Kultuur ja Elu 3/2014

Minu selle suve laulupeod

tekst: Ild Ratas

Ild Ratas.

Nimelt laulupeod, mitmuses, sest kuigi üleriigiliselt oli tähtsam suur üldlaulupidu, ootas meie koori 19. juulil ees veel üks laulupidu. See toimus Saaremaal, Lümanda valla Taritu külas ja oli nende 53. laulupidu!

Saaremaal osalesime ainsa naiskoorina ja kärbitud koosseisuga – seega laulsime ainult ühendkooris peo alguses ja lõpus. Niisiis oli meil võimalus näha-kuulda kogu hästi paika pandud eeskava. Publikut oli väikese koha kohta üllatavalt palju ja rahvas elas peole innukalt kaasa. Laulukoorid vaheldusid rahvatantsijate, lauluklubi lauljate ja ansamblitega. Esinesid rahvatantsijate segarühmad ja oli tore vaadata, kui innukalt ning rõõmuga Saaremaa mehed tantsivad! Ja see vahva Taritu memme-taadi lauluklubi! Nad teenisid oma esinemisega marulise aplausi. Kõikide saadet vajavate laulude jaoks oli kohale toimetatud väike elektriklaver.
Arvata võib, et ka sellel peol viibisid kohalikud VIP-id, aga erinevalt suurest laulupeost ei olnud keegi taibanud neile traataeda ümber tõmmata ja keegi neid ka ei ohustanud. Isegi turvamehed olid kuidagi märkamatud, ei torganud silma.

Kadakad ja kiviaiad

Sõit Saaremaale oli elamus omaette, eriti minule, kes ei olnud seal aastakümneid käinud. Lootsin vaikselt, et sõidame ka Kuressaare linna ja teeme seal väikese peatuse, et saaksin külastada Kudjape kalmistut, kus puhkavad mu esivanemad, aga kahjuks sõitsime Saaremaa pealinnast kaugelt mööda, pikuti läbi saare. Kahju, et see väin mandri ja saare vahel nii kitsas on, ei jõua merereisi veel nautima hakatagi, kui see juba lõpeb. Õnneks oli meie buss väiksemat sorti, sest osal teekonnast tuli liikuda mööda ehtsat kitsast külavaheteed, suurema bussiga poleks see ehk võimalik olnudki. Saime sõites mitu tundi läbi bussiakna imetleda kiviaedu, juba sammaldunud ja ka üsna uusi. Tähendab, see kiviaedade ladumise kunst ei ole veel kuhugi kadunud!
Pika sõidu ajal meenutasin laulusõnu: „See Saaremaa on üks väikene maa, kuid siiski saarlane laulab ka!” No et ta laulab, ja väga hästi laulab, selles saime peagi veenduda, aga mis puutub väiksusesse, siis leidub väiksemaidki maid, omaette riike nagu Luksemburg, Liechtenstein ja San Marino. See kehtib muidugi pindala kohta. Kui rahvaarvu silmas pidada, siis jääb Saaremaa neile muidugi kõvasti alla. Pindala pindalaks, aga looduse poolest on Saaremaa ainulaadne. Mööda vilksatasid kadakad ja karjamaad ning kenad talud oma hooldatud aedadega.Meie kohal laotus pilvitu taevas, ei olnud karta vihma ega olnud liiga palav ka ilm. Taevataat soosis meie reisi, tänu talle selle eest. Koorilauljatest seltskond oli tore ja sõbralik, nagu alati. Meiega kaasas oli ka minu sõbranna, kellele meeldib koos meiega reisida.
Nimetasime ta meie „Rukkilille“ auliikmeks ja usaldasime talle ka sel korral fotograafi ameti. See sai talle selgeks juba mullu Naiskooride vabariiklikul laulupäeval Põlvas, ja ega ta meid tänavugi alt ei vedanud. Selles võite ise veenduda – lisan oma lookesele mõne foto ja lisaks ka peo kava.

Nälga ei jäeta

Lõpuks jõudsime majutuspaika, mille nimi oli Kipi-Koovi puhkemaja, kuna asus külade Kipi ja Koovi vahel, ja vahemaad sel saarel polegi nii lühikesed, nagu võiks arvata, sest mereranda ujuma viidi meid bussiga. Päevakava oli küll tihe, aga imekombel jõudsime isegi kaks korda ujumas käia. Rand oli „metsik”, riietumiseks leidis igaüks endale põõsa, vesi oli haruldaselt soe, kahjuks madalavõitu, aga ujumisest rõõmu tundmast see ei seganud. Puhkekoht oli hästi planeeritud: metsa all ümberringi väikesed mugavad majakesed, keset platsi suur söögilaud ja tugevad pingid. Ei puudunud ka majake korraliku WC, duši ja sooja veega.
Meil sõbrannaga polnud kahjuks mingit provianti kaasas, lootsime, et satume asustatud punkti, kus kauplus või söögiputka olemas on. Seekord küll nii ei juhtunud, sest Taritu, kus kõik vajalik olemas, asus Kipi-Koovist kaugel ja sinna meid sööma ei viidud. Kui koorinaised oma toidupakid lahti laotasid, olime meie üpris pikkade nägudega. Aga „tüdrukud” kamandasid meid otsekohe lauda ja hakkasid võileibu meisterdama. Minu arglikud sõnad, et nagu piinlik on, lõigati konkreetselt ja kindlalt läbi: „Sina ära kaaguta, söö!” ja pisteti võileib pihku. Pärast ujumist panime rahvariided selga ja sõitsime Taritule, kus algasid proovid ja seejärel esinemine.
Toitlustamine oli seal muidugi hästi organiseeritud, aga selgus, et kartulisalat, mida soovisime, oli veel kusagil teadmatus kohas segamisel – seega leppisime kohvi ja koogiga.
Pärast kontserdi lõppu toodi igale esinenud kollektiivile Saaremaa leiba ja kastitäis värsket suitsulesta, peale rüüpamiseks oli kohalike meeste omapruulitud õlu, ja seda jätkus priipärast. Lümanda valla laulupidu lõppes Vabadussõja mälestuskivi juures, kus pärast lühikest kõnet laulsime Gustav Ernesaksa laulu „Mu isamaa on minu arm”.

Kultuurne kodukoht

Oma majutuspaika jõudsime juba üsna hämaras ja seal läks pidu edasi ümber pika laua. Peolaua lähedal oli kividega ümbritsetud lõkkeplats. Tegime kena lõkke metsast korjatud materjalist ja lahke pererahva eelnevalt selleks otstarbeks varutud puudest. Lõke ja kaetud pidulaud, rõõmsad inimesed õhtuhämaruses ümber laua, jättis mulle unustamatu mälestuse. Mulle isiklikult meeldis see väike armas Lümanda valla laulupidu rohkem kui suur ja rahvarohke üldlaulupidu.
Tore on, et Saaremaa rahvas peab oma kodukohast ja esivanemate tarkusest lugu. Meist jäi maha täiesti puhas, lagastamata plats, kogu prügi oli hoolikalt kokku kogutud. Taritu koolimaja, kuigi koolina enam mitte toimiv, ei seisa tühjalt, vaid seal tegutsevad kõikvõimalikud huviringid ja tundub tõesti, et kultuurihuvi on seal rohkemgi kui suures linnas. Vestlusest selle maja perenaisega selgus, et Saaremaalt naljalt ära ei minda, hoitakse oma kodukohta ja sealgi leidub tööd ja tegemist!
Mina väsisin õhtusel peol lõkke ääres ära ja läksin puhkama enne teisi. Hommikul oli vaja õigel ajal ärgata, sest ees seisis veel ekskursioon Kaarma valda Angla tuulikumäele ja pärandkultuurikeskusesse, mis on üles ehitatud ehtsast Saaremaa dolomiidist. See aga on juba teine teema ja vääriks omaette lugu.

kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv