|
Linnusest lendas kivikamakaid
tekst ja fotod:
Leho Männiksoo
Varbola Vahvad Vennad võtsid
eesmärgiks taastada meie rahva keeruka ajaloo tunnetuse rikastamiseks
Varbola linnuses muistsete eestlaste ajaloolised sõjamasinad.
Relvad on rahvaste ajaloos mänginud suurt osa ja teevad seda
tänapäevalgi.
Raplamaal Varbola linnuse ühelt
stendilt saab teada, et aastatel 12191220 Põhja-Eesti
vallutanud taanlastel oli Varbola meestega hea läbisaamine
ja nad kinkisid linnuse kaitsjaile ühe paterelli. Juba enne
Kristust oli kiviheitemasin (paterell, blide, machina, tebuchet)
tuntud nii Euroopas kui ka Aasias. Peale Eesti sattumist taanlaste
võimu alla sõlmisid viimased lõunast tulevate
Saksa vägede ohu tõttu varbolastega kokkuleppe
ja aitasid neil kantsi sõjaliselt tugevdada. Professor
Uluotsa väitel oli see üks esimestest eestlaste sõlmitud
rahvusvahelistest lepingutest. Läti Hendriku kroonika jutustab,
et aastal 1222 käisid saarlased linnuses sõjatehnikaga
tutvumas, ehitasid paterelli eeskujul 17 kiviheitemasinat ja pommitasid
Saaremaal taanlaste rajatud linnust. Taanlased alistunud. Tänagi
sirutab Varbola linnuses juba traditsioonilisteks puupäevadeks
ajalooliste sõjamasinate eeskuju järgi valminud paterell
oma viskenoolt uhkelt pilvede poole ja rahvas imetleb selle ehitanud
meeste kätetööd. See viib mõtted meie rahva
saatusele ning elu ja kultuuri arengule, mille vilju saab siin
Varbola linnuses näha iga-aastastel puupäevadel. Puuskulptuurid
jäävad siin kirjutises seekord paraku kõrvalseigaks.
Keskendugem tänapäeva ärevas maailmas taas oma
kodumaa ja rahva kaitsmise päevakorda tõusmise taustal
kaugete aegade sõjatehnikale. Muide, kunagistest vallutajatest
on tänaseks saanud Eestimaa ja rahva kindlad liitlased. Ajalugu
on täis paradokse?!
Varbola
Vahvad Vennad
|
Varbola vendade kiviheitemasin väljalaskeaasta
2014.
|
Vabaühendusse Varbola Vahvad Vennad kuuluvad
linnuse kandist pärit mehed. Teame minevikust, et relvad
on rahvaste ajaloos suurt osa mänginud kõikjal, ja
mängivad tänapäevalgi. 1999. aasta augustis võeti
eesmärgiks taastada meie rahva keeruka ajaloo tunnetuse rikastamiseks
Varbola linnuses ka muistsete eestlaste elu ja olu hinguse sõjaline
külg. Et luua pilt Varbola linnuse eluperioodil kasutatud
relvadest, moodustus seltsing ja viie päevaga ehitati valmis
paterell, millele Taani kuninganna auks anti nimeks Helde Margarethe.
Selle noole pikkus oli 7,5 m, vastukaalu raskus 1400 kg, viskekaugus
kuni 130 m. Tänaseks on aeg selle vana ja väikese masina
alla neelanud ning linnuse õuel seisab juba uus paterell.
Nagu kirjas linnuse ühel tahvlil, kasutasid Eestis kiviheitemasinaid
esimestena saksa ristisõdijad 13. sajandi algul. Läti
Hendriku kroonika järgi ehitati siis kolmes eri suuruses
heitemehhanisme. Keskmiste mõõtmetega masinad
heitsid umbes 1525 kg kive 100152 m kaugusele.
Tänane masin tuleb võimsam ja suurem kui eelmine.
Eks nüüd oskame seda teha juba osavamalt ning kiiremini,
sest masin koosneb ju samadest detailidest. Ka meeskond, kellega
seda teeme, on enam-vähem sama, rääkis notar
Priidu Pärna, kes oli kolmandatel Varbola puupäevadel
viisteist aastat tagasi kogu ürituse algataja. Peale Priidu
kuuluvad praegu uue masina meeskonda ettevõtja Rain Elfenbein,
Varbola saeveski omanik, kelle käest tuleb kogu puitmaterjal
ja kes on aastate jooksul olnud puupäevade toetaja, ehitaja
Riho Salep, autoremondiluksepp Vello Pross, talupidaja Mati Gubinski
ja harvesteri operaator Erik Tamm. Kõik nad on alati osalenud
nii linnuse talgutel kui ka puupäevadel ja toetanud kõike
Varbolas toimuvat.
Nüüd juba rahvusvahelisteks saanud Varbola XVII puupäevad
peeti tänavu 7.10. augustil. Ka tänavuse uue sõjamasina
kavandi autor on Priidu Pärna. Idee uus masin teha, sündis
Priidul juba talvel. Ei saa ikkagi jätta maalinna ilma sõjatehnikata!
Vanast kiviheitjast oli alles vaid sepa Toomas Tõnissoni
valmistatud suur kivide korv. See läks nüüd taaskasutusse.
(Samuti on endisest ehitusest oma täies hiilguses alles vaatetorn,
mida tänavu lammutama ei hakata, kuna see pole veel täiesti
amortiseerunud. Ehitise juures on aga keelumärgid, et torni
ei tohi ronida.) Uuelt heitemasinalt oodati kivikamakate lendu
kuni 200 meetrit, kuigi ega selliste masinatega ainult kive heidetud!
Tõelistes lahingutes heideti nii kindlustustesse kui ka
nendest välja hõõguvaid savipotte, surnud loomi
ja väljaheiteid. Eesmärgiga süüdata tulekahju,
levitada haigusi, demoraliseerida vastast. Kivid, mis linnusesse
sisse visati, oli valmis laskemoon, mida sai tagasi visata. Tänapäeval
tuleb enne, kui rahvale muistse sõjamasina tõhusust
näidata ja kive linnusest välja lennutada saab, veenduda,
et metsas ei viibi marjulisi ega seenelisi, niisama looduse nautijaid
või linnuse vallide imetlejaid. 25 kilo kaaluva kiviga
pihta saamine ei tähenda ainult muhku, vaid hoopiski tõsisemat
asjade kulgu.
Mehed, kes sellise tegevuse ette on võtnud, selle eest
mõistagi palka ei saa, hoopis peale maksavad, sest kuigi
palgid saadi puutööga seotud ettevõtjalt tasuta,
tuleb pigi, tõrv ja köied ise osta. Täna
läks aga paterelli aukude puurimisel kaks trelli läbi,
tuld lendas! kirjeldavad nad.
|
See veel elus ja terve kass-oinas aastast 2002 luurab külastajaid
valli jalamil.
|
Kuidas sellised
mehed kokku said?
Käisime kolme mehega Soomaal haabjat
ehitamas. Olime seal 1998. aastal laagris. Puutöö hakkas
meeldima ja mõtlesime, et võiks teha ühiselt
ka oma kodukohas midagi. Siis tuli äkki see kiviheitemasina
mõte, kuna ajalooliselt on ju Varbola linnuses kiviheitemasin
olnud, kroonikates fikseeritud.
Mul on olnud suur ajaloohuvi juba koolist. Käisin koolis
Märjamaal ja Kodilas.Tegelesin kodu-uurimisega, olin linnuse
kohta mõndagi lugenud ja lapsepõlves kahel aastal
siinsamas väljakaevamistel käinud.
Pärast väljakaevamisi olen olnud arheoloogide ringkonnaga
ühenduses. Minu plaanidest kuuldes soovitasid nad, et kuna
meil sellist keskaegset relvastust, mida Eestis kasutatud, on
uurinud Tartu Ülikoolis ajaloo teaduskonna õppejõud
Ain Mäesalu, pöörduda tema poole. Ta andiski saksakeelseid
materjale, kuidas masinad on välja näinud ja kuidas
neid on kasutatud. Hakkasin siin tegutsema. Siis tekkiski viie-kuuemeheline
tuumik ja tegimegi valmis viskemasina, mis pakkus huvi kõigile.
Kõik tehtu põhineb ikka teaduslikul materjalil,
oma väljamõeldisi siin pole olnud. Alati tegime ette
väikese maketi. Seega on kõik masinad maketi suurendused.
Nagu jutustavad teabetahvlid, anti muistsetele sõjamasinatele
nimetus sageli loomade järgi: Keskajal hiilis
sõjamasin linnuse lähedale nagu kass. Piiramisseadeldise
katus kaitses sõjapidajaid vastase kivide ja kuuma tõrva
eest nagu kilpkonna kilp ning võimaldas maapinda sõjamasina
edasi lükkamiseks tasandada. Kui valli jalamile jõuti
ja seda uuristama hakati, nimetati seadeldist ka metsseaks. Ratastel
majakesse ehitatud kivipeaga ramminuiade tööd linnuse
väravate purustamisel võrreldi omakorda oinaste või
jäärade võistlusega. On teada, et väiksemaid
piiramisseadeldisi lükati ka suurematest läbi, mille
tulemusel tekkis sõdalastele turvaline tee linnuseni. Masin
liikus rullidel, mida liigutasid sõdalased või tehti
seda vintside abil. Varbola linnuse kass-oina ehitasid Varbola
Vahvad Vennad 2002.aasta suvel.
Priidu jätkab: Ühe katapuldi viisime hiljem Tallinna
Eppingi torni, seal on ta eksponaadina viiendal korrusel olemas.
Edasi mõtlesime, et mis võiks järgmine olla,
et koht siin oleks atraktiivne, huvitav nii turistidele kui koolilastele,
kes käivad klassidega. Nii kujuneski siia selline sõjatehnika
vabaõhupark. Meil oli siin kaks katapulti, nooleviskamise
masin. Kahjuks on need tänaseks ära lagunenud. Paraku
on see on loomulik, et puu ei seisa igavesti. Torn on see, mis
läheb järgmisena lammutamisele või põletamisele.
All müüri jalamil on veel näha müürimurdja.
Me olme siin teinud kuus masinat. Tänu sellele, et üks
meist tunneb metalli, teine puud, kolmas paberit. Vendade nime
all hakkasime tegutsema 1999. aastal.
Priidu tegi kõigile meeskonna liikmetele, keda oli alguses
kolm, T-särgi. Võttis Vabadussõja-raamatust
Günther Reindorffi joonistuse Eesti sõdalastest ja
nii vaatasidki särgilt tänapäevast maailma kolm
odade ja nuiadega sõdalast. Selle kujutise alla sai kiri:
Varbola Vahvad Vennad.
Kui muul ajal kokku ei saa, siis puupäevadel ikka!
ütlevad mehed.
|
Varbola puupäevad avati tänavu Toomas Ehrpaisi
mälestuseks linnuse ette asetatud nimelise pingi juures.
|
Varbola muinaslinn ja mälestuspink
Iga linnus on meile ju suuremal või
vähemal määral monument. Kirjasõna räägib,
et Varbola linnus on olnud üks suuremaid maalinna-tüüpi
muinaslinnu, 12.14. sajandil aktiivses kasutuses. Linnust
sõjaliselt kunagi ei vallutatud. Linnuse pindala on ligi
2 hektarit, valli kogupikkus 850 meetrit. Linnusel on kolm väravkäiku
koos väljastpoolt suubuva muistse teega ida-, lääne-
ja põhjaküljelt.
Linnusest on leitud ligi 90 hoone asupaik 12.13.sajandist.
Arheoloogilised leiud räägivad, et linnuses elati pidevalt.
Hooned olid palkidest, vundamendita, paeplaatidest põrandaga.
Maalinnas võis ajuti elada kuni 1000 inimest. Tõenäoliselt
tegeldi peamiselt käsitöö ja kaubandusega. Varbola
Vahvate Vendade peamees Priidu arvab, et kui Varbolasse oleks
kirik ehitatud, asuks siin üks Eestimaa linnadest. Siinkohal
peab meelde tuletama veel üht ajaloo paradokside alla kuuluvat
fakti, millest räägib Hendriku kroonika: vaatamata eespool
mainitud taanlaste sõbalikkusele varbolalaste vastu, kogunesid
1222. aastal eestlased korraga Varbola linnusesse kokku ja tapsid
mõne taanlase ja nende preestri, kes siin elasid, ning
saatsid saadikud Virumaale, et need teeksid samuti.
Esimese Eesti Vabariigi ajal oli Varbola linnuse õues metsavahi
talu. Ajad muutusid, linnus kasvas metsa sisse. 1967. aasta augustitormiga
aga avanes eesriie, kui torm tõmbas linnuse
puudest lagedaks. Linnuse valli ei olnud enne tee peale paista,
torm tõukas vallide pealt suured kuused pikali ja vallid
tulid nähtavale. Kui Vardi metsaülem Toomas Ehrpais,
kes metsamehe ameti kõrval oli agar kodu-uurija, hakkas
siin sügaval nõukogude ajal linnust ja selle ümbrust
korrastama ning rajatisi ehitama, kasvas siin saja-aastane mets.
Ka puupäevade korraldamine oli tema algatus. Tänapäeval
antakse Luua metsanduskoolis välja temanimelist stipendiumi
ning mööda linnusemüüre ronimisest saab jalgu
puhata temanimelisel puust mälestuspingil. Ta on jäänud
legendaarseks kohalikuks metsa- ja jahimeheks, Nissi vallavolikogu
kaua-aegseks liikmeks, kes taastas Eesti suurima linnuse ja mälestused
muinasajast. Tänavu möödus 10 aastat tema manalasseminekust,
mis andis puupäevadele erilise tähenduse. Kui traditsiooniliselt
avatakse puupäevad ikka linnuse sisehoovis, siis tänavu
avati need Toomas Ehrpaisi mälestuspingi juures. Varbola
puupäevadest on saanud maakonna tunnusüritus, millest
osavõtt on tasuta, korraldus vabatahtlik. Toomase tegevuse
jätkajateks on tema pojad Tanel ja Taavi, kes on raie maailmameistrivõistlustel
võidelnud kätte maailmameistri tiitli. Linnuse heakord
ja käekäik on täna RMK hoole all.
|
Eesti kuningad jäävad seekord veel kauaks Varbola
linnuse ette seisatuma.
|
Nelja kuninga
tee
Väljaspool kaitsevalle tervitavad linnuse
külastajaid tahvel kirjaga Nelja kuninga tee
ning Eesti kuningate puukujud. Skulptuurigrupi kunagistest sõjapealikutest
meisterdas hiidlane Ivo Mänd.
Kes olid need kuningad? Me ei tea nende nimesid. Teame, et need
olid feodalismivastase talurahvasõja (13431345),
mida koolipingist tunneme Jüriöö ülestõusuna,
juhid.
Rahvaülestõusu põhjustas toona üha halvenenud
talurahva olukord Saksa ja Taani feodaalide võimu all.
Ülestõus algas Taani valitsusalal Harjumaal, kus ülestõusnud
vallutasid Padise kloostri ja piirasid sisse Tallinna. Läänemaa
ülestõusnud piirasid sisse Haapsalu. Need ei olnud
Liivi ordu alad. Sellest hoolimata koondas ordumeister Dreileban
oma väed Põhja-Eestisse ja kutsus eestlaste kuningad
Paidesse läbi rääkima. Kuningad uskusid ordumeistrit
ja nende tee kulges Varbola linnuse juurest mööda. Küllap
nad isegi peatusid korraks linnuses. Tegemist oli ordumeistri
salakavala plaaniga, mis lõppes nelja eesti kuninga ja
nende kolme saatja hukkamisega.
Ajad olid ärevad, võitlus käis edasi. Ülestõus
suruti maha alles 1345. aastal orduvägede sõjakäiguga
Saaremaale. Liivi ordu lõikas kasu poliitiline mõju
ja valdused kasvasid. Eestimaad müüdi ja osteti. 1346.
aastal müüs Taani kuningas Valdemar IV Harju- ja Virumaa
Saksa ordule, see omakorda 1347. aastal Liivi ordule.
Elu Eestimaal, hoolimata kõikidest tapatalgutest, mis nende
sündmustega paratamatult kaasnesid, jätkus, et oodata
iseseisvust, mis saabus alles sajandeid hiljem. Ärge virisege,
tänapäevaeestlased, jätkake sugu ja hoidke kokku,
et säiliks see, millest paljud meie põlvkonnad ilma
jäid!
Muinasaja inimesed elasid kogukondadena. Ajaloolased on öelnud,
et nende vahele ei tõmmanud piire mitte inimesed, vaid
loodus. Läbikäimist naaberkogukondadega kujundasid siiski
tihti ka rüüsteretked. Kaubandus oli ikkagi põhiline.
Aastatuhande vahetusel kujunes välja Eesti muinasaja teedevõrk.
Varbolast läks läbi vana kaubatee Padise kloostrist
Novgorodi peale. Üheks olulisemaks maismaa kaubateeks sai
ajaloouurija Arvo Paidla hinnangul siiski kaubatee Paldiski sadamast
üle Varbola lõunasse.
Samal ajal algas agressiivsete põhja- , lõuna- ja
idanaabrite vastastikuste sõjakäikude periood. Pole
mõtet hakata põhjalikumalt ümberjutustama ajalooraamatutest
saadavat teavet tolleaja sündmuste kohta. Võttes aga
osa Varbolas toimuvate puupäevade üritustest ja muinasaja
taastamisest sõjamasinate ja puukujude näol, kõndides
jupikese kuningate teel, viivad tunded-mõtted tahtmatult
tagasi sinna, kus kujunes meie rahva elu ja kultuur. On ju meie
kultuur saanud vaieldamatult suurt mõjutust läänest,
nii läbi sõdade, vallutuste ja vastupanukatsete kui
ka sõbraliku läbikäimise ja kauplemise. Tänu
kõigele sellele saame nüüd muistsel linnusel,
mida veel kunagi võõrad vallutanud pole, pidada
rõõmsalt oma pidu ja teha kummardus meie suurimale
loodusrikkusele puule.
|
|
|