|
|
Lõhavere mälestusmärgi
püstitamine.
|
Eesti vaim on kätketud
kristalli
Ülo Stöör
1969. aasta septembris
avati Lõhaveres mälestusmärk Sakalamaa
kaitsjatele 1217-1223. Rahvuslikust suursündmusest
ei ole tänini ilmunud ühtegi artiklit. Monumendi autor,
arhitekt Ülo Stöör meenutab kolme aasta pikkust
valmimissaagat.
03.10.1969. aastal
ENSV kultuuriministri asetäitja Paul Uusman kinnitas riikliku
vastuvõtu komisjoni akti, mis oli vormistatud Suure-Jaanis
20.09.1969. Komisjoni juhtisid Kunstnike Liidu esimees Enn Põldroos
ja Viljandi Rajooni RSN Täitevkomitee esimees Oskar Ruustalu.
Vaadati mälestusmärgi Sakalamaa kaitsjatele 1217-1223
teostust materjalis (graniit), arhitektuurset planeerimist ja
ümbruse heakorrastamistööd. Autorid: skulptor Renaldo
Veeber ja arhitekt Ülo Stöör. Mälestusmärk
on teostatud aluseks võttes Riiklikus Monumentaal-dekoratiivkunsti
komisjonis 13. märtsil 1968. a läbivaadatud ja heakskiidetud
eskiis-projekti. Otsustati lugeda nimetatud mälestusmärgi
teostamine materjalis vastuvõetavaks, teostatuks 100%
hindega väga hea. Arhitektuurne planeerimine ja teostatud
heakorrastustööd tunnistada vastuvõetavaks.
Miks ma alustan sellest? Ma ei mäleta, kas komisjon toimus
laupäeval või pühapäeval, kuid esmaspäeval
helistas mulle Viljandi rajooni prokurör ja ütles, et
vaatas Aktuaalsest Kaamerast monumendi avamist ja
talle see meeldis, kuid on üks kaebus minu peale. Nüüd,
et saaks kaebuse lõpetada ja arhiivi anda, kas mina selgitaks
temale, palju oli monumendi maksumus, kes kinnitas, kes vastu
võttis ja milline oli vastuvõtukomisjoni hinnang?
Ma andsin talle need andmed. Rohkem polnud meil midagi rääkida
ja ma hiljem ei uurinud ka, kes selle kaebuse kirjutas. Elu oli
niivõrd karm ja pingeline, olin suurelt võitnud,
monument oli valmis, mind enam ei huvitanud, kes olid need, kes
selles lahingus kaotasid.
Kuhu panna
monument?
1966 olin esimest aastat Viljandis rajooni peaarhitektina
tööl. Ilmselt augustikuus või septembris oli
artikkel, vist Edasis, et tuleval aastal on Madisepäeva lahingu
750. juubel, aga meil pole midagi mõeldud. Hiljem sain
teada, et mõtteid polnud ainult minul, vaid ka neil, kes
tegid esimese mälestustule Rattamaa talu väljal 21.
septembril 1967. See mälestustule traditsioon on kestnud
tänase päevani. Olin lugenud eesti ajalookirjandust
juba poisikesena. Ajalugu oli ja on minu huvi, seetõttu
kogu idee haaras mind, kuid samas oli mul nüüd tagantjärele
võttes küllalt vähe teadmisi tolle aja kohta.
Arvasin, et teeme selle monumendi lahingukohale. Kui ma, olles
eelnevalt lugenud Liivimaa kroonikat Jungi tõlkes,
läksin siis rõõmsalt muuseumi, et sõidame
lahingukohta vaatama, ütles Henn Moora, et lahingukoht Rattamaa
talu väljal on oletuslik. Ajaloolist tõendusmaterjali
ei ole. Ja see, kes paneb sinna monumendi, püstitab selle
iseendale. Seisin järsku olukorra ees, et polegi monumenti
kuhugi panna!
Rääkisin sügisel endisele töökaaslasele
arhitekt Hans Kõllile KuKu klubis, et tahan teha monumenti
Lembitule ja Madisepäeva lahingule. Tema ütles mulle,
et Renaldo Veeber on ka rääkinud, et tahab teha Lembitule
monumenti. Palusin tal meid tutvustada. Rääkisin oma
plaanidest ka Viljandi Rajooni RSN Täitevkomitee esimehele
Oskar Ruustalule. Ta oli eestimeelne mees ning suhtus sellesse
pooldavalt.
Eelarve pidi
olema alla 15000 rubla
Tekkis mõte, et teeme linnusele. See, et Lõhavere
oli Lembitu linnus, on fakt. Aga siis sattusin ükskord Ott
Puuraidil külas olles juttu ajama ajaloolase Harri Mooraga,
kes rääkis mulle õpetliku loo. Tema oli näinud
Rootsis sellist monumenti, kus ühele mungale oli pandud monument
linnamäele, kuna see munk ristis linnamäel rootslasi.
Kuid linnamägi on ise monument ja ühele monumendile
teist peale panna ei ole õige. Ta ütles veel, et kogu
see linnamäe ümbrus oli tegelikult Lembitu küla.
Tema jutt andis mulle selguse ja samas kahtluse linnamäe
sobivuses monumendi asukohana. Samal ajal oli mõte monumendi
rajamisest linnamäele juba veerema läinud, olime teinud
eskiisid. Ideega oli nõus Paala kolhoosi esimees Ants Uus,
kelle majandusliku hoole all kogu üritus toimus. Eelarve
oli meelega kavandatud alla 15000 rubla, et saaks teha kohalike
vahenditega ning pääseda kinnitamisest Ministrite Nõukogus.
Monumendi maksumus oli 14000 rbl. 7 majandit maksis igaüks
2000.
Kristall
on kestvuse sümbol
Esimesel kavandil paigutasime monumendi linnamäele.
Renaldo Veeber tahtis teha tohtu suurt graniitpead. Minu meelest
ei tohtinud olla mingi ajaline pea, vaid midagi palju rohkemat.
Istusime lõuna ajal Viljandi restoranis ja vaidlesime.
Mina joonistasin paberist salvrätikute peale eskiise, oli
selline komme, hea idee kohe üles joonistada. Hakkasin joonistama
teravikke, et vaat midagi teravat
teravat on vaja ning kogu
ideed haaravat kristalli. On olemas mäekristall, mis kasvab
mägedes tuhandeid aastaid ja mis teatud mõttes on
ideaalne vorm, sümboliseerimaks kestvust. Kestvust nimetasin
kristalliks ja sündmuste kajastust teravikeks. Teravike peal
pidi olema tekst.
Ma sain ehtsa mäekristalli oma geoloogist sõbra Rein
Paju käest, kes oli toonud selle Kaukaasiast. Kui seda kristalli
vaatasin, siis tundsin, et vaat siin on sees jõud. Ma tahan
niisugust kivi, mille sees oleks jõud. Ta võtab
maast jõu ja siis on ta seda jõudu täis, et
kui seda puudutada, siis tunned, et ta lausa särtsatab sul
käe all.
Kust leida
5-6 meetrise läbimõõduga kivi?
Olin lugenud Henriku Liivimaa Kroonikat ja korraga
tuli eriline selgus, et tekst saab olla ainult sellest nii ladina
kui eesti keeles. Igaüks, kes teeb pildi, võib kodus
teksti uurida, ladina keele tundjaid on igas riigis, laseb ära
tõlkida, kui tahab. Ei mingisugust ise luuletamist! Esialgsele
kavandile saime eelkooskõlastuse Kultuuriministeeriumist.
Öeldi, et kui kivi leiate, siis saab teha. No aga kust leida
5-6meetrist kivi? Paljud on hiljem öelnud, et ma tean küll,
see kivi on Karjalast toodud, Eestis sellist ei ole. Samas üks
Paala külamees näitas meile selle kivi! Alguses oli
see võsa sees. Kui tuli buldooser ja kaevas teraga kivi
lahti, siis alles nägime, milline hiiglaslik mürakas
see oli! R. Veeber kutsus Tallinnast elupõlise kiviraiduri
Aleksander Düüna. Saime Viljandi Teedevalitsuselt kompressori
ja Düüna puuris kivi auke täis ning pani kaks väikest
kiilu ja metallist tornid kõigisse aukudesse. Neid torne
tuli tundide viisi järjest allapoole lüüa, et kiilude
all pinge suureneks. See kestis 3-4 päeva. Hirm oli, et järsku
kivi ei pooldu, vaid lööb killu välja. Ma ei olnud
siis kohal, kui ühel hetkel käis raks! ja kivi pooleks
vajus! Kivi läks täpselt pooleks ning seda vaadates
ütles Düüna, et on haruldaselt ilusa lõimega
kivi.
Kivi vedamise
üldrahvalik sündmus 30.08.1967
Kivi mõlemad pooled tuli veelgi rohkem välja
kaevata. Siis tõmmati ja lükati, kuni saadi kivi traktori
plaadi peale. Kaks linttraktorit vedas ja buldooser lükkas
takka. Plaadile kulusid kivi vedamise käigus augud sisse.
See üldrahvalik sündmus toimus, kui ma ei eksi, 30.08.1967.a.
Kivi veeti Lõhavere mõisa juurde põllule.
Kristalli asus välja raiuma Tallinnast tulnud kiviraiuja
Madis Keller, kes võttis veel ühe mehe appi. See oli
tohutu töö ja võttis aasta! Kuigi kasutati kompressorit
ja suruõhuhaamrit, tuli suur osa raiuda ja lihvida käsitsi.
Oli hirm, et äkki kivi praguneb
Ja ühel päeval
sai kristall valmis! Ta oli kuuri all, astusime sisse ja keegi
tõmbas kogemata ukse selja taga kinni, oli hämar ja
kitsas; jäime ehmatusest vait: kristalli lihvitud küljed
kumasid, võimas kivi nagu hingas. Tulime välja, keegi
ei rääkinud sõnagi, olime tükk aega vait
ja siis vabanesime lummusest ning möirgasime: poisid, me
saime hakkama!
Läbimurre
Linnamägi oli kasvanud tihedasse võssa. Rääkisin
sellest SuureJaani Metsamajandi direktorile Ülo Eerikule,
kes lasi selle võsast ära puhastada; ta oli tubli
mees ja toetas meid igati. Ükskord istusin hommikul villisesse,
sõitsin sinna, tiirutasin linnamäe ümber
ja
järsku leidsingi koha! Seal on kõrvuti kaks moreeni.
Ühest moreenist on kokku kantud linnamägi. Otsustasin
panna monumendi ärakaevatud moreeni põhjapoolsesse
otsa. Tõsta maapinda nii, et oleks kompositsioonilt tõusev
motiiv ja samas linnamäelt vaadeldav. Vahepealne võsa
ja mõned puud tuli maha võtta. Algselt joonistasin
selle kavandi omale märkmikku, see on tänini alles.
Vaat see oli läbimurre! 1967. aasta lõpuks võisin
uue kavandi välja anda.
Mul oli palju tuttavaid ja sõpru ning pruute ja tänu
sellele soojusele, armastusele ja kõigele ilusale, mis
on maailmas, olin suuteline ikka ja jälle selle mati
ajal nagu poksija püsti tõusma ja ütlema endale,
et ma võidan. Töötasin väga tugevalt, tõstsin
kodus kangi ja võimlesin Kanada lennuväe süsteemi
järgi, lähtudes lihtsast põhimõttest,
et vaimsele pingutusele peab järgnema sama suur füüsiline
pingutus. Siis oled tasakaalus.
Nüüd valisin teksti, algse tegin Jungi tõlke
järele. Keegi ütles mulle ülikooli kohvikus, et
Richard Kleisil on uus tõlge. Vaatasin telefoniraamatust
numbri, helistasin, tutvustasin ennast ning läksin tema juurde.
Siis nägin esimest korda ka Julius Mägiste tõlget,
mida ta mulle ulatas vaatamiseks. Lugesin ning ühel hetkel
oli mulle selge, et minu tekst ei ole täpne. Ütlesin
Kleisile, millist teksti osa soovin, teadmata veel, kas see kivile
üldse ära mahub! Tähed polnud veel loetud ja kivid,
kuhu pidi minema tekst, veel raiumata! Kleis saatis mulle tekstid
ja selgitava kirja.
Südame
söömine on küll üks hirmus asi!
Läksin kavandeid ja tekste Kultuuriministeeriumisse
kinnitama. Kultuuriminister ütles, et see südame söömine
on üks hirmus asi. (Henriku Liivimaa kroonika,
(1223.a.) XXVI, 6: Pärast seda läksid needsamad Sakalased
Järvamaale, võtsid seal Hebbe kinni, kes oli nende
foogt ja viisid ta koos teiste taanlastega oma linnusesse ning
piinasid teda ja teisi julmalt, rebisid nende sisikonnad lõhki,
kiskusid veel elusa Hebbe südame kehast välja; Nad praadisid
seda tulel ja jaganud endi vahel, sõid selle, et muutuda
tugevaks kristlaste vastu.)
Et seda ei maksaks küll panna. Tundsin siis, et mina olen
kaugel Viljandimaal metsade vahel ja et kui ma kord ühe teksti
juurde kindlaks jään, siis naljalt seda keegi ei muuda.
Ütlesin, et tol ajal oli Eestis oma aadelkond. Need mehed
võtsid niivõrd ränga vastutuse ja siin on tegemist
veendunud, kindlate eesti meeste rituaaliga. Nendele me seda monumenti
teeme.
Ristikupõld
on kive täis, aga kus on monument?
1968. aastal hakati raiuma teravikke ja veeti väljale
kokku. Samal ajal otsisin võimalust monteeritava vundamendi
tegemiseks. Siis tekkis kriis. Paala kolhoosi esimees Ants Uus
küsis, et kolhoosi ristikupõld on kive täis,
aga kus on monument? Rahvas nuriseb, et raha on ära raisatud!
21. septembril oli valmis täpne kavand ja uus vundamendi
plaan, kuid ainult minu peas ja paberil, nagu on kombeks öelda.
Tekst oli olemas, teravikud olid lihvitud, algas tähtede
raiumine 1969. aasta suvel. Tallinnast tuli tähti raiuma
minu klassiõe isa, kes ütles, et tema naaber on minu
ladina keele õpetaja Aleksander Kimmel, kelle juures ta
käis selle monumendi tekstidega, sest teksti oli vaja poolitada.
Ladina keele poolitamisreeglid on eesti keele omadest erinevad.
Minu ladina keele õpetaja ja klassijuhataja 8. klassis
Tallinna 10. Keskkoolis Aleksander Kimmel nägi klassi poistega
l õ p u t u t vaeva. Ja nüüd tema õpilane,
kellele ta ütles, et miks sa ei õpi, sul on hea pea
(aga mul oli spordihuvi), oli teinud monumendi ladinakeelse tekstiga.
|
Lõhavere mälestusmärk.
Monument Eesti vaimule on valmis!
|
Arhitektuur
on nagu kivinenud muusika, tundsin end dirigendina
1969. aastal olid kivid valmis raiutud, kuid ei olnud veel
vundamenti. Mul õnnestus kokku leppida KEK-iga, kes andis
materjalid ja tehnika ning kolhoosi töömehed tegid vundamendi
ära. Nüüd algas otsustav ehitusjärk. Kõigepealt
hakkasime panema püsti teravikke. See siia, see sinna, see
pange kõrvale, tooge uus
Kõige lõpuks
said paika kaks tekstiga kivi.
Siis vedasid kaks traktorit kohale kristalli. Elektrivõrkudest
sain Viljandi ainuma hiigelkraana, kuid kas suudab kraana tõsta
kristalli üles? Jõnks, kraana tagarattad kerkisid,
aga kivi oli paigal, muutsime kraana asendit! Nüüd nõksatas
kivi, panime palke alla. Jõnks! Jälle panime palke
alla
ja ühel hetkel oli kristall püsti!!! Selle
alla panime raha, mille hulgas oli ka minule lapsepõlves
kingitud eesti hõbe kahekroonine. Kui kätega puudutasin
seda kivi, siis tundsin, kuidas eluvaim tuli sisse. Nüüd
ütlesid kõik, et ei uskunud
Sõitsin Tallinna Kultuuriministeeriumisse. Jutta Matvei
ütles, et ütle selle monumendi nimi. Kuni selle hetkeni
olime rääkinud Madisepäeva lahingu 750. aastapäeva
mälestusmärgist Lõhaveres. Kuid tekstide
valik oli viinud selle monumendi ühelt sündmuselt selle
aja kangelaslikkusele. Ütlesin, et kui oleksin Inglismaal,
siis oleks see Britannia vaim. Eestis siis Sakala
vaim, aga see pole meil arusaadav. See on tegelikult Eesti
vaim. Mõtlesin kuidas oleks see arusaadav kõigile
ja kirjutasin ametliku nime: Sakalamaa kaitsjatele a. 1217-1223.
Mulle oli varem kätte sattunud ingliskeelseid raamatuid Lahingud
Britannia pärast II Maailmasõjas, kus oli briti
lennukitelt tehtud fotosid vastutulevast saksa lennukite parvest.
Muidugi olid kaotused suured, aga nähes enda vastas seda
saksa lennukite rivi, sööstsid britid lahingusse. Sama
tegid muistsed eestlased.
Nagu polekski
vaja ära märkida
Hellar Grabbi, kellega ma tutvusin 1988. aastal Pärnu
Muinsuskaitse Päevadel, ütles, et ta on selle monumendi
juures käinud oma poegadega ja imestas, kuidas oli võimalik
ehitada nõukogude ajal nii rahvuslik monument?
Kuna mul oli täitevkomitee esimehe Oskar Ruustalu toetus,
siis nomenklatuur takistusi ei teinud. Keegi ei hammustanud ega
kiitnud ka ametlikult. Omavahel öeldi, et viisin sinna külalisi
vaatama, kiitsid. Mitte ainumastki artiklit ega intervjuud. Teema
ei olnud tabu, kuid arvan, et sellele ei tahetud pöörata
tähelepanu.
Muinasaja vabadusvõitlus oli tol ajal keeruline teema,
partei ametnikud otsisid eesti ja vene rahva sõprust, mis
mõnes mõttes kujunes natuke koomiliseks ja ajalooväliseks
propagandaks.
Eestlaste vabaduse tahe ja lootus elas nüüd rohkem südames
kui suus, igasugusele vägivallaga juurutatud ideoloogiale
oli vaikne vastupanu, loodeti, et ühel päeval oleme
taas vabad.
Kuidas see tuleb, ei teatud, aga olime selleks valmis.
|
|
|