|
Millist värvi on vaja
Eesti ajaloole?
tekst: Vello Helk
|
Vello Helk.
|
Minu 12 aasta eest ilmunud analüüs
Eesti ajalugu on mitmetahuline (Looming 1996/2, lk
225241) sisaldab ülevaate elavast diskussioonist, mis
Eesti taasvabanemise järel kees Pätsi ja Laidoneri rolli
ümber. Juba tookord mängis tähtsat osa Magnus Ilmjärv,
kes 1993. aastal avaldas uurimuse Nõukogude Liidu
ja Saksamaa vahel. Balti riigid ja Soome 19341940.
Magnus Ilmjärve lõppjärelduseks
on, et N. Liidule järeleandlik ja Saksamaale orienteeritud
välispoliitika ei päästnud Balti riike (lk 137).
Oletuseks jääb aga väide,
et iseseisvuse kaotamisel sai määravaks autoritaarne
riiklik korraldus, mis röövis Balti riikidelt võimaluse
oma tuleviku kujundamisel vabalt kaasa rääkida. Tema
vaatab olukorda kohaliku mätta otsast, just nagu oleks sõltunud
palju Eesti hoiakust. Kõige hädaohtlikum Balti riikidele
polnud nende, vaid hoopis N Liidu Saksa-orientatsioon, MRP 1939.
aasta augustis. Pärast seda polnud Eestil enam kaasarääkimisõigust,
see oli maetud suurvõimude konfliktide ja reaalpoliitika
hauda. Kas 1945. aasta algul jaotati Jaltas Euroopat riigikordi
arvestades? Kindlasti mitte, aga see ei huvita Ilmjärve.
Samas artiklis küsisin:
mida mõtleb Ilmjärv sini-must-valge ajaloo all, et
seda polevat võimalik kirjutada (Looming 1993/8, lk 1119)?
Lisasin, et sini-must-valge oli enne Pätsi ja jääb
loodetavasti edaspidigi eestlaste ja eestluse sümboliks
millist värvi eelistab Ilmjärv?
Vastust pole ma kunagi saanud. Arengut jälgides on jäänud
mulje, et sini-must-valge on ainult kamuflaa, maskeering,
mille abil püütakse varjata nõukogude süsteemi
õigustamist.
Ajaloolane David Vseviov
arvab, et viimase 15 aasta jooksul pole avaldatud ühtegi
põhjapanevat uurimust, kuidas Nõukogude Eesti toimis,
kuidas funktsioneerisid käsuliinid. Me ei tea, kui palju
otsustasid komparteilased, kui palju mitteparteilased, kui palju
otsustasid KGB agendid, kui palju otsustas Moskva, kui palju Tallinn.
See ei vasta küll täiesti tõele, sest viimastel
aastatel on ilmunud ülevaateid süsteemi funktsioonidest
ja funktsionäridest, aga enamasti stalinismi perioodist.
Hilisemast ajast on peamiselt isiklikke mälestusi, mis on
tihti positiivsed. Enamikul tuli ju olukorraga kohaneda, saavutada
parimat antud võimaluste raamides, mis ka vahetevahel õnnestus.
Erandite hulgas on Heino Kiige mälestused (näiteks Julgeolekust
(KGB) 2006; Vabanemise rõõmud
2007), mis annavad vahetevahel hoopis teise pildi tookordse (ja
ka nüüdse) Eesti kultuuritegelastest ja nende poliitilistest
vahikoertest, kui pakuvad nende endi meenutused.
Vaikitakse 19701980-ndate
aastate kommunistide vägitegudest. Nende uurimine jääb
vist järgmiste põlvkondade hooleks kui jõutakse
üldse nii kaugele? Tähelepanu on koondunud Eesti Vabariigi
probleemidele, mille uurimisel laskutakse juba sopalehtede tasemele.
Nagu näitas Jaak Valge, on Magnus Ilmjärv pannud suurt
rõhku mitmele pisiasjale ja asju koguni vääralt
tõlgendanud. Ilmjärve uurimuste taustal kartis Kaido
Jaanson, et nüüd hakatakse iga Moskvaga lävija
peale näpuga näitama, et näete, ka tema... (Postimees
23.09.1999). Nii kaugele pole veel jõutud, aga tendents
on olemas, kuigi rõhutatakse, et see olevat hädavajalik
heanaaberlike suhete saavutamiseks.
Tallinna Rahvusvahelise
Kaitseuuringute Keskuse teadur Maria Mälksoo ütleb,
et ei olegi kollektiivselt mäletatu mitte niivõrd
mineviku-, kui oleviku- ja tulevikuküsimus, kuna käesoleva
hetke probleemid kalduvad määrama, missugust minevikku
üldse mäletatakse ja kuidas.
Kuna Moskva soovib peale suruda oma versiooni Eesti ajaloo kohta,
siis on alistujatel üha suurem sõnaõigus. Ajalookirjutus
veab vägisi tagasi ENSV juurde, leitakse üha rohkem
positiivseid külgi. Nii jääb vahel mulje, et mõne
arvates oleks tulnud juba 1918. aastal nõukogudega leivad
ühte kappi panna, et Eesti Vabariik oli viga. Eesti oleks
saanud siis täisvärvides ajaloo ja oleks nüüdseks
juba ajalugu. Nii on sini-must-valge küll kasulik kattemantel
punase plagu üle, aga samal ajal tülikas, sest leidub
liiga palju neid, kes hoiavad kinni selle tõelisest tähendusest.
Neid saab aga iseloomustada natsidena, sest nad ei taha mõista
eesti ja vene rahva kokkukuuluvust.
Väikerahvaste enesemääramisõigus
on olnud Eesti vabadusnõuete alustala. Aga 1940. aastal
väitsid Johannes Lauristin ja Nigol Andresen, et Eesti polevatki
olnud iseseisev; tõeline iseseisvus tulnud alles N Liidu
osariigina. Hiljem kordas seda Johannes Vares-Barbarus ja samu
geopoliitilisi argumente võis lugeda veel pärast Eesti
taasiseseisvumist (Vikerkaar 1994/2, lk 7172).
Praegu kirjutab Venemaa ajalugu ümber jõu positsioonilt.
Mis positsioonilt peab Eesti oma ajalugu kirjutama? Jõudu
ei ole, tõde pidi olema suhteline. Osa endisi seltsimehi
võtab juba Venemaa kirjutatud ajalugu omaks. Mil viisil
edasi?
|
|
|