|
Eestlane seisab teelahkmel
tekst: Ahto
Palm-Leis
|
Eesti Demokraatliku
Algatuse idee autor Ahto Palm-Leis
on sündinud 1932. a Haapsalus. Isa küüditati
14. juunil 1941. Ema ja neli poega pääsesid, sest
ei olnud parajasti kodus. Isa lasti 10 kuud hiljem Sverdlovski
vanglas maha. Selle tõe uuris välja 1994. aastal
vend Lembit. 1958 teatati perekonnale, justkui olevat isa
surnud kuskil Venemaal maksatsirroosi. Peale juuniküüditamist
mindi tädi juurde Taevaskotta varjule ning seal sai
alguse ka haridustee Himmaste algkoolis. Eredamad
mälestused kogu järgnevaks eluks ongi pärit
1942. a kevadest Himmastes, mis ei ole lasknud mul juuri
alla ajada hiljem välismaal elades. Enne 1944.
aasta lõppu põgeneti venelaste eest laatsaretilaevaga
Saksamaale. 1945. a jõuti läbi inglise ja ameerika
tsooni Baieri lähedale eestlaste laagrisse. Seal lõpetas
Ahto algkooli ja gümnaasiumi. 1949 sõideti Ameerikasse.
Ülikooli lõpetas Ahto lennundusinseneri kutsega.
Doktorikraadi kaitses ta 1966. aastal. Tema erialadeks on
aerodünaamika, matemaatika ja füüsika. 1971
siirdus ta elama Torontosse Kanadas. Ta on üles kasvatanud
kaks tütart.
Miks hakkasite
tegelema poliitikaga?
Tulin Eestisse 1989. a, et kaasa teha riigi ülesehitamisel.
1992 sai selgeks, et Eestis haaravad riigi vara ja võimu
enda kätte nõukogude aegsed juhid. Rahvas oli
ja on üksikisikuna passiivne ja kartlik ning seepärast
võidaksegi haarata kõike, mida rahvas väärtustab.
Hädasti oli vaja midagi ette võtta, et juhtimine
saaks korda ja lõpeks omavoli. Hakkasin arendama
kaht programmi, et organiseerida kodanikke kaitsma oma huve,
ja luua eesti arengukava. Poliitikast ei teadnud ma midagi,
aga tajusin, et asjad lähevad väga viltu, kui
rahvas ise midagi ette ei võta ja demokraatia põhimõtteid
ei järgita. Kuigi mu töö oli alles visandlik,
rünnati mind 1944. a alguses ajalehtedes. See oli aga
õpetlik. Sain aru, et poliitikud ja nendega kaasa
minejad (mitte ideelised parteide liikmed) on omaette seltskond,
keda ei saa usaldada ja nii peab neid ka võtma. Pea
eranditult, kui nad näevad kolleege tegemas kurja rahvale
ja riigile ei ole kuulda kriitikat ikka toimib ringkäendus.
Leidsin, et ainuke võimalus on seada jalule tegelik
demokraatia ja panna alus rahva tugevdamisele. Nii jõuab
ta ahistajatele vastu seista. Kui tegelik demokraatia ka
ahistajate sekka laieneb, seda parem. Minu algatuse taha
astus Eesti Meestelaulu Selts. Edasi lõi 12-liikmeline
algatusrühm mittetulundusühinguna Eesti Valijate
Liidu. Jõhvis peetud koosolekul tuli esile tõsiasi,
et EVL vajab oma kindlat programmi, mis seab riigijuhtimise
korda. Riik on süsteem. Programm saab olla vaid demokraatlik
reform, mis seab jalule tegeliku demokraatia. Peatasin EVL
laienemise, et hakata reformi kavandama. Arvasin, et see
võtab kuus kuud, aga kulus üle kuue aasta, sest
tuli välja töötada uus demokraatia rakenduse
mudel, mida saaks süstemaatiliselt muserdatud ühiskonnas
juurutada.
|
Mis on demokraatia?
Eestis on välja kuulutatud demokraatia, mis on kindel poliitilise
korra vorm. Iseenesestki mõista tuleb selle rakendamisel
järgida põhimõtteid, millel selline kord rajaneb.
Üldiselt seda aga ei tehta ja seetõttu on demokraatiast
saanud pigem sõnakõlks. Siin on jutt tegelikust
demokraatiast.
Demokraatia põhiküsimus on, et võimulolijaid
ei tohi pimesi usaldada, võim korrumpeerub, ühiskonna
asjade juhtimist peab korraldama ja kontrollima rahvas. Demokraatia
tähendab rahvavalitsust.
Esindusdemokraatias on rahvas korraldaja, et tagada enda huvides
valitsemine. See tingimus on vältimatu: kui rahvas on korraldaja,
valitseb demokraatia, kui rahvas ei ole korraldaja, ei ole ka
demokraatiat. Muserdatud ühiskondades, kus võimu kuritarvitamine
on tavaline, tuleb rahval tegeliku demokraatia juurutamiseks ja
tagamiseks ise organiseeruda kõrgeima riigivõimu
kandjana ja luua oma eestseisus.
Eesti olukord
Rahva enamus on riigijuhtimisest nördinud ja suur osa rahvast
kannatab. Erakondi ega poliitikuid ei usaldata, kuid ei tajuta
ka, mis on viltu. Viltu on lihtsalt see, et poliitikud on võtnud
üle korraldamise ja meil on välja kujunenud poliitikute
demokraatia. Ühiskonnas süveneb pahaloomuline
oligarhia väikese ladviku võim.
Probleem on rakenduslik. Põhialused ei ole paigas, sest
meil kasutati lääneliku demokraatia mudelit. On naiivne
loota, et riigikogu hakkab, nt mõne uue erakonna mõjutusel,
riiki demokraatlikult juhtima, omaenda huvisid kõrvale
jättes kärpima omaenda võimu, oluliselt vähendama
oma suuri hüvitisi või pensione. Selle asemel oleme
näinud, kuidas võim korrumpeerib.
Ainus lahendus on see, kui rahvas võtab korraldamise enda
kätte. Eesmärk pole kedagi rünnata, vaid seada
sisse demokraatia toimimiseks vajalik põhikord.
Valik
Taasiseseisvunud eesti rahvas on jõudnud punkti, kus meil
tuleb valida oma saatus. Tuleb otsustada, kas oleme passiivsed
ja laseme poliitikutel end alatiseks allutada või ühineme
ning hakkame teadlikeks ja arukateks peremeesteks. Eesti Demokraatlik
Algatus (EDA) näeb selles suhtes kahte lahendit, mis on lähemas
perspektiivis võimalikud:
Poliitiku lahend: kui rahvas läheb lihtsalt kaasa
sellega, mida poliitikud valimistel ja Euroopa Liiduga ühinemiseks
pakuvad, kinnistub võim poliitikute kätte. EL-ga ühinetakse
tingimustel, mis on seatud ilma rahvast kaasamata. Tagasiteed
ei ole. Valitsema jääb pseudodemokraatia, milles tahtlikult
eiratakse demokraatliku juhtimise põhimõtteid. Utoopiline
oleks loota, et demokraatia hakkab iseenesest toimima.
Rahva lahend: EDA ettevalmistuste
abiga on kõik valmis rahva kiireks koondumiseks ja tegutsemiseks.
Rahvas oleks võimeline seadma jalule tegeliku demokraatia,
mõjutama valimisi oma tahte jargi ja ise otsustama EL-ga
ühinemise, jäädes sõltumatuks kõrgeimaks
võimukandjaks. EDA pakutud tegelik demokraatia tugineb
demokraatliku juhtimise põhimõtetele ja seega on
reaalne eesmärk.
Esimest korda ajaloos on meil võimalus otsustada oma riigi
saatuse üle rahumeelselt, teadmisega sellest, mis meid ees
ootab. Küsimus on, kes kontrollib riiki ja selle ressursside
kasutamist. Kui seda teevad poliitikud, on rahvusriiklus määratud
hääbumisele ja rahvas jääb sulaseks. Kui seda
teeb rahvas oma põhivõimu kaudu, säilib meie
iseseisvus ja eestlaste rahvusriik. Rahvas on peremees.
Valmidus
Arukat valikut aitavad teha järgmised tähelepanekud:
- ÕIGUS. Rahval tuleb muuta põhiseadust.
Kõrgeim võim tähendab seda, et rahval on
igal ajal iga küsimuse otsustamise õigus. Täna
on võim tänase rahva käes. Tema kannab lõppvastutust
kogu riigijuhtimise eest. Võim ja vastutus peavad käima
käsikaes.
- ARUKUS. Organiseerunud, oma eestseisusega
rahvas on vastutustundlik ja arukas.
- DEMOKRAATIA. Rahval tuleb korraldamist
üle võttes täpselt paika panna põhialused,
millega tagatakse tegeliku demokraatia toimimine. Alles siis
võib lasta poliitikutel valitseda. Ent kõige tähtsam
on toetada demokraatlikku reformi, selle asemel, et jätkuvalt
kinkida oma usaldus lubadusi andvatele poliitikutele. See, et
demokraatia toimimisest saab kasu kogu rahvas, on ilmne mitmetes
edukates riikides.
- ALGATUS. Ükski tegu ei sünni
iseenesest. Demokraatia jaluleseadmiseks on EDA teinud vajaliku
eeltöö. Põhiseaduse täienduste eelnõud
moodustavad programmi valimisteks ja paralleelseks rahvaalgatuseks.
Algatajad tegutsevad puhtalt rahva huvides ega võta vastu
ametikohta tegevvõimu juures.
- VAHENDAJA. EDA loodud mittetulundusühing
Eesti Valijate Liit koondab valijaid kõrgeima võimu
esindajatena Üle-Eestilisse ühendusse, et vahendada
rahva kohuse täitmist ning huvide ja õiguste kaitsmist.
Liikmeskond otsustab algatuse käigu. Eestseisus tagab vastutustundlikkuse.
Lõppotsustaja on hääleõiguslik rahvas.
Rahva kaasa haaramine
Lahendus saab käia vaid rahva kaudu. Kui ta astub algatuse
taha, teostub see. Ta on skeptiline ja peabki olema teda
on kurjasti ära kasutatud. Ta on ka poliitiliselt passiivne
ja tagasihoidlik tal pole kunagi olnud alternatiivi peale
poliitikute demokraatia. Ent ei saa öelda, et
ta ei tuleks kaasa, kui algatusest on tegelikult kasu, teda on
arvestatud igal sammul ja teavitatud ning tema kaudu ei pürgita
võimule. EDA algatus on selline. See kärbiks tugevasti
poliitikute võimu ja kehtestaks kontrolli, mis paneks neid
rahva, riigi ja meie tuleviku nimel tõsiselt pingutama.
Neid võidakse ära kutsuda. Selleks on vaja rahva toetust,
rahvapoolset tegevusvalimidust.
Teie kui kõrgeima riigivõimu üks kandjatest,
mida teeksite? Hoiduksite algatusest, ütleksite lihtsalt,
et rahvas ei tuleks kaasa ja laseks asjal minna rahvas
ja riik on ressursid, mida saab lõpmatuseni lüpsta.
Või ütleksite: hea küll, eimidagi tegemata pole
kunagi midagi korda saadetud. Kuna rahval on kõik eeldused
demokraatiaks, eriti nüüd, kus algatus on tehtud, lööme
kaasa. Ainus reaalne lahendus saab olla tegelik demokraatia. Haarakem
härjal sarvist. Nii algab eestlaste ühtsus.
Kui rahvas otsustab olla omaenda peremees, ja tulla kaasa Eesti
Demokraatliku Algatusega, astutakse üheaegselt
järgmised sammud:
a) laiendatakse Eesti Valijate Liitu;
b) algatatakse demokraatlik reform:
c) kooskõlastatakse rahva huvide kaitsmist valimistel;
d) algatatakse analüüs ja rahvaarutelu Euroopa Liitu
astumise küsimuses.
Eliidile ja ühiskondlikele
ühendustele langeb kohus kriitilisel hetkel astuda algatuse
taha või kiiresti välja tulla oma algatusega, mida
EVL saaks kaaluda. Nad on olnud rahva huvide kaitsjad, neist peetakse
lugu ja neile järgneb rahvas. Rahva seas on vähemalt
10% ettevõtlikke, rahvuslikult mõtlevaid inimesi,
vast isegi 20%. Kui need koonduvad ja tegutsevad erakonnaväliselt
rahva huvides, on neil rahva usaldus. Teovõimeline EVL,
oma rahvaalgatuse või programmiga, avab süsteemi nõrkused
ja poliitikute meelsuse kõigile näha ning paneb rahva
liikuma. Kõik, ka teised riigid, saavad kinnitust, et rahvas
pole rahul ning taotleb põhilisi muudatusi. Siiani on väidetud,
et demokraatia töötab.
Meie algatuse läbiviimiseks ei ole jäänud liiga
palju aega. Määrav on rahva valmidus koonduda EVL-s.
Eesti demokraatliku reformi ja EVL dokumentide tekstid on kõikidele
kättesaadavad veebiaadressil Seal on olemas ka EVL põhikiri,
ja liikmeks astumise taotluse vorm. Taotlusi saab saata aadressil
Tallinn 10120, Narva mnt. 19B. Telefonid on 6623399; 6589126,
6002121.
Eesti Demokraatlik Algatus,
jaanuar 2003
Pseudodemokraatiast pärisdemokraatiasse
EESSÕNA
Poliitiliste algatuste
ja demokraatia kohta on rahval oma väljakujunenud arvamus.
Alustuseks seitse tähelepanekut:
- Rahval on kindel arusaam poliitikast.
Selle aluseks on poliitikute demokraatia, mis eirab
paljuski demokraatia ja juhtimise põhimõtteid,
ent on meisse tugevalt süüvinud. Kipume sellise demokraatia
eest isegi võitlema ning teistsugune poliitika käsitus
näib eksitav või isegi ketserlik.
- Poliitikud kasutavad maksimaalselt
ära kaht asja: rahva usaldust ja passiivsust. Käesoleva
dokumendi eesmärk on aidata mõista poliitikute tegemisi.
See ei tähenda, et Eesti demokraatlik reform on põhimõtteliselt
poliitikute vastu. Võimekad poliitikud on vajalikud,
ent nad peavad alluma kindlale korrale.
- Algatustega kaasnevad tavaliselt
isiklikud huvid, antud juhul pole see nii. Algatajad ei võta
vastu tegevvõimu ametikohti ning reform lähtub ainult
rahva huvist.
- Demokraatliku reformi kontseptsiooni
loojad ei ole poliitikud ega riigiõiguslased. Nad pärinevad
reaalteaduste maailmast ning neid juhib veendumus, et tegelik
demokraatia on võimalik vaid ausalt, eelarvamustevabalt
ja põhimõttekindlalt asjale lähenedes.
- Kuigi käesolev dokument on terviklik
ja läbimõeldud, on tegu siiski ettepanekuga, mis
vajab täpsustamist ning diskussiooni.
- Demokraatlik reform ei asenda kehtivat
korda, vaid täiendab seda. Tema sihiks on läänelik
demokraatia.
- Riigi juhtimise korrastamist rahva
eestvõttel peetakse utoopiaks. Ent rahvad on ennegi demokraatlikke
reforme teinud. Ka eesti rahvas on selleks võimeline,
kui ta leiab eneses piisavalt ettevõtlikkust.
TAUST
1. Lähtepunkt
Eesti rahvas võitis kätte vabaduse ning kinnitas 1992.
a. põhiseaduse, mille § 1 ütleb: Eesti
on iseseisev ja sõltumatu demokraatlik vabariik, kus kõrgeima
riigivõimu kandja on rahvas. Sellele sättele
tuginedes tuleb panna demokraatia toimima ning rajada tugev ja
õitsev riik, sest seadus annab võimu rahvale, kelle
heaks peab toimima riik.
Demokraatia toimib, kui: a) võimu kuritarvitamine on tõkestatud;
b) riiki valitsetakse vaid rahva huvides ja lähtuvalt tema
tahtest; c) rahvas saab öelda oma sõna riigivalitsemise
kohta. Eesti on nende tingimuste täitmisest kaugel. Võimu
kuritarvitamine alates lohakast tööst kuni korruptsioonini
on tavaline. Rahva tahet eiratakse. Valitseb poliitikute
väikese ladviku võim ehk oligarhia.
Demokraatia on siiski parim poliitiline kord. See sündis
ja arenes just seal, kus probleemiks olid võimu koondumine
ja kuritarvitused. Eelkõige on vaja tuvastada, mille taha
on demokraatia areng Eestis takerdunud. Seejärel tuleb probleem
alatiseks lahendada. Eestis ei ole sobiv üle tuua mõne
lääneriigi demokraatia mudel, mis töötab vaid
kõlbelises ühiskonnas. Siin tuleb rakendada üldkehtivat
demokraatia mudelit. Kui see puudub, tuleb see luua.
2. Demokraatia põhialused
Kui rahvas soovib elada demokraatias, ei tohi ta silmist lasta
sõna tähendust rahvavalitsus. 1933. a. Eesti
Entsüklopeedia esitab demokraatia põhitõe:
Demokratism on poliitiline maailmavaade, mis nõuab,
et ühiselu korraldamine antaks kodanikkude eneste kätte.
Kui rahvas loobub ühiskonnaelu korraldamisest, siis teeb
seda kindlasti poliitik, kes kasutab võimu enda huvides.
See pole demokraatia. Just siin peitub viletsa riigijuhtimise
põhjus.
EE ütleb: Rahvas oma kodanikkude kogu näol peab
otsustama, kas seadelda ja juhtida ühiselu ise oma otsese
teoga või teostada seda oma valitute kaudu. Viimasel
juhul toimib esindusdemokraatia. Rahvas volitab riigijuhtimise
koos tegevvõimuga (põhiliselt seadusandlik, täitev-
ja kohtuvõim) poliitikutele ning, järgides demokraatia
põhitõde, jääb ise (üld)korraldaja
rolli.
Rahva võimu teostamise tingimus on rahva organiseeritus.
Ta on suur vaimuressurss ja tema eliidi vaimusuurus ületab
kahtlemata tegevvõimu oma. Uuringud kinnitavad, et asjassepühendatud
valija teeb häid elukogenud otsuseid. Demokraatlik organiseeritus
rahva poolel nõuab aruandlust, arutelu ja enamuse häält
ning on seega vastutustundliku võimu teostamise alus.
Niipea kui rahvas loob oma kõrgeima võimu eestseisuse,
mis seisab poliitikutest lahus (vt. 11.) saavutab ta tegeliku
võimu ja on valmis oma ülesandeks: looma demokraatia
aluseid, volitama võimu jne. Poliitikutest koosnev parlament
on tegevvõimu, mitte rahva eestseisus. Ta on vaid rahva
asemik riigi valitsemisel ega tohi juhtida rahvast kõrgeima
võimu teostamisel.
Praktika näitab, et see kes koostab põhiseaduse on
tegelik ühiskonnaelu korraldaja. Siit järeldub, et põhiseaduse
peab looma rahvas (vt. 10.). See dokument peab sisaldama kõiki
olulisi eeskirju ja olema piisavalt üksikasjalik, et välistada
väärtõlgendused. Riik peab toimima rahva minimaalse
sekkumisega, kusjuures rahvas ise määrab kui range ühiskondlik
kord talle sobib. Samuti tagab rahvas, et võetaks vastu
vajalikud seadused ja neid ka rakendataks. Kui seaduseelnõu
pole vastuvõetav, on rahva kohus ja õigus algatada
muudatusi või täiendada põhiseadust.
Rahvas võib anda põhiseaduse muutmise algatamise
õiguse ka tegevvõimule. Iga eelnõu peab aga
läbima rahva eestseisuse täpse läbivaatamise enne
selle rahvahääletusele panemist.
Demokraatlik riik on õigusriik, mille aluspõhimõtted
on vääramatud. Riiklik korraldus tugineb õigusaktidel.
Riigivõimu teostatakse üksnes põhiseaduse ja
sellega kooskõlas olevate seaduste alusel, mille toimimise
tagab sõltumatu kohtusüsteem. Viimase suhtes kehtivad
tegevvõimu kohta käivad reeglid üldjoontes.
VÕIMU KAKS POOLT ESINDUSDEMOKRAATIAS
Järgnevad nõuded ja tähelepanekud on eriti aktuaalsed
vaimselt muserdatud ühiskonnas.
3. Võimude
põhikord
Riigis toimib põhiliselt kaks lahus ja teineteist tasakaalustavat
võimu. Tegevvõim valitseb vahetult riiki põhiseaduslikus
raamistikus ning arvestades rahva tahet. Kõrgeim võim
tagab valitsemise järjepidevuse ning sekkub ainult vajadusel
Ta: a) loob korra (vt. 2., 11.-13.); b) korraldab sobivate volinikkude
esiletoomise (vt.18.); c) kontrollib tegevvõimu
teostab järelevalvet ja sekkub ebakohtade esinemisel (vt.
17.). Ükski riigiasi ei tohi olla korrast ära. Rahval
pole vaja leppida vähemaga. Kui pollitik ei tule toime, võib
rahvas ta tagasi kutsuda.
Volinike ja programmide esiletoomisel tuleb rahval tagada tugev
konkurents. Ent rahva pool peab olema kindlalt erakonnaväline
(vt. 16.). Riigijuhtimise korraldamisel on nõutav isiklik
vastutus igal tasandil igalt võimu teostajalt. Tagada tuleb
töö tõhusus, ka töötegija rahulolu,
ressurside soodne kasutus, optimaalsete lahendite leidmine ja
korruptsiooni tõkestamine. See hõlmab kogu riigiaparaati
ja avalikku teenindust (haridus, tervishoid jt). Riigi arveline
erasektor nõuab tugevat konkurentsi ja erastamine, kui
see on üldse soovitav, nõuab õigustust ja järelevalvet.
Rahvas esindab kõrgeimat tasandit oma asjatundjate kogu
kaudu, Ent kontroll riigijuhtimise üle on esmalt parlamendi
asi. Asjatundjate kogu pruugib olla vaid üks tuhandik riigi
eelarvelise sektori suurusest (vt. 17.). Ent riigi toimimise tõhusus
võib tõusta paarkümmend protsenti, ütleme
viis miljardit krooni. Juba majanduslik kasu on tuhat kordne.
Osapoolte lävimine on kooperatiivne, ent formaalne, välja
töötatud selgete eesmärkide ja seisukohtade põhjal.
Osapoolte suhe on kooperatiivne, ent formaalne suheldakse
välja töötatud selgete seisukohtade põhjal.
4. Poliitiku pool
Poliitik on inimene, kes on seotud tegevvõimuga või
pürgib selle juurde. Kitsamas mõistes on ta tegevpoliitik,
inimene, kes on volitatud teostama igapäevast tegevvõimu
Ta on rahvaasemik, minister, riigikohtunik vm. kõrgem riigiametnik.
Eestis kuulub sellesse rühma paarsada inimest.
Poliitiku pool hõlmab muuhulgas: a) erakondlasi, kes ootavad
erakonnalt soodsat vastuteenet; b) neid, kelle sissetulek sõltub
poliitikute toetamisest; c) neid, kes ajavad korruptiivset äri
jt. Nad ei toetaks tegelikku demokraatiat, mille kontseptsiooni
esitamine kohtab ägedat ringkaitset.
Poliitikut ei tohi pimesi usaldada, sest võim korrumpeerib
paratamatult. Kui rahvas loob riigi struktuuri ja koostab põhiseaduse,
tuleb tal sellega arvestada ning kõrvaldada iga korruptsiooni
võimalus. Sellise korralduse puhul tõusevad esile
võimekad tegevpoliitikud, kes talitavad ausalt ja rahvalähedaselt,
rahvaga vastastikku lugupidavalt (vt. 13.18.). Tõuseb
rahva eneseväärikus peremehena ja tema paremik on valmis
hakkama poliitikuks.
Tegevpoliitikut pole õige ülistada ega anda talle
eeliseid. See looks ühiskonna kõrgema klassi. Poliitik
tuleb rahva hulgast, ta astub postile ja tuleb rahva hulka tagasi.
Eelistamine tekitab väärarusaama, nagu oleks poliitik
mingil moel ülimuslik. Lühike ametiperiood hõlbustab
poliitiku asendamist, kui võim võõrandub.
5. Rahva pool
See hõlmab neid, kelle heaks riik peab toimima kõiki
kodanikke. Ent kui poliitikutel on ühine eesmärk
haarata tegelik võim, siis kodanikud, demokraatliku riigi
peremehed, on kõhklevad.
Kui rahvas rakendab oma võimu ja loob toimiva demokraatia,
on läänelik heaolu käega katsutav. Enamus arvestab
vähemusi, igale rahvarühmale tullakse vastu, kui see
ei riiva üldsuse huve. Rahvas kannab kõik viletsast
riigijuhtimisest tulenevad kahjud. See puudutab pikas perspektiivis
kõiki eluvaldkondi ja on eriti kahjulik noorsoo suhtes.
Kuni rahvas pole organiseerunud, võtab poliitik kogu korraldamise
üle. Seejuures on poliitikul suur kasu sellest, et demokraatias
on kõrgeim riigivõim rahva käes: nii lasub
(lõpp)vastutus riigijuhtimise eest rahval. Võim
ja vastutus käivad käsikäes. Koondumata rahvas
aga ei kasuta sätestatud võimu ega täida sellega
kaasnevat kohust.
Poliitik eirab rahvast, tõrjudes algatusi. P. Dunleavy
jt. raamatus Riigiteooriad, Liberaalse demokraatia poliitika,
väidavad printsiibina: Kodanikkond on suveräänne
nominaalselt ja teostab oma suveräänseid õigusi
vaid siis, kui valitakse riigi valitsejaid. Kodanikel pole õigust
takistamatult muuta seadusi nii nagu nad tahavad, vaid peavad
selleks kõigepealt saama valitud seadusandja nõusoleku.
Autorid ei ütle, millistele põhimõtetele tuginetakse
ega kuidas väide seondub rahvavalitsusega või sellega,
et rahvas vastutab kogu riigijuhtimise eest.
6. Eesti poliitikute demokraatia
Demokraatia rakendus muserdatud ühiskonnas ja reformikava
on antud ka skeemina LISAS A.
Rahvuslike huvide kaitseks ja demokraatia jaluleseadmiseks koondus
taasiseseisvumisel eesti rahvas kodanike komiteedesse. Ent põhiseaduse
tegijad olid poliitikud, kusjuures tahtlikult eirati demokraatia
põhimõtteid. Tollaste riigijuhtide ärgitusel
kinnitas rahvas (poliitikute) põhiseaduse kiirustatult,
repressiooni olukorras (okupatsioon lõppes 30. septembril
1994). Riik suunati poliitikute- ehk pseudodemokraatia rajale.
Et põhiseaduse eelnõu on rahvast tõrjuv,
seda tuvastas ENSV Ülemnõukogu esimehe juures tegutsenud
riigi- ja rahvusvahelise õiguse ekspertkomisjon oma ARVAMUSES
(Eesti Jurist,1992) (LISA B). Ülemnõukogu
koosseis, seega poliitikud, ei avalikustanud arvamust enne rahvahääletust,
muidu poleks rahvas tõenäoliselt põhiseadust
kinnitanud. Nüüd maitseme pettuse vilju. Rahva enamus
on nördinud riigijuhtimise üle ega usalda poliitikutest
riigijuhte.
Tegevvõimu põhiülesanne on rahuldada tõhusalt
kõik rahva vajadused. Tõhususe peab tagama valitsuse
korraldatud konkurents riigi ja erasektori vm. vahel (vt. 17.)
Riigi eesmärk ei ole teenida kasumit ja kui ta end pingutab,
on ta üldiselt erasektorist tugevam. Eestis on aga konkurents
puudulik. Õigused ja infrastruktuurid müüakse
erasektorile, mis hakkab hoolimatult kasumit teenima.
Eestis tõrjub poliitik rahvaalgatust, kuigi see on rahvavalitsemise
väljund. Ta sisendab rahvasse arusaamist, et põhiseadust
ei tohiks muuta, et rahvas ei saaks ühiskonnaelu korraldamisega
hakkama, ja hoiakut mina poliitikaga ei tegele. Rahvas
omakorda arvab, et ta on teinud kõik, mida tuleb ja tohib
teha. Ta ei sekku ka siis, kui rahva nimel tehakse suurt ja korvamatut
kahju ning rahvusriik on hääbumise ohus. Suurim oht
demokraatiale peitub rahva kõrvalehoidmises võimust.
Poliitikud pööravad isegi valimised, rahva ainsa võimaluse
riigijuhtimist suunata, tema vastu (vt.18.), korraldades neid
nii, et rahvas saab vaid võimetult osaleda. Lõpptulemusena
elab poliitiku pool, mõned protsendid rahvast, hästi
ülejäänud rahva arvel.
7. Reformi vajadus
Neis paigus, kus rahvas on võtnud asjad enese kätte
ning viinud läbi demokraatliku reformi, on riigijuhtimine
igati rahuldav. (nt. USA osariigid vt. Lisa C).
Kui rahvas soovib tegelikku demokraatiat, siis tuleb tal hakata
poliitikaga tegelema. Poliitika on nimelt põhimõtetest
lähtuv kavakindel tegutsemine selleks, et mõjutada
või korraldada riigiasju. Põhimõte
on see, et rahvas on korraldaja, võim ei tohi koonduda,
võimud peavad olema lahus, nõutav on konkurents,
kontroll, isiklik vastutus jne.
Riik ja selle juhtimine on põhiliselt korrast ära
kõigis oma osades struktuur (poliitikute põhiseadus),
personal (poliitikute korraldatud valimised) ja talitusviis (ebapädevus,
võõrandumine). Poliitikute programmid puudutavad
vaid üksikküsimusi. Need ei korrasta riigijuhtimist.
Esile tõuseb küll nn. aatelisi erakondi, ent nemadki
ei paku programmi demokraatia juurutamiseks. Parlamendi koosseis,
poliitik üldiselt, võimu heaga käest ei anna.
Rahval tuleb teha reform, seada sisse tegelik ehk pärisdemokraatia,
demokraatia ja juhtimise põhimõtteid järgides.
KORRALDAMISE ALUSED
8. Rahvaalgatus
Otsene rahva korraldamise vahend on rahvaalgatus, mille eesmärgiks
võib olla põhiseaduse muutmine, valitud rahvaasemike
ärakutsumine, referendumi korraldamine (rahvaalgatus parlamendi
menetluses oleva eelnõu kohta) jm. Allkirjadega taotlus
esitatakse parlamendile rahvahääletusele panemiseks.
Nt. Californias otsustab rahvas küsimusi rahvaalgatuse korras.
Hääletus toimub samaaegselt valimistega.
Rahvaalgatus sageli nõuab optimaalse lahendi leidmist.
mille aluseks on sotsiaal-majanduslikud jm analüüsid,
võttes arvesse kõik, mida tuleks võtta, ka
rahvusvahelised kogemused. Lahendi leidmine nõuab süsteemset
lähenemist, mis peab poliitiku poolel kujunema rutiiniks.
Sellel rajaneb tõhus ja ökonoomne areng, mida ei sega
riigijuhtide vahetumine.
Kui rahvas tahab, et rahvaalgatus sätestab kindlalt tema
tahte, peab ka tema taotlus olema selge ja lahend reaalne, et
parlament ei saaks venitada ega algatuse mõtet moonutada.
Rahvaalgatus iseenesest korrastab demokraatiat, avades süsteemi
nõrkused ja poliitiku meelsuse kõigile näha.
Kõik saavad kinnitust, et ta pole rahul. Siiani on väidetud,
et ta on.
1992. a. põhiseaduses ei sätestatud rahvaalgatuse
menetlust. 1920. a. põhiseadus tegi seda: algatusõigus
oli vähemalt 25 000 hääleõiguslikul kodanikul.
Omaalgatuslikuks rahvaalgatuseks oleks soovitav koguda vähemalt
30 000 allkirja. Suurem arv on soovitav selleks, et rahvaalgatus
väljendaks rahva enamuse tahet.
9. Õiguslik
alus
Puuduste ilmnemisel tuleb põhiseadust kõhklematult
korrastada, selle asemel, et korraldada riiki puuduliku põhiseaduse
järgi. 20. sajandi jooksul täiendasid näiteks veitsi
kodanikud riigi põhiseadust umbes 130 korral. Siiski tuleb
iga muudatust üheksa korda kaaluda, et välistada tuuleliplust.
Väide, et põhiseadus ei näe ette rahvaalgatust,
on juriidiline nonsenss. Kõrgeim võim kuulub rahvale
ning rahval on igal ajal ning igas küsimuses otsustusõigus.
Kui keegi saaks kinnitada, et rahval seda õigust pole,
oleks tema võim kõrgem. Täna on kõrgeim
riigivõim tänase rahva käes. Tema kannab lõppvastutust
kogu riigijuhtimise eest.
10. Algatus
Demokraatliku reformi käivitamiseks on vaja objektiivselt
välja tuua pseudodemokraatia puudused ja ohud ning töötada
välja üldkehtiv demokraatia mudel koos konkreetse tegevuskavaga.
Eesti demokraatliku reformi käivitamisel ei saa malli võtta
arenenud ühiskonnast, kus demokraatia toimib ja rahvas on
tugev ning kokkukuuluv. Seal on teadlikkus kõrge, poliitik
suhteliselt kõlbeline ja asjatundlik ning vabaühendused
ja meedia valvel. Võimu võõrandumine ei tule
sellises ühiskonnas kõne alla. Põhiseaduslik
kord on leebe, ent vajadusel ütleb rahvas kõhklematult
oma sõna. Selles suunas tuleb liikuda ka muserdatud ühiskonnal.
Samas tuleb silmas pidada, et läänelik demokraatia mudel
ei tööta hästi ka mitmetes lääneriikides,
kus on võtnud maad võimu võõrandumine
Reformi võtmeks on rahvaalgatajad: a) kes annavad rahvale
vande mitte võtta vastu tegevvõimu ametikohti; b)
kelle tegevus lähtub rahva huvist; c) kelle ülesandeks
on teha ära eeltöö, et lahendusvariandid oleksid
teada. Kui need põhinõuded on täidetud, on
algatus usaldatav. Eesti Demokraatlik Algatus, EDA, lähtub
neist tingimustest. Kodanike komiteede põhimõttel
on loodud Eesti Valijate Liit.
Kodaniku kohus on kaaluda algatusi kriitilise pilguga ja olla
valmis liituma. Demokraatia kaudu käib tee kõigi ühiskonna
korralduse eri nägemustele ja rahva, eriti maarahva reaalsete
murede murdmisele. Rahval on kohus nende ees, kes talle on andnud
kodu, kaaskodanike ees, kes üksi ei saa vastutust kanda,
ja laste ees, kes oma huve kaitsta veel ei suuda.
Valijate Liiduga liitumiseks peab valija veenduma vaid selles,
et Liit on demokraatlik ja ülevõtmise eest kaitstud.
Skepsis on tervitatav, kui selle eesmärk on selguse saavutamine.
Tugevam ajend kui demokraatia on rahvuslus (LISA D).
Korraldamise vahendid on: a) konstruktiivne konkurents
dialoog tegevpoliitikutega, mis peab looma arusaama, et poliitiku
väärale otsusele järgneb korralekutsumine (vt.17.);
b) rahvaalgatus; c) referendum; d) ärakutsumine; e) tegelikku
demokraatiat edendav partei (vt. 16.); f) poliitiku vastuseisu
avalikustamine; g) avalik demonstratsioon jm. Kui reform on edukalt
läbi viidud, piisab üldisest valmisolekust ja puudustele
tähelepanu juhtimisest (vt. 10.).
PÄRISDEMOKRAATIA MUDEL RAHVA ORGANISEERITUS
11. Struktuur
Rahval tuleb organiseeruda põhivõimuna, mis on seesama
kodanikkude kogu, mille seadelda ja juhtida on ühiselu
(vt. 2.). Rahvas teeb tähendab, et põhivõimu
eestseisus valmistab otsused ette, valija otsustab. Et tagada
põhivõimu teostumine, peab see olema põhiseaduslik
riigiorgan, riigivõimu organisatsioonilise struktuuri
kindla ülesandega koostisosa. Tema ülesanne on
riigi seisukohalt tähtsaim: tagada kõikide võimude
kindel osatäitmine rahva seatud eesmärkide saavutamiseks.
Põhivõim
teostub kolme haru kaudu (LISA A/2-3):
A. Vaimukeskus, Põhivõimu
Asjatundjate Kogu (PAK) tegevvõimu isiku ja kohuse
täitmise kontrollija ning konstruktiivne konkurent (vt.
17.). PAK koondab laia kogemusteringiga inimesi valitsusvälisest
kogukonnast. Ta on pädev riigijuhtimise eri valdkondades,
analüüsib ja optimeerib (vt. 8.), suhtleb institutsioonide
ja välisasjatundjatega. PAKi juhtrühm juba toimib,
tegeldes põhiseaduse täiendamise eelnõudega.
B. Võimukeskus, Eesti
Valijate Liit (EVL) organiseerunud valija (vt. 12.).
Liit koondab valijaid, riigi ja kohaliku omavalitsuse kõrgeima
võimu esindajatena ülemaalisse ühendusse, et
vahendada rahva kohuse täitmist ning huvide ja õiguste
kaitsmist, ka kohalikult. Rahva korraldamine on Liidu õlul.
EVLi juures tegutseb ka nt. aukohus ja toimkond ombudsmani ülesannetes,
mis aitab lahendada vastuolusid haldusvõimudega. EVL
loodi 1997. a. mittetulundusühinguna (LISA E).
C. Algataja, Eesti Demokraatlik
Algatus (EDA) on usaldusrühm (LISA F), kes tagab, et rahvas
ja põhivõimu iga haru on võimeline täitma
oma osa. Pärast algatuse läbiviimist astub EDA kõrvale,
jäädes täitma järelevalve ülesandeid.
Ta teeb eeltöö, toob esile põhivõimu
ja algatab reformi.
Harud täiendavad
üksteist. Igaühel on oma töölõik ja
ülesanded. Tööd kooskõlastab kõikide
harude juhtidest koosnev juhtrühm, kes esindab ühist
põhivõimu. Põhivõimu allüksused
registreeritakse mittetulundusühingutena, kuni neist saavad
riigiorganid.
12. Põhimõtted
Põhivõimu jõud tuleneb tema struktuurist,
rahva eliidi toetusest, tegevusvalmis EVLst ja rahva usaldusest.
Siit pole teed tegevvõimu ega riigipiruka juurde.
Põhivõimu kuritarvitamist väldib täielik
aruandlus ning avatus, harude omavaheline kontroll ja lihtsustatud
rahvaalgatus organiseerunud rahva hulgas. See väldib ka vastashuvide
teket põhivõimu struktuuris.
Kehtib viis põhimõtet.
Põhivõim:
ei kinnita juhtivatele kohtadele
erakonna või tegevvõimuga seotud isikuid;
ei kinnita juhtivatele kohtadele neid, kelle taust näitab
rahvavastasust;
kasutab vaid omakasupüüdmatut abi;
esindab terve rahva ja ainult rahva huve;
püüab saavutada eesmärke tegevvõimu
mõjutamise teel.
Põhivõimu
eesmärk on kõigi võimu teostajate, k.a. iseenda
täielik kõlbelisus. Riik ei saa kunagi korda, kui
nõukogude pärandit kõhklematult ei kõrvaldata.
Põhimõtteks on täisleppimatus. Riik poliitilise
organisatsioonina toimib kindlalt vaid juhul, kui usalduspositsioonis
inimesi saab usaldada.
Põhivõim teostub suures osas vabatahtlikkuse alusel,
kusjuures rahvas määrab palgalise personali suuruse.
PÄRISDEMOKRAATIA MUDEL TEGEVVÕIMU KORD
13. Parlament
Rahva valitud parlament korraldab ühiskonnaelu rahva seatud
raamistikus (vt. 3.) Ta on rahvaasemik, üldjuht, kelle keskne
ülesanne on tagada seaduste vastavus rahva huvidele ning
seatud eesmärkidele. Parlamenditöö nõuab
pidevat rahva tahte ja vajaduste selgitamist ning üldist
riigijuhtimise kontrolli. See on programmi juhtimine. Avatus ja
aruandlus peavad olema parlamendi tunnused.
Parlament lähtub otsuste tegemisel riigi valdkondade arengu-
ja tegevuskavadest ning põhiküsimuste optimeeritud
lahenditest (vt. 8.). Suure töö teeb ära valitsus,
parlament suunab tegevust.
Parlament on iseseisvate ja võrdväärsete inimeste
kogu, mis töötab ühiste eesmärkide nimel.
Iga rahvaasemik toob parlamenti mitmekülgsust oma tausta
ja arusaamisega. Ta peab olema algatusvõimeline, kriitiline
ja koostööaldis. Tal tuleb otsustada enda aru järgi
ja kaitsta oma seisukohti. Rahvaasemiku korralekutsumine on rahva,
mitte partei asi.
Parlamendile sobib tugeva juhtimisega konverentsi struktuur, mitte
fraktsioonideks jagunemine. Parlament (alamkoda) peab olema piisavalt
suur, et tagada vaimu suurus ning vältida korruptsiooni ja
võimu koondumist.
14. Parteid
Valimisel on kaks osa: kandidaatide ülesseadmine (sobivate
kandidaatide leidmine) ja valiku tegemine. Valimise kindla korraldamisega
oleme rohkem kui poolel teel heale riigijuhtimisele.
Parlamendivalimistel koondab partei poliitilised mõttekaaslased
ning kujundab valimisprogrammi, mis on kandidaadist lahutamatu.
Selle mõte on korrastada riigijuhtimise põhialuseid
ja otsustada põhisuundi. Esmatähtis ülesanne
on tagada demokraatia toimimine, kuna sellest oleneb kogu rahva
rahulolu. Tuleb leida printsipiaalsed, rahvalähedased ja
võimekad kandidaadid, kelle taust sobib rahvaasemiku tööks.
Parteist on kasu kõigile, selle loojatele, poliitikule
ja rahvale. Partei teostab oma ideid ja saab riigilt hüvitust
valimistest valimisteni iga valitu pealt ligenmale 1 miljon krooni).
Kulud võivad aga olla väga väikesed kui kampaania
piirdub ühtses vormis tutvustusega (vt. 18.). Kandidaadi
väärtus parteile on tema potentsiaal osutuda valituks
Valitu tasu on hea palk, lugupidamine ja mõjuvõim.
Oluline küsimus on ka see, kas partei saab hüvitust
ka siis, kui ta oma ideid ei teosta? Kas valitsuskoalitsioonid
praegusel kujul, kus osapooled on võimetud vastutama, on
mõttekad? Partei osa siin ei tundu seepärast eriti
usutav.
Kuigi partei kaudu viib otsetee võimukoridoridesse, on
tegemist valitsusvälise ühendusega, millel ei ole erilist
asja riigijuhtimise juurde. Tähtis on isiklik vastutus. Peale
valimisi ei tohi otsustada küsimusi mõni parteijuht.
Riigi ja partei asjad peavad olema täielikult lahus. Samuti
ei tohi rahvaasemik ametikohustuste täitmisel eelistada parteikaaslasi.
15. Pseudodemokraatia kogemus parlamendis
Partei võib sündida aatelisena, aga kui ta on juba
esindatud parlamendis, saab eesmärgiks haarata tegelik võim
riigis, et pääseda riigi väärtuste, ka riigipiruka
kallale. Põhiseadus ja parteidele jäetud vabad käed
võimaldavad seda. Partei eesmärgiks saab sel juhul
moodustada parlamendi enamus, et hääletada ühe
plokina oma huve silmas pidades. Kaob kriitiliselt tähtis
parlamendi arutelu ja rahvaasemiku töö muutub lihtlabaseks.
Teised mandaadi saanud parteid jäävad võimuta
opositsiooni ning ei suuda valijaid esindada.
Selleks, et viia erakond võimule, allutab juht liikmed
enda tahtele. Nad peavad olema truud eeskätt juhile, mitte
rahvale. Et tagada enese võim parlamendi üle, määrab
juht valimisnimekirja järjestuse sisuliselt ta valib
rahva eest. Tulevane rahvaasemik on parteijuhi võlglane,
Suure võimu annab võimuliidule põhiseaduse
§ 89, kus parlament määrab peaministri ja kinnitab
valitsuse. Võimude lahusus ei toimi, sest tegevpoliitikud
tulevad võimuliidu klikist, keda ühendavad erakondlikud
sidemed. Tegelik võim läheb rahva käest parteijuhi
kätte, kes otsustab parlamendis ja valitsuses. Mõne
juhi äraostmisega saab otsustamist mõjutada, isegi
riiki üle võtta.
Parlamendis, demokraatliku riigi juhtimise keskmes, algab parteide
vaheline võitlus ainuvõimu eest!.
Parteikesksus tagavat otsustavuse ja koalitsiooniks-opositsiooniks
jagunemine konkurentsi. Otsustavust kasutatakse aga suuresti oma
huvides ja konkurents praktiliselt ei tööta. Esiteks,
poliitikutest parlamendi ühine huvi vastandub rahva omale,
teostub poliitikute demokraatia. Teiseks, võimuliit
võtab opositsiooni ideed üle või hääletab
maha
Nende negatiivsete nähtuste ärahoidmiseks tuleb kehtestada
mõned põhimõtted. Esiteks, kaotada võimuga
manipuleerivad parteiühendused Teiseks, parlamendiväliseid
tegevpoliitikuid ei seata ametisse partei kaudu. Valijaks võib
olla parlamendi ja põhivõimu valijakogu ühine
koosseis (LISA A/3). Näiteks veitsis võib valitsusse
kandideerida iga kodanik, kes vastab teatud nõuetele, valib
kahekojaline parlament, peaminister ei moodusta valitsust. Kolmandaks,
parlamendi liige ei tohi olla kellegi, eriti mitte partei juhi
võlglane. Selleks tuleb kehtestada vastavad reeglid, mis
tagavad kandidaatide puhta tausta ja sõltumatu võimu
teostamise parlamendis.
veitsi süsteem soosib ka tõhusust ja säästlikust.
Ametis on seitse ministrit, kes rotatsiooni korras täidavad
presidendi ja peaministri ülesandeid. See väldib võimu
koondumist, võimaldab asjalikku otsustamist ja ühel
häälel rääkimist (minister on ametis keskmiselt
kümme aastat).
16. Partei kvaliteet
Muserdatud ühiskonnas ei taga erakondade omavaheline konkurents
kvaliteeti. Erakondadesse koonduvad inimesed sageli vaid selleks,
et pääseda võimu juurde. Valimisprogrammid on
deklaratiivsed. Uued ja väikesed parteid ei pääse
mõjule, sest mängus on suured rahad. Seepärast
peab rahvas tagama tugeva konkurentsi, mis tõstab areenile
tugevad kandidaadid.
Lahendus on rahvaalgatajal luua põhivõimust lahus
uudne partei, nn. Omakond, mis edendab tegelikku demokraatiat,
mitte erahuve. Demokraatlikule reformile vastavad: a) kandidaadid
leitakse EVLi valimistoimkonna vahendusel (vt. 14.); b) kandidaadid
annavad rahvale vande teha kõik endast sõltuv, täitmaks
oma lubadusi; c) Omakond kasutab vaid omakasupüüdmatut
abi, ega jää kellelegi rahva arvel võlgu; jm.
Algataja ei kandideeri.
Omakonna loomine ja selle üksikasjad jäägu aega
kui EVL on täiustumas, et rääkida kaasparteide
korralduses. Liidul pole aga seost Osakonnaga, rahva huvides on
parteide terve konkurents. Hetkel on oluline, et valimistega toodaks
esile rahvaasemikud rahva paremiku hulgast, kes sobivate programmide
abil suunaksid riigijuhtimist rahva tahtest lähtuvalt.
17. Tegevvõimu kontroll
Riigijuhtimine selle igas avalduses peab minema rahvale korda:
see tähendab, et rahvas peab end vastutavaks nii süsteemi
kui terviku toimimise, poliitikute aususe ja teokuse tagamise,
aga ka tegemata jätmiste märkamise eest. Rahval on ülevaade
toimuvast ning ta on võimeline vajadusel teostama muutusi
või reforme. Tegeliku demokraatia esmatasemel on rahva
keskne ülesanne tagada eeskirjade järgimine, mis ei
võimalda võimul võõranduda. Tulemus
on rahuldav seal, kus valitseb asjatundlikus ja eetika, nt Põhjamaades.
Muserdatud ühiskonnas on asjatundlikkus ja eetika nõrgad.
Seetõttu tuleb tegevvõimu kõrvale seada tugev
konkurent, kes pakub kindlat kavandamist ja lahendite optimeerimist
(vt. 8.) ning tagab seaduste rakendamise. Selleks sobib PAK (LISA
A/3). Niisugune konkurents võimaldab saavutada väga
hea riigijuhtimise, demokraatia kõrgtaseme. Selle tulemusena
areng stabiliseerub ning iga kaadrivahetus ei muuda arengusuunda
Konkurents on konstruktiivne. Puuduste ilmnemisel pakub PAK parandust
või alternatiivlahendit. Tekib rahva ja tegevvõimu
dialoog. Ummikseisu tekkimisel lahendatakse küsimus rahvaalgatusega.
Kui rahvaalgatuslikult sündinud otsus vastustab tegevvõimu,
võib see viia ametiisikute tagasikutsumiseni või
uue riigikogu valimisteni. PAKi ülesanne on tagada ka puuduse
põhjuse kõrvaldamine.
PAKi ülesanne kattub parlamendi omaga ning talle on abiks
meedia, statistikaamet, teised institutsioonid ning rahvaalgatuse
või tagasikutsumise korral ka EVL. Tagasikutsumise otsustavad
need, kes isiku valisid.
Sõltumata sellest, kui ebakõlbeline või nõrk
riigijuhtimine on, tagab PAKi tegevus selle kiire kordaseadmise.
See algab ise kui PAK hakkab avalikustama puudusi. Töö
algab puuduste välja selgitamisest ning võimalike
alternatiivlahenduste väljatöötamisest. Piisab
kui PAKil on mõnikümmend liiget, kellel on õigus
saada teavet kõigi riigiasjade kohta.
18. Parlamendi valimine
Kui suure partei juht korraldab valimisi, seab ta asjad nii, et
tema väljavalitud pääsevad parlamenti väikese
vaevaga. Valija jääb sel juhul sisuliselt ilma valimise
võimalusest. Parlamenti pääsetakse raha abil.
Võim võõrandub. Et valimised töötaksid
rahva huvides, korraldab neid Valijate Liit. Tegevvõim
teostab valimisi Liidu kontrolli all. Valimiste tulemus peab vastama
valijaskonna tegelikele eelistustele
Rahvas peab kandidaate
ning parteisid tundma. Ta vajab tõest teavet, mille põhjal
oleks võimalik arukalt otsustada. Valimiste kord peab rahuldama
nelja nõuet:
- Kandidaadi töönõuded.
Valijal peab olema selge ülevaade parlamendi talitusest,
rahvaasemiku töökohustustest ja sellest, mida asemikult
oodatakse.
- Lubadused. Kandidaat vastutab, et
valituna teeb ta kõik selleks, et tema antud lubadused
saaksid täidetud.
- Taust. Arukalt valida on võimalik
vaid siis, kui valija tunneb kandidaadi ja partei tausta. Iga
kandidaadi taust peab olema sugavuti uuritud.
- Tutvustus. Kandidaadi esitlemine peab
alluma rangele korrale. Valijaga manipuleerimine reklaam,
äraostmine jm. on keelatud, sest need loovad eelised
rahakatele kandidaatidele. Sõnavabadus peab säilima,
ent tuleb vältida tõe väänamist ja demagoogiat.
Valimised olgu vabad igas mõistes. Manipuleeritud inimene
pole vaba otsustaja. Eestlased teavad seda hästi.
Valijate Liidu vahendusel
esitatakse iga kandidaadi kohta ühtses vormis tutvustus:
kandidaadi isiklik tutvustus ja valimisprogramm ning Valijate
Liidu poolt koostatud taustauuringu tulemused. Kandidaat esineb
ja väitleb kogenud vahendaja juuresolekul. Vajaduse korral
levitatakse lisateavet. Kõikide kandidaatide võimalused
on võrdsed. Valimiskampaania on lihtne, kulutused väikesed
ning tutvustus piisavalt usaldusväärne.
RAHVA KAASAHAARAMINE
19. Reformi raamistik.
Reformi eesmärk on luua toimiv demokraatia, et: a) rahvas
oleks teovalmis põhivõim; b) põhiseadus toetaks
demokraatiat; c) tegevvõimu ladvik oleks kvaliteetne; d)
seadused oleksid rahvalähedased. Sel põhjal on võimalik
ehitada üles riik ja ühiskond.. Antud tegevuskava katab
eesmarke a) ja b) mille saavutamine toimub samaaegselt kahes etapis.
- etapp loob pärisdemokraatia mudeli,
rahva eestseisuse algstruktuurid, organiseerituse ning 2. etapi
tegevuskava. Mudel hõlmab parlamentaarse demokraatia
neid osi, mis tagavad demokraatia toimimise. Eeltöö
on praktiliselt tehtud. Käesolev materjal on demokraatia
tutvustuse aluseks.
- etapis toimub põhiseaduse täiendamine
ning luuakse põhivõim kui riigiorgan. Kuigi kaheldakse,
kas rahvas on suuteline põhiseadust täiendama, on
tema aktiivne kaasamine reaalne.
Esiteks, rahvas on skeptiline
ja peabki olema, kuna teda on kurjasti ära kasutatud. Rahvas
on ka poliitiliselt tagasihoidlik, sest tal pole kunagi olnud
alternatiivi peale poliitikute demokraatia ja tajub
selle võltsust. Samas pole vähimatki põhjust
väita, et rahvas ei tule kaasa algatustega, millest on talle
kasu, mille koostamisel on arvestatud ainult rahvaga ning mille
abil algatajad ei ürita ise võimule pürgida
Teiseks, rahval on olemas reformi baas: a) demokraatia mudel;
b) tegevuskava koos eelnõude kogumiga - rahvas teab, mida
ta taotleb; c) organiseeritus, mis näeb ette suurt liitu
(kuni kogu valijaskond), mis on hakanud koonduma; d) rahvaalgatajate
(vt. 10.) rühm, kes on nõus algatust vedama - sõelutud
eestimeelsed inimesed. Seda vajalikku baasi pole enne olnud.
20. Kõrgeima võimu tähendusest üldiselt
Rahval on kogu aeg võime
ja õigus end ise valitseda. Poliitikud aga püüavad
vaidlustada rahva õigust põhiseadust vahetult muuta.
Õigus on siiski rahva poolel.
Põhiseadust saab järgida seni, kui selles ilmneb puudusi
ja rahvas kasutab oma õigust seda muuta § 1 põhjal,
mis juba praegu sätestab selleks vajalikud alused. Kui §-s
56 on sätestatud, et kõrgeimat riigivõimu teostab
rahvas Riigikogu valimisega ja rahvahääletusega, ei
tähenda see rahvaalgatuse piirangut, sest selline piirang
oleks vastuolus §-ga 1.
Meie praegune põhiseadus vajab täiendamist, et täpsemalt
sätestada need §-st 1 tulenevad demokraatia põhialused
(vt. 2; 9; 11; jt.). See on rahva enda, mitte poliitikute ülesanne.
Samuti ei ole see kohtuliku arutelu teema, sest kohtute funktsioon
on seaduse kohaldamine.
Rahvast ei tohi takistada põhiseaduse loomisel ja muutmisel.
Vastutust riigijuhtimise eest ja puudulikust juhtimisest tekkinud
kahju kannab lõpuks alati rahvas. Poliitikute vastutus
on pigem näiline.
Et põhiseaduses ei ole praegu sätestatud rahvaalgatuse
korda, tuleks aluseks võtta traditsioon. Selle järgi
antaks rahvaalgatusele institutsiooniline käik, kui selle
on oma allkirjaga heaks kiitnud vähemalt 2,55% valijaskonnast.
(Nii on tehtud näiteks Taanis ja Norras). Riigikogu peaks
selles suhtes ka rahvahääletuse algatama.
Eestis võeti 2002. aastal küll vastu rahvahääletuse
seadus, kuid see ei anna rahvale praktilist võimalust oma
tahet teostada. Praeguse põhiseaduse, rahvahääletuse
seaduse ja Riigikogu kodukorra seaduse järgi on teataval
osal Riigikogust võimalik rahvahääletuse korraldamine
alati nurjata lihtsalt selle vastu hääletades ning rahva
tegeliku tahte teostamine võib alla jääda väheste
poliitikute huvidele.
21. Tegevuskava
Ainus asi, mida rahvas saab antud olukorras teha, on innukalt
koonduda, et tuua esile rahva tahe.
Poliitikud on haaranud võimu, et allutada rahvas oma tahtele
ja riiki ning rahvast lüpsta. Poliitikute meetodid alates
valimiste korraldamisest ja sunnitud erakonda astumisest riigijuhtimise
paljude tahkudeni, on sügavalt demokraatia põhimõtete
vastu. Olukorras, kus poliitikud püüavad rahva naha
turule tuua, pole keegi vaidlustanud rahva õigust oma huvide
eest seista. Ent rahva püüet keegi teine esitama ei
tule.
Küsimus pole muus, kui kätte võtmises. EDA astus
esimese sammu, järgmise peab tegema rahvas. EVLi liikmeks
astumine avab selle tee. Kui rahvas koondub ning kavakindlalt
tegutseb, on ta ületamatu võim.
Reform tuleb teostada
laial rindel, pühendades asjasse kogu rahva. Esimesed kuus
sammu võiksid olla järgmised:
- Sõnastada reformiga seotud
põhiseaduse täienduse eelnõud (tegemisel).
- Kodanikuõppe raames tutvustada
rahvale tegeliku demokraatia olemust ning selles peituvaid võimalusi.
- Laiendada EVL ülemaaliseks. Mida
suurem on liikmeskond, seda kergem on reformi läbi viia.
- Koguda allkirju rahvaalgatuseks, mis
taotleb kõigi reformiks vajalike põhiseaduse täienduste
sätestamist.
- Esitada EVL nimel igale rahvaasemikule
konkreetseid küsimusi demokraatia juurutamise valdkonnas..
Teavitada rahvast iga asemiku suhtumisest asjasse.
- Esitada rahvaalgatuse taotlus riigikogule
nii, nagu näeb ette demokraatia põhimõte.
(ka Eesti 1920. a. põhiseadus) (vt 8).
Kui need kuus punkti
on täidetud, omandab EVLi koondunud rahvas jõu, mida
tal pole Eestis kunagi olnud. Kui riigikogu ei suvatse rahvaalgatust
rahvahääletusele panna, hakkab EVL tegutsema aktiivselt
demokraatia põhialustele tuginedes, kasutades iga võimalust
oma eesmärke saavutada. Uurime süstemaatiliselt riigi
toimimist. Teavitame olukorrast teisi riike.
EVL teeb erakondadega koostööd, et põhiseaduslik
reform seadustataks. Valijate Liit teostab reformi ka siis, kui
mõni partei algatab põhiseaduse täiendamist.
Selge lahenduse ja tegevuskava juures ja suurearvulise liikmeskonna
puhul pole ka rahastamine probleemiks. Tegeliku demokraatia nimel
on võimalik korraldada ka demonstratsioone.
22. Perspektiiv
Rahva demokraatlik reform on praeguse küünilise enesekesksuse
taustal ainus reaalne vastus võimu võõrandumisele.
Seda ei saa ümber lükata, kuna reform ei sõltu
kellegi isikust ega suurest juhist
Reformi edu oleneb rahva peremehetundest ja eneseväärikusest,
sellest, kui kaua ta lubab teisi enda ja oma laste arvel liugu
lasta. Demokraatia mudelit ja reformi projekti võib täiendada,
kuid see ei aegu. Kui rahval on mõõt täis,
on tal võimalus liituda ning teha igal hetkel lõpp
pseudodemokraatiale. Küsimus on vaid selles, kui kaua peab
Eesti riik vastu vaimu vaesumisele ja väärtuste kaole?
Algatuse kaudu, rahva vaimse eliidi osalemisel saavad kodanikud
toetada kindlat ja rahumeelset arengut. See hõlmab elukeskkonda
keskkonnakaitse, säästlikkus, puhtus jm
ja lõpeb tervisliku, loova ning hooliva elulaadiga.
Peaks olema selge, et käesolev dokument annabki demokraatia
üldkehtiva mudeli konkreetsete lahenditega seal, kus need
pole ilmsed. Tegevuskava on mõeldud selle mudeli juurutamiseks.
Seda võimaldab loodud põhivõimu organiseeritus.
Suunad sellele reaalse sisu andmiseks on selged.
Pärisdemokraatia mudel on on rakendatav igas riigis kus:
a) repressioonid ei ole tõsine takistus, rahvas on vaba;
b) rahvast saab teavitada ja demokraatias harida; c) rahvas on
piisavalt ühtne, et alluda enamuse tahtele; d) esile tõuseb
kindel algataja (kogu). Kui eestlased võtavad reformi tõsiselt,
siis see õnnestub.
|
|
|