|
|
Eesti Ühistegelise Liidu
juhatuse koosolek 1940.
Aukohal keskel istub Artur Ekbaum. Foto: Eesti Filmiarhiiv. |
Ühistegevus on päike
tekst: Margit-Mariann
Koppel
Just nii mõtestas
ühistegevust Artur
Ekbaum. Kui Oskar
Loorits lõi eestluse
elujõule ideoloogilise vundamendi, siis ühistegevuse
arendamisega rajas sellele majandusliku aluse A. Ekbaum.
Tänavu 8. veebruaril
möödus selle suurmehe sünnist 100 aastat.
Milline on
aga ühistegevuse tänapäev?
Toronto Eesti Ühispanga
nõukogu esimees hr Peeter Reinola tsiteeris oma tervitustekstis
tänavu 8. veebruaril Viljandimaal Kõpus peetud mälestuskonverentsile
Artur Ekbaumi 1952. aastal Stockholmis kirjapandud ridu: Ühistegevuse
ideoloogiale tugineva majandusliku demokraatia hävitamine
tähendab ühtlasi rahva loomingutahte ja püüdluste
ning iseloomise vabaduse ja eneseteostuse likvideerimist. Seepärast
on arusaadav, et okupandid meie maal tegid kõik selleks
ja taotlevad praegugi veel, et lõplikult hävitada
ühistegevust, rahvusluse tugevat kantsi ning vaba isiksuse
endakaitse tingimust. // Kõik materiaalne võidakse
võimu abil meilt võtta, vaimu väljendusvõimalused
maani maha suruda, kuid ühistegevuse sisemist aatetuld ei
suuda lämmatada rangemadki despoodid.
Akadeemilise Ühistegevuse Seltsi ja Eesti Ühistegelise
Liidu poolt 2001. a välja antud artiklite kogumikus Ühistu
probleeme ja uurimusi avaldatud Eesti Põllumajandusmuuseumi
teaduri Mart Rootslase artiklist 99 aastat eestlaste moodsa
ühistegevuse rajamisest saame teada, et ühistegevuse
aatetuli lõi loitma 19. sajandi lõpul ja 20. sajandi
algul, kui vabatahtlike organisatsioonide loomine kõrgpunkti
jõudis. Üheks initsiaatoriks ja liidriks kujunes Jaan
Tõnisson, kelle arvates oli just ühistegevus üheks
sobivamaks ettevõtluse vormiks. Majandus ja rahva aineline
heaolu ei olnud omaette eesmärk, vaid vahend vaimsete eesmärkide
saavutamiseks, et eesti rahvas püsima jääks. See
küsimus seisab meie ees ka praegu, 21. sajandi globaliseeruvas
maailmas ning teravamalt kui iial varem.
Ühistegevuse
eestvedajad
Ühistegevuse arendajate seas tuleb nimetada Villem Reimanit
ja põllumajandusteadlast Aleksander Eisenschmidti, kes
koostöös Johan Emblikuga lõi sadakond ühispiimatalitust.
Ei saa märkimata jätta ka põllumajandusdoktor
Jaan Raamotit ning A. Eisenschmidti järglast piimanduse arendamisel
Jaan Hünersoni. Esimeste ühistute praktiliste edusammude
tulemusena oli 1914. aastaks laenu-hoiuühistutesse viidud
16,5 milj rbl. Ühistegevuse idee läbimurre rahva teadvusse
toimus 1910. a paiku. Aastaks 1913 oli loodud 112 piimaühistut.
Kui enne 1905. a oli hoiu-laenuühisusi vaid 10, siis 1913
oli neid juba 80. 1911. a tegutses sadakond eestlaste tarbijateühistut,
21 masinatarvitajateühistut ning alates 1910. a ilmus Ühistegevusleht.
Sellelt pinnalt oli loodud alus majanduslikuks tõusuks
vabas Eestis 1920-1930ndatel aastatel. 1992 taastatud Eesti Ühistegelise
Liidu esimees Jaan Leetsar toob kogumikus artiklis Kriitiline
enesehinang EÜLi senisele tegevusele ära olulised
arvud. Seisuga 01.01. 1939 oli Eestis 3 046 ühistut kokku
283 768 üksikliikmega. Majandusliku ühistegevusega oli
tol ajal haaratud üle 50% pangandusturust, 49% kindlustusturust,
25% jaekaubandusturust, 98% piimasaaduste turust, 64% toorpiirituse
turust jne. Ühistulistel alustel tegutsesid paljud elektritootjad,
kalurid, ehitajad, looma-ja linnukasvatajad, kirjastajad, aednikud
ja muud erialaspetsialistid. Pea kõik eesti pered olid
otseselt tegevad mitmesugustes ühistulistes organisatsioonides.
Kui praegu imestatakse ja koguni ilgutakse eestiaegsete inimeste
üdini rahvusliku meelsuse üle, siis eeltoodust peaks
olema selge, kus olid niivõrd tugeva rahvusliku eneseteadvuse
juured. Edenev majandus ning järjel talud panid inimesed
iseenda ja oma riigi üle uhkust tundma. Tänu koostööle
tunnetasid kõik end osalistena oma kogukonna ja seeläbi
riigi arengus tervikuna. Ühistute tegevust koordineerivaks
katuseorganisatsiooniks oli 1919. a asutatud Eesti Ühistegeline
Liit, mille juures tegutses Ühistegevuskool. EÜL muidugi
1940. aastal kui eraomandil baseeruvate kapitalistlike ettevõtete
esindusorgan likvideeriti.
Esimeseks
meheks ühistegevuse rajamisel tõusis Artur Ekbaum
Kuhu iganes elutee teda ei paisanud, seal tema seltsielule ja
ühistegevusele hoo sisse puhus. Kirjanikust abikaasa Salme
Ekbaum on mälestused talletanud raamatusse Ühistegevus
on päike (1977).
A. Ekbaum sündis 1903. a Viljandimaal Suur-Kõpu vallas
Napsi talu perepoja Villem Ekbaumi ja Kääru talu peretütre
Kadri Koffi esimese lapsena. Kokku andis pereema Kadri elu 13
lapsele, kellest kasvasid suureks 7 poega ja 2 tütart. Neist
3 venda, Juhan, Viktor ja Eduard mõrvati hiljem kommunistide
poolt. Kõik Ekbaumid on pärit ühest kännust,
mille nimeks on Jõesaare talu. Arturi vanaisa Andres töötas
Kõpu mõisas ning oli kõva jahi- ja kalamees.
Vanaisa oli Arturi lemmik ja teda kutsutigi ättepojaks, sest
ta magas vanaisa kaisus ja oli kannupoisiks, kuhu ätt iganes
läks. Õppimine oli Arturi elus oluliseks märksõnaks.
Ta janunes pidevalt uute teadmiste järele ning hea sulesepana
jagas neid heal meelel ka teistele. Lõpuks viisid õpingud
ta 1928. aastal Berliini ülikooli, mille lõpetas 1932
käitismajanduse, agraarpoliitika ja ühistegevuse erialal.
Siis suunati ta Haridusministeeriumi stipendiaadina teadmisi täiendama
ühistegevuse kantsi Euroopas, veitsi, Zürichi
Tehnika Ülikooli Põllumajandusosakonda. Samaaegselt
töötas ta veitsi Põllumeeste Liidu ja Talupoegade
Sekretäriaadi teadusliku uurimise osakondades prof E. Lauri,
dr O. Howaldi jt juhtimisel. Naastes Eestisse 1933. a, saab A.
Ekbaumist üks J. Hünersoni lähemaid kaastöölisi
ning ajakirjade Põllumees ja Maanoored
toimetaja. 1934 valitakse ta Põllutöökoja Nõuandetalituse
juhatajaks ja veidi hiljem Põllutöökoja abidirektoriks.
1935. a töötab ta Põllumajandusliku raamatupidamistalituse
juhatajana. A. Ekbaum on tegev Ühistegevuskoja loomisel ja
1936. a saab temast selle peasekretär kuni nõukogude
okupatsioonini.
Samaaegselt on ta kodutalu Napsi peremees, viies selle jõukale
järjele ning aidates koolitada nooremad õed ja vennad.
Esimese suurema teona rajab ta pargi, abiks Soomes aednikuna väljaõppe
saanud Juhan Ekbaum Kulli talust. 1941. a juunis lõpeb
7 aastat kestnud kurameerimine ning enne jaanipäeva Artur
ja Salme abielluvad. Salme töötas siis farmatseudina
Kuressaare linnaapteegis. Esimesel nõukogude ajal töötab
A. Ekbaum ETKVL (ETK) Plaani- ja Statistikaosakonnas. Saksa ajal
on ta ETK Põllumajandusosakonna juhataja, kuid asub kohe
organiseerima Põllumajanduslikkude Ühistute Keskliitu
ja on tegev selle direktorina kuni arreteerimiseni kevadel 1944
rahvusliku tegevuse pärast saksa võimude poolt. Ta
vabastatakse Patareist 5 päeva enne Tallinna langemist punavägede
kätte ning koos abikaasa Salmega põgenevad nad Rootsi.
Seal leiab ta rakendust Rootsi Põllumeeste Liidus.1949.
a veebruaris lahkuvad nad Kanadasse. Sügisel asutakse elama
Torontosse, kus A. Ekbaum hakkab tööle Ontario Põllumeeste
Ühistegelikus Kindlustusasutuses kuni pensionile minekuni
1972.
Eestiaegse ühistegevuse kroonijuveeliks ja A. Ekbaumi suurimaks
saavutuseks võibki pidada Toronto Eesti Ühispanga
asutamist 1954, mille presidendiks ta oli oma surmani 1976. Ühtlasi
oli ta Ühispanga Uudiste ja Ühistegevuse
kirjavara toimetaja. Sellest asutusest, mille asjaajamine algul
kohvrisse ära mahtus, on välja kasvanud soliidne ja
edukas, mitmesuguseid finantsteenuseid pakkuv ettevõte
ja ainus eesti kapitali omanduses olev pank maailmas.
|
Artur ja Salme Ekbaum Stockholmis
võõrustamas Marie Underit, Artur Adsonit ja
August Mälku. Fotod raamatust Ühistegevus
on päike. |
10 miljardit
krooni aastas
A. Ekbaum oli rohkem kui 40 aastat tagasi liiga optimistlik,
tõdes konverentsil Jaan Leetsar. Ta arvas, et ühistegevus
taaselustub vabas Eestis kiiresti. Ilmselt ei osanud ta ette näha,
et okupandid hävitavad ühistegevust sedavõrd,
et kommunistliku ideoloogia tingimustes kasvanud noored ei osanud
taasiseseisvudes küllalt hinnata ühistegevuse väärtusi
ja hakkasid rohkem lugu pidama suurest rahast ning kiirest tulust.
Esiplaanile tõsteti mina-ühiskond. See individualism
läheb meile maksma 10 miljardit krooni, mis praegu aastas
puhaskasuna väliskapitali omandis olevate kapitaliühingute
poolt Eestist välja viiakse ja on maaelu praktiliselt välja
suretanud. Oma konverentsiettekandes Ühistegevuse
psühholoogilised aspektid tõdes A. Ekbaumi vennapoeg,
psühholoog Jüri Ennet, et meie-tunne ja ühistegevuse
õpetamine lonkab Eestis kahte jalga. Meie-tunde kasvatamine
peaks algama kodust. Meie pere, meie kool, meie küla, meie
vald, meie maakond meie riik. Selle saab üle kanda
ka skeemile: mina ühistegevus riik.
Ühiskonna liigsest minakesksusest rääkis ETV saates
Foorum ka Avatud Eesti Fondi juht Mall Hellam, kes
leidis, et taoline suhtumine ja inimressursside kasutamata jätmine
võib tervele ühiskonnale hukatuslikuks saada ning
et seda hoiakut tuleb otsustavalt muuta, kui tahame üles
ehitada avatud kodanikuühiskonda. Ühistegevus on ju
demokraatia kool. Inimene, kes osaleb ühistegevuses, saab
selgeks demokraatia põhialused. Samas tõdes saatejuht
Raivo Suni, et meedia kajastab domineerivaid individualistlikke
väärtushinnanguid. Meedia huvipuudus kodanikuühenduste
tegevuse vastu ilmnes ka Kõpus, kuhu oli suvatsenud tulla
vaid 3 ajakirjanikku. Neid tervitati aplausiga. Ega Artur Ekbaumi
nimigi ütle paljudele ilmselt suurt midagi, sest Eesti Entsüklopeedia
14. köitest Eesti elulood selle suurmehe nime
ei leia, küll aga on esitatud andmed tema kirjanikust naise
Salme Ekbaumi kohta. Seevastu 2000. a ilmunud Eesti Teaduse
Biograafilise Leksikoni tegijad ei ole seda meest unustanud.
Asi ei ole
päris lootusetu
Ei saa aga öelda, et ühistegevuse vallas oleks asi päris
lootusetu. 25. aprillil peeti Tartus maha arvult XVI maakultuuriseminar,
mille üheks alusküsimuseks esinejate sõnumeis
oli Mis on meie kui selle/oma maa põlisrahva eetos, mythos
ja logos? ja Mida tähendab sõna kultuur Eesti põhiseaduse
preambulas? Mõttetalgutel koguti ettepanekuid R3 koalitsioonileppes
nimetatud oma(rahva)kultuuri seaduse eesmärkide & regulatsiooniala
sisustamiseks ehk kuidas ning milliste ressurssidega hoida ja
edendada kodanikeühenduste, riigi ja omavalitsuste koostööd
ja kultuurihoidjate edasist ühistegevust. On hea meel tõdeda,
et kõigest hoolimata ajab ühistegevus omale uuesti
juuri alla.
Lõpetaksin Jaan Leetsare mõttega: Ühistegevuse
riiklik toetamine on sisuliselt ka riigikaitselise tähtsusega
küsimus kui rahvas näeb, et riik temast hoolib,
hoolib rahvas ka riigist. Kui rahval on omand, mille eest seista,
siis seda ka tehakse.
|
|
|