|  
                 
                
               
               
             | 
             
                 
              Ülo Vilimaa 
                õpetab Nõmmel vabatantsu  
               
              tekst: k&e 
                foto: rein urbel 
               
              
              Endalegi üllatuseks Tartust Tallinnasse 
                naasnud ja Revüüteatri Bel-Etage kunstilise juhi kohale 
                asunud Ülo Vilimaa 
                lõi oma Vabatantsustuudio, mis tegutseb jaanuari keskpaigast 
                alates Nõmme Kultuurimajas. Stuudios saavad tantsualast 
                haridust omandada 6-20aastased tantsuhuvilised. Õpetajaks 
                on maestro ise.  
              Mis tuuled tõid 
                Teid vaimsest ja rahulikust Tartust tormlevasse ja raha taga ajavasse 
                Tallinna? 
                Ülo Vilimaa: See on väga hea küsimus, oskaks 
                vastata ka... Küllap oli see saatuse tahe ja eks midagi hakkas 
                seal Tartus mul kuluma ka. Paistab nii. Ma olin ikka kolmkümmend 
                üheksa aastat Tartus ja praegu läheb neljakümnes 
                aasta, sest ma olen veel poole kohaga ametis. Järsku lihtsalt 
                koos abikaasaga otsustasime, et teeme kohe niisuguse täispöörde. 
                Ma ise võibolla polekski seda ette võtnud, aga abikaasa 
                julgustas mind. Ega ma tõesti mõelnud, et ma kunagi 
                Tallinnasse tagasi tulen, Tartu muutus väga koduseks. 
               
              Oli kuulda, et 
                Teil olid Vanemuises konfliktid? 
                Ma ütlen niimoodi, et mul jäid ikka sõbrad 
                maha. Igal teatril on oma mõõnaperioodid. Mina olen 
                nende aastate jooksul neli väga rasket mõõna 
                koos teatriga läbi elanud ja ega sel teatril praegu kerge 
                ei ole, kui kontsertsaal on kõrvalt ära lõigatud. 
                Meil oli ikkagi kaks maja, see oli meie suurus. Saime ka kontsertmajja 
                suuri programme teha. Nüüd on mitu juhtimist ja ega 
                see õige ole. Kardan, et muusikateatrile tehakse liiga. 
                 
                Mul on aastatepikkune kogemus, et kui Vanemuisest räägitakse 
                kui teatrist, siis räägitakse draamateatrist. Unustatakse 
                ära, et Vanemuine on kõige vanem Eesti muusikateater. 
              Milline on Teie 
                käekiri Revüüteatri Bel-Etage kunstilise juhia? 
                Mitte lõhkuda loodud struktuuri, vaid püüda 
                saavutatuga edasi minna.  
              Kui kaua on mõte 
                luua oma tantsustuudio meeles mõlkunud? 
                Olen tegelikult seda alati mõelnud. Siiani ei võimaldanud 
                töökoormus niisugust stuudiot luua, praegu on tekkinud 
                olukord, kus elu jooksul kogutud teadmised nõuavad edasiandmist. 
                Tean, et kõik lapsed tahavad tantsida. Tean, et nad seda 
                ka oskavad. Mind aga huvitab, kui last ei peeta eriti musikaalseks 
                ja arvatakse, et tal puudub ka rütmitunne, millega pärsitakse 
                kogu tema edasine areng, siis kuidas ja mille kaudu anda lapsele 
                tagasi julgus ennast läbi muusika avada. 
              Miks just vabatantsustuudio? 
                Vabatants on loodusest pärit liikumine. Et sellega 
                tegeleda, tuleb osata ennast vabaks mõelda. Alati on teretulnud 
                kõik kanoniseeritud tantsuvormid. See on hiigelbaas, mille 
                pealt saab igale poole minna. Minu eesmärk on, et iga inimene 
                tunnetaks muusikat just nii, nagu tema seda tunnetab. Alustan 
                lihtsate rütmikombinatsioonidega, mis on pärit erinevate 
                rahvaste varamust. Selleks kuluvad esimesed nädalad. Märkamatult 
                toon sisse muusika. Muusika kõiges oma erinevuses. Nii 
                klassikaline kui ka jazz, pop jne, erinevalt interpreteeritud 
                muusika, aga ainult väga heas ettekandes. Tund on jaotatud 
                viieks osaks. Iga tund on erinev.  
              Kui lühikursus 
                läbi saab ja inimestel on tahtmine edasi tantsida, mis siis? 
                Ootame. Vaatame. Kes väga tahavad, need saavad edasi 
                teha. Vabatantsuga võib tegelda lõpmatuseni, ilma 
                et tekiks kordusrutiin.  
              Mida see inimesele 
                annab? 
                Loodan, et julguse oma teed edasi minna.  
              Miks just Nõmme 
                Kultuurimaja? 
                Juhus ja saatus tahtsid, et kohtaksin toredaid inimesi. 
                Nõmme kultuurinõunik Evi Eespere viis mind kokku 
                Nõmme Kultuurimaja direktori Maie Tarmaga, kes ütles, 
                et see ni neil puudub. Tean, et see ni 
                puudub igal pool. Aga soe suhtumine otsustas Nõmme Kultuurimaja 
                kasuks. 
              Ajakiri Kultuur 
                ja Elu on võtnud luubi alla riiklike kultuuriasutuste ja 
                erategijate vahekorra. Siit ka järgmine küsimus: tulite 
                riiklikust teatrist, kuidas toime tulete ja milliseid probleeme 
                on esile kerkinud? 
                Ma ei tahtnud luua mingisugust suurt õppeasutust, 
                vaid suurel määral katsetada ennast. See on ka minule 
                kooliks. Stuudio on täielikult isemajandav. Mingeid probleeme 
                veel ei ole.  
              Kas eraettevõtlusel 
                kultuuris on Teie silmis üldse tulevikku? 
                On küll. Miks mitte? Kui inimesel on omad väga 
                kindlad tõekspidamised, siis ta võibolla ei sobigi 
                teistega koos töötama. Kunagi oli Isadora Duncan, peale 
                teda ei ole ju eriti vabatantsuga tegeldud. Aga tema kadumisest 
                on ju hiigelaeg möödas. Kui isiksusi taga ei ole, ega 
                siis suurt midagi välja ei tule.  
              Kultuurkapitali 
                sihtkapitalidelt on võimalik saada toetust balletil, moderntantsul, 
                peo- ja võistlustantsul, rahvatantsul. Kõik ülejäänud 
                tantsustiilid justkui ei kuulukski kultuurivaldkonda. Mida arvate 
                Teie? 
                Ma arvan, et kuuluvad küll. Eks Kultuurkapital on ju 
                toetanud väga palju erinevaid isiksusi. Seal peab olema üks 
                kindel eesmärk, milleks seda toetust palutakse ja ma leian, 
                et see on väga lai mõiste.  
              Paljudele erategijatele 
                tundub, et riiklik kultuuripoliitika surub neid alla.  
                Mina isiklikult ei ole sellega kokku puutunud, kuid kui 
                inimesel ei ole veel nime, mõtlen Peda ja Viljandi Kultuurikolledþi 
                lõpetajaid, keda on ju tohutu arv, siis  ei tea, 
                kus nad kõik tööd saavad ja kuidas saavad? Ei 
                ole kohanud küll, et eriti andekas inimene ilma tööta 
                jääks. Selles suhtes tundub kultuuripoliitika õige 
                olevat. Tahaksin ainult Kultuuriministeeriumi poolt selgemat ülevaadet, 
                mis Eestis üldse tantsualal toimub ja keda kuidas finantseeritakse. 
               
              Paljud kultuuriasutused 
                saavad lisaks eelarverahadele toetust ka fondidelt ja Kultuurkapitalilt. 
                Lihtinimesele jääb paratamatult mulje, et need asutused 
                makstakse topelt kinni. Tekib küsimus, et miks ei leitud 
                vajalikke vahendeid juba riigieelarvest? Kas Kultuurkapital siiski 
                ei ole mõeldud just eelkõige nende toetuseks, kes 
                toetust riigi eelarvest ei saa?  
                Siin on argumente nii poolt kui vastu. Töötasin 
                ka aastaid Kultuurkapitalis Tartus. See oli erinevatest erialainimestest 
                koosnev ja enam-vähem olid esindatud alati selle eriala asjatundjad, 
                kuhu raha jagati. Ma leian, et need organisatsioonid oskavad oma 
                tööd teha. Muidugi on asi alati subjektiivne, kuna seda 
                juhivad inimesed. Minule meeldib üks, teisele meeldib teine, 
                mina näen perspektiivi ühes, teine näeb teises. 
                Objektiivne oleks ta võibolla siis, kui juhtimine masinate 
                kätte anda. Kes on ikka väga kindel taotleja, see ikka 
                midagi saab. Minule isiklikult ei meeldi, kui on väga kindel 
                taotlus ja näiteks noor inimene tahab minna välismaale 
                ennast täiendama ning on teada, kui palju maksavad lennukipiletid 
                ja kursuse hind, siis otsustatakse, et noh, anname talle poole 
                või ühe kolmandiku. Natukene panevad kahtlema ka elutöö 
                preemiad. Kui vanemale inimesele, kes on tõesti oma elutöö 
                lõpul, antakse 40000 krooni ja nimetatakse seda elutöö 
                preemiaks, mis ei ole isegi korralik aasta stipendium, ja samas 
                inimesele, kelle looming on märksa väiksem, antakse 
                100000 ja isegi 200000 krooni ühe aasta loomingulise saavutuse 
                eest...  
                Muidugi leian, et kui taotleja on riigieelarvest saanud piisava 
                summa, siis pole Kultuurkapitalil mingit alust omapoolseks panuseks. 
               
              Olen kohanud arvamust, 
                et Kultuuriministeerium sellisel kujul tuleks üldse laiali 
                saata. 
                Arvan nii, et terves riigis on asjad nii pilla-palla, et 
                see kajastub ka Kultuuriministeeriumi töös. Mäletan 
                aegu, kui Kultuuriministeeriumil lasus ülesanne koordineerida 
                teatrite tööd. Mõtlen mitte ettekirjutamist, 
                kuidas kunstnik oma tööd peaks tegema, kuivõrd 
                see tagas väga erineva repertuaari terves Eestis. See tähendab 
                seda, et samaaegselt ei lavastatud mitmes teatris ühte ja 
                sama tükki. Teatrid said vabalt tellida heliloojatelt ja 
                kirjanikelt algupärandeid, mis oli üks meie visiitkaartidest. 
              Olete ilmselt 
                kursis sellega, mis Estonias toimus. Milline on Teie hinnang? 
                On kurb, kui vanameistrid on kogu oma elu andnud teatrile 
                ja ka kõige raskematel aegadel võidelnud teatri 
                ellujäämise nimel ning nad päevapealt nimekirjadest 
                kustutatakse. See näitab ainult meie lühikest kultuurimälu 
                ja peatab kultuuri järjepidevuse. Aga paratamatult toob iga 
                juht kaasa oma kindla nägemuse, millega kaasneb alati palju 
                valu. Isiklikult arvan, et vanameistreid saab ka palju delikaatsemalt 
                kohelda. Kui nendele jäetaks võimalus oma kogemuste 
                pinnalt kasvõi vahel harva sõna sekka öelda, 
                oleks lõpptulemus alati parem.  
              Eestile otsitakse 
                pingsalt märki. Üks võiks olla ehk meie tantsukultuur? 
                Peakski olema. Aga seda ainult siis, kui mõlemad 
                teatrid pööraksid Eesti rahvuslikule balletile rohkem 
                tähelepanu. 
               
               
               
                
                  
                 
             | 
             
              
             |