|
|
Felix Mandre koduaias. |
Felix Mandre 80
Muusika suurem kui elu
tekst: K&E,
Felix Mandre
Felix-Kurt-Eduard
Madsen sündis 80 aastat tagasi Lõuna-Eestis
taanlasest isa ja poolatarist ema neljanda pojana. Ise on ta aga
100% eestlane. Kuidas siis nii? Lihtsalt, aga huvitavalt.
Viikingite
veri
Saaga räägib,
et Madsenid pärinevad viikingidest. Miks siis mitte neist,
kes enne Kolumbust juba Ameerikas käisid. Kindlalt teatakse
aga Felixi vanavanavanaisa olevat olnud hiigelsuur, punahabe
ja piraat. Võib-olla musta silmasideme ja kuklasse seotud
punase rätiga... Fakt on aga see, et too viiking röövis
omale Hispaaniast naise, hoidis teda seni laeva trümmis kuni
neiu talle lapsi sünnitama hakkas. Kas tollel mehel ka mingit
kindlat jalgealust oli, pole teada, aga laev ja ulgumeri kuulusid
talle.
Üks poegadest aga jäi Jüüti poolsaarele paikseks,
kosis kohaliku neiu ning hakkas pisikesi taanlasi tootma.
Need aga, nagu munast koorunud kilpkonnapojad, vudisid kohe mere
poole.
Nii sattus Felixi vanaisa Rasmus Balti rannale. Veidi ringi vaadanud,
leidis võluva sakslanna ja ilmselt imponeeris tollele neiule
see ühe kuldrõngaga kõrvas suur punahabe nii,
et oli nõus abielluma. Kui kolm last oli ilmale tulnud,
jättis see viikingite järeltulija oma kinder-kirche-küche
naise maha, kolis Riiast Eestisse elas lõbusalt
ning kosis veel üsna eakana oma noorukese teenijanna. Ka
surivoodilt laulis vanaisa: Jah, ilma naisteta on kurb maailm...
Mammi, nii kutsuti juubilari ema, tavatses öelda, et Felinca
on läinud vanaisasse.
Felixi isa, selle Rasmuse poeg, oli aga sootuks teisem kui ta
esivanemad. Ilmselt mõjutas ta iseloomu sakslannast ema
korralikkus või oli ta geenikood lihtsalt taltsamalt koostatud.
Temast sai haritud, distsiplineeritud ning selge ja rahuliku olekuga
valitseja mitmetesse mõisatesse. Viimane koht oli
Keila-Joal, kus ka tänase juubilari esimesed meeldejäävad
aastad möödusid ja kust ta oma esimesed sammud astus,
kolme kilomeetri kaugusele Käosalu algkooli.
Tema ema, poolatar Marta Urban, kasvas Riias ja lõpetas
seal ka keskkooli. Kui Richard Madsen teda kosis, algas varsti
1917. aasta revolutsioon ning noorpaar, kes oli kuskil tsaaririigi
mõisas elu alustada püüdnud, põgenes.
Madsenid? Jah, kuni 30-ndate aastateni olid nad selle nimega ja
kui 7. mail 1928 sündis neljas poeg Felix-Kurt-Eduard Madsen,
oli ka tema loomulikult Madsen.
Enne punaste tulekut kolis pere Tallinna. Isa Richard
sai koha Kadriorgu. Tema alluvusse läksid puukool ja park.
Poeg Felix aga jätkas oma kooliteed Lasnamäe Algkoolis,
mille ta ka lõpetas seda aga juba sakslaste ajal.
Restorani
klaverimängijaks
1940. aasta sügiseks
oli Kadriorg muutunud. Konstantin Päts küüditatud,
enamus vanemaid kolleege vallandatud ja loomulikult vaadati endistele
juhtivatele töötajatele viltu. Pere, kes kodanlikul
ajal oli oma nime Mandreks eestistanud, esialgu silma ei hakanud.
Kui aga venelased teistkordselt Tallinnale lähenesid, pageti
Vääna kanti. Kõike nappis, aga tuldi kuidagi
omadega toime. Vennad, mõlemad meremehed, sattusid vaenlastena
sõtta. Vanema venna võtsid venelased, noorema sakslased.
Vanem jäi igavesti kadunuks, noorem aga viidi lõpuks
Siberi vangilaagrisse. Kolmas vend suri noorelt.
Felix, lõpetanud Lasnamäel 6 klassi, asus ühte
tallu sulaseks. Sai suvekuude eest natuke toidukraami, isegi pükstejagu
riiet. Sügisel otsustas noormees endale aga ise leiba teenima
hakata ja läks restorani klaverimängijaks.
Kuidas siis nii? Väga lihtsalt!
Kodus oli klaver tavaline nähtus ja sellel mängimine
samuti. Terve pere musitseeris mis erilist raskust selles
oli? Pealegi oli Felix suviti simmanitel akordioni mänginud.
Egas see polnud enam sulase raske rügamine! Muusika on ju
kerge; on rõõm ja tihti ka tasuv.
Peagi oli nooruk pere rikkaim liige. Sõpru kogunes ja vanematest
eemalolek ei kohustanud millekski. Aga isa-ema ju olid ning ainust
järelejäänud poega silmist lasta polnud neil mõtteski
Felix peab õppima! oli nende otsus.
Mida? Kus?
Poiss astus tehnikumi. Temast pidi saama tisler. Ainult pool aastat
pidaski vastu, klaverimängu kõrvalt, siis viskas haamri
ja naelakasti nurka ning sammus Gustav Adolfi gümnaasiumi
(tollane I keskkool) poole.
Klaverimängimine aga jätkus. Varsti kogunesid noormehed,
kes moodustasid bandi nagu nüüd öeldakse.
Tekkis orkester Mickeys, kus klaver kuulus Felixile
ja punt sai peagi Tallinnas kuulsakas. Võimude
poolt seda nime kaua loomulikult ei soositud ja koos orkestri
laienemisega muutus ka see.
Aja möödudes sai klaverimängijast dirigent
ja selle orkestri ees seismine vahetus Filharmoonia estraadiorkestri
vastu. See aga oli juba tükk maad hiljem. Enne tuli veel
Muusikakool kompositsiooni erialaga. Kuid veel enne pidi noormees
omale passi saama ja saigi. Vanemate passi põhjal kanti
passi Felix Mandre, eestlane.
See rahvuse küsimus oli ka natuke imelik. Kui vanemad passi
saama läksid kuskile Vääna vallamajja, oli ametniku-naisterahvas
neile soovitanud need võõramaalased
unustada, olevat palju vähem segadust: Kirjutame rahvuseks
eestlane, sest te räägite ju eesti keelt! Nii
sai ka Felix Mandrest eestlane. Vennad olid taanlased, sest nende
passid olid pärit veel kodanlikust ajast.
Muusika tuli
ise
Muusika! See on olnud
tänase juubilari töö, hobi ja terve elu. Muusika
tuli ise, selleks polnud vaja eriliselt pingutada. Ja kui looming
valmis võis, sai ja pidi see ka käiku minema.
Nii oligi! Sahtlisse ma ei kirjuta! on ta moto senini.
Tal on mitu omanimelist laulukogumikku. Palju teoseid on ilmunud
Repertuaari lehes, palju esitatud lavadel, palju ka
isetegevuslike ansamblite ja orkestrite poolt. Puhkpillidele kirjutatu
on kõlanud laulupeol ja ESTO päevadel. On laule suurtele
ja väikestele teleris ja raadios. Rahvusringhäälingu
fonoteekides säilitatakse suurt hulka pikkade aastate jooksul
salvestatust.
Eesti NSV lõpuaastatel omistati Felix Mandrele Teenelise
kultuuritegelase aunimetus. Ta on paljude laulu- ja orkestriteoste
muusikavõistluste võitja. Isegi sellise medali kui
Uudismaade alistamise eest on Moskva talle omistanud,
pärast ringreisi Filharmoonia estraadiorkestriga mööda
ääretut Venemaad ning sellega piirnevaid endisi NSVL
vabariike.
See, jah see on hea... kõlab üks ta võidulauludest
(Els Himma ja Eesti Raadio Meeskvartett, koosseisus Eri Klas,
Uno Loop, Kalju Terasmaa ja Arved Haug) mingi piima ja sauna reklaamis
tantsumuusikaks... Ja siis muigab vaikselt habemesse tänane
juubilar, kes on läbi teinud 14 nahavähi operatsiooni,
üle elanud kolm kerget insulti, kaotanud kõrvakuulmise
ja mõtleb tagasi oma elule, et Jah, see
oli hea, see oli väga hea...!
|
Felix Mandre klaveri taga. |
* * *
Meenutab Udo Treufeld
1945. aasta sügisel moodustas grupp
Gustav Adolfi keskkooli õpilasi oma bändi, mille nimeks
sai Mickeys. Tingituna olemasolevate pillimängijate
sortimendist, oli pundis kaks trompetit, viiul, akordion ja rütmigrupp.
Viimases sai oma tuleristsed klimbitsev pianist Felix
Mandre. Aasta hiljem orkester reorganiseerus kampa võeti
ka teiste koolide muusikuid. 1946. aasta lõpuni astus bänd
in corpore vastloodud Töönduskoperatsiooni Kultuuribaasi
(TKB Vene tänaval praeguse nimega Toomklubi).
Repertuaariks kasutati põhiliselt kolme dässfanaatiku
Kõlari, Raudmäe ja Ojakääru spetsiaalaraneeringuid,
millised võimaldasid nelja toru (trompet, tromboon,
alt- ja tenorsaksofonid) ja täisrütmiga (klaver, kontrabass,
kitarr ja trummid) edukalt imiteerida Big Bandi. Lisaks õpetas
eelmainitud trio orkestrantidele ka jazzilikku jagamist
fraseerimist. Näiteks katkend pala Undecided
vaheosast E. Kõlari tõlgenduses: Pähpulu
baaih, baaih, baaih pähpulu päh, päh!. Peatselt
hakkasid ärksamad bändi liikmed eesotsas F. Mandrega
ka ise araneerimisega kätt proovima. TKB
energilise direktori mamma Laksi abiga saadi uusi
instrumente, vormiriietust ja palgaline dirigendikoht; see sai
Ülo Raudmäele (hiljem ka Emil Laansoo ja Ustus Agur).
Tubli treeningu tulemusena
saavutati 50-ndate alguses Tallinna koolipidudel tantsuorkestrina
ainuvalitseja staatus mõnikord sõltus peo
toimumise aeg sellest, millal olid Mickeydel vaba laupäev
või pühapäev. Muidugi esineti ka TKB oma üritustel,
pealinna ettevõtete-artellide peoõhtutel ja ka kontsertidel
väljaspool Tallinna (Hiiumaalt Moosteni). Uno Naissoo ettvõtmisel
organiseeriti TKB Vene tn 6 II korruse saalis 5.VI.1949 orkestrite
Swing Club ja Mickeys esimene loominguline kohtumine, millest
on saanud alguse hilisemad Tallinna dässfestivalid.
Koos klubi näiteringi, naisansambli, vokaalsolistide ja Big
Bandiks suurenenud orkestriga toodi 19551947 Estonia teatrilavale
rida menukaid estraadietendusi (Kevad estraadil, Märkmikuga
käes). Nende etenduste muusikalise põhiosa koostas,
seadis ja komponeeris Felix Mandre, kellest peale Aguri lahkumist
oli saanud Mickeys dirigent (aastatel 195564 ja 196972).
1957. a ENSV I Noorsoofestivalil saavutas Mickeys isetegevuskollektiivide
osas esikoha. Festivali karnevali- rongkäigus sai konka-vagunisse
(pealkirjaga Mineviku Varjud) topitud orkester ametliku loa esitada
läänelikumaid dässipalu. Millegipärast
oli see muusika konkahobusele vastukarva ta hakkas perutama
alates esimesest taktist kuni lõpuks Viru väljakul
vaguni rööbastelt maha tõmbas. Et lahti saada
TKB ametlikust nimemonstrumist Kohaliku Tööstuse
ja Kommunaalmajanduse alal töötajate A/Ü Tallinna
Klubi estraadiorkester kasutati mõnda aega orkestri
nimena lihtsalt Rütm.
Mandre töötamisel Riiklikus Filharmoonias (196469),
asendas teda dirigendi rollis Ants Meristo, kelle ajal sai 1966.
a märtsis ENSV Kultuuriministeeriumi ja Ametiühingute
Kesknõukogu presiidiumi otsusega dässorkester
Rütm isetegevusliku rahvaorkestri aunimetuse.
Seoses Mandre siirdumisega kergemuusika uutele jahimaadele
aastal 1992, töötab orkester Mickeys Ants Meristo juhtimisel,
olles lõiganud loorbereid niihästi Lätis, Leedus,
Moskvas kui ka Soomes (Imatra dässfestivalidel).
Lõpuks mõningad
tähelepanekuid ja remarke Mickeyde pikaajalisest eksistentsist
- Orkester püsib, kuni talle leidub publikut.
- Heaks orkestratsiooniks on vaja sobivat toormaterjali,
aega, kannatust, puhast noodipaberit, loomingulist sädet
ja kollektiivi, kes on võimeline kirjutatut pala ette
kandma.
- Analüüsides orkestri inimkoosseisu,
jõuame järeldusele, et enamik mängib huvist
asja vastu, osa harjumusest ja vähemus majanduslikust kaalutlusest
lähtudes. Viimaseid tunneb sellest, et nad ei viitsi kaasas
kanda noodipulti. Need, kes mängivad harjumusest, on sageli
harjunud hilinema niihästi proovidesse kui ka esinemistele.
- Vaat see on puhas kunst!
ütles asendustrummimees, kandes kõiki oma pütte,
potte, taldrikuid ja trumme ISE. Enamasti on trummarite keskel
siiski levinud arvamus, et kunst kuulub rahvale s.t laiadele
massidele, kes peavad aitama kunsti rahva sekka see on
lavale ja lavalt ära kandma.
- Enamus kerge muusika kontserdi kuulajatest
tuleb selleks, et midagi näha.
- Originaalsem hinnang ühele rahvaliku
meloodia töötlusele ühel loomingulisel kohtumisel:
Õllelõhnaline lugu!
Õrnatundelisust teiste vastu suurendada, enda vastu
vähendada! kitarristi loosung pruukimiseks
proovides, mis jäid pidamata.
- Ülim operatiivsus orkestrant
sai noodi esmakordselt kätte siis, kui sellest palast oli
juba kaks takti mängitud.
- Vastavalt pealinna pillimeeste sõnatule
kokkuleppele tuleb pala segiminekul hakata julgesti mängima
C- duuri F. Lehari valssi Kuld ja hõbe, kuna
nagu väidab üks tegelane Panso seni ettekandmata lustimängus
Vana veski: C-duur kõlab iga valitsuse
ajal ühtemoodi!
- Võimendusseade riistapuu, mille
kaela võib julgesti ajada esinejate võimetuse
ta ei summuta kriitikat.
- Mõningad näited pillimeeste kõnepruugist:
Tapeet käibevahendid (esinemistasu) enne kätte
saamist: Üks läheb tapeedi järgi!
Pukin puuduv mees tasulisel esinemisel, mille esinemistasu
läheb ühiskondlikult jagamisele.
Keha asemik, kellelt nõutakse, et ta oleks õigeaegselt
kohal koos instrumendiga; mänguoskus soovitav!
- Orkestrandi kreedo: pole olemas halba orkestrit
on halb akustika, kehvad pillid, vilets reklaam, puudulik
lavavalgustus ja närune publik. See orkester, kus MINA
mängin, on alati kõige parem.
|
|
|