|
Pult kummutab
klieesid
K&E
|
Ega
muusika ole sellepärast veel elitaarne või tõsine,
et seda mängib sümfooniaorkester.
TÕNIS KAHU
Meil
luuakse müüt edukast
popmuusikust kui kellestki, kes on kerge vaevaga kitarri sõrmitsedes
saanud tohutu rikkaks. Tegelikult on ta üks sajast.
REIN PAKK |
Pult
on uus telesaade, kus Tõnis
Kahu ja Rein
Pakk pööravad
massikultuuri mõiste halva energia enda kasuks, et kummutada
klieesid popkultuurist. Mitmedki neist purunevad nüüd!
Milleks on vaja
telesaadet popkultuurist?
Rein Pakk: Vaja oli seda sellepärast, et selles
vallas on niivõrd palju klieesid, millega ollakse
harjunud. Näiteks, et vägivald kino- või teleekraanil
ilmtingimata tekitab kasvavas põlvkonnas vägivalda,
et toimub inimeste ajuloputus ja ajupesu ning nende muutmine passiivseks
ja manipuleeritavaks, et rahvuslik identiteet võib ära
kaduda, et popkultuur on suunatud ainult noortele jne. Kõik
on kokku leppinud selles, et massikultuur on vähem keeruline
ja järelikult labasem kui kõrgkultuur, mis tegelikult
nii ei
ole. Lihtsalt öeldes
on sellist saadet vaja, et popkultuuri väärtustada.
Kas popkultuuri
tuleb tõsiselt võtta?
Tõnis Kahu:
Popkultuur ongi tõsine asi. Nagu ka lõbu,
nauding, ekstaas. Ei pea neist ju tõsise näoga rääkima,
aga nad erutavad inimesi. Kui need asjad meie elust näiteks
ära võtta, siis
Mõistetel popkultuur
ja massikultuur on erinev tähendusväli.
Massikultuur on negatiivse varjundiga mõiste, ta justkui
nivelleerib ja labastab inimteadvust. Selle järgi käsitleb
massikultuur inimest kui massi, arvestamata individuaalsust ja
tõelisi soove. Vastukaaluks massikultuurile tekkiski Ameerikas
mõiste popkultuur, et rääkida inimkesksest,
demokraatlikust kultuurist.
Tahate näidata,
et popkultuur on palju põnevam kui arvatakse. Kuid paljudel
seondub juba sõna kultuur ise millegi hirmus
tõsise ja igavaga...
T. K.: Nagu suur osa asju siin maailmas võivad
olla nii- ja teistsugused, nii ei ole kultuuril küll seda
privileegi, et ta on igav või et ta on huvitav. Ta võib
olla nii igav kui huvitav. Ja see ei ole näitaja inimese
harimatusest või kaasasündinud rumalusest, kui ta
peab kultuuri igavaks. Tihtipeale teeb kultuur kui elav organism
oma valikuid nii, et valibki igavuse, sest kardab värvilisemaid,
põnevamaid ja äkilisemaid asju. Ta ehk seabki endale
eesmärgiks luua turvatunnet.
Kultuuriinimesed vahest ei tahagi seda olukorda muuta, sest kardavad
vabadusi, mida see võib kaasa tuua. Tihti aga ongi kultuuri
kerguse ja tõsiduse mõõdupuu lihtsalt see,
et ühte tehakse tõsise ja teist naerul näoga.
Levinud vahetegemine
kõrgkultuuri ja popkultuuri vahel seisneb arvamuses, et
kõrgkultuur ei ole suunatud raha teenimisele, kuid popkultuur
on.
R. P.: Kultuur kui organism ise ei ole küll
suunatud kasumi teenimisele. Kuid jah, erinevad kunstitootjad
või meelelahutustööstus, nemad loomulikult teenivad
sellest kasumit. Ja puht majanduse seisukohast on see väga
hea. Kui sul läheb hästi, kui sul õnnestub teha
müüdav kaup, siis on see väga kõrge kasumlikkusega
tööstusharu. See on ka põhjus, mis väga
suurt osa majandusest kunstitööstusesse meelitab ja
miks paljud ettevõtlikud inimesed sellega riskivad. Aga
kultuur ise ei ole kuskil ihalemas ennast müüa.
T. K.: Kultuuril on küll omadus igale poole
tungida ja selle pealt raha teha, küsimus on selles, millise
ideoloogiaga see müük toimub. Näiteks on mul siin
käes üks karatefilmi videokassett. Kui sellel filmil,
muusikal või videol on olemas fännid, siis neile saad
sa seda müüa. Aga ideoloogia, millega seda müüa,
ei ole hoopiski lihtne ainult sellepärast, et tegemist on
populaarse kunstivormiga. Kunsti on n-ö puhta kunsti ideoloogiaga
müüa tunduvalt lihtsam ja turvalisem.
Kahte kultuurisfääri ei ole olemas, on erinevad viisid,
kuidas asjadest rääkida. Kõrge ja madala kultuuri
jaotus kerkis esile alles siis, kui see nn tõsine klassikaline
muusika saabus turule. Muusika pidi jõudma laiade massideni.
Siis oli vaja hakata vahet tegema turu enda loogika piirides.
Esimene eeldus, kust kõrge kultuur oma jõu sai,
oli see, et teda hakati müüma. See oli müügi
argument.
Kuidas suhtute
kartusesse, et eliitkultuuri tarbijaid jääb üha
vähemaks ning massikultuuri pealetung viib inimeste mandumiseni?
R. P.: Kui vaadata, mis mure see saab olla, et elitaarse
kultuuri tarbijaskond väheneb, siis kunstitööstuse
seisukohast on asi selles, et loojad, kes elitaarset kunsti loovad,
ei leia endale tootjat ja tootjad ei leia endale ostjat. Usun
tegelikult, et proportsionaalselt on edutuid nende heliloojate
hulgas, kes teevad massimuusikat, rohkem. Meil luuakse müüt
edukast popmuusikust kui kellestki, kes on kerge vaevaga kitarri
sõrmitsedes saanud tohutu rikkaks. Tegelikult on ta üks
sajast. Aga elitaarse muusika loojate seas on, ma arvan, edukaid
üks kümnest.
T. K.: Kui räägime erinevatest muusikastiilidest,
siis on täiesti selge, et mõned neist on ohus. See
on loomulik. Aga ärme nüüd ütleme, et klassikaline
muusika on a priori elitaarne ja popmuusika on a priori madal.
Ega muusika ole sellepärast veel elitaarne või tõsine,
et seda mängib sümfooniaorkester. Nagu populaarsuse
mõistet kogu aeg defineeritakse kommertsprotsessi käigus
ümber, nii defineeritakse sellesama protsessi käigus
ümber ka elitaarsuse mõiste. Elitaarsus ei kao kuskile,
vaid ta muutub ja tuleb mingil teisel kujul. Kuhu me paigutame
näiteks Arvo Pärdi, keda ansambel R. E. M. solist peab
oma lemmikuks ja keda Austraaliast pärit rocklaulja Nick
Cave lasi esitada Briti rockmuusikute poolt Londonis korraldatavale
Meltdown festivalil. Mis või kes on ta sel
hetkel, kui teda kuulavad Nick Cave´i fännid? Olen
selles mõttes nõus, et kaob ära mingi traditsiooni-
line kujutlus elitaarsest inimesest, sõltumatust, kõrgel
elevandiluutornis istuvast mõtlejast ning puhta kunsti
kategooriatest. Aga ma ei muutu sellest kurvaks.
R. P.: Võib-olla tõesti on raske saada
piisavalt inimesi klassikalise muusika kontserdile. Küll
aga on väga kerge müüa inimestele klassikalist
muusikat plaadi kujul selleks, et nad süütaksid küünlad
ja kataksid romantilisel õhtul laua kahele. Sinna juurde
see käib ja sellisel moel on see väga tervitatav ja
müüdav ning kindlasti väga edukas.
T. K.: Vaadake, mis muusika saadab Hollywoodi kommertsfilme!
Tihtipeale on need konkreetsed klassikalise muusika suurteosed.
Aga mitte ainult. Näiteks Titanicut toetas tüüpiline
19. sajandi orkestrimuusika klieede ümbertöötlus.
Sama toimus siis, kui tummfilmide saateks mängiti klaverit.
Chopin oli väga populaarne eeskuju. Tema ideed sellest, kuidas
väljendada tundeid, sobisid ideaalselt saatemuusikaks.
On meil üldse
oma popkultuuri?
T. K.: Popkultuuri mõistmiseks ei ole rahvuslikul
kuuluvusel ja riigipiiridel tähtsust. Minul on oma popkultuur,
mul on see kodus plaadiriiulil. See on meie ja meie sõprade
oma. Me moodustame nendega grupi, käime läbi ja räägime.
Selle peale on see saade ka üles ehitatud. Oma ei ole aga
tingimata rahvuslik mõiste ja meie ei ole tingimata
Eesti rahvas, kellega me samastume. Ma tunnen võib-olla
lähemat sugulust mustanahaliste räpparitega.
Rahvuskultuuri piirid on teised ning popkultuur on just see, mis
neid piire ületab. Poliitikute vastuvõetud otsused
ei ole enam kõige tähtsamad, ei suuna enam maailma
nii, nagu sada aastat tagasi. Inimesed on ise võimelised
võrgustikke looma ja neis elama. Aga üks viis, milline
riiklik kultuuripoliitika võiks välja näha, on
see, et ta mitte ainult ei mõtesta, et siin on muusikud
ja muud loojad, vaid taipab märgata ka seda, kuidas rahvusvahelised
kultuuritaustad Eestisse liiguvad, millise jälje nad siia
jätavad ja milliseid teadmisi juurde toovad. Näiteks
on Pärnu olnud Eesti räppmuusika keskus. Võiks
huvi tunda, kes need inimesed on ja mis on nendega juhtunud? Kui
meil lauldakse inglise keeles, siis on meil seda raske pidada
rahvuskultuuriks. Samas miks? Kas keegi oskab öelda?
Kurdetakse, et
kultuur on krooniliselt alarahastatud. Kuidas võiks arendada
kultuuritööstust?
T. K.: See on väga keeruline küsimus. Kui
läheneda asjale nii, et on olemas mingi kõrgkultuur,
mida tuleb toetada ja madal kultuur, mis toidab ennast ise ära,
siis need jaotused ei ole absoluutselt selged. Näiteks sellises
suures ja võimsas riigis nagu Kanada on olemas kvoodid,
kui palju peab raadiotes kõlama oma maa populaarset muusikat.
Sellist jaotust neil ei ole, et anname toetust ainult kõrgele
kultuurile. Põhjuseks on muidugi see, et kõrval
on Ameerika, mõlemas riigis räägitakse inglise
keelt ning siit tekib probleem, milline muusika kuhu levib. Kuid
Eesti sugustes väikestes riikides tuleb veel üks argument
juurde, milleks on rahvuslik kultuur. Lugeda popkultuuri osaks
rahvuskultuurist on meil väga raske, sest popkultuuri peetakse
võõraks, Ameerika või üldse Lääne
päritolu väljenduseks. Riik lihtsalt on ka enda jaoks
kõrge ja madala piirid ära defineerinud ning suhtleb
loojatega nendel alustel. Riik ei tegele toetusi ja stipendiume
jagades sellega, et inimestel oleks hea kunst laual, vaid et ühiskonnas
oleksid teatud institutsionaalsed väärtused paigas ja
selles mõttes peab riik olema paratamatult teatud mõttes
konservatiivne.
R. P.: Ma ei ole küll kultuuripoliitikas kodus,
aga kui rääkida erakapitalist ja riigikapitalist, siis
erakapitalil on alati huvi teenida või siis raha tagasi
saada. Kui raha kuskile läheb, siis tuleb see teisest otsast
tagasi teenida. Tegelikult peaks maksumaksja raha liigutav riiklik
kultuuripoliitika mõtlema samamoodi, et kust see raha tagasi
tuleb. Oletame, et riik toetab Eesti Filmi Sihtasutuse kaudu mõne
filmi tootmist. Kui film jõuab vaatajateni, siis filmi
näitamisest saadav tulu ei jõua ju mitte mingisuguse
mehhanismi kaudu tootjani tagasi. Selles mõttes puudub
ring. Kui riigil peaks olema mingi kultuuripoliitika, siis see
peaks mõtlema just selle peale, kuidas mitte jäädagi
lihtsalt kinni maksma mingisuguseid teoseid, vaid kuidas toetada
kunstitootjaid nõnda, et nad jätkuvalt suudaksid ka
iseseisvalt toota.
Kuidas suhtute
kartusesse, et globaliseerumise käigus me sulandume ja kaotame
oma eripära ning tekib ühtne ühenäoline kultuur?
R. P.: Kui mõelda seda, millises suunas toimuvad
sulamised, siis täiesti kindlasti mingid asjad tänu
globaliseerumisele sulavad kokku. Täpselt samamoodi tekivad
samal ajal mingid teistsugused grupid ja hoopis uued voolud ning
nähtused. See protsess ei ole ühesuunaline.
T. K.: Arvan, et ei teki mingisugust uut kvalitatiivset
massikultuuri. Võib juhtuda küll, et maailma juhtivatel
turgudel (praegu on esikohal Ühendriigid, järgneb Jaapan,
siis Saksamaa, Inglismaa) tekivad muudatused ning võimalik,
et saame rääkida Euroopa turust. See protsess on mõnes
mõttes juba juhtunud. Kui 1960ndatel- 1980ndatel oli kogu
populaarse kultuuri tootmine anglo-ameerika keskne, siis nüüd
on ikkagi tulnud neid saari Euroopas rohkem juurde,
mis pakuvad alternatiivset muusikat ja see on väga mitmekesine.
Selles mõttes on see väga positiivne protsess.
|
|
|