|
|
Avatud Eesti Fond juhataja Mall
Hellam. |
Postsovetlikus Eestis kardetakse
kodanikku
tekst: K&E
Riik algab kodanikust.
Miks aga pole kodanikeühendused korralikult jalgu alla saanud?
Seda küsis Kultuur ja Elu Sihtasutuse Avatud Eesti Fond juhatajalt
Mall Hellamilt.
Siseministeeriumi seisukohti esindab halduse asekantsler Mart
Kirsipuu.
MTÜ-d kuuluvad
Siseministeeriumi haldusalasse, kuid SM sisuliselt nende tegevusest
ei huvitu. Miks?!
Mall Hellam: Siiamaani on tõesti nii, et vabaühenduste
tegevus ei ole siseministeeriumi huviorbiidis, kuigi ministeeriumis
on palgal töötaja, kelle ülesannnete hulka kuulub
kontaktihoidmine ja infovahetus ühendustega, samuti toetusprogrammide
korraldamine kohalikule omaalgatusele. Eesti Mittetulundusühenduste
Esinduskogu (EMÜ) on teinud korduvalt katseid läheneda
ministeeriumile, et arutada kodanikualgatusega ning riigi ja ühenduste
omavaheliste suhetega seotud küsimusi.Vastuvõtt on
olnud leige kui mitte jäine. Siseministeeriumil tundub olevat
raskusi organisatsioonide identifitseerimisega, ju siis on ju
kergem mitte midagi teha. Normaalne oleks, et igal ministeeriumil
on ametnik, kelle töökohustuste hulka kuuluks ülevaate
loomine vastavas valdkonnas tegutsevatest kodanikeühendustest,
liitudest, seltsidest, keskustest, sealhulgas neist, kellel on
huvi, võimekust ja tahtmist osaleda otsuste kujundamise
protsessis.
Mis on takistanud
saada MTÜ-del endil avalikule ja ärisektorile tõsiselt
võetavaks partneriks?
Ühenduste tööd ja nende tegelikku mõju on
väga raske mõõta rahas. Enamalt jaolt töötatakse
vabatahtlikkuse alusel, ilma palgata. Kui ka õnnestub mõnele
projektile tugi saada, siis on see reeglina lühiajaline.
Kuna kasuminumbreid pole võimalik ette näidata, siis
ei ole meie vabaturusüsteemi jumalikustav riik tundnud huvi
ka selle vastu, milline on olnud ühenduste moraalne ja vaimne
panus ühtekuuluvustunde kasvatamisel, noorte päästmisel
tänavale sattumast, looduse kaitsmisel, hättasattunute
nõustamisel või esivanemate pärandi hoidmisel.
Avalik sektor ei näe ühendustes rahaallikat, seega ei
kutsutagi neid ärisektoriga ühise laua
äärde. Kaua see kindlasti nii kesta ei saa. Vaatamata
riigipoolsele ükskõiksusele, tuleb üha juurde
ühendusi, kes ei lepi enam praeguse vaikeluga
Äsja on vastu võetud
Eesti kodaniku- ühiskonna arengu kontseptsioon. Mil moel
aitab see kodanikeühendusi tugevdada ja arendada?
Eelmise aasta detsembris Riigikogu poolt heaks kiidetud Eesti
kodanikuühiskonna arengu kontseptsioon (EKAK) peaks kujutama
endast ühte hooba, mis aitab kaasa inimeste iseorganiseerumisele
ning hooliva ja koostöövalmi ühiskonna kujunemisele.
EKAK-i kohaselt tuleb tööle panna avaliku ja kodanikusektori
ühine valitsuskomisjon, mis töötaks välja
konkreetsed plaanid kõige põletavamate probleemide
lahendamiseks ja töösuundade välja töötamiseks.
Suundadeks on eelkõige kodanikuhariduse taseme tõstmine
haridussüsteemis, vabatahtliku töö tutvustamine
ja propageerimine noorte hulgas, MTÜ-sid puudutava seadusandluse
parandamine ja lihtsustamine, selge ja läbipaistva rahastamissüsteemi
loomine, samuti avaliku ja kodanikusektori omavaheliste suhete
korrastamine, puudutagu see konsulteerimist, arutelusid või
ülesannete delegeerimist.
Artur Ekbaumi juubelikonverentsil
tõdeti ja ka Teie tõdesite telesaates Foorum, et
kolmanda sektori tugevnemist takistab meie tunde puudumine. Kuidas
saaks rahva jälle keskpõrandale kokku tuua?
Olen tihti kadestanud nii ungarlasi, soomlasi, poolakaid kui britte,
kelle juttudes kõlab väga loomuliklt ja uhkelt sõnadepaar
meie kodumaa, meie valitsus, meie pealinn või meie hümn.
Eestlase kõnes harilikult need sõnapaarid nii hästi
välja ei kuku. Avalikkuses ja eriti meedias domineerib mina-sündroom,
mis soodustab enesekesksete ja invidualistlike hoiakute kindlustamist.
Koostegemine ja koosotsustamise tava iseenesest ja tühjale
kohale ei teki. Mõnda aega võib entusiasm ja teha
tahtmine inimesi kokku tuua, aga kui keegi seda ei märka
ega toeta, kaob jõud kiiresti. Kui vaadata kasvõi
üle lahe, siis ükski tegus ja selgete plaanidega ühendus
seal kohaliku omavalitsuse või riigi abist ilma ei jää.
Riik ei tohiks vaadata ühendustele kui pelgalt rahaküsijatele,
vaid kui vajalikele koostööpartneritele, kes aitavad
paremini valitseda ning rohkem inimese heaks ära teha. Raha
on ju ainult vahend muutuste esilekutsumiseks, neid viivad aga
läbi inimesed. Meie fond on püüdnud anda inimestele
usku, et ka ilma parteideta ja hierarhiateta on võimalik
elu korraldada. Ühiskonnas on selgelt märgata vajadust
koostegemise ja koosolemise järele, protsessina on tegemist
asjaga, kus läbinisti individualistlik maailmavaade ei anna
inimestele enam pidepunkte.
Just maal oleks
MTÜ-del täita tänuväärne roll, kuid omavalitsused
pole veel nende võimalusi ära tabanud. Miks?
Omavalitsuste suhtumine ühendustesse on piirkonniti erinev,
valdavalt siiski kas ei taheta, ei soovita või ei ole kellegagi
koostööd teha. Esimesel juhul nähakse ühendustes
konkurenti, kes võib ohustada omavalitsuse head äraolemist
ning heita valgust valgustkartvatele tegudele. Viimasel juhul
võib asi olla selles, et kohapeal ei olegi tegusat (tegusaid)
ühendusi. Siin oleks muidugi omavalitsuste püha kohus
aidata kaasa nende tekkele. Tegelikult on ühendustel maal
tohutud võimalused.
Fondidest toetuste
taotlemisel on MTÜd ebavõrdses konkurentsis riiklike
kultuuri- asutustega ja neid umbusaldatakse. Millest on umbusaldus
tingitud ja kas riiklike instantside lisarahastamine fondide kaudu
on õigustatud?
Kui rääkida riigi poolt loodud fondide rahajagamisest,
siis ei ole mingit õigustust sellele, et osad tegelikult
riigieelarvesse kuuluvad projektid suunatakse automaatselt fondidele
rahastamiseks. Kui on käsil muuseumi ehitamine või
kultuurikeskuse renoveerimine, siis tuleb seda ka riigieelarvest
teha ning mitte juhatada sinna, kus peaks toetatama omaalgatust.
Kui riigil oma plaanide täitmiseks raha pole, ei saa kohustusi
teiste institutsioonide kaela veeretada.
Leedus ja Ungaris
suunatakse teatud kindel % tulumaksust MTÜ-dele, mis annab
neile baasfinantseerimise ja äratab inimestes huvi nende
tegevuse vastu. Ehk oleks mõttekas rakendada seda ideed
ka Eestis?
Kindlasti oleks. Nii on riik teinud maksumaksjale oma tegevusega
silma hakanud organisatsioonide toetamise väga lihtsaks ja
käepäraseks, samuti on see tõstnud kõvasti
ühenduste prestiiþi ja väärtustanud nende
tegevust.
Eesti on EL lävepakul.
Kui suur roll on Euroopa riikides kodanikuühendustel?
Euroopa Liit ehitab kodanikuühiskonda just nimelt kodanikeühenduste
toetamise kaudu. Viimastel aastatel on Euroopa Komisjon võtnud
vastu mitmeid otsuseid ja dokumente, mille sisuks on kodanikeühenduste
rolli suurendamine EL-i poliitika kujundamises. Kõnekas
on ka asjaolu, et Euroopa Komisjoni poolt välja töötatud
Euroopa juhtimise ja valitsemise valge raamatu juhatab
sisse järgmine Hiina vanasõna: Räägi
mulle ja ma unustan, näita mulle ja jätan meelde, kaasa
mind ja ma mõistan. Et näiteks sotsiaalpoliitika
ei kuulu ametlikult EL-i pädevusse, siis toetab EL küllaltki
suures mahus selles valdkonnas kodanikeorganisatsioonide tegevust.
Soomlased on isegi öelnud, et EL on äratanud nende kodanikuühendused.
Kodanikuühenduste osakaal EL-i rahvamajanduses on juba enam
kui seitse protsenti ja suurem osa EL-i arengukoostööprojektidest
viiakse ellu mittetulundusühenduste kaudu. EL muudab ühendused
kindlasti rahvusvahelisemaks. Koostöö sarnaste eesmärkidega
kodanikeühenduste vahel tekib EL-i raames hõlpsasti
ja sellist koostööd toetatakse igati.
* * *
Et Siseministeeriumi vastava valdkonna peaspetsialist
Kadri Kopli kohaliku omavalitsuse osakonnast siirdus puhkuselt
naastes kohe välislähetusse ega leidnud aega küsimustele
vastamiseks, võttis Siseministeeriumi seisukohtade edastamise
enda peale halduse asekantsler Mart Kirsipuu:
Milline on Teie nägemus
kodanikeühenduste rollist Eesti ühiskonnas?
Ühenduste rolliks on kodanike kaasamise kaudu omaalgatuse
suurendamine (paljudel juhtudel ka riigitruu ja usaldusväärse
kodaniku kasvatamine).
Millest on tingitud kodanikeühenduste
umbusaldamine (nt rahastamisel) ja miks ei ole nad kujunenud avalikule
sektorile võrdväärseks partneriks?
Umbusalduse juhtumeid ei tea. Kodanikeühendused on riigile
sama võrdväärsed partnerid kui ükskõik
millised muud kodanike organiseerumise vormid (näit äriühingud).
Kui võtta eelduseks, et probleem on partnerite ebavõrdsus,
siis paremaks partneriks saavad nad kujuneda läbi katusorganisatsioonide.
Kuna kodanikeühenduste
tegevus kuulub Siseministeeriumi haldusalasse, siis on SM ülesanne
luua nende ühenduste tegutsemiseks riiklikul tasemel tingimused,
et kodanikuühendused suudaksid täita oma rolli ja tekiks
koostöö ning ühistegevus kodanikeühenduste
ja omavalitsusüksuste vahel. Just väikestele üksustele
paneb rõhu ka Euroopa Liit. Sel juhul ei tunne inimesed
end kõrvale tõrjutuna, vaid osalistena ühiskonna
elus ja riigi arengus tervikuna, mis tõstaks väga
oluliselt rahva eneseteadvust ja lugupidamist oma maa suhtes.
Paraku olen mitmelt autoriteetselt isikult kuulnud nurinat, et
SM sisulisest koostööst ei huvitu ja näeb neis
ühendustes pigem ohtu kui koostööpartnerit. Miks?
Me oleme sisulisest koostööst huvitet. Me ei näe
ühendustes pigem ohtu kui koostööpartnerit.
Kuidas parandada
SM ja kodanikeühenduste vahelist koostööd?
Peatselt (juunis) kutsume taas kokku kodanikeühenduste nõukoja,
mille eesmärgiks on anda ülevaade vajadustest. Nõukotta
kuuluvad ministeeriumide suuremad ja tihedama koostööga
partnerkodanikuühendused. Nõukoja ettepanekute põhjal
valmistame ette EKAKis sätestatud Valitsuse ja kodanikuühenduste
koostöökomisjoni kokku kutsumise ning vastavalt EKAKi
koostöökomisjonile teeme ministeeriumi pikemaajalise
tegevuskava. Ma ei oskagi öelda, kas see tegevus parandab
koostööd ministeeriumi ja kodanikeühenduste vahel
(tegemist on meie tavapärase tööga, mis seoses
hiljutise EKAKi vastu võtmisega on saanud veidi uue värvingu),
aga mul ei tule ette ka viimase paari aasta jooksul koostööprobleeme.
Välja arvatud
isikutevahelised konfliktid ja jonnimine, mis tavapäraselt
saavad alguse Eesti Mittetulundusühenduste ja Sihtasutuste
Liidust. Põhiliselt on need konfliktid erinevate kodanikeühenduste
esindajate vahel ja vahel on konfliktipuntrasse kaasatud ka ministeeriumi
peaspetsialist Kadri Kopli.
|
|
|