|
|
Peeter Bötker
|
Peeter Bötker tahab tõekomisjoni
K&E intervjuu
foto: Peeter Langovits, Postimees/Scanpix
Intervjuu 1980ndate
meelsusvangi, praeguse ühiskonnateadlase Peeter
Bötkeriga (34), kes
töötab Stockholmi ülikoolis ning pidas Tartus Jüri
Kuke konverentsil ettekande Eesti iseseisvust varitsevatest ohtudest.
Milliselt pinnalt
kujunes Teil rahvuslik meelsus?
Küsimus on ehk selles, kust tekkis tahe vastu hakata? 14-15aastane
inimene ei taju veel ohtu ning usub oma võitu. Ei ole seda
kurja veel näinud. Kasvasin üles ilma isata. Ema ja
vanaema olid väga eestimeelsed. Mäletan, et vanaema
tuli Eesti Vabariigi aastapäeval alati tordiga ja väikese
lapsena ei saanud ma alul aru, milleks? Ema karjääri
ei teinud, kuigi võimalus avanes. Mind ei kasvatatud selles
vaimus, et rikud oma noore elu ära. Sellepärast ei teadnud,
mida karta, siit ka julgus.
Kui mäletate,
siis käis Tallinna 20. Keskkoolis jõhker ideoloogiline
kasvatus?
Jaa, oli küll. Mäletan, et õppealajuhataja oli
Linnaks. 1983. a tegin koolis küünaldega rongkäigu.
Linnaks kirjutas mulle märkuse, et Nõukogude Liidus
on küll usu- ja demonstratsioonivabadus, aga sellega avalikult
ei liialdata. Ema naeris tükk aega. Nad kasvatasid meid küll,
kuid pöörasime selle kohe nende vastu. Edgar Savisaar
on mulle ette heitnud haakristi joonistamist, kuid ma joonistasin
Taaveti tähte ka. Kõike, mida nõukogude riik
kartis. Oleks nõukogude riik kartnud näiteks õunu,
oleksin neid igale poole laiali loopinud...
Enn Tarto ütles ühes intervjuus, et oleme 12 aastat
riiki teeselnud. Eks ta nähtavasti niimoodi ole. Mingil määral
hakkab riik nüüd kujunema. A. Seppiku juhtum näitas
seda väga hästi. Seda protsessi poleks toimunud, kui
ühiskond ei oleks tegelikult terve. Leian, et inimestele,
kelle kätel pole teiste inimeste verd, ei ole mõtet
turja hüpata. Nad on karjeristid ja sellistena tuleb neid
võtta. Võtame näiteks Siim Kallase, kes on
oma olemuselt töökas inimene. Need, kes on tegelenud
otseste represseerimistega nagu Ain Seppik ja Kalle Klandorf või
olnud endisele võimuladvikule väga lähedal nagu
Edgar Savisaar, on hoopis teine küsimus. Savisaar on olnud
väga lähedal ringkondadele, kes püüavad täna
Moskvas uuesti võimule tulla. Küsimus tekib juba julgeolekupoliitilisest
aspektist.
Kui terve ühiskond
ikkagi on, A. Seppik astus sunnitult küll ministrikohalt
tagasi, kuid ta valiti ju uuesti riigikokku?!
See näitab esiteks vajadust vahetada sotsiaalteaduslikku
metoodikat. Tuleks väga täpselt seletada, mis ajendil
25 % inimesi valisid Keskerakonna? Kas nad valisid parempoolsete
jõudude vastu? Või valisid, ütleme, Eesti Vabariigi
vastu. Või on mõlemad põhjused koos? Seni
on väga raske selle kohta midagi täpsemalt öelda.
Seda, et väga paljud inimesed on pettunud, ei saa eirata.
Loodan, et praegune valitsuskoalitsioon tajub ohtu, mis Eesti
riigil on tekkinud esimest korda pärast Pullapääd.
Kujutame ette, kui Keskerakond teeks organisatsioonis ümberkorraldusi?
Kui nad pudenema ei hakka ja panevad puhtad inimesed ette, siis
järgmistel valimistel pole kuskilt ühtegi Keskturu ega
Seppiku skandaali võtta. Organisatsiooniteoreetiliselt
võib tekkida ampusepudelilt korgi äratõmbamise
efekt. Pudeli sisu võib suure hooga laiali lennata. Väikestel
tekkivatel gruppidel tõusevad transaktsiooni maksuvused
ja nad võivad muutuda rahalistele survetele leebemaks.
On teada, et Moskvas koonduvad endised seltsimehed, kellel on
määratu hulk majanduslikke ressursse. Omavahelised vanad
sidemed ja neil püsivad majanduskontaktid võivad kaasa
tuua selle, et (ma tsiteerin nüüd Eesti Päevalehte):
kui allmaailm nt finantstoetust ei anna, siis on kindlasti
mõne välisriigi sõbralikud ringkonnad nõus
seda tegema. Tähendab, kui täna näeme Res
Publica fenomeni, siis 4-5 aasta pärast võime näha
mingisugust vasakpoolset fenomeni, kes võtab parlamendis
28-30 kohta. Jällegi ei ole neile kuskilt mingit uut luukeret
leida. Puhtad poisid on eesotsas, kuid taas tegutseb kulisside
taga vana nomenklatuur. Tänapäeval ei vallutata riike
enam tankidega, vaid poliitiliselt.
Teid üritatakse
vägisi huligaanideks tembeldada. Ajalehti ähvardab kohtukull.
See ongi kõige hullem. See näitab, et Keskerakonda
on kokku jooksnud inimesed, kelle mentaliteet on niivõrd
süvenenud nõukogude aega. Nad on täielikud nõukogude
aja produktid. Lasta neil Eestis praegu edasi valitseda tähendab,
et kuigi nad tahaksid võib-olla Eesti riigi ja ühiskonna
heaks midagi teha, siis on küsimus, kas nad tajuvad tegelikkust
ilma punaste prillideta? Ma ei usu. Arvestades, et suur protsent
nende elu kulgemisest on möödunud nõukogude ühiskonnas,
ei usu, et nad suudavad järsku ümber pöörata
ja näha ning käsitleda ühiskonda hoopis teistmoodi.
Kuidas hindate
Seppiku skandaali käsitlemist Eesti meedias?
Minu arusaamise järgi on see Eestis tüüpiline.
Juba 1992. aastal jäi asi seisma. Võib-olla ei olnudki
ühiskondlikke jõude, et rahvuslikud ringkonnad oleksid
suutnud eetikarevolutsiooni lõpuni viia. Ühiskond
ei tulnud taha ja tegelikult ei tehtud ka midagi, et see jõud
koguda. Olemegi 12 aastat hiljem seal, kust oleks pidanud alustama.
Täna oleks võib-olla ühiskond taha tulnud. Kuid
jälle jõuti finiijooneni välja ja siis
oli kõik nagu lõppenud. Miks see nii on, ei oska
seletada. Mina pakun välja rahvusvahelise tõekomisjoni.
Kuid sellest ei taha keegi eriti rääkida. Hoiak, et
unustame ära ja vaatame tulevikku, on puhas valitsejate retoorika,
selline on see olnud juba Rooma ajast saadik vaatame tulevikku.
Aga kellega koos tulevikku vaadata, on teine küsimus. Endised
ringkonnad on sotsiaalsel maastikul niivõrd konsolideerunud,
et on muutunud korgiks pudelikaelas. Sellepärast toetan väga
Res Publica fenomeni, sest see tekitab pluralismi ja toob teistsugust
mentaliteeti.
Võimalike
kohtulahingute valguses tõstatus isegi küsimus, kas
sõnavabadust on vaja piirata?
Aga mida homo soveticuselt oodata? Kuigi nad tahaksid asjadest
võib-olla teistmoodi aru saada, nad ei suuda. Sellepärast,
et nende kogu kasvatus ja mõttelaad on niivõrd kinnistunud
nõukogude ideoloogiasse.
Millised oleksid
tagajärjed, kui midagi analoogilist ilmuks Rootsi meedias?
Rootsi ühiskond on kinnistunud ja juurdunud, selline asi
üldse välja ei tulekski. Kui ta ka välja tuleb,
siis Seppik läheks ja Seppik tuleks. See on väga juurdunud
organisatsiooniline maastik. Eesti on siinkohal palju demokraatlikum.
Eestis on n-ö jõudude balanss, mida Rootsis ei ole.
Rootsis puudub opositsioon kui selline. Prantsusmaal läheks
nähtavasti püssilaskmiseks ning põllumehed tuleksid
sõnnikutraktoritega parlamendi ette. Hispaanias ja Itaalias
tõuseks arvatavasti suur lärm.
Räägitakse
vajadusest sõlmida ühiskondlik kokkulepe.
Näen seda jällegi valitseva grupeeringu retoorikana.
Ei usu, et ilma tõekomisjonita oleks mingisugust leppimist
võimalik sooritada. See tähendaks retooriliselt, et
jätke meid rahule! Nende käes on ressurssid ja positsioonid
ning see tähendab, et ärme nüüd räägi,
lepime ära. Aga leppimine toimub nii, et meie andestame ja
nemad naeravad. Rahvuslikud ringkonnad on ju siiani teise järgu
kodanikud. Ilma tõekomisjonita ei saa mingist kodanikuühiskonna
tekitamisest rääkida. Viimased talvised sündmused
on näidanud, et ühiskond on lõhestunud kaheks.
See, mis siin 12 aastat kääris, lahvatas. Kui hakata
arendama nt kodanike omaalgatuslikke organisatsioone, siis grupeeruvad
need jälle kaheks. See on dihhotoomia, mida tahetakse ära
hoida, kuid mis on paratamatu. Et seda tõesti ära
hoida, tuleks rahvusvaheline tõekomisjon püsti panna.
Alles peale eetikarevolutsiooni on võimalik mingit homogeenset
organisatsioonide voolu tekitada. Praegu ei ole riigis organisatsiooniliselt
sisuliselt 1991. aastast saadik midagi muutunud.
Millest rääkis
Teie ettekanne Jüri Kuke konverentsil 29. märtsil Tartus?
Ettekanne oli teoreetiline reflektsioon kujunenud olukorrast.
Püüdsingi vajutada näppu just sellele, milline
oht ähvardab Eesti iseseisvust, pean silmas poliitilist sõltumatust.
Mis juhtub, kui mingisuguses erakonnas võiks tekkida killustumine
ja vanad juhid eest ära võetakse. Miks 25% inimesi
ei toetanud rahvuslikke grupeeringuid? Kui põhjuseks on
sotsiaalsed aspektid, siis seisab praegusel valitsuskoalitsioonil
ees vajadus teha tõepoolest sotsiaalseid reforme, et võtta
poliitiline kapital grupeeringutelt, mis võivad Eesti poliitilist
sõltumatust ohustada. Las nad istuvad oma parteis Suure
Juhi ümber ja unistavad 40 kohast Riigikogus ning tajuvad
muutusi oma homo soveticuse arusaamise järgi.
Kuidas vabaneda
pseudodemokraatiast?
Eesti on niivõrd intelligentne ühiskond, et ta tajub
seda. Käsitlen demokraatiat kui jõudude balanssi,
kus inimesel on võimalik jõudusid valimiste läbi
balansseerida. Iseküsimus on, kelle vahel. Küsimuse
võiks asetada ka nii, et poliitikud ei peaks tegelema sahvris
söömisega, vaid ühiskonna arendamisega. Kuid kui
räägitakse, et on vaja riik ja ühiskond kuidagi
seostada, siis sellist asja pole Ida-Euroopas kunagi olnud. Ida-Euroopas
panid parteid end püsti ja jooksid ennast müüma
nagu pesupulbrit. Nad ei olnud juurdunud ja ei ole enam klasse,
millesse end juurutada. Praegu on sama asi tekkinud ka Läänes.
See on hilismodernse ühiskonna omapära. Et rahva ja
poliitikute vahelist dialoogi parandada, on vaja organisatsioonilist
pluralismi. On vaja kujundada väga palju tugevaid organisatsioone.
Ainult sel juhul saab mingit sõltuvusahelat luua.
Milline on Teie
seisukoht Euroopa Liidu suhtes?
Tuleks hinnata ühte asja: kui teatud hetkel on vaja sellest
liidust välja astuda, siis kuidas selline asi võimalik
on? Liituda ju võib, aga kas sealt pärast ka minema
saab
Mida arvate pealesunnitud
holocausti päevast?
Üks ameerika juut on kirjutanud raamatu nagu Holocaust
as business. Ta heidab ette, et sellega tehakse praegu liiga
palju äri. Soovitaksin teha, nagu on Kanadas Rahvaste
Päeva. Sellel mälestatakse kõiki rahvaid, kes
on kannatanud. Mina hoian aus Simon Baumani, kes on kirjutanud
väga hea raamatu Auschwitz ja modernne ühiskond,
kus ta seletab seda fenomeni liiga kaugele aetud moderniseerimisega.
Kui jääme ainult mustade lintidega meenutama, siis,
nagu Bauman ütleb, ühest küljest see hirmutab,
aga teisest küljest meelitab. Me ei tegele fenomeniga, vaid
simuleerime mingit sellest tekkinud miraaþi. Tuleks rääkida
tingimustest, mis võimaldavad selliseid üritusi
nagu küüditamine ja holocaust läbi viia.
Milliste survevahenditega
sunniti Teid omal ajal mälestussamba süütamist
omaks võtma?
15aastast ei olegi vaja palju väntsutada, väntsutad
poole tunniga ära. Olin algul lihtsalt tunnistaja. Mulle
pandi mingi tunnistus ette, millele pidin alla kirjutama. No kuidas
ma annan teise inimese kohta tunnistuse, millest ma midagi ei
tea? Mulle tuli suure üllatusena, et keegi oli mingi ausamba
põlema pannud. Olime Kalle Klandorfiga kahekesi Patarei
keldris. Punnisin vastu 20-30 minutit. Aga kui ikka selline turske
mees su ümber tiirleb nagu ingel taevas
siis kaua vastu
ei pea. Kirjutasin alla. Kui saaks need inimesed kätte, kes
nägid, kuidas ma välja nägin, kui kambrisse tagasi
tulin! Läks 2 nädalat mööda ja olin mina ka
süüdlane. Nii nad meid üksteise vastu välja
mängisid.
Milline jõud
kukutaks klandorfid?
Mina Eestis praegu sellist jõudu ei näe.
Mida Te kümne
aasta tagusest kogemusest õppisite?
Nagu ütles Alex Lepajõe: Te saite väga
kiiresti täiskasvanuks. Kõige rohkem õppisin
empaatiat. Ilmselt ei oleks ma muidu see inimene, kes olen praegu.
Mis mind ühiskonnateadlasena väga aitab, on, et see
piiras vaieldamatult minu naiivsust.
|
|
|