|
Kuhu küll kõik
tantsurestoranid jäid?
tekst: Margit-Mariann
Koppel
fotod: Margus Koppel
|
Mäletan, kui taasiseseisvuse
esimestel aastatel läksime isa- ja emaga Gloriasse
mingile koosviibimisele. Hinges oli selline mõnus
ärevus, et kas tõesti olen nüüd nii
suur, et tohin sealt uksest sisse astuda! Uhke oli näha
seda hiilgust ja astuda kõrgest trepist üles,
vahva oli näha esimest korda elus ehedat varieteeprogrammi
ning isaga esimest korda restorani tulede säras tantsu
keerutada. Kui ma ei eksi, siis laulis Novella Hanson. Ehk
meenuvad mõnele siinkohal filmid Näitleja
Joller ja Need vanad armastuskirjad, kus
võib korraks tajuda toonast õhustikku. Nüüd
on Gloria eliitrestoran, kuhu meist paljudel
enam asja ei ole. Ja paljud enam ei tea üldse, mis
seal kunagi oli.
|
Eesti ajal ja nõukogude
ajal oli Tallinnas palju restorane, mis olid ka tantsukohad. Sisestasin
Internetis sõna tantsurestoran ja portaal Aktivist
annab teada kolm kohta. Tõsi küll, tantsurestoranide
klassis on neist ainult üks Pärnu Kuursaal, mis
tegutseb peamiselt suviti. Raeköök on klassis rahvusvaheline
köök ja Sossi klubi on ööklubide hulgas. Mis
on juhtunud?
Kes meist ei mäletaks
või ei oleks kuulnud jutte, kuidas ja kus vanasti, kui
muru oli rohelisem ja lumi valgem, õhtuti restoranides
tantsimas käidi. Rahvast oli murdu ja selleks, et sisse pääseda,
tuli omada häid suhteid uksel seltskonda selekteeriva veitseriga.
Kes ukse juurde sai, pidi veitserile natuke raha andma,
et sisse saada. Tuntumad paigad olid mõistagi Gloria,
Astoria, Vana Toomas, Kevade,
Pirita, Kännu Kukk jne. Nostalgia
tuleb peale.
Mind tabas nostalgia, vaadates hiljuti üht oma lemmikfilmi
New York, New York. Inimesed kas istusid laudade ümber
või tantsisid, orkester mängis, milline atmosfäär!
Tahaks ka, aga kuhu minna? Pole ma mingi puruvanake, aga lihtsalt
tahaksin vahel enda ümber ilusamat ja esteetilisemat atmosfääri
kui kõrvulukustav müra, mida mõned muusikaks
peavad, hinge kinnimattev suitsuving ja purjus noorsandid, kes
arvavad, et sellisena on nad lõpplahedad kutid.
Ei saa öelda, et võimalusi
tantsida (loe: keha väänata) oleks vähe. Küll
aga on vähe kõlamas elavat muusikat. Tantsurestoran
oli selline paik, kus sai häid roogi maitsta ja käikude
vahepeal ka tantsida. Kui täna tahaks minna õhtut
veetma, tuleb esmalt mingis söögikohas kõht täis
süüa ja siis juba õhtupimeduses kuskile edasi
tantsima minna. Tantsukursustel õpituga ei ole paraku enamasti
midagi peale hakata, võib-olla ainult kuskil tantsuõhtul,
pulmas või suuremal sünnipäeval. Ja nii mõnigi
kord kui hakkab kõlama tango või muu keerukama tantsu
meloodia ja noored ehmunult seina äärde tõmbuvad,
annab nii mõnigi vanapaar tantsimises noortele silmad ette.
|
Tuhanded inimesed käivad iga
päev Vabaduse platsil mööda kunagisest restoranist
Astoria, mille stiilsetesse ruumidesse on praegu
vägisi topitud kasiino. Nii salvestubki mällu,
et seal on kasiino, kuid ei teata, et just seal loodi 1967.
aastal Eestis esimene varietee.
|
Kalju Saareke
meenutab,
et kõige kuumem
koht oli Astoria, mis oli alati maani rahvast täis.
Astorias oli enne varieteerestorani avamist
üks laulja, nimega Mario, kes rahvast üles küttis.
Ta oli tuntud nimi, keda käidi kuulamas ja vaatamas. See
oligi üks idee, mille peale hakati vaatemänge korraldama.
Praegu on ta oma näo täiesti kaotanud ja sellest on
kahju. Tantsupõrandal seisavad mängulauad ja automaadid.
Nõukogude ajal
olidki tantsurestoranid, kus oli elav orkester. Isegi varieteerestoranid,
mis hiljem tekkisid, olid tantsukohad. Kõigis restoranides
olid korralikud orkestrid ja pärast programmi oli mitu tundi
tantsuaega. Mängiti muusikat, mille järgi oli võimalik
tantsida. Peamiselt seltskonnatantse, mida püüti ka
õppida. Oli ju inimesi, kes käisid restoranides ainult
tantsu pärast. Vanasti nõuti restoranides ka õhturiietust,
sportlikus riietuses sisse ei lastud. Mõnda aega peeti
sellest kinni, kuid kui tulid turistid, kellel ei olnud vastavat
tualetti kaasas, siis ei olnud võimalik seda järgida,
sest turistidest olenes palju ja neid oli vaja sisse lasta.
Lisaks Astoriale nimetaksin veel restorane Gloria,
kus käisid rohkem kõrgemad mereväe ohvitserid,
Euroopa, Du Nord, Kevade,
suvel Pirita. Rannas mängis suvel ka orkester
ning inimesed tantsisid. Mäletan alates Valgrest, Ojakäärust,
Loobist jt, kes seal kõik mängisid. Orkestrid olid
populaarsed. Nad olid juba eesti ajal popid. Neil oli oma klientuur,
kes käis neid kuulamas ja tantsimas. Pöörati tähelepanu
headele maneeridele, maitsekale riietusele ja ilusale tantsule.
Need olid õhtuveetmise kohad, mis olid odavad ja inimestele
käepärast.
Praegu on minu meelest ainus koht, kus veel on võimalik
seltskonnatantse ilusa stiiliga tantsida, Sossi klubi. Sossi klubis
käivad laulmas tuntud lauljad, kes laulavad ilusaid laule
ning rahvas käib seal tantsimas.
Need diskoteegid, mis praegu on, on tantsu seisukohalt päris
hullumeelsed paigad, kus käib meeletu karglemine. Selles
mõttes on see võib-olla positiivne, et inimene saab
omale füüsilise koormuse. Aga kui palju ta oma tervisele
selles õhkkonnas viibimisega kahju teeb, ega seda pole
keegi uurinud. Arvan, et õigesti tantsides saab inimene
ka hea füüsilise koormuse. Kuid kui osa seltskonnast
kargleb ja loobib jalgu ning käsi, siis seal kõrval
ei olegi võimalik ilusti tantsida, isegi kui keegi püüaks,
tahaks ja oskaks. Ma ei saa öelda, et diskoteegid oleksid
tantsukohad. See on pigem väljaelamiseks.
Ma ei oska öelda, mis põhjusel on tantsurestoranid
taandunud. Ilmselt ikka sellepärast, et eetilised tõekspidamised
ja mentaliteet on muutunud äriliseks ning noortepärasemaks.
Vanemad inimesed ei saa juba sellepärast restoranides käia,
et see on väga kallis. Peab olema stiilselt välja kujunenud
koht, kus ilusasti tantsitakse. Aga praeguse aja inimene võib
öelda, et see on igav, ma sinna ei lähe. Talle meeldib
ennast rohkem välja elada põrgulärmi saatel ning
seal higistada.
Tulin just läbirääkimistelt ühest hotellist,
kus pakuti tööd. Nende poolt on vaid ruum, mida tahavad
välja üürida. Orkestrit, tantsumuusikat, proþektoreid,
valgustehnikat, helitehnikat mitte midagi ei ole ja nad
ei ole huvitatud ka, et oleks. Kui tahad esineda ja mängida,
siis tuleb ise kõik kohale tarida. Inimesed söövad
restoranis õhtust ja nende ümber on jumala vaikus.
Salongtrio juht
Meelis Vahar tõdeb nukralt, et praegu ei ole tantsurestoranide
jaoks turgu
Tallinnas on söögi- ja joogikohti vähemalt
tuhat. Elanikke on üle kolmesaja tuhande. Kliente jagub igale
poole ja sellepärast ei ole söögikohtade pidajad
huvitatud mingisugustest väljaminekutest, et näiteks
mingit bändi või orkestrit palgata. Mängitatakse
plaate ja kogu moos. Inimestel on muudki teha ja restoranides
käimine on kallis. Praegu on balanss paigast ära, et
palju inimene teenib ja kui palju tal sellest elamiseks vaja läheb.
Paljud tulevad vaevalt ots-otsaga kokku. Kellel juba pered taga
on, see istugu kodus, vändaku grammofoni, kutsugu sõbrannad
külla ning tehku tantsuõhtu.
|
Kännu Kukk oli
viimane mohikaanlane tantsurestoranide seas, kus laulis
hiljaaegu ju veel Mati Nuude. Praegu seisab kuulus maja
nukralt räämas, aknad-uksed laudadega kinni löödud,
seinad on muudetud kuulutustetahvliks. Majal on alles sildid
Restoran, Baar ja Kulinaaria.
Imelikul kombel võib seinalt lugeda veel kunagist
menüüd.
Kurb on, et me ei ole osanud hinnata seda head, mis meil
oli. Mis tuju on mugida hirmkallist praadi ja minna selleks
inimtühja restorani lisaks heale söögile
ja joogile võiks restoranidel olla ka mingi lisaväärtus,
mis selle külastuse meeldejäävaks muudaks
ja igale kohale oma isikupära annaks. Aga seni saab
vaid nostalgiliselt olnut meenutada
|
Praegu on diskoteegid ja ööklubid
noori paksult täis, seal on põhimine nina hästi
kiiresti viltu tõmmata ning siis on hästi rõõmus
olla ja täiesti ükspuha, mis tümps sealt tagant
tuleb. See ei ole muusika, see on müra. Seal ei ole oluline
mitte muusika kvaliteet, vaid kvantiteet. Ma ei ole mingi vastaline
ja olen ise ka neis kohtades käinud. Spiritis
sai käidud ükskord peale kontserti, et ma ei käinud
isegi frakki vahetamas ja hüppasin frakis ringi. Mulle aga
tundub, et minu kõrvad saavad niimoodi liiga. Kui nt kaks
korda nädalas või igal õhtul sellises kohas
käia, oled varsti kurt. Tegelikult on asi minu arvates üldises
kultuurituses ja seesmise harituse puudumises. Tantsida saab kõige
järgi, aga on seda müra alati vaja? Peaasi, et on mõnus
seltskond ja lahe jutt. Kuid diskosaalis ei tule paraku lahedast
jutust mitte midagi välja, sest seal on müra niivõrd
suur.
Kui vaadata kõige lähemat naabrit, Soomet, siis ei
ole mingit küsimust. Ükskõik kus kohas või
mis vanus koos on ja millist muusikat mängitakse, ikka hüpatakse
ja tantsitakse. Käisin hiljuti Iirimaal ja seal on tantsukohti
väga palju, kus väga lahedalt tantsiti, kusjuures oma
rahvusliku muusika järgi, mis on seal ülimalt pop.
Nõukogude ajal oli kohti vähe ja sellepärast
jagus rahvast igale poole. Praegu on kohti palju, aga valikut
praktiliselt ei ole. Kukus on teinekord reedeti selline õhtu,
kus mängitakse vanemaid menulugusid ning tantsitakse.
Kõik oleneb tegelikult restorani mänedþeridest,
kes neid asju kokku panevad. Mina ausalt ei tea, millega meie
mänedþerid tegelevad. Mõni neist on ikka nii
rumal, et sinna ei ole midagi teha. Selline inimene ei saagi otsust
vastu võtta, millist ansamblit kutsuda ja millist muusikat
mängida. Ta võib jagada turundust, kuidas müüa
restorani kui kööki, aga mis puudutab asja sisulist
poolt või kunstilist külge, sellele ei mõtle
keegi või mõeldakse viimases järjekorras.
|
|
|