Kultuur ja Elu 3/2008


Kultuur ja Elu 2/2008

 

 

 

 



Kultuuri- ja maalihuvi tõi Pariisi maalilaagrisse kokku kõige erinevamate elualade inimesi.

Pariis Mon Amour
Kunstilaager Pariisis

tekst: Velly Roots

Kunstilaager Pariisis – on see võimalik? Selleks on vaja ju suurt organiseerimistööd: sõit sinna ja tagasi, majutus, juhendaja, vaatamisväärsuste Top, maalitarbed... Ometi osutus see võimalikuks. Kultuurihuvi liitis augustis Pariisis peaaegu nädalaks kaheksa kõige erinevamate elualade inimest.

„Tule mere äärde maalima!“ Niisugust kutset on kuulda võtnud juba paljud, nende seas muidugi ka Kultuuri ja Elu lugejad. Nii algajaile kui ka juba edasijõudnud igas vanuses kunstihuvilistele korraldab K&E Kunstistuudio suviti Käsmus ja Saaremaal maalilaagreid. Juhendaja nõuandeid järgides on võimalik harrastada akvarelli, klaasi-, portselani- ja ka õlimaali. Meie põjamaine suvine loodus, eriti merevaated, vaimustavad ju igaüht, rääkimata siis juba mõne kunstialaga tegelejaid. Muidugi kui vahetpidamata ei saja, nagu see tänavu meile osaks on saanud.
Sellel suvel organiseeris KE Kunstistuudio aga unistuste täitumise neile, kes aastaid igatsenud oma silmaga näha teoseid, mida nad lõpmatult kunstialbumitest silmitsenud olid. Kunstilaager Pariisis! On see võimalik? Selleks on vaja ju suurt organiseerimistööd: sõit sinna ja tagasi, majutus, juhendaja, vaatamisväärsuste Top, maalitarbed jne, jne. Ometi osutus see võimalikuks. Kultuurihuvi, kitsamalt tegelemine maalikunstiga liitis augustis Pariisis peaaegu nädalaks kaheksa kõige erinevamate elualade inimest. Grupis oli raamatukoguhoidja, arst, lasteaiakasvataja, arhiivitöötaja ja tema kaks teismelist kaunist tütretütart, grupi juhendaja kunstnik ja selle loo kirjapanija.

Enamik meist oli Pariisis esimest korda. Ühel varajasel augustihommikul viis Estonian Airi lennuk meid kolme tunniga Pariisi Charles De Gaulle`i lennuväljale. Sealt Roissy bussiga Pariisi keskusesse Ooperiväljakule ning edasi metrooga peatuseni Porte de Bagnolet, mis asus otse meie kõlava nimega hotelli “Belgrand” kõrval. Nii et kui liiklus metroos selgeks saab, pole võimalik Pariisis päris ära eksida: mõni metroojaam on läheduses ikka. Algaski meie matk mööda selle muinasjutulise linna tänavaid, muuseume, kunstigaleriisid, kirikuid ja parke, mis on aegade jooksul ikka ja jälle vaimustanud ning oma loomingus jäädvustama kutsunud paljudest rahvustest kirjanikke, heliloojaid, kunstnikke.

Mis nüüd meisse alles on jäänud, kui me sellele reisile tagasi mõtleme ja sellest räägime?
Eelkõige oleme suure tänu võlgu K&E Kunstistuudiole, kes selle suurepärase sõidu korraldas. Sujuvalt lahendati ka viperus reisi algul, kui üks grupi liige, eksinud väljasõidu kuupäevaga, jõudis järgmisel päeval, mil otselendu Tallinnast Pariisi ei toimunud, Oslo lennujaama kaudu meile siiski järele. Ja mida oleksime teinud ilma grupi juhendaja Einarita, kes meile kannatlikult Pariisi vaatamisväärsusi tutvustas ja meid saadud muljeid jäädvustama õhutas. Muidugi tulevad esmajoones meelde suured kunstimuuseumid Louvre ja Orsay, katedraalid Notre Dame ja Sainte-Chapelle, monumendid l`Arc de Triomphe ja Luxori obelisk, pargid Tuileries ja Luxembourg, Botaanikaaed ja Père Lachaise`i kalmistu, Montmartre’i ja tänavakunstnikud Tertre`i platsil ning Sacre Couer...
Paiku, kus me Pariisi tänavatel ja väljakutel liikudes lühemat või pikemat aega saime peatuda, võiks veel ja veel nimetada, kõiki neid aitavad meeles pidada ka arvutud fotod, mis seal pidevalt tehtud sai. Aga kõigis neis on ka igaühe isiklikud tähelepanekud, pisiseigad, muljed. Meenub vaikne koorilaul Notre Dame’i katedraalis, küünla pühendamine Püha Georgile, et ta manitseks neid, kes tema nime vägivallale õhutamiseks kurjasti on hakanud tarvitama. Sainte-Chapelle`i kiriku kõrggootikat ja muinasjutulisi vitraaže imetledes tekkis tuline tahtmine õhtul sinna tagasi minna orkestri Paris Classik esituses Mozarti “Väikest öömuusikat” kuulama. Selle kiriku laskis Louis IX oma lossi kõrvale ehitada, et ülaosas koos perekonnaga jumalateenistusest osa võtta, alumine oli mõeldud teenijaskonnale.

Aga meie reisi peamine eesmärk – näha nende kunstnike loomingut, mida me ammu olime igatsenud originaalis imetleda, toimus juba Pariisi saabumise esimesel päeval Tuileries’ l’Orangerie’ muuseumis. Soutine, Césanne, Renoir, Matisse, Modigliani... Mõne tunni jooksul oli aega otsida nende kunstnike tuttavaks saanud originaale, meenutada ajastut, mis neid oli mõjutanud, nende loominguteed kuulsusele. Kahes suures ovaalsaalis asusid minu lemmiku Claude Monet’ elu viimased tööd „Les Nymphéas“ („Vesiroosid“). See on kunstniku kingitus Prantsuse riigile, tema elutöö kulminatsioon, tema helge ande testament. Kaheksa monumentaalset seinamaali valmisid aastatel 1914 kuni kunstniku surmani 1926. Inspireeritud oma kodukoha Giverny loodusest, on Monet kujutanud aja lõputut kulgemist, jälgides valguse muutumist veteaedades päikese tõusust idas loojanguni läänes.
Suurtes kunstimuuseumides ja galeriides oli igaühel paar tundi aega oma lemmikkunstnike loomingut silmitseda. Muidugi polnud see kaugeltki piisav, kuid kunsti adekvaatne vastuvõtuvõime pole ka piiritu. Arvan, et kuigi pikalt ei peatutud Louvre’is Mona Lisa ees — mis muljet rahvasumma vahelt tema salapärast naeratust püüdes suudadki saada. Sealt edasi liikudes ja kuulsate itaalia, prantsuse, hispaania, madalmaade maalikunstnike või kujurite teoseid imetledes mõtiskled väsinult, kas originaal avaldabki suuremat muljet kui selle uurimine mõnest heast kunstialbumist. Muidugi peaks iga taiese ees pikemalt peatuma, jälgima selle detaile, värvinüansse, vaikselt „pildi sisse minema“. Kuid külastajate edasi-tagasi saalimine ning giidide valjuhäälne mitmekeelne kõne eriti süveneda ei lase. Siiski jääb alles teadmine: ma olen seda näinud! Ja painama hakkab mõte: siia tuleb tagasi tulla. Prantsuse kuningate kunagine residents Louvre on tohutu, seal tuleks iga päev paar tundi ringi käia. Kunstiaardeid teistel korrustel, näiteks egiptuse ning kreeka, etruskide ja rooma antiikkunsti sai vaid kiiruga silmitseda.

Le Musée d`Orsay külastamine algas hommikul väljas pikas looklevas piletisabas seistes. Ilm oli vihmane ja jahe, olime tulnud mööda Seine`i kaldapealset ja mõned meist otsustasid kiiruga kusagil lähedal kuuma kohvi või kakaod juua. Sel ajal hakkas järjekord, nagu see ikka juhtub, kiiremini liikuma ja nõnda tuli õnnetuil mõni aeg hiljem uuesti alustada. Kunagi saabusid sellesse suurde Gare de Orsay nimelisse jaama rongid. Ümberehitustööd lõppesid alles 1986. aastal ja sealsetesse saalidesse paigutati kunstiaarded. Impressionism – pre- ja post-, akademism, naturalism, sümbolism – rikkalik väljapanek koolkondade loomingust aastatest 1848—1914, millest paari tunni jooksul saad vaid põgusa ülevaate. Teiste hulgas on seal ka Manet` kuulus “Olümpia”, Monet` ”Jaapani sild”, Gaudi, Klimti, Munchi ja paljud teiste kunstnike tuntud teosed.
Minuga hakkas ootamatult kõnelema üksik suusataja lõputul lumeväljal, autor Cumo Amiet, kellest ma varem midagi ei teadnud. Läksin seda maali mitu korda tagasi uurima, miks ta mind vaatama kutsub. Kuhu on teel see energiliselt edasirühkiv mees keset igasuguste teedeta täiesti tühja sinetavate varjudega lumelagendikku? Silmapiiril küngaste taga paistab kauge metsaviir, aga mees rühib otse edasi, kaitsetult, vaid omaenese jõule lootes....
Orsay`s võisime veel silmitseda makette Grand Opéra de Paris hoonest ja teda ümbritsevast kvartalist, lavastuste (“La Traviata” jt) lavakujundusi, aastate 1870—1900 arhitektuuri.

Vaadelnud Seine’i kaldapealsel kunstnike ja bukinistide väljapanekuid, jõel saalivaid lõbusõidulaevu, Seine’i kauneid sildu, imetlenud l’Arc de Triomphe’i, jalutanud Bastille’ väljakul, tuli Luxembourgi aias meie kunstijüngritel viimaks võimalus oma impressioone jäädvustama hakata. Maalitarbed võeti välja, ilm oli päikeseline, ümber Maria dei Medici rajatud ajalooline kaunis park. Aga rohkesti oli seal ka turiste, kes meie tegutsemist aktiivselt uudistama jäid. Üks väike mulatitüdrukuke pistis oma sõrmed värvikarpi ja tema vabandaval isal oli näpukeste puhastamisega tükk tegemist. Luxembourgi aia romantilised vaated on nüüd igaühel kodus Pariisi meenutamas.
Hoopis teistsugused muljed on 1960. aastatel rajatud äri- ja halduskeskusest La Défense. See taeva poole pürgivate klaasist ja betoonist kõrghoonetega kvartal ühendab „kaasaegset prantsuse kunstivaimu ja pariislikku stiili“, nagu tutvustavas brošüürist lugeda võib. Seda on kujundanud mitmest rahvusest arhitektid ja kunstnikud ning selles rahvusvahelises keskuses paiknevad nii kohalike kui ka välismaiste firmade bürood, konverentsikeskused, hotellid, spordisaalid, teatrid, kaubanduskeskused, baarid, mitmesugused butiigid, aga ka korterelamud. Istusime valgest carrara marmorist ja klaasist Grande Arche ees treppidel, püüdsime jäädvustada hunnitut vaadet mööda laskuvat Charles de Gaulle`i avenüüd, kus kauguses kumab l`Arc de Triomphe, kust edasi läheb tee otsejoones Champs Elysées`d mööda läbi Tuileries´ aia järgmise võidukaareni l`Arc de Triomphe du Carrousel ja lõpuks kõrge klaasist püramiidini Louvre`i sissekäigul. Arutasime omavahel, miks Tallinna rajatavad klaashooned meid häirivad, aga La Défense`i mitmesuguse tegumoe ja suurusega pilvelõhkujad ometi stiilselt mõjuvad.

Suures Georges Pompidou Kunsti ja Kultuuri Keskuses paikneb kunstimuuseum, uue ja uusima kunsti näitus kahel korrusel, suur raamatukogu, lugemissaalid, filmi- ja loenguruumid, söögikohad jne. Üritasime rikkalikust modernkunsti ekspositsioonist ülevaadet saada: fovism, uusrealism, minimalism, dadaism jne, jne. Euroopa kunstnike, arhitektide, kujurite tööde kõrval oli esindatud ka aafrika, hiina, jaapani, ameerika jt maade kunstnike looming saalis “Maailma kunst”. Veel jäi meelde innustunud kunstikogujale ja kunstimetseenile madame Georges Pompidoule austusavaldusena pühendatud väljapanekud. Boonusena pakkus keskuse ülemist korrust ümbritsev klaasrõdu sombusest ilmast hoolimata meile veel unustamatu vaate üle kogu Pariisi.

Üks turistide meelispaiku, XIX sajandi lõpust kuulsaks saanud kirjanike, kunstnike, heliloojate kogunemiskoht Montmartre võttis meid ühel hommikul päikesega vastu. Igaüks sai seal omatahtsi ringi vaadata, kitsastel tänavatel uidata, Sacré-Coeuri basiilikat või Place de Tertre`il tegutsevaid tänavakunstnikke imetleda, kauplustest meeneid muretseda.
Kolm meist veetsid tunnikese Salvador Dali galerii fantastilises maailmas. Tema kirjanduse-, religiooni-, ajaloo-, mütoloogiateemalised gravüürid ja skulptuurid juhivad vaataja ühe XX sajandi huvitavama kunstniku sürrealistlikku kunstiilma. „Romeo ja Julia“, „Tristan ja Isolde“, „Terpischore“, “Alice imedemaal“... Dali on jätnud oma imelise käekirja ka keraamikasse, tarbeesemetesse, mööblikujundusse (diivan „Mae West“, inspireeritud omaaegse kuulsa filmidiiva huultest).
Turistidel on võimalus lasta endast Tertre`il tegutsevail kunstnikel portree valmistada. Nõnda on nüüd ka meie kahel kaunitaril Pariisist kaasas oma unikaalne mälestus. Kahjuks pöördus ilm tuuliseks, hakkas vihma sadama, turistid otsisid varju söögikohtades, galeriides, Sacré-Coeur`i kirikus ja meie laskusime vihmasajus metroojaama poole alla laiadest treppidest, mida ääristasid mitmesuguste meenete pakkujad.

Viimane päev Pariisis oli erakordselt soe ja päikeseline. Alustasime hommikul jalutuskäiguga Père-Lachaise`i kalmistul, kuhu on maetud kuulsaid väejuhte, poliitikuid, heliloojaid, kunstnikke, kirjanikke alates marssal Neyst, Molièrist, Balzacist, Modiglianist, Bizest või Chopinist kuni Sarah Benardti või Edith Piafini. On seal ju ka Eduard Wiiralti viimne puhkepaik.
Jalutasime sel päeval neljakesi mööda Pariisi ladina kvartali tänavaid, nautisime sügisest loodust suures botaanikaaias Jardin des Plantes, uudistasime Saint Sulpice`i kiriku antiikkunsti meenutavaid sambaid ja Eugène Delacroix`freskosid selle kabelis ning monumentaalset lõviskulptuuridega purskkaevu kiriku ees. Sealt mitte kaugel paikneb vanim kirik Pariisis Saint Germain-Des-Pres. 8. sajandil rajasid benediktiinid seal seisnud merovingide pühakoja kohale oma kloostri, mida 40 aasta jooksul normannid küll korduvalt lõhkuda jõudsid. Praegune kirik ehitati aastatel 990—1021 ja võisime seal näha mitme ajastu stiile. Kirik restaureeriti 1958. aastal. Kõikidele kirikutele tagasi mõeldes tulevad silme ette muidugi hindamatu väärtusega skulptuurid ja imelised vitraažid ning austus meistrite vastu, kelle vaimu- ja kätetööd üha järgnevad põlvkonnad näha saavad.

Lõppes see jalutuskäik Eiffeli torni juures. Istusime sealse restorani terrassil ja arutlesime, kuidas on see metalldetailidest kokku keevitatud konstruktsioon kujunenud Pariisi sümboliks, mida nägemata ükski tõsine turist Pariisist vist lahkuda ei tahaks. Meenutasime, et selle 300 meetrit kõrge torni püstitamine kutsus omal ajal esile tuntud kunstnike, arhitektide, kirjanike, heliloojate (nende seas ka Pariisi Ooperiteatri arhitekt Charles Garnier, kirjanikud Zola, Maupassant, helilooja Gounod jt) tohutu pahameele ja protestikirja: niisugune mõttetu ja ilmetu torn on täielikus vastuolus prantslasliku maitsega ega sobi üleüldse Pariisi südamesse! Varsti pärast valmimist kadusid protestid aga olematusse ja kuulsad kunstnikud hakkasid torni oma lõuenditele maalima. Kõik see paneb tahes-tahtmata tõmbama paralleele meie Vabadussõja võidu auks rajatava monumendi ümber käiva kirgliku diskussiooniga. Ehk võiksime siiski tolerantsemad olla nende tuhandetega, kes seda monumenti aastaid oodanud, selle kujundusega rahul on ja selle püstitamiseks ka annetanud. Kas me ikka mõtleme tänutundes nendele, kes Vabadussõjas Eestile vabaduse tõid, nüüd aga selle auks püstitatud monumendi valmimist enam oodata ei jõudnud. Kas olemegi väärt kättevõidetud vabadust?
Eiffeli torni all murul teiste turistide seas pikutades nautisime vaadet tornile, mitmesugusest rahvusest ja rassist inimeste ilmeid, meie lähedal siblivate tumedanahaliste laste jäädvustamisele kutsuvaid kauneid näojooni ja üldse imelist rahulolu: ma olen siin, mon amour Pariis! Eiffeli torn on nüüd ka mitme meie grupi kunstihuvilise mapis.

järgmine Pariisi maalilaager
toimub 9-13. augustil 2009. a
Tule kunstimekasse puhkama ja maalima!
www.maalilaager.ee
info@maalilaager.ee



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv