|
Kultuur ja raha
K&E
Kas kultuur on Eestis alafinantseeritud.
Kas raha on vähe või ei suudeta olemasolevat raha
piisavalt efektiivselt ja otstarbekalt kasutada? Kultuur ja Elu
kutsus kokku vestlusringi ja palus osalejatel öelda välja
oma arvamus praeguse kultuuripoliitika suhtes.
Kultuur ja Elu kultuuripoliitikat käsitlevas
vestlusringis osalesid Eesti Kultuurkapitali tegevdirektor Raul
Altmäe, Eesti Rahvuskultuuri Fondi tegevdirektor Toivo
Toomemets, Eesti Muusikanõukogu juhatuse esimees Peep
Lassmann ja juhatuse liige Andres Uibo, Eesti Filmi
Sihtasutuse direktor Riina Sildos, filmirezissöör
Hannes Lintrop, kultuuriajaloolane ja Kultuurimahvia
liige Annekreet Heinloo, pianist Vardo Rumessen,
ettevõtja Viktor Siilats.
Möödunud aastal kinnitati uus Kultuuriministeeriumi
tegevuskava aastateks 2003 2006. Esimene osa on arengukava,
kus on kirjas visioonid ja eesmärgid kultuurivaldkondade
kaupa. Teises osas peaks olema esitatud iga valdkonna minimaalsed
mahud ja vajadused, sihtprogrammid ja projektid nende elluviimiseks,
vastavad katteallikad jne, kuid ei ole. Eelpool esitatud
loosungid on lihtsalt üldsõnalisse tabelisse topitud.
Kui vaadata Kultuuriministeeriumi eelarvet, mille suurusjärk
on 1,3 miljardit krooni, torkavad silma teravad käärid.
Teatrid on võrreldes teistega tuntavas ülekaalus,
näiteks on ainuüksi toetusteks teatrialastele üritustele
ja programmidele eraldatud 2,1 miljonit krooni. Samas on toetus
rahvuskultuuri oluliste tähtpäevade tähistamiseks
300 000 kr.. Euroopa Liiduga liitumise eel peaks olema eriline
rõhk eesti kultuuri tutvustamisele, kuid programmile Eesti
muusika rahvusvahelisel areenil on eraldatud 776 000 kr,
programmile Eesti heliplaat rahvusvahelisel areenil
330 000 kr.
Palusime vestlusringis osalejatel öelda
välja oma arvamus praeguse kultuuripoliitika suhtes. Kokkuvõttes
leiti, et Eesti kultuuripoliitikat iseloomustab stagneerunud finantseerimine,
vastuolulisus, otsustamatus ja määramatus. Igaühel
tuleb võidelda ise enda eest, et mitte laukasse kukkuda.
Hannes Lintrop: Julgen väita, et
selget poliitikat ei ole kaheteistkümne aasta jooksul üldse
olnud. Viimasel ajal on olnud poliitikaks majade ehitamine. See
on pigem ehituspoliitika Kultuuriministeeriumi haldusalas. Ühiskond
vajaks kultuuripoliitilist debatti. Paraku ei ole enamikel erakondadel
oma platvormides kultuuri kohale üldse midagi kirjutatud
või siis, et kultuur on üks ilus asi, mida armastame
ja seda tuleks hoida ning toetada. Kui kaks sellise platvormiga
erakonda hakkavad koalitsiooni moodustama, võite ette kujutada,
millised läbirääkimised kultuuripoliitika alal
on ja mida ellu viima hakatakse. Aga see ei ole kolmandajärguline
küsimus. Kui meil on olemas ministeeriumi poolne haldusala,
siis oleks ka täiesti loogiline, et kõikidel poliitilistel
struktuuridel on väga selge nägemus.
Riina Sildos: Eesti riigil ei ole üldist
kultuuripoliitikat. Miks ei ole, on raske öelda. Ühiskond
on vist liiga noor. Minu meelest ei ole Eesti riigis väljakujunenud
väärtushinnangute süsteemi. See on äärmiselt
tõsine probleem, mis seondub otseselt kultuuripoliitikaga,
sest see annab nende väärtushinnangute elluviimiseks
vahendid. Raha on alati vähe ja jääbki väheks,
aga arvan, et seda on piisav hulk konkreetse tegevuse teostamiseks.
Küsimus on selles, et kas oleme endale väga täpselt
selgeks teinud, mida tahame, ehk riiklikku tellimust, mis tuleb
kultuuriministeeriumist. Et on tehtud arengukava, on juba väga
hea, kuid see jääb ähmaseks, sest puudub finantsiline
ressurss selle elluviimiseks. Kultuurivaldkonnad on käitunud
veidi ebaausalt, kirjutades sisse maksimumi, teades, et see ei
realiseeru. Iga kultuurivaldkond peaks koos loojatega üsna
tõsise töö ära tegema ning jõudma
kokkuleppele, milline oleks võimalik maht ja finantsiline
vajadus eesmärkide teostamiseks. Näiteks ei ole me filmivaldkonnas
suutnud kaardistada, milline oleks turundusmaht ja kui palju oleks
vaja inimesi. Samas tõstatub ka sotsiaalabi probleem, sest
paljud loojad on vabakutselised. Kultuurkapital on aina rohkem
kaldumas sotsiaalabifondi rolli, mida ta ei peaks olema. Rahade
jaotus peaks olema äärmiselt läbipaistev ja mõtestatud.
Toivo Toomemets: Usun, et need kavad,
mis on kultuuri arendamiseks tehtud ja riiklikul tasemel vastuvõetud,
on igati õige suunaga. Kogu asi taandub ikka sellele, et
kui palju on võimalik eraldada rahalisi vahendeid nende
eesmärkide täitmiseks. Usun, et kõik haridus-,
teadus- ja kunstiinimesed on sellega nõus, et kui oleme
ühinenud NATO-ga ja tulevikus EL-ga, peaks järgmine
tähelepanu olema suunatud hariduse, kultuuri ja teaduse eelisrahastamisele.
Annekreet Heinloo: Mulle ei meeldi suhtumine
kultuuriprojektide juures, et neid tuleb iga hinna eest püüda
teha võimalikult nappide vahenditega, kuna kardetakse,
et muidu seda ei toetata ja et hea idee jääb soiku,
kuna nõuab liiga paju vahendeid. Asi tehakse küll
kuidagi ära, kuid algne eesmärk on kadunud. Teine asi
on see, et paljud inimesed, kes töötavad kultuuriasutustes,
ei sobi tänapäeva kontekstis oma töökohtadele,
sest ei oska kohaneda uute oludega. On vaja noori, vastava haridusega
inimesi, kes on õppinud managementi.
Rahastamise proriteedid ja
kodanikualgatuse toetamine
Vardo Rumessen: Kui riik võtab
vastu kontseptsiooni, siis peavad olema selleks ka rahalised vahendid.
Praegu kipub olema nii, et minister ja ministeerium peavad vastutama
kultuuripoliitka elluviimise eest, aga raha jaotatakse teiste
poolt hoopis teiste põhimõtete järgi. Selle
tulemusena jääb täitevvõimul omavahenditest
puudu. Oleme kõik nõus sellega, et raha on juurde
vaja. Küsimus on, mille arvelt? Ei ole seda ühiskondlikku
jõudu, kes tõstaks esile selle olulise, mis meie
rahvuse säilimise jaoks on vajalik. Uibo viitas sellele,
et tuleme endisest ühiskonnast. Praegu on kultuurisfäär
jaotunud kolme valdkonna vahel: riiklik, kodanikualgatusel põhinev
ehk MTÜ-d ja eraalgatusel põhinev. Kui vaadata rahastamisskeeme,
siis vastuolud ja ebavõrdsus on päris suured. Ei saa
rääkida, et riiklik kultuuripoliitka oleks pööranud
teistele võimalustele piisavalt tähelepanu. Eelkõige
pean silmas kodanikualgatuse osa: seltse, ühinguid, MTÜ-sid
jne.
Toivo Toomemets: Mäletate, kui
tõsine probleem oli kümmekond aastat tagasi, mil püüti
leida kultuurifunktsioonide kogum, mida peaksime säilitama.
Selge oli see, et me ei suuda kõiki rahastada. Funktsioone
on juurde tulnud ja häda on ilmselt selles, et on puudu baasfinantseerimisest.
Kõigil neil projektidel, mille rahastamisest praegu räägitakse,
puudub kate. Kuna kultuurirahastamiseelarve ei ole tõusnud
normaaltempoga, siis igal aastal, kui saadakse teada eelarve tulemused,
peaks olema selge, milline osa ära amputeeritakse. Seda ju
ei tehta! See on veerev lumepall, mis tohutult kasvab. See seltskond,
keda me väga tahaksime toetada, nimelt kodanikualgatus, on
aga piiratud sellega, et saame toetada vaid neid, kes on tulumaksust
vabastatud MTÜ-de nimekirjas.
Hannes Lintrop: Kui vaatame kultuuriministeeriumi
eelarvet, siis mida me näeme? Laias laastus on riiklike kultuuriasutuste
ülalpidamiskulud miljard krooni ja pisikene protsent jääb
kõige muu jaoks. Järelikult on see riigipoolne konkreetne
hoiak. Tekib küsimus, kes ja millal selle otsustas? Tuleb
välja, et mitte keegi. Nii nagu asutused nõukogude
aegsest süsteemist üle tulid, nii sinna jäid. Järelikult
sõltuvad kultuuri arendamine ja prioriteedid omandiprintsiibist.
Kui riik on omanik, siis järelikult on eelarves ja kui ei
ole, siis on asi kas väheoluline või pole üldse.
Riigi poolt peaks paika pandama rahvuslikud institutsioonid, mis
peavad igal juhul olema. Ülejäänute suhtes tuleb
mõelda väga loogiline ja selge mudel.
Mis puudutab kodanikualgatust, siis EL-s sünnivad väga
paljud tulevased aktid direktiivideni välja valdkondade spetsialistide
ühenduste juures. Riigiametnikke sinna ei kutsuta, aga kutsutakse
just MTÜ-desse koondunud spetsialiste. Tegemist on oluliste
asjadega kogu Eesti riigi jaoks. See on väga kulukas tegevus,
mis aga ei taha ühegi projekti sisse mahtuda, sest rahastamises
puudub süsteem. Kinoliidu esindajad osalevad mitmes töögrupis,
kes tegelevad nt piirideta televisiooni dirketiivi muudatusettepanekutega.
See direktiiv hakkab 2004. aastal Eestis kohustuslikus korras
kehtima. Need on direktiivdokumendid, mis tulevad EL-st riigile
praktiliselt kohustuslikus korras täitmiseks.
Peep Lassmann: Riigi poliitika on MTÜ-de
osas vastuoluline. Ühelt poolt leiavad võimul olevad
poliitilised erakonnad, et MTÜ-sid on vaja ja et kodanikel
peavad võimalused kaasarääkimiseks olema aina
suuremad, teiselt poolt konkreetselt riik ise aga neid ei usalda
ja ei toeta.
Viktor Siilats: Küsimus on raha
jaotamise mehhanismis. Vaadates selle järgi, mida riiklikud
ametkonnad, kes peaksid raha jaotama, võivad endale lubada,
siis standardid, mida nad endale seavad, on märgatavalt kõrgemal
neist, mida saavad lubada edukad eraettevõtted.
Kui riik eraldab oma eelarvelisi vahendeid, siis peab olema selge,
kas sellega tagatakse institutsiooni täielik funktsioneerimine
või ei. Kui riik finantseerib vaid osaliselt, siis tõenäoliselt
vajab see institutsioon lisafinantseeringuid. Seega tuleks fondidest
vahendeid eraldades põhjalikumalt tutvuda finantseeritava
majanduseluga. Mõnes mõttes ei ole vahet, kust finantseeritav
oma põhitegevuseks raha saab: riigilt või erakapitalilt.
Tähtis on nii selle raha kui ka lisaraha efektiivne kasutamine,
et ei juhtuks nii, et halvale rahale visatakse head
raha takkajärele. Suhtumine reaalsektorisse on aga ühiskonnas
avaliku sektori lobbytöö tulemusena äärmiselt
umbusklik ja tõrjuv. Samuti ei oska kultuuriinimesed oma
taotlusi korralikult põhjendada. Eeldatakse, et ärimees
lihtsalt peab raha andma, sest tal ju on! Sama argumenti kasutavad
kantpead. Kui ettevõtja taotleb pangast laenu, peab tal
olema äriplaan. Põhimõtteliselt võiks
kultuuriinimestel ka olla midagi äriplaani taolist. Siis
võib teha ka väga kalleid asju.
Andres Uibo: Mõni taotlus läheb
väga kergelt läbi. Olen Kulkas istunud ja mäletan,
et mõni avaldus esitati nii, et ei olnud kuupäeva
ega allkirja. Oli vaid summa ruudulisel paberil: 105 000 krooni.
Raha tuli anda, sest tegu oli ajakirjaga Teater. Muusika.
Kino ja oli ette nähtud, et iga kvartal tuleb seda
toetada. Olin küll vastu, et teeme pretsedendi, aga ikka
anti.
Raul Altmäe: Pean nõustuma,
et raha jagamise taga on väga suur subjektiivsus. Tegelikult
on võimalik kõik kaadrite taga ära jaotada,
tulla lihtsalt kokku ning vormistada protokoll. Vähemalt
praegusel põhimõttel, kus inimesed, kes ise seda
raha tarbivad, ka raha jagavad, ei ole subjektiivsust võimalik
kaotada, küll aga minimaliseerida. Probleem on tõesti
ka selles, et inimesed ei oska raha küsida ja kui raha eraldatakse,
siis arvatakse, et nad ongi selle saanud ja uus probleem tekib
aruannete esitamisega. Siin on selge põhimõte, et
kes esitab puuduliku aruande või on võlglane, toetust
ei saa. Üldjuhul Kultuurkapital ei ole senini rahastanud
100%-liselt ühtegi projekti. Kaasfinantseerijate olemasolu
maandab riske raha jagamisel. MTÜ-dele, seltsidele ning ühingutele
raha eraldamisel on risk suurem, sest neid ei tunta ja ei teata.
Eesti Kultuurkapitalilt raha taotlevate riiklikult finantseeritavate
asutuste osakaal peaks tulevikus vähenema, kes taotlevad
raha vahendite soetamisks, vaid tuleks keskenduda rohkem projektide
rahastamisele.
Hannes Lintrop: Oleme täpselt nii
rikkad kui oleme. Aga siit tuleneb võimalus teha valikuid,
mis järjekorras midagi tehakse ja mida see meile annab. Praegu
ehitatakse surnutele mausoleumi. See on valikute küsimus,
aga siin riigis on valikud väga jõhkralt tagurpidi
olnud. Kasvatatakse kulubaasi, mitte tulubaasi. Peaks rääkima
sellisest mõistest nagu kultuuritööstus. Eestis
mõistetakse seda asja väga kitsalt, et see on mingi
sektor, kus süldipidude korraldajad korraldavad massimeelelahtust.
Ei ole. Suur osa sellest kaubast, mida Euroopa kultuuritööstus
toodab, on just nimelt süvakultuur. Küsimus on selles,
et kaheteistkümne aasta jooksul ei ole meil suudetud välja
arendada sektorit, mis muutuks riigi kõrval kultuuri kaasfinantseerijaks
ja tellijaks ning hangiks raha tellimuse esitamiseks turgudelt.
Osaliselt tänu sellele ongi meie kultuurisektor hästi
vaene. Elu on näidanud, et meie annetega kauplevad teised.
Millegipärast kasseerib Saksamaa kultuuritööstus
osavalt raha andekate eesti heliloojate teoste fonogrammide tootmise
ja plaadistamise eest ja see pööratakse saksa kultuuritööstuse
kasuks. Need on väga suured kultuuripolitilised möödalaskmised,
millega on pandud põnts Eesti kultuuri toimemehhanismidele
tervikuna. Kultuuritööstuse teema on praegu eriti aktuaalne,
sest EL oma keskfondide kaudu ei toeta rahvuskultuuri. Küll
aga on väga suured võimalused selleks, et arendada
kultuuritööstust, mis esitab omakorda tellimuse rahvuskultuurile.
Kui tahame minna EL-tu ja meil ei ole välja arendatud kultuuristruktuuri,
mis sinna sobib, kaotame väga palju.
Riina Sildos: Eestis on kaks ala, mida
üldse kultuuritööstuse all mõistetakse.
Kirjastamine ja film. Filmivaldkonnas on võetud üsna
selgelt suund Euroopa mudelitele. Oleme ilmselt ainuke kultuurivaldkond,
kus töötab seda tüüpi sihtasutus, kus toetusfunktsioon
on suunatud tulemuslikkusele. Raha ei jaga konkreetsed tegijad
ise, vaid selleks palgatud eksperdid. Üks eesmärke on
ka filmi ekspordivõime tõstmine, sest tegemist on
rahvusvahelise alaga. Peab olema äärmiselt atraktiivne
ka välisinvesteeringute jaoks ja suutma neid siia tuua ning
ka iseennast välja müüa.
Asi taandub
vastutusele, aga kes vastutab?
Hannes Lintrop: Minu meelest on üks äärmiselt
oluline küsimus, et need, kes valitsevad, peaks teadma, millised
on minimaalsed mahud mingis kultuurisektoris. Kui on otsustatud,
et mingi asi peab olema, siis kuidas saab see Eestis kutselisena
ja professionaalsena eksisteerida? Kui suur on kriitiline mass,
alla mille ei tohi minna? Neid arvestusi mitte ühegi kultuurisektori
jaoks tehtud ei ole. Käib peitusemäng. Tegelikult tagatakse
kriitilisest massist 50%. Ja need õnnetukesed, kes selles
paadis istuvad, on segaduses ega saa aru, mida teha?! Ühest
küljest öeldakse, et asi on väga vajalik, tehke!
Teisest küljest öeldakse, et ärge tehke, sest raha
ei ole!
Raul Altmäe: Hästi raske on
seda otsust tegelikult teha. Näiteks kui suur teater tahab
teha head ja suurt projekti, siis tuleb teha hulk valikuid, kas
üritada toetada laiemat seltskonda või minna ühe
suurema projekti kallale ja teised kõrvalt vaatavad, kuidas
üks areneb. Sihtkapitalide nõukogud istuvadki nende
raskete otsuste ees.
Hannes Lintrop: Sihtkapitalide nõukogude
teevad hambad ristis veel need otsused ära, sest need inimesed
saavad otsuste vajalikkusest aru. Aga kes ei suuda neid valikuid
ja otsuseid teha, on suurema fondi juhid ja suurema fondi nimi
on Eesti Vabariigi Kultuuriministeerium. See on kuritegelik. Tahaksin
tähelepanu juhtida veel ühele asjale. On olemas riiklik
arengukava, mida kõik liituvad riigid esitavad. Seal on
kirjas ilusad suured prioriteedid, mille katteks hakkab vastavalt
liitumislepingule tulema raha. Rahasumma on eraldatud, see on
3,6 miljardit krooni aastas. Esimese hooga ei kirjutatud sinna
seoses kultuuriga mitte midagi sisse. Sai ministeeriumis räägitud,
et kultuuritööstuse kavalusel on võimalik seda
sinna sisse panna. Kui see sinna sisse ei jõua, siis tähendab,
et teiste valdkondade äraminek kultuurivaldkonna ees läheb
veel suuremaks. Kui see sinna sisse jõuab, võib
see tähendada kultuuri toetavate struktuuride jaoks 300 miljonit
kr aastas, mis on ligi kolmandik meie praegusest kultuurieelarvest.
Vardo Rumessen: Räägime, et
kultuuripoliitika ei toimi. Kui vaadata eelarvet, siis antakse
minstrile koos tema ametkonnaga erakordselt suur võim.
Võite parlamendis pahandada nii palju kui tahate, tegelikult
otsustatakse need summad ministeeriumiametnike poolt. Kultuurkapitalil
võiks olla eelarves lahti kirjutatud read, kus oleks näha
igale valdkonnale eraldatud toetussummad ja sihtkapitalil ei oleks
enam võimalik neid muuta, sest need oleksid kõrgemalt
poolt kinnitatud. Aga praegu jagatakse nägude järgi
ning seetõttu ei saa kunagi olema kultuuripoliitikat. Asi
taandub vastutusele. Meie ei vali ju sihtkapitali nõukogu.
Sihtkapitali nõukogu liikmed kinnitatakse ministri poolt
ja nad ei vastuta tegelikult mitte millegi eest. Ei saa olla nii,
et kui on vastu võetud üks kultuurikontseptsioon,
siis see kehtib igavesti ja kõik erakonnad peavad seda
järgima. Iga uus võimule tuleva erakonna minister
peaks avalikustama oma kultuurikontseptsiooni, mis on selle erakonna
kultuuriplatvorm. Kui see ei meeldi, valitakse uus erakond ja
uus minister. Ainult niimoodi on võimalik selles küsimuses
mingisugusele tulemusele jõuda. Üleüldist kultuuripoliitkat,
mis kõiki rahuldaks, ei ole olemas.
Riina Sildos: Vaieldamatult on ka meie
endi teha üsna palju. Kultuurivaldkonnad võiksid omavahel
kokku leppida ja töötada mingi programmi välja,
kuidas muuta kultuur meedia jaoks atraktiivseks. Inimestel on
kõhud täis, turvatunne on tekkinud, nüüd
peaks ära lahendama ka sotsiaalprobleemid, aga valimisprogrammides
tuleks muuta atraktiivseks ka kultuur, et üldse oleks võimalik
saavutada üldine kultuurieelarve tõus. Siis saab juba
vaadata, kes on suutnud paremini oma valdkonna ette valmistada
ja ära tõestada.
|
|
|