|
Teel kodanikuühiskonna
poole
tekst: Ülo Vooglaid
|
Ülo Vooglaid.
|
Eestil
on arenguteel püsimiseks vaja haritlasi, kes tahavad pühenduda
oma maa ja rahva teenimisele. Sestap on vaja hoolikalt süsteemiks
mõelda ka kodanikukasvatus koos kaitsealase ettevalmistusega.
Kaitsevalmidus peaks olema igal inimesel,
mitte ainult sise- ja/või välisvaenlase vastu võitlemiseks,
vaid kõige selle hoidmiseks, mida muuta, saastada ja lõhkuda
ei või. Sellisteks väärtusteks on kultuur ja selle
alustalad: emakeel, kodu ja perekond, samuti loodus, looja, usk,
usaldus(väärsus), väärikus jms.Olen käinud
tutvumas kõigi ülikoolide raamatukogus hoitavate uuringutena
kaitstud tekstidega ... Proovige sealt leida mõni selline
tekst, mille teoreetilist, metoodilist ja metodoloogilist alust
saaks pidada rahuldavaks, kus hinnangud tuginevad kriteeriumite
süsteemile ja järeldused oleksid kooskõlas tuvastatud
faktidega, kus ettepanekud ja soovitused võiksid olla edasiste
innovatsioonide eelduseks. Kui te leiate selliseid, siis palun,
et keegi annaks ka mulle sellest teada. Teaduslike uuringutega kiitlemiseks
ei ole minu meelest enam võimalust üheski Eesti ülikoolis.Tean,
et mõnest meetmest olukorra muutmiseks ei piisa. Vaja oleks
avastada, sõnastada ja avalikustada kujunenud olukorra põhjused
(kausaalsed ja funktsionaalsed seosed), mitte teha edaspidigi nägu,
et kõik on hästi ja muutub samal kursil aina paremaks.
Teadus on lakanud olemast Eesti arengu tegur. Ülikoolid aga
on (peaksid olema) eeskätt teadusasutused, kus toimub ka õpe,
mitte õppeasutused, kus väidetavalt tegeldakse ka teaduslike
uuringutega.
Eesti Noorte
Teadlaste Akadeemia (ENTA) korraldusel toimus 6. septembril 2008
TA saalis avalik ümarlaud Eesti noored Euroopa teadmistepõhises
ühiskonnas
Osalema oli kutsutud
hulk teadusega nii või naa seotud isikuid alates Riigikogu
esimehest, Eesti Teaduste Akadeemia presidendist ja HTM teadusala
asekantslerist ning lõpetades prorektorite, õppejõudude
ja ajakirjanikega.
Organisatsiooniliselt oli kõik lausa laitmatu. Arutlust
juhatas teadusajakirjanik Olesk, kes pakkus laua ümber mingi
printsiibi järgi istuma seatud isikutele järgemööda
sõna, andis selleks igaühele 7 minutit ja palus täpsustada,
mis iseloomustab teadmistepõhist ühiskonda, mille
poolest teadmistepõhine ühiskond erineb mingist muust
ühiskonnast, millist osa etendab teadmispõhise ühiskonna
tekkes haridus, majandus, poliitika... jne.
Arutluse teises osas, pärast kohvipausi, esitasid noored
küsimusi ja vanad pidid vastama, aga selle osa
kohta saab öelda, et küsimused olid väga head.
Arvan, et ENTA initsiatiiv Eesti arengu ühe olulise eelduse
analüüsimiseks on igati kiiduväärne. Järgnev
ei ole mingi uuringu tulemus ega ümarlauas aetud jutu konspekt,
ehkki mõningaid allpool puudutatud detaile ümarlauas
mainiti.
Meie
meelest teadmistepõhises ühiskonnas:
- peetakse vajalikuks eristada teadmisi arvamustest,
unistustest, uskumustest jms;
- ei sallita üldisi jutte a la tähtis,
vajalik, oluline jne;
- kehtib kompetentsuse printsiip, mille kohaselt
on võimalik kandideerida mingile ametikohale või
otsustuskogu liikmeks vaid neil, kes on eelnevalt avaliku konkursi
korras tõestanud, et nad on küllalt kompetentsed
haritud, informeeritud ja kogenud isikud, kelle kõlbelised
ja sotsiaalsed karakteristikud on kooskõlas kultuuri-
ja ühiskonnaväärtuste, -normide, müütide
ja tabudega;
- saadakse aru ja arvestatakse, et iga teadmine
on piiratud vastavalt paradigmale, mille raames see teadmine
on tuletatud;
- peetakse vajalikuks eristada uuringuid, esseesid,
referaate, kirjeldusi jm;
- arvestatakse teadusliku tunnetuse tulemusi
koos filosoofilise, religioosse ja kunstilise tunnetuse ning
argitunnetuse tulemustega;
- peetakse vajalikuks eristada teadmiste hulka
(kvantiteeti) ja teadmiste väärtust (kvaliteeti);
- on kujutlus haridusest ja haridussüsteemist;
hariduseks ei peeta seda, mida koolist antakse ja mille
olemasolu kontrollitakse mingisse õppekontsentrisse vastu
võtmisel ja mingis õppekontsentris õpingute
lõpetamisel, vaid subjekti karakteristikut, mis
kujuneb õppe ja kasvatuse koostoimes. Hariduses on väärtuseks
teadmiste ja oskuste, arusaamise ja mõistmise, oleku
ja käitumise, mineviku tundmise, tuleviku aimamise (ettenägemise
ja äratundmise) ühtsus;
- saadakse aru, et protsessina on haridus valmisolekute
kujunemise elukestev jada, et õppes on mitte ainult lapsed,
vaid kogu elanikkond, et elukestev õpe hõlmab
kõiki, olenemata east, tegevusalast, ametikohast ja juba
läbitud õppest;
- eristatakse haridust, haritust, informeeritust
ja kogemust ning taotletakse nende ühtsust;
- adutakse, et lisaks üldharidusele on
igal inimesel vaja ka erialast, kutsealast ja ametialast ettevalmistust
(nende ühtsust!);
- antakse endale ja teistele aru, et kolme
aastaga ei kujune inimene kõrgharidusega asjatundjaks
(spetsialistiks ega generalistiks), kes oleks suuteline orienteeruma,
otsustama ja vastutama oma ja teiste tegevuse ning selle tulemuste-tagajärgede
eest;
- eristatakse haridust ja kooliskäimist;
- eristatakse haridussüsteemi ja koolivõrku;
- tuntakse tegevussüsteemi ja saadakse
aru, et koolis, kodus, tööl ja puhkusel inimesed elavad
ning elu koosneb paljudest tegevustest; Teadmistepõhises
ühiskonnas ei pea üliõpilased eksamil vastama,
et koolis on vaid üks tegevus ja selleks tegevuseks on
õppimine või õppetöö...; seal
teatakse, et lisaks õppimisele-õpetamisele on
kõikjal ka loomist, uurimist, mängimist, matkimist,
töötamist jt tegevusi;
- saadakse aru, et haridus kui fenomen on subjekti
üks karakteristik, mis kujuneb kultuuri funktsioonina;
sestap eristuvad haridusastmed pesa- ja alusharidusest kõrghariduse
ja akadeemiliste kraadidega pärjatud haritlasteni. Iga
liiki õpet, sh erialast, kutsealast, ametialast, kaitsealast,
loomealast, tunnetusalast jne ettevalmistust peetakse hariduse
teguriteks, mitte hariduseks (vrd: kutseharidus).
Teadmistepõhises ühiskonnas ei sobi haridus- ja
teadusministril, ministeeriumi kantsleril ja asekantsleritel...
rääkida-kirjutada hariduse andmisest,
töötamisest üldhariduses, kutsehariduses,
kõrghariduses, hariduse rahastamisest,
kõrgharidusse pääsemisest, rakenduskõrgharidusõppest
jne.
- teatakse, milline on teadmise koosseis ja
struktuur;
- ei raisata ligemale poolt laste õppeajast
reproduktiivsele tegevusele;
- peetakse nii õpetajat kui ka õpilast
subjektiks (mitte manipuleerimise objektiks);
- usutakse kõrvalise abita, et haritud
inimeseks kujunemise oluliseks eelduseks on vaimsus;
- peetakse õppeprotsessis eemärgiks
õpilaste arengut kultuuris ja ühiskonnas (perekonnas
ja kogukonnas) normiks ja väärtuseks peetaval määral
sarnaseks teiste inimestega, et oleks võimalik suhelda
ja samas küllalt eriliseks, et nendega oleks mõtet
suhelda, koos elada ja olla, luua ja muuta, hoida ja kaitsta
kõike seda, mida muuta ei või. Seejuures peetakse
õpilaste arengu esmaseks eelduseks nende vanemate ja
õpetajate haridust, arukust, tasakaalukust ja arengut;
- sallitakse koolis ja kõigis teistes
õppeasutustes vaid neid tegevusi, mis soodustavad laste
arengut;
- rajatakse õpe huvile ja rõõmule,
mitte sundusele ja hirmule karistuste ees;
- eristatakse mõõtmist, hindamist
ja loendamist;
- saadakse aru, et teadmised ei asenda kõlbelisi
norme ja väärtusi, vaid rikastavad isiksuse kõlbelist
valmisolekut;
- eristatakse teadust (milles keskendutakse
küsimusele MIKS?) , tehnikat (milles on keskmes
MILLEGA?) ja tehnoloogiat (milles loodetakse leida
vastus küsimusele KUIDAS?);
- eristatakse ühiskonda ja majandust;
majandust käsitatakse ühiskonna funktsioneerimise,
muutumise ja arengu ühe eelduse, tulemuse ja tagajärjena;
- osatakse käsitleda ühiskonna funktsioneerimist,
muutmist, muutumist ja arengut ning nende protsesside eeldusi,
tulemusi ja tagajärgi;
- teatakse, mis on keskkond; eristatakse materiaalset
(või ainelist loodus-, tehis- ja füüsilist
keskkonda), mittemateriaalset (vaimset, psüühilist
ja sotsiaalset keskkonda) ning virtuaalset keskkonda eri kandjatel;
- teatakse, mis on MAJANDUS, millest sõltub
majandus ja mis omakorda sõltub majandusest;
- on arusaam innovatsioonist; on loodud
kõik vajalikud eeldused innovaatikaõppeks, innovaatiliste
protsesside projekteerimiseks, teostamiseks ja hindamiseks.
Teadmistepõhises
ühiskonnas käsitletakse teadust vahendina, mitte eesmärgina.
Eesmärgiks on inimeste elamise ja arengu eelduste täiustamine.
Teadmistepõhise
ühiskonna ülikoolides tehakse teaduslikke uuringuid.
Akadeemiliste kraadide omistamise eelduseks on teaduslikud
uuringud, mille koostamisel on olnud teoreetiline, metodoloogiline
ja metoodiline alus. Teaduslikus
uuringus kogub autor usaldatavad algandmed, töötleb
ja analüüsib neid nii, et usaldusväärsus säiliks
ja tuletab nii teaduslik-teoreetilisi, metoodilisi ja metodoloogilisi
kui ka rakenduslikke järeldusi, ettepanekuid ja soovitusi.
Teadmistepõhises
ühiskonnas kirjutatakse riiklikus arengustrateegias mitte
üht-teist mõne tehnoloogia (näiteks, materjali-,
bio- ja infotehnoloogia) edendamiseks, vaid teadusliku uurimise
edendamiseks, mille tulemustele tänu kujuneksid ja tugevneksid
ühiskonna funktsioneerimise, muutumise ja arengu eeldused.
Igasuguste ettekäänete esitamist teadusuuringuteks ette
nähtud raha kantimiseks mõnes valdkonnas tegutsejatele
käsitatakse teaduspõhises ühiskonnas kõlvatu
(korruptiivse) tegevusena.
Teadus saab olla
ühiskonna arengu oluliseks eelduseks üksnes koos
hariduse ja kultuuriga. Katsed edendada neid ühiskonnale
baasilise tähendusega süsteeme omaette, üksteisest
lahus, saavad kujuneda vaid ettekäändeks raha taotlemisel.
Arenevad vaid isereguleeruvad süsteemid. Teaduspõhises
ühiskonnas saadakse aru inimese ja ühiskonna arengu
eeldustest ning käsitletakse iseregulatsiooni primaarsena
ja juhtimist sekundaarsena.
Teadmistepõhine
ühiskond on edasi- ja tagasisidestatud. Saadakse aru,
et nii edasisidestus kui ka tagasisidestus on protsessi karakteristikud,
et kumbagi neist ei saa keegi kellelegi anda ega keegi kuskilt
võtta. Adutakse, et edasiside ja tagasiside on sihi- ja
eesmärgipärase tegevuse (sh juhtimise-valitsemise-haldamise)
eeldus.
Teadmistepõhises
ühiskonnas käsitletakse õigusi otsustada igal
juhul koos kohustusega vastutada selle eest, mis otsuste ja
nende täitmisega kaasneb (võib kaasneda). Selliseid
inimesi, kes tahaksid aina õigusi juurde saada, aga kohustustest
ja vastutusest ei soovi kuuldagi, arukaks ja väärikaks
ei peeta.
Teadmistepõhises
ühiskonnas teatakse, et juhtimise objektiks saavad olla
vaid protsessid ning teatakse ühtlasi ka seda, millistel
eeldustel on võimalik tegelikult juhtida; teatakse, et
valitsemise objektiks saavad olla inimesed (enesevalitsemisest
rahva valitsemiseni välja) ja eesmärgiks on siis kord
ning korraaustus; teatakse, et haldamise objektiks on materiaalsed
väärtused ja valdamise objektiks mittemateriaalsed väärtused.
Teatakse ja arvestatakse, et ühiskonna areng on süsteemsuse
funktsioon ja järelikult on vaja tagada ühiskonna sidusus,
süsteemsus, tasakaal, koostöö, sünergia, dünaamika
eelduste hoidmine ja produtseerimine...
Teadmistepõhises
ühiskonnas koostatakse eelarved millegi saavutamiseks,
mitte kuidagi laekuva raha kulutamiseks. Raha ei tee midagi
teevad inimesed. Rahaga makstakse kinni nii aruka kui ka arutu
tegutsemisega kaasnevad kulud.
Teadmistepõhises
ühiskonnas teatakse ja arvestatakse, et efektiivsus mistahes
eluvaldkonnas on infrastruktuuri funktsioon. Seejuures võetakse
arvesse, et väärtuseks on otstarbekuse, efektiivsuse
ja intensiivsuse ühtsus. Järelikult teadmistepõhises
ühiskonnas looduse, looja, lapse ja ema, kultuuri ja tervise
arvel mitte midagi ei kavandata ega sallita.
Teadmistepõhises
ühiskonnas saadakse aru, et tegeledes majanduse, hariduse
või millegi muuga, on võimalik (heal juhul) saada
käsitlemise objektist vaid mingi kirjelduse. Selleks,
et majandusseosed, haridusseosed, kultuuri- ja muud seosed edeneksid,
tegeletakse teadmistepõhises ühiskonnas (organisatsioonis,
institutsioonis, kogukonnas, perekonnas...) kõige sellega,
millest sõltub see, mis muretsema paneb.
Saadakse aru ka sellest, et majanduse käsitlemine ühiskonnas
ilma sotsiaalse problemaatikata on sama mõttetu, nagu sotsiaalse
problemaatika käsitlemine ilma majandusliku problemaatikata.
Teadmist arvestavas ühiskonnas võetakse arvesse, et
rahuldava tulemuse saavutamiseks on vaja tegeleda mitte ühiskonna
mõne fragmendiga mingil regulatsiooni- ja juhtimistasandil,
vaid süsteemiga, tervikuga, milles on oluline osa ka sotsiaal-majanduslikul
dimensioonil.
Teadmistepõhises
ühiskonnas on teadust ja teadmiste rakendamist suunav ja
korraldav asutus, kus liikmeks olevatel isikutel on avalikkusele
teada olevad õigused, kohustused ja vastutus vähemalt
ühe teadusharu ja valdkonna edendamiseks ning iga-aastane
avalik aruandlus;
Teadmistepõhises
ühiskonnas teatakse, mis on SOTSIAALNE. Teatakse, et
sotsiaalne on mittemateriaalne, nagu ka vaimne ja psüühiline.
Teatakse, et sotsiaalsete pingete tagajärjel võib
tekkida võõrdumine ja võõrandumine,
indolentsus ja marginaalsus, deprivaatsus, eskapism jpm. Rahvast
ei eksitata sotsiaalsest problemaatikast eemale igasuguste juttudega
sotsiaalabist, sotsiaaltoetustest ja sotsiaalkindlustusest.
Hool nende eest, kes veel või enam ei saa ise endaga hakkama,
on vajalik, aga problemaatika, mis kaasneb hooldamise, abistamise
ja teenindamisega, moodustab vaid väikese osa sotsiaalsetest
pingetest, sotsiaalsetest protsessidest ja nähtustest ühiskonnas.
Teadmistepõhises
ühiskonnas teatakse, kuidas kujuneb, millest sõltub
ning kus ja kuidas ilmneb psüühiline keskkond, mida
kutsutakse situatsiooniks. Teatakse, miks osa (milline osa?)
inimesi leiab end probleemses, aga osa absurdisituatsioonis, miks
osa inimesi leiab, et nad elavad tõeses, aga osa, et hoopis
mängusituatsioonis, miks osa inimesi arvab end elavat valikute,
aga osa inimesi, et sundsituatsioonis, millest vastuvõetavat
väljapääsu ei ole...? Teadmistepõhises ühiskonnas
teatakse, miks ja kuidas kujuneb nii- või naasugune situatsioonitunnetus
ning kuidas suure tõenäosusega käituvad ja suhtuvad
inimesed, kes on eri situatsioonides.
Voluntaristlikus, põhjendamatu autoriteedistruktuuriga
ühiskonnas ei ole juhtkonnal sellest kõigest, mis
puutub inimestesse, kuigi palju teadmist ja elamisele ning õnnelik
olemise eeldustele ei jagu ka tähelepanu.
Teadmistepõhises
ühiskonnas peetakse teadjat väärtuseks, ent
üksnes sel juhul, kui ta teenib ühiskonda (mitte pelgalt
raha) ja tegutseb ka muus mõttes kõlbeliselt.
Kui võtta käsitlemise
objektiks teaduspõhine ühiskond, siis on vaja
- leida teaduspõhise ühiskonna
kõik olulised karakteristikud (selleks peavad olema klassifikatsioonid!);
- leida (luua) kriteeriumid ühiskonna
kõigi karakteristikute hindamiseks ja meetodid mõõtmiseks
või loendamiseks;
- fikseerida praeguseks tegelikult kujunenud
olud, olukord ja situatsioon;
- analüüsida ühiskonda kui probleemi
ja avastada ilmnenud vastuolude põhjused (funktsionaalsed
ja kausaalsed seosed);
- anda hinnang vastastikustes seostes ja sõltuvustes
olevate karakteristikute koostoimes kujunenud tervikule;
- selgitada, millest sõltub ühiskonna
funktsioneerimine, muutumine ja areng;
- sõnastada, mis sõltub nii-
või naasugusest ühiskonnast ja hälvetest ühiskonnas;
- luua kujutlus oludest, olukorrast ja situatsioonist,
mis peaks praeguseks ajaks olema Eestis kujunenud;
- luua prognoosid lähema ja kaugema tuleviku
kohta nii selleks puhuks, kui praegused tendentsid jätkuvad
ja/või süvenevad...või midagi kardinaalselt
muutub;
- 1koostada mudelid alternatiivsete lahenduste
kohta;
- luua argumentatsioon ühe või
teise strateegia eelistamiseks;
- luua organisatsioonilised, majanduslikud,
õiguslikud, sotsiaalsed, administratiivsed, kultuurilised,
poliitilised, ideoloogilised, tehnoloogilised, ökoloogilised,
energeetilised jm alused valitud (optimaalseks tunnistatud)
suunal tegutsemiseks.
Ümarlaud võimaldas
paljudel üheaegselt tõdeda:
- Eestis ei ole veel kujutlust teaduslikkuse
printsiibist ühiskondlikus regulatsioonis ja juhtimises;
- paari-kolme tunniga ei ole võimalik
nii mahukat probleemistikku selguse saamist võimaldava
põhjalikkusega käsitleda;
- ühiskonnas kujunenud pingete kui
probleemide tuvastamine, sõnastamine ja väljaütlemine
veel ei õnnestu;
- ümarlaual ei suudetud isegi mitte
nimetada kõike seda, mida oleks vaja analüüsida,
rääkimata ebakohtade põhjuste käsitlemisest.
Järeldused:
- Ühiskonna (nagu mis tahes muu suure
süsteemi) käsitlemiseks on vaja vastavat teooriat
ja selle raames mudeliks vormitud arusaama.
- Eeltöö ühiskonna, olgu teaduspõhise,
rahapõhise, erakonnapõhise, õiguspõhise
või mingi muu põhise ühiskonna
käsitlemiseks oleks vaja ära teha, sest vastasel juhul
osutub ka edaspidi võimalikuks korraldada vaid ümarlaud
(jututuba) või foorum (turuplats).
- Kui üritatakse inimesest abstraheeruda,
siis ühiskonna käsitlemine ei saa kuigi hästi
õnnestuda.
Ümarlaud andis selge ja kindla vastuse küsimusele, kas
Lissaboni strateegia on Eestis juba arusaadav, kas see strateegia
on juhtkonnale ja rahvale juba avatud ja konkretiseeritud tegevusprogrammiks.
Ilmnes enneolematu selgusega, et Eesti
on paradigmaatilise kriisi lävel. On selgeks saamas, et vanaviisi
enam paljud elada ei taha ega suuda, aga uutmoodi veel ei oska
ega julge. Eestis valitseb kujutlus, et kogemus on küllaldane
eeldus ükskõik millisel teemal sõna võtmiseks,
hinnangute andmiseks, järelduste tegemiseks, ettepanekute
ja soovituste andmiseks...
Esialgu on Eesti teadmistepõhisest
ühiskonnast kaugel. Muidugi ei tähenda see, et me ei
peaks pürgima teadmispõhiseks ühiskonnaks, aga
ehk siiski oleks otstarbekam püüelda inimesekeskseks
kodanikuühiskonnaks ja teaduslikkus (usaldusväärsele
infole tuginev süsteemne mõtlemis- ja otsustamisviis)
oleks sellel teel püsimise PRINTSIIP? Vanem põlvkond
on näinud ja tundnud nii ideoloogiakeskset kui ka poliitikakeskset
ühiskonda; noorem põlvkond tunneb ka rahakeskset ühiskonda...
Võib-olla oleks juba aeg selline
retoorika jätta ja mõelda, kuidas rajada tasakaalustatud
ühiskond, mille keskmes on inimene ja kus on tähelepanu
jagunud kõigile ühiskonna funktsioneerimise, muutumise
ja arengu eeldustele?
|
|
|