|
|
Tiit Leito laiuretkel.
|
Tiit Leito olemise olekud
küsis Ly Lestberg,
fotod TIIT Leito
Tiit Leito (65) on kahtlemata
üks enim metsas ja merel käinud inimene. Tema tegemisi
paari lausega iseloomustada oleks keeruline, aga mingit otsapidi
on need kõik loodusega seotud. Teda tuntakse nii loodusfotograafina,
looduskaitse eksperdina, kirjamehena ja varasematel aegadel ka
linnumehena. Hetkel peab ta kõige olulisemaks tööks
autoriraamatu Eesti väikesaared kirjutamist.
Ühel hilissuvisel õhtupoolikul istusime Tiiduga Kõrvemaal
Kodru rabas Vibu järve ääres ja rääkisime
pikemalt tema elu loomingulistest tahkudest.
Alustuseks
üks praktilisemat laadi küsimus. Sa oled kogu oma elu
loodusega lähedalt seotud olnud. Kas ilma ka ennustada oskad?
Kas ja kui kaugele merele minna, et mitte tormi kätte jääda,
see on minu jaoks lausa eluline küsimus. Peab olema väga
kiire ja tunnetama keskkonda talupoja tarkusega. Kui ma laidudel
käin, siis panen alati ühe kivi vee piirile. Selle järgi
vaatan, kas vesi tõuseb või langeb. Nii saab ennustada,
kust poolt ja kui tugevasti tuul puhuma hakkab. Mida kiiremini
muutus toimub, seda tugevam tuul on tulemas. Mõnikord
tõuseb vesi enne tuult juba päev-poolteist varem.
Kui veepiir langeb, tuleb idatuul. Veetõusuga pöördub
tuul edelasse või läände. Need on põhireeglid.
Väga palju sellest, mis merel toimunma hakkab, räägivad
ka pilved ja see, mis eelmistel päevadel on aset leidnud.
Tänapäeval on need praktilised tarkused muidugi tahaplaanile
jäänud, sest ametlik ilmateade on lähima 34
päeva suhtes vägagi täpne.
Kas sa tormi käes
surmahirmu oled tundnud?
Ütleme niimoodi, et paadi lauad on mitu korda lõhki
läinud vastu laineid. Aga asi on ikka kontrolli all püsinud,
ses mõttes otsest ohtu elule pole olnud. Kummipaat ei lähe
põhja isegi siis, kui täiesti vett täis on. Keset
merd on õudne läbimärjana pikalt olla. Nii võib
väga kergesti ka suvel läbi külmuda. Kuid karta
ei tohi siit jooksebki piir. Mingi sisemine kindlustunne
peab igas olukorras säilima. Peab täpselt arvutama,
kui kaugel kaldast oled, kui tugev tuul on ühesõnaga
peas peab asi kogu aeg selge olema. Kas see vastab reaalsusele,
seda alati ette ei tea. Aga kui on plaan A, siis peab kindlasti
olema ka plaan B juhuks, kui näiteks mootor seisma
jääb.
Kui lained on merel suured, siis ei tohi nendega tüli kiskuda,
vaid tuleb meelitada. Laineid on erineva kujuga ja murravad väga
erinevalt. Kui mõrtsuklaine valged vahuharjad
juba kaugelt paistma hakkavad, tuleb neist võimalikult
kiiresti kõrvale hiilida. Need on nii järsud, et hakkavad
kohe ülevalt murduma. Neid peab kogu aeg jälgima. Tugeva
tormiga tekib neid iga mõne minuti tagant.
Kust üldse
pärineb sinu huvi looduse vastu?
Äratundmine, et olen looduse usku, see on ikka kogu aeg olnud.
Mu isa oli agronoom, võib-olla pärineb mu looduse
nägemine sealt. Juba õige väiksena sai metsas
käidud ja linnupesi otsitud. Keskkooli lõpuks olid
enam-vähem kõik linnud selged. Tahtsin bioloogiat
õppima minna, aga konkurents sinna oli nii suur ja ebaõnnestumise
korral oleks mind oodanud sõjavägi. Seda ma kohe kuidagi
ei soovinud. Nii läksin kindluse mõttes hoopis metsandust
õppima. Hariduselt olen metsainsener. Diplomitöö
tegin metsalinnustikust. Metsanduses pole ma aga päevagi
töötanud. Kohe peale ülikooli pakuti kaitseala
juhatajana tööd laidude kaitsealale. Ju siis teati,
et olin palju aastaid Tartu looduskaitse ringi liige ja isegi
selle president olnud. Juhus mängib elus suurt rolli. Selle
mis saad, oled üldiselt ikka ise ära teeninud, olgu
see kuitahes hea või halb.
|
Haldjamets.
|
Millal sa tegid
esimesed fotod loodusest?
Mäletan seda väga hästi. Olin siis keskkoolis.
Esimene fotoaparaat oli Ljubitel. Mul ei olnud spetsiaalset filmitanki
ja nii ilmutasin filme pimedas kausi sees erinevates lahustes
edasi-tagasi loksutades. Ülikoolis olles hakkasin juba Zeniiti
jahtima. Seda oli kohutavalt raske saada. Ma nägin unes,
et poodi olid tulnud ihaldatud kaamerad müüki. Kohe
järgmisel hommikul jooksingi poodi ja ennäe, täpselt
nii oligi!
Pildistanud olen läbi elu ja ikka väga aktiivselt. Olen
kunstilembene inimene kogu aeg olnud. Käisin ka kunstiringis
ja oli mõte, et lähen Tartu kunstikooli, aga siis
kolisime perega Vormsile. Ma ei julgenud üksinda Tartu tulla
ja nii läksin Haapsalu keskkooli. Keskkoolis tekkis kriitiline
meel. Mulle tundus, et ma ei ole piisavalt andekas. Pildistamine
on seega olnud ilmselt kunstiga tegelemisele kompensatsiooniks.
Kui mul on valida, siis lähen alati kunstinäitusele.
Mis neist teiste fotodest ikka nii väga vaadata. Fotograafiline
mänguruum on kunsti omast palju kitsam. Fotograaf on olukorra
teener, igavene otsija. Juhusega saab ta ainult piiratud määral
mängida. Peab meeletult erinevaid situatsioone otsima. Selline
nüansside otsimine väsitab lõpuks ära. Et
saavutada midagi erilist, peab tehniliselt vigurdama hakkama.
Maalija võtab valge paberi ja värvid ning on olukorra
peremees. Saab ennast täielikult välja elada
valida sellised rütmid ja valguse kontrastid, nagu parasjagu
pähe tuleb.
Kas sul on oma
lemmikkunstnik?
Ma ei ole eriti originaalne, aga kõige sügavama mulje
on jätnud Peeter Mudisti looming. Ta ei maali mitte figuuri,
vaid tunnet. See on midagi väga erilist.
Kes on sinu eeskujudeks
fotograafias?
Mulle ei meeldi öelda, et keegi on kellegi õpilane,
sest igal inimesel on erinev maailmanägemine. On ülioluline,
et ei hakataks teise potis oma suppi keetma. Kõige hullem
on, kui õpetaja toodab omasuguseid. Aidata tohib inimest
ainult siis, kui ta ise seda palub. Muidu võib inimeses
hoopis vale asja välja kutsuda. Seega on kõik need
fotograafiaalased koolitused kahe otsaga.
Kui üldse keegi fotograafidest mind mõjutanud on,
siis Freds (Fred Jüssi - toim.). Freds ei ole iial mitte
ühtegi minu tööd kommenteerinud ega konkreetseid
õpetussõnu jaganud. See on Fredsi põhimõte.
Me oleme lihtsalt fotode tegemisest rääkinud. Alguses
ei saanud ma sellest aru. Fredsilt olen õppinud filosoofilist
lähenemist maailma asjadele. Taim tema fotodel pole objekt,
vaid vahend, mille kaudu saab rääkida. Tõeline
fotograaf on see, kes oskab kaameraga jutustada ja manada vaatajale
ka neid pilte, mida seal esmapilgul näha ei olegi. Selle
jõnksu peab ära tabama.
Kuidas sa raamatute
koostamise ja kirjutamise peale oled sattunud oled neid
ikka üksjagu teinud?
Esimeseks raamatuks oli juba 1984. aastal ilmunud Aastaring
laidudel. Siis oli mõtteks teha kolm raamatut: valge,
sinine ja roheline. Kõigepealt tuli välja Vaikuse
värvid (1994). Siis tundsin, et ma pole ikka teksti
kirjutamises piisavalt tugev ja tegin Tõnu Õnnepalule
ettepaneku midagi mu piltide juurde kirjutada. Ootasin aasta ja
tüki teist, aga siis Tõnu ütles, et tal ei tule
kirjutamisest midagi välja et mis sest pildist ikka
ümber jutustada. Siis ei jäänud muud üle,
kui läbi tuhnida kõik Tõnu raamatud. Nõnda
leidsin raamatule Vete sinisel piiril sobivad looduskirjeldused.
Edasi läks kümme aastat nii, et mul polnud aega raamatu
tegemise peale mõelda. Samas olen kogu aeg märkmeid
teinud, kui mind midagi huvitab. Nende baasil sündiski kolmas
raamat, esialgse pealkirjaga Roheline lõke.
Väga pika mõtlemise järel jäi nimeks aga
hoopis Olemise olekud. Eks terve elu ole ju üks
olemine, mille sees omakorda kõikvõimalikud erinevad
olekud, mis meelde jäävad.
Läbi elu olen teinud tellimise peale loodusest teemaraamatuid.
Praegu on käsil Eesti väikesaarte raamat. See on väga
mahukas töö. Olen teinud selle natuke eripäraseks
sisult populaarteaduslik, aga seda võimalikult kunsti
võtmes, koos meeleolukatkendite ja piltidega. Mind ei võlu
fotos entsüklopeediline detailiderohkus, see oleks liiga
igavalt akadeemiline lähenemine. Oluline on üldistus
otsin niisugusi tundepilte, mis koosnevad väga erinevatest
kihtidest kus õhk, värv ja valgus on teabega
kokku seotud.
Kuskilt su tekstidest
on mu mällu sööbinud väga poeetiline väljend
rabanukrus. Kuidas sa sellist tunnet kirjeldaksid?
Rabanukrus tuleb, kui olen näiteks keset suurt Muraka raba
Ida-Virumaal. Ka kevadel võib seal laiuda lausa kõhedust
tekitav vaikus. Isegi linde on rabas suhteliselt vähe. Ainult
põldrüüt huigub siis melanhoolselt. See on kõige
kurvem hääl, mida tean. Tema ongi rabanukruse kuulutaja.
Mis võiks
olla looduses rabanukruse vastand?
Tormine meri ehk. Nukrus oma olekuga laotub ühtlaselt kõikjale
laiali siis ei ole oluline, kas olla selle tundega siin
või seal, nii või naa. Tormiga merel muutub kontsentratsioon
üliteravaks siis tuleb kogu tähelepanu koondada
võimalikult kokku ja endasse kaljukindlalt uskuda.
Kas sa oskad looduses
pildistamise protsessi ka kuidagi kirjeldada?
See on omamoodi lõputu lähenemine objektile. Teematööde
puhul tuleb ümbritsevasse sisseelamiseks juba eelmisel õhtul
kohale minna, telk kaasas. Kõigepealt peab pildi peas valmis
tegema. Esmalt lihtsalt käin ja vaatan ringi. Märgin
ära vaatenurgad ja detailid, mida tahan kaadrisse püüda.
Hommikul tõusen sobiva valguse ajaks üles ja hakkan
tööga pihta.
Ma ei käi äärmusi otsimas. See ei ole minu eesmärk.
Mulle on meeleolu ja pildi idee edasi andmine tähtsamad.
Pildistades ma otsekui sobitan pidevalt kaadreid kokku enese sees
oleva algpildiga. Muidugi võib sellest ka teadlikult kõrvale
kalduda, aga siis see pole enam minu loomulik osa, vaid katsetus.
Olen sissepoole vaatavate piltide pooldaja. Mulle meeldivad vaatleja
positsioonil tehtud pildid. Olen pildistatavast objektist võimalikult
kaugel. Siis ma saan fookustada ja lähemale tuua seda, mida
oluliseks pean. Ma ei taha olla motiivis jagupidi sees. Sellised
kaadrid tunduvad olevat agressiivsed. Intriig ja suured kontrastid
mulle eriti ei istu.
|
Hommikune udu mererannas.
|
Kas on midagi
olulist veel esile tuua, mis teeb fotost hea foto?
Minul puudub õpetamissoov. Ma ei oskagi seda. Kui keegi
soovib, siis ma võin rääkida tema pildi lahti,
aga selleks tuleb anda nõusolek ja solvuda ei tohi. Tihtipeale
on asju, mida inimene ise ei märka. Foto juures on kõige
tähtsam kompositsioon. Täpselt nii, nagu luuletust ei
saa kirjutada ega lugu laulda, kui rütm on paigast ära.
Asjade paigutust pildil ei saa sentimeetriga mõõta.
Kui aga tajud, et näiteks objektid on natuke liiga lähestikku,
siis see kohe häirib, sest pilt võib nii kukkuda kaheks.
Kunsti eesmärk on harmoonia loomine. See ei pea väljenduma
ilmtingimata objektides. Pildi võib üles ehitada ka
värvile, valguse ja varju kontrastile. Kui pilt on tasakaalus,
siis tekib lennutunne. See on hetkega selge, kas sisemine vibratsioon
tekib või mitte. Pildist teeb pildi sageli kõrvalmotiiv.
Siis ei ole see mitte lihtsalt foto, vaid juba pilt laiemas mõttes.
Selleks võib olla näiteks ka maapinna kumeruse vaevumärgatav
kaar.
Kas sul on ka
mõni lihtne nipp, mida kasutad pildistamisel?
Inimsilma varjundite tajumise diapasoon on kordi laiem kui kaameral.
Objekti vaadates võib tunduda kõik õige,
aga raske on ette hinnata, mis pildil liiga tumedaks või
heledaks jääb. Seda eriti siis, kui on erandlikud valgustingimused.
Näiteks metsas. Mina kasutan selleks silmade vidutamist
alguses vähehaaval rohkem kinni kuni täieliku
pimeduseni siis jälle üha enam lahti nii
näeb täpselt, mis saab pildil ülevalgustatud, mis
alavalgustatud. Seda tuleb harjutada. Aga ükskõik,
kui suur on kogemus, täielikult reaalset tulemust ette ennustada
pole võimalik. Kodus materjali üle vaadates on alati
üllatusmoment.
Aga kuidas sa
ette tead, milline valgus järgmisel päeval tuleb?
Ega ei teagi. Tihti lähen alt. Ühte pankrannikut Virumaal
käisin viiel korral pildistamas ja seda päris õiget
kaadrit kätte ei saanudki. Seal on see häda, et pank
avaneb põhja poole ja päevavalgus otse sinna ei jõua.
Nii tuleb varjus sinine toon sisse. Ainult sellisel hommikul,
kui on udu ja päike kindla nurga alt paistab, seda probleemi
pole. Sellise tehnilise iseärasuse taipamine võttis
omajagu aega.
Fotograafias algab ja lõpeb kõik valgusega. Valgus
on tööriist. Kaamera on mehhanism, millega saab valgust
kinni püüda. Erinevaid valgusi on lõpmatu hulk.
Soovitud meeleolule tuleb sobiv valgus leida. Kui näiteks
tahta rabanukrust, siis seda keskpäeval kohe kindlasti kätte
ei saa. Selleks sobib mitte väga varane hommik koos pilvealuse
päikesega. Või udu. Niiskus töötab valguse
hajutina. Siis tulevad värvid pehmed ja pole palju kontraste.
Nii saab kätte ühtlased, mitte liigselt läbitöötatud
pinnad. Tuleb vaadata, et üldmulje oleks hästi sume,
aga samal ajal oleksid ka olulised objektid piisavalt nähtaval.
See on midagi taolist nagu vesivärviga maalimine. Kui on
liiga palju detaile, siis läheb pilt graafiliseks ning esile
tõusevad hoopis teised meeleolud.
Kõige hullem on keskpäevane päike pilvitus taevas.
Muidugi võib ka siis ilusa motiivi kätte saada, aga
kas seda ka vaja läheb, vot seda ei tea. Minul on enda rahustamiseks
ütlus, et igas päevas on üks pilt. Muidu ei viitsigi
välja minna. Iseasi, kas ma alati selle üles leian.
Kas sinu jaoks
leidub veel päikeseloojanguid, mis üllatavad?
Ammu pole enam selliseid näinud. Aga eks päikeseloojang
tuleb ikka läbi uurida. Kõik ju hakkavad sellest peale.
Tasub pildistada seda, mis päiksest peale loojangut järele
jääb. Näiteks valguse triipe, mis mõjuvad
ikka huvitavamalt, kui vaid punane ketas. Nii saab kätte
meeleolu, mis räägib päikese loojumisest. Ega siis
päikest pole mingi patt pildistada. Kõik oleneb eesmärgist.
Kas armastuse
tunnet on võimalik pildi peale saada?
Siin peaks kohe täpsustama, millist armastust. Sest armastusel
on musttuhat varjundit ja tahku. Ühest küljest on see
päris armastus õnnistus, teisalt õnnetus. See
ergastab meeli ja mobiliseerib tööle samamoodi. Tekstide
kirjutamine sõltub sellest enam kui pildistamine. Aga pilt
mingi konkreetse tundega enamasti otseselt ei kattu. Seda tuleb
sõnaga suunata. Näiteks mul on üks haiku-tüüpi
mõttetera Kuu on kurva hinge päike. See on
ühe konkreetse situatsiooni kokkuvõte. Istusin kord
öösel ennastkaotanuna Kaleste rannas ja kuu tõusis.
Järsku tundus, et kõik on ju hästi, rohkem polegi
midagi vaja. Ühes teises raamatus olen armastuse mõtte
üldistatult kokku võtnud järgmiselt: Armastus
elab olemise ilust ja südame valgusest sündinud rahust.
Kas vastab tõele,
et üks pilt on rohkem kui tuhat sõna?
Kui lugeda teksti, siis näeb ka pilte, aga need on tinglikumad,
lugeja varasematest kogemustest lähtuvad. Nii võib
väita ka vastupidi, et iga sõna on vähemalt tuhat
pilti. Näiteks sõnad meri või mets tuhat
pilti pole nende puhul mingi küsimus.
|
Hommikune rabavaikus.
|
Kas sa inimesi
ka pildistad?
Äärmiselt harva. Ainult siis, kui keegi palub. Olen
naabrimehe palvel isegi matust pildistanud. Aga oma raamatutes
ja näitustel ei ole ühtegi pilti inimesest kasutanud.
Inimese temaatika ei huvita eriti. Kui aus olla, siis kui on valida
looduse ja inimese vahel, valin looduse. Loodusega on palju lihtsam
kui inimesega. See on diplomaatiline vastus. Alati peab valiku
tegema. Kõike niikuinii ei jõua.
Kelleks sa ennast loomu poolest pead?
Ma ei armasta suuri sõnu. Ma ei ole selline oh-küll-saab-tüüpi
optimist. Niisama ei tule mitte midagi. Enne peab ikka mõtlema.
Iial ei tohi ette oma tegemisi ära sõnuda. Peab teadma,
kuhu suunas tahad liikuda, aga väga palju ette ka jälle
ei maksa mõtelda. Kui tegutsema asuda, siis on ees sada
kurvi, millest palju osutub tupikteedeks, osa jälle käändub
algsest ideest kõrvale. Liikumise muster peab liikumise
käigus välja kujunema. Ette valmis mõeldud mõte
võtab elult vabaduse ja loomingulisuse. Kui üks asi
ei õnnestu, siis tuleb otsida teisi võimalusi. Nii,
et täielik pessimist ma ka ilmselt pole.
Kuidas hindad
inimese ja looduse vahekorda?
Loodus ilma inimeseta tuleks omadega väga hästi toime,
vastupidi kindlasti mitte kuid mina pole siin mingi kohtumõistja
ega otsustaja. Aga kui kogu inimkond lepiks korraga kokku, et
astume siit maakeralt minema, siis kirjutaksin kohe sellele alla.
Teisest küljest jälle ju on inimesel ka mingi
mõte. Igal liigil on oma aeg ja koht. Kõik liigid
tekivad ja kaovad. Inimene samamoodi.
Kuidas sa vananemisega lepid?
Igal mõtleval inimesel esineb ses küsimuses iseendaga
selgemaid ja raskemaid aegu. Aga sellega tuleb tegeleda. Tuleb
tagasi mõelda, mis ajast sa kedagi vanaks pidasid. Peab
ikka väga selgelt enesele teadvustama, kes ma olen, kuhu
kuulun ja kuhu mind oodatakse. Arvan, et on raske kui inimene
tunneb, et teda enam ei vajata. See protsess hakkab küllalt
varakult, nii viiekümne viieselt peale. Selge see, et noored
tahavad endale vanemate arvel ruumi. Alt tuleb alati uus laine,
ja kui ei osata minna oma lainega edasi, siis ei tasu lootagi,
et see uus laine kandma hakkab. Vanemat inimest võetakse
tõsiselt, kui ta on milleski teistest tõeliselt
parem. Vananemisega leppimisega sama tähtis on oma minevikust
lahti laskmine. Ei tohi vaid tagasi vaatama jääda. Ükskõik,
kui vähe on ees, ikka peab olema mingi skeem, mille järgi
edasi liikuda.
|
|
|