|
Vanavaramaailm
Jüri Kuuskemaa armsad vanad asjad
tekst: jüri
kuuskemaa
Fotod: Riccardo Rand
Sulatusahju suu eest
päästetud metsmees
Tahaksin tutvustada
eset, mis mulle omal ajal väga meeldis ning mille hankimine
ei olnud sugugi lihtne.
See on vasakule põlvele toetuva metsmehe pronksist figuur,
kelle kehale on graveeritud karvad ja kellel on rõivastuseks
ainult vöö ja peapael. Ta hoiab nuiana käes kõverat
loomaluud, mis piibelliku Kaini relva, eesli lõualuud meenutab.
Mehikese vasak käsi on õhus ja seal on jootmisjälg,
mis nähtub ka vasakul põlvel. Seal on olnud kilp,
millel arvatavasti paiknes omanikutähis, peremärk või
vapp. Kujuke pärineb 15. sajandist või 16. sajandi.
algusest, gootika ajastust. Niisiis ehtne keskaegne asi,
mis võib olla üle 500 aasta vana.
Mina nägin seda metsmehe kujukest esmakordselt aastat kolmkümmend
tagasi ühe Tallinna kollektsionääri ja kunstikaupmehe
juures, kes töötas firmas, mille nimi tookord oli Vtortshermet,
see tähendab Sekundaarsete mustade metallide varumise
valitsus. Omal ajal oli selline riiklik ametkond, kuhu saadeti
vanaraud. Sinna ei kogutud aga mitte ainult vanarauda, vaid ka
pronksi ja vaske. Mõnikord andsid rumalad inimesed ära
ka ilusaid vanu vasknõusid, kujusid ja küünlajalgu,
kandelaabreid, lühtreid ja pronkssuurtükke. Too ammune
tuttav sai sealt töömeeste kaudu aeg-ajalt mõne
väga ilusa ja vanaaegse haruldase vaskasja ning päästis
need sulatusahju sattumast. See metsmehe figuur kuulus nende hulka.
Oli olnud niisugune lugu, et kord toodud sulatusse rõngaslühter,
millel oli kaks kujukest. Üks oli inglikuju ja teine oli
see metsmehe kuju. Sulatusahju tööline ei osanud seda
lühtrit hinnata ja viskas lühtri sulatusahju. Olgu öeldud,
et Eestis ei ole praegu mitte ainsatki ehtsat gooti stiilis rõngaslühtrit
alles jäänud. Aga see töömees päästis
vähemasti ära ingli ja metsmehe kujud. Minu tuttav sai
need oma valdusesse. Mina siis teda veel ei tundnud. Inglikuju
müüs või vahetas ta kellelegi. Kui ma ülejäänud
metsmehe kujukest nägin, olin sellest nii võlutud,
et küsisin, kuidas ma selle endale võiksin saada.
Ta ütles, et too mulle midagi vahetuseks. Vahetuseks tahtis
ta hiina portselani.
Käisin toona, 1970ndate aastate alguses, sageli Leningradis
Ermitaaþis komandeeringutes ja külastasin aeg-ajalt
ka mõnda vanakraamipoodi või antikvariaati, kus
tookord hiina portselani liikus. Üsna palju ja üsna
ilusat. Ostsin metsmehele mõeldes järjekordselt komandeeringus
olles Nevski prospektilt ühe umbes kolmesaja aasta vanuse
hiina portselanist lillenõu või kapoo, mis
oli üleni siniste krüsanteemidega ja muude lilledega
maalitud. See polnud just odav, minu tookordse kahe nädala
palga ekvivalent. Pakkusin lillenõud kollektsionäär
Eduard Bramanile vahetuseks. Läks õnneks. Pakkumine
võeti vastu. Sain metsmehe kuju uueks omanikuks. Olin lausa
õnnelik: midagi taolist on Eestis üksnes Tallinna
Oleviste kiriku ühel 16. sajandi kroonlühtril! On omamoodi
erakordne tunne, kui sa tead, et valdad nii igivana haruldust.
Möödus veel oma kakskümmend viis aastat, kuni sattusin
Hamburgi, kus nägin Kunsti ja Käsitöö Muuseumis
(Museum für Kunst und Gewerbe) vitriinis kolme peaaegu samasugust
pronkskujukest. Kusjuures nad olid samasuguses poosis, karvased
ja habemikud, aga erineva suurusega. Nägin, et nad olid natuke
hooletumalt modelleeritud. See, mis minule sattus, on plastiliselt
ja kunstiliselt huvitavam ja paremini välja tulnud. Hamburgi
muuseumis olid need kujud dateeritud 15.-16. sajandisse kuuluvateks.
Ma ei ole kindel, kus see metsmehe kuju on valatud. Kas Tallinna
Marsi talli ehk Tööhoovi valukojas Rüütli
tänavas, kus tehti mitte ainult tornikelli ja suurtükke,
vaid ka mitmesuguseid lühtreid? Või on see kuskilt
Põhja-Saksamaalt toodud lühtri jäänus? Aga
kuna meil on Eestis kogu säilinud gooti kunst kas muuseumides
või kirikutes ja antiigikaubanduses praktiliselt selliseid
asju ei liigu, siis olen oma metsmehe kujust tänini võlutud.
Ja mitte ainult vanaduse ning harulduse tõttu. Ta on ka
kunstiliselt ilmekas, kuigi stiliseeritud kehaehitusega. Karmiilmeline
habemik on otsekui alati löögivalmis ürginimene
vanadest müütidest. Ohtliku moega, ent respekti tekitav.
Ole ettevaatlik!, näib olevat tema sõnum järelpõlvedele.
|
|
Niisugust gooti krutsifiksi
ei ole
Eestis veel leitud!
Metsmehe kõrval
ripub väikene gooti stiilis krutsifiks. Külastajale
võib krutsifiks näitusel suuremate ja efektsemate
asjade hulgas isegi märkamatuks jääda, aga sellega
on seotud üsna huvitav lugu.
Nimelt töötasin ma vahepeal Niguliste kirikus keskaegse
kunsti muuseumis. Minu tööruum oli kõrgete võlvidega
kunagises hauakambris. Kord ühel laupäevasel päeval
koputatakse ja minu juurde tuleb üks tütarlaps. Ta ütles
mulle tervist, ma olen Viljandist, ma tahaksin abielluda. Vastasin,
et see on väga õige mõte ühele noorele
naisterahvale, aga mina teid kahjuks selles ilmselt aidata ei
saa, sest mul on juba abikaasa olemas. Tema hakkas naerma ja ütles,
et nojah, tal on ka peigmees olemas, aga pulmade pidamiseks on
raha puudu. Ja et on niisugune lugu, et tema ema oli aias peenramaad
kaevates leidnud väikese pronkskrutsifiksi. Oli läinud
sellega Viljandi Muuseumi. Arheoloog Moora oli öelnud, et
niisugust gooti krutsifiksi ei ole Eestis veel leitud! Ma küsisin,
miks Viljandi muuseum seda siis ära ei ostnud? Muuseumil
polevat osturaha.
Selle jutu peale ütlesin, et kui mina tahan muuseumitöötajana
eetiliselt käituda, siis peaksin ütlema, et meie muuseum
peaks olema sellest krutsifiksist huvitatud, kuigi Nigulistes
pole veel vitriine pisiesemete eksponeerimiseks. Asjaajamise ametlik
käik oleks aga selline, et te jätate oma krutsifiksi
muuseumi ostukomisjoni, mille vastu saate paberi. Kui te jätate
selle ostukomisjoni, siis võib võtta pool aastat,
enne kui järgmine osturaha leitakse. Tegemist on kahtlemata
haruldase, muuseumiväärilise esemega. Ent teie olete
huvitatud kiirest müümisest. Ja kuna muuseum ei ole
praegu võimeline kiiresti ostma, siis arvan, et peate leidma
eraostja. Aga selleks, et teid ei petetaks, panen ette järgmist.
Olge nii kena, käige südalinna antikvariaatides, näidake
seda risti, küsige, mis teile selle eest pakutakse ja otsustage
siis ise. Vanakraamipoodides on arvukalt vene pronksriste, kuid
need pole nii haruldased ega nii kallid kui teie oma. Aga kui
teile pakutakse vähem kui 1500 krooni selle krutsifiksi eest,
siis ärge eset loovutage. Võimalik, et kuskil Läänes
saaks selle eest kõrgemat hinda, kuid mulle oleks jõukohane
maksta 1500 krooni. Sellest kaks Jakobsoni on mul taskus, ühe
saadaksin postiga järele.
Tütarlaps läks ära ja tuli natuke rohkem kui tunni
aja pärast tagasi. Ütles, et käis mitmes kohas
ja kuskil talle üle 100 krooni ei pakutud. Seepeale tegime
kaubad maha. Ausalt öeldes ei söandanud ma kodus öelda,
et olen kulutanud 1500 krooni tillukese pronksristi ostmiseks.
Küllap oleks seda raha ka meie koduses majapidamises millekski
praktilisemaks vaja läinud. Ent nii ahvatlev oli saada ühe
ilmselt ehtsa keskaegse kunstitöökese omanikuks! Pealegi
kristliku kunsti ühe põhiteema Jeesus Kristuse
lunastusohvri sümboli omanikuks. Taolise eseme vaimse
ja kultuuriloolise väärtuse kõrval ei sobi rahast
mõeldagi. Kuigi ta on tilluke.
Selleks, et asi ärataks tavainimese tähelepanu, peab
ta olema kas suur või värvikas või millegi
poolest väga silmatorkav. Asjatundlikele inimestele on mõnikord
harulduseks väliselt väga tagasihoidlikud esemed, millele
on omane kas rariteetsus või selline kunstiline kujundus,
mis pole ei lööv ega silmatorkav. Eks kollektsionääride
ja muuseumitöötajate kohus on märgata ka selliseid
haruldusi.
See väike, rinnaskantav pronksristike on kunstiajalooliselt
paras pähkel. Ristilöödud Kristuse kujutis ristil
on kooskõlas romaani stiiliperioodiga. Seetõttu,
et Kristuse jalalabad on ristipuule löödud üheainsa
naelaga. Kas see tähendab, et ristike sattus Viljandisse
koos esimeste ristisõdijate ning preestritega muistse vabadusvõitluse
käigus, 13. sajandi alguskümnenditel? Sellele räägib
vastu risti kuju. Oma oksalise vormiga esindab see gootika niinimetatud
õitsemaläinud risti, mis on elupuu sümboliks.
Taoline ristivorm on omane 14.-15. sajandile, ajale, mil Viljandi
oli hansalinn rahvusvahelisel veeteel Pärnu ja Pihkva vahel.
Kas võib ristikest sellesse aega dateerida? Peaaegu...
Ent arvesse tuleb võtta ka ristil leiduvate tähtede
kirjaviisi. Tähed INRI ristipuul tähendavad
rooma sõdurite poolt Kolgatal ristipuule paigaldatud pilketeksti
Jesus Nazarenus Rex Judaorum Jeesus Naatsaretist,
juutide kuningas. Kirjapilt ristil näib seesugune, mis võis
käibida hilisgootikas, 16. sajandil ja selle järelkajana
koguni 17. sajandi alguses. Nii et võibolla on ristike
gooti traditsiooni järgiv, kuid Poola katoliikliku vastureformatsiooni
aegne töö. Mine sa tea, ei julge kindlalt väita
käepäraste analoogiate puudumise tõttu. Ehk trehvab
edaspidi mõnes muuseumis või raamatus teist samasugust,
usaldusväärselt dateeritud kaksikvenda nägema.
|
|
|