|  
                 
                
               
               
             | 
             
                 
               
              Vabadusvõitleja Arvo 
                Puu: 
                Anname teatepulga tulevikule edasi! 
               
              tekst: Jaanika Kressa 
              
                 
                 
                    | 
                    
                    Arvo Puu ei ole mees, kes peaks 
                    pidulikke kõnesid, aga suust suhu ja silmast silma 
                    rääkimine õnnestub tal paremini kui teistel. 
                     | 
                 
                 
               
              Arvo Puu tunneb oma kodupaiga 
                Ida-Virumaaga erilist seotust. Eestlasi on siia vähe 
                alles jäänud, varem või hiljem kant venestub. 
                Kui meie ei jäta oma jälge, tuleb aeg, mil enam ei usuta, 
                et siin üldse eesti elu kunagi on olnud, ütleb 
                15. märtsil 80aastaseks saav vabadusvõitleja. Lähiajaloo 
                jäädvustamisest ja põlistamisest, Sinimägede 
                lahingupaiga ja Vana-Vaivara kalmistuga tegelemisest on saanud 
                tema jätkusõda. 
              Arvo Puu jätkusõda 
                Vaivaras algas 1994. aastal Ülemaailmse Eesti vabadusvõitlejate 
                kokkutulekuga, mil ta püstitas Sinimägedesse puuristi 
                isamaa eest langenud eesti sõdurile. Selle risti juures 
                on kogunenud tuhanded mehed, peetud palju isamaakõnesid, 
                laulnud Toronto meeskoor. Puurist seisab lahingupaigas tänaseni. 
                 
                Ligi 50 aastat olime meie, vabadusvõitlejad, maadligi 
                surutud. Venelased panid Eestimaal rahulikult oma sambaid püsti 
                ja lõhkusid meie omi, räägib Arvo Puu, 
                kes ise küll kunagi oma saksa väkke kuulumisest saladust 
                pole teinud. Aga ma ei öelnud ka, et ma vabatahtlik 
                olin, lisab vanahärra. Mul on vedanud, ma ei 
                ole pidanud kommunistidega ühte leiba pidanud sööma! 
                See annab mulle kindlustunde.  
                Pärast sõja lõppu ei saanud Arvo Puu mõistagi 
                kohe kodupaika elama asuda. Elutee viis teda mitmesse paika, aastatel 
                1952-1958 viibis ta Venemaale saadetud abikaasa juures. Tagasi 
                tulles pidi julgeolekus selgitusi andma. Maja oli vahepeal ära 
                võetud, töökohta võimatu leida, köikjal 
                öeldi: niisuguseid inimesi nagu teie, meie ei vaja. Järgnes 
                nälg, tiisikus, ühe lapse surm
  
                Nüüd elab Arvo Puu ammu oma kodus Päites. Naine 
                on läinud manalateele, pojad elavad üks Varssavis ja 
                teine Tallinnas. Aastakümneid oli Arvo Puu oodanud aega, 
                millal eestlased jälle oma langenutele mälestussambaid 
                saavad püstitada. Koos Olev Sirega võitles ta selle 
                eest, et taastataks Vabadussõja mälestusmärk 
                Vaivara surnuaial. Pärast Saksamaal käimist tekkis meestel 
                idee koostada broþüür Narva ruumis 
                (Im Raum Narva).  
                Kui kellegi poole pöörduda, on hea, kui sul pole 
                peas paljas idee, vaid on juba midagi ette näidata. Et meil 
                oli asi valmis, saime kolme päevaga 32 000 krooni kokku, 
                millest sai müüri ehitamise tarvis algkapital. 
                 
                Eestluse oaas Virumaal 
                 
               
              
                 
                 
                    | 
                   
                      
                      Tunne Kelam, 
                      poliitik ja vabadusvõitleja: 
                       
                    Arvo Puu kehastab mitte ainult 
                      kodanikualgatust selle sõna parimas mõttes. 
                      Tahtsin algul öelda: 
                      sümboliseerib kodanikualgatust, kuid põrkusin 
                      kohe tagasi, kuna Arvo Puu pole mingil juhul abstraktne 
                      sümbol. Ta on tegija. Heast tahtest ja õilsast 
                      vastutustundest inspireeritud tegija. Mees, keda elu on 
                      rängalt räsinud, kelle tervis ja praegune elujärg 
                      õigustaks pigem enesehaletsemist, võibolla 
                      ka süüdlaste otsimist. 
                      Just seetõttu äratab minu sügavat imetlust 
                      ja aukartust selle vaikse tegija tulemuslikkus. Hämmastav 
                      oskus teostada tegelikus elus algselt utoopilisena tunduv 
                      idee, seda olukorras, kus alustatakse peaaegu tühjade 
                      kätega. Sinimägede mälestusmüüri 
                      kerkimine ja selle Eesti Verduni areng rahvusvahelise 
                      tähtsusega sõjamemoriaaliks  seda kõike 
                      on Arvo Puu saavutanud mitte meeleheitlikult käsi ringutades, 
                      küll aga usaldava, leebe, kuid intensiivse tahtesitkusega. 
                       
                      Arvo Puu suhtub heauskliku lootusega igasse inimesse. Mulle 
                      tundub, et too avastusvalmis lootus on end kümnekordselt 
                      õigustanud  nagu nõiaväel on leitud 
                      raha, ehitusmaterjale, tööjõudu kui ka 
                      kõikvõimalike organisatsioonide toetust. 
                      Arvo Puu kavatsused ulatuvad enamasti igapäevase reaalsuse 
                      silmapiiri taha, kuid tema jalad on alati kindlalt tegelikkuse 
                      pinnal: ta ei astu ühtegi sammu edasi, kui see pole 
                      reaalselt tagatud. Minu arvates on Arvo Puu mees, kelle 
                      jaoks Eesti isamaa on püha ja kohustav, kellele on 
                      kohustav ja püha nii meie ajalugu, minevikuohvrite 
                      mälestus kui ka Eesti rahva parem tulevik. 
                    Emil Alesma, 
                      Rebase pataljoni võitleja: 
                    Kuuldes Eesti tolleaegse peaministri Jüri 
                      Uluotsa kutset kodumaa kaitseks, pealetungivate punaste 
                      hordide vastu, täitsid eesti mehed 1944. aastal kõhklemata 
                      oma kohust. Pro Patria! See, mis Arvo Puu Eesti tuleviku 
                      eest elu andnute mälestuse jäädvustamiseks 
                      on teinud, on suur töö ja kuigi ta tagasihoidliku 
                      töömehena ei soovi, et teda kiidetakse, ei saa 
                      me sellest mööda ega ümber. Arvo, ära 
                      pane pahaks! 
                    Ella Ojandu, 
                      New York: 
                       
                      Ei ole kerge sellel ausal patrioodil võidelda seal 
                      lõvikoopas ja mis veel kõige kurvem  
                      kogeda relvavendade kritiseerimist! Oleks hea, kui kõik 
                      need võitlejad, kes veel elavate kirjas on, üheskoos 
                      nõudmisega Eesti valitsuse poole pöörduksid. 
                      Ida-Virumaa on kui püssirohutünn, mis võib 
                      iga minut plahvatada. 
                     
                       
                     | 
                 
                 
               
              Praegu on Vana-Vaivara kalmistust 
                saanud kultuspaik, mis võtab külastajaid vastu kui 
                üks pisike eestluse oaas kesk venestatud Ida-Virumaad. See 
                kalmistu ei torka silma, teda ümbritseb täpselt samasugune 
                tagasihoidlik müür, nagu Eestimaa kalmistuid ikka. Võõral 
                pole sinna asja.  
                Seespool avaneb aga unikaalne pilt, sest müüriniid 
                on täis mälestusplaate Teises maailmasõjas langenutele. 
                Nimelisi plaate on Narva all langenutele, aga ka mujal langenud, 
                kuid Virumaalt pärit eesti meestele, samuti Norra ja Rootsi 
                vabatahtlikele võitlejatele. Sekka mõni sakslanegi, 
                kelle peale keegi on mõelnud, talle mälestusplaadi 
                pannud. On ka Vaivara luterliku kiriku kontuurid, ja kõikide 
                õpetajate nimed kuni kiriku hävimiseni 1944. aastal, 
                samuti Vaivarast pärit kultuuri- ja vallategelaste nimed. 
                Kavas on panna mälestustahvlid ka Virumaalt pärit Vabadusristi 
                kavaleridele. 
                Esimesed tahvlid paigaldati müüri 1999. aasta suvel. 
                Mälestusmüüri pidulik avamine oli 2. juulil 2000. 
                Julgete kõnedega astusid üle maa kokku tulnud vabadusvõitlejate 
                ja Ida-Virumaa eestlaskonna ees üles Riigikogu aseesimees 
                Tunne Kelam ja sõjaajaloolane Hannes Walter. 
                Kalmistu kui Teises maailmasõjas võidelnute mälestusmemoriaal 
                on haruldane terves Euroopas. Müür sümboliseerib 
                peamiselt 1944. aasta kaitselahinguid, kus hukkus väga palju 
                eesti mehi, peamiselt otse koolipingist tulnud noori, kes lootsid, 
                et Eesti riiki on võimalik taastada. Tänu nendele 
                meestele, kes hoidsid rinnet kinni oma elu ja vabaduse hinnaga, 
                said paljud teised Eestist põgeneda. Mitmetes peredes läks 
                nii, et üks lastest võttis osa kaitselahingutest, 
                langes või sattus vaenlase kätte vangi, teine pääses 
                sel ajal aga vabadusse ja võitles seal edasi. Vabas maailmas 
                käis võitlus juba teisel kujul ja peamiseks relvaks 
                sai sõna.  
              Aleksandrikool 
                ehk provints pealinna vastu 
                 
                Vabadusvõitlejad soovivad, et Vana-Vaivara kalmistule maetaks 
                ka Utriast välja kaevatud eesti mehed. Vaidlus selle üle, 
                kas neid mehi võib matta Vaivarasse või peavad nad 
                puhkama koos saksa relvavendadega Narva jõe ääres, 
                on kestnud juba aastaid. 
                Arvo Puu arvates oleks ebaeetiline matta neid inimesi Narva jõe 
                äärde. Kogu 1944. aasta ja ka varem käis 
                võitlus, et eesti väeosad saaksid iseseisvaks, 
                räägib Puu. Ta pole nõus vabadusvõitlejate 
                liidu esimehe Kerdega, kelle soov on, et eesti mehed saaksid maetud 
                Narva jõe ääres asuvale Saksa sõdurite 
                kalmistule pidulikult ja suurte auavaldustega.  
                Kui meie riik saab jõukamaks, siis võib seal 
                kalmistul igasuguseid uhkeid asju korraldada. Praegu on mu soov, 
                et toimuks vaikne ja väärikas matmine, kus viibiksid 
                eesti noored ajateenijad ja ohvitserid; et kalmistu saaks kohaks, 
                kus jätkuks vaim, mis oli noorkotkastel ja nendel noortel 
                meestel, kes 1941. ja 1944. aastal Eesti eest võitlema 
                läksid. Me ju lootsime, et kordub see, mis toimus Vabadussõja 
                ajal, uskusime, et suudame taastada Eesti riigi, räägib 
                Arvo Puu. 
                Vaivara mineviku ja tuleviku vahendamisest, sellele paigale väärikuse 
                tagasi andmisest on saanud Arvo Puu elutöö. Kui 
                seda alustasin, olid mul silme ees Aleksandrikooli komiteed, kus 
                ka koguti raha. Alguses ei osanud lootagi, et see leiab nii laia 
                kõlapinda, tunnistab Puu, kelle ürituse peamised 
                toetajad on olnud väliseestlased. Arvo Puul on kontakte ka 
                väga kõrgete isikutega, näiteks Kasselis asuva 
                Saksa Sõjahaudade Hoolde Liidu presidendi dr Langega, kelle 
                abikaasa isa olnud sõja ajal Eestis.  
                Kõiki neid kontakte võiks uuendada, oleks 
                ainult meil, eestlastel, ühine soov, mõtleb 
                Puu murelikult selle peale, et alek- sandrikoolilikud vastuolud 
                on tekkinud just eestlastel omavahel.  
                Praegu seisab langenute matmine selle taga, et vanad sõjamehed 
                ja nooremad sõjaajaloolased ei leia ühist keelt. Põhimõtteliselt 
                saame asjadest ju küll ühtemoodi aru, aga olukord tekitab 
                konkurentsi. Mina soovin mälestustahvlite ja -müüriga 
                näidata, mis toimus 1944. aastal siin. Nemad aga on Tallinnas 
                ja soovivad seda kõike näidata uhkemalt ja paremini 
                 Tallinnas
  
                Arvo Puu ajab asja tasa ja targu, aga tema, vana mehega, ei ole 
                keskealistel ajaloolastel sugugi kerge vassida.  
              Vaivara 
                kui Viru turismi Meka 
                 
                Aeg-ajalt leidub ikka mõni, kes Arvo Puu käest küsib: 
                milleks see müür? Siis seletab ta kannatlikult, et Vaivarast 
                saab Virumaa turismi Meka. Ta on Vaivara valupunktidest kõnelnud 
                ka Saksa suursaadikuga. Nüüd unistab ta sellest, et 
                saaks järgmisel kevadel nädalaks kalmistule tööjõudu 
                palgata, kõik ideaalilähedasse korda viia ja siis 
                saadiku Vaivarasse kutsuda. Idee üksi ei loe, tuleb ka esteetilist 
                naudingut pakkuda, et seda paika tõepoolest turismiga siduda. 
                 
                Arvo Puu ei ole mees, kes peaks pidulikke kõnesid, aga 
                suust suhu ja silmast silma rääkimine õnnestub 
                tal paremini kui teistel. Ta loetleb suuri numbreid, mida nii 
                talle otse kui Ida-Virumaa vabadusvõitlejate ühingu 
                arvele on üle kandnud paljud väliseestlased. Terved 
                köited aruandeid selle raha liikumise kohta on ta saatnud 
                Kanadasse, tema käes olevad kaustad jõuavad Muinsuskaitse 
                Ühingusse. 
                Kokku on laekunud 300 000 krooni annetusi. Sõdurite säilmed 
                oleks võinud möödunud aastal rahulikult maha 
                matta, aga muinsuskaitse, kultuuriministeeriumi ja muud otsustajad-tegelased, 
                eriti sõjaajaloolased ei hooli sellest, neil on omad plaanid, 
                mida Vaivara varjutab. See, mida meie tahtsime teha, on 
                juba tehtud. Müür on valmis, lisamüür on valmis 
                ja 50 000 on veel raha. Üks 84aastane daam pärandas 
                kalmistu korrashoiuks 5000 dollarit. 
                Kõik see, millest oleme rääkinud, on seotud 
                sõjameeste matmisega, aga venelased ju hävitasid meie 
                kultuuri! teeb Arvo Puu oma jutus ootamatu pöörde. 
                Vaivaras oli suure saali ja näitelavaga rahvamaja, kus toimus 
                vilgas seltskonnaelu. Selle ehitas kohalik rahvas mõisnike 
                abiga ja õnnistati sisse aastal 1910. Müürid 
                on kõvad, nende peale saaks ehitada. Praegused venelased 
                näevad ainult varemeid, nad ei tea, et siin varem üldse 
                midagi oli. Ma tahan, et see rahvamaja saaks taastatud, on juba 
                olemas nii arhitekt kui ehitusmees. Kõik ütlevad, 
                et väga kena mõte, minu ülesanne on seejuures 
                üsna väike  raha leida, 10 miljonit, räägib 
                Puu.  
                Arvo Puu paigaldatud puuristi vastu kavandati kunagi riikliku 
                tellimusena suur mälestusmemoriaal raudteerööbastest 
                kokku pandud hiigelsuure võõrapärase rõngasristiga, 
                mida vabadusvõitlejad on sortside võitluseks kutsuma 
                hakanud. Suure monumendi juures on raisatud palju raha, aga siiani 
                pole selge, kellele see ja milleks. Memoriaalil puudub lahtiseletav 
                kiri, on vaid aastaarv 1944, mis jätab vaba tõlgendamisvõimaluse. 
                Rõngasristi memoriaal on avamata tänaseni, kuigi 2000. 
                aasta suvel selleks puhuks mitmeid kuupäevi välja kuulutati. 
                Alguses oli kõik enam-vähem korras, meenutab 
                Arvo Puu. Sain peaminister Laariga kolm korda ühe nädala 
                jooksul kokku. Ta lubas selle avada ja kohale kutsuda mitme riigi 
                sõjaväeataeed. Sinimäed on lahinguplats 
                ja kõikide langenutega seotud  neid oli 200 000. 
                 
                Mina soovin, et sellest ei tuleks vanade haavade lahtikiskumist. 
                Las jääda, nagu on, aga tuleks panna selgitus neljas 
                keeles: eesti, vene, saksa ja inglise keeles, et milleks on see 
                mälestusrist, räägib Arvo Puu. 
                 
                
                
                
                  
                 
             | 
             
              
             |