Kultuur ja Elu 2/2003


Kultuur ja Elu 1/2003

 

 

 

 



Ümber Pühajärve ja Väikesele Munamäele

tekst: Annekreet Heinloo
foto: Pühajärve Spa Hotel

Otepää kütkestab paljuga ja paljusid. Sealne loodus on heldel käel jaganud inspiratsiooni luuletajatele, kirjanikele ja kunstnikele. Kultuuriloolane Annekreet Heinloo viib meid oma lapsepõlveradadele.

Ilmjärve. Tilluke hajaküla Otepäält mõniteist kilomeetrit Sangaste poole. Siin, Otepää kõrgustiku viimastel küngastel, asub vanaisa kodutalu. Siit edasi on juba lage maa. Niisiis tõmbab mind igal suvel sinna – llmjärve kruusateedele, Saani mäele, mille otsas kasvab pihlakapuu, nõiduslikesse okasmetsadesse, kuhu eriti sisenedagi ei julge ja liivakarjääri, kuhu pääsukesed pesad teevad. Kuid see on lapsepõlv… Tõde on see, et viimasel ajal jõuan Otepääle üha harvemini.
Ometigi, Otepää tõmbab kui magnet. Ümberringi näete siin kupleid ja ikka jälle kupleid, kuplite vahel aga looklevaid ojakesi, mis juhatavad teed puhtaveeliste järvede juurde. Kui siia lisada metsatukad, põlluribad, kivid, kännud, vanad talud, sellest peaks piisama, et kõike oma silmaga vaatama tulla.

Pühajärv ja kirgliku ilu mõis

Lapsepõlves oli Pühajärvel käimine suur nauding. Sest otse keset asulat, künka otsas, asus kuradiratas. Selliseid oli muidu ainult Lätis Siguldas ja Tallinnas lunapargis. Ratas tõstis kõrgele, otse Pühajärve kohale, nii et kogu Otepää ja selle ümbrus oli kui peopesa peal! Pühajärve nimi on seotud muistse paganlususuga, selle tõenduseks on järve kaldal asuv põlispark. Esimene teadaolev kohanimi on saksapärane “Wollust” (aastast 1417), mis tähendab tõlkes “Kirg”. See annab tunnistust koha kõrgelt hinnatud looduslikest ja esteetilistest väärtustest juba siis. 1836. aastal sai paiga omaniku Sophie von Villebois’ avalduse põhjal mõis uue nime “Heiligensee” – Pühajärv. Mäletan, kuidas Pühajärve vabaõhulaval mängiti Shakespeare’i “Suveöö unenägu”. Järve maagiline kuma põlispuude vahel on meeles siiani. Kahju, et nüüd vaid suured kontserdid sinna lavale eksivad.
1920ndatel sai Pühajärvest väga populaarne suvituskoht. Kuid 22. augustil 1944 põletati mõisahoone taganevate saksa vägede poolt. 1949. aastal asutati Pühajärvele kopsutuberkuloosi sanatoorium. Praeguse puhkekodu vanem hoone ongi ehitatud endise mõisahäärberi müüridele. Sanatoorium töötas seal kuni 1966. aastani, kui peeti sobivaks otsida sanatooriumile uus asukoht – Pühajärve kliima ei sobinud. Pühajärve puhkekodu avati 4. märtsil 1967.

Kultuurilooline Pühajärve

Pühajärve ümbrus kubiseb kultuuriloolistest paikadest. Järve on palju maalitud, eriti armastatud koht selleks oli Kiigemägi. Vähemalt pooled Pühajärve kujutavatest kunstiteostest on sündinud siin. Autoriteks Karl Ludwig Maibach, Konrad Mägi, Roman Espenberg, Villem Ormisson, Nikolai Kummits, Johannes Võerahansu, Richard Uutmaa, Johannes Uiga ja Enn Volmere.
Kiigemäe lähedal Kolga poolsaarel asuvad Kolga talud. Selle paiga kirjanduslikuks avastajaks oli Eduard Vilde, kes jätkas Kolgal “Prohvet Maltsveti” kirjutamist. Vilde avastatud paik hakkas meeldima ka teistele kirjanikele. Seal on suvitanud August Kitzberg, August Alle, August Gailit, Kersti Merilaas, August Sang ja mitmed teised kirjanikud. Teisel pool Pühajärve, Juusa-Peetri talus suvitasid 1930ndail “Kirjandusliku Orbiidi” rühmitusse kuulunud kirjanikud Mihkel Jürna, August Jakobson ja Erni Hiir. Hobusemäele jääva Saare talu tegid omakorda kuulsaks siurulased. Vana talumaja taga oleva suvila pööningukambri aknaorvast võib lugeda, et siin on elanud aastatel 1918-1925 Marie Under, Friedebert Tuglas, Johannes Semper, Henrik Visnapuu, Konrad Mägi, Addo Vabbe. Otepää maastik ja Pühajärve ilu kajastub ka nende loomingus (Henrik Visnapuu ajalooline värssnäidend “Otepää all”, J. Semperi lembeluuletus “Kirja saades”, Tuglase romaan “Felix Ormusson”).

Väikeste järvede saladused

Pühajärvest põhja poole jääb Neitsijärv. Kord rääkis vanaisa, et Nuustaku alevi asutaja parun von Schrenk käskinud järvele ehitada tehissaare. Talupoegade vaev olnud aga asjatu, sest talvel jääle transporditud saar vajunud kevadel kohe mudasse. Muistendi järgi oli Neitsijärv vanasti palju sügavam ja puhtam. Kord juhtunud nii, et ühele Pühajärve nägusamale talutüdrukule saadetud pulmapäeval vali käsk ööseks mõisa tulla. Pruut kohkunud väga, õhtul lahkunud ta pulmapeolt väga nukrana. Pidulised arvanud siis, et tüdruk läheb mõisa. Pruut aga sammunud järve äärde, kus hüpanud vette ja uppunud. Sellest ajast saanudki järv Neitsijärve nime.
Armuallikas ehk Veriläte on üks paljudest Pühajärve allikatest, kuid teistest suurem ja ilusam. Allikas saanud nime oma vee võlutoimest: kui jaaniööl allikavett hõbepeekrist juua, toob see suure ja püsiva armastuse. Peale selle vaigistavat vesi valusid ja ravivat haigeid. Verilätte nimi tuleneb vee suurest rauasisaldusest.

Kuidas Otepää alguse sai?

Lugu sellest, kuidas Otepää linn alguse sai, oli lapsena üks mu lemmikuid. Seda armastas pajatada tädi Koidu, vanaisa täditütar. Rahvasuust pärinevate andmete põhjal kattis Otepää linna all olevat kõrgustikku mets, kus kasvas rohkesti sarapuid. Maa kuulus Pühajärve mõisnikule. Pinnas kõrgustikul vilja ei kandnud, kuid sarapuud andsid head saaki. Keegi kohalikest elanikest ei tohtinud siit omal algatusel pähkleid korjata. Mõis oli koguni palganud valvuri, keda kutsuti Pähkli-Reinuks. Tema pidi hoolt kandma selle eest, et kõik valminud pähklid saaksid paigutatud mõisa ladudesse. Kui Pähkli-Rein leidis olevat paraja aja korjamiseks, käis ta kõik ümberkaudsed majapidamised läbi ja jagas käske: “Homme, lapsed, nustakule!” Saksakeelset sõna “Nusstag” (pähklipäev) oli Rein kuulnud mõisas.
Hiljem leidis mõisahärra, et nii suurt maalahmakat on siiski mõttetu hoida ainult pähklite saamiseks. Metsa all olev maa hariti põlluks ning siia rajati karjamõis, mida rahvasuu hakkas kutsuma Nuustaku karjamõisaks.
Aastate pärast otsustati siia teede hargnemise kohale hoopis alevik asutada. 1861. aastal saatis mõisnik Riia kubermanguvalitsusele palvekirja, nõutades luba Nuustaku karjamõisa asemele alevi asutamiseks. 17. jaanuaril 1862 saabus vastus – luba asutada alev nimega “Vastne-Otepää”, laadapidamise õigusega igal aastal 4. ja 5. oktoobril.
Uue keskuse elanike arv kasvas kiiresti. 1875. aastal avas Jakob Hurt alevikus esimese kooli. Hurt töötas Otepääl aastail 1872-1880, olles siin esimene eestlasest pastor. Tema eestvõttel kujunes piirkonnas välja täielik koolivõrk ja ehitati ajakohased koolimajad. Hurt hakkas läbi viima regulaarseid koolmeistrite konverentse, Otepäält juhtis ta ka Eesti Kirjameeste Seltsi ja Eesti Aleksandrikooli asutamise peakomiteed.

Tänane Otepää ümbrus on paljuski muutunud sellest, mida lapsepõlvest mäletan. Väikeste järvede kallastele on kerkinud rikaste suvilad, palkmajad ja suured sildid pealkirjaga “Müüa!”. Ei ole enam ainult puutumatu loodus. Mets Väikese-Munamäe küljelt on kadunud, seal käiakse nüüd suusatamas. Suvel aga peesitab seal vaid liivane nõlv, sinna otsa on hea ronida. Kõrged kontsad ja terava ninaga kingad ei ole Otepää oludes kohased. Nendega mägede tippu ei jõua. Kui ülesminek peaks ka õnnestuma, siis alla tulete ikka palja- jalu.



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv