|
Perekond Ameerikas´e
sugupuu lugu
tekst: Koidula Ameerikas
fotod: Ameerikase erakogu
|
Koidula Ameerikas:
Olen mõelnud, kas ma oleksin üldse
sugupuu uurimisega tegelema hakanud, kui ma juba lapsepölves
poleks neid Ameerikas´e nime saamislooga seotud mõistatuslikke
legende kuulnud.
|
Kui sinu
elap aga see suur Ameerika mets, siis olep sina nüüd
Ameerikas.
Nii kõlab vaid
üks legendidest, kuidas perekond omale nime sai. Legendidest
ja tegelikkusest suguvõsa uurimisel pajatab Koidula
Ameerikas (s. 1927).
Läänemaal,
Vigala kihelkonnas on Vana-Vigala mõisa omanikeks olnud
aastasadu von Uexküllid. Neile kuulus rida ümbruskonna
mõisaid.
1833. a rajas parun von Uexkull Nurtu mõisa kõrvale
Nõlva külla veel ühe mõisa. 1834. a revisjonis
on märgitud Nurtust eraldi Nõlva mõis. Sinna
suurde metsa toodi Vigalast ja mujalt talupoegi talusid rajama.
Nõlva mõisa keskus oli Jämeda jõe kaldal,
kus leidub praegugi iidseid pärni. Seal asutati 1788 klaasikoda,
mis töötas 30 aastat. 1510 tiinu suurusest krundist
oli suurem osa metsa all. Klaasivabrik olevat talumeeste poolt
põlema süüdatud, et metsa päästa, sest
süte põletamiseks kulus väga palju metsa. Päärni
talu juures on Päärni oja. Selle kaldal on veel praegu
söemiilimise paiku. Sellesse tallu saatis Vigala parun Boris
von Uexküll Vigala mõisast minu vanavanaisa Berendi
oma perega. Vanavanaisa päritolu ja nime saamise kohta on
mitu legendi, mida on rääkinud minu isa ja isa vanaisa
vennad.
Esimene legend:
taanlasest toapoiss vahetati jahikoera vastu
Isa jutustuse järgi olevat olnud nii: ühel mõisahärral
naabermõisast oli väga hea jahikoer, Läti mõisnikul
aga hästi meeltmööda taanlasest toapoiss. Pärast
jahti oli mõisnikel ikka suur napsitamine ja kiitlemine
omandite üle. Viimaks arvasid saksad, et teeme vahetust,
siis võib kumbki teise heas kaubas veenduda. Nii tehti.
Millised mõisad ja mõisnikud need olid, isa ei teadnud,
aga uskus kindlasti, et tema esiisa oligi see taanlane. Edasi
läks legend nii, et see toapoiss armus mõisas olevasse
läti päritolu toatüdrukusse ja nad otsustasid abielluda.
Mindi härralt luba küsima, nagu nõudis kord.
Härrale asi sugugi ei meeldinud, sest tüdruk oli ka
temale mõnikord silmarõõmuks. Noored põgenesid
või saadeti kaugele põlismetsa, kuhu rajasid eluaseme.
Põlislaanes
elajatele anti perenimedeks Ameerikas ja Kolumbus
Perekonnanime saamise kohta rääkis isa nii: Minu
vanaisa Berend (Päärni) elas Nõlva mõisas,
ümberingi suur mets. Ta oli sinna rajanud korraliku kodu,
oli ehitatud suur palkmaja, ühegi naelata, ei ühtegi
raudhinge, kõik puidust. Kui külades oli inimestele
perekonnanimed jaotatud, oli see talupoeg ikka ainult Päärni.
Kord oli mõisnikel suur jaht, kõik ümbruskonna
härrad ja nende tentsikud olid väljas. Jaht otsustati
toimetada selles suures metsas, kus elas Päärni. Valgu
mõisnik sattus koos Läti ja Taani mõisnikega
suures jahimöllus Päärni õuele ja oli ülimalt
üllatunud.
Mis mees sina olema, mis sinu nimi olema? küsis
mõisnik.
Mina olen Päärni, aulik härra.
Päärni, Päärni, aga mis olema sinu teine
nimi?
Minul ei ole rohkem nimesid, aulik härra.
Kui sinu elap aga see suur Ameerika mets, siis olep sina
nüüd Ameerikas.
Samal ajal andis mõisnik
lähedal elavale Aasa Karlile perenimeks Kolumbus.
|
Päärni
Ameerikas oma sünnikohas Pärnumaal Kaelasel u
1913.a
|
Teine legend:
esiisaks pillimees Amerigos Itaaliast
Teise versiooni nime saamise kohta on jutustanud Päärni
kõige vanema poja poeg oma pojatütrele. See olnud
nii: Vigala parun armastanud palju reisida. Kord toonud
ta Itaaliast tagasi tulles endaga kaasa ühe poisi, pillimeheks.
Poisi eesnimi olnud Amerigos, ta jäänud mõisa
toapoisiks ja abiellunud toatüdrukuga. Nende poeg sai paruni
loal tema eesnime Berend ja parun hakkas ka temale
vaderiks (see on nii ka kiriku sünniregistris). Berend elanud
ka mõisas, mänginud hästi pilli ja hüütud
Pilli Päärniks. Suure sarnasuse tõttu
paruniga mänginud ta tihti härrat. Kord juhtunud nii,
et Päärni pruut sattunud kiriku häbiposti. Päärni
riietanud end paruni riietesse ja käskinud kirikhärral
tüdruk kohe koju lasta. Parun olnud küll poisi peale
väga vihane. Päärni abiellunud veel Vigalas ja
kui tal olnud juba mitu last, saatnud mõisnik ta Vigalast
20 versta eemale, kus andis talla suurest metsast nii palju maad,
kui harida jõuab.
Legendide
mõistatust lahendamas
Olen isa sugupuud uurides püüdnud nende legendide mõistatust
lahendada, aga see pole kerge. Vigala kiriku meetrika algab alles
1786. aastast, nii pole võimalik näha Päärni
esiisade sünniregistreid, kas nad on siin sündinud või
pärit Itaaliast või Taanist. 1782. a revisjonis on
kirjas Pabo Jani Ado ja 1795. a omas Pabo Jani Ado poeg Berend.
Kas see Ado võis olla Amerigos? Berendi sünniregistris
on isa Ado, ema Ann ja vaderiks parun Berend von Uexkull. Berend
sündis 24. sept 1790. Arhiividokumentide järgi elas
see Berend algul Vigala mõisas. Vanemad surid siis, kui
ta oli veel laps ja ta oli ka talus sulaseks. Berendi nimi muutus
hiljem ka kirikukirjades Päärniks. Ta abiellus novembris
1819 ja oli Vigalas kuni 1827. aastani. Siis läks Nõlva
külla Norma tallu. 1834. a revisjonis on Päärni
ja ta pere Uusma talus. See tegelikkus sobib üsna hästi
legendidega. Päärni kõige noorema poja Hansu
poja nimi oli ka Päärni, kellest sai minu isa. Huvitaval
kombel oli tema pärinud oma vanaisa Päärni välimuse,
iseloomu, tugeva ärivaimu, ettevõtlikkuse ja ka pillimänguhuvi.
Isa tuli Läänemaalt Harjumaale I Maailmasõja
ajal kindlustustööle. Abiellus siin minu emaga, kellel
oli väike saunakoht. Oma suure ettevõtlikkuse ja oskusega
rajas isa 1939. aastaks eeskujuliku talukoha. Teda tunti ka asjaliku
omavalitsuse tegelasena. Kas temas oli välja löönud
oma esiisa (oletatavasti paruni) uhke iseloom, tugev ärivaist
ja komme alati väga korralikult ja hästi riietuda? Ka
kõik ta peres pidid olema hästi riides ja kodu korras.
Iga
sitahunniku all on raha, see tuleb sealt ainult üles korjata.
Oma mälestustes meenutab minu vanem õde Vaike Härms
(s.1922) isa nii: Meie isa oli tõeline perekonna
pea, käed ja jalad ka. Tema hooles ja juhtimisel toimus kogu
talu ja pereliikmete elu. Naisele, lastele ostis ta kõik
selga-jalga. Ema oskas õmmelda ja isa toodud riidetükid
muutusid kleitideks ja pluusideks. Isa oli ägedaloomuline,
seejuures rõõmsameelne ja seltskonda armastav. Ta
viha oli suur ja äge nagu püss. Virutas ukse tagantkätt
kinni, et seinad põrusid, ja lahkus toast kuuri suunas,
kari kuradeid kannul. Ei läinud poolt tundigi, kui ta juba
nägu muigel pika sammuga toa poole tuli, seal siis kas ema
või vanaema tutist kinni krahmas ja vile saatel tantsu
lõi. Ilusatel suveõhtutel meeldis tal istuda väravas
suure kivi peal, mängides lõõtsa, et küla
kajas. Mõnes kohas, kus sõrmed kohe õiget
tooni ei tabanud, tehti see oma häälega tasa. Tal oli
veel ümara põhjaga mandoliin ja seegi ei jäänud
tema käes tummaks. Ise naeris, et ega ma ole pillimängija,
ma olen pillipiinaja.
Pere oli korralikult toidetud. Kirikusse sõites olid hobusel
tulised jalad all ja ema mantel, pottkübar ja isa kängurunahast
krae tegid mõnelegi peremehele, perenaisele silmad ette.
Küsimuse peale, et tea, kust see Luige küll selle raha
välja kisub, isa naeris ja ütles: Iga sitahunniku
all on raha, see tuleb sealt ainult üles korjata.
Meil käis pühade aegu palju külalisi. Üldse
oli inimestel kombeks, ja seda just taliste pühade aegu,
üksteisel külas käia. Hobune rakendati ree ette,
kellad kaela ja läks lahti. Suuremad ringisõitjad
olid küll mehed, perest peresse, ikka suure lauluga. Naiste
hool kuulus ikka kodule ja loomadele. Isa otsis ikka selliseid
sõpru, kes olid talle tulusad.
Kui tuli kolhoosikord ja tema ilusad lehmad ning tublid hobused
ühislauta ja talli viidi, oli mees küll sisemiselt murtud,
kuid toimetas ka ühismajandis korralikult nagu ennegi. Ta
võttis kolhoosi lambakarja oma hoolde. Heina hoiti seal
ikka rohkem lüpsikarjale ja isal oli võitlemist oma
lammaste eest, kuna lamba suu tahtis ka pehmemat heina. Isa käis
sageli kolhoosikontoris kurtmas, et lambad karjuvad tal kõrvad
lukku, ikka: Pääru ja Pääru, andke ometi
lammastele ka heinaluba! Lõpuks öeldi, vaata
ise, kust sa neile saad, aga jäta meid oma lammastega rahule.
Isa vaatas ja sai.
Meenub veel üks jutustus isa elust. See toimus, kui ma õigesti
mäletan, 1905. aastal. Isa oli siis 17, kui toimus talupoegade
mäss ja mõisade põletamine. Ka isa oli seal
aktiivne tegelane. Kui soldatite karistussalk saabus talupoegi
kinni võtma, sattus ka isa nende kätte. Mõisas
toimetati kohus. Mõõgad pandi risti lauale ja isale
loeti ette surmanuhtlus. (Kahjuks ei mäleta ma enam teisi
isa mainitud nimesid.) Mehed viidi mõisa keldrisse kinni.
Öösel õnnestus aga vabadusse jäänutel
vangid vabastada.
Ta suri infarkti, kui oli saanud 62 aastat vanaks. Nii lõppes
ühe tubli ja väsimatu mehe elutee.
Minust sai
juhuse tahtel perekonnanime edasiviija
Isal oli alati väga kahju, et tema perenimi Ameerikas enam
edasi ei lähe. Suures suguseltsis ei olnud enam meessoost
järglasi, kes oleks nime edasi viinud. Ka isal ei olnud poega
ja meie õega pidime järjest kuulma tema kurtmist,
et tema vanaisale antud haruldane nimi nüüd ära
kaob. Minu õde abiellus ja tema lapsed ei ole enam Ameerikased.
Minust mitteolenevatel põhjustel jäi minule abielludes
oma nimi ja nüüd on minu lapsed ja lapselapsed Ameerikased,
Kokku on Eestis praegu 7 Ameerikase nimelist inimest. On ka veel
naisliini pidi 3 Amerikast. Kas tõesti isa väga tugev
tahe mõjutas saatust, et mina pidin tema nime edasi viima?
Olen mõelnud,
kas ma oleksin üldse sugupuu uurimisega tegelema hakanud,
kui ma juba lapsepölves poleks neid legende kuulnud. Kui
avanes võmalus arhiivides käia, siis muutus see kõik
väga huvitavaks ja põnevaks.
|
|
|