|  
                 
                
               
               
             | 
             
                 
              K&E leksikon 
               
              tekst: Karl Kello  
                Kasutatud Eesti rahvakalendri materjale 
              Ahjusuu 
                 
                Ahjusuud ei tohi tühjaks jätta. Kui leivad ahjust välja 
                võetud, visatakse kohe mõned halud puid ahju, et 
                ahju suud mitte tühja hoida. Sest ahi olla ükskord ütelnud: 
                Kes tema suud tühjaks ei jäta, selle kõhtu 
                ei jäta ka tema ial tühjaks. 
                Ahi on otsekui elus asi. Räägitakse ahju rinnast ja 
                ahju südamest. Ahjusuu on mingi maagiline avaus selle ja 
                teispoolse maailma vahel. Ahju ukseaugu kaudu saab tulevikku piiluda 
                 kui asetada sinna peegel, võib näha, mis toimub 
                tulevikus, usuvad lätlased. Läti keeles samuti kui eesti 
                keeles nimetatakse ahju ukseauku nimelt ahju suuks. Andreseõhtul 
                jalgade vahelt ahjusuhu vaadates näeb läti neiu tulevast 
                peigmeest ahjust välja astuvat. Kui vaadata uusaastaööl 
                või täpsemini aastavahetushetkel ihualasti jalge vahelt 
                leivaahju põhja, näeb seal oma surma või pulmi 
                ette. Ahjusuus näitab end samuti tulevane peigmees  
                selleks tuleb vaadata sinna asetatud peeglisse jalgade vahelt 
                teise peegli kaudu. Uusaastaööl asetab tütarlaps 
                peegli reheahju ja süütab kummalegi poole küünla, 
                võtab ihualasti ning vaatab jalge vahelt peeglisse. Kesköötunnil 
                näitab ennast peeglis tulevane mees. Kui aga vaataja saab 
                uusaastaõhtul ahjus surma näha, siis ta sureb sel 
                aastal. 
                Kes elab ahju sees  surm? Surm jätab endast jälje 
                maha. Maarjapääva ööse astu jälg 
                leede ja kui hommiku sellel teine kõrvas on, siis sured 
                see aasta ära. Kes selle teise jälje astub, ei ole teada 
                 olla surm (Simuna). 
                Kes elab ahju sees  kurivaim? Kurivaim sõidab meil 
                ringi leivalabida ja ahjuluuaga. Kuradi vastu tehti Lätis 
                ahjupandavale leivale rist peale. Uusaastaööl kell 12 
                ahju vaadates võivatki seal kuradit näha  täpselt 
                keskööl olevat ta sääl ees. Ahjust võib 
                vana ise vastu vaadata: Jõuluöiti panevad tüdrukud 
                ikka peegli ahju ja küünlatule juurde, vaatavad siis 
                tagurpidi paljaste reite vahelt peeglisse, et kes vaatab säält 
                vastu, see on peigmees. Aga, sa mõistad, ühel neiul 
                vaadanud vastu vana (kurat) ise, teavad liivlased. 
                Ahjus teatakse elavat majaisand, kellele lätlased annavad 
                enne uudsevilja toiduks kasutama hakkamist oma osa, et tuleks 
                hea saak. 
                Ahjus põleb elutuli? Kui ahjus tuli praksub ja pillub sädemeid, 
                siis arvavad lätlased, et see on teade vanaemalt. Ainudel 
                oli tuli samuti vanaema võrdkuju. Ainude arvates pidas 
                vanaema eluaset ahjus. 
                Uusaastaööl jäetakse tuhka ahju ette. Kui hommikul 
                viivad jäljed tuhal ahju, siis keegi sureb sel aastal majalistest, 
                kui aga jäljed suunduvad ahjust välja, siis keegi sünnib, 
                teavad lätlased. 
                Puude ahjupanemisest sõltub, mismoodi sünnivad lapsed 
                ilmale, kas tuleb kerge või raske sünnitus. Ahju peab 
                puid panema jäme ots ees. Kui naine paneb puid ahju vastuoksa, 
                latv ees, siis sünnib tal ka laps vastupidi, jalad ees (Viires). 
                 
                Inimene ilmub siia ilma teisest ilmast ning kaob sinnasamasse. 
                Ahi on juba ositi sealtilma isanda valdus. 
                 
               
              
                 
                 
                    | 
                    
                    Nõiad sõidavad luua 
                    seljas. 15. sajand. 
                   | 
                 
                 
               
              Ahjuluud 
                 
                Luud on maagiline vahend, seda enam ahjuluud. Nõiad sõidavad 
                luua seljas. Luud pistetakse pihku lumememmele, mis on meil selle 
                kuju oluline eripärasus võrreldes muu maailmaga. Luud 
                pannakse ukse taha - kui luud ukse taha jätta, ei juhtu majas 
                õnnetust. Hästituntud asi on taevaluud. Tuul on taevaluud: 
                loodetuul on taevaluud, õhtane tuul on taevaluud ja põhjatuul 
                on taevaluud. Loodetuul pühib taevast, põhjatuul pühib 
                pilved. Loedtuul on taevaluud, keskhumiktuul on mere reha, 
                ütleb vanasõna. 
                Liivlased-lätlased usuvad, et kui jätta (ahju)luud ukse 
                taha jätta, ei pääse nõiad ega mustlased 
                ei pere äraolekul sisse. Mis tähendab, et saaremaine 
                omaaegne luudade ukse taga hoidmine polnud märgiks mitte 
                ainult pererahva kodusolematusest, vaid ka kaitseks kurjade jõudude 
                vastu.  
                Kui antakse kätte lumememmele, siis kaitseb see kodu vaenulike 
                vägede eest, kes iseäranis teatavasti talvepimedas ja 
                jõuluööl liikvel. 
                Luud kõlbab kasutada tarbliku sõiduriistana  
                nõiad sõidavad luua seljas. Ahjuluua ja leivalabidaga 
                sõidab ringi kurivaim ise, ahjuroobiga peavad sõda 
                tondid. Jõululaupäeva öösel pannakse ahjuluud 
                ja leivalabidas parde otsele, et kurivaim neid kätte ei saaks 
                ja nendega sõitma ei läheks (Risti). 
                Kui tahetakse saada hästi õnnelikuks ja et õnn 
                teda igal pool saadaks, selleks tuleb jõululaupäeva 
                öösel kella 12 ajal võtta ahjuluud ja sellega 
                pühkida õunapuu otsast endale pääle 
                (Halliste). 
              Ahjupealne, -alune 
                 
                Ahjualune on tuntud kui üks kõva söömamees, 
                õgija. Pool härga korraga neelata poleks tal mingiks 
                eriliseks probleemiks, kuigi ise on vaid pöialpikku habemikku 
                poisikene. Ahjualune on allilma isanda võrdkuju, magu on 
                tal seega suur kui maapõu ise. Kusagil põranda all 
                asuvast täitmatust õgardist teab pajatada ka teistegi 
                rahvaste folkloor. 
                Ahju peal usuti asuvat lastehirmutis viruskundra. Võimalik, 
                et nimelt temale visati lapse piimahammas, öeldes, et võta-võta 
                puuhammas, anna mulle luuhammas. Lätis loodeti väljalangenud 
                hammast ahju või ahju otsa visates saada asemele juba raudhammas: 
                sealmail öeldi, et võta luuhammas, anna mulle raudhammas. 
              Ahikotus 
                 
                Eisen on kusagil kirjutanud, et vanal ajal olnud igal talul oma 
                ahikotus  kivivared, puudealused, taretagused. Ahikotuses 
                elanud vaimud, kes võinud tuua nii õnne kui ka õnnetust. 
                Igast andest, iseäranis uudseandidest pidi kõigepealt 
                ahikotusele viidama. 
                Aher- ehk ahivared olid kummituste kokkukäimiskoht ja kodukaitsevaimude 
                asupaik. Mulgimaa ahikotuses võime seega näha lihtsalt 
                ahju kohta (vrd kodukotus), s.o eelnevate põlvede eluaseme 
                koldepaika, millest ainult taretagune kivivare veel alles. See 
                aga, kellele ohverdati, keda toideti ja kelle heasoovlikkust taotleti, 
                oli kadunud põlvede leerahvas. Kes vanast harjumusest ootas 
                oma osa, kuigi maja oli peakohalt kadunud ammu juba. 
              
              Kodukolle 
                 
              
                 
                 
                    | 
                    
                    Kreeka kolde- ja ohvritulejumalanna 
                    Hestia. 
                   | 
                 
                 
               
              Kolle on keskne koht majas. Kolde juures 
                sooritati antiikajal nii perekonna ja hõimu kui ka riiklikke 
                poliitilisi kultustoiminguid (vrd kodukolle, riigikolle).  
                Kolle oli omal ajal püha paik, perekonna ja sugukonna ühtekuuluvuse 
                sümbol. Kolle osutus kogu maailma keskpunktiks, selle ja 
                teise ilma keskpunktiks ning üksiti ilmu ühendavaks 
                paigaks, kust ohvritule suits jumalani tõusis. Kolle ühendas 
                aegu ja inimesi, selle tuhka anti põlvest põlve 
                edasi isalt pojale ja vanast külast uude kui meeldetuletust 
                 mäleta neid, kes enne sind selle tule ääres 
                istusid, tea, kuhu sa kuulud (Lintrop). 
                Lätlased panid uude majja asudes kõigepealt koldesse 
                leiba, soola või hõberaha, milles tuleb tõenäoliselt 
                näha ohvriandi koldejumalale. Ainude arvates võinud 
                koldes asuda vanaema. Kreeklastel oli kodukolde jumalannaks neitsilik 
                Hestia (kolle), Roomas Vesta. Kodukolle oli jumalneitsi 
                kultusepaik, seal ohverdati talle osa toidust. Seda jumalneitsit 
                peeti ühtlasi riigikolde jumalannaks. Vesta neitsid valvasid 
                muistse kombe kohaselt Vesta templis igavest tuld. Vesta tuld 
                peeti Rooma õitsengu sümboliks. Majast pelgupaiga 
                otsija anti koldejumalanna kaitse alla. 
                Meil on tuntud leemees, kes arvati elavat lee ehk kolde all ja 
                usuti tulevat majja esimese tule?tegemisega. Samuti teatakse-tuntakse 
                ka leelapsi: Jõululaupäeva ja neariõhta 
                pandud toiduasja leede, et anname leelastele koa süüa 
                (Juuru). 
               
                 
               
                
                  
                 
             | 
             
              
             |