikku Kinematograafiainstituuti
läks luhta, teisel korral näkkas. Õppimise aeg
oli ääretult põnev ja rikas. Sula ajal olid õpetama
sattunud mitmed õppejõud, kes olid vangilaagrid
läbi käinud. Nende meelsus ja julgus oli teine, kuigi
Brezhnevi ajal hakkas see natuke kaduma. Tallinnasse tulles oli
tunne, et olen sattunud keldrisse, kus tuul ei liigu. Mäletan,
et vedasin Moskvast Tallinnasse samizdat´i.
Mida ütleb
Teile kuupäev 14. juuni 1941?
See on kuupäev, kui meie suguvõsa peaaegu täielikult
küüditati. Vähesed tulid tagasi. Siit pärineb
maailmavaade, meelsus ning suhtumine komparteisse ja kommunistidesse.
Kui võtta seisukoht kollaborantide suhtes, siis Eestile
tõi iseseisvuse rahvas ise. Kaasa arvatud eestlased oma
raugematu võitlusega laias maailmas. Seda ei toonud rüütlid,
savisaared ega muud tegelased. Leian, et on väga väär,
et me ei ole nõudnud neilt patukahetsust, sest nad on toonud
tänasesse päeva kaasa oma kombed ja väärtushinnangud.
Kommunist on hakanud kapitalistiks, aga ta ei loo varandust ega
väärtusi. Ta võtab, varastab ja ärastab
ning kasutab seda nagu nõukogude ajal. See on andestamatu.
Eesti praegune areng ei ole sugugi mitte nende tegevusele tänu
võlgu, vaid selle suure töö on ära teinud
rahvas ise ja just noorem põlvkond.
Kuidas on võimalik
Eestis olla vabakutseline filmirezhissöör?
See on päris raske, aga mitte võimatu. Filmimaailmas
peaks väga palju muutuma. Muutused peaksid algama Kultuuriministeeriumist,
mis on kõige vähem muutunud ministeerium. Seal on
ametis hunnik kümme aastat ajast maha jäänud tegelasi,
kes on ennast tööle unustanud. Nad ei suuda valitsusele,
rahajagajatele ega äriinimestele selgitada, et sent, mis
kulutatakse kultuurile, toob võrratult enam tagasi sotsiaalsfääris,
majanduses, hariduses jne. Kultuuriministeerium ei tee endale
muret, et Eesti filmid Eestis peaaegu üldse ei levi. Sõidab
küll ringi väike Kinobuss, aga see on filmiinimeste
endi algatus ja palju ei suuda. Lisaks kulub raha kribu-krabu
filmide tootmisele, mis ühiskonda kahjuks eriti palju ei
loksuta. Samuti jätab soovida filmide kunstiküpsus.
Filmid peaksid levima välisriikides, sest siis on kulutused
igas mõttes kasumlikumad.
On olemas Kultuurkapital ja küllalt korralikult rajatud Eesti
Filmi Sihtasutus. Nii Kulka kui ka EFSA peaksid loobuma sotsiaalabi
osutamise rollist. Sihtasutuse ülesanne oleks selekteerida
välja anded. Raha tuleb matta annetesse, mitte firmade juhuslikesse
projektidesse. Toon drastilise näite: Kulka annab raha vene
kodanikust Sillamäe mässaja Esja Shuri filmi jaoks.
Kulka ei leia raha Eesti rahvuskangelase admiral Johan Pitka filmi
tarvis. Mis asi see on? Põhjus on selles, et lähiajalugu
on tabuteema. Kogesin seda ise seoses filmiga Igaviku seisukohalt,
mille Igor Ruus alustas ja mina lõpetasin. Peategelane
on Semjon kolnikov, kes on üles filminud sõjajärgset
aega Eestis. Kollaborantide teod on puust ette tehtud ja punaseks
värvitud. Lõpetan filmi tekstiga: Need inimesed
ei mäleta, ei tea ja ei taha teada Stalini aja kuritegudest,
N. Hrutovi aja veidrustest ega L. Brezhnevi ja K.Vaino
aja venestamistest. Neidsamu tegelasi näeme täna
Eesti poliitilises ja majanduselus, kust nad peaksid oleme ammu
kadunud ja vähemalt midagi andeks palunud. Ain Seppik läheb
aga Riigikokku ega kavatsegi poiste ja poiste perede ees vabandada.
Räägitakse,
et maal on elu kehv, kuid Teie artiklist Postimehes
(24.03.2002) kolhoosimentaliteedi lokkamisest ilmnes, et ettevõtlikke
inimesi kardetakse?
Arendaksin seda mõtet edasi. Maaelu korraldus on jäetud
hooletusse. Haldusterritoriaalne reform on läbi viimata.
See on kuritahtlik tegevus. Ääremaid ei tohiks infotehnoloogiaajastul
olemas olla. Need on kunstlikult tekitatud. Tekitajateks on vallad
ise, mis on endised külanõukogud, kuhu on palgale
kogunenud kolhoosiaja koorekiht. Teame ju, et külanõukogu
sekretär oli KGB silm ja kõrv. Selline isand või
emand jäi sageli paika, ehkki seaduse järgi peab vallasekretäril
olema juriidiline haridus, aga tavaliselt neil seda ei ole. On
valdu, kus ei ole ametis ühtegi kõrgharidusega inimest
ja keegi ei oska inglise keelt. Nad on juriidiliselt kirjaoskamatud,
ei suuda tegelda nt üldplaneeringuga ega suhelda ettevõtjaga.
Lätis viidi haldusterritoriaalne reform läbi ja kust
see majandushüpe tuli? Just vabanenud ressurssi arvelt. Ka
Eestis tuleks vabastada riigi rahad ning kohalik rahvas paisetest.
Teil on käsil dokumentaalfilm admiral Johan Pitkast. Miks
just temast?
Tunnen J. Pitkaga hingesugulust. Olen mõelnud selle üle,
kui palju on nõukogude aeg süstinud meisse alaväärsuskompleksi.
Ajalookäsitlus filmina mõjub nooremale inimesele märksa
võimsamalt kui üks raamat. Nagu film Nimed marmortahvlil
andis rahva eneseteadvusele ja eneseuhkusele võrratult
suure potentsiaali, võiks sama oma isikuga ja tegudega
anda J. Pitka. Ajalugu on üks osa kultuurist. Täidaksime
ühe tühja kultuuriruumi oma ajalookangelastega ära.
Mitmed reþissöörid on kurtnud, et raha saamine
ajalooteemaliste filmide jaoks on väga raske. Praegu võimul
olevad kollaborandid ei talu seda. Ei neela neid kangelasi ja
ajaloo tõest käsitlemist alla ning soovivad need olematuks
teha.
Kõige põnevam
inimene, kellega olete kohtunud?
Kõige tobedam inimene on Leonid Brezhnev, keda sattusin
nägema kahe meeteri kauguselt 1972. a kevadel Moskva tudengipäevadel,
kui olime GIKi delegatsiooniga Kremli Kongresside Palees.
Kui oleks võimalik
pugeda kellegi nahka, siis kelle?
Julguse, otseütlemise, töökuse ja visaduse pärast
tahaksin olla Erkki Noole nahas. Olen kogu aeg imetlenud ka esseisti
Enn Soosaart ning mind vaimustab USA presidendi julgeolekunõunik
Condolera Rice.
Kuidas tähistatakse
Teie peres emadepäeva?
Emadepäev on üks ilus kevadine päev, mil mõtleme
oma emadele ja vanaemadele. See päev on eriline veel sellepärast,
et kaubandus ei ole suutnud seda seni ära solkida. Meie peres
joonistasid lapsed pilte ning meil on komme kinkida tähtpäevadeks
raamatuid.
|
|
|