|
Maamüük välismaalastele
kas tehinguvabadus või kuritegevus?
tekst: K&E
"Lähiaastate
kinnisvarahitiks muutub vaieldamatult maa. Kui elamumaa järgneva
paari aasta hinnatõusu võib arvestada ehk veel kümnetes
protsentides, siis põllumaade puhul tõusevad hinnad
mõne aastaga ilmselt kordades ehk sadades protsentides."
Nii tõdes ajalehes
Äripäev Pindi Kinnisvara meediasuhete nõunik
Peep Sooman. Kas liitumisel Euroopa Liiduga jäävad mets
ja maa meitele? Kas kartusel, et välismaalased tulevad ja
ostavad meie maa ja metsa ära, on alust? Kui, siis kelle
ja mille vastu tuleks piirangud kehtestada?
Nende küsimuste üle arutati Eesti Maa- ja Majaomanike
Liidu ning Maaõiguse OÜ poolt korraldatud konverentsil
10. jaanuaril 2003. aastal.
Konverentsil esinesid
ettekannetega Riigikogu liige, Maaelu arengu komisjoni esimees
Ants Käärma, Riigikogu liige Jaanus Männik,
Audentes Mainor Ülikooli professor Ivar Raig ja kinnisvaraanalüütik
Veronika Ilsjan. Sõnavõtuga esines riigikogu
liige Arvo Sirendi.
Apla välismaalase
tont
Euroopa Liiduga liitumise eelõhtul maalitakse meile tonti.
Et vaba kapitali liikumise tingimustes tulevad pahad välismaalased,
kes näevad siin ärivõimalust ja kelle jaoks on
siinne maa odav ning kes lihtsalt ostavad meie maa ära. Eestlased
ei suuda nendega konkureerida ning nii on oht, et me kaotame peremehe
õiguse omal maal ja satume taas sulase seisusesse. Võimalike
maad ülesostvate välismaalaste hirmus räägitakse
üha enam, et maamüügil välismaalastele on
vaja piirangud kehtestada. Miks on välismaine spekulant hullem
kui kodumaine?
Apla välismaalase
asemel peaks kartma kodumaist spetsialisti
Selleks, et välismaalased saaksid maid üles osta, on
vaja ka vastaspoolt, müüjat.
Möödas on aeg, kus sulasest sai peremees, kes rajas
oma perele talu põlvkondadeks. Raskelt, vere ja higiga
kätte võideldud maa oli taluperemehele püha ning
sellest hoiti kümne küünega kinni. Talupere pühendas
oma jõu talu edendamisele ja harimisele. Ikka selleks,
et endil leiba jätkuks ja tulevastel põlvedel oleks
kergem. Selline tulevikule mõtlev, säästlik ja
investeeriv omanik on tänapäeval haruldus, sest need
inimesed hävitati nõukogude võimude poolt.
Asemele tulid aplad ühepäevaperemehed, kolhoosnikud
ja sovhoosnikud, kelle mõtteviis on hoopis midagi muud.
Erinevalt esivanematest ei ole nad pidanud maa saamiseks ränka
vaeva nägema ning ei oska ka teiste loodust lugu pidada.
|
Haritava maa keskmised
hinnad Euroopa riikides kr/ha. Allikas: Veronika Ilsjan,
riiklikud statistikaametid, internet
|
Järsku maaomanikuks
saanul on mentaliteet: mis kergelt tulnud, see kergelt läheb.
Mäletame seda kolhoosiaegadest väga hästi, kuidas
popsidest kadetsejate poolt kahjurõõmsalt ning saamahimuliselt
hävitati ning lagastati küüditatud inimeste kodud.
See mentaliteet pole nüüdki muutunud, kui esivanemate
maad tasuta sülle kukkusid. Seda näitab suur hulk harimata
põllumaid ning ka see, et paljud erametsaomanikud jätavad
peale lageraiet metsa uuendamata. Heaperemehelik omanik ei teeks
nii iialgi.
Endised täitevkomiteede ja kolhooside ning sovhooside esimehed,
traktoristid, mehhanisaatorid, zooloogid, veterinaarid, lüpsjad
ja kombainerid nägid ja näevad maas ja metsas eelkõige
kiiret suure raha teenimise võimalust ning on selle nimel
valmis maha müüma viimse kui maalapi ja metsatüki,
kasvõi vanakuradile. Maa ei ole praegu investeerimisobjekt,
vaid müügiartikkel, küsimus on vaid selles, kellele
ja kuidas müüa?
Globaalses maailmas käib äri üle ilma ja rahal
ei ole rahvust. Praegused omanikud, nagu kõik teisedki
inimesed, mõtlevad vaid iseendale. Nad ei mõtle
riiklikult ega rahvuslikest huvidest lähtudes, vaid lähtuvad
hoopis teistest teguritest. Aga järgnevat lugu silmas pidades
kas peaksidki?
Mida ei teinud
nõukogude võim, teevad tankistide kaudu kohalikud
võimumehed
Tundub, et välismaalastest ülesostjate tonti maalitakse
meile selleks, et pöörata tähelepanu kõrvale
ühest teisest tendentsist: oht ei peitu mitte maad osta soovivates
välismaalastes, vaid meis enestes.
Ilmeka näite Saku vallavalitsuse poolt libaoksjoni korraldamisest
tankistide kaudu tõi konverentsil Ivar Raig: Esmalt
öeldi Saku vallavalitsuse poolt, et ei saa maad müüa,
sest pole detailplaneeringut. Kui see sai valmis, korraldas Saku
vald maamüügi enampakkumise. Enampakkumisele sai mindud
eesmärgiga osta elamumaad. Isikliku majaboksi või
ridaelamu ostmiseks moodustati initsiatiivgrupp. Kohalikud elanikud
olid valmis aktsepteerima vallavanema ja vallavalitsuse poolt
kehtestatud tingimusi maade ostmiseks turuhinnaga. Kuid see pidi
olema siiski ootuspäraselt kõrge, mitte täiesti
piiramatult kõrge. Mis juhtus? Juhtus see, et valla oksjonile
saabusid äkitselt Lexus luksusautodel mustade prillidega
vene keelt rääkivad mehed, kelle kaaslaseks ja tõlgiks
oli kohalik tankist. Nad ostsid 20 krooniste ülehüpetega
kogu maa ära. Oli äärmiselt valus, kuidas kohalikud
vallavõimud muutsid ära valla rahvale teada antud
enampakkumise tingimused. Protesti peale peatada oksjon,
mis ei vasta väljakuulutatud tingimustele vallavanem,
kes seda oksjonit ise korraldas, ei reageerinud.
Oksjoni tulemusena müüdi maa kas välismaalastele
või nende variisikutele. Minu järelpärimisele,
millise firmaga on tegemist, sain vastuseks, et see oli riiulifirma,
kellel polnud käivet ega midagi. See sündis kõik
minu silme all, kõrgete riigiametnike teadmisel. Öeldi,
et nii peabki olema. Täiendavad investeeringud tagavad riigi
ja rahva õitsengu ning eestlastel polegi vaja saada omanikuks.
Väideti, et vallal pole õigust võõraste
maaostjate tausta uurida, et sellega tegeleb majanduspolitsei.
Ometi on vallal õigus müüa maad ükskõik
kellele. Maa läheb võõraste kätte kohalike
omavalitsejate kaudu, ei ole siin saksa ega nõukogude võimu
vajagi.
Paraku pole Saku vald erandjuhtum, selline maaga sahkerdamine
toimub kogu Eestis. Kui võimumehed harrastavad sellist
taktikat, miks peaks siis lihtne inimene teistest kriteeriumidest
lähtuma? Miks peaks tema eetika ja moraal kõrgem olema?
Ta tahab ka elada! Ja tal on ükskõik, kellele kuulub
maa.
Millest see tuleneb? Tuleneb sellest, et enamiku vallavalitsuste
ja omavalitsuste eesotsas istuvad endised kolhoosnikud ja sovhoosnikud,
täitevkomiteede aparatikud ja partorgid. Aeg on muutunud,
kuid homo soveticuse olemus mitte. Neil on sahkerdamine, määrimine
ning laiali kantimine veres. Nagu eelpool toodud näite varal
selgus, polnud asi selles, et kohalikud inimesed ei tahtnud või
ei suutnud maad osta, vaid kohalik võim lihtsalt ei võimaldanud
neil seda teha!
Konverentsil tõdeti, et meil ei ole tegelikult täpselt
teada, kui palju maad on juba välismaalaste omanduses. Välismaalastena
käsitletakse ka eestimaalastest halli-passi-mehi
ehk Venemaa kodanikke, kelle osakaal on päris suur, Põhja-
ja Ida-Eestis valdav. Puudub koondülevaade välisosalusega
äriühingute tehingute kohta, samuti riiulifirmade kohta,
mis võivad olla seotud varitehingutega.
Piirangud.
Mille vastu ja kelle eest?
Kui üldse piirangutest rääkida, tuleks mõelda,
kelle eest me ennast ja oma maad kaitsta tahame? Kas maad osta
sooviva välismaalase eest? Või endisest kolhoosnikust
ühepäevaperemehe ja äritseja eest, kes, soovides
teenida ühekordset suurt raha, on võimeline maha ärima
kõik? Kui piirangud seada, siis kas üksnes ostjale
või ka müüjale? Kellele loovad praegu eelnõus
sätestatavad piirangud tegelikult eelise?
Uutest tuultest maareformi alases
seadusandluses andis ülevaate riigikogu liige ning Maaelu
arengu komisjoni esimees Ants Käärma:
Kellele kuulub maa? See on rahvuslikkuse küsimus. Kui
see kuulub suures osas välismaalastele, siis ei ole enam
Eesti riiki. Kui välismaalastest maaomanikke on mõistlikul
hulgal, siis ei tohiks see meid häirida. Kuid nende hulk
ei tohiks ületada 1/3.
Kui kinnisvara võõrandatakse,
sisaldab see mitut liiki huve:
Müüjal on eesmärk
saada tulu. Ta kas tarbib selle või investeerib kinnisvaraarendusse.
Ostja tahab saada maaomanikuks.
Aga maa- ja kinnisvaraomandiga saab spekuleerida ning selle käigus
on võimalik raha pesta. Meie hinnangul on maid spekuleerimise
eesmärgil kokku ostetud mitmetes omavalitsustes. Selle järelduse
teeme sellest, et neid maid ei harita. Mõni on ka selgelt
välja öelnud, et ootab, kuni maa hind tõuseb
ja siis müüb maha. See ei tohiks olla ühiskonna
eesmärk.
Ühiskonnal on üldine
huvi, et maa ja kinnisvara oleks hea omaniku käes. Avalik
huvi peaks väljenduma vastavates regulatsioonides.
Maaomanikule ja maaostjale piirangud üldiselt ei meeldi.
Kuigi maaomanikule on need piirangud vähese mõjuga.
Need võib-olla vähendavad lihtsalt nende inimeste
ringi, kes võiksid tema kinnisvara soovida omandada. Küll
aga on piirangud ebameeldivad ostjale.
Peale EL astumist on Euroopa majanduspiirkonna
kodanikel seitsme aasta möödudes samad õigused
ja kohustused, mis eesti kodanikel. Peame olema valmis selleks,
kui huvi maa ostmise vastu Eestis äkki ja hüppeliselt
tekib. Praegu on välismaalaste poolt elavalt omandatud elamumaad.
Põllumajandusmaa omandamise huvi kasvab. Iga vahendeid
omav isik näeb siin võimalust teenida, sest hinnavahe
on ligi 15 kordne.
Praegu on välismaalastel
keelatud omandada kinnisvara piiriäärsetes valdades,
eriti idapiiril ja väikesaartel. Ülejäänud
piirkondades võivad nad omandada kinnisvara maaomanike
loal ja kohaliku omavalitsuse nõusolekul.
Praeguse eelnõu kohaselt,
mille valitsus on esitanud, seatakse kinnisvara omandajale kompetentsuse
kriteerium. Tal peab olema põllumajandusmaa ostmisel ette
näidata vastavat haridust tõendav dokument või
et põllumajandusliku tootmise kogemust kolm aastat. Välismaalastele
on siin juurde pandud veel üks tingimus. Ta peab olema elanud
Eestis vähemalt kolm aastat.
Kasutusvalduse
saaja peab maad harima
Oluline maareformi muudatus alates 1. jaanuarist 2003 on
see, et lõpetati vaba põllumajandus- ja metsamaa
erastamine senisel kujul. Vaba põllumajandusmaa kasutusvaldusesse
andmine on seadustatud, kusjuures kasutusvalduse saaja peab seda
maad harima. Ta ei või anda maad allrendile või
teisele isikule kasutamiseks. See peaks oluliselt vähendama
variisikute huvi maad taotleda ja soovida. Põllumajandusmaa
antakse kasutusvaldusesse kuni viieteistkümneks aastaks.
Kümne aasta jooksul ei tohi maa sihtotstarvet muuta. Kui
seda on kümme aastat hästi haritud, siis võib
kasutaja selle välja osta. Metsamaa kohta otsust veel vastuvõetud
ei ole.
Üks põhjusi, miks seda muudatust vaja oli, oli see,
et eriti vabade metsamaade erastamisel on ilmnenud järjest
rohkem väärnähtusi, mis ei rahulda inimeste õiglustunnet.
Metsamaa ei satu nende inimeste kätte ja selle eesmärgiga,
nagu ette nähtud. Erametsamaadest tehakse lageraiet 20 000
hektaril, kuid sellest uuendatakse vaid 3 ha. Riigimetsades tehakse
lageraiet 10 000 hektaril ja uuendatakse 9 hektaril. Samuti on
tendents, et püütakse saada maad odavalt kätte
põllumajandusmaa nime all, sest nii on odavam, kuid eesmärgid
on hoopis teised. Sageli tõmmatakse väheteadlikul
müüjal nahk üle kõrvade. Inimesi ahvatletakse
sellega, et lubatakse suurem osa hinnast tasuda mustalt,
kuid jäetakse maksmata.
|
Välismaalaste
osakaal kinnisasja ostjatena
1997-2002 maakonniti % -des. Allikas: Maa-amet
|
Metsamaa erastamise
küsimuses ollakse seisukohal, et metsamaad tuleks erastada
ainult Eesti kodanikele, mitte äriühingutele. Ilmselt
tuleks panna piiranguid peale edasise võõrandamise
kohta. Kindlasti ei tohiks võõrandada enne, kui
kogu hind on tasutud. Ilmselt jääb sisse ka säte,
et kinnistu võõrandamisel on naaberkinnistu omanikul
ostueesõigus. Mõistagi tekitab see jälle omakorda
paksu verd.
Ei ole midagi selle vastu, kui inimesed maid erastavad. Kuid selleks
on olemas oma skeem, omad reeglid ja oma hind.
Hirmul on
suured silmad
Tuliseks köetud kirgi õnnestus jahutada kinnisvaraanalüütikul
Veronika Ilsjanil. Tema ettekandest Kinnisvara hinnaerinevustest
Eestis ja Euroopa Liidus saime teada, et hirmul apla välismaalase
ees on suured silmad. Samuti ei ole põhjust sattuda eufooriasse
neil, kes loodavad Euroopa Liiduga liitudes maade müügist
kiiret ja ülisuurt vaheltkasu lõigata.
Arvestades meie eetika ja moraalikriisi, on karta, et piirangud
just soodustavad igasuguseid mahhinatsioone ning peletavad eemale
ausate kavatsustega ostjad. Kompetentsusenõude sätestamine
tõrjub eemale hakkajad, noored, kuid vastava hariduse ja
kogemusteta ettevõtjad. Apla välismaalase tondi maalimise
kattevarjus üritatakse Eesti maa kaitsmise sildi all tegelikult
nende piirangutega kaitsta endiste kolhoosnike ja sovhoosnike
huve, sest kompetentsusenõue annab just neile eelisseisundi.
Vaadates maa hinnaerinevusi meil ja Euroopas, võib aga
nentida üht: oma maad ei tasu võileivahinna eest maha
müüa. Mõistlikum oleks investeerida.
Eesti
maa eurokaubaks?
Veronika Ilsjan
OÜ Kinnisvaraekspert Tallinn
Hindamise ja analüüsi osakonna juhataja.
Viimasel ajal on palju kõneainet pakkunud teema Eesti kinnisvara
ja eriti maa hindade tõusust El-ga liitumise järel.
Kardetakse, et saamahimulised välisspekulandid ostavad meie
maa kokku ja eestlane kaotab peremeheseisuse. Arvamustes tuginetakse
sageli emotsioonidele ja üksikutele faktidele, põhjalikku
analüüsi võimalike arengute kohta meie kinnisvaraturul
ei ole tehtud. Kas hirmul on suured silmad?
Kas välismaalaste
osakaal kinnisvaraostjatena on kasvanud?
Maa-ameti kinnisvaratehingute andmebaasile tuginedes võib
väita, et ei ole. Välismaalastest eraisikute osakaal
ostjatena on aastatel 2000-2002 olnud stabiilselt ca 3,5 %. Seda
võiks pidada normaalseks näitajaks, kui siin poleks
kahte aga, mis muudavad selle näitaja infotühiseks:
Välismaalastena käsitletakse ka eestimaalastest
halli-passi-mehi ehk Venemaa kodanikke, kelle osakaal
on päris suur, Põhja- ja Ida-Eestis valdav. Seega
ei peegelda number päris-välismaalaste ostukäitumist.
Puudub koondülevaade välisosalusega äriühingute
tehingute kohta, samuti riiulifirmade kohta, mis võivad
olla seotud varitehingutega.
Kus ja mida välismaalasted
ostavad?
Sihtotstarbeliselt ostetavate kaupade detailset analüüsi
ei ole tehtud. Investeeringuobjektidena on loomulikult huvi suurem
paremas asukohas ja seisukorras kinnisvarade järele. Hoonestamata
maadest on ostetud saartel ja läänerannikul paiknevaid
looduskauneid alasid, mida kinnitab ka tehingustatistika: aastatel
1997-2002 oli Saaremaal eraisikutest välismaalaste oskaal
tehingute arvust 17 %, Läänemaal 10 %, Hiiumaal 6 %.
Väikseima osakaaluga maakondades, Võru- ja Tartumaal,
on välismaalaste osa alla 1 %. Suuri ja odavaid alasid (võib
arvata, et põhiliselt põllumajanduslikuks kasutuseks
sobivat maad) on ostetud palju Tartumaal, kus tehingute pindalast
moodustab välismaalaste osa ligi 4 % (nii tehingute arvust
kui hinnast alla 1 %). Teistes maakondades selgeid maa kokkuostu
märke ei ilmne.
Kas Euroopa Liiduga
ühinedes toimub kinnisvaraturul hüppeline hinnatõus?
Esmalt on oluline kindlasti rõhutada seda, et kinnisvaraturg
ei ole midagi iseseisvat, vaid osake riigi majandusest. Selline,
nagu on (saab olema) Eesti majanduse tervis, saab
olema ka kinnisvaraturu olukord. Üldise hinnatõusuga
kasvavad ka kinnisvarahinnad.
Kinnisvaraturgu analüüsides unustatakse sageli, et sellel
on mitmeid olulisi eripärasid võrreldes teiste turgudega:
Kinnisvaraturg on
lokaalne. Hinnad ja nende muutumine
naaberriikides ei mõjuta oluliselt Eesti turgu, küll
aga mõjutavad kohalik nõudlus (ostujõud,
investeeringud, eelistused) ja kohalik pakkumine (füüsiline
seisukord, ehitus- ja arenduskulud).
Kui see nii ei oleks, siis peaksid ju EL riikide kinnisvarahinnad
olema ühel tasemel, kuid näiteks haritava maa keskmised
hinnad on Euroopas vahemikus 30 000 kr/ha (Rootsis) kuni 500 000
kr/ha (Hollandis). Samuti on riikide siseselt hinnaerinevused
väga suured, näiteks Rootsis 5000-70 000 kr.
Haritava maa osas on Eestis täna hinnaerinevused (veel)
väikesed, jäädes vahemikku 3000-10 000 kr/ha, kuid
elamu- ja ärimaa osas on vahed märksa suuremad. Hoonestamata
ärimaa hinnatase küünib Tallinna parimas asukohas
10 000 kr/m², kusjuures nõudlus on kõrge. Paljude
väikelinnade keskustes on vaevalt keegi maa eest valmis maksma
üle 100 kr/m².
Kinnisvaraturg on
inertne ükski muutus ei toimu kiiresti, kohandumine
väliste teguritega võtab enam aega kui näiteks
finantsturul. Seda kirjeldab meie turu käitumine 1998. aasta
majandusseisakust:
Kui börsilt hakkasid tulema negatiivsed signaalid,
siis pangad reageerisid kiiresti laenutingimused karmistusid,
intressimäärasid tõsteti kuu-kahe jooksul. Mitmed
mainekad majandusanalüütikud prognoosisid börsi
kukkumise järel kiiret hinnalangust ka kinnisvaraturul, kuid
kohe ei juhtunud midagi. Paari kuu pärast hakkas langema
turu aktiivsus, s.t tehingute arv vähenes. Ostjad muutusid
kaalutlevamaks ja teadlikumaks. Jätkuvalt kaubeldi heade
varadega (hea asukoht, hea kvaliteet), mille osas nõudlus
pigem kasvas ja sellega kaasnes hinnatõus (üllatuseks
paljudele). Väheatraktiivsetel varadel pikenesid müügiperioodid,
see tõi kaasa ka oodatud hinnalanguse, kuid alles pool
aastat hiljem. Selline areng, millega kaasneb järk-järguline
hindade diferentseerumine, on iseloomulik kõigile n-ö
arenenud turgudele, mille poole ka Eesti järjest enam muutub.
Kinnisvaraturul on
palju erinevaid alaliike. Sõltuvalt asukohast, sihtotstarbest,
kvaliteedist jms on arengud väga spetsiifilised ja võivad
olla üksteisest väga erinevad.
Näiteks võib ühel ajahetkel toimuda Tallinna
uute korterite sektoris hinnatõus, kuid kasutatud korterite
hinnad on languses. Samal ajal võib näiteks Haapsalus
olla vastupidi vanad korterid on enam nõutud, kuna
on kohalikule elanikule taskukohased, uusi kortereid
ei soovi aga keegi ja arendaja on sunnitud need müüma
kavandatust odavamalt.
Seega igasugune üldistamine teemadel tõuseb-langeb
ja keskmine ei saa olla adekvaatne.
Kinnisvara ostu motivatsioonid
on väga erinevad. Kinnisvara võib olla tarbekaup
(elamispind, tootmisvahend, töökoht) või investeering.
Keskmine eestlane tundub suhtuvat sõnasse investor
negatiivselt, vaevumata sel teemal juurdlema. Kindlasti tuleks
eristada n-ö häid ja halbu investoreid. Head investorid
on need, kes loovad uusi töökohti ja kelle jaoks kinnisvara
on vaid üks tootmisvahenditest. Samuti on eetiline kinnisvara
kasutamine pikaajaliseks rahapaigutuseks. Halbade investorite
all mõistetakse tavaliselt spekulatiivseid investoreid,
kelle eesmärk on teenida kiirelt hinnatõusult, just
nemad on loonud sõnale investor halva aura. Millegipärast
tundub olema levinud arvamus, et halb investor on välismaalane
(tulevad ostavad meie maa odavalt). Kas see ikka on
nii? Pealegi rahal polevat ju rahvust.
Investorite huvi erinevate turusektorite vastu on erinev, arusaadavalt
on see suurem seal, kus on suuremad tuluootused. Spekulatiivseid
investeeringuid silmas pidades on täna suurimad ootused vist
seotud haritava maaga, kuigi tõenäoliselt ületavad
ootused tegelikkust.
Kinnisvaraturg on
enam reguleeritud kui muude kaupade turud. Seadusandlik kliima
võib oluliselt mõjutada loomulikku nõudluse
ja pakkumise vahekorda turul, seega ka hinnataset. Kinnisvaraturg
on seotud sotsiaalpoliitikaga, sellest tulenevalt eelkõige
elamupoliitikaga, põllumajanduspoliitikaga, regionaalpoliitikaga.
Elamupoliitika osas on meil Eesti turul olemas konkreetne
näide üüri piirmäärad seoses sundüürnikega.
Need soosivad kindlasti üürnikke, kuid võivad
olla omanikevaenulikud, kui ei võimalda saada piisavaid
tulusid elementaarseks korrashoiuks (nii see meil just on), millega
kaasneb hoonestuse lagunemine ja elamufondi vähenemine.
Põllumajanduspoliitika on seotud kvootidega
piiratud tootmisega kaasneb piiratud nõudlus tootmisvahendite
(sh maa) järele, mis toob kaasa hinnalanguse ja mingi osa
maa põllumajanduslikust kasutusest väljumise. Nende
maade puhul on edasine väärtuse küsimus seotud
juba alternatiivse kasutuse võimalustega (puhkus, elu,
äri, tootmine).
Laenupoliitika, mis on otseselt seotud eelnimetatuga, s.t
majandusolukorra ja regulatsioonidega. Pangad on teatavasti äriühingud,
kelle eesmärk on teenida kasumit. Arusaadavalt on prioriteediks
väiksema riskiga valdkonnad, kinnisvaraga seonduvalt siis
elamispinnad, mille osas ka riik on täiendavaid garantii-instrumente
rakendanud.
Piirangud turule sisenemiseks mõjuvad samuti nõudlust
pärssivalt. Nende rakendamise tõhususe üle on
vaieldud nii Eestis kui mujal maailmas, eriarvamused kindlasti
jäävad. Eesti ärimeeste nutikust ja
eetikareegleid silmas pidades suhtun piirangutesse skeptiliselt
kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab, s.t kasvada
võib varitehingute osakaal. Samas tõrjuksid piirangud
eemale ausate kavatsustega investorid.
Kokkuvõtteks:
Kiireid laiaulatuslikke ja hüppelisi hinnatõuse
ei tule.
Hinnatõus puudutab eelkõige atraktiivsemaid
turusektoreid. Seega süveneb hindade diferentseerumine asukoha
ja kvaliteedi järgi.
Hinnatõus on aktiivsem turusektorites, kus tõus
on seni olnud väiksem. Samas on seni väheaktiivsetele
turusektoritele omane vähene efektiivsus ja likviidsus, mistõttu
on ka edasised arengud küllalt aeglased.
Poliitiliste piirangute puhul on turu loomulik tasakaal
häiritud ja suundumused raskesti prognoositavad.
|
|
|