|
Kas kõrgkool või
allilmaäri?
tekst: ants sild
Olen püüdnud
ajakirjanduses tähelepanu juhtida Eesti hariduselus kujunenud
tendentsidele, millel võivad olla saatuslikud tagajärjed.
Suunamuutusi Eesti hariduselus pole siiani märgata.
Kirjutised on jäänud
hüüdjaks hääleks kõrbes. Nii, nagu
on selleks jäänud ka üldtuntud kultuuri- ja teadusinimeste
kirjutised. Suunamuutusi Eesti hariduselus pole siiani märgata
olnud. Võib juhtuda, et need siiski tulevad. Ainult et
mitte soovitud suunast ning mitte sugugi sellisel kujul, nagu
oodatud ja loodetud.
Üldteada on, et Venemaa kõrgkoolide filiaalid käituvad
Eesti Vabariigis nii, nagu heaks arvavad ja õpetavad siinsetele
üliõpilastele seda, mida õigeks peavad. Leidnud
sobivad koostöövormid kohalike libaülikoolidega,
on nad juba suutnud kõrgharidusmaastikul tekitada kurjakuulutava
segaduse. Kõrghariduse Hindamise Nõukogu (KHN) esindaja
professor TEET SEENE avab toimuva tagamaad järgmiselt: ...avalikustatud
seitse ebausaldusväärset kõrgkooli on vaid murdosa
sellest poolpõrandaalusest ärist, mida Ida-Virumaal
ja Tallinnas ajavad Vene kõrgkoolide illegaalsed filiaalid
või nende kõrgkoolide diplomeid pesevad,
vormiliselt legaalsed Eesti kõrgkoolid (PM, 27. 01.
2003).
Eesti hariduselu
on sassis nagu Kört-Pärtli särk pühapäeva
hommikul. Tallinna haridusameti ja haridusministeeriumi ilmsel
õnnistusel toodi äsja, 9. mail Tõnismäel
purjutavate punaveteranide sekka õpetajate-kasvatajate
poolt juhituna lasteaia- ja koolilapsed. Siit on vaid sammuke
taoliste ürituste üleriigiliseks kuulutamiseni ja võib-olla
ka kohustuslikena õppekavadesse kandmiseni. Signaale, et
on alanud jõuline riigi taasboleviseerimine haridust
andvate õppeasutuste kaudu, on püütud maha vaikida,
mahendada, peita vähetähtsate sõnumite sekka,
esitada ühekordsete emotsionaalsete hüüatuste või
haugatuste kujul. Maksumaksja kulul ilmuvad hariduse- ja kultuuriväljaanded
on aga teinud näo, et sellised teemad neid ei puuduta. Juba
tsiteeritud artikkel kõneleb Ida-Virumaal tegutsevast Konjunktuuri-
ja Konsultatsiooni Rahvusvahelisest Õppekeskusest EMONOR,
mille õppe-metoodilised materjalid saabuvad rahvusvaheliselt
ülikoolilt RUTHENIA. Asja kurbloolisus on selles, et too
müstiline RUTHENIA on isegi Venemaal tunnustamata erakõrgkool!
Mida ja keda
sellised ja veelgi hämarama taustaga kõrgkoolid
meil õpetavad? Seda pole haridusjuhtidele teada antud.
Avalikkust rahustades viidatakse tarbijakaitse ametile, kelle
maitsmismeel peab kindlaks tegema, kui õige
ja magus peaks üks või teine hariduse pähe müüdav
suhkruvatidiplom olema! Osutatakse ka politseile(!),
kes justkui peaks hakkama videvikuakadeemiaid sulgema.
Akadeemilise elu sellises laussegaduses ja umbmäärasuses
töötavad sullerkõrgkoolid arendavad edasi uut
allilmaharu diplomipesu.
Akadeemilise elu ülekandumine kolhoosi kontoritesse (Concordia),
punanurkadesse ja väiksematesse ning suurematesse autobussijaamadesse,
paneb tahtmatult mõtlema, kelle äriprojekt
see siin on? Uusmaasaajate väga kurb kogemus on meie rahval
neljakümnendatest aastatest olemas. Nüüd on siis
uusmaasaajad kolinud teaduspõllule! Nobedad endale doktoritunnistusi
muretsema ja neid hea raha eest ka teistele tahtjatele välja
andma, mässivad säärased libadoktorid udupilvedesse
teaduse säravad tipudki.
Petturlusest hariduselus oli hiljuti juttu ka Tallinnas Õpetajate
majas toimunud TÜ rektori Jaak Aaviksoo ja Marek Strandbergi
debatil. Marek Strandberg tõi näite: semantilisest
segadusest, mis tavaliselt suursullerdamisele eelneb. Kui
lihunikku hakata kutsuma professoriks ja teha seda veendunult
pikema aja vältel, on asi peagi ka kahtlejate jaoks otsustatud.
Kummastav on ka teine näide. Kultuuri ja Elu artikkel avab
nõukogude suurluure residendi Juhan Tuldava tegevuse õudsed
tagamaad, Postimehes leinavad sama isikut kui teaduskorüfeed
taga Tartu Ülikooli germanistid-romanistid ja saksa filoloogia
õppetool. Kas tegu on siis reetur-spiooniga, lihunikuga,
kes laskis KGB hakklihamasinasse kümneid ja sadu rahvuslikke
vabadusvõitlejaid, natsiooni parimaid esindajaid või
rahvusvaheliselt tunnustatud ja ülikoolis tuntud tasase
filoloogiga, kes kindlameelselt rühkis teaduse säravate
tippude suunas?
Enne kui suured segadused, nii semantilised kui sofistlikud, meie
rahvusliku hariduselu vankri lõplikult teelt kõrvale
juhivad ja mülkasse uputavad, tuleks teha tõsine katse
veelkord kõnelda intelligentsi vastutusest. Põhjuse
selleks annab kasvõi kogumiku Mõtteid valmivast
intelligentsist esmailmumise (1923) kaheksakümnes aastapäev.
Kordan tollase kogumiku taastrüki eessõnas omaaegset
tõetera: Ükski siht, ükski aade pole palju
väärt, kui seda kandev inimene pole küllalt kultuurne,
vaimne ja eetiline,
Ka nüüd akadeemilise- ja hariduselu sõklaid segama
minnes, sealt teri otsides tuleb meeles pidada, et üles leidma
peab eelkõige kultuurse, vaimse ja eetilise inimese. Siis
ehk ilmub aegade tolmu alt välja muudki. Midagi niisugust,
mille oleme täielikult unustanud, kuid millel on igikestev
ja aegumatu väärtus.
|
|
|