|
|
Elle Kull Leida Laiusega
"Ukuaru" võtetel
|
Leida lugu on
uurimus naisest
tekst: Margit-Mariann
Koppel
Leida lugu on film
sellest, kuidas elu ja lugu põimuvad ja moodustavad lahutamatu
terviku.
See on film eesti ühest tuntumast mängufilmide rezhissöörist,
tema loomingust ja tegemistest
Kuid tegelikult tahab see film olla naiseks ja emaks olemise raskest
ja heitlikust õnnest.
Lugu Leida Laiusest
valmis Eesti Filmi Sihtasutuse ja Eesti Kultuurkapitali toel ja
esilinastus möödunud sügisel PÖFFil. Dokumentaalfilm
pole Jüri Sillarti sõnul tema pärisosa.
Kõik dokumentaalfilmid on omamoodi ettevalmistused mängufilmiks.
Portreefilm on karakteriuuring. Dokumentaalfilm on põhimõtteliselt
essee. Essee inimesest. Ja võib-olla on isegi mõnes
mõttes vabamad käed kui kirjutades. Kuidagi on nii
juhtunud, et olen teinud filmitegijatest. Aga see on juhuslik.
Põhiline on, et ma tunnen inimest ja mul on abimaterjal
olemas.
Avameelne
teekond naise maailma
Tegemist on ebaeestilikult avameelse filmiga, mis kompab kohati
hea maitse piire. Filmis ei anta üheseid vastuseid ega otsita
absoluutset tõde. Põhjamaistel, vaoshoitud ning
eelarvamuste ja tabude kütkes olevatel inimestel ei ole seda
kerge vaadata. Mitmete stseenide peale võiks hüüatada,
et oli siis seda vaja öelda! Kompleksivabam noorem põlvkond
aga ihkaks ehk veelgi sügavamale tungida.
Räägitakse noore naise sunnitud, armastuseta abielust,
millest sündisid poeg ja tütar. Keelatud armastusest,
abieluvälisest lapse saamisest ja ema survel tehtud abordist
ning üldse lastetuks jäämisest. Ema ja tütre
vastuokslikust suhtest ning paljust muust, millest meil ei ole
kombeks avalikult rääkida. Tundub, et mitmedki asjaosalised
kasutasid juhust isiklikeks arveteklaarimiseks ja kohtumõistmiseks,
kuid nagu ütleb 3. jaanuari Sirbi arvustuses Vaene
Leida! Mihkel Mutt: Eks seegi ole ajalugu. Ja
annab meile pildi neist inimestest endist.
Jüri Sillart: Nägin
selles filmis väljakutset püüda mõista naiste
maailma suhteliselt sügavuti. On olemas kaks rahvust: naisterahvad
ja meesterahvad. Rohkem rahvusi ei ole olemas. Nad on neid käivitavate
motiivide poolest nii sarnased ja samas nii erinevad. Üks
põhjusi, miks ma valisin Leida Laiuse, on see, et kui inimene
tegeleb loominguga, siis ta tegeleb sellega ausalt. Mul on kahju,
et keegi ei maininud filmis ära, et Leida ei teinud ühtegi
ebaausat või teatud mõttes konformistlikku filmi.
Selliseid rezhissööre on Tallinnfilmis olnud vast ainult
kaks: Leida ja Gria (Grigori Kromanov toim). Kui
inimene teeb oma filme ausalt, siis ta tahes-tahtmata avab oma
olemust. Sul oleks nagu rohkem tõestusmaterjali. Sellest,
kes ennast ei väljenda, ei pea päevikut, ei jutusta
oma lugusid teistele, on filmi palju raskem teha.
Elavast inimesest ei saanuks teha nii avameelset filmi. Siin tulevad
mängu eetika probleemid. Tunnen, et mingite asjadega läheb
see lugu kohati piiridele küllaltki lähedale. Kõik
oleneb jällegi vastuvõtja taustsüsteemist. Üks
põhireegel on see, et ei tohi pahatahtlikku kurja teha.
Siis võib põhimõtteliselt paljudest asjadest
rääkida.
73 aastat
elu. 63 minutit
63 minutit sünnist surmani. Ongi kõik? Kuidas see
võimalik on, seda enam, et poolteiseaastase töö
tulemusena kogunes algmaterjali 80 tunni jagu.
Eriti oluline oli selle filmi puhul 2001. aasta kevad, kui
oli viimane hetk saada mõningad inimesed kätte,
rõhutab Jüri Sillart. Sest aeg vajub üle
serva ja enam tagasi ei tule. Näiteks Ester Taalilt ei oleks
aasta hiljem enam seda juttu kätte saanud. Veera Saare jutt
oli aga juba niivõrd hüplik, et lihtsalt ei mahtunud
filmi. Võibolla paar aastat varem oleks teine asi olnud.
Väga suure töö on ära teinud sõbranna
Silvia Kiik, kes korjas üles Leida arhiivi. Silvia sulest
peaks sügisel ilmuma raamat. Leida sünnikohas Horoevo
külas sai palju ringi käidud. Keegi ei teadnud, kus
kohas see talu oli, kus Leida kevadel, 26. märtsil 1923 ilmale
tuli. Otsisime kaks või kolm päeva, enne kui üles
leidsime. Nüüd on seal heinamaa ja kasvavad puud. Horoevos
elab veel tema sugulasi. Saime ettekujutuse, kuskohast ta tulnud
on ja kuhu ta oleks võinud jääda, kui ta ei oleks
olnud nii auahne. Seda nii heas kui halvas mõttes. Ta oli
väga tugeva selgrooga inimene.
Sa
oled kõige põnevama välja jätnud!
Kui Dorian Supini filmis 24 prelüüdi ühele
fuugale on montaazhitöö vaevuaimatav, siis Sillarti
filmis on kokkusurumise vajadusest tingitult hakitust ehk kohati
liiast. Mul oli noor assistent, kes ütles, et sa oled
kõige põnevama kõrvale jätnud,
räägib Jüri Sillart. Ehk sai mõni
lõik isegi kurjasti välja lõigatud. Välja
jäi väga palju kõrvalliine. Näiteks ema
liin on filmis väga punktiiriline, kuigi ema mängis
Leida elus väga mitmest rolli. Leida ema eluteel ei olnud
armastust. Ta läks sunniga, vastu tahtmist 1918. aastal mehele.
Ema oli pärit Narvast ning saksikumast perekonnast.
Tal oli väga kaunis hääl ning ta mängis kitarri.
Mehe perekond aga elas nagu talupojad. Kontrast oli drastiline!
Leida ja ema vahel tekkis omapärane suhe. Leida jäigi
lapseks ja käitus nagu väike plika. Ema ei teadnud näiteks
surmani, et Leida suitsetas. Aga Leida oli kirglik suitsetaja!
Ema anus, et Leida ei läheks sõjaväkke. Ent ajupesu
oli nii mõjus, vaatamata sellele, et isa 1930. aastal arreteeriti
ja lasti vangilaagris maha ning perekond saadeti välja. Ta
oli ikkagi patrioot ja läks kodumaa eest võitlema.
Ema pidas seda reetmiseks ja siit tekkisid teatud käärid.
Kui Leida tuli kroonust tagasi, oli ta olnud absoluutselt teises
diskursuses.
Niipalju olen, ma arvan, aru saanud, et ema tegi temast eestlase.
Kogu Laiuste suguvõsa on venestunud. Isegi onutütar,
kes on eluaeg Eestis elanud, elab ikkagi vene maailmas. Siit aga
tekivad väga keerulised suhted. Ema ütles ju Lvovis
elavast vennast lahti, sest vend võttis sõja lõpul
venelasest naise. Tänu emale kaotas Leida ka oma lapse. Omaette
teema on see, miks toimus Leida kokkuvarisemine pärast ema
surma 1994. aastal ühe hetkega sai Leidast vana inimene.
Põhjus oli selles, et varem oli ema vana, tema oli noor.
Nüüd kukkus tamm eest ära. Oli vaja psüühiliselt
ümber orienteeruda. Kõigele lisaks sattus see 1990ndate
algusesse, kinoinimeste jaoks kõige hirmsamasse aega, kus
oli praktiliselt nälg.
Hakkasin
tagamaid mõistma
Jüri Sillarti isiklikul suhtel Leida Laiusega on mitu palet.
Koos on tehtud üks film, Leida viimane mängufilm Varastatud
kohtumine (1988). Olime täiesti eri põlvkonnad,
erinevate asjade peal üles kasvanud ja sellest tulenevalt
oli meil erinev maailmatunnetus. Leida nägemus asjadest oli
teistsugune kui minu oma. Tema jõudis oma tõotatud
maale 1944. aastal Narvas, kus toimusid edasist saatust määravad
sündmused. Siis ta hakkas võtma eestikeelse klassikalise
kirjanduse najal järeleaitamistunde. Aga mis tol ajal oli?
Oli Ed. Vilde ja A. H. Tammsaare, millele ta rajas oma vundamendi.
Fr. Tuglas oli pooleldi keelatud, August Gailitit ei eksisteerinud
praktiliselt üldse.
Üks asi on see, kui sa inimesega koos töötad. Teine
lugu on siis, kui hakkad teda uurima. Mind ei huvitanud ausalt
öeldes tol ajal tema minevik. Ta rääkis oma lugusid,
kuid ma ei teadvustanud neid. Nüüd tagasi tulles ja
minevikku üles kangutades, tuli ta hoopis teistsuguse inimesena
välja. Hakkasin tema tagamaid mõistma.
Tulin Tallinnfilmi tööle 1971. aastal. Esimene
mulje Leidast oli see, et ta oli hästi väljapeetud,
võib öelda, et isegi nagu eesti proua. Kui teada sain,
kust ta pärines, siis küll imestasin. Ta oli tohutu
tahtejõu ja töövõimega. Tänu oma
raudsele tahtele näris ta end igalt poolt läbi. Teatud
asjaoludest tingitult oli töö tema jaoks kõik.
Mis minu arusaamist mööda ei saa naisterahval siiski
olla. Olen siinkohal antifeminist. Üks põhimisi õppetunde,
mis ma seda filmi tehes sain, on see, mida ütleb Kaie Mihkelson:
Ükskõik mis, aga see on ikkagi nii seatud, kuigi
erandid on alati olemas, et üks osa naisterahva elus on laps.
Siit ei saa üle ega ümber. Võib kavaldada või
mitte, aga see on ürgomadus.
Leida tegi
üht suurt pikka filmi. Iseendast
Jõuamegi elu ja loo lõimumiseni. Milline oli Leida
elu? Kuidas kajastus see filmides? Tekib hulganisti küsimusi,
millele ei ole üheseid vastuseid. Kuna Leidal ei olnud peret
ega lapsi, siis suunas ta kogu oma energia ja pühendumise
tööle, tihti absurdini ja tüütuseni küündiva
intensiivsusega. Film oli tema maailm. Oli ta õnnelik,
sest sai teha, mida tahtis? Või sügaval sisimas mingil
moel õnnetu, üksildane ja vaene, nagu arvab Mihkel
Mutt ning võrdleb Leidat Anna Haavaga? Miks ei leidnud
ta enda kõrvale armastust? Kas lasteta naine on täisväärtuslik?
Kas naisele piisab üksnes tööst? Kas Leida tegi
filme sellepärast, et tahtis või sellepärast,
et ennast reþissöörina tõestada? Miks tegi
ta filme ainult (laps)naistest? Miks elas ta vaid kaks aastat
oma emast kauem? Kas eraelu selgitab kõike?
Jüri Sillart: Leida tegi kogu aeg põhimõtteliselt
ühte suurt pikka filmi. Naisest ja iseendast. See film keerles
eri aspektidel. Teatud lõigud olid õnnestunumad
ja üks on väga hea, see on Ukuaru. (1973).
Väga hea film sünnib juhuslikult, nagu sündisid
juhuslikult Kevade ja Viimne Reliikvia,
sündis ka Ukuaru. See oleneb kõik tähtede
seisust, kus peab väga palju komponente kokku minema. Leida
oli näitleja ja tema filmid on tinglikult öeldes pooleldi
filmnäidendid. Näitlejaks olemine tingis vajaduse kõike
väga kaua eelnevalt läbi tunnetada ja elada, koomilisuseni
ja absurdini välja. Oma biograafiliste paratamatuste tõttu
leidis ta tegelikult endale üheainsa väljundi, kuhu
suunas kogu oma eksistentsi.
Mäeküla piimamees (1965) oli väga tähenduslik
film Leida elus. Ma ei tahaks hakata seda faktiliselt lahti deifreerima.
Selja taga oli kroonu, mille lõpus ta jõudis tõotatud
maale, kus kohtas printsi. Kus kõik oli äkki nii roosiline,
nii ilus ja nii kaunis. Ainult et natukeseks
Leidal oli
tunne, et ta suudab kõike. Ent peigmehe perekond ei kiitnud
Leidat heaks ja noormehel ei jätkunud julgust tema kõrvale
astuda. Julgusest jäi puudu ka sepal filmis Mäeküla
piimamees, et astuda Mari kõrvale ning alustada uut
elu sealsamas külas.
Leidas oli ürgnaiselik instinkt. Kui ta sai seda realiseerida,
mis on kõige paremini välja tulnud Ukuarus,
siis oli ta mäel. Kui mitte, siis kaotas jalgealuse. Tõnu
Virve epateeris oma jutus väga ilusti, kuid see ei läinud
kahjuks sisse: Leida oli sotsrealist. Tema kunst oli vormilt
rahvuslik, sisult sotsialistlik. Selles on oma ivake tõde.
Leidal puudus võime asjade taha näha ning tal oli
ka kaks suurt läbikukkumist. Need olid filmid Libahunt
ja Reigi õpetaja. Peale esimest läbipõrumist
pidi ta ennast kogu aeg tõestama, sest tekkis küsimus,
kas ta üldse on rezhissöör? Libahunt
oma olemuselt ei ole sotsiaalne ega rahvusprobleeme käsitlev
teos. Libahunt on vast ainukene eesti müstilis-mütoloogiliste
sugemetega näidend, sest naistes on midagi hundilikku. Aga
Leidale sai saatuslikuks klassikaline tagapõhi ning maailmavaade
ja võib-olla ka teatud soodumuse puudumine. Film jäi
armudraamaks läbi võõraks olemise, mida ta
tegelikult ei ole. See on lugu naise ürgolemusest, mida ka
Leida mingil moel tunnetas. Tunnetus oli talle antud. Ent küsimus
oli selle artikuleerimises ja formeerimises. Miks ta valis peaossa
Ene Rämmeldi? Sellepärast, et Ene on natukene hundi
nägu. Alateadvus sundis teda sinnapoole. Aga teadvus ei suutnud
seda realiseerida, ta kaotas jalge alt pinnase ning jäi materjalile
alla.
Naiseks ja
emaks olemise raske ja heitlik õnn
Leida filmid jutustavad naiseks ja emaks olemisest. Mehed on siinjuures
abiventiilideks. Isiklikult mitmeti läbi elatud keelatud
armastuse teema läbib ühel või teisel moel mitmeid
Leida filme. Kuid selleks tõeliseks filmiks pidi saama
Reigi õpetaja, mis oli Leida ammune unistus
ning millele ta oli kolm aastat mõelnud. Kuid et Valentin
Kuik oli kirjutanud stsenaariumi mehest, aga Leida tahtis teha
filmi naisest, siis ei saanudki muud välja tulla peale krahhi.
Unistus purunes tuhandeks killuks. Laste roll naise elus on samuti
oluline teema. Jäid ju emarõõmud tal endal
tundmata. Filmis Naerata ometi (1985), mis räägib
lastekodulastest, astus Leida kõrvale kaaslavastajana Arvo
Iho. Neid ühendas isiklik suhe teemaga ning kirglik suhtumine
filmi tegemisse. Leida vaoshoitus ja tam-tam liikumine kohtus
Iho vitaalsuse ja brutaalsusega, mis andis omamoodi sümbioosi.
Kuid lõpptulemuseks oli see, et filmi jäi suhteliselt
vähe Leidat ja palju Ihot.
Leidal oli vajadus ennast taas tõestada. Sündis film
Varastatud kohtumine (1988), mille teemaks on ema
ja lapse omavahelised suhted. Jüri Sillarti sõnul
on tegu ääretult autobiograafilise looga. Isegi kuni
võttekohtadeni välja. Aga tol ajal selle filmi operaatorina
ta seda ei teadvustanud, kuigi Leida oma lugusid rääkis.
Sellest kõigest sai ta aru hiljem. Leida Laius jõudis
jälle mäele ning oli üliõnnelik. Näis,
et niisama õnnelik nagu aastal 1944 tõotatud maale
jõudes, kus kõik eesolev paistis nii helge
Nördimus.
Varing
Tulid uued ajad. Eesti filmitootmist tabas kriis, kus igaüks
tegeles oma nina vee peal hoidmisega. Ellu jäämiseks
tuli Leidal uhkus ja eneseväärikus alla suruda ning
müüa loteriipileteid. Mida selline pööre tema
jaoks tähendas, võime vaid aimata. Kultuurkapitali
stipendium küll tuli, kuid liiga hilja, ema surm seda
kõike oli korraga liig palju ja taluda liig ränk.
Tagajärjeks nördimus ja füüsiline ning psüühiline
varing. Leida poleks ilmselt uue ajaga kohanenud,
arvab Jüri Sillart. Tal olid küll mitmed ideed,
mida ta teha tahtis. Näiteks Naine sõjas
ja isegi Karu süda. Kuid filmiga Varastatud
kohtumine ta sisuliselt oma tsükli lõpetas.
Mäeküla piimamees on tegelikult film naisest
sõjas. Jah, sest nii nagu Mäeküla Maril,
oli ka Leida elu võitlus oma olemasolu eest. Lõpuni.
Kevadel Leida sündis, kevad ta ka viis, 6. aprillil 1996.
Valutava hingega läks, ütleb filmis sõjakaaslane
Ester Taal. Nagu ei olnud tema elu rahulik, nii ei olnud ka surm.
Erinevalt Mihkel Mutist ei pannud film mind õhkama: Vaene
Leida! Elu on värvilisem. Vaene küll, kuid omal
kombel ehk siiski õnnelik?
Minule andis see film võtme Leida Laiuse loomingusse.
JÜRI SILLART
Sünd. 29. mai 1943. Tallinnas.
Haridus:
1963 - 1970 Üleliiduline Riiklik Kinematograafia Instituut,
filmioperaator.
Töö:
1961 - 1962 ETV, lavatööline.
1970 - 1971 ETV, operaator.
1971 - 1989 Tallinnfilm, operaator lavastaja.
1990 - 1994 Filmistuudio Tallinnfilm, rezissöör-lavastaja.
1994 - 1997 Vabakutseline.
1997 Produtsent/rez. Kairiin OÜ
1997 - 1999 Eesti Filmi Sihtasutuse ekspertkomisjoni liige
1997 - 2000 Ringhäälingunõukogu liige õppejõud
Tallinna Kunstiakadeemias (1996), Tallinna Pedagoogikaülikoolis
(1997) ja Muusikaakadeemia Lavakunsti kateedris (1998).
Riiklikud autasud:
1980 Eesti Nõukogude Sotsialistliku Vabariigi teeneline
kunstitegelane.
2001 Valgetähe viienda klassi orden.
FILMOGRAAFIA:
Stsenarist, rezissöör ja operaator:
2002 Leida lugu, dokumentaalfilm rezissöör
Leida Laiusest.
2001 Peeter, dokumentaalfilm fotograaf Peeter Toomingast.
2001 Eesti Kultuurkapitali aastapreemia.
2000 Volli, sempre volli, dokumentaalfilm ärimees
Ernesto Preatonist.
1999 Saaremaa Gotland, sõsarsaared, dokumentaalfilm.
1998 Maakond, dokumentaalfilm .
1997 Doomino, täispikk mängufilm, ettevalmistuses.
1996 - Gria, dokumentaalfilm rezhissöör
Grigori Kromanovist, ETV, hinnati 1996 aasta parimaks filmiks ja
pälvis Eesti Filmiajakirjanike Assotsiatsiooni auhinna.
1995 - Antosha ,dokumentaalfilm operaator Anton Mutist,
ETV
1994 - Libahunt, ( näidend, A. Kitzberg ) Vene
Draamateater, rezissöör.
1994 - Victoria, (TV draama, Knut Hamsuni romaani järgi);
ETV ja RCA, oli 1994 Rahvusvahelise Filmifestivali Taurus
põhiprogrammis.
1992 Noorelt õpitud. Täispikk mängufilm.
Oli 1992 Rahvusvahelise Filmifestivali Arsenal põhiprogrammis,1993
Rahvusvahelise Rotterdami Filmifestivali põhiprogrammis,
hinnati 1996.a. Eesti iseseisvusaja parimaks mängufilmiks ja
pälvis Eesti Filmiajakirjanike Assotsiatsiooni auhinna.
1990 Äratus. Täispikk mängufilm. Pälvis
1990 þürii eripreemia 33. San Remo Rahvusvahelisel Filmifestivalil,
oli 1990 Edinburgh`i Rahvusvahelise Filmifestivali põhiprogrammis,
1990 Nyrki Tapiovaara preemia Espoo Läänimeremaade Filmifestivalil
ja 1990 Rahvusvahelise Filmifestivali Arsenal põhiprogrammis.
1989 - Varastatud kohtumine. Täispikk mängufilm,
rez. L Laius.
1987 - Saja aasta pärast mais. Täispikk mängufilm,
rez. K. Kiisk.
1986 - Bande. Täispikk mängufilm, rez. A.
Kruusement.
1984 - Reekviem.Täispikk mängufilm, rez. O.
Neuland.
1982 - Nipernaadi.Täispikk mängufilm, rez.
K. Kiisk, preemia NSVL-s valmistatud toorfilmi parima kasutamise
eest.
1981 - Karge meri. Täispikk mängufilm, reþ.
A. Kruusement.
1980 - Metskannikesed. Täispikk mängufilm,
reþ. K.Kiisk, aasta parim operaator NSVL-s.
1979 - Hukkunud Alpinisti hotell .Täispikk
mängufilm,
rez. G. Kromanov. Preemia NSVL-s valmistatud toorfilmi parima kasutamise
eest.
1977 - Surma hinda küsi surnutelt.Täispikk
mängufilm, rez. K. Kiisk, aasta parim operaator NSVL-s ja preemia
NSVL-s valmistatud toorfilmi parima kasutamise eest.
1976 - Aeg elada, aeg armastada.Täispikk mängufilm,
rez. V. Käsper, aasta parim operaator NSVL-s.
1975 - Briljandid proletariaadi diktatuurile. Täispikk
mängufilm, rez. G. Kromanov.
1973 - Tuli öös.Täispikk mängufilm,
rez. V. Himbek
|
|
|