|
70 aastat Kalevipojaga
Kas Kalevipoeg jõuab lõpuks koju?
tekst: Eduard Vääri
foto: Andres Sepa kogust
|
Kalevipoja valvas pilk oli suunatud
itta, kust võis oodata sortse.
|
Igasugused mälestusmärgid
on esmajoones tähised või sümbolid, mis peavad
meenutama kangelasi, silmapaistvaid inimesi, ajaloosündmusi,
vabadust, sõltumatust, sõprust, truudust, armastust
jms. Need võivad olla märkimisväärsed kunstiteosed,
kuid see pole oluline, peamine on idee või sõnum,
mida nad endas kannavad.
Tartus on mälestusmärkideks
Barclay de Tolly monument, Gustav Adolfi ausammas, Toomemägi
(millelt parima vaate linnale sulgesid Barclay hotelli ja Erapanga
hooned). Omamoodi sümbolid on ka Tartu Ülikooli peahoone,
Jaani kirik ja Raekoja hoone. Mälestusmärgid kas muutuvad
rahva, kohalike elanike, maakonna või kildkonna sümboliteks
või ei muutu. Sümboliks pole Tartus muutunud nagu
ihuhädas kükitava Friedebert Tuglase kuju kaugel parginurgas,
sümboliks eestlastele pole armeenlaste roostetanud sammas
Kalevipoja pargis. Mõnd sümbolit on koguni tõrjutud:
Tartusse ei lubanud võimud kiusu pärast panna Johann
Voldemar Jannseni ausammast, mistõttu see leidis kindla
koha Vändra pargis. Tähistamist ootab eesti rahvast
esimest korda ühendanud 1869. a laulupeo toimumise tegelik
koht, võistulaulmise auks pandud kivi Peetri kiriku vastas
on saanud vene mutikeste mõnusaks kogunemiskohaks.
Meie riigi tähtsaimad ajaloosündmused
on Eesti Vabariigi väljakuulutamine 24. veebruaril 1918,
Vabadussõda ja Tartu rahulepingu sõlmimine ning
selle hiilgavalt vormistatud tekst 2. veebruaril 1920. Iseseisvusaastatel
püstitati paljudes kohtades mälestusmärke Vabadussõja
kangelaste auks ja toimunud võitluste meenutamiseks, mis
kujunesid sümboliteks ja olid olulised noorte isamaalisel
kasvatamisel. Vabadussõja silmapaistvaim mälestusmärk
oli meie vaimukeskuses Tartus. Amandus Adamsoni loodud Kalevipoja
kuju, selle aluse kavandanud Aleksander Elleri ja arhitektitöö
teinud Arnold Matteuse ühistöö avati 17. septembril
1933. Kuju kõrgus oli 4,7 m, aluse kõrgus 3,2 m.
Käime allpool Kalevipojaga läbi mitmed aastakümned.
|
Kaks katkendit muistendist «Helme urud ehk põrguhauad».
«Urgudesse on kaks sissekäiku.
Tagumisest (varemete poolt minnes) sissekäigust mõne
sammu kaugusel on suur lahtine koobas, see on Vanakurja
vats. Kord neljapäeval olnud eestlased jälle Taarale
ohverdamas ja pidutsemas. Võõras karm usk
ja võõraste seadus oli keelanud ohverdada
rahvuslikele jumalatele. Kuid eestlaste heatahtlikud vanad
jumalad, kellega olid seotud vanad priiuse päevad,
ei ununenud. Ohverdamise ajal läinud üks rüütel
üle mäe oma ratsuga pidutsejaid laiali ajama.
Taara olnud maarahva poolt ja lasknud rüütli ühes
oma ratsuga maa sisse langeda. Maa neelanud nad. Rüütel
koos ratsuga langenud nn. «Vanakurja vatsa».
Sellest Vanakurja vatsast hargnenud mitmele poole maa-alused
käigud. Nüüd on aga kõik käigud
kinni varisenud.»
«Sissekäigust esimene käik
paremale viinud sinna, kus Vanakuri elab põrgusse.
Kui inimesed käiku läinud, siis eesmineja ei olevat
enam kunagi tagasi tulnud. Korra proovinud leeripoisid seda
käiku mööda põrgus ära käia.
Nad sidunud esimese poisi teise poisi käe külge.
Nõnda nad siis läinud. Kui enam edasi minna
ei saanud, pöördunud nad tagasi. Kui välja
jõudnud, olnud esimene poiss kadunud, ainult rihm
olnud järgmise poisi käe küljes. Sellest
ajast peale ei julgenud enam keegi seda käiku mööda
kaugemale minna.»
|
Esimesed
kohtumised Kalevipojaga
Õppisin aastail
19341940 Tõrva linnas asunud Patküla Algkoolis,
mis teadaolevalt on asutatud 1767. a (Tõrva linnavalitsuse
haridusosakonna otsusega suletakse kuulsa minevikuga kool 1. septembrist
2003). Õpetajateks olid seminaridest tulnud noorte kõrval
silmapaistvad haridus- ja kultuuritegelased Jüri Hansson,
Olga Parts ja Reinhold Tsirnask. Lisaks õppimisele oli
tähtsal kohal rahvuslik kasvatus, mis algas looduse tundmaõppimisest
õppekäikudel: igal kevadel-sügisel järjest
kaugemale. Ajaloo- ja kodulootundides oli juttu ka Kalevipojast
ja tema tegudest, võitlustest Sarviku ja sortsidega. Mitmel
kevadel viisid õppekäigud meid Helme lossi varemetele,
terviseallikatele ja koobastesse ehk urgudesse. Lossi varemete
lähedalt algavad valges liivakivis käigud, millest üks
pidi avanema Viljandis, teine poolteise kilomeetri kaugusel Pokardi
orus. Koobaste, allikate, varemete jm kohta oli õpetaja
Olga Partsil jutustada palju muistendeid. Pärast sõda
avaldas ta neid Valga rajooni ajalehes, mõned olen avaldanud
ka Mulkide Almanahhis (O. Parts, Kohalikke muistendeid
Mulkide
Almanahh, [3], Tartu 1994).
Muistendid Vanapaganast ja urgudest tekitasid meis veendumuse,
et ka Kalevipoeg on käinud Helme koobastes, on ju lisaks
Vanakurja vatsale urgudes suur kirikutaoline ruum. Hiljem ülikoolis
õppides kuulsingi, et Kreutzwald on põrguskäikude
laulude loomisel kasutanud Helme koobaste muistendeid.
Olime endile loonud kujutluse Kalevipojast kui üliinimlikult
suurest kangelasest, kuid samas tekkis küsimus, kuidas Kalevipoeg
ja Sarvik mahtusid madalatesse koobastesse. Õpetaja Parts
arvas, et vanasti võisid käigud olla palju kõrgemad
ja sügavamad. Talvel oli keegi klassikaaslane aga toonud
kaasa «Kalevipoja» juubeliväljaande (Fr. R. Kreutzwald,
Kalevipoeg. Üks ennemuistne jutt kahekümnes laulus,
Tartu 1935, viies trükk). Olime vaadanud imetlusega Kristjan
Raua söejoonistusi ja Hando Mugasto puugravüüre
ning saanud ettekujutuse Kalevipoja suuruse kohta (tütarlapsi
me arutlustesse ei pühendanud). Veelgi mõjuvamad olid
XI laulu värsid 169180 (viimased kolm on kõlbelistel
kaalutlustel «Kalevipoja» 1951. a. trükist kustutatud):
«Sortsi poja puhumine
Puistab lained pilla-palla
Vetekiigel veerlemaie,
Kus nad kõrgel kerkisivad
Vahus mehe reite vastu.
Naerdes lainekeste nalja,
Möllamise märgikesta
Hüüab Kalevite poega:
«Oi, oi! Vaata oidukesta!
Kipub kastma kellukesta!
Toho, toho, Peipsi-lompi!
Tahad tõusta mehe tilli?»
Nendest selgus meile
ikkagi, et Helme urgudesse ei mahtunud Kalevipoeg ega Sarvik-taat.
Järgnenud iseseisvuse kaotus, õppimine teises koolis
ja sõjaaeg ei andnud Kalevipojast lisateadmisi. Patküla
Algkoolist saadud teadmised ja veendumused on mul aidanud jääda
iseendaks tänaseni.
Kohtumine
Kalevipojaga Tartus
Kui tulin 1945. a sügisel
õppima TRÜ Ajaloo-Keeleteaduskonna eesti keele ja
kirjanduse osakonda, valitsesid rahvuslikud meeleolud. Loengute
hulgas oli ka Eduard Laugaste sissejuhatus rahvaluulesse. Kolmandal
kursusel luges Laugaste ülevaadet maailma rahvaste eepostest.
Saime teada, et kangelaseeposi on vaid vähestel rahvastel,
sealhulgas soomlastel «Kalevala» ja meil «Kalevipoeg».
Sel ajal oli nn Kalevipoja park üliõpilaste lemmikkoht.
Kalevipoja kuju andis turvatunde, lootuse eesti rahva ja keele
tulevikku. Et tegemist oli eesti rahva kangelasega ja ülikoolis
kiideti Fr. R. Kreutzwaldi kui eesrindlikku mõtlejat, ei
hoomatud ohtu Kalevipoja kujule. Kui 1948. a algasid soome-ugri
eriharu üliõpilaste uurimisretked professor Paul Ariste
juhtimisel Kuramaale liivlaste küladesse, ööbiti
ikka Riias, kus imetleti lätlaste võimsat Vabadussammast,
mille nad on suutnud säilitada meie päevini. Arvasime,
et kui lätlased suudavad hoida nii Vabadussammast kui kangelaskalmistut,
suudame meie hoida oma Kalevipoega.
1948.a paiku hakkas olukord muutuma. Tulid aastad 19491950:
suurküüditamine 25.27. märtsil 1949, EK(b)P
Keskkomitee VIII pleenum 21.26.03. 1950, mille käigus
tagandati Nikolai Karotamm, tema asemele sai Venemaa eestlane
Ivan Käbin. Algas kodanlike natsionalistide paljastamise
kampaania, seejärel arreteerimine, vallandamine või
ametikohal alandamine.
Noored kogunesid endiselt Kalevipoja juurde nagu kaitset ja varju
otsima. 23. aprillil 1950 aga ilmus Tartu Kammivabriku noorte
kiri «Kodanliku natsionalismi säilmete vastu»
(Edasi, nr 97). Kirjutis solvas paljusid. 28. aprillil ilmus «Edasi»
toimetuse (toimetaja asetäitja nende sündmuste ajal
oli N. Duplevsky) artikkel «Võitlusse kodanlik-natsionalistliku
ideoloogiaga», milles rünnati Kalevipoja ausamba kaitsjaid:
«Ka siin tõstavad häält kodanlikud natsionalistid.
Nad püüavad leida pinda noorsoo hulgas, kes ei tea,
millal ja mis puhul on Emajõe-äärne «Vabadussammas»
püstitatud. Nad püüavad leida pinda kodanliku natsionalismi
ideoloogiaga kaasajooksikute ja soosijate hulgas.» Ründavale
kirjutisele järgneski Kalju Leiva andmete kohaselt 29. aprilli
varastel hommikutundidel Kalevipoja mahavõtmine. K. Leib
kirjutab: «Kuju tõmmati maha raekoja suunas ning
viidi varustus- ja tootmisbaasi ELVAR kontori õue. Sellest
ajast on pärit ka mõned fotod. Sealt olevat kuju ära
kadunud, tükeldatud ja viidud ümbersulatamisele.»
(Tartu PM, 08.10.98). Kirjutise autor ei ole siiski veenvalt tõestanud,
et Herbert Normanni päevikus leiduv 28. aprill on vale (vt
T. Ilomets, Taastagem mälestussammas Tartus. Universitas
Tartuensis, 01.12.2000). Tol ajal oli kombeks kuritegu ööpimedas
ära teha, hommikul leidsid inimesed aga toimunu õigustuse.
«Edasi» toimetuse ründav artikkel ilmus just
28. aprillil seega võib siiski see kuupäev
olla õige.
|
Artikkel Kodanliku natsionalismi
säilmete vastu
Edasi nr 97 (23.04.1950)
|
Kui hommikul sai Kalevipoja
mahavõtmine teatavaks, käidi hulgakaupa kuriteopaika
vaatamas, nende hulgas ka käesolevate ridade kirjutaja. Tartlastel
ei jäänud muud üle, kui viha tunda rahvusliku sümboli
hävitamise pärast. Üliõpilased jätkasid
kogu kevade jooksul kogunemist samba aseme juurde. Küllap
olid muidugi kohal ka nuhid ja nimede üleskirjutajad.
Kalevipoja samba hävitamine oli avalikkuse jaoks ette valmistatud,
eriti kiideti Tartu Kammivabriku noori, kes olid esimestena märganud
probleemist kirjutada. Kuuldavasti on elus vähemalt üks
Kalevipoja-vastasele kirjale allakirjutanutest. Ajaloolise tõe
huvides võiks ta kirjutada, kuidas tegelikult kiri fabritseeriti
ja allakirjutajad leiti.
Kalevipoja mahavõtmine vallandas paljastamiskoosolekute
laine, mida omakorda võimendas ajaleht. 7. mail 1950.a
ilmus «Edasis» teist lehekülge täitev ELKNÜ
TRÜ Komitee sekretäri Heinrich Tiido lahmiv kirjutis,
milles paljastatakse poolsada kulakuvõsu, natsionalisti,
usklikku, Saksa sõjaväes teeninut või lihtsalt
nõukogudevaenulikku õppejõudu ja üliõpilast.
H. Tiido oli mitmete paljastamiskoosolekute organiseerija ja juhataja
nii aulas kui keemiahoones. Muidugi järgnes avalikule paljastamisele
vallandamine ja eksmatrikuleerimine. Hävituslik oli õppejõudude
koosolek Tartu Õpetajate Instituudis. Sündmuse ülevaate
on Juhan Peegel avaldanud 23. juuni «Edasis» pealkirjaga
«Vabaneda kodanliku ideoloogia mõjudest». Koosoleku
järel vallandati nii palju õpetajaid, et direktor
Artur Tarnik pidi käima lõpetajate tööle
määramise komisjonides noori vallandatute asemele õpetajateks
värbamas. Ka käesoleva kirjutisi autor sattus niimoodi
eesti keele ja kirjanduse õpetajaks TÕI-sse koos
Emma Kärgiga, kellest sai hiljem filmikriitik Lauri Kärgi
ema. Kalevipoja hävitamisega käivitunud kampaaniat kasutati
isegi eesti keele alal. Magnus Kindlam avaldas 30. aprilli «Edasis»
kirjutise «Kodanliku natsionalismi tendentside vastu»,
milles süüdistas natsionaliste vene laenude vastu võitlemises
ning lääne poolt tulevate laenude soosimises. Kesksuveks
paljastamishoog Tartus vaibus, ka üliõpilaste kogunemised
Kalevipoja aseme juures lõppesid suvevaheaja tõttu.
Toimunuga tuli kuidagi leppida ja eluga edasi minna ka
Kalevipojata.
Epiloog
1952.aastal tähistati
suure pidulikkusega Tartu Keiserliku Ülikooli asutamise 150.
aastapäeva. Samal aastal oli ka Fr. R. Kreutzwaldi 70. surma-aastapäev.
Sel puhul avati realistlikus laadis keskpärane mälestusskulptuur
Kreutzwaldist, mis pandi Kalevipoja kohale. Ajakirjanik Jaan Toomla
on sündmusest kirjutanud artikli «Edasi» 30.dets.1952.a.numbris:
«Avati Fr. R. Kreutzwaldi mälestussammas». Ajakirjanik
lõpetab: «Pidulik miiting lõppes hümnihelidega.
«Kalevipoja» looja, lauluisa Kreutzwaldi mälestussammas,
mis püstitati Nõukogude Eesti töötajate
poolt tänutäheks rahvale osutatud teenete eest eesti
rahvusliku kultuuri rajamisel, on väärikas tõend
töötajate armastusest rahva vabaduse ja õnne
eest võitlejatele.» Ametlikult välditi kramplikult
Kalevipoja nime ja Kreutzwaldi mälestussamba koha valikut.
Võimud saavutasid oma kavala käiguga Kalevipoja mälestussamba
aluse juurde kogunemised. Kreutzwald võeti heatahtlikult
vastu ning lisati samas, et Kreutzwald on sobiv Kalevipoja koha
hoidjaks. Kalevipoja ausamba ümber toimunu vajuski kolmekümne
kuueks aastaks unustusse. Palju oli kuuldusi kuju edaspidise saatuse
kohta: räägiti kuju hävitamisest, matmisest maa
alla, ümbersulatamisest jm. Kinnitust selle kohta ei saadud.
Taasiseseisvumise sündmuste käigus hakati taastama Vabadussõja
mälestussambaid, mõte sellest tekkis 1988. a Tartus.
Tohutut aja- ja närvikulu võtnud viljatud vaidlused
võiksime jagada etappideks ja Mats Traadi romaani «Tants
aurukatla ümber» eeskujul nimetada tantsudeks Vabadussõja
mälestusmärgi ehk Kalevipoja ümber. Tantse on kokku
viis.
Esimene tants:
Kalevipoeg tagasi!
Rahvusliku liikumise
proovikiviks 1988. a Tartus olid Tartu rahulepingu sõlmimise
68. aastapäevaga seotud sündmused, mida organiseeris
MRPAEG (juhtisikuks Lagle Parek). Eellöögiks said
«Edasi» toimetaja Mart Kadastiku üldpealkirja
«Kättpidi suures poliitikas» all ilmunud kirjutised
«Kelle üleskutsele anda oma allkiri?» (13.01.1988),
«Provokatsioonid vasakule ja paremale» (14.01), «Elukutselt
eestlased» (15.01). Kirjutistes on üksjagu tõde,
palju valet ja demagoogiat. Rahulepingu aastapäeval ilmus
pikk kirjutis Edgar Mattisenilt pealkirjaga «2. veebruar
1920». Lepingut hinnatakse, kuid ikka nõukogude ajalooteaduse
seisukohtadelt, artikli all on teade samal päeval Vanemuise
t 46 ringauditooriumis toimuvast arutlusest. 4. veebruar ilmus
M. Kadastiku «2. veebruar Tartus», mille suurt valet
märkasid kõik, kes sündmustes kasvõi tagasihoidlikult
osalesid. «Edasi» rabedad kirjutised väljendasid
Tartu võimude hirmu rahva ja Tallinna ülemuste ees.
2. veebruaril toimuski kähmlus Tallinnast toodud miilitsajõudude
ja tartlaste vahel, toetuseks olid kohal isegi koerad. Vihapursked
õnnistasid ründajaid igasuguste sõnadega, ei
puudunud ka Kalevipoeg, keda kutsuti oma rahvast röövlite
eest kaitsma!
14.17. aprillil 1988 toimusid Trivimi Velliste juhtimisel
Tartu muinsuskaitsepäevad. Peale muude ürituste käidi
hävitatud mälestusmärkide aluste juures. Peeti
kõnesid ja lubati mälestusmärgid taastada. Eesti
Üliõpilaste Seltsi maja juures toodi esimest korda
välja Eesti lipu värvid. Varsti hakati mitmesugustel
üritustel koguma raha, sealhulgas ka Kalevipoja kuju taastamiseks.
Praegugi kinnitavad tartlased, et nad on raha andnud nii Kalevipoja
kui Raadi lossi ja pargi taastamiseks. Muinsuskaitselased pöördusid
täitevkomitee arhitektuuriosakonna poole abi saamiseks. Püüdsin
saada täpsemaid teateid tolle aja rahvaliikumise juhtidelt.
Kirjutasin Trivimi Vellistele, sain telefoni kaudu temalt vastuse,
et Muinsuskaitse Selts pole raha Vabadussõja mälestussamba
jaoks kogunud, sama kinnitavat ka Tõnis Lukas. Helistasin
seejärel kohalikule muinsuskaitsjale Tõnn Sarvele,
kes teadis hästi, et raha koguti ning seda on kasutatud Vabadussõja
mälestusmärgi aluse uurimiseks ja taastamisvõimaluste
selgitamiseks. Sügiseks jõuti nii kaugele, et Kunstnike
Liidu Tartu osakonna konsultant Rait Toompere koostas ajaloolise
õiendi Tartus aastatel 19331950 asunud Kalevipoja
monumendi kohta (PM, 11.08.88). Sama päeva ajalehes kuulutasid
Tartu Linna RSN Täitevkomitee ja Eesti Kultuurifond välja
Kalevipoja monumendi ideekavandite konkursi. Võistlustööde
esitamise tähtajaks oli 15. 02. 1989. Merike Kaunissaare
sõnul tuli mitmeid võistlustöid, kuid ükski
neist ei rahuldanud. Komisjon on olnud nõutuses, sest ei
tahetud mingil juhul pakkuda ebaõnnestunud kuju, mida rahvas
poleks vastu võtnud ning kogu süü oleks langenud
konkursi korraldajatele ja þüriile. Vist naljana tuleb
võtta «Arvamusi Tartu Rahvarinde programmi projekti
kohta» (Edasi, 27.07.88). Selles L.P. (skulptor) väljendab
ennast nii: «Ettepanek: Püstitada Raekoja platsi alaossa
Kalevipoja ratsamonument. Minu kavandit võib vaimusilma
ees kujutada sellisena: Kalevipoeg tugeva ratsu seljas. All, hobuse
kõhu alla, on surutud Sarvik, niisugune jõud, stagnatsiooni
jõud. See on Eesti rahva sümbol! Sobib siis ka Rahvarinde
sümboliks.» Midagi sellist olevat esitatud ka konkursi
þüriile hindamiseks.
1989. aasta teisel poolel vajus Vabadussõja mälestussamba
e Kalevipoja taastamine või uuendatud kujul püstitamine
mitmeks aastaks unustusse.
Teine tants:
Kalevipoeg endisel kujul endisesse kohta!
1993. a sügisel
vaheldus Tartus linnavolikogu ja linnavalitsuse koosseis. Mõlemad
olid kultuuri ja hariduse osas edumeelsed ja rahvuslikud. Laabus
koostöö ka volikogu esimehe Ants Veetõusme ja
linnapea Väino Kulli vahel.
1994 asutati Tartu Vabadussõja Mälestussamba (Kalevipoeg)
Taastamise Komitee. Selle esimeheks sai Elmar Ernits. Komitee
asus kindlalt seisukohale, et Vabadussõja mälestussammas
tuleb taastada võimalikult endisel kujul endises kohas.
Esimeseks ülesandeks oli leida võimekas skulptor,
kes suudaks kuju ligilähedaselt A. Adamsoni omale taastada.
Samas ei peetud võimalikuks skulptorina kasutada punakujusid
vorpinud inimesi. Läbirääkimisi peeti Aulin Rimmiga,
kes põhimõtteliselt nõustuski, kuid loobus
hiljem süvenenud parandamatu haiguse tõttu. Konkurss
ei toonud kuigi häid pakkumisi ning lõpuks anti ülesanne
Jaan Luigele. Tartu rahulepingu allakirjutamise aastapäeval,
02. 02.1995 võeti Tartu Linnavolikogu 30. istungi eel enne
ametlikku päevakorda ühehäälselt vastu pöördumine
riigivõimu ja rahva poole, milles peale rahulepingu erilise
tähtsuse rõhutamise nimetati ka Vabadussõja
mälestussammast. Päevakorra 8. punktiks oli Tartu Vabadussõja
mälestussamba taastamine. Ettekanne oli haridus- ja kultuurikomisjoni
esimehelt linnavolinik Eduard Väärilt, kaasettekanne
abilinnapea Jüri Sasilt ja komitee esimehelt Elmar Ernitsalt.
Eelnevalt oli saadud üksmeelne toetus Tartumaa Valdade Liidu
nn maapäeva esindajatelt. Vabadussõja mälestussamba
taastamise poolt hääletas 35 linnavolinikku, 2 jäi
erapooletuks, vastuhääli ei olnud. Et oli teada eeskätt
linnavalitsuse poolt tulev vastuseis Kreutzwaldi kuju ümberpaigutamisele
ka samasse parki, otsiti muidki kohti. Kirjandusmuuseumilt saadi
põhimõtteline toetus. Komitee hakkas tegutsema,
eeskätt toetuste kaudu raha koguma. Ajakirjanduses ilmus
infot vähe, siiski avaldas ülevaatliku kirjutise Anu
Jõesaar pealkirjaga «Tartu Kalevipoja kuju taastajad
liiguvad sammhaaval» (EPL, 12.12.95). Skulptor Jaan Luik
suhtus töösse väga tõsiselt, kuid sarnasus
Adamsoni Kalevipojaga ei tahtnud modelleeringutes kuidagi õnnestuda.
Puudusi oli lihaste, pea ja ilme kujutamises. Kunstnik jätkas
visalt tööd ning tulemus oleks lõpuks võinud
olla hea. 1996. aastaks olid komitee töös tekkinud pinged.
E. Ernitsa jäiga juhtimisstiili tõttu olid lahkunud
Kalju Leib ja Johannes-Ülo Keskküla, kõrvale
jäi ka E. Vääri. Kunstnikule tasuti ilmselt annetustest
laekunud summadest. Raha taotleti ka linnalt. Otsuse tegemine
jäi abilinnapea Jüri Sasile. Sügisel oli seoses
valimistega ees nii volikogu kui linnavalitsuse vaheldumine. Kuhu
raha jäi, ei saanud selgeks volikogule ega komiteele. Selleks
ajaks olid peamiselt ajakirjandust kasutades tegevusse asunud
Vabadussõja mälestussamba taastamise põhimõttelised
vastased Rait Toompere, Enrico Talvistu ja Valter Kiiver.
1996. a viimaseks ning positiivseks sammuks võib lugeda
Tartu Kultuurkapitali nõukogu otsust, millega «10 000
krooni sai Jaan Luik «Kalevipoja» kuju modelleerimiseks
»
(EPL, 31.12.96).
Kolmas tants:
Ei mingil juhul Vabadussõja mälestussammast!
1996. a sügisel
alustas tööd Tartu Linnavolikogu uus koosseis, valiti
ka uued linnajuhid. Kalevipoja-vastasesse võitlusesse tormasid
kujur Hannes Starkopf ja tema tsunftikaaslased, kes polnud konkursil
osalenud ja olid nii magusast tööst ilma jäänud.
Haridus- ja kultuurikomisjoni liige Krista Piirimäe avaldas
samuti vastuseisu Vabadussõja mälestussamba toetamisele
(Tartu PM, 21.01.97). Positiivse tooniga on lugejakiri «Laskem
Kalevipoeg taastada» (Tartu PM, 05.03.97), milles V. Kivi
avab intriigide tagamaad: et suurt tööd endale saada,
selleks pakutakse mitmesuguseid muid lahendusi ja oma eesmärkide
saavutamiseks kasutatakse linnavalitsuse mõjukaid ametnikke.
1997. a asus Kalevipoja-vastaste jõudude etteotsa abilinnapea
Hannes Astok. A. Jõesaarele antud usutluses (EPL, 13.06.97)
on abilinnapea seisukoht järgmine: «Olen veendunud,
et pole õige teisaldada Kreutzwaldi mälestussammast
pelgalt sellepärast, et panna tema asemele teine kuju.»
Oma veendumust püüab ta läbi suruda Tartu Linnavolikogu
istungil 06.11.1997. Päevakorras oli punkt «Eesti vabadusvõitlust
kujutava mälestusmärgi rajamine». Otsuseprojektis
on ettepanek «Tunnistada kehtetuks Tartu Linnavolikogu 2.
veebruari 1995. a. otsus nr. 161 « Tartu Vabadussõja
mälestussamba (Kalevipoeg) taastamine»». Linnavalitsuse
poolt tulnud ettepanekut põhjendas ta järgmiselt:
«Selle otsusega oleks meil alus edasi minna ehk siis teisisõnu,
on ettepanek Fr. R. Kreutzwald jätta samasse paika ja edasi
juba pakkuda tartlastele lahendusvariandid selle kohta, milline
peaks olema Tartu kesklinn, millisel kohal ja milline peaks olema
Vabadussõja mälestussammas ning samuti saaks linnavalitsus
alustada eestlaste vabadusvõitlust laiemas plaanis kujutava
mälestusmärgi rajamiseks ning üldrahvaliku arutelu
sel teemal.» Seekord ei saanud ettepanek veel toetust ja
kukkus läbi. Abilinnapea H. Astok näitas üles aga
mehist visadust võitluses Kalevipoja vastu. Juba 18. detsembril
1997. a. tuli ta välja manöövereelnõuga
«Eestlaste vabadusvõitlust kujutava mälestusmärgi
rajamine». Ettekanne volikogus oli muidugi temalt. Otsuseprojekti
pealkirjaks sai arutluste käigus «Eesti vabadusvõitlejate
mälestusmärkidest» ja see sisaldab taas 02.02.1995
otsuse tühistamise. Vahepeal oli linnavolikogu põhjalikult
töödeldud, arutluste käigus tehti tühiseid
parandusi, otsuseprojekti toetas linnavolinik Peeter Olesk. Otsuses
on punktid: «Rajada Tartu kesklinnas Vabadussõja
mälestussammas» ja «Linnavalitsusel alustada
ettevalmistusi vabadusvõitlust kujutava mälestussamba
rajamiseks». Otsuseprojekti poolt oli nüüd 27,
vastu 3 linnavolinikku. Sellega oli üle parda heidetud Vabadussõja
mälestussamba e Kalevipoja taastamine.
Tekib küsimus: kuidas see oli võimalik ja kelle huvides
rahvuslikkusega uhkustavas heade mõtete linnas? Vastust
tuleb otsida suuresti äriringkondi esindavast Tartu Linnavolikogu
koosseisust ja komisjonide nõrgast tööst. 19961999
haridus- ja kultuurikomisjon sisuliselt ei töötanud,
komisjonilt ei laekunud olulisi otsuseprojekte ega muid arvestatavaid
dokumente. Komisjoni esimees Jaak Viller osutus oma ametis võimetuks,
protokollidest ei selgu, et ta üldse oleks volikogus mingi
otsuseprojektiga esinenud. Nii läkski haridus- ja kultuuriküsimuste
arutamine ja otsustamine täielikult linnaametnike kätte.
Vabadussõda ja Tartu rahuleping kui Eesti iseseisvuse alused
olid linnaametnikele mingid kauged nähtused, hoopis konkreetsemalt
olid meeles koolis oma kangelastegudest jutustamas käinud
punaveteranid ehk vabastajad. Ja nüüd mingi Vabadussõja
mälestussammas? Tallinnaski ikka punaväelaste mälestusmärgid
aukohal, miks peab Tartus teisiti olema? Ajakirjandus ei jäänud
siiski ükskõikseks. H. Astoki abstraktse vabadussamba
ideed käsitlesid positiivselt Aita Ottas (Tartu PM, 07.11.97)
ja Annika Alasoo (Tartu PM, 17.11.97). Kalevipoja ausammast toetasid
Kalju Leib (Tartu PM, 21.10.97) ja ajalooüliõpilane
Jaan Lomp (Tartu PM, 26.11.97). Allpool katkend üliõpilase
kirjutisest: «Ma ei annetanud sadat Eesti krooni, mis läks
Kalevipoja kuju taastamise heaks, mitte selleks, et nimetatud
kuju jääks kas selle esialgses asukohas (kus see seisis
kuni hävitamiseni 1950. aastal) või koguni üleüldse
taastamata. Ma palun seda, et Tartu linnavolikogu arutaks juba
lähemas tulevikus oma häbiväärset tühistamisotsust,
tühistaks selle (loodetavasti absoluutse häälteenamusega)
ja taasjõustaks (samuti absoluutse häälteenamusega)
1995. aastal tehtud otsuse, mille alusel tuleb Kalevipoja kuju
taastada selle esialgses asukohas, ning teeks kõik endast
oleneva selle otsuse elluviimiseks. Kui nii tehakse, siis avaldan
lootust, et ka Tartu linnavalitsus teeb kõik endast oleneva
viimatinimetatud otsuse elluviimiseks. Siinkirjutaja mõistab
suurepäraselt ja on sügavalt veendunud, et taastatud
Kalevipoja kuju tuleb paigutada kohta, kus kuni hävitamiseni
1950. aastal seisis eelmine Kalevipoja kuju
» Noore
rahvuslase seisukohad ei jõudnud ei linnaametnike ega nende
poolt manipuleeritavate linnavolinike kurtidesse kõrvadesse.
Linna monumendikomisjon hakkas otsima hoopis «...Eesti vabadusvõitluse
tähistamiseks mõeldud mälestusmärgi asukohta»,
juttugi ei olnud enam Vabadussõja mälestussambast
ega Kalevipojast (Anli Tummi, Monumendikomisjon otsib kohta
vabadusvõitluse monumendile., Tartu PM, 20.11.97).
Järgmiseks aastaks pakkus linnaametnikele ja ajakirjandusele
askeldamist K. Leib oma kirjutisega «Kalevipoja kuju võib
olla Tartus maa sees» (Tartu PM, 08.10.98). Tegelikult oli
ju kõik mõttetu, sest kui kuskil leitaksegi mingi
tükk Adamsoni Kalevipojast, siis on selle koht muuseumis,
mitte aga avalikus pargis.
10. juunil 1999. a oli linnavolikogus arutlusel punkt «Kalevipoja
kuju loomingulise konkursi läbiviimine». Jüri
Kõre ettekanne oli irooniline ja ebaloogiline, ta pidas
projekti ebakorrektselt vormistatuks. Abilinnapea H. Astok hiilgas
jälle, ta tundis ennast võitjana, volikogu oli tema
tahtele allutatud. Tema sõnavõtust loeme: «...
tänasel päeval ei saa ma linnavalitsuse nimel toetada
seda projekti, sest kaks asjaolu ehk viitavad sellele, et meil
on selle asjaga veel natuke aega. Esiteks see, et koostöö
Tartu Vabadussõja mälestussamba (Kalevipoeg) taastamise
komiteega ei ole nagu mingil moel toimunud ehk teisisõnu
ei ole me seda tõrjunud ega ei ole ka initsiatiivi viimase
sügis-talvise-kevadise perioodi jooksul sealtpoolt tulnud».
Volikogu otsus oli Astoki-meelne: konkursi läbiviimise poolt
oli 8, vastu aga 14 seega mitte mingit konkurssi Kalevipoja
kuju asjus. Ka taastamiskomiteele oli veel kord koht kätte
näidatud. Kujur Jaan Luige tehtud tööd linnavolikogu
ega linnavalitsus ei nimetanudki.
Sellega lõppeski kolmas tants, sest sügisel lõppesid
hariduse ja kultuuri alal kõige võimetuma volikogu
volitused. Kalevipoja vaimgi oli Tartust haihtumas.
Neljas tants:
«Võib-olla siiski Kalevipoeg?»
1999. a sügisel
valitud Tartu Linnavolikogusse jõudsid Kalevipojast esialgu
vaid kajad ja legendid, millega olid eelkäijad tulutult tegelnud.
Rahva hulgas liikus palju jutte Kalevipoja kuju saatusest, samuti
otsingutest Oa tänava krundilt. Neid ei võetud tõsiselt,
usuti, et Kalevipoja kuju oli hävitatud nagu Gustav Adolfi
ja Villem Reimani oma.
Martin Pau tõdeb Muinsuskaitseinspektsiooni Tartumaa inspektori
Ülle Juki kinnitusele toetudes, et «
on muinsuskaitsjad
veendunud, et 50 aasta eest Vabaduse puiestee äärest
pargist maha kangutatud Kalevipoja kuju pole maetud Kroonuaia
70 krundile». Samas esitab M. Pau ka Ü. Juki seisukoha,
et kunstnike ja restauraatorite koostöös tuleb Kalevipoja
kuju uuesti valada: «
vanade fotode järgi on
see kindlasti võimalik, sest nii on taastatud paljud sambad»
(Tartu PM, 28.04.2000). Sellega oli uue volikogu jaoks lõpetatud
tuhnimine Oa tänava krundil ja antud asjatundlik suund tegutsemiseks.
21. juunil 2002 võeti Tartu Linnavolikogus üksmeelselt
vastu programm «Heade mõtete linn e Tartu»,
mis oleks eeldanud tõepoolest ausust, väärikust,
pädevust oma ametis. Jüri Saare kirjutisest «Vabadussammas
jätab Kalevipoja mälestusisse» (Tartu PM, 26.10.2000)
võib leida mõttekäigu: «Tartu abilinnapea
H. Astok nentis, et linn on vana Kalevipoja mõtte kõrvale
jätnud. «Meil pole seda millegi pealt taastada, on
ainult mõned hägusad fotod,» põhjendas
Astok». Kui Astok on tõepoolest nii öelnud,
siis on see teadlik lausvale, sest juba K. Leival on suur kogu
Kalevipoja ausambast, kõnelemata muuseumides ja arhiivides
leiduvatest materjalidest.
Uuesti ilmus lavale linnakunstnik Anli Tummi. J. Saar kirjutab:
«Tummi isiklik seisukoht erineb monumendikomisjoni arvamusest:
linnakunstnik toetab Kalevipoja taastamist endisesse asukohta
ja Kreutzwaldi nihutamist Gildi tänava otsas olevale platsile,
kus praegu haigutab tühjus. Tummi argumenteerib oma arvamust
linnakodanike tahtega.» Ka 1995. a kaaluti ühe võimalusena
Kreutzwaldi ausamba nihutamist Kalevipojast ettepoole.
2000. a II poolel ja 2001. a linnavõimud Kalevipoja monumendiga
peaaegu ei tegelnud. Linnarahvas ja ajakirjandus hoidsid aga probleemi
üleval. Vaikivasse aega kuulub Jüri Adamsi kirjutis
«Kõige halvem on jätta Kalevipoeg taastamata»
(PM, 06.11.2000), milles ta arvustab Astoki tegevust Vabadussõja
mälestussamba asendamise katsetes mingi vabadussambaga. Adams
märgib selgesti, et Vabadussõja mälestussammas
ja vabadussammas on kaks täiesti erinevat objekti. Kirjutisele
sekundeeris nimetu pilaautor pamfletiga «Kalevipoja asemel
sada skulptuuri» (PM, 13.11.2000). Tullio Ilomets informeeris
kirjutises «Taastagem mälestussammas Tartus»
(Universitas Tartuensis, 01.12.2000) Akadeemilise Muinsuskaitse
Seltsi 6. nov. otsusest: «Vabadussõja mälestussammas
Tartus tuleb taastada endisel kujul.» Ilomets tsiteerib
ka professor Herbert Normanni väga täpset päevikut:
«28. aprill 1950. Täna lammutati Kalevipoja mälestussammas.
Hommiku varastel tundidel tõsteti aluselt kuju ja keskpäevaks
oli ka alus kõrvaldatud. Lammutustööd teostati
kalmistute töötajate poolt.» Veel Normann: «Kuju
veeti Emajõe sauna puuriitade vahele, kus ta metalli jäätmetena
oma lõpu leidis. Pea aga olevat eraldi maha saetud ja töömeestelt
paari viinapudeli eest kätte saadud ning kindlasse kohta
maetud Tähtveres ühe kuuri põranda alla.»
Kui Astok ja tema mõttekaaslased oleksid eelnevat arvesse
võtnud, oleks pikk ja kulukas kampaania Oa tänava
krundil jäänud olemata.
Niisiis oli mälestussamba taastamine 2002. a tõsiselt
päevakorral. Seda oli püüdnud küll vältida
Enrico Talvistu kirjutisega «Linnaruumi lisanduvad monumendid
tekitavad vaidlusi» (Tartu PM, 05.03.02). 2002. a reorganiseeriti
senine monumendikomisjon sümboolika, mälestusmärkide
ja nimekomisjoniks ning oma koosolekul 16. aprillil 2002 tegi
see otsuse «toetada Vabadussõja mälestusmärgi
taastamist endisel kujul endises kohas». Otsuse tegemisel
oli olnud tõukeks eelnev näitus Kalevipoja kujutamisest
kunstnike poolt. Paljudele oli silma hakanud kujur Ekke Väli
õnnestunud lahendus.
9. maist 2002 pärineb linnapea Andrus Ansipi ja linnasekretär
Jüri Möldri allkirjaga korraldus nr. 1961, mis koosneb
kolmest punktist.
«1. Taastada Vabadussõja mälestusmärk Amandus
Adamsoni «Kalevipoeg» ajaloolisel asukohal.
2. Paigaldada Fr. R. Krutzwaldi mälestussammas samas haljasalale
paiknemisega Gildi tänava sihis.
3. Korraldus jõustub vastuvõtmise päevast.»
Selle dokumendiga lahendati
lõpuks Vabadussõja mälestussamba taastamine
võimalikult endisel kujul endises kohas, nagu oli kavatsetud
1988. a. ja nagu oli Tartu Linnavolikogu 2. veebruari 1995. a
otsuses. Tartu Linnavalitsuse korraldusega nr. 3160 (3.09.02)
määrati edaspidine tegevus ja otsustati tunnistada skulptor
Ekke Väli pakkumine A. Adamsoni Kalevipoeg taastamistöödele
edukaks ning sõlmida temaga tööettevõtuleping
hinnakalkulatsiooni ulatuses summas 265 335 kr..
Tartus oli juhtunud võimatust võimatum uuesti
vastu võetud otsus tuua tagasi Kalevipoeg oma auväärsele
kohale.
Viies tants:
«Kas la dernière danse?»
2002. a sügisel
vaheldusid jälle linnavolikogu ja linnavalitsus. Ametisse
jäid volikogu esimees Aadu Must ja linnapea Andrus Ansip.
Eesti Reformierakond ja Eesti Keskerakond sõlmisid aastateks
20022005 ühiseks tegevuseks kokkuleppe, mille järgi
peale muu «2003. a võidupühaks taastame Vabadussõja
kangelastele pühendatud Kalevipoega kujutava mälestusmärgi»
(Tartu PM, 27.03.03). Kinnitati Kalevipoja monumendi avamistseremoonia
korralduskomisjon koosseisus esimees Andrus Ansip ja liikmed Hannes
Astok, Katriin Fisch-Uibopuu, Laine Jänes, Marje Kibal, Lilian
Lukka ja Anli Tummi.
Eelnevaga peaksid olema Tartus lõppenud tantsud Vabadussõja
mälestussamba (Kalevipoeg) ümber lahendusega, mida tuhanded
tartlased nõudsid juba 1988. aasta muinsuskaitsepäevade
ajal. Kokku kulus heade mõtete linnal otsuseni jõudmiseks
15 aastat. Linnapea Andrus Ansip on veendunud, et Vabadussõja
mälestussammas saab võidupühaks oma kohale. Ka
viimaste sündmustega pidas sammu ajakirjandus. 15. veebruaril
2003 teatas «Postimees» esilehel, et «Kalevipoeg
astub Emajõe kaldale». Kirjutises refereeritakse
mitmete kujurite humoristlik-kriitilisi arvamusi Ekke Väli
lahenduse kohta, ei puudu varjatud kadedusnoodidki, mis on vist
kunstiringkondadele omane. Igati asjalik on Jaan Väljaotsa
teave «Kalevipoeg teel koju Tartusse» (SL Õhtuleht,
15.02.03).
Kannatlik lugeja on koos selle kirjutise autoriga läbi käinud
kolmveerand sajandit, sellest üle 50 aasta Tartu Kalevipojaga.
Sellel teel on abiks olnud Tartu Linnavolikogu esimees Aadu Must
ja sekretär Urve Auling, Tartu linnapea Andrus Ansip ja infosekretär
Anne Ligi, kelle toetusel olen saanud tutvuda määruste,
otsuste, korralduste jms. Mulle on aega pühendanud linnakunstnikud
Merike Kaunissaare ja Anli Tummi, muinsuskaitseinspektor Ivar
Lõbu, minu õpilased Tammsaare kooli päevilt
Kaur Alttoa ja Raal Kivi. Palju päevi olen veetnud Kirjandusmuuseumis,
kus materjalide leidmisel olen abi saanud Heino Räimelt.
Olen muuseumis pikalt vestelnud Kalju Leivaga. Taastamiskomisjoni
esimees Elmar Ernits pole minu kirjalikule soovile kohtuda vastanud.
Olen tänulik kõikidele ajakirjanikele, kes Kalevipoja-teemat
on oma teadmiste, arusaamade ja maailmavaate seisukohalt käsitlenud.
Loodan kogu südamest, et saite ülevaate toimunust, kuid
peamine kallid Suur-Tartumaa elanikud nii Tartu linnas,
Tartu- ja Jõgevamaal kui Valgamaa ja Põlvamaa külge
liidetud aladel: võtke 22. juunil 2003 kell 15, s.o võidupüha
eel, rõõmu ja tänuga vastu Vabadussõja
sümbol Kalevipoeg. Ta tuleb koju oma auväärsele
kohale, mida võõrvõimu tahte kohaselt hoidis
Fr. R. Kreutzwaldi ausammas. Ka Kreutzwald ei pea enam olema sundüürnik
kohal, kus hävitati tema loomingu lemmiklapse Kalevipoja
kuju. Nüüdsest peale on nad koos Tartu Kalevipoja pargis.
Kallid suurtartlased
ja linlased, tõotagem, et me neid mõlemaid armastame
ja austame, et me ei tee neile kunagi seda, mille osaliseks sai
Kalevipoeg 1950. aastal, et me oleksime heade mõtete kandjad,
et me oleksime üle kadedusest, väiklusest ja virisemisest,
et me oleksime oma mõtetes ja tegudes suured.
|
|
|