|
|
!peatus liikmed: Jana, Priit,
Hedda, Neeme
|
Varjust välja !Peatus
tekst: K&E
!peatus ei
taha järjekordset ühe hooaja revolutsiooni. Me tahame
põhimõtteid, mitte provokatsioone; mõtteid,
mitte hüsteeriat; valikuid, mitte stampe! Me tahame vabu
isiksusi, mitte kastidesse löödud brände; teostusi,
mitte mudeleid; mõistmist, mitte skandaale!
!peatus ei taha leiutada jalgratast, vaid me tahame sellega sõita.
Me tahame olla head ja me tahame olla halvad, me tahame olla targad
ja me tahame olla rumalad. Me tahame kirjutada, me tahame lugeda!
Nii sõnastavad
oma manifestis printsiibid uue kirjandusrühmituse !peatus
liikmed Neeme Põder, Priit Kruus, Hedda
Maurer ja Jana Lepik. Mis ja kes on !peatus?
Mis on !peatus?
Sirbis 25.10.02. avaldatud manifestis öeldakse: See siin
pole kirjanikkonna peale oksendamine, see on kirjanduselu ja selle
ümber toimuva profülaktiline väljaoksendamine,
loobudes seedimisest ja kaasa noogutamisest.
Välja oksendatakse pealesunnitud ootused, ikoonid, tellimused,
kirjanduslikud klikid, ühiskonnakriitika ja eluläheduse
võrdsustamine, Tallinna ja Tartu jne vastandamine ja kultuuriimperialism.
!peatuse eesmärk ei ole kedagi meist neljast lennutada
mingisugusele orbiidile. !peatuse eesmärk ei ole tõmmata
tähelepanu. See on lihtsalt ametlik registreerimine, et nüüd
me oleme ja arvame ühtemoodi, selgitab Priit Kruus.
!peatus nime all esineti avalikkuse ees esmakordselt mullu neljandal
jõulukuu päeval Kirjanike Majas, millele eelnes veel
üks õhtu Meistrite Hoovi Galeriis.
Neeme Põder: Oleme õhtuid läbi viinud
nii, et kõigepealt loeb autor osa oma tekstist ja jätab
siis järgmisele. See loeb mingi osa ja annab taas edasi.
Oli väga huvitav, kuidas teksti tähendus interpretatsioonide
käigus muutus. Kui nt Jana Lepik luges algul oma luuletust
ise ja kui siis mina seda lugesin, kõlas see hoopis uue
luuletusena.
Hüüumärk on selleks, et sõnale tähelepanu
tõmmata. Sõnas peatus on mitu homonüümi.
Peatus kui peata olek. Peatus kui koht, kus ootad midagi. Peatus
kui peatumine. Jääd seisma, et mõelda, milline
on ümbritsev olukord. Saad aru, et hetkeseisu iseloomustab
peata olek. Kirjandusõhtutel kantakse särke kirjadega
!peapeal, !peamine, !peataolek,
!peatumine.
Priit: Teistest
uuematest rühmitustest erineme selle poolest, et ennekõike
oleme väga head sõbrad. Peatuse mõte seisnebki
selles, et meid ei saa lõhkuda ega laiali ajada ja me ei
saa ka ise seda teha, sest me ei ole niivõrd tihedalt koos.
Oleme üsna erinevad. Aga meil on mingisugune kokkupuutepunkt
ja seal ongi see peatus. Oleme kiired, mis ühes punktis lõikuvad.
Manifest on meie nägemus sellest, mismoodi asjad olema peaksid.
Esimene punkt on see, et noorele autorile ei tohi ette kirjutada,
milline ta peab olema, mismoodi kirjandusse peab tulema ja mida
selleks tegema. Praegu oled kirjanik siis, kui sinust kirjutatakse
ja räägitakse. Selleks, et seda saavutada, pead kuidagi
tähelepanu tõmbama. Noor inimene mässab. Sellist
inimest on väga lihtne suunata. Manifestis on üks lause,
mida on vääriti mõistetud. Noor autor ei ole
a priori noor ja vihane. Sõnad on jutumärkides,
sest tegu on kõigile väga tuntud stereotüübiga.
See ei tähenda, et noor autor ei tohiks olla vihane. Aga
stereotüübile kirjutatakse ette, kelle või mille
peale ta peab vihastama. Tõsiselt noor ja vihane autor
ilma jutumärkideta on see, kes ei lase endale ette kirjutada.
Kes on !peatus?
Priit ja Hedda kirjutavad proosat ning Neeme ja Jana luulet. Neeme,
Hedda ja Jana on omavahel tuttavad TNT (Tallinna Noored Tegijad)
aegadest. Hedda arvates ongi TNT tähtis selles mõttes,
et seal said nad kolmekesi tuttavaks. Neeme sõnul oli TNT
printsiibiks ehk kaootiline mitmekesisus, mis mitte ei killusta,
vaid ühendab. Mingil määral ühendaski, kas
või kambavaimu poolest. TNT puhul oli hästi positiivne
see, et esineti palju, mis oli väga lõbus. Praegu
tegutseb TNT!, mille Jürgen Rooste uuesti kokku pani.
Neeme Põder on pärit Tallinnast, kuid hingelt tallinlane
ei ole. Tegeleb enda sõnul kahe täiesti vastandliku
asjaga. Õppimise ja õpetamisega. Õpib TPÜ-s
viimasel kursusel eesti keelt ja kirjandust ning samas õpetab
seda Vanalinna Hariduskolleegiumi gümnaasiumiklassides. Lisaks
toimetab kahele kirjastusele mitmesugust kirjandust. Kirjutama
hakkasin täpselt 9 aastat tagasi, 17aastaselt. Varemalt kirjutasin
proosat, aga hetkel kirjutan ainult luuletusi. See ei tähenda,
et ma natukese aja pärast jälle proosaraja peale ei
satu. Mind on kogu aeg kummitanud keldi fluidum. Viimase omakirjastusliku
kogumiku pealkiri ongi Baile Atha Cliath, mis on Iiri
pealinna Dublini iirikeelne nimetus.
Hedda jaoks on Neeme üks kõige paremaid sõpru,
Priit on Neeme peale kade: Teise, ühte põlvkonda
kuuluva meesautori suhtes on alati väga väike valik
emotsioone: kas kadestad, vihkad või fännid. Neeme
puhul on minu esimene reaktsioon kadedus. Minu arvates on proosa
olulisem kui luule, sest proosas toimub süvitsi minek. Luules
on vastupidi. Kogu lai maailm, täis erinevaid tundeid ja
emotsioone surutakse kokku väga väikesteks ühikuteks,
mis sisaldavad endas kohutavalt palju. Seda kokkusurumise oskust
minul ei ole ja siit ka kadedus. Olen Neemet kui luuletajat tegelikult
alles avastamas. Kõige tugevam tekst, mida lugenud olen,
oli Kindlus, mis ilmus Sirbis koos meie manifestiga.
Kindlust lugedes saad aru, et see on selle inimese
isiklik maailm, tema loomulik seisund. Mitte kõrvaltvaataja
jaoks konstrueeritud.
Priit Kruus on 21aastane. Abiellus 19aastaselt Heddaga. Õpib
TÜ-s soome keelt ja on ka e-kirjastuse Bahamapress sõltumatu
kultuurirubriigi Bahamapost toimetaja. Ülikoolis on kolmandat
aastat. Ühe aasta õppis ajakirjandust. Eriala
otsustasin vahetada sellepärast, et ajakirjanduses tuleb
minna üksikult üldisele. Sama reeglit tuleks rakendada
ka ajakirjandust õpetades. Paraku alustatakse TÜ-s
üldisest. Hakkasin ajakirjandust õppima siis, kui
läksin tööle Eesti Raadiosse. Võin täitsa
kindlalt öelda, et üks aasta Eesti Raadios andis kümme
korda rohkem kui üks aasta TÜ-s. Kirjutama hakkas
Priit 17aastaselt, tuule ja tormi ajastul. Esimene debüüt
oli mullu noorautorite proosakogumikus Koopia. Ta
on kirjutanud ka arvustusi, kuid ise tahaks Priit olla rohkem
autor kui kriitik. Eelmise aasta lõpus ilmus esimene raamat
Ring ümber teiste.
Abikaasa Hedda on esimene, kes tavaliselt Priidu tekste näeb:
Olen ühekorraga kõige andunum fänn ja kõige
karmim kriitik. Mäletan, et kui tuttavaks saime, siis ta
saatis mulle Koopias avaldatud jutust mingi alguse
hoopis teise pealkirjaga. Minu esimene reaktsioon oli nagu ilmselt
paljudel tütarlastel: oh issand, kas poisid ongi sellised??!
Minu meelest teeb Priit seda, mida eesti kirjanduses väga
palju ei tehta. Ta kirjutab mehest ja meheks olemisest. Vahel
jõuab ta kuhugi väga sügavale ning toob esile
väga olulised asjad. Naisena tekib tema tekste lugedes tunne,
et saan aru, mis värk on ja mehed ei tundugi enam nii müstilised.
Neeme silmis on Priit väga vitaalne. Nii elus kui loomingus.
Eriti viimases.
Hedda Maurer on 20aastane.
Õpib TÜ-s kolmandal kursusel ungari keelt ja kultuuri.
Kirjutama hakkas Hedda siis, kui tähed selgeks sai. Ta oli
täiesti veendunud, et kui inimesed kasvavad suureks, siis
nad kirjutavad. Ja sai alles hiljem teada, et kõik inimesed,
näed, ei kirjutagi. Oh üllatust! Hedda on kõige
noorem autor, keda Eestis kirjandusajakirjas avaldatud on. Ta
oli 14, kui esimene asi Loomingus ilmus, mille ta kirjutas siis,
kui oli 12. Fakt on väga uhke. Jutt on Hedda sõnul
üsna piinlik. Lapse kirjutatud. Ta kirjutas varem
luuletusi ka, aga praegu kirjutab proosat.
Kui kirjutan, siis huvitab mind alati üks inimene.
Mind võib huvitada ka mitu inimest, aga kõik ühekaupa.
Mind ei huvita ühiskond, seltskond ega ringkond. Selles suhtes
oli hästi naljakas, et TNT-s tegid Jürgen Rooste ning
Wimberg ettepaneku, et teeme nüüd partei. Realistid
ja modernistid. Öeldi, et Hedda, sina oled ka meiega realist.
Mina vastu, et mis realist? Käin ju Neemega veini joomas,
mitte nendega. Minu jaoks on oluline, et oleks hea lugeda. Ükskõik
mida. Ambitsiooni mingeid sotsiaalseid nähtusi lahti seletada
mul ei ole. Minek ungari keelt õppima oli hästi
emotsionaalne otsus. Ta sattus keskkooli lõpus Ungarisse.
Ja jäigi sattuma. Tekkisid sõbrad ja mingil hetkel
tundus oluline, et peaks ikkagi aru saama, millest nad räägivad.
Inglise keeles suhtlemine on ju väga tore, aga samas on ikkagi
kitsas, kui kaks inimest omavahel räägivad, aga kummalegi
pole see emakeel. Tundsin ära, et see on asi, mida
ma teha tahan.
Priit rõhutab Hedda puhul eriti, et ta on üles kasvanud
ringkonnas, kus kõik kirjutavad. Kui ta oli väike
laps, siis Juhan Viiding rääkis talle unejuttu ning
kui ta oli nelja-aastane, siis arutas Doris Karevaga süvafilosoofilisi
teemasid. Koopias avaldatud jutuga oli kõige
toredam ja ehedam kogemus. Kirjutasime praktiliselt paralleelselt,
ühe sama laua taga. Kui paar-kolm lehekülge oli valmis,
vahetasime kohad ära ja lugesime, mida teine oli kirjutanud.
Huilgasime, elasime kaasa, andsime nõu, vaidlesime ja vihastasime.
Koopias avaldatud jutud on dialoogis sündinud
ja nad on tegelikult dialoogis ka pärast valmimist.
Hedda tekstidega hakkasin kokku puutuma siis, kui mais 2000 ilmus
TNT almanahh. Raamatus oli üldse paar autorit, kes eriti
silma torkasid. Üks oli Jürgen Rooste, kelle tähelend
siis alguse saigi ja teine oli Hedda. Hästi huvitav oli tekstide
juures see, et väga paljud inimesed ei saanud aru, millega
on tegemist. Kas proosatekstidega või luuletustega ehk
kas luuleproosa või proosaluule? Kõige ilusamini,
võib-olla liiga pingutatult, aga siiski väga ilusti,
ütles selle kohta Mihkel Mutt: Hedda Maureri proosa
on nagu skisofreeniline klaas, mille vastu lendavad kaootilises
sajus neurootilised lumehelbed, mis moodustavad karmilt kauni
mustri.
Torkas silma, et praktiliselt igas lauses oli mingi hetketaju,
millega mina kui lugeja kohe momentaanselt sain samastuda. Kuigi
need olid väga lühikesed, väga lakoonilised ja
kindlasti väga isiklikud tekstid.
Neeme kohtas Heddat TNT-s kevadel 1999 ja langes lõksu:
Kuna ma ei teadnud, kui vana ta on, siis arvasin, et ta
on umbes sama vana kui mina, sest ta rääkis hästi
erudeeritud juttu sellise erudeeritud olekuga. Suur oli minu imestus,
kui sain teada, et ta on minust kuus aastat noorem. Ma ei karda
üldse liiga kiitvaks muutuda kui ütlen, et Hedda on
üks positiivsemaid inimesi, keda tunnen. Arvan, et ta tuleks
ühtviisi hästi toime nii inglise kuningannaga kui näiteks
suvalise Tartu pätiga suhtlemisel. Mis puutub Hedda tekstidesse,
siis ütlen ausalt, et ei leia alati seda valemit, millega
neid lahti muukida. Üks võiks olla elav esitus. Mul
on isiklik kogemus ühelt punketenduselt 2000. aastal, kus
tegime tema tekstile kirjanduslikku kajalugemisefekti. Mulle meeldivad
enim Hedda lühivormid, sest nendesse ei saa kohe esmapilgul
sukelduda. On oht lüüa ära oma pea, hüpates
liig madalasse või oht uppuda liiga sügavasse vette.
Mind on kammitsenud kompleks, et kaldun inimesi alati kellegagi
võrdlema. Paha asi tegelikult. Võrdlen 1930ndate
aastate ja praegust eesti naiskirjandust ja paratamatult pean
andma võidu kolmekümnendatele. Pean silmas üht
oma lemmikkirjanikku Leida Kibuvitsa. Hilisem novellist, aga alustas
romaanidega. Minu meelest dialoog niiviisi ei prevaleerinud nagu
praegu. Ootaks praeguselt noorelt kirjanduselt just rohkem kirjeldavat
lähenemist. Praegu on seda üleüldse vähe.
|
Jana Lepik
* * *
nägin unes et sa kolid ära
üsna vaikselt märkamatult tegemata kära
jätad kirja liimituna seinale
et sa siiski mõtled minu leinale
ma olin kurb ses unes pikki aastaid päevi
tühjas korteris vaid veetsin oma tunde
ja siis äkki tundsin ära selle tunde
kuidas tuled ja nii tasa avad ukse
et on kuulda iga hingetukse
* * *
Valmistame savist dinosauruse,
emailime, paneme ahju,
võtame välja ent ta ei ela,
kahju!
No, mis siis ikka,
teeme temast foto, jutu,
mida e-mailime
see käib ruttu!
Ülearusena
tunneks meil end endisaegne,
aeglane ja raske
aga ikkagi pisike diinopoeg.
Kärmed, kerged ja väikesed
on tänapäeva saurused.
|
Jana Lepik on 21aastane.
Õpib TPÜ-s eesti keelt ja kirjandust, kuid plaanib
lahkuda, sest tunneb, et ei ole õpetajaks sobiv isik. Kirjutama
hakkas suht noorelt. Esimene trükis avaldatud asi oli seotud
Ingvar Luhaääre luulekevadega 1997. Siis tuli TNT almanahh.
Tänu Priidule ilmus mullu aprilli lõpus Bahamapressis
eesti esimene MP3 luulekogumik. Luulekogu sai positiivset vastukaja
isegi Delfi peldikuseina kommentaatoritelt.
Asjad, mis mind käivitavad, on erinevad. Vahel tuleb
idee täiesti laest. Teinekord oled mingis transilaadses seisundis
ja lihtsalt tuleb paberile ning pärast viimistled seda ja
avastad, et selles on mõte sees. Higistamisega ei tule
ühtegi head teksti.
Millega uus
põlvkond eristub?
!peatuse liikmete arvates on praeguses kirjanduselus kõige
intrigeerivam jälgida seda, kuidas põlvkond, kes lendas
orbiidile 1990ndate lõpus, hakkab eemalduma 1990ndate alguse
põlvkonnast. Toonased uued nimed nagu Sauter, Kivirähk,
Õnnepalu, Ehlvest on nüüd juba vanad.
Neeme: Minu jaoks olid intrigeerivad eelmise sajandi viimased
aastad, mil rühmitusi tekkis nagu seeni. Tekkis omamoodi
kirjanduspoliiitiline võitlus, mida oli üsna huvitav
jälgida. Võitlus käis selle nimel, kes nüüd
kõige rohkem silma paistab. Tekkis selline ketserlik mõte,
et sellega on võib-olla mõned õnnetused eos
ära hoitud.
Priit:Üheksakümnendate alguse põlvkond
pani paika selle, et kirjutada võib kõigest. Alguses
küll ohhetati ja ahhetati ning Sauteri väärtus
paljude inimeste silmis oli ja võib-olla on siiamaani see,
et vanamutt saab minna nurga taha ja itsitada, et näe, kirjandusajakirjas
oli sõna türa sees. Ihhihhii! Need pahad
lapsed tõid kirjutamisejulguse. Uus põlvkond on
selle üle võtnud. Manifestiga tahtsimegi öelda
seda, et pahanduste ja tühikekslemise aeg on möödas.
Tähelepanu tuleks üritada saavutada just tekstidega,
mitte kirjaniku ümber toimuvaga. Tuleb ringi vaadata, mis
toimub jalgratas on olemas, nüüd võib
sellega sõitma hakata.
|
|
|