|
|
Viljar Ansko |
Viljar Ansko
põlev kivi südames
tekst:
MARGIT-MARIANN KOPPEL
Ta on kaevandanud põlevkivi,
olnud energeetik, toimetanud ajalehte Memento, on
spordi- ja matkamees, uurib kodulugu, sehkendab pilapilte ja sepistab
värsse, raiub laagriluulet raamatuisse. Töötas
12 aastat kiirabiarstina ning on avaldanud Tallinna Kiirabi ajaloo.
Praegu proovib reformitud meditsiini kiuste Tallinna Hooldushaigla
vaestearstina täita Hippokratese vannet. Ta on Eesti Punase
Risti IV klassi ordeni kavaler. Jutt on Läänemaal Ristil
elavast Viljar Anskost,
kes sai 17. mail 55. Õnnitleme!
Ühel kevadhõngulisel hommikul astume
koos Viljar Anskoga bussi, et sõita Läänemaa
väravasse, Ristile. Kuulsusrikka ajalooga apteekrimajast,
mis oli koduks 32 aastat, tuli mullu välja kolida ja mahutuda
ühetoalisesse korterisse, sest omanik müüs maja
maha. Sel puhul korraldas Viljar ulatusliku hüvastijätunäituse
kolimiskastide otsas. Et ise tuppa mahtuda, on osa raamatutest
ja koduloolisest arhiivist talletatud keldrisse ning kuuri. Pitsitame
end laua taha, luule- ja karikatuuririiulite vahele. Laual inspireerib
sinise punkariharjaga valge Pegasus ja riiuli otsast pronksist
Vladimir Võssotski, kelle laule ja luulet on Viljar tõlkinud.
Esitasin Viljar Anskole tema elus olulised märksõnad
ja palusin need lahti mõtestada.
Põlev
kivi südames
Viljar Ansko: Olen Tartus sündinud, varane noorus
möödus Joosep Tootsi kandis Palamuse külje all
Kaareperes. Peale Stalini surma lubati kolida isa juurde Sompasse,
kus ta kinni istus. Sompat on kohalikud venelased nimetanud Samoje
opasnoje mesto posle Ameriki ehk kõige ohtlikum
koht peale Ameerikat, sest kohalikud noored olid poliit-
ja kriminaalvangide lapsed. Kohtla-Järve kandis puutusid
kaks erinevat rahvuslikku mentaliteeti väga teravalt kokku,
teisest küljest oli aga ka tolerantsust ja teineteisemõistmist
rohkem kui mujal Eestis. 15aastaselt läksin põlevkivikaevandusse
tööle. Füüsiline töö, mil lihas
naerab ja vaim laulab, on mulle alati meeldinud. Õppisin
elektrilukksepaks, kuid pärast töötasin ka kaevurina.
Olime koos Ilmar Ontoniga kaevanduses ainsad automaatikalukksepad.
Kohtla vallast pärit I. Onton oligi mu esimene elukooli õpetaja.
Tema laagriaastad olid möödunud Intas, Komimaal
arreteeriti 1945 katse pärast meritsi Rootsi põgeneda.
Ta tõi mind juba siis luule juurde, lugedes töö
juures luuletusi arvatavasti ka omi. Et ta luuletas, sain
teada alles pärast tema surma 1971. a. Panin põranda
all kokku tema luulekogu. Trükkisin selle kuues eksemplaris
pseudonüümi all August Laagrist, kuid see paljunes mitme
nime all. Näiteks praegune professor Jaanus Paal visati ülikoolist
välja põrandaaluse almanahhi Kamikadze
toimetamise eest, üheks põhjuseks see, et läbiotsimise
ajal leiti riiulist eksemplar Ontoni luulet. Aga kes selle välja
andis, jäigi tookord teadmata. Püüdsin seda ka
vähemalt kolm korda mikrofilmina välismaale saata, kuid
tagasisidet ei ole, kas ta sinna jõudis.
Mind aitas laagriluule juba siis sulanduda dissidentide huvitavasse
seltskonda. Luulekogu kordustrükk ilmus esimese
raamatuna Memento luuleraamatute sarjas 1993. aastal
pealkirjaga Ebakõlad.
|
Ajalehe Memento toimetus
mais 1992: tehniline toimetaja Ülo Ojatalu, peatoimetaja
Viljar Ansko ja keeletoimetaja Anne Nõlvand. |
Ripun Ristil
Kui peale sõjaväeteenistust kaevandusse tagasi läksin
ja abiellumisplaanid tulid, otsisime sirkliga Kohtla-Järvelt
võimalikult kauget kanti. Läänemaa tundus olevat
meeldiv koht ja Tallinnale suhteliselt lähedal. Ristile tulime
1970. aastal. Apteekrimaja, kus elasin, on oma kultuuriloolise
mineviku poolest üks huvitavamaid maju Läänemaal
ja terves Eestis. Selle ehitas 1924 proviisor Ivo Lillioja. Ta
oli üks kuulsamaid leiutajaid, Kaitseväe, Kaitseliidu
ja politsei relvastus sai määritud tema leiutatud püssiõlidega.
Tema teeneid hinnati Kotkaristi IV järgu ordeniga. Litsentse
soovisid osta mitmed välisriigid, aga ta keeldus. Ta oli
kohaliku Kaitseliidu ülem ning ka vapside liikumise juht,
mängis näiteringis ja puhkpilliorkestris. I. Lillioja
arreteeriti 1941 ja tapeti 1942 Sosva vangilaagris. Pere küüditati.
Peale sõda elas siin skandinaavia eeposte tõlkija
Rein Sepp. Ta varjas end metsavennana koos luuletaja Ottniel Jürissaarega
Marimetsa rabas. Kui ta amnestia peale välja tuli, abiellus
Risti apteekriga ja elas majas kuni arreteerimiseni. Vorkuta vangilaagrist
vabanenud, tuli tagasi. Siin alustas ta ka tõlketööd
ja tegi Vanem Edda põhitõlke. Isiklikult
tutvusin temaga Memento ajalehe toimetajana. Minu
põhihuviks olid laagriluuleveerud. Otsisin R. Sepa Lätist
üles. Eeposte tõlkija on ju sisuliselt luuleklassik,
kuid kui klassiku originaalluule ilmub ajakirjanduses alles tema
70. juubeliks, on see kurioosne. Varem ta neid aga avaldada ei
saanud. Minu poolt juba autori eluajal koostatud luulevihik Jälle
täht ja jälle värav ilmus veel kümme
aastat hiljem. R. Sepa luule on huvitav ja kõrgetasemeline.
Isegi meie üks huvitavamaid luuleuuendajaid Artur Alliksaar
pidas teda oma õpetajaks.
Üks huvitav mees, kes majas episoodiliselt elas, oli Bernhard
Pärni. Ta oli Lihula jaamakorraldaja ning andis koos sõbraga
välja humoorikat ajalehte Lihula kohinad. B.
Pärni oli ka hea joonega karikaturist. Hiljem tegi ta karjääri
Türi jaamaülema ametini välja, 1937 pälvis
Valgetähe medali. Kuna ta oli jaamaülem ka nõukogude
aastatel, siis Saksa ajal ta arreteeriti ning kuigi varsti vabastati,
pidi alustama turbatööstuses labidamehena. Uueks nõukogude
ajaks jõudis ta saada turbaväljade ülemaks ning
sai 1950. a Tootsi turbatööstuse arendamise eest koos
grupi kolleegidega Stalini preemia laureaadiks. Türi jaamaülemana
nägi ta pealt 1941. aasta juuniküüditamist. Minu
palvel kirjutas ta ajalehte Memento artikli 40 vaguniga
rongidest täis valu, muret ja vaeva. Ühes niisuguses
oli ka tema äi oma perega.
Risti raudteejaama juurde on minu kavandi järgi püstitatud
monument rohkem kui 3000-le küüditatud läänemaalasele,
mis sai võimalikuks tänu vallavalitsuse ja Eesti Raudtee
toele. Koht oli vana paekividest laotud piimaperrooni näol
nagu loodud. Mõte hakkas idanema juba 1989. a märtsiküüditamise
mälestuspäeval. Lõpplahendus sai lakooniline
ja huvitav. Idee nimi on Raudteerööpad mäletavad
sujuva kaarega tõusevad taevasse neli raudteerelssi
ja neid ühendab 2,5 m enne tippu topeltrist. Monument avati
23.08.1999 ning kandideeris 2000. aastal ka riiklikule kultuuripreemiale,
kuid kes siis sellist preemiat kuskile kolkasse tundmatule isikule
annab! Siiski oli tore seltskonda natuke ärritada.
Risti rüütlid
Töötasin peale TRÜ psühholoogiaõpingute
katkemist 7 aastat Ristil T/K Vasara tsehhis energeetikuna.
Sai kõvasti tegeldud ratsionaliseerimisega, spordiga ja
isetegevusega. Üks huvitavamaid ettevõtmisi, millest
tänini räägitakse, oli noorteklubi. Meil oli Tõnu
Laanemetsaga hea tandem. Tema oli kõva spordi eestvedaja,
Risti pargi jooksukross oli vabariiklikus spordikalendris. Kuulusin
ka ise Läänemaa pikamaajooksjate paremikku. Ristil oli
metallitsehh, mis varustas kogu Eestit poltide, mutrite ja kruvidega.
Tõnu initsiatiivil olid meil unikaalsed medalid, mida tulid
taotlema ka Eesti spordimeistrid. Risti paremate sportlaste medalil
oli rist, millest tuli paksu pahandust. Hiljem töötasin
välja stiliseeritud ristikujutisega medalid. Noorteklubi
avaõhtu peeti 19.01.1974. Külalisteks olid Olav Ehala
ja Boris Lehtlaan. Nimeks valiti konkursi korras Risti rüütel,
aga rajooni komsomolikomitee keelas risti kui ideoloogiliselt
kõlbmatu ära. Jäi Risti noorteklubi Rüütel.
Klubi oli karske ja suitsuvaba, kuid käidi väga meeleldi
kohal. Üritus oli kord kuus ja ikka oli kutsutud mõni
huvitav esineja Jaak Joala, Ivo Linna jt.
Pilapildid
ja NAKS
Huumorimeelt peetakse intelligentsi üheks olulisemaks näitajaks.
Meie ühiskond on praegu täiesti huumorivaene. Hakkasin
karikatuuriga tegelema ülikoolis esimesel kursusel 1971.
a. Ülikooli lehe juures oli karikatuurivõistlus ja
võtsin sellest osa. Sain ühe auhinnalise koha ja mind
otsis üles Heiki Raudla, kes õppis füüsikat.
Võistlusel osales ka mu toanaaber Raul Kilgas ja hilisem
legendaarne karikaturist Alice ehk Andres Ader. Hakkasime koos
käima ja üksteisele oma karikatuure näitama. Neid
kogunes nii palju, et panime 1972. aastal sügisel ülikooli
klubis näituse üles. Midagi sellist ei olnud varem vähemasti
ülikoolis toimunud. Sündis Noorte Andekate Karikaturistide
Sõpruskond e NAKS. Kümne aasta jooksul tegime 8 näitust.
Tsensorite poolt võeti pilte maha ka. Meie karikatuurid
olid filosoofilised, mitmeti mõistetavad. Kõik olenes
tsensori haritusest, huumorimeelest ja suhtumisest. Minu personaalnäitused
on olnud üleval Tartus, Kohtla-Järvel, Läänemaal
ja Tallinnas. Olen avaldanud pisitiraaþis ka NAKS-i esimese
näituse kataloogi.
Luulepisik
hinge sööbib ravimatuks haiguseks...
Ei teagi, kumb ma hingelt rohkem olen, kas karikaturist või
luuletaja. Vanasti kippusid isegi lembeluuletused karikatuurset
puänti omandama ja karikatuurid lüürilist sisu
võtma. Luule sarnanebki mõnes mõttes karikatuurile,
mõlemas on oluline sisu ja vormi kooskõla. Pean
luulet olulisemaks rahvusliku identiteedi väljendajaks. Luule
on rahvuskeele parim kandja, sest ta toob kuulajateni-lugejateni
kõige paremini keele ilu, rahva tunded, aated ja mõtted.
Kahjuks on praegune asine aeg vägagi luulevaene, isegi luulevaenulik.
Eesti on üks selliseid maid, kus iga teine-kolmas inimene
on kirjutanud mõne luuletuse ja paljud on kirjutanud võrdlemisi
häid luuletusi. Neile aga saab osaks isehakanud kriitikute
hingekultuuri puudulikkusest tingitud halvustav suhtumine. Need,
kes on parnassile saanud, on võib-olla kadedad, kui mõni
provintsiluuletaja lahjendab nende valimit. Üheks probleemiks
on m o o d, mida pean vastandmõisteks kultuurile. Minu
jaoks lõpeb kultuur juugendiga 20. saj algul, siis kehtisid
veel esteetilised kaanonid. Hiljem hakkas domineerima mood, mille
järgijad lahjendavad iga uue kiiresti ära. Võiksime
sarnaneda nt Islandile, kus iga inimene, kes on võimeline
luulet looma, on väga hinnatud. Või Idamaadele, kus
ilusa luule kirjutamise oskus on üks hariduse komponentidest.
Meil on praegu kõikeasendavaks väärtuseks raha.
Hiiliv kahjurlus selles seisnebki, et eestlus ja aated on muudetud
naeruväärseteks. Kuidas on võimalik, et tark
eestlane, kes on võimeline palju uut looma, on kümne
aastaga muudetud lömitavaks orjaks-tarbijaks?! Eesti on ju
täis inimesi, kes kodus põlve otsas teevad imesid
loovad kunsti, kirjandust, talletavad kodukandi ajalugu
kõike seda tasuta ja, erinevalt küünilistest
professionaalidest, armastusega ja tihti kõrgetasemeliselt.
Kui neid veidigi rahaliselt toetada, võiksid nad mägesid
paigast liigutada. Avaldamisvõimaluste puudumise tõttu
jääb aga kõik sahtlisse.
Luulena
säilib paljukannatand rahva okastraatne itk
Pean oma elutööks laagriluule kogumist. Olin 7 aastat
ajalehe Memento toimetaja. Jõudsin selles tutvustada
ligi 70 autorit. Praeguseks on ilmunud 8 luulekogumikku, kuid
neid võiks olla palju rohkem. Ei saa aru, miks jäetakse
toetuseta kõige värvikam osa eesti luulest, mis on
samas ajastu dokument? Miks tahame minevikku unustada, miks ei
soovi sellest õppida? Tegu on omamoodi memuaristikaga kõrgel
kunstilisel tasemel, sest ta on korrastatud ja vormi valatud.
Laagriluulet kui þanri võib jagada kolmeks. Ehtsaks
laagriluuleks, mis on loodud vahetult s e a l või hiljem
mälestuste põhjal (nt Venda Sõelsepp, kellel
tuleb suvel 80. juubel, on oma Kolõma tsükli kirjutanud
just laagrimälestustesse sisse elades). Proloogiks on enne
vangistust loodud aateluule, mis sai tihti laagrisse sattumise
põhjuseks, oli see siis kirjutatud enne sõda metsavennana
vm põrandaaluse sahtliluulena. Epiloogiks oleks nn kohanematuse
luule, mis on loodud peale vabanemist. Nõukogude tegelikkusega
kohanematuse luule kirjutati sahtlisse protestiks, lootmata kunagi
selle avaldamisele. Kõik kokku annab värvika pildi
dissidentlikkust luulest ja kirjandusest Eestis, mille avaldamine
muudaks kogu senist kirjanduspilti.
Võib-olla kardabki parnassikirjandus alateadlikult konkurentsi
protestikirjanduses peituva tundeehedusega?
V. Anskolt, luuletajanimega Viljar
Kaarna, on ilmunud 3 luulekogu:
Meeletuse meelas maitse, Tuulelembest,
luuletõmbest, ja Aate Aabicatõed.
|
KÜSIMÄRGIGA PÄEVADE
LAULUD
Küsimärgiga päevade laulud
kulunud koltunud lehtede peal
jõuavad meieni värsside kaudu
sõnumid nendelt, kes olid s e a l.
Okastraadiga põimitud Siber
igale laulule alltekstiks siin:
saastatud aastate kogemus kibe,
läbi elatud vaevad ja piin
Kuhu? Mispärast? Kuis olla?
Kui kaua?
vastust ei ole on küsimus vaid
Küsijad ise on ammugi hauas,
nende looming meil pärandiks sai.
Hoiatuseks need laulud meil olgu
seisku kui testament silmade ees,
tulevikus et enam ei korduks
see, millest räägivad
värsiread need.
1991
|
LOITS
Tõuse, Taevas!
Taevas, tõuse!
Võta vastu Päikene!
Kerki, Taevas kõrgemale!
Lükka pilved kõrvale!
Avarda me ilmaruumi,
anna ruumi elule
kaskedele kasvuruumi,
lõokesele lennuruumi
ruumi paista Päikesel!
Tõuse, Taevas!
Taevas, tõuse
Pilvelaamast vabane!
Anna kohta Päikesele!
Anna ruumi ilule!
Rõõmudele rohkem ruumi,
Vähem valdust valule!
Tõuse, Taevas!
Taevas, tõuse!
Lase tõusta Päikesel!
2001
|
|
|
|