|
|
Iidne Lucca. Keskel Piazza Anfiteatro
ja taamal San Frediano kirik
|
Ma olen olnud Luccas!
tekst: K&E, Annekreet
Heinloo
fotod: Annekreet Heinloo
|
Annekreet Heinloo:
Ma pole näinud
ei Roomat, ei Veneetsiat. Aga ma olen olnud Luccas. Etruskide
ja liguurlaste põlises linnas. 16. sajandil, oma
hiilgeaegadel, oli siin sõltumatu aristokraatlik
vabariik. Lucca 4kilomeetrise paksu müüri
sisse pikitud vanalinn. Üle saja kiriku. Umbes sama
arv paleesid.
|
Kultuuriajaloolane
Annekreet Heinloo
käis mullu suvel Toskaanat avastamas. Milline on tõeline
Itaalia, mis turismimekades uitajatel nägemata jääb?
Oma artiklis Tsivilisatsioonide
kokkupõrge? kirjutas Samuel P. Huntington: Küladel,
piirkondadel, etnostel, rahvustel ja usulistel rühmitustel
on kõikidel olemas oma selgelt eristuvad kultuurid erineval
kultuurilise heterogeensuse tasemel. Mõne Lõuna-Itaalia
küla kultuur võib erineda Põhja-Itaalia küla
kultuurist, kuid mõlemale on omane ühine itaalia kultuur,
mis eristab neid näiteks saksa küladest.
Itaalias ringi liikudes,
aga tõelises Itaalias, mitte turismimekades ringi uidates,
võib kohtuda just seda tüüpi kummalisusega
igas külas on midagi Itaaliale nii omast ja iga küla
pakub midagi nii uut ja vaimustavat, et raske on teha valikut,
kus peatuda pikemalt. Valikut raskendab veelgi fakt, et iga tükk
sellest maast on tükike ajalugu. Itaalias ei olekski nagu
midagi, mis oleks uus, sest kõigel pärimus, kõigel
on legend. Pealegi, sõna vana tähendab
itaallasele sootuks muud kui eestlasele. Kui Forli linna peaväljaku
katedraal pärineb 16. sajandist, siis on ta mitte eriti
vana. See, mida tõesti mõeldakse kui vana,
on pärit etruskide ajastust, enne Kristust.
Itaalia
korratu reeglipärasuse maa
Ometi ei tasu ringsõitu Toskaanas suhtuda nii raskepäraselt,
see on maa, kus aeg voolab, mitte ei tiksu, ja kerglasema lähenemisega
saab paremini hakkama.
Itaalia on korratu reeglipärasuse maa. Igasse kunstiteosesse
eraldi süvenemine oleks hullumeelsusele kalduv ja nii tulebki
võtta kunsti, arhitektuuri ja ajalugu paratamatu tervikliku
osana sellest maast.
Iga viies väikelinn kannab liignime City of Arts, näiteks
Fiumalbo, mis jääb teele Modenast Luccasse. Tüüpiline
itaalia linnake! Istume tükk aega kohalikus kirikus, joobununa
Toskaanale omasest triibulisest ehitusstiilist ja räägime
jumalast. Nii veidralt soojad on need jumalakojad. Gooti kolosside
taevasse pürgivusest ei jälgegi. Lihtsad kivimajad,
vaevalt usutav, et sees on kirik. Ometi peegeldab see paljuski
itaaliapärasust sisu, sisemine ilu on olulisemad.
Kirik on soe. Jumal on sõber. Perekonna liige.
Teekond Lucca poole on mõnus eelistame autostradale
tavalisi väikesi maanteid. Karmid Apenniinid mahestuvad,
mida rohkem merele lähemale jõuame.
Ei ole mõtet kahelda, kui märkate midagi huvipakkuvat.
Niimoodi leiame meie Lucchio, kummalise küla kõrgel
mägedes. Nii kõrgel, et võiks arvata
normaalsed inimesed sinna ei koli, eeldame, et küla on maha
jäetud. Tegelikult elab Lucchio täiel jõul, on
näha ringi liikumas noori inimesi. Tagumine pool külast
on aga tõepoolest tühi. Kurb ja üksildane, aga
ometi nii lummav. Käime maja juurest maja juurde ja piilume
sisse üks vana restoran, üks vana magamistuba
(mille voodiotsad ma oleksin koheselt nõus endaga Eestisse
kaasa võtma) jne. Elu on siit läinud umbes 20
30 aasta eest. Naabermaja aknal siristab kanaarilind.
Luccas elu
kulgeb mõnusalt
Ma pole näinud ei Roomat, ei Veneetsiat. Aga ma olen olnud
Luccas. Etruskide ja liguurlaste põlises linnas. 16. sajandil,
oma hiilgeaegadel, oli siin sõltumatu aristokraatlik vabariik.
Lucca 4kilomeetrise paksu müüri sisse pikitud
vanalinn. Üle saja kiriku. Umbes sama arv paleesid. Elame
tõelises Toskaana villas vahatatud tellistest kivipõrandaga
toas, hiiglasuure vannitoaga.
Suure hulga kirikute ehitamine oli tunnistuseks Lucca rikkusest.
Uhkemad neist on San Michele ja San Martino, San Frediano, tõelised
romaani kunsti meistriteosed. Siin on ka Piazza Anfiteatro
Vana-Rooma amfiteatri müüride siseküljele on ehitatud
elumajad, nende keskele moodustub kaunis sõõrjas
väljak. Mõnede majade väliskülgedel on näha
amfiteatri kaari. Kui lukkeesid (Lucchesi lukkalased) õhtuvärskuses
linnaväljakutele kogunevad, istume meiegi piazza San Michelel
välja tullakse peredega, lihtsalt lõõgastuma
ja suhtlema. Väike tüdruk valges lehvivas kleidis, mängib
väljakul valge koeraga, kelle nimi on Bella, peitust. Elu
kulgeb, mõnusalt.
Kuulus Pisa
valmistas pettumuse
Pisa pole Luccast kaugel. Jõuame sinna juba varahommikul.
Kuulus müütline Pisa! Olen põnevil! Ilm pakatab
palavusest. Ma ei mäleta, mis hetkest sai Pisast minu jaoks
pettumus, aga pärast Lucca kunstilist suursugusust on see
kui mittemidagi. Miljon turisti, katedraal, kellatorn (see va
viltune), baptisteerium ja Camposanto vana matmispaik.
Camposanto on huvitav, aga mitte piisavalt, et jäägitult
köita. Aga katedraal
jah, kena, aga ei midagi erilist.
See pole enam kirik, lihtsalt objekt. Rahateenimisobjekt. Alles
on kiriku kest ja seegi üsna tavaline, puudu on see eriline
aura, mis kirikud tõesti kirikuteks teeb. Veelgi igavam
on baptisteerium ning kuigi kantslit kaunistab Nicola Pisano uhke
marmorreljeef, ei ole see võrreldavgi Parma ristimiskabeliga.
Aga võib-olla olen ma ka liiga palju näinud. Püüame
avastada Pisas midagi uut pöördume linna turismibüroosse,
kuid selle asemel, et juhatada meid otsitava juurde, püüab
turismiametnik meid kangekaelselt veenda külastama tema koduküla
kaugel mägedes! Jätame Pisa sinnapaika ja põrutame
mere äärde.
Cinque Terre
koht, kuhu võiks tulla ja olla
Cinque Terre (Viis Maad) on rannikuäärne rahvuspark
viie suurema linnaga (terre) Monterosso, Vernazza, Corniglia,
Manarola ja Riomaggiore.
Monterosso al Mare punane mägi mere ääres
on mõnus paik omamoodi rannaparadiisi ihalejale. Ta on
miniatuurne ja eriline, kahe suure kalju vahele jääv
rannasopp. Mäed suubuvad eresinisesse vette, väikesed
kaljurahnud meres.
Hoopis ehedam ja veel romantilisem on aga linnadest viimane
Riomaggiore. Just sellisena võiks ette kujutada Itaalia
kaluriküla pikk tänav sadamasse, majad kitsalt
üksteise vastu surutud, kuivav pesu lehvimas tuules (itaalia
kaubamärk), tee läheb otse vette, selle ääres
üksteise otsas lugematul hulgal väikesi paate, mille
äärtel istuvad piipu tossutavad vanamehed. Haisvad kalapoed
värske saagiga. Siin pole liivaranda, aga päevitamiseks
on head ka mäerahnud, mida lained peksavad valge vahuga ning
julgemad lähevad siin ka ujuma. Riomaggiore uskumatut rannikut
imetletakse kaljusse ehitatud Via dell Amorel (Armastuse
teel) jalutades. Ööbida on siin odav ja mugav
hotelli kui sellist pole, küll aga üüritakse tube
koos köökidega ning tudengid saavad erisoodustust. See
on just selline koht, kuhu võiks tulla. Ja olla.
Piki Liguuria rannikut põhja poole sõites Cinque
Terre võlujõud kaob. Viareggiost saab alguse Versilla
rannapiirkond, kus tasuliste randade tõttu pole merd enam
nähagi. Lido di Camaiore, Marina di Pietrisanta, Forte dei
Marmi ja nii kuni Genovani välja vaid üks pikk
jutt randu.
Genova on
nagu naine, keda armastad aina rohkem ja rohkem
Genova on Vahemere värav. Reisjuht kirjutab: she (Genova)
looks like a woman you love more and more. Ja reisijuhil
on õigus. Pole raske armuda Genova sadamalinnalikku õhku
ja rikkusesse. Termin värav on Columbuse sünnilinna
kohta just õige. Ta on sobiv koht esimesteks elamusteks,
et alustada Itaalia avastamist ning ka ideaalne paik selle lõpetamiseks.
On mu viimased päevad Itaalias, selleks korraks. Genovas
on imeline San Lorenzo katedraal, jälle triibuline nagu Toskaana
piirkonnale omane. Siin on Via Garibaldi (tänav, mille nimeline
on vist olemas küll igas Itaalia asulas), kus asuvad Genova
endiste rikaste kaupmeeste ja pankurite uhked palazzod. Nüüd
kuuluvad enamik neist suurtele pankadele, sest keegi teine ei
suuda neid majalahmakaid korras hoida. Siin asub ka Euroopa suurim
akvaarium (väidetavalt), mis asub sadamas ja pool meremaailma
on ehitatud vanasse laevakerre. Akvaaria, selle ümber kääksuvad
sajad purjekate mastid. Sadamas käib elu, siin on muusika,
palmid, õhk, hullutav meelsus. Väikesed laevad pasundavad
kutsega tulla kruiisile Genova lahes. Värav, seda ta tõesti
on.
Õudusega avastan, et
olen jälle osa kodumaisest massist
Start, veitsi Alpid küünitavad oma lumiseid tippe
üle pilve piiri. Frankfurt. Mind tabab tülgastav kojujõudmistunne,
kõrvaltoolile ootesaalis plartsatab peenike blond teksatibi.
Kes see teine võikski olla kui eestlane. Õudusega
taipan, et ma pole enam Biondina ega Blanco, vaid osa sest tavalisest
kodumaisest massist. Üle kolme nädala jälle koju.
Tunded on jälle sellised tükilised, ühelt poolt
heameel, aga teiselt ka nukrus saabuda siia ja olla ilma millegita,
mil pole nime. Esimestel päevadel läheb suu eesti keelest
paksuks ja ma ei tea täpselt, kus on minu koht mitte
geograafilises, vaid emotsionaalses ja vaimses mõttes
Eestis. Aga ju ma harjun
Sest eestlane juba on kord selline
kergesti harjuja ja sisseelaja tüüp. Mõtlen,
et Eesti noortel oleks praegu üsna kerge Euroopas läbi
lüüa. Selle kummalise ettenägemisvaistu ja silmaringi
ning ajalootunnetusega, mis meile antud on.
|
|
|