Millal tagastatakse sõjamehe
kodu?
tekst: KE
|
Kolonelleitnant Johannes Reinola
koos tütre Stellaga. |
Möödunud aasta 10. aprillil täitus
kaksteist aastat sellest, kui Eesti Vabariigi kaitseväe kolonelleitnant
Johannes Reinola tütar
Stella Helene Reinola D´Aquila
pöördus tolleaegsete linnavõimude poole taotlusega
tagastada temale Tallinnas Kurni tn. 31 asuv isakodu.
1941. aasta 14. juunil kolonelleitnant Johannes
Reinola, kes oli ka pärast Vabadussõda jäänud
teenistusse Eesti Kaitseväes, arreteeriti ja küüditati
Siberisse, kus ta Krasnojarski krai hävituslaagris sama aasta
detsembrikuus mahalaskmise läbi hukati. Abikaasa Veera Reinola
ja tütar Stella Helene põgenesid 1944 aasta sügisel
neid ähvardava reaalse repressiooniohu eest Läände.
Veera Reinola suri paguluses 1981 aastal.
Vastavalt kehtinud korrale pidi maja tagastamise
kohta esitatud taotlus olema läbi vaadatud ja lahendatud
hiljemalt kuue kuu jooksul 1990.aasta oktoobrikuuks. Taotlust
ei antud üle selleks moodustatud komisjonile ja seda ei arutatud
7 aasta jooksul. Menetlusse võeti see 1997. aastal Tallinna
Linnavalitsuse omandireformiametis ja suruti 1991. aasta juunis
jõustunud Omandireformi aluste seaduse raamidesse,
kuigi pidi olema lahendatud 1990. aastal vastavalt 1989. aasta
20. veebruari määrusega nr 81 ettenähtud korrale,
mis oluliselt erines Omandireformi aluste seadusest.
Tallinna Linnavalitsus tunnistas küll S. Reinolat omandireformi
õigustatud subjektiks, kuid ei rahuldanud tema taotlust
maja tagastamisele, motiveerides keeldumist sellega, et maja olevat
füüsilise isiku heauskses omanduses. Taotlejale oli
aga teada, et tema isakodu oli tollase nõukogude valitsuse
poolt müüdud sama valitsuse välisministri Arnold
Greeni omandusse seadusevastaselt, sest sellesama valitsuse 31.07.
1989.a. määrusega nr. 276 keelati represseeritutele
kuulunud majade müük kuni nende majade tagastamise küsimuse
lahendamiseni. Seda määrust rikkudes oli aga maja ostu-müügileping
sõlmitud 11. detsembril ilmse eesmärgiga kasutada
viimset võimalust kantida varem A. Greeni kasutuses olnud
elamu tema pärisomandusse, sest kõigi eelduste kohaselt
oli oodata nii omandisuhete kui ka riigikorra peatset muutumist.
Linnavalitsuse keeldumise sunnil esitas S.
Reinola seadusevastase ostu-müügilepingu tühisuse
tunnistamiseks 11. 05. 1999.a. hagiavalduse Tallinna Linnakohtule.
Hagi jäeti rahuldamata. Apellatsioonikaebus kohtuotsuse peale
esitati Tallinna Ringkonnakohtule 16. 10. 2000. a. Ringkonnakohus
jättis Linnakohtu otsuse muutmata ja ei rahuldanud apellatsioonikaebust.
23.02.2001.a. esitati kassatsioonikaebus Tallinna Ringkonnakohtu
kohtuotsuse peale EV Riigikohtule. Riigikohtu tsiviilkollegium
vaatas selle läbi 14.05.2001 ja kohtuotsusega 8. juunist
tühistas Tallinna Ringkonnakohtu tsiviilkolleegiumi 1. veebruari
2001 otsuse materiaalõiguse normi ebaõige kohaldamise
ja protsessiõiguse normi olulise rikkumise tõttu,
rahuldas kassatsioonikaebuse ja saatis asja uuesti ringkonnakohtule
läbivaatamiseks. Ringkonnakohtu tsiviilkolleegium vaatas
asja läbi 11.10.2001 ja otsustas: tühistada Tallinna
Linnakohtu 26.09.2000 otsus.
Tunnistada A. Greeni poolt 11. 12. 1989 sõlmitud
TallinnasKurni 31 asuva elamu ostu-müügilepingu ja A.
Greeni ja Eesti Vabariigi vahel 17. 02. 1998 sõlmitud maa
ostu-müügilepingu ja asjaõiguslepingu tühisust.
Kanda Tallinna Linnakohtu Kinnistusamet Tallinna
Kinnistusjaoskonna registriossa nr. 4577 omanikuna sisse Eesti
Vabariik.
Eeltoodud kohtuotsusele esitas Arnold Green
21.11.2001 kassatsioonikaebuse Riigikohtule. Otsusega 23. jaanuarist
2002 Riigikohtu loakogu sellele kassatsioonikaebusele menetlusluba
ei andnud, millega jäi jõusse Tallinna Ringkonnakohtu
otsus 24.oktoobrist 2001.
Eelnimetatud kohtuotsuse täitmiseks määras
EV valitsus 26. 03. 2002.a. istungil Kurni 31 asuva kinnistu valitsejaks
Rahandusministeeriumi ja volitas kantslerit tegema kohtuotsuse
täitmistoiminguid. Sellega on eelmainitud omandireformi objekti
suhtes kohustatud subjektiks nüüdseks Eesti Vabariik.
Tulenevalt Ringkonnakohtu 24.10.2001 otsusest
ei olnud Kurni 31 asuv kinnistu kunagi füüsilise isiku
heauskses omanduses. Järelikult on õigustühine
ka linnavalitsuse korraldus vara tagastamisest keeldumise ja kompensatsiooni
määramise kohta, mis oli motiveeritud maja füüsilise
isiku heausksesse omandusse kuulumisega.
Linnavalitsusele esitati taotlus kehtetu korralduse
tühistamiseks ja uue korralduse väljaandmiseks. Kuna
sellele taotlusele ei reageeritud, esitati 23.11.2001 kaebus Tallinna
Halduskohtule. Vastusest Halduskohtule ilmneb, et linnavalitsus
on asunud kritiseerima jõustunud kohtuotsust, mis on võrdväärne
seadusega ja kuulub viivitamatule täitmisele. Linnavalitsuse
volitatud esindaja, ametnik Terje Krais, nimetab Riigikohtu ja
Ringkonnakohtu otsuseid Halduskohtule esitatud kirjas põhjendamatuteks,
avaldades oma subjektiivset arvamust, millised need oleksid pidanud
tema meelest olema!
EV Põhiseaduses on öeldud, et õigust mõistab
ainult kohus. Kohus on oma tegevuses sõltumatu ja mõistab
õigust kooskõlas põhiseaduse ja seadustega.
Riigikohus ei taganenud oma seadustel põhineval ja veenvalt
argumenteeritud seisukohast ega andnud A. Greeni 21. 11. 2001.a.
esitatud alusetule kassatsioonikaebusele menetlusluba.
Teatavasti on Arnold Greenile eraldatud ehituskrundi
väärtus mitu miljonit krooni, majagi lubatakse peale
ehitada. Pakutud korteri vastuvõtmisest on ta keeldunud.
Kahetsusväärsel kombel, vastuoluliselt oma varem avaldatud
lubadustele, on A.Green seni sõnamurdlikult jätkanud
asja lahendamisele takistuste tegemist.
Mõrvatud kolonelleitnant Reinola tütar
loodab siiski, et Tallinna Linnavolikogu ja Linnavalitsus teevad
sellele piinlikule loole lõpu, tühistavad seadusega
vastuollu sattunud korraldused S. Reinola DAquilale maja
tagastamisest keeldumise ja kompensatsiooni määramise
kohta ning annavad jõustunud kohtuotsuse alusel välja
uue korralduse nüüdseks Eesti Vabariigi omanduses oleva
kinnistu tagastamiseks õigusjärgsele omanikule.
Talinna Halduskohtu kohtuotsusega 26.11.2002
tühistati linnavalitsuse korraldused kinnistu ja sellel asuva
elamu tagastamisest keeldumise kohta heauskse omaniku olemasolu
motiivil. Riigikohtu ja Tallinna Ringkonnakohtu otsustega on tuvastatud,
et kinnistu müük oli ebaseaduslik ja ostja, kinnistu
valdaja, oli pahauskne. Sama otsusega on Tallinna Linnavalitsusele
tehtud kohustuseks asi uuesti läbi vaadata ja teha uued otsused
kohtuotsuse motiividest lähtuvalt.
Praeguseks on selgunud, et asja seadusepärast
lahendamist on asunud takistama Rahandusministeerium, kes oli
Vabariigi Valitsuse otsusega määratud riigi omandusse
võetud kinnistu valitsejaks. Nimelt oli saanud teatavaks,
et praeguseks Kurni 31 elamu korterit seni veel kasutava A. Greeni
volitatud esindaja, advokaat Uno Feldschmidt on 2002. a. oktoobrikuus
esitanud Rahandusministeeriumile taotluse sõlmida A. Greeniga
sellele korterile üürileping. Taotluse eesmärk
pikendada pahauskse valdaja viibimist tagastamisele kuuluvas
majas asuvas korteris, vormistades teda nn. sundüürnikuna.
Kui õigustatud subjekti, kolonelleitnant
Reinolo tütre volitatud esindaja pöördus 10. detsembril
2002 Rahandusministeeriumi poole teabenõudega sellest koopia
saamiseks, tunnistas minister Õunapuu oma käskkirjaga
13.12.2002 selle dokumendi asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud
teabeks ja kehtestas kirjas sisalduvale teabele juurdepääsupiirangu
75 aastaks, tagasiulatuvalt dokumendi ministeeriumi saabumise
päevast!
Vähe sellest linnavalitsuse volitatud
esindaja, varade tagastamise osakonna juhataja Terje Krais
on esitanud Tallinna Ringkonnakohtule apellatsioonikaebuse, milles
taotleb Tallinna Halduskohtu 23.12.2002 otsuse 17.887 krooni kohtukulude
linnavalitsuselt sissenõudmise kohta tühistamist!
Taotluse põhjendamiseks on väljamõeldis, et
õigusabi eest esitatud arvete tasumine polevat TEMA arvates
piisavalt tõendatud
! Kui kaugele võib absurdsustega
jõuda?
Kolonelleitnant Reinola tütar on
Tallinna Halduskohtu 23.12.2002 otsusele esitanud apellatsiooni
korras edasikaebuse Tallinna Ringkonnakohtule, mitte nõustudes
sellega, et majast ja selle juurde kuuluvast maast on otsustatud
tagastada vaid mõtteline osa 68%, mis ehituseksperdi
arvamuse kohaselt 30.10.2002 aastast on säilinud endisel
individualiseeritaval kujul. Parendusi ja remonte on tehtud 32%
ulatuses ehitise koguväärtusest. Need suhted on ekspert
kindlaks määranud lähtudes säilivuse astme
ja parenduste ning remontide väärtusest rahalises hinnangus
vastavalt Vabariigi Valitsuse 25 novembri 1997 a määrusega
nr 220 kehtestatud korrale ja metoodikale. Selle korra kohaselt
on sätestatud, et kui parenduste/uuenduste jääkväärtus
on suurem kui ¼, kuid väiksem kui ¾ ehitise
jääkväärtusest, siis kuulub tagastamisele
ehitise säilinud väärtusele vastav mõtteline
osa.
Ehitise hindamine toimus hindamise aja
(2002 oktoobrikuu) hindades.
Okupantide poolt hukatud sõjamehe tütar maja säilivuse
hindamiseelkirjeldatud meetodi kasutamisega ei ole nõustunud,
sest tema esitas taotluse isakodu tagastamise kohta 1990 aasta
10 aprillil, pärast seda, kui nõukogude valitsuse
poolt oli välja kuulutatud seadus õigusvastaselt represseeritute
rehabiliteerimise ja nendele või nende järglastele
vara tagastamise kohta. Taotluse saabumine oli tollases linna
täitevkomitees ametlikult registreeritud ja pidi olema läbi
vaadatud kuue kuu jooksul hiljemalt 1990 aasta oktoobriks.
Kas kellegi ametialase kuritarvituse või lohakuse tõttu
ei võetud taotlust menetlusse seitsme aasta jooksul. Pärast
Omandireformi aluste seaduse väljakuulutamist
1991 a juunis kehtis kord, mille kohaselt loeti endisel kujul
säilinuks ehitis, kui selle põhiotstarbel kasutatav
kubatuur oli ümberehituse tõttu suurenenud või
vähenenud mitte rohkem kui poole ulatuses võõrandamisaegse
kubatuuriga võrreldes.
30.okroobril 2002 koostatud ekspertiisiaktis on sedastatud, et
Kurni 31 asuva ehitise kuju, suletud brutomaht (kubatuur) ja suurus
ei ole esialgsega võrreldes muutunud. Sellest tulenevalt
on ilmne, et avalduse esitamise ajast 10.04.1990 kuni tagastamise
uue korra kehtestamiseni 02.03.1997 kuulus nimetatud ehitis tingimusteta
tagastamisele, sest avalduse esmase esitamise järel kehtis
seitsme aasta jooksul kord, mille kohaselt ehitised kuulusid tagastamisele,
kui nende kubatuur polnud suurenenud ega vähenenud rohkem
kui 50%.
Õigusvastaselt võõrandatud
vara tagastamise nõudeõigust omavatel isikutel,
kes esitasid vara tagastamise avalduse, oli kooskõlas õiguskindluse
ja õiguspärase ootuse põhimõttega alust
eeldada, et neile vara tagastamine otsustatakse avalduse esitamise
ajal kehtinud, mitte aga seitse aastat hiljem kehtestatud korra
alusel. Seda enam, et avalduse läbivaatamise viivitamisega
oli jämedalt rikutud seadusi.
Hoone säilimise kindlaksmääramise
hilisema korra kasutamine rikuks avaldaja õigust tema avalduse
lahendamisele seadusega sätestatud tähtaja jooksul,
mida ei tehtud avaldajast sõltumatutel asjaoludel. Ka seab
see avaldajat halvemasse olukorda võrreldes nende isikutega,
kelle avaldused olid lahendatud õigeaegselt.
Omandireformiga seonduvate õigusaktide muutmise hilisemaid
seadusi ei saa antud juhtimil kohaldada, sest see rikub õiguse
üldpõhimõtteid ja halvendab taotleja olukorda.
Tallinna Ringkonnakohtule esitatud apellatsioonikaebuses taotletaksegi
eelkirjeldatud põhjenduste alusel Kurni 31 paikneva kolonelleitnant
Reinolale kuulunud kinnistu tingimusteta tagastamist tema ainupärijast
tütrele.
Kuhu on siis tänaseks jõutud selle vara ümber
kolmteistkümnendat aastat kestva kemplemisega? Vabariigi
kõrgemate kohtuinstantside otsustega on maja müük
ja selle juurde kuuluva maa hilisem erastamine tunnistatud seadusevastaseks,
konstateerides, et A. Greenil polnud algusest peale tekkinud omandiõigust
sellele varale. Kinnistu on võetud EV omandusse ja selle
valitsejaks on määratud Rahandusministeerium. Jääb
üle vara õigustatud subjektile õigusjärgsele
omanikule tagastada. Kahjuks püüavad mingid jõud
seda asja seadusliku käiku igati takistada. Rahandusministeeriumis
on kavandatud mingi salastatud sobing selle kinnistuga, milles
osaleb ka kinnistu omaaegse pahauskse valdaja esindaja, vandeadvokaat
Uno Feldschmidt.
Tallinna Linnavalitsuse maa-ameti varade
tagastamise osakonna juhataja Terje Krais, selle asemel, et lahendada
tagastamine seadusega ettenähtud ajaks, on aastate vältel
välja mõelnud ettekäändeid asjade loomuliku
käigu takistamiseks. Ilmselt puudub tema tegevuse üle
kõrgemalseisev kontroll.
Jääb ainult loota, et seaduspärase lahenduseni
jõutakse siis, kui kohtuasi jõuab Riigikohtusse.
Seni peab aga sõjamehe tütar ootama, käsi kerjuse
kombel pikal justkui almust paludes, millal tagastatakse temale
kodu, mille ehitas oma perele tema isa Vabadussõjas osalemise
eest antud autasu varal ja mille ta on oluliste isiklike rahaliste
kulutuste hinnaga ebaseaduslikust valdusest Eesti Vabariigi omandusse
välja võidelnud.
|